View Full Version : Wat maakt dat je F1-fan bent voor de piloot of het team dat jouw favoriet is?
Ik heb vorig jaar lang getwijfeld of ik na 9 jaar lidmaatschap nog wel zou vernieuwen bij Team McLaren. 'k begin er al spijt van te krijgen... :(
Enfin, de race zal morgen uitsluitsel moeten brengen natuurlijk, maar dit ziet er niet goed uit voor de boys uit Woking. Weet zelfs niet of ik wel moeite ga doen om vroeg op te staan morgen...
Originally posted by Huudo
Ik heb vorig jaar lang getwijfeld of ik na 9 jaar lidmaatschap nog wel zou vernieuwen bij Team McLaren. 'k begin er al spijt van te krijgen... :(
Euh... wablief? Eén qualif en direkt zo spreken? De posities van beide Mclaren rijders valt idd serieus tegen, maar een seizoen is langer dan 1 wedstrijd, en vooral, die wedstrijd moet nog gereden worden ! :rolleyes:
Eneuh supporter zijn betekent ook dat je dat moet zijn als het wat minder gaat eh... ;)
Werner333
06-03-2004, 14:09
Originally posted by flugel
Eneuh supporter zijn betekent ook dat je dat moet zijn als het wat minder gaat eh... ;)
IDD. Toen Ferrari jaren lang niks won bleef ik supporter. En nu gaat het terug goed. Maar de F1 kennende zijn er ups en downs. En die down gaat voor Ferrari wel komen. Maar ik blijf Ferrari fan.
FastFons
06-03-2004, 14:22
Originally posted by Werner333
Maar ik blijf Ferrari fan.
Zot zijn doet geen zeer :D:P
FF
Maar de F1 kennende zijn er ups en downs.
ale dan word ik Minardifan. :D
IDD. Toen Ferrari jaren lang niks won bleef ik supporter. En nu gaat het terug goed. Maar de F1 kennende zijn er ups en downs. En die down gaat voor Ferrari wel komen. Maar ik blijf Ferrari fan.
Naast Senna-fan ben ik altijd Ferrari-fan geweest (als merk dan), ook in de magere jaren '91-'95. En toen Ferrari weer begon te winnen haakte ik af. Dat had natuurlijk alles met de piloot te maken en niets met het merk. Maar er zijn dus mensen die fan zijn tijdens de downs en geen fan meer zijn tijdens de ups :)
AlesiRed27
06-03-2004, 14:39
Ha, dan moet je eens Alesi fan zijn... Tweede en derde plaatsen met de kilo's, een overwinningetje...
Sennake, dan was jij ook een Alesi fan? :p
Inderdaad, Alesi, nr 27, 12 cilinders, Agip sponsoring, scharlaken rood, allemaal dingen die ik in 1996 miste...
Idd. Maar misschien kunnen we eens een thread openen over de F1 en hun fans, meer bepaald over de redenen waarom je precies fan bent. Ik zal er eens werk van maken. lijkt me wel interessant.
Nu terug on-topic in deze thread :)
Naar aanleiding van een "off-topic spin-off" dacht ik dat het misschien wel eens interessant kon zijn om iedereen eens zijn zeg te laten doen over zijn favorieten-keuze in de F1.
Ik zet de off-topic posts van deze (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&postid=91551#post91551) thread even voorop als opwarmertje...
Ik ben F1 beginnen kijken omdat het me wel aansprak. Wat toch redelijk logisch lijkt :)
Pas echt fanatiek vanaf het jaar Villeneuve erbij kwam. Was eigenlijk meteen een Schumacherfan. En ook een fan van renault. Puur omdat we toen zelf met een renault reden hier thuis ;)
op dit moment gaat het meeste sympathie van mij uit naar Fernando Alonso.
De laatste jaren dus vooral voor Schumacher dat ik ben blijven kijken :)
Oneliner
06-03-2004, 16:12
Ayrton Senna. Ik was er verslaafd aan, als 7-8-jarige snotaap al. Heb nachten niet kunnen slapen toen hij "weg" was.
Beetje bij beetje altij voor Mclaren blijven supporteren. Ook omdat ik nogal veel de neiging heb om een boon te hebbe nvoor de underdog. Ik heb na Senna nog ff Hill gehad als "favoriet". Daarna is het bij respect gebelven voor hakkinen.
Nu met kimmi gaat het iets verder als sympathie. Hij is voor mij de persoon die de hegemonie van de sjoemel zal doorbreken. Al blijkt vandaag uit de quali's iets minder...
Sway Bar
06-03-2004, 16:40
Beginnen kijken naar F1 in 1990 ofzo iets, het is al een tijdje geleden. Maar vanaf Schumacher in de Benetton zat heb ik nog weinig F1 wedstrijden gemist.
Fan van Renault als auto, maar voor piloot Schumacher. :cool:
Originally posted by flugel
Euh... wablief? ....
