View Full Version : Dakar 2004 - Mauritanië - rit 7 => 9
rit 7: Tan-Tan > Atar (woensdag 7 januari)
verbinding: 345 km - special: 701 km - verbinding: 9 km
rit 8: Atar > Tidjikja (donderdag 8 januari)
verbinding: 34 km - special: 355 km
rit 9: Tidjikja > Néma (vrijdag 9 januari)
verbinding: 3 km - special: 736 km
rit 10: Néma > Mopti (zaterdag 10 januari)
verbinding: 4 km - special: 345 km - verbinding: 561 km => rit 10 geannuleerd
amai dat belooft weer!
zullen we rit 8 als doenbaar beschouwen en een rustiger dagje voor de mannen en vrouwen in dakar :D
morgen gaan er velen sterven zele ... als ze morgen nog overleven ist vrijdag toch zeker zover voor velen.
da's inderdaad een deftig zwaart parkoers dat ze voorgeschoteld krijgen de komende dagen. Ben benieuwd hoe het aan de top zal evolueren.
zij die de rustdag halen maandag, mogen bijna zeker zijn van aankomst in dakar. Ik heb het even nagekeken en tot eind deze week is het afzien op rit 8 na, alhoewel dat relatief is want dat is 355 van de 390 km tegen de klok, maar soit, in vergelijking is dat lichter. Morgen wordt zwaar, sowieso, zeker als je weet wat er de afgelopen dagen al is gebeurd, ik denk dat er al velen stikkapot zitten ondertussen en het zwaarste moet nog komen!
soit, ze hebben er zelf voor gekozen hé :D
R@ce@holiC
06-01-2004, 22:58
Die 355 km kan bedriegen tegen die 700 en meer. 355 km (hoge) duinen kan langer duren dan 700 km vlak met enkele duintjes he :). Er zal wel een reden zijn waarom ze die rit op 355 km houden... zullen wel 355 serieus zware kilometers zijn...
Rallyloverke
07-01-2004, 15:24
Volgens www.dakar.com bij CP2 Wagens :
1. Masuoka
5. De Mevius
12. Henrard
31. Loomans
CP3 voorlopig
1 203 - PETERHANSEL 03:42:04
2 208 - DE VILLIERS 03:46:12
3 201 - MASUOKA 03:47:23
4 200 - SCHLESSER 03:48:03
5 212 - DE MEVIUS 03:57:03
6 211 - MAYER 04:00:24
7 202 - MC RAE 04:03:59
8 224 - SABY 04:05:45
9 225 - MAGNALDI 04:09:31
van wauters nog geen spoor ... zelfs niet bij CP1 :(
R@ce@holiC
07-01-2004, 17:10
Ook albert is nog steeds in koers , hij passerde CP2 als 14e op een half uur achter de eerste : Jan De Rooy
edit : CPS bestaat nie , CP2 ... :) :rolleyes:
Henrard is nog altijd niet voorbij CP3. :s
R@ce@holiC
07-01-2004, 17:48
De mevius is al voorbij CP4 , voorlopig 3e op 27 minuten van Masuoka en 17 op Peterhansel. De mitsu's rijden blijkbaar iedereen naar huis...
Er zijn er wel nog maar 4 voorbij , De villiers en Schless vallen blijkbaar weg voor de mevius?
Schlesser heeft vastgezeten op een duin ....
McRae is ondertussen ook gepasseerd op 7 minuten van De Mevius ......
De mitsu's zitten stilaan in een positie waar enkel serieuze mechanische pech hun nog kan stoppen.
wauters ondertussen als 104e :rolleyes: voorbij CP2
Het gaat weer laat worden voor koentje vrees ik
Originally posted by raceboy
Henrard is nog altijd niet voorbij CP2. :s
jawel ... als 14e
Originally posted by airco
van wauters nog geen spoor ... zelfs niet bij CP1 :(
Voorbij CP1 is em al blijkbaar... maar 'k vrees dat ze terug problemen hebben...
Loomans na CP3 heel knap 21e :)
Henrard is daar nog niet gepasseerd, das minder :(
jawel ... als 14e
ik bedoelde CP 3;)
Henrard op CP3 als 58ste :(
toch wel een schitterende prestatie van Juffrouw Mayer, net achter de zware toppers, als enige die nog een beetje kon volgen na de top 5. Die vrouw kan dus ook wel rijden ;)
daarna valt er een serieuze kloof met nr.7
sterke prestatie Andrea ;)
Daaraan toevoegen nog dat Andrea met de oude Pajero rijdt, ontwikkeld voor de dakar 2001. Totaal niet meer vergelijkbaar dus met de Pajero/Montero's die nu helemaal vooraan het klassement rijden. Andrea diende "maar" als 'backup' , maar bewijst hier haar plaats waard te zijn in de evo's...
Loomans op CP4 16, net achter Alphand, die wel wat problemen heeft gehad! Dit is zeer mooi van Jacky ...
Die rijdt de KP van zijn leven :D
Hij zal binnenkort aankomen, misschien is dat al het geval want er zit nog steeds vertraging op de timing op de officiële site!
Als hij niets voor heeft in het laatste stuk, hebben we een topdag voor de Belgen, met Gregoire nog steeds aan de top, hopelijk maakt Henrard nog wat tijd goed ...
TBC
Wauters CP3 voorbij als 75ste...
Bij de verkiezing van de "meest hopeloze live-tracker van het internet", zal dakar.com het zonder enige twijfel winnen met nog groter verschil dan dat er tijdens de wedstrijd zelf op te tekenen valt... Echt hopeloos die handel... die eersten zijn binnen en de rest telt niet meer mee... En zelfs met de updates van de eersten zijn ze al rijkelijk laat!
dakar.com : :no:
Loomans aangekomen als 16e ....
Prachtig werk Jackie ..... dit voor de Villiers en Shinozuka
Tussen CP3 en CP4 ligt blijkbaar nog een stevig hindernisje ...
Als je de tijden is bekijkt zijn er meerderen die daar over hebben gereden (160 km overigens) blijkt dat de toppers er een uurtje of 2 over doen (of iets langer)
Bij de iets minder goden is het erger gesteld .... Sommigen doen er 4 uur over .... er zijn zelfs uitzonderingen van 5 uur en meer. Dit was dan nog grotendeels bij daglicht.
maw Voor diegenen die nu nog maar aan CP3 zijn vertrokken of daar nog moeten aankomen ziet het er beroerd uit ..... nachtje schuppen in de woestijn voor velen peis ik.
Bart.Vandecavey
07-01-2004, 23:39
Op het einde van de rit is er nog een hoge duinenpartij heb ik gezien op de RTBF... Lijkt me ook niet echt gemakkelijk in het donker om daar over te geraken...
roadrunner
08-01-2004, 00:08
Jackie Loomans is zo te zien zeer goed bezig, als hij van pech kan gespaard blijven zit er messchien nog iets mooi's in.
Ik vindt ook dat McRae het zeer goed doet, het is toch iets helemaal anders dan een WK-rally en een weeksje nog zo dicht vooraan, chapeau!
weet er iemand hoe Loomans een en ander organiseert ?
is dat een privateer ... of heeft hij een team achter hem staan ? zoja .. hetwelke ? wie bouwt de wagen etc.
Dan toch nog nieuws uit het kamp van AD Sport :
- Dirk Martens en Kris Bulens werden 54ste in de zevende rit...
- Om 7.00u deze ochtend waren Koen Wauters, Peter De Mulder en Albert Vanierschot nog steeds onderweg naar het bivak... waar ze ondertussen zouden aangekomen zijn... Ook de assistentietrucks van het team bereikten pas tegen de ochtend het bivak...
wauters start vandaag om 12h23
Hij staat in de aankomstlijsten met een tijd van 17h16 als je dat combineert met zijn starttijd moet hij +- om 06h00 zijn aangekomen.
