PDA

View Full Version : Kijkerstip: 2 maart Nederland 3, GP Zandvoort 1973


Mark
25-02-2004, 00:11
A.s dinsdag 3 maart is er een reportage over de GP van Nederland 1973 op Nederland 3.

In het programma "Andere Tijden"(omroep VPRO) wordt een documentaire vertoond over het noodlottige ongeval van Roger Williamson, e.e.a gaat over de gebrekkige hulpverlening na het ongeluk.

Of we veel beelden van de GP krijgen te zien weet ik niet, maar de kwaliteit van de reportages van "Andere Tijden" zijn normaal zeer goed te noemen.

Dus voor nostalgisten onder ons:
Dinsdag 3 maart, Nederland 3 vermoedelijk om 20.55 uur.............

Thomaske
25-02-2004, 09:36
Bedankt Marshal om dit te posten. Dit zal ik dan maar programmeren in mijn video want dan kan ik spijtig genoeg zelf niet kijken, maarja.

Lender
25-02-2004, 10:40
ik ga proberen kijken ,maar ik ga het zeker oppakken

Brecht
25-02-2004, 12:09
Ik heb hiervan een stukje gezien. Ze gaven een korte inhoud over het volgende programma van 'andere tijden'en zag daarin even een flits van een brandende F1-Bolide. ik zal zeker kijken.

Greetzz..Corvetteboy

Sennake
25-02-2004, 15:34
Mmmm 1973... de tijd van de JPS-Lotus en de Tyrrell ...
Moet ik zien!

Superdiesel
25-02-2004, 22:16
A.S dinsdag 3 maart......

Volgende dinsdag zijn we wel de 2e maart.
De 3e maart is een woensdag.

FormulaV-JH495
25-02-2004, 22:20
In de uitzending van dinsdag 2 maart, 20:55 op Nederland 3, wordt aandacht besteed aan de dodelijke race van Roger Williamson. Williamson vloog over de kop en zijn wagen vloog in brand. Heldhaftig optreden van David Purley, die stopte om Williamson te redden, mocht niet baten.

In de uitzending een reconstructie van de race, waarbij meerdere ooggetuigen van de race aan het woord komen. Onder andere ex-Formule 1-coureur Gijs van Lennep zal spreken over de fatale race.

Baron
26-02-2004, 02:48
Originally posted by FormulaV-JH495
Williamson vloog over de kop en zijn wagen vloog in brand. Heldhaftig optreden van David Purley, die stopte om Williamson te redden, mocht niet baten.


Die beelden zijn me altijd bijgebleven: Purley die met de moed der wanhoop zijn vriend Williamson uit dat brandend wrak probeert te redden, terwijl de baancommissarissen erop staan te kijken en niets doen; of niets kunnen doen bij gebrek aan fatsoenlijk materiaal.
Purley heeft voor zijn heldhaftig optreden in Zandvoort van de Engelse koningin nog een of andere onderscheiding gekregen.

Mark
26-02-2004, 13:31
In een van de nederlandse programma bladen staat een voorbeschouwing op deze documentaire. Aangezien maar weinig mensen de Vara gids in Belgie zullen ontvangen zijn we zo aardig geweest om ze online te zetten ;) Met dank aan Sjefke van het Veronica forum.

Pagina 1 (http://members.ams.chello.nl/h.looijmans/vtm1.jpg)

Pagina 2 (http://members.ams.chello.nl/h.looijmans/vtm2.jpg)

Voor de duidelijkheid, uitzending op dinsdag 2 maart, Nederland 3 van 20.55 uur tot 21.30 uur

schumivill
02-03-2004, 20:42
Nie vergeten é mannen,das dus VANAVOND! Mijn video staat al klaar,ga dus kijken plus opnemen.

Steve
02-03-2004, 22:28
Zonde! Zonde! Zonde!

Sorry, meer kan ik niet zeggen.

Sennake
02-03-2004, 22:29
Wel, ik heb gekeken en goed opgelet. Mijn conclusie is : moest zoiets vandaag gebeuren zou de koersdirectie 100% in fout zijn, maar in 1973 waren de middelen zodanig beperkt dat ik eerder geneigd minstens gedeeltelijk de directie vrij te pleiten. Het hoorde er gewoon bij, en dat blijkt uit alles wat ik gezien en gehoord heb. De race gaat gewoon door, baancomissarissen kunnen niets doen bij gebrek aan brandwerende kledij en afdoende blussers, en op de keper beschouwd was Purley de enige die uitgerust was om de brandende wagen zelfs maar te benaderen...

En alhoewel de koersdirecteur ontslag genomen heeft en dus wel met een schuldgevoel zat ben ik er niet van overtuigd of het stoppen van de race en een snellere brandweer-interventie het leven van Williamson had kunnen redden... Peterson werd in vergelijkbare omstandigheden wel uit zijn wrak gered maar toch overleed hij aan de gevolgen van de zware brandwonden... Het enige verschil dat dit zou opgeleverd hebben is dat er dan niemand zich iets kunnen verwijten had...