Eneuh supporter zijn betekent ook dat je dat moet zijn als het dat minder gaat eh... ;)
het zal wel nooit meer zo erg worden als het jaar dat Ayrton weg was, dan nog eens verongelukte bij de aartsrivaal, en de Peugeot motoren vaak niet verder kwamen dan de eerste meters na de startgrid. De daarop volgende jaren van moeizaam herstel wat leidde tot het uiteindelijke hernieuwde succes eind jaren '90 waren al zuur genoeg.
Ik ben gewoon super ontgoocheld en niet alleen deze quali, maar al enkele jaren. DC is 'nog altijd' niet aan de deur gezet en sedert Paul Morgan tragisch om het leven kwam, rammelt de motorafdeling als een oude kast. Ook de recente herstructurering heeft precies geen zoden aan de duik gebracht. :(
Maar goed, waarom McLaren?
In 86 was het Lotus en in 87 Williams - voornamelijk owv de Honda motoren (die maakte toen nog mooie auto's maakten à la CRX). Toen in '88 zowel Honda en Senna bij McLaren arriveerde was de overstap ook nogal logisch. Gedurende de McLaren-Senna jaren ben ik vooral de organisatie op zich gaan appreciëren, het strakke beleid, en de keiharde business-man die Ron Dennis is. In '94 heb ik de draad wat laten liggen om dan in '95 niet meer voor een welbepaalde piloot te supporteren, maar voor een team. De Woking-boys dus, en dat zal nog wel een tijdje zo blijven. 'k kan toch moeilijk de vlaggen, posters en prints thuis van de muren gaan halen want dan hangt er niets meer aan de wand. :D :D
Autosport.be
06-03-2004, 19:24
Historisch: Gilles Villeneuve, zonder enige twijfel (mijn vast startnummer tijdens mijn autosportjaren is niet toevallig gekozen)
Nu: Montoya, de enige piloot met karakter (IMHO), en ook de enige die nog echt durft racen.
Originally posted by Autosport.be
Nu: Montoya, de enige piloot met karakter (IMHO), en ook de enige die nog echt durft racen.
En die volgend jaar naar McLaren komt - jiepie! :D
Originally posted by Autosport.be
Historisch: Gilles Villeneuve, zonder enige twijfel (mijn vast startnummer tijdens mijn autosportjaren is niet toevallig gekozen)
dat karakter wordt fameus getest in spa trouwes :)
Er zijn er niet veel die raidillion "vollenbak" nemen hé. Montoya was zo iemand, Schumi en J.villeneuve. Dat zijn de mannen met karakter.
Oneliner
06-03-2004, 19:54
Kdenk dat sinds de "verbouwingen" alle rijdenrs de raidillon volgas nemen...
zou goed kunnen
had het ooit ergens gelezen in een boekske :)
Montoya heeft trouwens nooit gereden op de "oude" raidillon.
Jacques is er een paar keer fameus over de kop gegaan :)
Historisch: Michael Schumacher
Nu: Michael Schumacher
De kerel doet ondertussen ook al een ferme periode mee, en hij was nooit onderaan te vinden in de WK-coureurseindstand.
Ik hou dan wel geen rekening met karakter. Maar van die 6 wereldtitels zal er toch wel eentje aan z'n talent toe te kennen, zeker ?
Ik begon net F1 te volgen toen Senna crashte, misschien heb ik daarom best wat gemist. Toch heb ik in het post-Senna-tijdperk al enkele ferme seizoenen meegemaakt, en enkele fabelachtige races van Schumacher.
Wat team betreft heb ik dan ook samen met Schumacher de overstap naar Ferrari gemaakt in '96, voorheen dus Benetton.
1996 was niet echt een superjaar voor Schum', maar seizoen '97 vind ik één van de betere van de jaren '90. (buiten die anti-climax in Jerez)
Hoe saai het soms ook is tegenwoordig, Ferrari heeft ervoor gewerkt en heeft het verdiend, hé. Laten we niet vergeten dat de grote 'schuldigen' aan de huidige dip in de F1, teams als McLaren en Williams zijn, die voorbijgestreefd worden door het steigerende paard.
Ik geef stiekem toe dat ik momenteel toch ook op een andere wereldkampioen hoop, maar ik zal er niet om rouwen moest Ferrari de buit weer binnenhalen.
Een andere coureur en ander team waar ik ook een hele tijd sympathie voor had, waren Fisichella en Jordan. Fisico is momenteel eeuwige belofte geworden, Jordan is vervormd tot een betaalteam als Minardi.
Ik ben F1 beginnen volgen in 93-94 en ik was van het begin fan van Ferrari. Voordien had ik al bewondering voor Ferrari als autoconstructeur, en dan is de stap naar hun F1-team de meest logische.
Ik had dan ook direct enorm veel sympathie voor Alesi als coureur.
Na 95 ben ik voor Ferrari blijven supporteren, ook al heb ik wel minder sympathie voor Schumacher, alhoewel niemand zijn talent ontkennen en dat hij Ferrari mee terug naar de top heeft geholpen. Maar toch vind ik dat het tijd is voor vers bloed bij Ferrari.