Het lichtje moet stilaan toch aan het uitgaan zijn daar ... Het is nu al een aantal dagen dat ze moeten knokken om tegen 's morgens binnen te zijn .... Helaas zal deze afmatting ook niet direct bevorderlijk zijn voor de komende ritten :(
Martens/Bulens verging het veel beter met een tijd van 12h01
Henrard ==> 9h54
Loomans ==> 8h06
De Mevius ==> 6h20
Bij de vrachtwagens
Vanierschot ==> 14h26
Bezemer/Cnudde/Pfaff ==> 13h29
De Mulder ==> geen spoor
Rallyloverke
08-01-2004, 13:37
Ik ben eens benieuwd : Kleinschmidt mag vandaag starten terwijl ze een nieuwe motor in de auto hebben gestopt. Normaal betekent dit de uitsluiting. In de voorgaande jaren zijn er zo al Belgen uitgesloten. Benieuwd wat ze gaan beslissen.
Juist eens op telenet geluisterd naar het dagboek van Koen ..... Grote probleem was blijkbaar een oververhittende motor waardoor ze omzeggens iedere paar 100 meter moesten stoppen .....
Hopelijk krijgen ze dat seffes opgelost in het bivak .... want anders gaan ze nog zwaar moeten knokken .... Het hitteprobleem is het grootste op mulle zandstroken .... Laat het nu net dat zijn waar er de komende etappe een massa van is :rolleyes:
Shino en Vatanen zouden wat verdwaald zijn...Masuoka en Peterhansel zijn alweer ver in de stage. Alleen geeft de dakar site nu helemaaaaaal geen tussentijden/standen meer :(
Rallyloverke
08-01-2004, 14:50
Ik vraag me ook af waar we de tussentijden nu moeten volgen ...
Ah, der staan tussentijden op....
1 203 - PETERHANSEL 02:02:40
2 201 - MASUOKA 02:04:53
3 204 - KLEINSCHMIDT 02:05:02
4 207 - ALPHAND 02:12:30
5 224 - SABY 02:20:20
6 220 - KOMORNICKI 02:21:36
7 202 - MC RAE 02:23:08
8 236 - HOUSIEAUX 02:23:56
9 225 - MAGNALDI 02:24:29
10 212 - DE MEVIUS 02:25:44
11 200 - SCHLESSER 02:36:57
Loomans ondertussen als 14e doorgekomen op CP1 .... hij blijft verbazen met zijn Bowler.
Bovendien is deze etappe blijkbaar stevig zwaar .... Alhoewel behoorlijk kort doen de toppers ruim 2 uur tot aan CP1. (135km)
Trek dit door tot aan de Finish ... en ze zullen weer 6 uur in het zand hebben gezeten .....
Voor de reeds gehavenden zal dit makkelijk dubbel zo lang worden (lees: weer heel laat)
Oei, De Mevius is percies niet zo goed bezig vandaag... :(
Bij de moto's roert er blijkbaar een en ander stevig
13:45 MEONI FAR FAR BEHIND AT CP1, DESPRES EVEN FURTHER
At CP1, Fabrizio Meoni (KTM n°3) is 34min17 behind Roma (KTM n°4) who had clocked the best time. Alfie Cox (KTM n°10) is at 57min59 and Cyril Despres (KTM n°2) is at 1h23min08. That of course means that Roma is virtually the new overall leader.
Originally posted by Sennake
Oei, De Mevius is percies niet zo goed bezig vandaag... :(
bwa de schade blijft beperkt ..... Ok de mitsu's kan hij niet aan ... maar als je naar de rest van het klassement bekijkt.
De schade tov van McRae (3e in de stand vlak voor hem) is slechts 2min30 ..... dit is nog op te halen.
MAAR ...
Hij pakt wel 11 minuten tov van Schlesser (5e in de stand)
en 25 minuten tov Mayer-Schulz (6e in de stand)
Dus al bij al nog niet zo een slechte zaak voor De Mevius
Rallyloverke
08-01-2004, 16:53
Ik denk dat de Mevius inderdaad probeert de derde podiumplaats in het vizier te houden. De Mitsu's zijn véél te snel voor de BMW momenteel. En op z'n dichtste concurrenten loopt hij voorlopig wat uit.
Loomans is inderdaad goed bezig voor Bowler en zal zich tot hiertoe z'n overstap niet beklaagd hebben.
De naam Henrard ben ik nog niet tegengekomen?
De motards zijn inderdaad het klassement voor hen wat aan het wijzigen.
Bij de wagens is er ook stevig wat op til .....
Masuoka is meer dan een uur kwijt met versnellingsbakproblemen .....
De Mevius is ondertussen voorbij McRae .....
Peterhansel en De Mevius zijn al binnen ondertussen ..... Als ik me niet vergis komt De Mevius zo dadelijk 2e te staan in de stand :)
*correctie*
Masuoka is anderhalf uur kwijt
roadrunner
08-01-2004, 18:20
Originally posted by Johan
De naam Henrard ben ik nog niet tegengekomen?
Hij zou uitgesloten zijn omdat hij te laat kwam voor de start, toch een stomme manier om eruit te moeten.
Hij IS uitgesloten. Het gekke verhaal kan je lezen op pistop.tv
die live tracker werkt vandaag ni denk ik
Speesman
08-01-2004, 18:50
Ai, weer een Belg minder. Spijtig ...
De Mevius heeft de 2e plaats in het algemene klassement kunnen bemachtigen .... :):)
Hij heeft nu een voorsprong van 18 minuten op Masuoka(3e) en 25 minuten op Schlesser(4e). De 5e (zijn teamgenoot Alphand) staat al op 1h45.
Helaas heeft hij wel een achterstand van een dik uur op Peterhansel .....
Loomans binnen als 17e ....
18e plaats in het overall klassement
knap werk Jacky
Bart.Vandecavey
08-01-2004, 22:04
Prachtige prestatie van de Mevius...
Dit lijkt een van de mooiste Dakars ooit te worden; de zwaarste...
ik heb zonet ff naar de RTBF gekeken voor de Dakar ....
Voor zover ik kon opmaken uit hun lijsten zou Koen Wauters opgegeven hebben ? :rolleyes:
Ik moet er wel bijvertellen dat de lijsten nogal snel gingen, en dat ik de kans niet heb gekregen om het goed te bekijken .....
Anderzijds zou dit wel een verklaring kunnen zijn waarom Wauters nog altijd niet aan CP1 is (volgens dakar.com)
Wat ik wel vreemd vind dat geen enkele site (noch pitstop.tv, noch de site van AD-sport melding maken van dit bericht) Kan iemand dit bevestigen of ontkennen ?
ik heb zonet ff naar de RTBF gekeken voor de Dakar ....
Voor zover ik kon opmaken uit hun lijsten zou Koen Wauters opgegeven hebben ? :rolleyes:
Ik moet er wel bijvertellen dat de lijsten nogal snel gingen, en dat ik de kans niet heb gekregen om het goed te bekijken .....
Anderzijds zou dit wel een verklaring kunnen zijn waarom Wauters nog altijd niet aan CP1 is (volgens dakar.com)
Wat ik wel vreemd vind dat geen enkele site (noch pitstop.tv, noch de site van AD-sport melding maken van dit bericht) Kan iemand dit bevestigen of ontkennen ?
'k denk wel dat ze zullen opgeven... de laatste dagen, dat kon je moeilijk nog een dakar "rijden" noemen eh :)
Originally posted by flugel
'k denk wel dat ze zullen opgeven... de laatste dagen, dat kon je moeilijk nog een dakar "rijden" noemen eh :)
mja ik verwacht dat ook wel ..... toch vind ik het raar dat de rtbf hiermee komt als de rest van de media (zelfs de AD site zelf) nog van niks weten.
Bovendien is het aantal dagen dat ze nu voortsukkelen misschien juist een extra motivatie om door te zetten. Waarom hebben ze anders de voorbije dagen zo afgezien.
