PDA

View Full Version : Fototoestellen


Rallyloverke
20-09-2001, 10:43
Kan er iemand onder jullie fototoestellen voorstellen/aanbevelen voor de amateurautosportfotograaf die zo tussen 10000 en 20000 BEF wil uitgeven?
Ik dacht aan een toestel dat niet te moeilijk is, en dat eventueel uitbreidbaar is.
Te moeilijk in die zin dat ik niet tientallen filmrolletjes kan weggooien in het begin.

Jan
20-09-2001, 13:00
Johan,

Ik vrees dat je budget een ietsje te krap is voor een degelijke
basisuitrusting, tenzij je van plan bent om enkel geparkeerde racewagens te fotograferen, maar dat zal waarschijnlijk de bedoeling niet zijn. Anderszijds kan je voor dat budget misschien wel goed tweedehandsmateriaal op de kop tikken, veel mensen ruilen tegenwoordig hun klassieke apparatuur in voor digitale toestanden. Nikon blijft daarbij een van de beteren omwille van het feit dat alle Nikon lenzen ooit gemaakt op eender welke body kunnen geplaatst worden.
En wat het verschieten van filmrolletjes betreft, dat heeft helemaal geen verband met het toestel, maar wel met het manneke dat op de knoppekes moet duwen. Voor bewegend wild zoals een racewagen zijn de digitale toestellen ongelooflijk in het voordeel. Als de wagen niet mooi gekadreerd staat, wis je die informatie gewoon weg (zo is het toch he Sennake ? LOL).
Van een klassiek filmrolletje valt natuurlijk niks te wissen.
Anderszijds laat de klassieke methode toe om prachtige en kwaliteitsvolle vergrotingen te maken, digitaal zijn we voorlopig nog niet zover.

Groetjes,


Jan

RoBByNiO
20-09-2001, 13:02
johan

Kijk eens op www.ibazar.be . kan je mischien helpen!

Rallyloverke
20-09-2001, 13:26
Bedankt alvast voor deze reacties,

Ik had mijn prijzen gebaseerd op een folderke dat ik in de bus kreeg :
Nikon F65 kit : 16990 BEF
Canon EOS 300 kit : 19990 BEF
Olympus IS 200 kit : 14990 BEF (camera, televoorzet, 210 mm + Tas)
Pentax MZ7 : 19990 BEF

Nu heb ik een klein toestelletje waarmee je precies Matchbox-autokes van ver hebt getrokken. Ik heb al dingen gehoord over reflexcamera, sluitertijden, ... Maar ken er te weinig van om zo onmiddellijk te beslissen wat een goede aankoop is.

Bart.Vandecavey
20-09-2001, 13:53
Een digitaal toestel is veel te traag om auto's te fotograferen (zelf ondervonden) ofwel moet je een hele dure kopen.

RoBByNiO
20-09-2001, 15:05
ah ge zoekt een nieuw!!!!

ga gewoon is langs bij uwe fotograaf die kan u veel informatie geven!

Rallyloverke
20-09-2001, 16:23
Ik dacht dat er onder jullie waren die meer praktijkervaring hadden/hebben met zo'n fototoestellen, zoals Werner bijvoorbeeld.
Zo'n fotograaf, dat zijn meestal verkoopstrucs denk ik.

Sennake
20-09-2001, 16:29
Johan,
Dat toestel dat ik gebruik is een Sony en kost zo rond de 45.000 fr, wat vrij normaal is voor een digitaal toestel. Het is zeker goed genoeg om racewagens in actie mee te fotograferen, alhoewel de F1's van Werner toch beter uit de verf kwamen, maar dat kan idd ook aan het manneke liggen achter de camera.
Andere racewagens (lees: tragere) zijn geen probleem. En idd kan je telkens een foto mislukt is, het deleten.
Bovendien kan ik er ook mee filmen.
Voor de echte prof geniet een klassiek toestel nog steeds de voorkeur, maar geloof me vrij als ik zeg dat je met een digitaal toestel op "ons" niveau ook zeer goede foto's kan maken EN er niet hopeloos veel filmrollekes aan spendeert. Integendeel, eens de camera aangekocht is, heb je GEEN kosten meer.
En dan moet je eens tellen hoeveel filmrollekes en ontwikkelingen je per jaar spendeert en een kosten/baten analyse maken eh. In mijn geval reken ik een 12-tal races per jaar, aan 2 rollekes per koers. Dus dat is al gauw 3000 fr aan filmkes en nog eens 7000 fr aan ontwikkeling (aan 9 fr per foto wat weinig is). Dus in mijn geval spaar ik zo'n 10.000 fr uit per jaar, en dan reken ik een 5 jaar levensduur van de camera zodat ik 50.000 fr kan spenderen aan een digitale camera, enkel en alleen met het geld dat ik uitspaar aan de klassieke foto's...

Rallyloverke
20-09-2001, 16:39
Dank voor de uitleg Sennake, kan je die eens in EURO doen? :D

RoBByNiO
20-09-2001, 16:53
elke burger met omrekenproblemen kan nog altijd het EURO-rekenmachien kopen!

tis ni duur johan!