Mijn voorkeur als opvolger gaat uit naar Fisichella, omdat die van de huidige coureurs het meeste emotie kan losweken bij mij en omdat hem nog altijd als een groot talent zie, dat toch wel dreigt verloren te gaan als hij niet in een top-team (liefst bij Ferrari dus :) ) terecht kan komen.
AlesiRed27
07-03-2004, 03:19
Wel voor mij was het simpel... ik ben laat fan geworden...
Op een zondag stond de tv eens op, en wat zag ik daar...
autootjes... snelle nogwel...
He wat is dat? Die met z'n blauwe kar probeert voorbij die rooie te geraken, maar't lukt 'm net nooit... zo laat remmen in de regen?
Dit zijn helden...???
Wie zijn die kerels... oh... Ene Mansell en een Alesi?
Ik ben op slag Alesi fan geworden tijdens die bewuste regenrace in Suzuka 94 - zoals Jean Mansell kon afhouden, dat was enorm, *iedere* ronde zette Mansell z'n kar naast Jean, en samen gingen ze oh zo laat in de remmen...
Ik was verkocht! Heb 'm gesteund bij Ferrari, Benetton (al die 2e plaatsen...), Sauber en bij Prost...
m'n eerste "live" F1 was Spa 2000... Regen bij de start, Jean in 9de plaats of zo (wie weet dit nog) - klom in de regen op tot de 4de plaats voordat de mechaniek van de Prost het liet afweten. Die luttele seconden dat ik deze man zag passeren voor me, een paar honderden meters voor de busstop waren voor mij goddelijke momenten...
Heb 'm gevolgd tot z'n 201e race, het seizoen daarna heb ik half maar gevolgd omdat ik zo'n leeg gevoel had zonder deze man.
Lang gezocht naar iemand met z'n flair in de F1... misschien wordt Alonso wel die dark horse die Alesi altijd wel was?
The Interceptor
08-03-2004, 21:16
F1, dat was er voor mij al bij vanaf men geboorte :) mene pa ging toen elk jaar 1 of 2 GP's zien, en de andere allemaal op TV zien.
Vanaf '92-'93 ben ik F1 zelf ook beginnen volgen, toen was ik voor den Thierry he :).
Maar echt echt volgen, pas sinds de start van 't seizoen van '94, was toen net nog geen 10 jaar, en toen was Senna mijne favoriet, en dat heeft jammer genoeg niet lang geduurd ...
Toen moest ik op zoek naar ne nieuwe om voor te supporteren, en heb toen (hoe weet ik niet) gesloten om voor Senna's teamgenoot bij Williams te supporteren, dieje met zen nr. 0 toen he :) Den Damon dus, en vond dat wel een goede keuze, nooit aangedacht om voor iemand anders te supporteren, in zijn F1 periode, en dan in '94 is ook meteen mijn afkeer voor M. Schumacher ontstaan, logisch zeker? :D
Kwas echt wel een mega-Hill fan ze, ge moest eens weten hoe gelukkig ik was toen ik in 1999 in Hockenheim eindelijk een handtekening van hem wist te bemachtigen!!!!
1999 was dus zijn laatste jaar in F1, en moest dus op zoek naar iemand anders, in eerste instantie was ik van plan om voor Nick Heidfeld te supporteren, misschien wel de enige keer dat er eens een naalgenoot in de F1 rondrijdt ... Maar toen stond er in Australië plots ook ene Jenson Button aan de start :D en moeilijk te verwoorden, maar het deed me gewoon iets als ik die kerel zag rondrijden, en Heidfeld was dus al rap vergeten!!
En nu ben ik dus nog altijd voor den Jenson he, en dat zal ook niet veranderen tot hem der mee ophoudt normaal gezien ...
(voor de rest heb ik ook wel sympahtie voor Alonso, Montoya, Webber en Fisichella, maar dat komt allemaal nog niet in de buurt!!)
Als team krijgt meestal het team waar men favoriet bijrijdt de meeste sympathie, ene nu dit jaar BAR zeker en vast!!
Men eerste keer live F1, was Spa 1995, was toen 11 jaar, vrijdags in de regen op de tribune in Eau Rouge, onvergetelijk :)
Sinds 1995 elke race in spa gezien, en van 1996 tot 2001 elk naar hockemheim geweest, dan nog drie keer Nurburgring, en 2002 ook Magny Cours, om te zien wel een schoon circuit.