Oneliner
08-01-2004, 22:30
De Rooy verliest bijna anderhalf uur en ziet een mooie tweede plaats voorlopig uit handen glippen...
mja ik verwacht dat ook wel ..... toch vind ik het raar dat de rtbf hiermee komt als de rest van de media (zelfs de AD site zelf) nog van niks weten.
Bovendien is het aantal dagen dat ze nu voortsukkelen misschien juist een extra motivatie om door te zetten. Waarom hebben ze anders de voorbije dagen zo afgezien.
Maar die mensen zitten er ook volledig door eh... iedere mens heeft zijn limieten eh, als je leest dat de co van Koen gisteren in 't slaap gevallen was gewoon omdat em zo moe was en dat met de nota's in zijn handen...
Bart.Vandecavey
08-01-2004, 22:46
We zullen het straks zien op Kanaal 2 hé als het zo is... Maar ik dacht dat ze gewoon er alusie op maakten dat ze nog niet binnen waren...
Originally posted by Bart.Vandecavey
We zullen het straks zien op Kanaal 2 hé als het zo is... Maar ik dacht dat ze gewoon er alusie op maakten dat ze nog niet binnen waren...
mnee het was echt bij die lijsten op het scherm .... Bij Abandons :(
pompierke
08-01-2004, 22:52
mnee het was echt bij die lijsten op het scherm .... Bij Abandons :(
Airco,
waar heb jij die lijst dan gevonden ?????
pompierke
Originally posted by pompierke
Airco,
waar heb jij die lijst dan gevonden ?????
pompierke
tijdens de uitzending van de RTBF (La Deux) ivm met de dakar ..... een klein uurtje geleden
dus niet op internet ofzo
Inderdaad, dat heb ik ook gezien. Maar ik heb ook niet duidelijk kunnen zien wat er stond. Misschien dat Wauters naar Dakar rijdt, maar niet meer rijdt voor het klassement.
Op kanaaltwee geen nieuws over een eventueel opgeven van Koen
Superdiesel
09-01-2004, 00:06
Die lijstjes op La Deux gaan nogal snel.
Eerst tonen ze het klassement van de belgen en daarna het lijstje opgevers. Mss heb je Wauters zien staan en dan naar wat bovenaan het scherm stond en stond er ondertussen al een ander lijstje, dat met de opgevers, of 'abandons'.
Toch niets van te vinden op Dakar.com
Al een geluk brengt Pitstop.tv af en toe nog uitsluitsel ivm geruchten over deze Dakar. Een Dakar die overigens niet makkelijk is om volgen over het internet (alleszins niet voor de mindere Goden).
Koen Wauters is bij de start van de 8ste etappe teruggekeerd naar Atar, het vertrekpunt voor de rit naar Tidjika. Het is niet duidelijk of dit de opgave betekent voor de Toyota-rijder.
Wauters had gisteren in de rit naar Atar heel wat problemen met de motor, die voortdurend warm liep. Ondanks de ontgoocheling bij aankomst vanmorgen om halfzes in het bivak was er nergens sprake van opgeven.
De organisatie meldde ons dan vanavond dat de 257 teruggekeerd was naar Atar samen met de 446, de assistentie-truck van ondermeer Jurgen Damen. Heeft Wauters de start genomen en is hij dan teruggekeerd voor reparatie of is de Clouseau-man definitief uit koers?
Bron: pitstop.tv
Ook rond de wagen van Dirk Martens is het behoorlijk stil geworden ..... Nog wel een tijd aan CP1 ... maar daarna niks meer
Vanierschot is gezien aan CP2 .... maar nog steeds niet binnen (alleszins niet volgens de dakar-site).
De Dakar lijkt ondertussen wel de calvarie-tocht van AD-sport te worden ..... Gestart met 5 voertuigen in wedstrijd blijven er nog maar 2 over (terwijl slechts 1 (Vanierschot) nog realistische overlevingskansen heeft).
Dit mag je gerust een resultaat voor te bleiten noemen van een team dat toch met heel stevige ambities aan de Dakar is begonnen.
De opgave van Koen Wauters & Charly Gotlib lijkt nu een feit. Ook Dirk Martens en Kris Bulens zouden uit wedstrijd zijn. Albert Vanierschot was dan wel aan CP2 gepasseerd, maar ook van hem tot op heden geen verder nieuws, evenmin van Peter De Mulder... :(
Don Kamiel
09-01-2004, 08:54
Juist een melding gekregen dat AD sport uitgevallen zou zijn... :( :(
en dit uit een zeer goede bron.
Rallyloverke
09-01-2004, 10:02
Op Pitstop is inderdaad te lezen dat Koen Wauters heeft moeten opgeven voor de tweede opeenvolgende keer.
Toch mag men niet beginnen denken : "wat doet een zanger in de woestijn?" De eerste maal dat hij deelnam dacht ik dit eerlijkheidshalve ook. Maar pet af voor zijn moed en volharding daar. Want ik denk dat er zijn die met wat hij dit jaar voorhad al veel eerder waren gestopt. En ik vond zijn prestaties in de Dakars die hij wel uitreed verre van slecht, integendeel zelfs.
Ik heb zonet op www.dakar.com eens even naar de stand gekeken. Als ze zo voortgaan staat wie aankomt in Dakar in de top-15 ...
Bij de motoren vond ik zonet Steve Ramon nog nergens terug ,toch iemand die desnoods op één wiel aankomt ...
Bij de vrachtwagens gaan er ook niet te veel aankomen.
De Dakar is terug een echte Dakar : lood-en loodzwaar. Vandaag ook weer en dan nog zonder assistentie en extra veel navigatiewerk.
Ik vind het ook raar dat ze voor madam Kleinschmidt een uitzondering maken en dat ze niet uit koers is gezet voor het vervangen van die motor. Henrard hebben ze wel uit koers gezet.
De RAV4 is, zoals ook op pitstop.tv staat, gewoon een mislukking geworden. Twee jaar na elkaar bij de eerste duinen al zware problemen kan geen toeval zijn. Zeer jammer want Koen Wauters is met de jaren uitgegroeid tot een zeer goede piloot. In een artikel in het Laatste Nieuws een paar weken geleden liet hij uitschijnen dat indien het dit jaar niets zou worden, hij er sterk aan twijfelde om volgend jaar nog Dakar te rijden. To be continued...
Zéér knappe prestaties overigens van Loomans en de Mévius!
gwyllion
09-01-2004, 10:34
Ik vind het ook raar dat ze voor madam Kleinschmidt een uitzondering maken en dat ze niet uit koers is gezet voor het vervangen van die motor. Henrard hebben ze wel uit koers gezet.
Madam Kleinschmidt is door de organisatie uit koers gezet, maar ze hebben een beroep aangetekend.
Bij Volkswagen menen ze dat hun interpretatie van het reglement de reparaties aan de Touareg wel toelieten.
Ik heb zo de indruk dat ze proberen Jutta zo lang mogelijk in koers te houden door de uitsluiting uit te stellen om zo wat extra testkilometers te rijden.
gwyllion
09-01-2004, 10:38
Trouwens vorig jaar hebben ze op de buggy van Kleinschmidt een cilinderkop vervangen omdat een paar kleppen geplooid waren. Dat mocht toen blijkbaar wel.
gwyllion
09-01-2004, 10:45
Originally posted by gwyllion
Madam Kleinschmidt is door de organisatie uit koers gezet, maar ze hebben een beroep aangetekend.
Bij Volkswagen menen ze dat hun interpretatie van het reglement de reparaties aan de Touareg wel toelieten.
Ik heb zo de indruk dat ze proberen Jutta zo lang mogelijk in koers te houden door de uitsluiting uit te stellen om zo wat extra testkilometers te rijden.
