View Full Version : LOIX al op non-actief gezet
Juist met grote verbazing en teleurstelling gelezen op pitstop:
Freddy Loix komt niet aan de start van de rally van Mexico, de derde rally van het WK, die over een maand plaatsheeft. Loix is door Peugeot voorlopig op non-actief gezet. De maatregel komt na de zwakke prestatie van Fast Freddy in Zweden. Harri Rovanpera neemt de plaats in van onze landgenoot.
Hopelijk neemt Freddy het stuur al terug over in Nieuw-Zeeland, anders ziet het er niet goed uit :( Of gaan ze Freddy voor de rest in ne 206 zwieren? :roll:
Wel straf dat ze Freddy aan de kant zetten wegens slecht presteren als ze zelf in de fout zijn gegaan. (aandrijfriem verkeerd gemonteerd, maar daar zullen ze met geen woord over reppen.)
ik denk dat die ingenieur van Rovenperra er wel iets mee te maken gaat hebben...
Als er geld mee gemoeid is speelt dat allemaal geen rol :( Als je een stok nodig hebt om een hond te slaan vind je die wel...
Ik heb dit in de thread over de Rally van Zweden niet durven zeggen uit schrik als "onheilsprofeet" bestempeld te worden, maar dit had ik echt wel verwacht...
had het ook wel ergens verwacht:
Loix en Rovanperra liggen denk ik in dezelfde prijsklasse...
Loix stelt tweemaal teleur en kan niet goed overweg met zijn ingenieur....
Dus Loix buiten en Rovanperra terug...
Hoewel het tegen mijn principes is, zo ik moest ik Loix zijn mijn contacten bij Marlboro toch eens aanspreken...
Die Corrado Provera is dat een marionnet van de Franse en Engelse pers? Heel zwak om na twee rally's met de 307 al zo'n dingen te doen. Het is duidelijk dat de verantwoordelijkheid voor de opgave en zwakke prestatie in Zweden te wijten is aan het team Mr Provera en niet de rijder. Een beetje meer vertrouwen in uw rijder (die nota bene een goede diagnose van het probleem wist vast te stellen) zou op dit moment toch gepast zijn.
Heeft iemand die z'n e-mail adres? ;)
Bijzonder spijtig...
Monte: idd niet competitief, maar wagen ook niet helemaal identiek aan die van Gronholm. Volgens Champion's (maar dit is de enige bron waar ik dat vernomen heb) geen centraal differentieel... nét zoals Mitsubishi.
Zweden: Motor
Rally v. Zweden... einde carrière Loix? Hopelijk niet, maar de kans zit er dik in. :(
kartboyke
09-02-2004, 18:39
Had Loix geen contract voor 1 seizoen bij Peugeot?
Als ze hem zouden buitensmijten mogen ze zeer veel geld beginnen neer te tellen, dus vind ik dit eigenlijk toch maar een rare situatie. :rolleyes:
Allez, allez, allez, wat is dat nu toch weer??
Ik begrijp er niets van en ben behoorlijk gefrustreerd, dus ik ga even niets zeggen. Anders is het toch maar niks zinnigs.
:frusty: :frusty: :frusty:
Originally posted by stijnconinx
Heeft iemand die z'n e-mail adres? ;)
Ja.
Dit is politiek jongens. In het najaar, toen de FIA de nieuwe regels van 3° rijder weer introk, stond al vast dat Freddy dit seizoen voor Peugeot zou rijden. Ze hebben er toen een spelletje van gemaakt, oa met Burns, dat heel wat onrust onder de rijders veroorzaakte. Grootste slachtoffer: McRae .
De poppemie die Freddy had als ingenieur, heeft het vorig jaar al een paar keer voor Harri Rovanpera verstierd ook. Nu is ze terug op de 2° auto en het is weer van dat. Dat kind is gewoon niet goed genoeg voor die job. Als je in een WK-team zo'n fouten maakt ga je er normaal onmiddelijk uit. Behalve zij.
Peugeot wil de dames hiermee charmeren, punt uit. En als Harri zijn auto in Mexico niet goed is zal hij wel twee keer nadenken om te morren. Hij is al eens buiten gevlogen.
Normaal ben ik niet rancuneus , maar deze keer hoop ik echt dat ze bij Peugeot ZWAAR op hunnen bek gaan.
Duval kreeg team-orders, niet plezant maar zakelijk verdedigbaar.
Dit is gewoon vuil spel. En volgens mij niet van Provera, maar van de "Big Bosses" :no:
En wie zal zeggen wat het beste is? Moet Freddy op tafel kloppen? Er staan veel gegadigden aan de deur te wachten, laten we dat niet vergeten.
Nog iets dat meetelt: Rovanpera heeft de rally al eens gereden en ze hebben puntjes nodig. :fight:
Dit is Mdme Le Fur.
http://rally.racing-live.com/photos/2004/suede/diapoe_015.jpg
Story nu ook bevestigd op Rally-live waar melding gemaakt wordt van:
"Corrado Provera announced to the Belgian press that Loix will not be at the start of the Rally of Mexico, the next round of the championship. Still according to the Belgian press, Freddy might come-back at the wheel of the 307 only when Peugeot has a third 307 car ready for him, probably in time for the Cyprus Rally."