De meest onvergetelijke (live) F1 momenten:
1) Damon's overwinning in Spa 1998 en voor't podium nog gestaan
2) Handtekening van Damon en hij zei "Oh, you're wearing my cap ..." :D
3) 1999 Hochenheim, Damon zag in zen warming-up lap op zaterdag mijn vlag, en stak ff zen hand op :D
4) Hakkinen's inhaalactie op Schumacher door ook nog een Zonta te dubbelen op't einde van de rechte lijn in Spa in 2002
5) De race van 1999 op de Nürburgring, Diniz overkop in 1e chicane, en stuk of 6 verschillende leiders die race, door de wisselende weersomstandigheden
6) Spa 2000, Jenson constant bij de snelste in de trainingen, en 3e in de kwalif, vóór schumi :D
In mijn beginjaren dat ik volgde keek ik maar voor 1 iemand: Senna. Bij ons thuis was het toen al Honda wat de klok sloeg (we zijn nu toe aan onze 8ste Honda zij het nu wel als tweede wagen) en na de dood van Senna ben ik de Honda Accords (op dat moment hadden we thuis ook zo één) in de Belgian Procar, BTCC, STW,... beginnen volgen. Formule 1 volgde ik wat vanop een afstand hoewel ik mij er op "betrapte" toch een supporter te zijn van Damon Hill. Toen die bij Jordan ging rijden mét de Mugen-Honda motor F1 terug wat meer beginnen volgen. Sinds vorig jaar, toen Honda zich concentreerde op BAR, is BAR mijn favoriete team geworden en Button toch wel de piloot waar ik het meest sympathie voor heb.
Wat mij hier opvalt: veel Senna fans hebben na zijn dood Hill als favoriet gehad en kunnen Schumacher niet uitstaan...
Dat lijkt me normaal : na Senna moest Hill de kleuren van Williams verdedigen, en dat was nu eenmaal tegen Schumacher...
Mij is het althans net zo vergaan.
Wat mij hier opvalt: veel Senna fans hebben na zijn dood Hill als favoriet gehad en kunnen Schumacher niet uitstaan...
ben het daar volledig mee eens ;)
Rrubinio
08-03-2004, 23:36
Mijn allereerste F1 wedstrijd die ik op Tv zag zal waarschijnlijk veel op GP Legends geleken hebben . Mijn absolute favoriet was toen Jim Clark, na zijn dood werd dat Jack Brabham.
Heel veel later tijdens een bandentest op Zolder heb ik John Watson leren kennen. De ganse dag als snotter in zijn box gestaan. Telkens als Watson de box binnen kwam mocht ik zijn helm vasthouden zodat hij zich makkelijker bukken kon. Voor diegene die de boxen van toen niet zouden kennen “tussen circuit en boxvloer zat ongeveer 1 meter hoogte verschil”.
De dag nadien mocht ik mee eten in de tent van team en sponsor (First National City Bank) helaas toen nog geen luxe mobilehomes.
Toen Watson ook nog de voorlaatste GP in Zolder (1982) won kon er niets meer gebeuren. John Watson was en bleef mijn grote HERO.
Tot ik op 27 april 1984 een zekere Ayrton Senna zag rijden op Zolder in een Toleman Hart Turbo TG 184 (nr 19).
F A B U L E U S ! ! ! ! ! ! ! ! !
Zins die bewuste 1ste Mei heb ik eigenlijk geen echte favoriete F1 piloot meer, de meeste sympathie gaat wel naar Rubens Barrichello maar supporteren doe ik voor Ferrari (met of zonder Schumacher).
Natuurlijk kwam in de periode van Boutsen ook mijn chauvinisme even bovendrijven maar als F1 piloot heb ik Thierry eigenlijk nooit graag zien rijden, als endurance piloot daar en tegen !!!!
Zins 1982 heb ik alle GP’s van België live gezien, vanaf 1984 zelfs actief aan meegewerkt.
Yvette Fontaine was in mijn jeugdjaren DE toerwagen pilote. Yvette zou jaren later zelfs de horeca zaak in het centrum van Hasselt die ooit van mijn ouders was overnemen.
Originally posted by stijnconinx
Wat mij hier opvalt: veel Senna fans hebben na zijn dood Hill als favoriet gehad .................
:no: Ik heb dat mens zelfs nooit graag zien rijden. Hill heeft al mijn sympathie verloren in 1982 (?). Tijdens het Ford Festival in Brands Hatch (het jaar dat ook Van de poele meereed) heb ik Hill dingen zien doen die echt niet mooi waren.
The Interceptor
09-03-2004, 02:18
Originally posted by Rrubinio :no: Ik heb dat mens zelfs nooit graag zien rijden. Hill heeft al mijn sympathie verloren in 1982 (?). Tijdens het Ford Festival in Brands Hatch (het jaar dat ook Van de poele meereed) heb ik Hill dingen zien doen die echt niet mooi waren. [/B]
toen was ik nog niet geboren ... :D
Ik heb toch ook nooit veel gevoeld voor Hill, zeker niet na het 94 debacle, de mislukte campagne in 95 en de onbegrijpelijke overstap naar Arrows. :rolleyes: En tegenwoordig ziet ie eruit als een verwilderd man, die zich van niets meer iets aantrekt. Niet echt het type waar ik sympathieën voor kan koesteren. ;)
Het tweede deel van mijn conclusie klopt toch wel denk ik ;)
FastFons
09-03-2004, 13:16
Ik ben tegenwoordig eigenlijk niet echt meer fan van een of andere piloot of team (ik heb wel voorkeuren maar niet specifiek voor 1 team). Ik was vroeger altijd zeer hevige Senna-Fan, van 1986 (ik was toen 5 jaar :)) tot het bewuste accident heb ik nauwelijks een grote prijs gemist. Daarna heb ik een hele lange tijd geen formule 1 meer gekeken en het kan me nog altijd niet boeien als in de periode voor 94.