Blijkbaar een slimme truk. Het beroep wordt pas binnen een paar weken gehoord, dus kan ze Dakar uitrijden, maar het is 100 % zeker dat ze gediskwalificeerd zal worden ;)
gwyllion
09-01-2004, 11:04
Gisteren was een collectieve offday voor Nissan, maar ze tonen wel een staaltje teamwork.
* Vatanen rijdt in het begin volledig verloren.
* McRae heeft technische problemen: voorwielaandrijving i.p.v. vierwielaandrijving.
* De Villiers stopt om McRae te slepen, maar valt dan zonder benzine.
* Vatanen komt voorbij en stopt. Ze tappen wat naft over uit de wagen van McRae en Vatanen.
* Uiteindelijk geraken ze gezamelijk over de finish.
Originally posted by stijnconinx
De RAV4 is, zoals ook op pitstop.tv staat, gewoon een mislukking geworden. Twee jaar na elkaar bij de eerste duinen al zware problemen kan geen toeval zijn. Zeer jammer want Koen Wauters is met de jaren uitgegroeid tot een zeer goede piloot. In een artikel in het Laatste Nieuws een paar weken geleden liet hij uitschijnen dat indien het dit jaar niets zou worden, hij er sterk aan twijfelde om volgend jaar nog Dakar te rijden. To be continued...
Ik denk dat stijnconinx de nagel op de kop slaagt ivm met AD-sport:
Ze hebben een wagen proberen te ontwikkelen (de RAV4) van de grond af, zonder dat iemand hier ervaring mee had. Dit is een risicovolle onderneming waar veel kapitaal en kunde mee gemoeid is om zoiets tot een goed einde te brengen. Kijk rond in andere RAID-rally's .... waar kom je nog RAV4's tegen ...... Vrijwel nergens
Als je FABRIEKSteams wagens ziet ontwikkelen merk je zelf dat die 2 tot 3 jaar uittrekken om alles op punt te krijgen (BMW, Volkswagen, ...). In die 2 jaar testen ze regelmatig om alle kinderziekten eruit te krijgen.
AD-sport is 2 dagen gaan testen in een zandgroeve in Frankrijk .... Met alle respect .... Maar dit is geen testprogramma waarmee je jezelf klaarstoomt voor de Dakar. Dit kan je hooguit een PR-eventje noemen.
Ok testen kost geld .. Toch wegen die kosten niet op tegen bv het inschrijvingsgeld voor de Dakar.
Om een lang verhaal samen te vatten .... Ze proberen (omwille van PR redenen?) iets te doen waar ze het budget/middelen niet voor hebben. Hier sukkelen ze nu al 2 jaar mee. De RAV4 is gewoon te fragiel van mechaniek ... dt betrouwbaar maken kost veel tijd/geld
Wees dan iets realistischer en zoek naar een wagen die elders goed presteert (Toyota HDJ 100, Bowler, ...) en pas die desnoods wat aan
en als laatste punt .... Ga niet vertellen dat je Top-15 ambieert als je nog geen eens je wagen degelijk hebt kunnen testen. Ok op pure speed kan die wagen dat aan .... Er is helaas meer dat er bij een dakar aan de pas komt.
Over Koen Wauters heb ik niks gezegd ..... Hij heeft weinig te maken met de problemen die er dit jaar zijn .... Het zou een spijtige zaak zijn moest hij besluiten om de Dakar niet meer te rijden. Hij is een van de weinige Belgische piloten die genoeg sponsors rond hem kan verzamelen om een top-equippe (wel onder de fabrieksteams uiteraard) uit te bouwen.
Ik denk dat AD zich eens moet bezinnen .... Want op deze manier lijden ze gezichtsverlies.
my 2 cents
airco
Dit is de enige conclusie die we kunnen trekken. De RAV4 was blijkbaar te hoog gegrepen voor AD. Hadden ze dat geld in een Landcruiser gestoken en die op en top klaargemaakt ;) Power heeft die RAV4 (ik zou die wel eens tegen een Mitsu of Nissan op een strand willen zien rijden) genoeg maar als je dat maar even kan volhouden moet je geen Dakar rijden natuurlijk. Opgeven in Dakar is natuurlijk geen schande en de ambities mogen hoog gelegd worden maar dit...
Hopelijk kunnen ze dit jaar in de Belcar revanche nemen!
gwyllion
09-01-2004, 13:38
Een zeer correcte analyse.
Bij AD Sport hebben ze blijkbaar een gigantisch budget: geld voor de ontwikkeling van een prototype, geld om 3 wagens en 2 trucks in koers te laten starten en 3 assistentievoertuigen.
Maar dit wordt totaal verkeerd aangewend: geen deftig test werk (het is toch perfect mogelijk om deel te nemen aan een kleiner evenment, bv. in Tunesie of Marokko) en een 4x4 prototype ontwikkelen is blijkbaar enkel besteed aan (semi-)fabrieksteams (kleinere teams slagen er wel in om een goede buggy te ontwikkelen).
En dan nog zo'n hoge verwachtigingen hebben: Wauters top 15 en Van Ierschot top 5. Alles behalve realistisch zo blijkt.
gwyllion
09-01-2004, 13:44
De eerste berichten beginnen op dakar.com te verschijnen, wel nog een tijden van CP1.
12:36 LEADING BIKES AT CP1
The leading bikes went through CP1 at km 236. Leading the pack was Nani Roma (KTM n°4) alongside Sainct (KTM n°1), Meoni (KTM n°3), Esteve (KTM n°19) and Brucy (KTM n°9). That means that Sainct has gained 4min on Roma, after leaving in 3rd spot this morning. Best time so far for Meoni.
Weer typisch, de winnaar van gisteren verliest tijd omdat ze in groep rijden Wie laatst vertrokken is in deze groep (in dit geval Meoni), wordt de winnaar vandaag ;)
om degelijk proto te maken is er veel geld nodig, heel veel geld.
en als je dat niet kan betalen moet je er gewoon niet aan beginnen...
zet koen in een degelijke landcruiser 100 en hij rijd gegarandeerd in de top 20, miss meer.
Originally posted by Supra
zet koen in een degelijke landcruiser 100 en hij rijd gegarandeerd in de top 20, miss meer.
Bwa das misschien ook wat euforisch ... De eerste HDJ100 staat nu maar 30e ....
Maar kom ... als je als 30e aankomt in Dakar .... Chapeau .... Das al 1000 keer beter dan het gezichtsverlies dat ze nu hebben.
gwyllion
09-01-2004, 14:03
Bwa das misschien ook wat euforisch ... De eerste HDJ100 staat nu maar 30e ....
Maar kom ... als je als 30e aankomt in Dakar .... Chapeau .... Das al 1000 keer beter dan het gezichtsverlies dat ze nu hebben.
Of een Bowler Wildcat. Die kan je gewoon volledig kant en klaar kopen en voldoet aan FIA reglement (1825 kg en een 4.0 V8 met 265 pk als je wil).
Loomans staat hiermee 18 algemeen en voor hem staat er nog eentje van Fransman.
Rallyloverke
09-01-2004, 14:26
Ik hoop in ieder geval dat Koen Wauters het volgend jaar nog eens wil proberen ...
Het is toch ook wel mede dankzij hem dat we al een aantal jaren verslaggeving over de Belgen in Dakar hebben op Kanaal 2 he!
En ze moeten het inderdaad terug iets minder ambitieus oppakken. cfr Loomans-group (da's de eerste die me te binnen schiet ... )
Voor Henrard vind ik het ook wel jammer. Eerst onrechtvaardig buitengezwierd bij VW en nu zo'n pech-Dakar.
gwyllion
09-01-2004, 14:40
Voor Henrard vind ik het ook wel jammer. Eerst onrechtvaardig buitengezwierd bij VW en nu zo'n pech-Dakar.
Dat moet frusterend zijn: eerst niet bij Schlesser aan de bak komen, dan geen contractverlenging bij VW.