Waarom licht Provera in eerste instantie de Belgische pers in? Is dat uit schuldgevoel, zo van jongens uwe Freddy is er niet bij in Mexico maar ik kan er ook niks aan doen...
Verder nog volgens Loix:
"I don't care if McRae comes in the team or not. My only objective is to understand why it didn't work and find a way to be competitive. If it is not for Peugeot, it will be for myself. I don't want to be frustrated or angry at the team."
Ik ga zeker niet kwaad zijn op Peugeot. Immers, Freddy heeft 'maar' een contract van 3de rijder, is door omstandigheden 2de geworden, en wordt nu terug op zijn 'normaal voorziene' status geplaatst. Ze willen bij Peugeot enkel de titel van huisgenoot en aartsrivaal Citroën terugpakken, en gelijk hebben ze. Wellicht dat ze gedacht hadden van hoger te staan op dit moment van het seizoen, en komen ze nu, onder druk van de directie, op hun beslissing terug en zal Freddy 10 rallies rijden die initieel voorzien waren. Dus dwz dat er nog 8 overblijven. Negativisten zeggen 'maar' 8, ikke zeg 'nog' 8. Beter dit dan helemaal niets, zo is hij tenminste nog in het circuit en wie weet wat er nog allemaal kan gebeuren.
Enfin, ben natuurlijk wel superontgoocheld, maar kan er wel enige reden in zien ook. Wellicht zien we hem terug in Cyprus.
Rallyloverke
10-02-2004, 11:04
Ik heb het zaterdag op de Chat reeds gezegd : madammeke Le Fur is helemaal niet pro-Loix en was bijzonder ontevreden toen Rovanpera voor Loix moest wijken. Het zou fijn moest hij bv eens met een 206 zonder druk de 307's op hun bek kunnen laten gaan, wat volgens mij wel mogelijk is. Hoe ze hem behandelen is echt schandalig. Ik supporter in Mexico nog meer voor Citroen en Ford hoor.
idd. en het zal er voor Freddy niet makkelijker op worden. Freddy presteert immers uitstekend op voorwaarde dat ie goed omkaderd is. Denk maar aan de Toyota- en de Huyndai-tijd. Met omkaderd bedoel ik dat de sfeer in het team opperbest is en dat er aandacht besteed wordt aan zijn feedback. Dit is nu weer, net zoals bij Mitsu, niet het geval. Alhoewel ik ten stelligste hoop van niet, vrees ik op termijn toch een beetje het ergste. Het mag gewoon niet zijn dat Freddy in een topteam optimaal kan functioneren. Wat is dat toch?
Waarom heeft iedereen plots iets tegen belgen in de autosport? :confused:
Ik vind dat Peugeot hier ZWAAR in de fout gaat door de schuld op Loix te steken. Loix zelf weigert de schuld op zich te nemen en groot gelijk heeft hij.
Originally posted by ICEMAN
Waarom heeft iedereen plots iets tegen belgen in de autosport? :confused:
Bedoel je dat in het algemeen of hier op "De Paddock"? In het laatste geval ontgaat het mij toch dat iedereen hier iets tegen de Belgen heeft in de autosport, wel integendeel.
Het ziet er wel héél slecht uit voor Loix...:
bron: pitstop.tv
In een gesprek met persagentschap Belga pleit Peugeot-teambaas Corrado Provera het merk vrij van fouten. Dat Freddy Loix in Zweden niet presteerde, was niet te wijten aan een aandrijfriem, zegt Provera, maar aan de rijstijl van Loix. Peugeot zal het contract met Loix (10 rally's) naleven, maar het team garandeert niet dat onze landgenoot dan telkens in een 307 zal kunnen rijden.
Provera is niet mals voor Loix en neemt het uiteraard op voor Peugeot. De patron heeft zijn beslissing genomen na een analyse en vergelijking van Loix zijn data met die van Marcus Grönholm.
Provera: "Daaruit blijkt dat Loix eerder remt en later op het gas gaat staan. Dat is de verklaring van zijn mindere tijden. Een aandrijfriem heeft daar niets mee te maken, de data spreken voor zich ."
"Met de keuze van Rovanpera doen we niets verkeerd. We leven het contract na zoals dat vooraf bepaald is, en we maken gebruik van de mogelijkheid die de FIA ons biedt, namelijk een andere rijder nomineren. Ford heeft dat ook gedaan met François Duval in de rally van Zweden, en die heeft wél een fantastische rally gereden. Maak maar eens de analyse van zijn tijden."
"Kijk, hij mag nog acht wedstrijden rijden voor ons met een worldrallycar. Ik zeg wel duidelijk een worldrallycar, waarmee ik bedoel dat het niet altijd een 307 WRC kan, mag of hoeft ze zijn . We hebben nu nog geen drie zulke wagens tot onze beschikking en ook niet altijd het budget om drie 307 WRC's in te zetten."