Als ik eerlijk moet zijn supporter ik voor iedereen die Schumacher kan verslaan, want als senna fan ben ook ik eigenlijk een Schumi-hater. Zeker als mens kan ik hem niet uitstaan, alhoewel ik moet toegeven dat hij best wel een hele goede piloot is.
Mijn huidige afkeer voor Ferrari is dan ook niet ver te zoeken. Ook toen Alain Prost er reed was het zeker niet mijn favoriete team. Het meest sympathie voor Ferrari had ik zeker in het Berger-Alesi tijdperk.
Ik ben benieuwd wat het post-schumi tijdperk zal brengen (het wordt nu wel stilaan tijd dat hij gaat stoppen, we zitten al meer als 10 jaar ermee opgescheept :D)
FF
Het tweede deel van mijn conclusie klopt toch wel denk ik ;)
Absoluut! :D :D
Tja, om een héél lang verhaal kort te maken.
Mijn hart slaat rood en dat heeft alles te maken met Gilles Villeneuve. Voor mij de enigste echte racer "pur sang" . Ik blijf Ferrari supporter, ja zelfs toen Prost voor Ferrari reed en het belangrijkste is dat ze winnen, ongeacht de piloot. Na de dood van Villeneuve heb ik een voorkeur voor bepaalde rijders gehad Senna, De Angelis, Mansell ( zijn rijstijl was gewoon geweldig ), Berger, Alesi, Michael Schumacher ( hoe ie als 21 jarige snotneus 1,5 sec per ronde inliep op Mauro Baldi in de Sauber Mercedes was gewoon indrukwekkend ), Bellof ( misschien wel het grootste Duitse talent aller tijden ), Montoya ( doet me nog het meest aan GV denken ), Fisichella en Trulli.
Wat Thierry Boutsen betreft, treed ik Rrubinio volledig bij. Als F1 piloot kon ie me niet echt boeien, maar als sportscar piloot was ie super !
pompierke
09-03-2004, 17:10
Keke Rosberg die ooit in Zolder bij mij op post heeft gezeten toen hij had opgegeven en vooral Nigel Mansel.
Van Nigel ooit een lekkere warme tas thee gehad in de jaren 80 in Francorchamps, zijn ouders stonden toen aan de buitenkant van de source en wij stonden toen op post t.h.v. de mobilhome. Na de trainingen kwam hij de baan over naar de mobilhome en bood ons allen een tas thee wat ik een prachtig gebaar vond van hem, zijn moeder heeft ons toen die tassen thee gebracht.
het waren beide natuurlijk uitstekende piloten, die hards vond ik.
Dit waren voor mij mijn idolen.
En nu is het enkel kijken en hopen dat die Duitser niet wint.
Uitstekende piloot maar arrogant ventje.
Voor de rest geen uitgesproken favoriet meer.
pompierke
Dit gaat een lang verhaal worden vrees ik. Als je het te lang vindt sla je het maar over :)
Waar moet ik beginnen? In 1963 (ik was toen 3 jaar) werd mijn jongste broer geboren en ook ik viel daarbij in de prijzen : van puur contentement dat hij nu 2 zonen had kocht mijn pa me een Carrera racebaan. De bijgeleverde wagens waren een rode Ferrari 156 "sharknose" en een blauwe Porsche F1. Zo werd mijn interesse voor F1 gewekt.
Maar ik had ook een Corgi Toys "racetransporter Ecurie Ecosse" gekregen met daarbij 3 Lotus-racewagens. En blijkbaar bevielen mij die het meest want ik werd een Jim Clark fan.
Dat was mijn allereerste held. Ik herinner me vaag TV-beelden van Monaco 1965, de enige GP die toendertijd live op TV uitgegeven werd (denk ik).
Toen Clark in 1968 om het leven kwam was terzelfdertijd ook de periode Jackie Ickx aangebroken. Natuurlijk werd hij mijn nieuwe favoriet en dat is hij gebleven tot hij ermee ophield in 1979. Maar ik moet wel zeggen dat mijn favoriete wagen vanaf 1972 de JPS Lotus was. Die voorliefde voor Lotus zat er nog steeds in en zal later een rode draad doorheen mijn 40 jarige carriere als F1-fan blijken te zijn. Ik ben trouwens ook op 12-13 jarige leeftijd JPS sigaretten beginnen roken, niet omdat de tabak me smaakte maar omdat de pakjes zo prachtig waren, en de sigaretten ook!