Op sport.be stond dat hij gisteren wakker werd en zag dat SMG mechaniciens nog aan het slapen waren en dus nog niet begonnen waren aan zijn gehavende buggy (kapotte schokdempers en stuurbekrachtiging). Niet tof, denk ik.
Misschien vragen ze hem volgend jaar nog eens bij VW, want dan zullen ze wel meer dan 2 wagens willen inzetten voor hun groot offensief op Mitsubishi.
R@ce@holiC
09-01-2004, 14:51
Ook shinozuka heeft opgegeven blijkbaar. Hoebeke ook ,gisteren al :(.
gwyllion
09-01-2004, 14:55
CP1 geeft tussentijden:
1 201 - MASUOKA 02:53:55
2 203 - PETERHANSEL 02:59:19
3 204 - KLEINSCHMIDT 03:03:23
4 202 - MC RAE 03:03:31
5 212 - DE MEVIUS 03:03:31
6 205 - VATANEN 03:04:14
7 209 - SERVIA 03:04:18
8 208 - DE VILLIERS 03:08:03
9 200 - SCHLESSER 03:09:45
10 211 - MAYER 03:15:34
11 207 - ALPHAND 03:19:42
12 259 - AL ATTIYAN 03:19:58
13 224 - SABY 03:21:04
14 227 - KOLBERG 03:29:31
15 214 - DE LAVERGNE 03:29:54
16 225 - MAGNALDI 03:29:54
17 236 - HOUSIEAUX 03:43:27
18 312 - DALMAU 03:46:02
Alle topwagens functioneren blijkbaar terug optimaal. Minder tijd van Alphand ligt aan lekke band.
Speesman
09-01-2004, 15:06
Masuoka kan beginnen met zijn 1.5 uur achterstand in te halen :) Ik vrees dat die wel vrij snel in de stand terug over de Mevius zal springen. Enkel serieuze pech zal de Mitsu's kunnen stoppen!!
PS: is er nu eigenlijk al nieuws van die verloren gereden motard (Deprez)? Die begint nu toch al wel lang vermist te geraken.
gwyllion
09-01-2004, 15:13
Originally posted by speesman
PS: is er nu eigenlijk al nieuws van die verloren gereden motard (Deprez)? Die begint nu toch al wel lang vermist te geraken.
Jaja, die leeft nog ;)
Het volgende staat op http://www.ramon.be:
Rik Deprez' quad had te kampen met ophangings- en electrische problemen in de rit naar Ouarzazate.
Rik werd gedwongen tot een bezemwagenavontuur. Aanvankelijk was de bezemwagen "volzet" met reeds 2 quads. De piloten van deze quads hadden uit angst voor het rijden in de duisternis de brui eraan gegeven. Prompt werd één van deze quads van de bezemwagen gehaald en de Honda van Rik werd opgeladen.
Rik volgde uiteindelijk de bezemwagen tot in het bivak in Ouarzazate in het zadel van de andere quad. Rik wordt wellicht vandaag terug in België verwacht.
Zo kennen we hem :D
Rallyloverke
09-01-2004, 15:15
de Mevius zal inderdaad proberen de DERDE plaats te verdedigen denk ik. Hij weet ook dat de Mitsu's veel te snel zijn. Dat zou ook een prachtprestatie zijn. Maar, de Dakar is nog lang ...
gwyllion
09-01-2004, 15:21
de Mevius zal inderdaad proberen de DERDE plaats te verdedigen denk ik. Hij weet ook dat de Mitsu's veel te snel zijn. Dat zou ook een prachtprestatie zijn. Maar, de Dakar is nog lang ...
Het is aan Schlesser en De Mevius om de Mitsubishi te pushen tot ze in de fout gaan.
Ik denk/hoop echt dat een van de Pajeros nog zal uitvallen met mechanische problemen: de versnellingsbak heeft het al twee keer laten afweten (gisteren viel Masuoka zonder eerste en Peterhansel is zijn achteruit een paar dagen geleden kwijt gespeeld op een verbindingsrit)
gwyllion
09-01-2004, 15:54
Loomans heeft momenteel voorlopig de 23ste tussentijd bij CP1: 04:12:05
Rallyloverke
09-01-2004, 16:04
Loomans zal zoals steeds "rustig" , voor zover je over rustig kan spreken daar , gestart zijn en de mechaniek zo wat sparen. Met wat meeval kan hij vandaag wel eens een top-15 halen?
gwyllion
09-01-2004, 16:10
Loomans zal zoals steeds "rustig" , voor zover je over rustig kan spreken daar , gestart zijn en de mechaniek zo wat sparen. Met wat meeval kan hij vandaag wel eens een top-15 halen?
Waarschijnlijk niet. Die top 15 prestatie van gisteren was wel wat te danken aan het feit dat de Nissans zoveel problemen hadden. Top 20/25 is iets realistischer.
juiste analyses me dunkt die hier geschreven staan
wel tof om te merken hoe de strijd na de 2de plaats nog gevoerd wordt, wat tussentijden betreft zijn ze mekaar sowieso waard! De mitsu's zijn de peugeots en ferrari's van een aantal jaar geleden, al kan ik moeilijk geloven dat ze het volhouden tegen dit tempo tot om het einde van deze dakar. De mechaniek en auto in het algemeen moet toch verzwakken en alles fragieler worden ...
we zullen zien
Hopelijk kunnen de Mevius en Loomans het pechjaar van de Belgen toch nog wat kleur geven!
gwyllion
09-01-2004, 16:40
Loomans heeft momenteel voorlopig de 23ste tussentijd bij CP1: 04:12:05
Nu er wat meer autos CP1 gepasseerd zijn, blijkt dit de 34ste tijd.
Ik denk dat hij het rustig aan doet. CP1 staat op 236 km, terwijl de rit 736 km lang is. Een beetje krachten sparen
Rallyloverke
09-01-2004, 16:49
Beste mede-Dakar-volgers , een goei weekend allen. En hopelijk kan ik vanaf morgennamiddag al thuis terug mee volgen.
En nu duimen voor Loomans en inderdaad, top20-top25 zal al goed zijn.
Ik zie ook dat de Mevius in het eerste deel niet tè veel heeft verloren op de Mitsu's-buiten-categorie.
En nog wat : de Belgen bij de motards zijn precies allen weggevallen?
En bij de trucks : Jean Marie Pfaff zit er nog bij !
Het is aan Schlesser en De Mevius om de Mitsubishi te pushen tot ze in de fout gaan.
Ik denk dat er weinig te pushen valt aan de mitsu's .... Die wagens zijn intrinsiek toch nog een flink stuk sneller ...... Die proberen op te jagen kan enkel door zelf heel grote risico's te gaan nemen ....
In deze stage van de Dakar je eigen tempo blijven rijden zonder forceren en die 2e plaats vast houden .... Het enige wat je kan doen tov da mitsu's is hopen dat die van Peterhansel ook begint te stotteren zoals die van Masuoka ....
gwyllion
09-01-2004, 16:57
En nog wat : de Belgen bij de motards zijn precies allen weggevallen?
Jeroen Ramon en Koen Verburgh doen nog mee. Ze zijn alletwee CP1 gepasseerd.
