PDA

View Full Version : Airjacks


Blue
03-03-2004, 16:55
Okido,

vraagje:
zo'n airjack systeem, is dat iets wat makkelijk in nen auto is in te bouwen?
of is dat iets vrij duur??

kan zoiets ook helemaal autonoom werken, dus zonder tussenkomst van buitenaf?



ik weet niet of ik de juiste term gebruik, maar ik bedoel dus zo'n automatisch opkriksysteem zoals onder de meeste racewagens

Scapa
03-03-2004, 16:59
Ik neem aan dat het voor een race-wagen is? :)

Scapa
03-03-2004, 17:39
Mja, toch al maar mijn uitleg. Op een personenwagen is dit natuurlijk uitgesloten en gewoon niet toegelaten volgens mij.

Eerst en vooral is het geen automatisch systeem maar werkt het op perslucht. Een lans, aangesloten op persluchtflessen, wordt op een koppeling geduwd, de hendel op de lans opengezet en zo wordt de lucht naar de airjacks "gespoten" en gaat de auto naar boven. Het systeem moet dus van buitenaf bediend worden: eerst om de auto naar boven te zetten en daarna om de auto te laten zakken (alhoewel dit laatste ook dmv een kraantje in de auto zou kunnen gebeuren).

En is het duur? Uiteraard, zoals alles in autosport. Er zijn natuurlijk verschillende merken. Voor een volledig systeem van AP Racing moet je toch rekenen op meer dan 5000 euro. Daar zitten dan wel de houders waar de airjacks in moeten geplaatst worden en de plaatsing niet in.

Blue
03-03-2004, 17:41
okido,

yep is voor een racer, maar was meer bedoeld als algemene weet vraag.

+5000euro is wat veel voor een leuk hebbedingetje
(is het voor mij omdat ik niet deelneem aan races)

bedankt voor de uitleg!!!



ik wist wel dat het normaal van buitenaf bediend werd, maar ik dacht dat er misschien ook full-automatische systemen waren?

Scapa
03-03-2004, 17:45
Originally posted by Blue
ik wist wel dat het normaal van buitenaf bediend werd, maar ik dacht dat er misschien ook full-automatische systemen waren?

Dat zou technisch wel haalbaar zijn maar het lijkt me niet echt veilig om met fles vol perslucht te racen: als zo'n fles valt en die kop breekt af schiet dat weg als een raket en vliegt dat door een betonnen muur van 1 meter dus bij een crash... ;)

Blue
03-03-2004, 17:48
als zo'n fles valt en die kop breekt af schiet dat weg als een raket en vliegt dat door een betonnen muur van 1 meter


mmm, idee, zou zo'n fles zonder kop ook extra vooruitgang maken als ge die in de juiste richting zet?

:D

:fight: :no:

Snelle Japie
03-03-2004, 17:56
Bij de films van Taxi wordt dat vanbinnenuit gedaan ma die is misschien niet gekeurd :) sorry, off topic :)

FastFons
03-03-2004, 18:13
Ge kunt natuurlijk ook ne compressor inbouwen in den auto :)

Hoeveel druk moet daar eigenlijk opstaan om het spel omhoog te krijgen?

FF

pipo
03-03-2004, 18:39
Originally posted by FastFons
Ge kunt natuurlijk ook ne compressor inbouwen in den auto :)

Hoeveel druk moet daar eigenlijk opstaan om het spel omhoog te krijgen?

FF

ongeveer 30 bar. hangt af van het merk en het gewicht van de auto.
En voor ongeveer 2500 euro heb je al een systeem om in de wagen te zetten.

AlainH
03-03-2004, 21:27
zelfs nog goedkoper, het hangt ervan af wat je zelf kan en wil doen...
- je neemt eender welke luchtkrikken, dat moet geen AP of ander gekend autosportmerk zijn, industrieel werkt ook. Enkel berekenen dat ze het gewicht van de wagen kunnen opheffen ( oppervlakte piston x luchtdruk x aantal luchtkrikken in de wagen moet meer zijn dan gewicht wagen ). Verder moet je ervoor zorgen dat je deze op een deftige manier in de wagen kan bevestigen natuurlijk
- luchtdarmen neem je ook wat je wil, maar het moet de druk aankunnen, en de connecties moeten veilig zijn ( dat ze niet losspringen terwijl je net het wiel eraf hebt genomen bvb ), wat belangrijk is is het systeem om de perslucht aan te sluiten op het systeem...
- om het van in de wagen te bedienen, moet er perslucht in de wagen aanwezig zijn, wat gevaarlijk is ( zie hierboven ) en in de reglementen Touring Cup en Belcar wordt dit uitdrukkelijk VERBODEN
- de meeste systemen zitten rond de 20 bar, 30 is al veel dacht ik

en bij Taxi, we spreken hier over FILM eh ;)

Scapa
03-03-2004, 21:37
AP geeft als advies inderdaad 20 Bar. Kan iets verhoogd worden als de auto te traag naar boven gaat owv een te hoge massa.

Blue
03-03-2004, 23:09
mmm, allé, dan valt het toch nog goed mee

tja, spijtig is dak 2 linkerhanden heb als't aankomt op mechanica en al die dingen, ben nog wel veel aan't leren door zoveel mogelijk zelf te doen, of door altijd goed op te letten als er iets gebeurd, en ben ook van plan iets met automachanice te doen in een cursus ofzo, tja, dat krijg je als je IT doet hé, nen echte leek
:(

tja, komt nog wel, maar dit is al iets goed om te weten

bedankt!!!

AlainH
04-03-2004, 01:02
als je het wil leren zal je het ooit wel kunnen, ik kan het weten :)