PDA

View Full Version : Tunen Van Auto Wordt Wettelijk Geregeld

Pascal
22-01-2004, 01:33
Je auto ombouwen of laten ombouwen, zal binnenkort wettelijk kunnen. Nu is de regeling onduidelijk en veel keuringsstations geven dan ook een rode kaart aan wie zich met zo'n getunde auto aanbiedt.

Tegen 1 maart wil minister van Mobiliteit alvast het grootste deel van de problemen oplossen. Vanaf dan geldt onder meer een minimumhoogte vanaf de weg van 11 centimeter. ook zal het gebruikte materiaal Europees goedgekeurd moeten zijn.

Minister Anciaux wil met zijn regeling vooral de veiligheid op de weg verbeteren. In ons land tunen naar schatting zo'n 40.000 mensen hun auto.

Bron : VRT TT

Op het autosalon hebben wij uit nieuwsgierigheid ook een tijdje rondgehangen op een stand ivm tuning. We hebben goed gelachen en daar bleef het bij. Niemand van ons vond dit mooi.

Desondanks hebben Sennake en Huudo toch eens de prijs gevraagd voor "getunede" lampen voor hun Peugeot 307 SW. Allée, eigenlijk stonden we ook op die stand te lachen en werden we toevallig aangesproken door een verkoper. Uit pure beleefdheid hebben we ons dan een brochure laten aansmeren.

Aanvankelijk hadden we het plan om ook eens een tuningbeurs te bezoeken. Alleen om te gaan lachen. Bij nader inzien zullen we het toch maar niet doen. We zouden misschien wel eens ambras kunnen krijgen...

Conclusie : de meeste mensen die ik ken vinden het tunen van auto's, zoals hierboven beschreven, niet mooi.

En jullie ????

C U

B.V.S.
22-01-2004, 09:47
Extreme tuning vind ik ook lelijk... sommigen gaan hierin wel echt te ver...
Nu ja, da's mijn mening... smaken en kleuren verschillen gelukkig nog altijd...
Ikzelf vind dat deze wettelijke regeling dringend tijd werd... in bepaalde mate natuurlijk.
Ik heb mijn ottoke een beetje verlaagd en wa breder en groter velgen ondergesmeten, kwestie van enkel een sportievere look te hebben, en de wegligging wat beter te maken. Dan is mijn vwatuur niemeer "veilig" blijkbaar?
Wel moet ik elk jaar mijn standaard velgskes terug eronder leggen om naar de keuring te gaan. Dit is op zich niet zo veel werk en ik zit er niks mee in, want 's anderendaags zitten die er terug onder.
Trouwens... er zijn er die een week werk hebben om hunne auto om te bouwen om naar de keuring te gaan...
Men mag dus wel eens rustig gaan bekijken of dit nu allemaal wel "onveilig" te noemen is...

Guido
22-01-2004, 13:57
goed dat een en ander nu wettelijk geregeld wordt. Ik kan er geamuseerd en met bewondering naar kijken, de auto's die op het salon stonden waren nogal 'overkill' voor wat het gebruik op de straat betreft. Ik denk niet dat er één enkele bruikbaar van zou zijn voor dagelijks gebruik. Een putje hier, een greppel daar en je kan opnieuw beginnen denk ik.

Ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die dat mooi vinden en veel geld aan uit geven. Iedereen doet met zijn centjes wat het wil natuurlijk. En er draait een hele industrie op, dus werkgelegenheid. ;)

Discrete tuning vind ik wel mooi. Mooie set velgen, spoilertje, schortjes en bumpers, zo een beetje à la AMG, de BMX M-reeks en de Audi S-reeks. Maar zelfs daar zou'k mijn geld niet aan geven. :)

Maarten
22-01-2004, 14:13
ik vind ook discretere tuning het mooist, het moet ook functioneel blijven hé
als je een verkeersdrempel niet meer kan pakken zonder te raken onderaan, dan zit je over de limiet

maar een mooi stelletje velgen, lipje voor, discreet spoilertje acheraan kan mij bekoren.

Ik zou niet graag met een standaard standaard auto rijden
ik bedoel maar, een golf met van die plastieke wieldeksels zoals je er 13 in een dozijn hebt, zou ik toch van andere 'janten' voorzien, kwestie van toch iets onderscheidend te hebben.
Stel u maar voor dat er drie grijze golfkes naast mekaar staan en ge kunt die van jezelf er niet direct uithalen zonder naar de nummerplaat te zien ... dat bedoel ik,maar echt heel veel geld zou ik er niet aan kunnen uitgeven, tenzij voor een motortuning misschien :D

maar smaken verschillen uiteraard

FastFons
22-01-2004, 14:18
Ik vind ook discrete tuning wel mooi, maar de meesten overdrijven hierin. Als ge ze in essen zag zeulen met hun bumpers en neon en van die mega spoilers (dan hebben ze wel altijd nen toog of picknick tafel mee, handig).

Onze seat is lichtjes verlaagd en er staat een andere uitlaat onder. Samen met de standaard 16 duims velgen en zijschorten al meer dan mooi genoeg.