Shit happens, ik vind het vreselijk spijtig, maar ik kan echt niet zeggen dat er iemand eenduidig schuldig is aan de dood van Williamson...

Maar ik ben ervan overtuigd dat dit stukje geschiedenis aanleiding zal zijn tot een discussie op dit forum...

Steve
02-03-2004, 22:34
Volledig mee akoord zenne maar je wordt er stil van hè...

Bart.Vandecavey
02-03-2004, 22:36
Echt om stil van te worden...

Stefan
02-03-2004, 22:38
Ze zeiden het ook op tv, het is natuurlijk belachelijk dat de raceleiding geen tv heeft terwijl iedereen in heel de wereld het ongeluk kan zien. Je kan de raceleiding geen schuld geven ookal is hij de eindverantwoordelijke, hij had gewoonweg te weinig informatie een een realistisch beeld te krijgen.

Guido
02-03-2004, 22:39
nadat ik de stukjes die Marshal had gepost, had doorgenomen, heb besloten van niet te kijken.

Het nut van dit programma gaat totaal aan mij voorbij. Buiten enkele misschien historisch interessante beelden die er getoond zijn, heeft het voor de rest niet veel waarde denk ik. Zoals je zegt Sennake, wat gebeurd is, is gebeurd en nu naar een schuldige gaan zoeken ruikt naar kijkcijfers halen. Racen toen was helemaal anders dan nu, de jaren 60 waren pas voorbij en de communicatie technologie stond toch helemaal nergens. Wat hebben de programmamakers eigenlijk bereikt met een uitzending als deze? Als er iemand mij daar een zinnig antwoord op kan geven, zal ik misschien de volgende keer wel eens moeite doen om in de week voor de beeldkast te kruipen.

En het is 30 jaar na de feiten natuurlijk makkelijk praten, neem ik aan.

Steve
02-03-2004, 22:46
Niet dat hij schuldig is natuurlijk maar als je goed keek zag je een baancommisaris aan de andere kant van de baan voorbijwandelen, 'kzou toch efkes gaan helpen zijn!

Tja, t'is gemakkellijk praten zeker nu...

Sennake
02-03-2004, 22:47
Originally posted by Huudo
Wat hebben de programmamakers eigenlijk bereikt met een uitzending als deze? Als er iemand mij daar een zinnig antwoord op kan geven, zal ik misschien de volgende keer wel eens moeite doen om in de week voor de beeldkast te kruipen.

Ik weet niet of de programmamakers dit edel doel nastreefden, maar heb gekeken als eerbetoon aan de edelmoedige maar o zo machteloze vriend-piloot Purley die er alles aan gedaan heeft om zijn vriend Williamson trachten te redden. En ook als ultiem eerbetoon aan Williamson zelf. Dat hij ruste in vrede.

Superdiesel
02-03-2004, 23:14
Om in te pikken over het nut van deze reportage :

Ik heb gekeken en ik had niet de indruk dat de makers van deze reportage een schuldige wilden aanduiden.
Het was een weergave van de feiten die toen zijn gebeurd. Wat er allemaal is foutgelopen.
Een objectieve reportage in mijn ogen.

Het was zeker de moeite, al was het maar om te zien hoe de situatie (op veiligheidsniveau dan) vroeger was en als je dat dan vergelijkt met de standaarden van vandaag.

Eygmar
02-03-2004, 23:16
zeer spijtig gelukkig heeft men er lessen uitgetrokken zie maar naar ongeval met lauda kan men een beetje met vergelijken en hier liep het goed af maar autosport zal altijd een gevaarlijke sport blijven met grote risicos en naderhand is het gemakkelijk gezegd hadden we dit of dat hopelijk gebeurt zoiets nooit meer

Sennake
02-03-2004, 23:26
Originally posted by Eygmar
zeer spijtig gelukkig heeft men er lessen uitgetrokken zie maar naar ongeval met lauda kan men een beetje met vergelijken en hier liep het goed af maar autosport zal altijd een gevaarlijke sport blijven met grote risicos en naderhand is het gemakkelijk gezegd hadden we dit of dat hopelijk gebeurt zoiets nooit meer

Amai, ik ben buiten adem alleen maar door dit te lezen!

Af en toe een leesteken plaatsen kan wonderen doen :)

Autosport.be
02-03-2004, 23:45
Begin jaren 70 stond er zelfs nog volk op het gras naast de baan op de rechte lijn tijdens de start van een Grand Prix.