Hoe dan ook, toen Ickx ermee ophield was er een zekere Gilles Villeneuve die de hoofdrol opnam in mijn favorieten-soap. Niemand heeft ooit gereden als Gilles, hij was de man die voor het spectacel zorgde, die nooit opgaf, zelfs niet als er maar 3 wielen meer aan zijn Ferrari hingen, en het meest memorabele moment uit de ganse F1-geschiedenis zal altijd het duel om de 2e plaats blijven in de GP van Frankrijk 1979. Ik denk dat ik die laatste ronden al zo'n 100 keer gezien heb en nog steeds krijg ik rillingen als ik er opnieuw naar kijk... In die periode was ik natuurlijk meer Ferrari-fan, alhoewel ook nog steeds de Lotus van Andretti tot mijn favoriete wagens behoorde.
In 1982 kwam dan de eerste echte slag. Clark's dood had me als 8-jarige nog niet zo erg getroffen, maar toen Gilles in Zolder verongelukte ben ik een aantal jaren in een zwart gat gevallen. De rest van 1982 en 1983 konden me maar matig boeien, alhoewel Rosberg serieus zijn best deed om me te bekoren.
Maar toen kwam 1984. En dan met name Monaco. Uit het achterveld kwam de toen nog zo goed als onbekende Senna de Silva opzetten en werd Prost's voorsprong zienderogen kleiner. Bellof kon trouwens ook goed het spoor van Senna volgen die dag, ik denk dat Stefan qua talent op gelijke hoogte van Ayrton stond. Maar hij heeft het niet lang kunnen bewijzen. Ayrton wel natuurlijk. En uitgerekend Ickx, mijn vroegere held vlagde de wedstrijd een ronde te vroeg af om senna de overwinning te gunnen. Jammer, maar zoals geweten heeft Ayrton zijn schade ruimschoots ingehaald achteraf en vooral in Monaco was hij heer en meester.
En samen met Boutsen, die dan vooral mijn chauvenisme wat aanzwengelde, was Senna mijn absolute topfavoriet van 1984 (voor een gedeelte weer in de JPS Lotus tot mijn grote vreugde) tot 1994... Toen mijn tweede zware slag kwam. Weer moest ik machteloos toezien hoe mijn held op het toppunt van zijn kunnen abrupt onttrokken werd uit onze wereld. Nog groter was zo mogelijk mijn verslagenheid. Ik heb de ganse week na 1 mei verlof genomen en thuis gezeten. Alles wat met Senna te maken had op TV heb ik bekeken en opgenomen op video. Tot vandaag toe heb ik de ganse begrafenis van Ayrton integraal op video. Niet dat ik dat zo graag opnieuw bekijk want ik heb ze nooit meer herbekeken, maar gewoon als eerbetoon.
Bovendien woonde ik toen nog in Duitsland. En in die week kreeg ik langs alle kanten te horen dat "der Schumi" sowieso stukken beter was dan Senna en dat Senna eigenlijk van geluk mocht spreken dat hij de rechtstreekse confrontatie niet kunnen aangaan had. Het moge duidelijk zijn dat Schumacher, de anti-Senna, nooit mijn favoriet KON zijn : het zou als VERRAAD aanvoelen om voor hem te supporteren. Bovendien maakte Schumacher het me niet al te moeilijk door naast de piste erg arrogant over te komen, hoewel ik zijn talent als piloot niet kan ontkennen. Maar daar gaat het nu niet over.
Na Senna heeft Hill de fakkel overgenomen voor mij. Niet omdat hij zo supergoed was, maar wel omdat hij het Schumacher moeilijk kon maken. En na hem Villeneuve, van wie ik eigenljk stiekem gehoopt had dat hij in zijn vaders voetsporen zou treden, maar dat is er eigenlijk nooit van gekomen, hoewel hij wél en Gilles geen WK geworden is.
Na Villeneuve hebben Häkkinen, Raikkonen en Montoya de rol van de Schumacher-antagonist overgenomen. Maar zelfs die mannen komen nog niet aan de hielen van Gilles of Ayrton. Raikkonen en Montoya moeten misschien nog veel leren en zullen die rol misschien ooit kunnen waarmaken. Maar als ze er te lang mee wachten zal Alonso die rol opeisen, want in die jongen begin ik de spirit van Gilles en Ayrton te herkennen. Hopelijk kan hij waarmaken wat ik van hem verwacht...
Mijn verhaal zal een ietsje korter zijn, hoewel ik er absoluut geen moeite mee heb om ook een volledig blad te vullen, maar ik heb er nu geen zin in.
De piloot van wie ik de carrière met bijzondere aandacht en bewondering heb gevolgd is die van Niki Lauda. Vooral in kombinatie met de Ferrari 312T, een uniek piloot in een geniaal ontwerp. De manier waarop hij enkele weken na dat verschrikkelijke ongeval op de Nürburgring weer aan de start kwam. Zijn suksevolle tweede F1 loopbaan bij McLaren.