Voor meer info zie http://www.pitstop.tv.
gwyllion
09-01-2004, 17:14
De Nissans kunnen het dit jaar wel volledig vergeten:
* McRae, de hoogst geplaatste Nissan rijder (8ste algemeen), heeft problemen met zijn versnellingsbak
* Vatanen, die al langer een slecht algemeen klassement heeft (16de), heeft problemen aan de koppeling.
gwyllion
09-01-2004, 17:21
De eerste wagens zijn CP2 gepasseerd:
1 201 - MASUOKA 05:45:11
2 203 - PETERHANSEL 05:54:38
3 212 - DE MEVIUS 06:06:21
4 204 - KLEINSCHMIDT 06:11:23
gregoire is ongelooflijk bangelijk bezig eigenlijk hé
diesel tegen benzine, blijft toch een verschil in power hé
wat me wel opvalt is dat kleinschmidt heel sterk aan het rijden is de laatste dagen
zij heeft ook een beetje op dit terrein gewacht om ervoor te gaan
of juist niet en is ze al de hele rally door haar eigen tempo aan het rijden en rendeert dat nu? alleszins goed bezig meid! :p
gwyllion
09-01-2004, 17:41
Originally posted by Maarten
gregoire is ongelooflijk bangelijk bezig eigenlijk hé
diesel tegen benzine, blijft toch een verschil in power hé
Zoveel verschil zit daar niet op, als je naar de cijfers op papier kijkt:
Mitsubishi Pajero Evo:
4 liter V8
270 pk bij 5500 tpm
400 Nm
1850 kg
vmax 200 km/u
X-Raid BMW X5
3 liter R6 biturbo
270 pk bij 4000 tpm
600 Nm bij 2200 tpm
1900 kg
vmax 205 km/u
Trouwens Volkswagen wil in 2005 winnen met een diesel.
wat me wel opvalt is dat kleinschmidt heel sterk aan het rijden is de laatste dagen
zij heeft ook een beetje op dit terrein gewacht om ervoor te gaan
of juist niet en is ze al de hele rally door haar eigen tempo aan het rijden en rendeert dat nu? alleszins goed bezig meid! :p
Ze rijdt nog enkel om extra gegevens op te doen. In het algemeen klassement staat ze zeer ver achteraan en ze wordt bijna zeker gediskwalificeerd wegens het vervangen van haar verzopen motor.
Trouwens Volkswagen wil in 2005 winnen met een diesel.
Dan moeten ze hem eerst waterdicht maken :D
gwyllion
09-01-2004, 18:45
De eerste wagens zijn CP2 gepasseerd:
Er verschijnen geen updates meer over dit checkpoint. Dan zullen we het moeten doen met de berichten op dakar.com
17:23 MASUOKA FASTEST AT CP3
Again (after CP1 and 2), Hiroshi Masuoka has the fastest time at CP3 (km 488). Second is Peterhansel (Mitsubishi n°203) at 5min55, followed by De Mevius (BMW n°212) at 23min, Kleinschmidt (VW n°204) at 30min18 and Schlesser (Schlesser Ford n°200) at 36min13. These times are not official.
16:50 MASUOKA FASTEST AT CP2
At CP2 (km 439), Hiroshi Masuoka (Mitsubishi n°201) remains the fastest. Second is Peterhansel (Mitsubishi n°203) at 9min17. Third is De Mevius (BMW n°212) at 21min10 and Kleinschmidt (VW n°204) at 26min12. For the moment, only four cars have made it to CP2.
De Mevius loopt dus nog uit op Schlesser. Een goede zaak. De Mitsubishi zijn vandaag duidelijk weer van een andere planeet.
Oneliner
09-01-2004, 19:02
Tussen CP2 en CP3 verliest De Mevius bijna geen tijd...
Achja, mooie derde plaats in het verschiet...
Go gregoire!
gwyllion
09-01-2004, 19:08
Er verschijnen geen updates meer over dit checkpoint.
Er komen terug tussentijden door van CP2, maar een aantal rijders (o.a. Schlesser) wel ongemerkt gepasseerd, denk ik.
5 208 - DE VILLIERS 07:03:30
6 214 - DE LAVERGNE 07:13:48
7 225 - MAGNALDI 07:18:18
8 227 - KOLBERG 07:30:45
gwyllion
09-01-2004, 19:38
Wow, het volgende staat op pitstop.tv
De Dakar valt stil!
Datum 9/01/2004
De Dakar wordt de komende 2 dagen geneutraliseerd. De 2 etappes van morgen en overmorgen, die deels door Mali lopen, worden uit veiligheidsoverwegingen geneutraliseerd. De streek rond Mopti, morgen normaal de aankomstplaats voor de 10de rit, is onveilig.
In een communiqué zegt de Dakar-leiding het volgende:
"Om redenen van veiligheid voor de rally en zijn deelnemers, leek het ons noodzakelijk het verloop van de tiende en elfde rit Nema-Mopti en Mopti-Bobo Dioulassonte wijzigen. Die 2 etappes worden geneutraliseerd. Het parkoers wordt als verbinding afgelegd."
"Deze beslissing is genomen na overleg met de autoriteiten in Mali en Frankrijk."
"De rally komt op 10 januari aan in Bamako en trekt op 11 januari naar Bobo Dioulasso, waar zoals voorzien de rustdag wordt gehouden."
Van hieruit gaat het morgen dus rechtstreeks naar Bamako, de hoofdstad van Mali. Er heerst al een tijd onrust in het noorden van Mali. Het blijkt nu dat ook de streek rond Mopti in het zuiden niet veilig genoeg is voor de Dakar.
Vier jaar geleden werd de Dakar al eens geneutraliseerd in Niger. Wegens rebellie in dat land viel de rally stil in Niamey en werd toen een indrukwekkende luchtbrug ingezet om de karavaan over te brengen naar Libië. De Dakar eindigde toen in Caïro.
Ik hoorde het net ook in Aventure Dakar op FR2 :(
Spijtige zaak voor ons, maar een goede zaak voor het materiaal van de deelnemers. En ze kunnen daarbij ook nog eens goed slapen.
Vooral brutte pech voor de Koen, 1 dag later en ze waren weer mee met de bende.
1 201 MASUOKA / PICARD MITSUBISHI 9h 03' 43" 00' 00"
2 203 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 9h 22' 15" 18' 32"
3 204 KLEINSCHMIDT / PONS VOLKSWAGEN 9h 48' 50" 45' 07"
4 200 SCHLESSER / LURQUIN SCHLES-FORD 10h 15' 01" 1h 11' 18"
Waar blijft Gregoire????????? Die had voor Jutta en al helemaal voor Jean Louis binnen moeten zijn... :(
ik heb het ook juist ontdekt
dit zou wel eens slecht kunnen zijn
hij maakt sowieso een val in het klassement, tenzij er in de timing een fout zit
laat ons daar maar op hopen...anders :(
Superdiesel
09-01-2004, 22:08
Ik kan mis zijn (mijn Frans is niet zo goed) maar daarnet zeiden ze op La Deux dat Gregoire stilstaat met een transmissieprobleem.
Originally posted by Superdiesel
Ik kan mis zijn (mijn Frans is niet zo goed) maar daarnet zeiden ze op La Deux dat Gregoire stilstaat met een transmissieprobleem.
Ze zeiden dat ze hem kwijt waren tussen CP2 en CP3. Over dat probleem heb ik niks gehoord met mijn Frans.
Superdiesel
09-01-2004, 22:19
Waren er in het begin van de uitzending geen beelden te zien van de Mevius die onder zijn wagen lag? En hoorde ik toen niets over een transmissie???
Originally posted by Superdiesel
Waren er in het begin van de uitzending geen beelden te zien van de Mevius die onder zijn wagen lag? En hoorde ik toen niets over een transmissie???
Nee, nee, dat was Gregoire niet ;) Hij zou momenteel ergens tss CP3 en de aankomst staan wss :(
gwyllion
09-01-2004, 22:39
Nu er wat meer autos CP1 gepasseerd zijn, blijkt dit de 34ste tijd.
Ik denk dat hij het rustig aan doet. CP1 staat op 236 km, terwijl de rit 736 km lang is. Een beetje krachten sparen
Loomans heeft de 23ste tijd bij CP2. Voor het ziet het er goed uit.
Bart.Vandecavey
09-01-2004, 22:43
Dat van die transmissie was volgens mij voor de rit hoor. Ze hebben enkel melding gemaakt dat ze hem kwijt waren...