Tegenwoordig mag je zelfs tijdens een gewone Yaris/Clio wedstrijd niet aan de pitwall staan tijdens de eerste 2 ronden. (hoewel ik dat dan wel te veel van het goede vind, maar dat is voer voor een andere discussie)

Mark
03-03-2004, 00:27
M.b.t. de programma makers, die zijn niet uit op sensatie, reclame zentijd verkopen of hoge kijkcijfers...................+

Zoals de titel al aangeeft "Andere Tijden" wil men kenmerkende gebeurtenissen uit het verleden bekijken door de bril van het heden. Gewoon om aan te geven hoe in de loop der tijd men zaken anders gaat beoordelen.

De aard van het kanaal (Nederland 3) is niet gericht op kijkcijfers of marktaandeel maar vooral hoogwaardige "content" om maar eens een modewoord te gebruiken.

De omroep vereniging, VPRO, is wars van elke vorm van commercie of wat dan ook. De kwaliteit staat voorop.............lijkt mij een "hemel op aarde" voor programma makers. De fondsen zijn afkomstig van de eerlijke belasting betaler ;)

Snapt nog iemand het Nederlandse omroepbestel?

Wat betreft de daadwerkelijke uitzending: Schokkend, ondanks dat er live iemand lag te verbranden was de reactie destijds over het algemeen luchtig te noemen...........de impact kwam pas veel later. Het lijkt me wel een breekpunt te zijn geweest in de visie Autosport & Veiligheid......................

Mario
03-03-2004, 11:04
Originally posted by Sennake

En alhoewel de koersdirecteur ontslag genomen heeft en dus wel met een schuldgevoel zat ben ik er niet van overtuigd of het stoppen van de race en een snellere brandweer-interventie het leven van Williamson had kunnen redden... Peterson werd in vergelijkbare omstandigheden wel uit zijn wrak gered maar toch overleed hij aan de gevolgen van de zware brandwonden...

Niet akkoord ; Peterson is niet overleden als gevolg van zijn brandwonden, maar door een "onnozele" vetembolie. Ik ben geen medicus, maar het weinige dat ik ervan weet is dat iets dat de artsen hadden kunnen/moeten vermijden.

Zijn brandwonden vielen al bij al nog mee en waren niet levensbedreigend.

PS : wordt die uitzending nog eens uitgezonden, want ik heb ze dus gemist :rolleyes: :fight: .

Speedy
03-03-2004, 13:14
Ikzelf heb net naar het begin van de uitzending kunnen kijken,maar heb het wel opgenomen met de video.Ik zag op teletekst van Ned.3 dat deze uitzending word herhaald aanstaande zaterdag.....


Greetz Speedy.

Mark
03-03-2004, 13:50
Originally posted by Mario
PS : wordt die uitzending nog eens uitgezonden, want ik heb ze dus gemist :rolleyes: :fight: .

Yeps, hier klikken (http://www.vpro.nl/geschiedenis/anderetijden/index.shtml?4158511+2899536) , de online versie .

Op een nederlands forum heb ik precies dezelfde topic (http://www.veronica.nl/modules/f1forum/viewtopic.php?t=11761) geopend, ook daar is men zwaar onder de indruk van de beelden. Daar staan enkele zeer nuttige dingen tussen.

Guido
03-03-2004, 14:29
Originally posted by Marshal
M.b.t. de programma makers, die zijn niet uit op sensatie, reclame zentijd verkopen of hoge kijkcijfers...................+

.......


De omroep vereniging, VPRO, is wars van elke vorm van commercie of wat dan ook. De kwaliteit staat voorop.............



Dan heb ik mij schromelijk vergist. :( Ik zal in het vervolg beter luisteren naar zij die het kunnen weten. :o

;)

FormulaV-JH495
03-03-2004, 15:34
Het enige wat ik kan zeggen is dat dit in '73 is gebeurd en dat je zo iets moet bekijken vanuit een visie van die tijd ... OK .. het is jammer maar in het jaar '73 hebben 5 piloten het leven verloren tijdens het F1 seizoen ...

Sennake
03-03-2004, 18:13
Originally posted by Mario
Peterson is niet overleden als gevolg van zijn brandwonden, maar door een "onnozele" vetembolie.

Ok, ik weet duidelijk minder van de medische wetenschap dan van autosport :)

Mijn redenering i.v.m. Williamson blijft echter dezelfde :)

Bam-Bam
03-03-2004, 19:23
Hey mannen, hier Bam-Bam nog eens... Ik volg jullie nog hoor maar een beetje op afstand. De reportage was schitterend vond ik. Het gaf goed de sfeer weer van die tijd. De wedstrijdleiding gaf leuke anekdotes. Ik kan er niets aan doen maar ik vind dit veel mooier dan de huidige F1... Maar toch kan ik het niet laten het ook nu te blijven volgen. Op naar 2004, ik hoop op Alonso en Montoya!

Bam-Bam
03-03-2004, 20:40
"leuke" anekdotes is misschien niet de juiste woordkeuze... Zeg maar "intressante commentaar "

Eygmar
03-03-2004, 20:48
Af en toe een leesteken plaatsen kan wonderen doen
zal bij gelegenheid toetsen bord eens laten herstellen ;)