Bij ons thuis was ik trouwens niet de enige Lauda fan, mijn moeder (nu bijna 90) heeft in de periode 1975-1985 zo mogelijk nog meer GP's op TV gezien dan ik. Terwijl zij keek ging ik meestal met mijn Ferrarirode racefiets (voorzien van een achterspoiler uit de 1/12 Tamiya bouwdoos McLaren M23) wat oefenen op "achterwieldrift". Bij thuiskomst mocht zij dan het relaas van de race doen.
Over mijn andere favorieten later meer, beschouw het als een vervolgverhaal.
jan
Als jonge gast was ik supporter van Ronnie Peterson. Groot was dan ook de slag toen hij in 1978 om het leven kwam in Monza. De reden dat ik hem geweldig vond was het feit dat hij altijd drifte met zijn wagen.
Na zijn dood vond ik de stijl van Alan Jones wel geweldig. Een plezante levensgenieter die via Frank Williams de kans kreeg om zich te tonen en in 1980 dan ook wereldkampioen werd.
In 1982 werd hij bij Williams opgevolgd door Keijo (Keke) Rosberg die ik nog in de Formule Super V in Zolder had zien rijden. Keke werd voor de volgende jaren mijn held.
Daarna kwam er mijn Ayrton Senna periode. In 1984 kreeg ik tijdens de banden testen in ZOlder een handtekening van hem en tevens voerden wij een gesprek. Ik als 14 jarige in gebrekkig Engels maar ook dat van Ayrton was niet zo vloeiend in die tijd. Leuke herinnering. Zeker toen hij de daaropvolgende race in Monaco de pannen van het dak reed. Ban altijd voor hem blijven supporteren tot zijn dood.
Een half jaar voor zijn dood werd Mika Hakkinen bij McLaren in dienst genomen en meteen reed de Fin zich in de kijker door voor Senna te kwalificeren. Ik werd ook zijn supporter. Het duurde wel een lange tijd voor zijn eerste echte successen maar ik bleef trouw en was dan ook in de wolken met zijn twee titels.
Toen ik Kimi Raikkonen in Francorchamps een Formule Renault Race in Francorchamps zag winnen was overtuigd dat hij een grote ging worden. Groot was dan ook mijn vreugde toen hij de opvolger werd van Mika.
Mocht ik ouder geweest zijn dan zouden deze helden vooraf gegaan zijn door :
Jochen Rindt
Jim Clark
Bruce McLaren
Stirling Moss en
Alberto Ascari.
Rrubinio
10-03-2004, 23:12
Originally posted by Sennake
En uitgerekend Ickx, mijn vroegere held vlagde de wedstrijd een ronde te vroeg af om senna de overwinning te gunnen.
Moet dat niet Alain Prost zijn.
The Interceptor
11-03-2004, 00:16
Originally posted by Rrubinio
Moet dat niet Alain Prost zijn.
Porst won de race omdat ze was vroegtijdig afgevlage en dan wordt de leider van 2 rondes eerder uitgeroepen tot winnaar he!!
Moest een ronde later zijn afgevalgd geweest, dan had Senna zijn eerste overwinning al beet!!!
Rrubinio
11-03-2004, 00:38
Originally posted by The Interceptor
Porst won de race omdat ze was vroegtijdig afgevlage en dan wordt de leider van 2 rondes eerder uitgeroepen tot winnaar he!!
Moest een ronde later zijn afgevalgd geweest, dan had Senna zijn eerste overwinning al beet!!!
Awel ja, het is juist daarom dat ik Sennake corrigeerde.
Zoals Guy het schrijf heeft Senna gewonnen
Wat er ook van zij, maar dit heb ik toch 2 keren moeten lezen... ;)
BMW-Fanaat
11-03-2004, 20:20
Ik ben fan van Williams-BMW eenderzijds omdat ze de meeste power hebben , anderzijds omdak ik verzot ben op het merk BMW en geef toe de auto voor het nieuwe seizoen is toch heel goed en het design mag er ook wezen
Kurtrapid-DJ
11-03-2004, 22:34
F1, dat was er voor mij al bij vanaf men geboorte :) mene pa ging toen elk jaar 1 of 2 GP's zien, en de andere allemaal op TV zien.
Vanaf '92-'93 ben ik F1 zelf ook beginnen volgen, toen was ik voor den Thierry he :).
Maar echt echt volgen, pas sinds de start van 't seizoen van '94, was toen net nog geen 10 jaar, en toen was Senna mijne favoriet, en dat heeft jammer genoeg niet lang geduurd ...
Toen moest ik op zoek naar ne nieuwe om voor te supporteren, en heb toen (hoe weet ik niet) gesloten om voor Senna's teamgenoot bij Williams te supporteren, dieje met zen nr. 0 toen he :) Den Damon dus, en vond dat wel een goede keuze, nooit aangedacht om voor iemand anders te supporteren, in zijn F1 periode, en dan in '94 is ook meteen mijn afkeer voor M. Schumacher ontstaan, logisch zeker? :D
Kwas echt wel een mega-Hill fan ze, ge moest eens weten hoe gelukkig ik was toen ik in 1999 in Hockenheim eindelijk een handtekening van hem wist te bemachtigen!!!!