Rallyloverke
10-02-2004, 14:51
Aha, laat hem maar eens een 206 WRC besturen. Als hij dan omringd wordt met mensen die hij verkiest of vertrouwt en die hem willen vertrouwen, DAN zullen de 307's achter hem mogen jagen, let op! :)
straks zien we Kronos nog in het WK :-), die hebben de rooie peugeot nog niet verkocht gekregen.... ;)
gwyllion
10-02-2004, 15:25
Het volledige interview is hier (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/Nieuws/upload/proverabelga.doc) te vinden. Zo slecht ziet het er toch allemaal niet uit: hij zal wel de kans krijgen om zich opnieuw te bewijzen.
Originally posted by Huudo
Bedoel je dat in het algemeen of hier op "De Paddock"? In het laatste geval ontgaat het mij toch dat iedereen hier iets tegen de Belgen heeft in de autosport, wel integendeel.
Ik bedoel in het algemeen.
als laatste alinea uit het intervieuw, maar daarom niet minder belangrijk:
"Het programma van Freddy Loix bespreek ik later deze week. En geloof me, ik zal het ook bekendmaken. Freddy is een fantastische rijder, die nog veel voor ons kan betekenen. Hij zal nog veel kunnen testen alsook rally's rijden. Deze stap opzij is zeker niet het einde van Freddy Loix, maar kan een extra stimulans zijn waar zowel Peugeot als hij sterker kunnen uitkomen. Ik verwacht van Loix dat hij nu nog harder gaat werken en de dag dat hij in de wagen stapt zal hij gemotiveerder dan ooit zijn."
Al bij al zal het misschien nog de betere keuze blijken. Ik blijf geloven in zowel Freddy als Peugeot en in de combinatie van beide.
"True fans will never give up"
:D
Tot mijn grote verbazing en blijdschap steunt zowel de Vlaamse als Waalse pers Freddy. Ze halen zwaar uit naar de Franse pers.
bron: pistop.tv
De beslissing van Peugeot om Freddy Loix aan de kant te zetten voor de rally van Mexico, krijgt veel aandacht in de Belgische kranten. De teneur is dat Loix geen eerlijke kans heeft gekregen van Peugeot, dat paniekvoetbal wordt verweten.
In La Dernière Heure, dat gisteren in primeur met het nieuws uitpakte, reageert Loix ontgoocheld. Hij vindt de beslissing vooral op menselijk vlak een ontgoocheling. De krant wijst ook naar de Franse pers, die van bij het begin kritiek had op de keuze van Peugeot voor Loix.
Ook Het Laatste Nieuws ziet in de vlijmscherpe kritiek in Franse media een belangrijke factor in het dumpen van Loix. Zo luidde het in Auto Moto van TF1: "Met Loix weet Peugeot nu zeker dat het dit seizoen geen enkele asfaltrally wint." Of L'Equipe: "Hopelijk heeft Peugeot het telefoonnummer van Rovanpera nog."
De Vlaamse krant concludeert dat Loix niet kon overtuigen, maar dat ook de Fransen boter op het hoofd hebben.
In Het Belang van Limburg sluit Loix zefs niet uit dat hij ermee stopt, als hij van Peugeot niet de kans krijgt om voor het podium te rijden of te winnen.
Het Nieuwsblad laat verstaan dat er andere motieven hebben gespeeld om Loix voorlopig aan de kant te zetten. Peugeot houdt vol dat er niks aan de hand was met de motor op vrijdag en Provera vergelijkt in de krant de (betere) prestaties van Duval met die van Loix.
Een paar kranten staan ook stil bij de ingenieur van Loix, Emilie Le Fur. Die zou een zeer nauwe relatie hebben met ... Harri Rovanpera.
13:10 (pba)
Mmm, nu wordt één ander wel duidelijk :no:
Freddy is er volgens mij serieus ingeluisd... Door het team, ingenieur en wie weet ik nog allemaal. Hoe kan je in zo'n atmosfeer ooit nog op een fatsoenlijke wijze met elkaar samenwerken?
Nu ik het berichtje van Stijn lees, twijfel ik toch weer... ben waarschijnlijk dan ook weer te goed gelovig.
We zullen de meeting van Freddy met Provera later deze week maar afwachten zeker om te zien hoe het nu verder moet.
idd. nooit gedacht dat de pers massaal voor Freddy zou kiezen. Allez, toch nog iets positiefs dan. :)
Bart.Vandecavey
10-02-2004, 22:33
Ze kunnen hem evengoed met een Toyota Corolla uit 98 laten meedoen...
Originally posted by stijnconinx
Een paar kranten staan ook stil bij de ingenieur van Loix, Emilie Le Fur. Die zou een zeer nauwe relatie hebben met ... Harri Rovanpera.
13:10 (pba)
Mmm, nu wordt één ander wel duidelijk :no:
Freddy is er volgens mij serieus ingeluisd... Door het team, ingenieur en wie weet ik nog allemaal. Hoe kan je in zo'n atmosfeer ooit nog op een fatsoenlijke wijze met elkaar samenwerken? [/B]
Idd. Ik ben er van overtuigd dat madammeke Le Fur een héél smerige rol in deze zaak speelt, en het hele Peugeot-team voor haar kar weet te spannen om Rovanpera weer binnen te halen.
