PDA

View Full Version : Help => Eindwerk

Oneliner
14-03-2004, 15:04
Voor een eindwerk van sociologie moeten we voorbeelden geven uit de actuialiteit van alle mogelijke soorten mag en gezag, strategiën om macht te verwerven, uit te bouwen en te behouden.
Nu hebbek al 18 van de 20 delen, maar ik zoek nog een voorbeeld van:

a) "Het bepalen van de Agenda": Dat is hetgeen Tv-zenders en kranten doen (de media op zich dus). Zij beslissen wat een "probleem" wordt. Nu hebbek hier alleen nog geen voorbeeld van gevonden. De bron moet ook een media-iets zijn, websites van kranten of kranten zelf.

b)"Een voorbeeld van Doelverschuiving": Hetgeen bijvoorbeeld met vakbonden gebeurd is. Eerst opkomen voor de rechten van de arbeider, maar hoe langer hoe meer zelf streven naar politieke macht.

Als iemand hier een voorbeelde van zou hebben, u zou mij geweldig helpen :)

Isabelle
15-03-2004, 14:05
Student communicatiebeheer misschien? (ben ik namelijk ook ooit geweest :))

Ken je het puike Vara-programma De Leugen Regeert? Daarin wordt de media onder een zeer kritische loep gehouden. De uitzending van 19 januari levert geen concreet voorbeeld/antwoord op je eerste vraag, maar kan je misschien op weg zetten. Toen hadden ze het namelijk over hoe de media het onveiligheidsgevoel nodeloos kan aanwakkeren.

Maarten Huygen analyseert vanavond de overweldigende berichtgeving over moord, roof en doodslag die je het gewone, veilige leventje van jezelf doet vergeten. In de veilige huiskamer fungeert de tv steeds vaker als politiescanner. Misdaad is namelijk ook actie, aantrekkelijk om te zien. In Amerika zeggen ze wel ,,If it bleeds it leads’’. Als het bloedt, moet je er de uitzending mee beginnen. Maar het leidt ertoe dat we ons banger voelen dan nodig is.

Link (http://info.omroep.nl/vara?nav=hyqvHsHzGHCwOpNK)

Normaal kan je het fragment ook bekijken, maar bij mij werkte het niet.

Oneliner
15-03-2004, 18:28
Neen, ik zit nog "maar" int middelbaar. (Laatste jaar)

Volgend jaar zoek ik communicatiewetenschappen te gaan doen. Dat heeft inderdaad heel wat overeenkomsten met communicatiebeheer.

Bedankt al voor de hulp!