1999 was dus zijn laatste jaar in F1, en moest dus op zoek naar iemand anders, in eerste instantie was ik van plan om voor Nick Heidfeld te supporteren, misschien wel de enige keer dat er eens een naalgenoot in de F1 rondrijdt ... Maar toen stond er in Australië plots ook ene Jenson Button aan de start :D en moeilijk te verwoorden, maar het deed me gewoon iets als ik die kerel zag rondrijden, en Heidfeld was dus al rap vergeten!!
En nu ben ik dus nog altijd voor den Jenson he, en dat zal ook niet veranderen tot hem der mee ophoudt normaal gezien ...
(voor de rest heb ik ook wel sympahtie voor Alonso, Montoya, Webber en Fisichella, maar dat komt allemaal nog niet in de buurt!!)
Als team krijgt meestal het team waar men favoriet bijrijdt de meeste sympathie, ene nu dit jaar BAR zeker en vast!!
Men eerste keer live F1, was Spa 1995, was toen 11 jaar, vrijdags in de regen op de tribune in Eau Rouge, onvergetelijk :)
Sinds 1995 elke race in spa gezien, en van 1996 tot 2001 elk naar hockemheim geweest, dan nog drie keer Nurburgring, en 2002 ook Magny Cours, om te zien wel een schoon circuit.
De meest onvergetelijke (live) F1 momenten:
1) Damon's overwinning in Spa 1998 en voor't podium nog gestaan
2) Handtekening van Damon en hij zei "Oh, you're wearing my cap ..." :D
3) 1999 Hochenheim, Damon zag in zen warming-up lap op zaterdag mijn vlag, en stak ff zen hand op :D
4) Hakkinen's inhaalactie op Schumacher door ook nog een Zonta te dubbelen op't einde van de rechte lijn in Spa in 2002
5) De race van 1999 op de Nürburgring, Diniz overkop in 1e chicane, en stuk of 6 verschillende leiders die race, door de wisselende weersomstandigheden
6) Spa 2000, Jenson constant bij de snelste in de trainingen, en 3e in de kwalif, vóór schumi :D Dees verhaal lijkt hard op da van mij alleen toen hill stopte met rijden heb ik een paar jaar de formule 1 opzij laten liggen om persoonlijke redenen maar vanaf dit jaar zal ik de formule 1 terug volgen en mijne nieuwe favoriet is "Alonso" de getalenteerde spanjaard!!
bij mij is het allemaal begonnen met de GP van Spa 1995. toen was da de enige race op BRT (denk ik, het kan ook zijn dat het de enige race die chef-de-tv mijn broer genoeg intresseerde om te bekijken). ik zie het nog zo voor mij, schumacher die door niemand bedreigd werd, en alsmaar verder uitliep. bijna was ik nog schumacher-supporter geworden. Gelukkig was mijn moeder met haar toenmalige vriend (redelijk groten tip bij Philip Morris) live gaan zien, en bij thuiskomst hadden ze dan ook een boekske mee voor mij, met alle rijders in enzo. ik heb dan heel den avond da boekske zitten lezen, en opt einde was mijne favoriet Mikka Hakkinen :D (veel beter keuze dan Schumi, nee?). en dan is Kanaal 2 in 1996 begonnen met de live-uitzendingen, en ik ben blijven supporteren voor Hakkinen tot aan zijn afscheid in 2001. qua teams heb ik het altijd gehad voor mclaren én williams (vooral de Marlboro Mclarens dan, ik vind die schoner dan de West-kleuren). Tegenwoordig is Montoya mijn favoriet, ook al omdat ik hem in de tijd dat eurosport op zijn laatste benen stond qua ontvangst thuis, een paar schitterende CART-wedstrijden heb zien rijden.
trouwens: ik herinner mij nog een stukje commentaar uit die eerste wedstrijd, toen door een vrouw en haar mannelijke co-commentator: het kwam erop neer dat zij de namen van de piloten moest opzoeken aan de hand van hun nummer, en dat het daardoor kwam dat ze soms niet meteen doorhad wie ze nu eigenlijk in beeld hadden. waarop ze dus dus zegt dat haar co de nummers wel vanbuiten kent, met reactie: "ik zie het aan de helmen". in die tijd stond ik er niet bij stil, maar moest het nu gebeuren, zou je overal horen dat het "commentaar niet is wat het zou moeten zijn" :D
Originally posted by Rrubinio
Awel ja, het is juist daarom dat ik Sennake corrigeerde.
Zoals Guy het schrijf heeft Senna gewonnen
Bijlange niet. Ik weet nog wel wat ik schrijf hoor :)
En uitgerekend Ickx, mijn vroegere held vlagde de wedstrijd een ronde te vroeg af om senna de overwinning te gunnen.
Dus hij gunde de overwinning NIET aan Senna want hij vlagde een ronde te vroeg af. Simpel toch? :)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.