Sennake
20-09-2001, 16:53
Johan,
Dat toestel dat ik gebruik is een Sony en kost zo rond de 1115,52 Euro, wat vrij normaal is voor een digitaal toestel. Het is zeker goed genoeg om racewagens in actie mee te fotograferen, alhoewel de F1's van Werner toch beter uit de verf kwamen, maar dat kan idd ook aan het manneke liggen achter de camera.
Andere racewagens (lees: tragere) zijn geen probleem. En idd kan je telkens een foto mislukt is, het deleten.
Bovendien kan ik er ook mee filmen.
Voor de echte prof geniet een klassiek toestel nog steeds de voorkeur, maar geloof me vrij als ik zeg dat je met een digitaal toestel op "ons" niveau ook zeer goede foto's kan maken EN er niet hopeloos veel filmrollekes aan spendeert. Integendeel, eens de camera aangekocht is, heb je GEEN kosten meer.
En dan moet je eens tellen hoeveel filmrollekes en ontwikkelingen je per jaar spendeert en een kosten/baten analyse maken eh. In mijn geval reken ik een 12-tal races per jaar, aan 2 rollekes per koers. Dus dat is al gauw 74,37 Euro aan filmkes en nog eens 173,53 Euro aan ontwikkeling (aan 0,22 Euro per foto wat weinig is). Dus in mijn geval spaar ik zo'n 247,89 Euro uit per jaar, en dan reken ik een 5 jaar levensduur van de camera zodat ik 1239,47 Euro kan spenderen aan een digitale camera, enkel en alleen met het geld dat ik uitspaar aan de klassieke foto's...

Rallyloverke
20-09-2001, 16:56
:) :) :) :) :) :D :D

Werner333
20-09-2001, 20:11
LOL Sennake
Johan,

De Nikon F65 kan ik je aanraden.
Hij is het broertje van mijnen F70.
Heb effe naar de specs gekeken en dat ziet er goed uit.
http://www.nikon-image.com/eng/35mm/index_f65.html
Verder kan ik je maar 1 ding aanraden: oefenen en proberen.
Mijn fotograaf geeft altijd raad en tips en als er, naar mijn mening, mislukte foto's bij zijn moet ik ze niet betalen en neemt hij ze terug. Dit zet natuurlijk aan tot experimenteren.
Er blijf natuurlijk de kost van de filmpkes....
Voorbeeld: Ferrari Days Vrijdag en Zaterdag: 7 rolletjes.
Fia Gt: 5 rolletjes.
Er zitten wel enkele goede tussen:D
En zo komt het dat onderstaande foto de officiele foto is van het Telindus team in de Belcar.
Zondag ga ik hem overhandigen en Sennake zal de bewijzen, digitaal, fotograferen.:)
http://members.v3space.com/333sp//paddock/telindus.jpg

Rallyloverke
21-09-2001, 09:03
Schone foto, Werner, ik heb overigens die mooie F1-foto's van u al besteld, bedankt voor de tips, ik heb hier trouwens net een foldertje waarin de F65 wordt gepromoot : een kit van 22990 en 1 van 16990 BEF.
Specificaties :
22990 : Nikon F65 kit = "+ 28-80 G + 70-300 G + Cokin Starterkit + Tas
16990 : Nikon F65 Kit = "F65 Body + 50 mm AF lens + Velbon statief + Nikon fototas + Cokin starter filterkit + Cokin, ring 52 mm + 1 kleurfotofilm + gratis filmkaart

Wat al die specificaties willen zeggen, is me (nog) wel een raadsel, dat Werner of Sennake wel voor mij oplossen?

Jan
21-09-2001, 10:55
Johan,

Die F65 als body is zeker een goeie basis voor iemand die met reflexcamera's wil beginnen. Maar met de in die kits aangeboden lenzen zou ik toch maar opletten. Als je auto's in aktie op circuit wil schieten heb je die 300mm tele zeker nodig, maar dat is jammer genoeg niet alles. Van groter belang is de lichtsterkte van die lens, kwestie van met hoge sluitersnelheden te kunnen werken en dan beginnen we jammer genoeg over andere prijzen te spreken (de lens wordt dan een serieus pak duurder dan de body). Die 70-300 lens is een zoomlens, dat wil zeggen dat je het onderwerp dichterbij kan halen tussen bepaalde grenzen, dus eigenlijk meer dan een lens in één, en dat gaat ten koste van de lichtsterkte (of max. lensopening). In dat opzicht kan het interessanter zijn een lens te kiezen met vaste brandpuntsafstand vb 300 mm, die zal alleszins lichtsterker zijn, maar het nadeel is natuurlijk dat je jezelf moet verplaatsen om een onderwerp dichterbij of verderaf te kadreren.
Trouwens, sinds de introduktie van autofocus lenzen, hebben alle types (zowel vast als zoom) aan lichtsterkte ingeboet, tenzij je er veel EURO's voor over hebt.

In elk geval, tracht zoveel mogelijk inlichtingen in te winnen vooraleer je ermee begint, best bij mensen met fotografische ervaring. En hou toch in het achterhoofd dat digitaal wel de nabije toekomst is. Met de klassieke films zal je aanvankelijk rekening moeten houden met heelwat teleurstellingen. Ook hier baart oefening soms kunst.

Groetjes,

Jan

Mark
21-09-2001, 23:02
een tip om veel geld te besparen:

Laat de rolletjes alleen ontwikkelen en niet afdrukken. Voor het ontwikkelen betaal ik in nederland ongeveer 5 gulden. Als de negatieven ontwikkelt zijn dan bekijk ik welke ik laat afdrukken.......

M.a.w. je kunt gerust meer foto's maken en alleen de gelukte af laten drukken..... (tijdens de NAV days heb ik er 144 gemaakt en maar 30 laten afdrukken,reken maar uit. Dat schreelt 100 x 50 cent = 50 piek en dat zijn weer 5 rolletjes1)

Is wel een keertje extra naar de fotograaf gaan.......ennuh ik raad toch een vakfotograaf aan. Is misschien wel 100 gulden duurder bij aanschaf....maar je hebt wel een aanspreekpunt!

Dat zie ik bij een (internet)warenhuis niet gebeuren.......

RoBByNiO
21-09-2001, 23:24
lol, nen echten Hollander (niet kwetsend of grof bedoeld he marshal!!!!!!!!!)