Trouwens die RAV4 is volgens mij wel op een Lancruiser100 chassis gebouwd.
Hopelijk kan Gache volgend jaar een betrouwbare buggy in elkaar zetten met standaard ophanging EN een dieselmotor...
Superdiesel
09-01-2004, 22:52
Voor de rit? Zou kunnen.
Gelieve mij dan ook te excuseren voor mijn slechte frans. :o :(
grrr, de topfransen zijn binnen en ze vertikken het om wat meer info te geven he :(
gwyllion
09-01-2004, 22:58
Originally posted by Wimanna
Nee, nee, dat was Gregoire niet ;) Hij zou momenteel ergens tss CP3 en de aankomst staan wss :(
Volgens pitstop.tv staat hij 30 km voor de finish met een open motorkap.
Als hij uitvalt, is Loomans de enige Belgische wagen in koers.
Schlesser staat dus op het podium nu :(
Volgens pitstop.tv staat hij 30 km voor de finish met een open motorkap.
Als hij uitvalt, is Loomans de enige Belgische wagen in koers.
Schlesser staat dus op het podium nu :(
grrr, das minder... :frusty: kon Alphand ni stoppen? :D
1 201 MASUOKA / PICARD MITSUBISHI 9h 03' 43" 00' 00"
2 203 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 9h 22' 15" 18' 32"
3 204 KLEINSCHMIDT / PONS VOLKSWAGEN 9h 48' 50" 45' 07"
4 200 SCHLESSER / LURQUIN SCHLES-FORD 10h 15' 01" 1h 11' 18"
5 207 ALPHAND / MAGNE BMW 10h 31' 46" 1h 28' 03"
6 224 SABY / STEVENSON VOLKSWAGEN 10h 44' 42" 1h 40' 59"
7 211 MAYER / SCHULZ MITSUBISHI 10h 52' 22" 1h 48' 39"
8 259 AL ATTIYAN / BARTHOLOME MITSUBISHI 10h 52' 35" 1h 48' 52"
9 214 DE LAVERGNE / ANQUETIL NISSAN 11h 47' 42" 2h 43' 59"
10 227 KOLBERG / LOURIVAL MITSUBISHI 11h 50' 25" 2h 46' 42"
11 225 MAGNALDI / LEGAL HONDA 11h 54' 51" 2h 51' 08"
12 212 DE MEVIUS / GUEHENNEC BMW 12h 09' 54" 3h 06' 11"
Greg staat nu 4e op 3u52.17" (een dik anderhalf uur achter Schlesser)
racertje
10-01-2004, 00:47
Wat een tijdverschillen vandaag.
Op dakar.com staat de 14e(slechte plaatst tot nu toe) al op bijna 4 uur.
De annulatie van de volgende dagen zal van pas kunnen komen want eer de laatsten binnen gaan zijn zal het heel vroeg worden.
Stand na Etappe 9
1 203 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 28h 16' 20" 00' 00"
2 201 MASUOKA / PICARD MITSUBISHI 29h 20' 20" 1h 04' 00"
3 200 SCHLESSER / LURQUIN SCHLES-FORD 30h 38' 48" 2h 22' 28"
4 212 DE MEVIUS / GUEHENNEC BMW 32h 08' 37" 3h 52' 17"
5 207 ALPHAND / MAGNE BMW 32h 15' 58" 3h 59' 38"
6 211 MAYER / SCHULZ MITSUBISHI 33h 06' 44" 4h 50' 24"
7 224 SABY / STEVENSON VOLKSWAGEN 33h 36' 15" 5h 19' 55"
8 225 MAGNALDI / LEGAL HONDA 34h 46' 58" 6h 30' 38"
9 227 KOLBERG / LOURIVAL MITSUBISHI 35h 02' 55" 6h 46' 35"
10 236 HOUSIEAUX / FAGOT MITSUBISHI 35h 14' 40" 6h 58' 20"
11 208 DE VILLIERS / JORDAAN NISSAN 36h 04' 07" 7h 47' 47"
12 259 AL ATTIYAN / BARTHOLOME MITSUBISHI 36h 18' 02" 8h 01' 42"
13 214 DE LAVERGNE / ANQUETIL NISSAN 36h 24' 17" 8h 07' 57"
14 261 LOOMANS / LAUWERS BOWLER 40h 37' 40" 12h 21' 20" :)
Loomans werd 19e in de etappe van gisteren ;)
128 ... dat is volgens de officiële lijsten het aantal deelnemers dat er nu nog geklasseerd is... op 1 januari 2004 vertrokken ze nog met 400 deelnemers... wat negen dagen kunnen brengen...
dan zeggen dat de 3 dagen europa ervan nog als makkies kunnen beschreven worden .....
tja ... euh... 't is Dakar hé, geen promoritje hé kerel, ook al lijkt het er soms wel op... niet oordelen alvorens je het zelf meegemaakt hebt... ook al is het niet voor de volle 100%, Dakar is en blijft Dakar : onvoorspelbaar !
Superdiesel
10-01-2004, 17:16
Een promoritje mag het nooit zijn. Een Dakar moet gewoon zwaar zijn. Maar ik heb de indruk dat ze dit jaar wel serieus overdrijven.
Als je op pitstop.tv leest dat vandaag om 12u15 nog liefst 176 deelnemers aan de rit van gisteren niet binnen waren in het bivak, dan vind ik dat toch enigszins overdreven zwaar.
Ik kan het misverstaan hebben, maar terjust gehoord in Aventure Dakar dat er deelnemers worden opgevist die gisteren te laat aankwamen...omdat het een extreem zware etappe was...
JPMontoya
10-01-2004, 18:53
Misschien is de dakar dan toch net een tikje te zwaar 3 zware ritten waarvan 2 van 700km. Misschien had men die ritten toch iets meer kunnen spreiden. Het is voor de populariteit ook niet echt goed dat dakar zo zwaar is denk ik... veel deelnemers naar huis dat doet ook de intresse van veel mensen direct afnemen. (ik verwijs naar mensen die dakar dan wat volgen omdat vb de Pfaffs daar in deelnemen)
wel jpmontoya, ik denk dat je wel eens gelijk hebt
als de mevius nu zou uitvallen en loomans ook, dan geef ik toe dat ik geen tien keer per dag meer op de site zou zitten ...
hij lijkt me iets té zwaar, maar zolang het niet ieder jaar zo zwaar is, is dit ook niet verkeerd. Het mag af en toe eens iets anders zijn, feit is wel, dat ze zo een zware dakar volgens mij niet ieder jaar mogen doen, want dan gaat de populariteit bij de deelnemers verzwakken. Té is té, maar voor dit éne jaar vind ik het wel kunnen. Volgend jaar mag hij evenzwaar zijn, maar dan zoals jpm al meldde, beter gespreide ritten, want die zware driedaagse heeft tot net iets te veel slachtoffers geleid om goed te zijn.
En men mag ook de amateurs niet vergeten, die het moeten kunnen volhouden ondanks de zware ritten, want daar ligt voor mij ook nog wel enige charme in.
De essentie van elke race en/of rally(raid) is toch nog steeds : om ter eerst over de finish rijden. Dit wordt zo meer iets van "wie laatst overblijft is gewonnen", en dat kan nooit de bedoeling zijn. En met de favorieten die wegvallen haken inderdaad ook de toeschouwers af en dat zullen de spnsors niet graag horen...
Vraag mij af in hoeverre dit geen bewuste strategie is van de organisatie ....
- de site dakar.com is goed voor het volgen van de toppers ... voor de amateurs die een paar uur later aankomen is hij hopeloos (vaak zelfs geen melding van opgave)
- de fabrieksteams komen geweldig uit zo een Dakar ... ze eindigen mijlenver voor alle amateurs en bewijzen zo de superioriteit van hun merk ....