Als je het hele Zweden-verhaal van Loix nog eens overloopt, begint dat toch verdacht veel op sabotage van binnenuit te lijken.
Een paar opmerkingen op al deze commentaar. De reactie van Provera is opgelegd door de directie van Peugot. Als Provera lastig doet en onder druk staat wil hij ervan af komen met arrogante taal. " Gaat dat hier nog lang duren, want ik heb het koud... ... Colin? Stop met zeveren..." Op Champions vanavond.
De Franse en Engelse pers hebben piloten te promoten, Mc Rae, Tirabassi ... , en voeren de druk op. Peugeot luistert naar deze markten.
Freddy wil niet meedoen aan politiek, want daarin heeft hij alleen te verliezen. En dit is politiek , en geld. Veel geld.
Originally posted by Baron
Idd. Ik ben er van overtuigd dat madammeke Le Fur een héél smerige rol in deze zaak speelt, en het hele Peugeot-team voor haar kar weet te spannen om Rovanpera weer binnen te halen.
Als je het hele Zweden-verhaal van Loix nog eens overloopt, begint dat toch verdacht veel op sabotage van binnenuit te lijken.
Le Fur bouwt die auto niet zelf op , hé. Ze deugt gewoon niet als engineer, punt uit. Bij Rovanpera heeft ze het ook al een paar keer naar de knoppen geholpen. ( Zie hierboven)
Sorry, maar dit wordt een tweede Mitsu verhaal voor Freddy vrees ik.
Volgend jaar samen met Bruno in en S1600.
Of toch niet, hoop ik.
Een team kan een rijder maken, maar ook kraken... Als het team iemand belachelijk wil maken is dat zo geflikt eh: paar dingen veranderen (aan de afstelling bijvoorbeeld) en als de piloot dan zegt er iets niet klopt antwoorden dat ze het hebben nagekeken en dat alles in orde is en volgens zijn wensen... Daar weet of merkt de buitenwereld niets van en die steken dan de schuld op de piloot. De macht van de ingenieur kan niet genoeg benadrukt worden natuurlijk. Als hij of zij niet meewil of de piloot niet volgt in z'n denkwijze...
De grote redding voor Freddy is dat hij kloeg over de motor en dat die uiteindelijk is stukgegaan. Anders was hij helemaal de klos (of jos) geweest. Dan hadden ze hem volledig afgemaakt vrees ik.
speedkicks
11-02-2004, 13:26
Ik heb ooit Colsoul eens horen praten in een of ander tv programma over de Finse maffia van de rallysport. Volgens mij hebben zij nu een kleine afrekening gehad.
Ah mijnheer Loix, u wipt een van onze rijders, wij zullen u binnenkort eens wippen zie.
Mijn inziens moeten we het jammer genoeg in die hoek gaan zoeken.
Het is jammer voor Freddy, eens te meer omdat hij die problemen duidelijk aangaf. Dat hij vroeger remt en later op het gas gaat, is ook te verklaren. Marcus heeft nu eenmaal een bijzonder agressieve rijstijl en de differentiëlen op de wagen van Freddy stonden net hetzelfde als op die van Marcus omdat de afstelling zoalsFreddy die wou te veel slijtage vertoonde en dus ook de uitschakeling zou kunnen betekenen.
R@ce@holiC
11-02-2004, 15:12
Bron hbvl :
Provera was erg duidelijk en soms ook hard in zijn bewoordingen. Maar er is dus nog een toekomst voor de Belg bij Peugeot: "Het is geweten dat de 307 WRC een nieuwe wagen is die nog niet op zijn top is. Loix heeft in het verleden, onder andere bij Toyota, bewezen dat hij een nieuwe wagen kan ontwikkelen. De kalender van het WK is dit jaar uitgebreid van 14 naar 16 rally's, zodat het onmogelijk is om bijvoorbeeld een Marcus Grönholm ook nog eens met het vele testwerk op te zadelen. Daarom wordt Loix nu van zijn aanvankelijk vooropgesteld programma gehaald en mag hij de wagen op punt stellen. Peugeot doet inhoudelijk niets verkeerd, het houdt Loix aan zijn contract. In de periode dat Loix niet zal rijden voor Peugeot, kan hij wel het testwerk doen en zorgen dat de wagen naar zijn top groeit. Hij kan dan terugkomen met een wagen die hij op punt heeft gesteld, een wagen die hem ligt en waarmee hij kan meedraaien aan de top."
Het ziet er zo stilaan naar uit dat Freddy de 307 tot rijpheid mag brengen zodat anderen daarna de vruchten kunnen plukken.
Jammer voor hem.
jan
is met de toyota ook gebeurd he.
maar langs ene kant is da eigenlijk een halve schuldbekentenis van Provera. als de wagen nog op punt moet gezet worden, ligt het niet alleen aan de rijder he
De uitleg van Provera rammelt langs alle kanten.