FF

Scapa
22-01-2004, 14:28
Alu velgen moeten er sowieso op (de velgenmaat hangt af van de auto natuurlijk). Tegenwoordig kan je bij veel constructeurs een sportvering kopen, dat vind ik ook wel mooi zo een beetje verlaagd: dan zijn de wielkasten beter gevuld.

Tuning kan zeer mooi zijn als het deftig gedaan is vind ik maar ik zou het zelf niet doen. Het heeft bij mij ook zoiets margi: veel van die mannen steken al hun geld in die auto en moeten er dan ook zwaar mee kunnen uitpakken op meetings enzo. Als ik het al zou doen, doe ik het voor mezelf en niet om de man uit te hangen.

laurent
22-01-2004, 17:32
Misschien intressant van met de Paddock eens een bezoekje te brengen aan VW mania. Een jaarlijkse VW Meeting, zowal water als luchtgekoeld. Zeer intressant voor zowel techniek als looks. Ik denk persoonlijk dat VW mania de hoogste kwaliteit bied op gebied van tuning.
Andere meetings draaien al snel uit op lelijke stickerboeken, nseeuwruimer en dergelijke

flugel
22-01-2004, 17:49
Originally posted by stijnconinx
Alu velgen moeten er sowieso op (de velgenmaat hangt af van de auto natuurlijk). Tegenwoordig kan je bij veel constructeurs een sportvering kopen, dat vind ik ook wel mooi zo een beetje verlaagd: dan zijn de wielkasten beter gevuld.

yup idd, laagprofielbanden der dan nog bij en ze zijn helemaal gevuld... daar zou het voor mij ook stoppen... voor mijn deur ligt er hier zo een verkeersdrempel... als je daar over moet met een superverlaagde auto amai :D

Scapa
22-01-2004, 18:00
Uiteraard horen bij zo'n velgen gepaste banden bij ;) Dat vind ik altijd wel neergaan: van die kei chique velgen en dan banden van Toyo of Fulda ofzo :D

Maarten
22-01-2004, 18:10
Originally posted by laurent
Misschien intressant van met de Paddock eens een bezoekje te brengen aan VW mania. Een jaarlijkse VW Meeting, zowal water als luchtgekoeld. Zeer intressant voor zowel techniek als looks. Ik denk persoonlijk dat VW mania de hoogste kwaliteit bied op gebied van tuning.
Andere meetings draaien al snel uit op lelijke stickerboeken, nseeuwruimer en dergelijke

VW Mania is het enige treffen dat ik eigenlijk al bezocht heb als ik me niet vergis.
Daar zie je zwaar uitgebouwde bakken, maar ook super mooie, toffe ambiance! Als ik eens geen tweede zit heb, ga ik daar eens een weekendje met kameraden doorbrengen, alhoewel, vanaf dit jaar was in de nekkerhal, wel spijtig want hofstade was sowieso leuker, in openlucht ed

Wij hebben daar al met onze Fun Cup twee keer gestaan, en vorig jaar ben ik met ons vader zijn VW Porsche 914 daar naartoe gegaan, en heb er een sprintje mee getrokken :p
super, maar niet goed voor de auto denk ik :D

laurent
22-01-2004, 19:40
MJa, "de echte Mania" was vorig jaar aan de Nekkerhallen, maar op de normale datum (weekend voor 15 augustus) was er een andere vw meeting in Hofstade.

Scapa
22-01-2004, 19:56
Ik maak mij toch een kleine bedenking bij de minimum hoogte van 11cm: hoe hoog liggen Lambo's en Ferrari's van de grond?

Ottooke
22-01-2004, 20:31
Een Ferrari 360 heeft een ground clearance van 5.1", omgerekend dus ongeveer 12,75 cm. Een Lotus Exige heeft dan maar 9 cm wat dus te weinig zou zijn. Het ljikt me echter niet dat er hierover problemen gemaakt zullen worden omdat de wagen zo uit de fabriek komt.

Pascal
22-01-2004, 20:38
Originally posted by Ottooke
Een Ferrari 360 heeft een ground clearance van 5.1", omgerekend dus ongeveer 12,75 cm. Een Lotus Exige heeft dan maar 9 cm wat dus te weinig zou zijn. Het ljikt me echter niet dat er hierover problemen gemaakt zullen worden omdat de wagen zo uit de fabriek komt.

Er dient m.i. idd een verschil gemaakt te worden tussen wagens die volgens het gelijkvormigheidsattest minder dan 11 cm van de grond liggen en eigen brouwsels. Deze brouwsels hebben hiervoor geen gelijkvormigheidsattest en de constructeur heeft in zijn proces verbaal van goedkeuring, nav allerhande tests al bepaald hoe een auto kan omgebouwd worden zonder gevaarlijk te worden. Sommige gebruikers kunnen hiermee niet leven en bepalen hun eigen regels.

