PDA

View Full Version : vraagje over decals


Steven
26-01-2004, 13:04
hallo

ik heb nog een vraag, ik doe nu al ongeveer een jaar en een half modelbouw (moet bijna als je werkt in een modelbouwwinkel), maar ik heb vooral soms moeite met grotere decals, als die zich bijvoorbeeld moeten vormen rond een deurklink ofzo, of rond puntjes die uitsteken.

Wat kunnen jullie mij geven als eventuele tips. en welke producten gebruiken jullie. ik gebruik micro SOL als product (dat rode busje).

mvg
Steven

Aerogi
26-01-2004, 13:46
Hoi!

Ik modelbouw (dat zal wel geen correct werkwoord zijn vrees ik :D ) nu al een jaar of 4-5, en ik blijf ook grote moeite ondervinden met decals die over "oneffendheden" moeten gelegd worden. Een van de tips die veelal gegeven worden is "a hot cloth or towel" te gebruiken want volgens de instructies van Tamiya "to softens the decals". Dat kan nu wel goed zijn, maar heeft iemand een goeie tip om dit voor mekaar te krijgen? Houden jullie deze dan boven een kokende moor of in heet water? Heb al een paar van die dingen geprobeerd, maar ik merk niet direct veel resultaat eerlijk gezegd, andere tips?

Alvast bedankt!

]as]e
26-01-2004, 14:02
Ik gebruik de combinatie van microset en microsol (ik denk van microsolutions)
Eerst leg ik een fijn laagje microset op het oppervlak waar de decal moet komen, dan plaats ik het decal en druk ik het aan met een warme handdoek (niet té warm, gewoon lauwwarm), tot alle blaasjes er vanonder zijn. Dan leg ik met een fijn penseel er een laagje microsol op, en wacht ik even. Je zal zien dat het decal zich aanpast aan het oppervlak, maar probeer het decal nu niet meer te verplaatsen!

berke
26-01-2004, 15:18
Ik pas ook de methode van Jasje toe.
Zonder "decal softener" krijg je volgens mij niet voor elkaar. Denk eraan dat je misschien meedere keren product moet aanbrengen. Het kan wel een flinke tijd duren vooraleer je decal goed ligt. Geduld is een mooie zaak.
Niet in paniek raken wanneer de decal begint te verrimpelen. In de meeste gevallen trekt dat weg.
Om te proberen begin je best met een kleine decal, sommige kunnen niet zo goed tegen het product. Indien er iets mis dreigt te gaan kan je dadelijk verdunnen met water.

]as]e
26-01-2004, 15:35
Om even de degelijkheid van Tamiya decals te bewijzen, een kleine anekdote. Ooit heb ik eens (per ongeluk ;) ) een flesje microsol dat openstond omgestoten, recht op een vel Tamiya decals. Meteen het hele vel in een bakje met water gelegd, en daarna op m'n gemak de decals toegepast zonder enig probleem.

HHugo
26-01-2004, 18:18
Ik gebruik ook micro set en sol, in combinatie met een haardroger. Voordeel is dat je de decal niet aanraakt en hij dus niet meer verschuift, wat je met een doek misschien wel kan tegenkomen. (je mag hem wel niet wegblazen natuurlijk) Het gaat ook heel snel. :)

Guido
26-01-2004, 22:54
Ik gebruik MicroSol, dus ook het rode flesje. Boven genoemde trukjes met warme doeken en haardrogers functioneren blijkbaar wel, maar zijn voor mij veel te 'tricky'.

Ik vind alle technieken die bij modelbouw gebruikt worden om een bepaald proces te versnellen een 'no go' :no: Geduld, geduld en nog een geduld is mijn slogan. Wat doe ik dan anders, wel ik heb ooit eens een artikel gelezen waarbij carbon-fibre decals rond de meest waanzinnige vormen gelegd werden. (uitlaten, luchthappers enz. de vorm kon niet gek genoeg zijn) Wel hun uitleg was 'keep it wet baby'! Klonk niet alleen goed, is het ook.
Als ik een decal over een moeilijke vorm geplaatst heb, breng ik Sol aan, van zodra die begint te drogen, opnieuw aanbrengen met de borstel - heel voorzichtig, je mag het oppervlak bijna niet raken. Beschadigen doe je de decal in dit stadium nog niet. Van zodra die weer begint op te drogen, opnieuw met de borstel voorzichtig Sol aanbrengen. Na een minuut of 6 à 7, al naargelang de decal, zie je dat die begint te werken. Dàn moet je eraf blijven. Sol zijn werk laten doen en na nog een minuut of 3 - 4 maak je je wijsvinger nat met Sol en druk je de decal op zijn plaats. Drukken wil zeggen loodrecht tov het oppervlak en niet onder een hoek of beginnen schuiven want dan is het koekenbak. Werkt perfect!

Even enkele een foto's bijgedaan ter illustratie. Bij mijn SLK is de middenconsole in CF gedaan met deze techniek. En op de Sonax de eindplaten van de achtervleugel in CF ook zo gedaan.

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/slk/slk-4.jpg

http://users.skynet.be/huudo/images/scale/csonax/csonax-15.jpg

Keep it wet baby! :D

Dragonfly
04-02-2004, 01:37
Ikzelf gebruikt ook de combinatie van micro-set en -sol. Eerst de decals laten weken in lauw water dan een lichte film set, de decal plaatsen. Goe positioneren dan sol aanbrengen en deze zijn werk laten doen.Dan veel geduld en nu en dan nog wa sol aanbrengen en dan komt da goe.
http://users.pandora.be/eygmar/modelbouw/nascar.jpg
Heel de neus is 1 decal dus geduld is de boodschap

M3-gtr
04-02-2004, 02:01
aan die Nascar ben ik nu juist ook bezig , geduld bij het plaatsen van die decals is inderdaad een schone zaak ;)

Dragonfly
04-02-2004, 23:13
aan die Nascar ben ik nu juist ook bezig , geduld bij het plaatsen van die decals is inderdaad een schone zaak

Waar zitten die foto's dan als je ermee bezig bent :cool: :D

M3-gtr
05-02-2004, 00:01
k'heb een digitaal fototoestel , maar dat is niet echt geschikt om foto's te nemen van modelauto's ( van heel kortbij toch nie , wazig beeld ) :( , maar daar komt binnenkort verandering in :)