PDA

View Full Version : Race verslag Clio cup


Joosen
27-09-2001, 17:58
Na een lange tijd zonder races was het afgelopen weekend zover : "ik mocht nog eens".

De vrije trainingen op donderdag werden verreden in echt Francorchamps-weer, droog-nat-droog-nat... Ik heb dan ook maar een half uurtje gereden om mijn regenbanden niet kompleet "op" te rijden, voor slicks was het nog te nat.

Vrijdag, bij onze eerste qualifying was het hetzelfde liedje. Net voor de training een stevige regenbui en dan zonneschijn. In de Clio Cup mag je geen banden wisselen tijdens de officiële training en dus was het een moeilijke keuze. Ik heb 5 minuutjes gewacht om te zien hoe de piste opdroogde en heb dan besloten op slicks te vertrekken zoals iedereen in ons team (BRS). Eerst moest ik remmen inrijden en dan wachten, met 10 minuten te gaan ben ik terug vertrokken om op de baan een droge lijn te ontdekken die slechts een halve auto breed was ... heel link dus. Mààr wel goed voor een 6e tijd. Daarna moest ik rap rap naar het trouwfeest van de gebruikelijke piloot van de auto (Jiri De Veirman).

Zaterdag, tweede qualifying. Eindelijk duidelijkheid over het weer, een droge baan en zelfs het zonnetje dat zich liet zien. Na 4 à 5 ronden had ik de 2e tijd. Kieken dat ik ben ben ik gewoon blijven rijden ipv alles even te laten afkoelen om er dan echt voor te gaan. Vanaf dan heb ik geen enkele vrije ronde meer gehad. Tijdens mijn (uiteindelijk) snelste ronde ben ik gehinderd bij het opkomen van het oude circuit (zeker 1 seconde verlies). Die KLO...AKKEN gaan zelfs tijdens hun trage ronde op de rechte lijn iemand blokkeren. Sportief ?!? Resultaat : een magere 14e startplaats.

Zondag, mooi weer. In de opwarmronde heb ik in de Busstop al op 2 wielen gereden en de bandenstapels geraakt. (dazelfde kieken) Na een goede start was het na 200 meter al prijs, voor mij zag ik drie autos die om hetzelfde plaatsje in eau rouge vochten en uiteidenlijk (met z'n vieren) ergens opknalden (eerst op elkaar). Ik heb even geremd en dan een gaatje gezien. Nog een crash bij Les Combes : resultaat : pace-car en de 8e plaats. Na de pace car en een goede herstart hield ik mijn 8e plaats vast tot voor de dubbele linkse, daar ben ik in een slip geraakt die gewoon totaal onverwacht en niet te controleren was (duwtje gekregen of banden afgekoeld tijdens de pace-car?) Ik ben dan dwars door het peleton door geschoten om dan de rail te "ontmoeten". Een hoekje van m'n Clio en een voorwiel uit de haak, Ik heb de race ermee uitgereden, maar in linkse bochten stuurde het gewoon niet meer. Resultaat : een nog magerdere 19e plaats.

Maar ik heb mij wel ONGELOOFLIJK geamuseerd (ondanks het feit dat er dringend iets moet gedaan worden aan het gebrek aan sportiviteit in de Cup)

Nà!

Pascal
27-09-2001, 20:47
Bedankt voor het relaas van uw race. Spijtig genoeg ging niet alles zoals je het hoopte.

Hopelijk krijg je in de nabije toekomst meer kansen om een wedstrijd te rijden.

Kunnen we bij deze een afspraak maken om telkens een klein relaas van de races waarin je deelneemt hier te posten.

Dank bij voorbaat

C U

Werner333
27-09-2001, 20:58
Ja tof. Het is altijd leuk om "inside information" te krijgen.

Joosen
28-09-2001, 11:40
Geen probleem, ik hoop dat ik veel race-verslagen kan schrijven.

Oh ja, ik ben dan nog vergeten te vertellen dat in de helft van de race 1 auto op z'n dak lag in de busstop, tussen de muur en de piste en de laatste twee ronden lag er nog eentje midden op de baan in dezelfde positie. Dat gaf wel een speciaal effect, zo'n extra chicane middenin de busstop. 'k Was vergeten dat er op acht ronden tijd zoveel kon gebeuren.

groetjes, Tim