Freddy is geflikt door Peugeot, in het bijzonder door die tuttebel van een Le Fur, zoveel is toch wel duidelijk. :mad:
Bart.Vandecavey
11-02-2004, 20:51
Trouwens Freddy heeft Marcus nog leren rijden op asfalt... (heeft hier weinig mee te maken maar vind het een leuke anekdote)
Als we alles in ogenschouw nemen, verdient Freddy dit niet. Maar ja de belangen van het merk en de uitstraling ervan heeft enkel maar nut bij goede resultaten en niet alleen bij een rijder die zich commercieel en gedienstig opsteld ten opzichte van de pers.
Freddy is snel, freddy is goed maar er ontbreekt hem aan iets, het lef wat die Francis heeft.
Duval heeft net dat iets meer, dat wat Colin McRae ook had. Lef en durf, Freddy is meer een berekend rijder.
Let op het doet hier niets af aan de prestaties van Freddy, maar de toppers hebben net dat ietjes meer.
Maar laten we hopen dat Freddy nog een eerlijke kans krijgt, en dat hij ook dit omschakeling maakt in zijn hoofd en die heren van peugoet eens een poepje laat ruiken.
JPMontoya
12-02-2004, 10:46
Volgens mij is Freddy gewoon dom geweest, Ook al zijn er problemen met de wagen hij moet dit niet zo luid gaan rondbazuinen overal, en zeker niet, nu hij bij een topteam met nieuwe wagen zit. Zo'n dingen zijn interne keuken, zeker in het begin van het seizoen, Als hij misschien wat minder gezeverd had over de auto had hij misschien in Mexico nog aan de start kunnen komen.
Tja,hoe zou je zelf zijn....
Van overal komt er commentaar dat hij niet snel genoeg is en wat nog allemaal...
Dan heeft hij toch het recht om zich te verdedigen zeker...
Ja, Montoya, los van het feit dat je nu gelijk hebt of niet, ge gaat hier weer een ganse emmer stront over uwe kop gaan krijgen.
Gij durft gij hier nogal ;). Maar ben persoonlijk een warme voorstander van een robbertje (verbaal) vechten af en toe :D. Vind dat het er op de Paddock vaak te lauw aan toe gaat. Zitten niet zoveel vruchtbare discussies bij :(.
Originally posted by Mario
Ja, Montoya, los van het feit dat je nu gelijk hebt of niet, ge gaat hier weer een ganse emmer stront over uwe kop gaan krijgen.
Gij durft gij hier nogal ;). Maar ben persoonlijk een warme voorstander van een robbertje (verbaal) vechten af en toe :D. Vind dat het er op de Paddock vaak te lauw aan toe gaat. Zitten niet zoveel vruchtbare discussies bij :(.
Tja, als het gaat over "Provera dit, dikke sigaar dat, 'k zal ze eens gaan leren, afbranden die handel, stront over hunne kop, idioterij" en dat soort moois meer, denk ik dat je hier aan het verkeerde adres bent. Freddie's eigen forum is dan de juiste plaats. Daar kan je je dan van harte uitleven. ;) Wat er daar allemaal verkondigd is de laatste week, is anders niet niks. Enkele opmerkingen van de mods ginder te spijt.
Waarom het er op De Paddock zogezegd lauwtjes aan toe gaat? Omdat de meesten onder ons hier de Belgische autosport 'in het algemeen' in hun hart dragen. Diegene die wel echte fan zijn van - mezelf incluis en niet alleen van Freddy - verkiezen waarschijnlijk de lauwe sfeer boven al die emotionele en dus vaak onzinnige uitbarstingen van loze anonieme kreten.
Het nog immer stijgende aantal deelnemers hier bewijst, denk ik, dat we met onze manier van aanpakken het bij het rechte eind hebben als het gaat over "een robbertje verbaal vechten". En de eerste verbaal-geweld-discussie die echt vruchten aflevert op termijn moet ik - zowel privé als professioneel - toch nog altijd meemaken. ;) :)
JPMontoya
12-02-2004, 12:21
Los of ik 'stront' op m'n kop ga krijgen, Ook alle zaken van Provera, etc... in acht genomen, vind ik dat Freddy beter niet alles zo expliciet in de pers had moeten brengen... Zeker grote teams met vele belangen zijn daar erg gevoelig aan, Ik beweer ook niet dat dat de volledige reden is, maar volgens mij moet het enigsinds hebben meegespeeld...
Of dat alle andere paddockers er een andere mening op na houden is mijn mening toch ook perfect begrijpbaar of niet soms ?
Originally posted by JPMontoya
vind ik dat Freddy beter niet alles zo expliciet in de pers had moeten brengen...
Volgens mij is dat nu net iets wat je Freddy Loix niet kunt verwijten.
Freddy's probleem is dat hij waarschijnlijk te braaf is. Ook in zijn periode bij Toyota, Mitsubishi en zelfs bij Hyundai heeft hij zich altijd "low-profile" gehouden en als er problemen waren geprobeerd die binnenshuis op te lossen.
Er zijn anderen die voor veel minder moord en brand schreeuwen in de pers.
