PDA

View Full Version : vraagje over decals


Steven
26-01-2004, 13:04
hallo

ik heb nog een vraag, ik doe nu al ongeveer een jaar en een half modelbouw (moet bijna als je werkt in een modelbouwwinkel), maar ik heb vooral soms moeite met grotere decals, als die zich bijvoorbeeld moeten vormen rond een deurklink ofzo, of rond puntjes die uitsteken.

Wat kunnen jullie mij geven als eventuele tips. en welke producten gebruiken jullie. ik gebruik micro SOL als product (dat rode busje).

mvg
Steven

Aerogi
26-01-2004, 13:46
Hoi!

Ik modelbouw (dat zal wel geen correct werkwoord zijn vrees ik :D ) nu al een jaar of 4-5, en ik blijf ook grote moeite ondervinden met decals die over "oneffendheden" moeten gelegd worden. Een van de tips die veelal gegeven worden is "a hot cloth or towel" te gebruiken want volgens de instructies van Tamiya "to softens the decals". Dat kan nu wel goed zijn, maar heeft iemand een goeie tip om dit voor mekaar te krijgen? Houden jullie deze dan boven een kokende moor of in heet water? Heb al een paar van die dingen geprobeerd, maar ik merk niet direct veel resultaat eerlijk gezegd, andere tips?

Alvast bedankt!

]as]e
26-01-2004, 14:02
Ik gebruik de combinatie van microset en microsol (ik denk van microsolutions)
Eerst leg ik een fijn laagje microset op het oppervlak waar de decal moet komen, dan plaats ik het decal en druk ik het aan met een warme handdoek (niet té warm, gewoon lauwwarm), tot alle blaasjes er vanonder zijn. Dan leg ik met een fijn penseel er een laagje microsol op, en wacht ik even. Je zal zien dat het decal zich aanpast aan het oppervlak, maar probeer het decal nu niet meer te verplaatsen!

berke
26-01-2004, 15:18
Ik pas ook de methode van Jasje toe.
Zonder "decal softener" krijg je volgens mij niet voor elkaar. Denk eraan dat je misschien meedere keren product moet aanbrengen. Het kan wel een flinke tijd duren vooraleer je decal goed ligt. Geduld is een mooie zaak.