De essentie van elke race en/of rally(raid) is toch nog steeds : om ter eerst over de finish rijden. Dit wordt zo meer iets van "wie laatst overblijft is gewonnen", en dat kan nooit de bedoeling zijn. En met de favorieten die wegvallen haken inderdaad ook de toeschouwers af en dat zullen de spnsors niet graag horen...
hoeveel favorieten zijn we al kwijt ....
BMW ==> niemand
Volkswagen ==> niemand (Jutta gered door het beroep)
Mitsu ==> Biasson door crash (niet noodzakelijk het gevolg van de zware Dakar)
Nissan ==> niemand denk ik
Bij de motoren ook nog niet al teveel denk ik
Dat er een hele hoop amateurs afvallen .... Spijtig ... maar voor de organisatie/sponsors is dit geen gemis
Hmmm... als je 't zo bekijkt heb je gelijk... Maar ik dacht eerder aan de belgische favorieten eigenlijk, en dan weet ik niet of Toyota/Rodania/Telenet je mening deelt hoor...
Hmmm... als je 't zo bekijkt heb je gelijk... Maar ik dacht eerder aan de belgische favorieten eigenlijk, en dan weet ik niet of Toyota/Rodania/Telenet je mening deelt hoor...
Mja ok ... Op vlak van Belgische favoriet heb je gelijk ..... toch wel 2 bedenkingen
* Vorig jaar was de Dakar niet zo extreem zwaar als dit jaar ... en toen lagen ze er ook vrij snel uit.
* De grote problemen van de RAV4 begonnen al bij de eerste (nog relatief makkelijke) rit in Afrika .... Van daaruit zijn ze in een spiraal gekomen (laat aankomen, weinig slapen) waar ze nooit zijn uitgekomen.
Grote probleem voor Koen Wauters ligt erin dat de wagen gewoon nooit degelijk getest is (zie discussie een blz of 2 terug in deze thread)
Bart.Vandecavey
11-01-2004, 03:17
Jutta is volgens mij wel gediskwalificeerd hoor...
De Dakar : een geweldig avontuur ja maar zeker geen top sport evenement.
Deze Rally raid profiteert enkel van het feit dat er niets anders gebeurt in de autosport op dit moment. Als deze rally in de zomer zou worden verreden dan kraaide er geen haan naar. Nu staat het naar mijn mening een beetje overdreven in het middelpunt van de belangstelling. En dan die Belgen die met zo'n grote ambities vertrekken ???
Moet schitterend zijn om aan deel te nemen maar laat ons het sportieve aan deze raid toch maar wat relativeren.
Ik ben geen tegenstander maar ben steeds blij als het achter de rug is en we aan het echte autosport seizoen kunnen beginnen.
Volgens de meest actuele standen zouden er nog 177 deelnemers in wedstrijd zijn. Een pak "verdwaalden" uit de negende etappe werd opgevist en komt nog in de rangschikking voor. De neutralisatie van twee etappes en de daarop volgende rustdag (morgen) komen de meeste deelnemers zeker niet ongelegen...
gunther1
11-01-2004, 11:27
Het is hier niet alleen dat er slechte of zelfs geen info over de uitslag word doorgegeven.
De deelmeners zelf weten amper hun uitslag,dit vernam ik net van de vrouw van Daniel Cnudde,truck nummer 433 BEZEMER / CNUDDE /PFAFF.Ze bellen naar hier om hun stand in het klassement te weten dan klopt er toch iets niet met de organisatie
Originally posted by Bart.Vandecavey
Jutta is volgens mij wel gediskwalificeerd hoor...
VW is in beroep gegaan ....
Uitspraak ==> 3 weken na afloop van de Dakar.
IN afwachting blijft Jutta in koers. Daarmee bereikt VW zijn doel ... Meer testkilometers afmalen.
gwyllion
11-01-2004, 17:27
VW is in beroep gegaan ....
Uitspraak ==> 3 weken na afloop van de Dakar.
IN afwachting blijft Jutta in koers. Daarmee bereikt VW zijn doel ... Meer testkilometers afmalen.
Ik vind trouwens dat VW het tamelijk goed doet in vergelijking met Nissan.
Die race Touareg heeft eigenlijk nog geen enkel keer zware mechanische problemen gehad, behalve die keer dat Jutta de motor verzopen heeft; zoiets kan je gewoon niet voorzien en de schuld ligt volledig bij de piloot.
Die Nissan Pickup daarentegen lijkt helemaal uit elkaar te vallen: McRae heeft problemen met transmissie en versnellingsbak, Vatanen heeft problemen met koppeling, De Villiers heeft elektrische problemen en het vierde exemplaar is gewoon volledig uitgebrand door een kortsluiting.
Bij X-Raid duiken kleine problemen op, zoals bij De Mevius vrijdag.
Die buggy van Schlesser heeft nog weinig problemen gehad, aangezien het een zeer beproefd concept is.
Ik denk dat die race Touareg na een volledig jaar verdere ontwikkelingen (o.a. iets meer vermogen uit die TDI en misschien ook hydraulische anti-rol stangsysteem zoals de Pajero Evo2) best wel eens Mitsubishi kan bedreigen volgend jaar. Dit jaar is het gewoon een kwestie van testkilometers te malen en volgend jaar iets meer exemplaren inzetten (b.v. 4 zoals Nissan en Mitsubishi dat doen).
Waar ik me persoonlijk aan erger, is aan de "officiële" verslaggeving over deze Dakar. In Vlaanderen hebben we geluk dat VTM/Ka2 via Peter Baert dagelijks aandacht besteed aan deze raid en aan de Belgen. En ook via RTBf valt vrij veel te vernemen. Voor de "gelukkigen" is er ook nog eurosport... Dit zijn echter allemaal audiovisuele media, en daar is de coverage goed te noemen. Laten we nu de internet coverage es bekijken van "de grote mediasites"...
Dakar.com is zowaar een ramp in het kwadraat. Zo slecht is het sinds vele jaren niet meer geweest. Als de toppers binnen zijn, kan de rest stikken. Een live tracker die ofwel "met uitstel" ofwel helemaal niet functioneert, foto's die meestal twee dagen op zich laten wachten en "nieuws" dat zich hoofdzakelijk rond een viertal personen specifieert... als dat de Dakar Spirit moet voorstellen, tja, dan weet ik het ook niet meer.
Betreffende live-timing is natuurlijk elke site afhankelijk van dakar.com , zo ook raid-live.com. Maar die doen zich tenminste nog de moeite om de persverslagen van de teams te publiceren, met een degelijke bronvermelding. Ook hun fotografiegedeelte mag er zijn en is vrij snel up-to-date...
Andere, zichzelf "internationaal" profilerende sites, bedriegen dagelijks de dakar fanaat met reportages en interviews, waarbij geen bron wordt vermeld. Zo lijkt het alsof deze van zichzelf komen, doch niets is minder waar, het zijn gekopieerde persberichten die rechtstreeks van de teams komen... FOEI !!!
Geef mij dan maar onze nationale internetverslaggeving, via pitstop.tv (het juiste nieuws op het juiste moment) , autosport.be (publicatie van de toyota-artikels e.a.) ... ook wij (misteryracing.com) trachten ons steentje bij te dragen, via een algemene verslaggeving per rit. Maar wij zijn maar "een kleine garnaal" in de oceaan van de grote, internationale pers"haaien"...
gwyllion
12-01-2004, 15:52
Ik kijk af en toe ook op eurosport.nl, maar hun online verslaggeving is bedroevend: het beperkt zich voornamelijk tot het kopieren van wat op dakar.com staat en interviews die in persberichten van de verschillende merken staan. Elke dag verschijnen er ook videos over de etappe, maar dit zijn gewoon de beelden van de Franse televisie met wat muziek onder.
Sommige prive teams hebben ook wel een uitgebreide samenvatting van elke rit. www.dakar-derooy.com vind ik persoonlijk zeer goed.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.