Wat ik mis op de Paddock zijn stevige discussies die tot nieuwe inzichten leiden. Daarom ook dat ik hier minder kom. Dat heeft vermoedelijk niets met personen te maken, maar gewoon met de sfeer alhier (allemaal goede vrienden onder elkaar die het gezellig houden. Wat best is hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar als iedereen met iedereen akkoord gaat, tja, dan wordt het op den duur wat minder interessant, vind ik persoonlijk).
Heeft niet zoveel te maken met liefde of haat voor (Belgische) autosport, gewoon met de zin om eens iets vanuit een andere invalshoek te leren kennen en zo bij te leren.
Volgens mij moet het perfect mogelijk zijn om (pittige) discussies te voeren en elkaars mening daarbij toch te respecteren. Als dat niet kan, dan vertelt dat veel over de personen in kwestie (ik wijs hier niemand concreet met de vinger, is een algemene opmerking). Ik heb soms al de indruk gehad dat iemand met een afwijkende mening (zoals Montoya in dit geval, want hij zorgt hier voor de kritische noot t.o.v. Loix (terecht of niet, laat ik in het midden en kan ik niet over oordelen) en daar is enige moed voor nodig) een hele horde gescandaliseerde autosportfans over zich heen krijgt. En zeker, zoals in zijn geval al gebeurd is, als de persoon in kwestie al eens een ban boven zijn hoofd had hangen. Misschien vergis ik me, want ook nu weer, mijn subjectieve oordeel.
Maar we gaan hier serieus off topic en misschien is dit meer voer voor zaterdag ;).
Waarom het er op De Paddock zogezegd lauwtjes aan toe gaat? Omdat de meesten onder ons hier de Belgische autosport 'in het algemeen' in hun hart dragen. Diegene die wel echte fan zijn van - mezelf incluis en niet alleen van Freddy - verkiezen waarschijnlijk de lauwe sfeer boven al die emotionele en dus vaak onzinnige uitbarstingen van loze anonieme kreten.
Het nog immer stijgende aantal deelnemers hier bewijst, denk ik, dat we met onze manier van aanpakken het bij het rechte eind hebben als het gaat over "een robbertje verbaal vechten". En de eerste verbaal-geweld-discussie die echt vruchten aflevert op termijn moet ik - zowel privé als professioneel - toch nog altijd meemaken.
"Een robbertje verbaal vechten" hoeft niet meteen synoniem te zijn van agressieve taal, onzinnige uitbarstingen, loze kreten en dergelijke meer. Dat het leveren van verbale strijd op niveau en met respekt voor mekaars standpunt wel degelijk mogelijk is, daarvoor moet je waarschijnlijk naar de oertijd van dit paddockforum.
Het grote verschil is dat we toen met slechts een paar tientallen waren (allemaal echte autosportfans, een paar uitzonderingen niet te na gesproken, en dat we nu met meer dan vijfhonderd "members" zitten. Vervlakking en inhoudelijk lauwe discussies zijn blijkbaar het gevolg.
Waarschijnlijk hebben vele mensen moeite met het uiten van hun ongenoegen op een serene manier en vervallen zij daarom snel in het gebruik van krachttermen, schuttingtaal enz... Het is aan degenen die wel over de capaciteiten beschikken om zich verbaal uit te drukken om de minderbegaafden daarin een beetje te leiden, zonder hen meteen af te kraken.
Ik begrijp heel goed waar Mario op doelt met lauwe sfeer en onvruchtbare discussies en ik deel dan ook zijn mening ;)
jan, oerpaddocker
Originally posted by Mario
Maar we gaan hier serieus off topic en misschien is dit meer voer voor zaterdag ;).
Voorbereiding is belangrijk :D
jan
Tja, als de mensen die graag pittige discussies houden niet vaak meer komen omdat anderen dat niet zo goed kunnen of daar geen behoefte aan hebben, wel ja, dan vervlakt het natuurlijk wel he. Zeggen dat het niet meer plezant is en er zelf niets aan doen om het plezant te houden is makkelijk natuurlijk. Ik probeer toch altijd soortgelijke situaties te benaderen met een houding van: "Vraag niet wat (in dit geval) De Paddock voor u kan doen, maar kijk zeker ook wat jezelf kan doen voor De Paddock". :D :D
Maar goed, 'k ben er dan ook nog maar een jaartje bij en heb me in die tijd al goed geamuseerd, pittige gesprekjes/discussies incluis.
Nu vraag ik me toch wel af, welk nieuw inzicht we zouden moeten krijgen door de stelling - effe treug on-topic :D - van JPMontoya. Tuurlijk is zijn mening perfect begrijpbaar en ik twijfel of dat de reden dan ook is. Hij specifieert later en zegt dat het meegespeeld heeft. En dat zal ik niet bestrijden. Alles zal wel een rol gespeeld hebben in deze story. Maar wat de uitspraak "bakken stront over u heen gaat krijgen en gij durft nogal" dan bijdraagt aan het verkrijgen van een nieuw inzicht ontgaat me toch.
