PDA

View Full Version : WK Rally 2005: reglementswijziging


Werner333
17-01-2004, 19:50
Huge 2005 changes planned
Separate points could be dished out for each day of event

The World Rally Championship is set for a radical overhaul in 2005, following proposals which could see points awarded at the end of each day of a rally.

The changes were discussed at a meeting of the FIA World Rally Championship Commission in London on Wednesday. The sport's governing body is planning the overhaul to reduce the cost of competing and improve the 'show' for spectators and television viewers.

The most significant change under consideration is the introduction of the 'Superally' scoring system, currently used in the FIA Asia-Pacific and Australian Rally Championships. This system awards points after each day of a rally, with cars that have retired on a given day permitted to rejoin for the following leg.

An FIA statement explained: "There will be 16 [three-day] events, each with its own winner, second, third etc. But the world championship will be decided on the results of 48 separate days of competition."

The FIA has also proposed restrictions on the number of tyres used by crews, which could also see factory teams forced to use a control tyre from 2005. Other technical restrictions are also on the table to make the current generation of World Rally Cars cheaper to design, build and maintain.

The WRC calendar could be finalised up to three years in advance to avoid any clashes with Formula 1 grands prix.

The proposals will now be put forward to the next meeting of the FIA World Council, which is due to be held on March 24.

Bron: http://www.autosport.com/

Guido
17-01-2004, 20:02
Joepie, da's goed nieuws! Zo kunnen gecrashte piloten overnacht hun wagen weer hersteld zien en openieuw aan de start komen! Spannend, spanned. En vooral ook goed voor de piloten die een hele rally gedomineerd hebben en dat de rally verliezen in de laatste special door bijv. onverwachte regen en slechte bandenkeuze daarvoor. 't lag al langer ter discussie - er waren geruchten - ook de kostenbesparende maatregelen zijn misschien interessant om andere automerken over de streep te trekken om te gaan meedoen. Nu hebben we 3 koersen op 1 weekend! Ben reuzebenieuwd. :)

roadrunner
17-01-2004, 22:11
An FIA statement explained: "There will be 16 [three-day] events, each with its own winner, second, third etc. But the world championship will be decided on the results of 48 separate days of competition."


Dus het zou dan kunnen dat een rijder, we bekijken het eventjes extreem, alle rally's wint en toch geen kampioen word?

Baron
17-01-2004, 22:44
Originally posted by roadrunner
Dus het zou dan kunnen dat een rijder, we bekijken het eventjes extreem, alle rally's wint en toch geen kampioen word?

In theorie kan dat dus inderdaad. Praktisch lijkt me dit nogal vergezocht. :)

VASer
18-01-2004, 00:14
Amaai, wie gaat daar tenslotte nog aan uitkunnen.

Het maakt de race en het spektakel voor de toeschouwers wel spannender, maar de puntentelling dat gaat nogal wat geven.

Guido
18-01-2004, 00:45
Originally posted by roadrunner


Dus het zou dan kunnen dat een rijder, we bekijken het eventjes extreem, alle rally's wint en toch geen kampioen word?

Dit was ook dit jaar bijna het geval met Burns. Heeft heel lang aan de leiding gestaan zonder ook maar 1 rallye winnen. Ze willen vooral vermijden dat er op de laatste dag niet meer aangevallen wordt en iedereen op save begint te rijden. Dan zullen er op zondag ook nog punten te rapen vallen en kan diegene die op zaterdag gecrasht is evt. toch nog punten pakken, en zal die er zeker nog voor gaan. De andere zullen dan ook mee moeten. Spektakel gegarandeerd.

berke
18-01-2004, 11:13
Voor de rally op zich is het een goed idee.
Persoonlijk vind ik dat ze bij de FIA toch een rare manier van denken hebben.
Ze schaffen de derde rijder en ouvreurs af en voeren een systeem "mille-piste" in. Dat alles onder het mom van besparingen.
Ben eens benieuwd wat de fabrieksteams gaan doen om een gecrashte of zwaar defecte wagen de volgende morgen weer fit aan de start te krijgen. Dat zal pas geld gaan kosten.