PDA

View Full Version : Amoniak schadelijk voor het plastic?


]as]e
12-01-2004, 07:50
Op het forum vond ik de volgende tip
OPLOSSING 4
Als je de Tamiya acrylics gebruikt kun je gebruik maken van amoniak. Zet het geschilderde model in een plastic doosje gevuld met amoniak, na een uurtje of 3-4 is de verf volledig verwijdert, goedkoop en gemakkelijk alleen het geurtje is er één om U tegen te zeggen. Als je de chroom van bepaalde onderdelen wilt verwijderen dan kan je dat ook door ze eens een paar uurtjes in amoniak te steken.
Van die geposte tips leek deze me de beste oplossing om verf te strippen. Nu is mijn vraag, beschadigt dit het plastic? Ik wil namelijk geen risico lopen. Ik heb bijna uitsluidend Tamiya verf gebruikt, behalve de primer. Het gaat om 4 lagen Tamiya TS-17 met daarboven 2 lagen clear coat (ik denk TS-13).
Of kan amoniak helemaal niet overweg met TS verf, en enkel met acryl?

Sennake
12-01-2004, 08:39
Bij mijn weten IS TS verf acryl...

Maar op de rest van je vraag weet ik het antwoord niet.

Guido
12-01-2004, 11:13
de TS spuitbussen zijn geen acryl, maar lakverf.

Ik weet dus niet of de TS-verf te strippen valt met amoniak. Oude, gebruikte remolie - in een afsluitbare crèmedoos bijvoorbeeld - werkt zeker. ;)

]as]e
12-01-2004, 12:08
Ok bedankt, nu nog wat remolie vinden :)
Kost dat veel nieuw?

marcel
12-01-2004, 12:35
Originally posted by ]as]e
Ok bedankt, nu nog wat remolie vinden :)
Kost dat veel nieuw?

over modelbouw weet ik niets, maar als ze mij zeggen dat ik oude, gebruikte remolie moet gebruiken, ga ik eens kijken bij de eerste de beste garagist die ik tegenkom, en koop ik mij zeker geen nieuwe remolie. ;)

Guido
12-01-2004, 13:07
Originally posted by marcel
over modelbouw weet ik niets, maar als ze mij zeggen dat ik oude, gebruikte remolie moet gebruiken, ga ik eens kijken bij de eerste de beste garagist die ik tegenkom, en koop ik mij zeker geen nieuwe remolie. ;)

Absoluut. We (Sennake en ik) hebben de ervaring dat het met nieuwe olie niet werkt. De olie mag niet doorzichtig zijn (zoals nieuwe olie eruit ziet) maar moet een donkere vloeibare smurrie zijn die vol zit met 'gruiseltjes'. Gewoon even binnenlopen bij een kleinere garage, die helpen je graag verder en zijn maar wat blij dat ze van hunne 'brol' afzijn. Ik neem dan zo'n lege 5 liter bus van ruitensproeier-reiniger/antivries mee (moet wel droog zijn, dat er geen vloeistof meer inzit). Da's makkelijk om te vullen, te transporteren en te bewaren. ;)

kevjef
12-01-2004, 21:51
Iedere modelbouwer heeft wel een doos met overschotten, eventueel gecrashte modellen. Dus ik zou zeggen, eerst eens uitproberen op zo'n stukje om te zien wat het heeft.

Heb je dat niet, beschilder / spuit een overschotje plastic, laat het drogen en probeer dan eens.