Bovendien ben ik door eerdere replieken (die niet al te pittig leken en waren) toch tot andere inzichten gekomen in deze Freddy/Peugeot story. Het hoeft er dus niet altijd "verbaal geweldadig" aan toe te gaan om tot andere inzichten te komen. Maar ik begrijp prefect wel wat je bedoelt Mario ;)
Jan vat het nog het beste samen denk ik en hoe groter de club, hoe moeilijker het wellicht wordt om het allemaal in goede banen te leiden.
JPMontoya
12-02-2004, 18:38
Nieuw inzicht, dit concept kan alleen maar worden opgeworpen door Enerzijds Loix anderzijds Peugeot. Ik wil zeggen, dat men ook niet de ogen mag sluiten voor de eventuele fouten van Loix, ik bedoel hier niet fouten in rijstijl maar dan meer fouten in Communicatie.
In een tijd waar communicatie naar de buitenwereld in F1, Rally o zo belangrijk is, is communicatie met buitenwereld en intern zeer belangrijk, en dit impliceert ook dat je niet zomaar meer mag zeggen wat er scheelt... Je mag dit gerust binnenskamers doen, maar ZEKER voor een team als peugeot met vele belangrijke sponsers mag je niet alles zomaar op tafel gooien !
daar kan waarheid inzitten natuurlijk, maar als je bedenkt dat Provera blijkbaar van zijn keuze al spijt had na Monte Carlo dat ze Rovanpera aan de kant gezet hadden voor Freddy, dan denk ik dat moest Freddy gezwegen hebben in Zweden, hij alsnog naar de 3de stoel zou verwezen zijn. Op meerdere websites werd er immers al voor het einde van rally melding gemaakt van het feit dat Freddy waarschijnlijk een stapje zou moeten terugzetten en dat dit misschien al na Mexico kunnen gebeuren. Dat het vroeger gebeurd is kan misschien liggen aan het feit dat hij dingen zou gezegd hebben, maar ik denk eerder dat het aan de analyse van data ed. zal gelegen hebben. Of misschien nog veel meer aan wat volgt:
Ik begin hoe langer hoe meer overtuigd te raken dat Provera Freddy wilde (hij is verdorie niet voor niets in de Condroz komen kijken) en tegen de wil van de algemene directie in, Freddy toch op die 2de stoel heeft gezet. Nadat Freddy een toch wel grote achterstand had opgelopen in de Monte (goed dat er niet meer fabrieksrijders aan de start stonden, want anders had ie misschien wel géén punten gehaald) denk ik dat de directie Provera gesproken heeft ind e stijl van: Ziet ge nu wel, dienen Belg van u, schoon is dat. Als't in Zweden niet beter is, Rovanpera terug binnen en dienen Belg weer waarvoor we hem aangenomen hebben, einde discussie. Daarom ook dat Provera eerst met onze journalisten heeft gesproken.
Feit blijft nog altijd, en da's waar ik altijd moeite mee zal blijven hebben: Freddy heeft nooit een fundamentele kans gehad. Na 2 rallies, dat zegt niets. Vandaar dat ik datgene denk wat ik hierboven vermelde.
Dragonfly
13-02-2004, 01:56
Feit blijft nog altijd, en da's waar ik altijd moeite mee zal blijven hebben: Freddy heeft nooit een fundamentele kans gehad. Na 2 rallies, dat zegt niets. Vandaar dat ik datgene denk wat ik hierboven vermelde.
Kdenk toch dat hij kansen genoeg heeft gehad om zich te bewijzen. Het is niet dat hij alleen tijdens de rally's in de wagen zit. er worden toch een hoop testsessies gehouden en dergelijke dus de wagen moet hij toch al redelijk onder controle hebben. En ook al de jaren dat hij al WRC rijd mogen we toch niet vergeten.
Ik denk dat het niet slecht is dat hij even opzij wordt gezet en Harri nog eens mag prob. En zomaar publiek over de mankementen aan de wagen beginnen rondbazuinen is nu ook ni het slimste wat hij heeft gedaan. Je moet toch de eer van u team hoog houden en als je dan publiek u team een beetje afbreek kan je dat alleen maar ten slechte komen.
We zullen wel zien wat hij er volgende keer van afbrengt :D als er nog een volgende keer komt ??? :confused:
Kdenk toch dat hij kansen genoeg heeft gehad om zich te bewijzen. Het is niet dat hij alleen tijdens de rally's in de wagen zit. er worden toch een hoop testsessies gehouden en dergelijke dus de wagen moet hij toch al redelijk onder controle hebben.
Testen en afstellen kan helemaal niet vergeleken worden met het betwisten van een wedstrijd. FF heeft de wagen onder controle maar gaat er blijkbaar helemaal anders (lees trager) mee over de baan als zijn ploeggenoot.
En zomaar publiek over de mankementen aan de wagen beginnen rondbazuinen is nu ook ni het slimste wat hij heeft gedaan.
Omdat FF dit nu doet, met het gekende resultaat, van tweede naar derde piloot, mag dit ineens niet meer. Hoe dikwijls heeft een piloot, zonder dat het echt duidelijk is en quasi onomstotelijk kan bewezen worden, dat hijzelf in de fout is gegaan, al toegegeven dat hij de schuldige is. Wat moest FF in dit geval dan wel zeggen ???