Buiten de discussie inzake de tuning wil ik reeds opmerken dat het nu reeds een verkiezingsstunt zou kunnen zijn. Bertje ligt al een hele tijd onder vuur en probeert er alles aan te doen om in een goed daglicht te komen. Zoals in het artikel staat tunen naar schatting 40.000 mensen hun auto. Dus 40.000 stemmen extra voor Bertje. Maar hier gaan we de politieke weg op en dan moeten we voorzichtig zijn.

Ook de commercie zal hier goed bij varen. De gebruikte onderdelen dienen een goedkeuring te hebben en de werken moeten worden uitgevoerd door een erkend tuner/garagist.

C U

AlainH
23-01-2004, 01:43
Ik ben hevig voorstander van tuning... doe er zelf heel hard aan mee :)

En of het een verkiezingsstunt is, weet ik niet... er is al sinds vorig jaar sprake van een wettelijke regeling te ontwerpen voor getunede wagens...

Sennake
23-01-2004, 08:35
Originally posted by Maarten
Stel u maar voor dat er drie grijze golfkes naast mekaar staan en ge kunt die van jezelf er niet direct uithalen zonder naar de nummerplaat te zien...

Je kan natuurlijk ook een "standaard" Mercedes SLR of Porsche Carrera GT kopen, daar ga je er ook geen 3 naast elkaar van zien staan op de parking en hoef je er niet voor te tunen (zal ook geen geld meer voor overschieten denk ik) :D :D :D

flugel
23-01-2004, 13:58
Originally posted by Pascal

Buiten de discussie inzake de tuning wil ik reeds opmerken dat het nu reeds een verkiezingsstunt zou kunnen zijn. Bertje ligt al een hele tijd onder vuur en probeert er alles aan te doen om in een goed daglicht te komen. Zoals in het artikel staat tunen naar schatting 40.000 mensen hun auto. Dus 40.000 stemmen extra voor Bertje. Maar hier gaan we de politieke weg op en dan moeten we voorzichtig zijn.

Denk ik niet... Datzelfde "Bertje" zorgt er immers ook voor dat er overal paaltjes uit de grond schieten, dat de boetes serieus omhoog gegaan zijn...
Ok, hij alleen is hiervoor niet verantwoordelijk, maar het legaliseren van tuning beschouwen als verkiezingsstunt :confused:

A.J.
23-01-2004, 14:06
Originally posted by Maarten

Stel u maar voor dat er drie grijze golfkes naast mekaar staan en ge kunt die van jezelf er niet direct uithalen zonder naar de nummerplaat te zien

Dat is de reden dat ik mijne Kangoo nooit was, zo herken ik hem al van ver. :D
Misschien ook een vorm van optische tuning

Lambo
24-01-2004, 16:35
Hehe, tuning is ook mijn ding niet (zacht uitgedrukt). Mijn dag is echt gemaakt als ik ergens zo'n pol in een opgezette Golf zie over een drempel zwabberen... hihi. Gisterenavond mij ook in een deuk gelegd. Drie jonge gasten in zo'n Halfords getuned golfje waarschijnlijk aan 70-80 door de straat scheurden (niet vergeten dat we in een woonwijk wonen waar je 30 mag!). Helaas voor hen loopt de straat dood en ligt er op het eind een veld van een boer. Wagen vast op het land en er met geen stokken meer uit te krijgen :D Das toch lachen hè?

Aan de andere kant heeft iedereen zijn eigen uiting van creativiteit en doet iedereen met zijn eigen geld wat hij of zij wil. Daarom vind ik het ook een goed initiatief dat er nu wettelijke overeenkomsten zijn over wat mag en niet mag.

Ik sluit me ook aan bij de mensen die hier zeggen dat standaard maar standaard is. Ook ik ben helemaal zot van auto's met lichte ingrepen à la AMG, M-sport, RS, Cupra-toestanden. Optisch aangepast, maar zo subtiel dat 90% van de mensen het niet eens echt opvalt. Zo moet een auto zijn volgens mij.

laurent
30-07-2004, 19:43
Originally posted by laurent

Dit weekend is het dus zover :-)
De Mania!
Mensen die niet naar Spa gaan, de nekkerhallen in mechelen zijn de place to be!

Jan
31-07-2004, 14:12
Ik zal er zijn ;)

jan

laurent
31-07-2004, 21:53
Met wat?
Ik nog altijd met pug 306 :( Volgend jaar terug met eigen golfke!

laurent
01-08-2004, 16:31
De Mania was een regelrechte teleurstelling!
De sfeer van in hofstade is mijlenver weg, de kwaliteit was bedroevend laag, chaos, en vuil!
Gelukkig was er West Side met hun magnifieke projecten (oa een golf1 met Porsche C2 velgen overtrokken in carbon), en waren en heel weinig niet VW's....

Maarten
02-08-2004, 18:43
ik heb veel volk zien aanschuiven op vrijdag maar zat in spa vanaf vrijdag avond dus spijtig genoeg niet kunnen gaan

nu mag de organisator aan onze fun cup beginnen want de carosserie is nog niet af, en zaterdag komt nurburgring er aan!