En vice-versa, hoe dikwijls heeft een fabrikant al toegegeven dat zijn auto "slecht" is. Iedereen heeft in zulke gevallen zijn deel van de waarheid en de echte waarheid ligt er waarschijnlijk tussenin. (Cfr de hetze van Bas Leinders en Jordan. Quasi dezelfde houding wat piloot en team betreft)
Het is hier al eerder gezegd : laat ons niet vergeten dat FF niet op straat staat. Hij is in eerste instantie aangeworven als derde piloot. Met wat geluk, voor hem, als tweede piloot deelgenomen aan de Monte en Zweden. In beide rally's niet (helemaal) zijn teamgenoot kunnen volgen en nu ongeveer terug op de plaats waarvoor hij werd aangeworven. Het kan slechter
Laat ons niet vergeten dat hij nog steeds behoord tot het selecte groepje van WRC-rijders...
Trouwens : in de Monte sprak iedereen zowel over het succesverhaal van Loix als over dat van Duval. Laat ons niet over het hoofd zien dat Duval in Zweden ook een schuiver van jewelste maken. Nu hoor ik hierover niemand klagen. Duval werd bovendien reeds voor de rally als derde piloot bij Ford ingeschreven en dit wordt dan blijkbaar niet als degradatie gezien ????
Tenslotte zou ik beide piloten het beste willen toewensen voor de rest van het seizoen. Zowel FF als Duval zullen zich wel herpakken, krijgen misschien wel betere kansen en kunnen in 2004 nog altijd hun eerste WRC-rally winnen.
Laat ons duimen.....
C U
Originally posted by Huudo
Ik begin hoe langer hoe meer overtuigd te raken dat Provera Freddy wilde (hij is verdorie niet voor niets in de Condroz komen kijken) en tegen de wil van de algemene directie in, Freddy toch op die 2de stoel heeft gezet. Nadat Freddy een toch wel grote achterstand had opgelopen in de Monte (goed dat er niet meer fabrieksrijders aan de start stonden, want anders had ie misschien wel géén punten gehaald) denk ik dat de directie Provera gesproken heeft ind e stijl van: Ziet ge nu wel, dienen Belg van u, schoon is dat. Als't in Zweden niet beter is, Rovanpera terug binnen en dienen Belg weer waarvoor we hem aangenomen hebben, einde discussie. Daarom ook dat Provera eerst met onze journalisten heeft gesproken.
Precies hetgeen ik hier dinsdag avond al gezegd heb. Zeker weten dat het niet Provera's intentie was Freddy opzij te schuiven. Als alles goed gaat en die man niets te verbergen heeft is hij niet van enige humor gespeend. Hetgeen we zagen in het intervieuw van Fraikin op Champions, was een man die opdracht had gekregen iets te doen waar hij het niet mee eens was, en er liever niet te veel vragen over kreeg.
Als het deze keer wel waar wordt wat ze beloven, dat Freddy de auto gaat ontwikkelen, awèl vrienden, dan gaan we tegen de helft of het einde van het seizoen nog vuurwerk zien van onze Limburger.
Wat betreft het vergelijken van de data van de twee piloten, moet je zwaar tussen de lijnen lezen. De rijstijlen van beide piloten is zwart-wit. Freddy is zuiverder in zijn sturen, Gronholm rijdt on-off. Logisch dus dat Freedy "smoother" met rem en gas omgaat.
We hebben de laatste dagen ook geen nieuws meer gehad uit het Peugeot-kamp, wat mij leert dat er een bepaalde consensus gevonden is.
ze gingen toch vandaag pas overleggen?
dat Freddy de auto gaat ontwikkelen
als hij toch zo goed is in afstellen ,hoe komt het dan dat hij in wedstr er niet veel van terecht brengt
ik volg hem al vele jaren en ik vind dat het altijd iets is ,zowel bij toyota,mitsub,huy,en nu peug,hij zal het nu toch moeten gaan waarmaken of er komt niets meer van ,laat ons hopen dat het dit jaar is want anders is het voorbij :pWat betreft het vergelijken van de data van de twee piloten
niet allen rem en gas kan men aflezen maar ook de bochtsnelh
en denk dat men daar toch ook rekening mee houd :D
Eric Dupain
14-02-2004, 13:10
Eind van de maand is er meer geweten over programma Loix en Rovanpera.
Volgens..............http://www.rallye-magazin.de/index.php?PHPSESSID=31bbe895113523e9134e61952821d3 ea&newsID=4494&view=news_detail
fast freddy
17-02-2004, 20:04
ik weet niet of het al vermeld is geweest op dit topic..maar harri rovanpera heeft al eens de overwinning in mexico op zijn naamstaan......als peugeot zo graag de titel wil vind ik heel logisch dat peugeot gemakkelijker gaat kiezen voor rovanpera....spijtig genoeg ten koste van loix....
Eric Dupain
17-02-2004, 21:13
P. Kadar , Het artikel op die Duitse site klopt min of meer, maar de titel is zeker verzonnen.
Loix rijdt zeker nog wedstrijden met een 307. Enne, ik kan het weten ...
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.