PDA

View Full Version : Persbericht Circuit Zolder ZTC & SCZ - Race 1


P De Sonville
22-03-2004, 11:59
Zondag 28 maart

Zolder Touring Cup

Drukke werkzaamheden momenteel op Circuit Zolder. Nadat de smurrie van het WK Motorcross is opgeruimd maakt de Limburgse omloop zich op voor de eerste wedstrijd op de autosportkalender 2004.
En traditioneel krijgen de Zolder Touring Cup en de Sprinters Cup Zolder de eer om op zondag 28 maart het autosportseizoen 2004 op gang te schieten.

De Zolder Touring Cup is en blijft een interessante en aantrekkelijke formule. De economische laagconjuctuur knaagt een beetje aan de kwantiteit, maar net zoals in de Mediagroup Van Dyck Belcar stijgt daarentegen de kwaliteit van het deelnemersveld. Eén van de sterke punten van de Zolder Touring Cup is dat alles op één dag wordt afgehaspeld. Technische controle, trainingen en een wedstrijd over 4 uren. Dat de Zolder Touring Cup voor ambitieuze teams en piloten ook wel eens de springplank naar de Belcar wordt genoemd, is afgelopen winter weer nog maar eens gebleken. BRI, vorig seizoen met een Renault Clio nog in de running voor de titel in de 2-literklasse maakt dit seizoen de sprong naar de Belcar in een heuse Volvo S40 Supertourisme. Ook de regerende Touring-kampioenen Broodcooren/De Coster gaan hun titel niet verdedigen en trekken de Belcarkaart met de BMW Compact van Belgium Racing. Ze rijfden vorig seizoen de titel binnen zonder maar één van de zes verreden races te winnen. Dit hebben ze grotendeels te danken aan het liberaal puntenysteem. Alle manches werden door Porsches gewonnen, maar geen van hen kon in elke wedstrijd punten sprokkelen. Het feit dat er geen schrapresultaten voorzien zijn en een klasseoverwinning méér punten oplevert dan een dichte ereplaats resulteert dat regelmaat een extra troef is in het regionaal omloop-kampioenschap. De oerdegelijke BMW Compact van Belgium Racing triomfeerde vijfmaal in zijn klasse en toefde telkens in de top5 algemeen. Alleen in de Race Promotion Night, de traditionele seizoensafsluiter over 10 uren, kregen ze hun deel van de pechkoek, maar ze sprokkelden nog voldoende punten om hun titel veilig te stellen.

Het reglement onderging tegenover voorgaande jaren geen noemenswaardige wijzigingen. Om de onderlinge waarden te nivelleren wordt de maximum cilinderinhoud (5000cc) niet gewijzigd en zijn biturbo’s uit den boze.
De ZTC heeft, op de manche in Francorchamps na, steeds plaats tijdens geluidsarme weekends. Dit betekent dat de wagens niet méér dan 95 decibels mogen produceren. Daarentegen geniet het reglement wel véél vrijheden, wat ruimte geeft aan creatieve zielen. Net zoals vorig seizoen gaat het kampioenschap over zes races. Vijf wedstrijden over 240 minuten, inbegrepen de traditionele uitstap naar Francorchamps.
De zesde en laatste wedstrijd wordt verreden over 10 uren tijdens de Race Promotion Night, waarbij er dubbele punten te verdienen zijn. 25% na 3 uren, 25% na 6 uren en nog eens 50% aan de geblokte vlag.
Het is momenteel nog een beetje koffiedik kijken wat het deelnemersveld betreft. Een tiental dagen voor het eerste treffen vonden reeds 32 teams de weg richting inschrijvingstafel. Dit aantal wordt de komende tien dagen ongetwijfeld nog fel aangezwengeld, want héél wat teams bevestigden hun aanwezigheid en voor het regionaal kampioenschap kan je ook de dag van de wedstrijd zelf nog inschrijven. Wat in ieder geval duidelijk is dat de kwaliteit van de wagens blijft stijgen, waardoor de rondetijden ongetwijfeld terug scherper zullen worden gesteld. Vorig seizoen bewees Pieter Dubois (US-Carworld) dat hij in staat was een Porsche 996 GT3 te dempen tot minder dan 95 decibels. Dit voorbeeld wordt dit seizoen gevolgd door minimum drie teams die een 996 GT3 Supercup van stal halen. JES Competition met Van den Branden - Nelissen Grade, RTM met Van Roiy/Penders en Speedlover met Verhoeven/Boden.
Aangevuld met de 993-exemplaren van AD-Sport, First Motorsport, Dehaye/Kevers, Bert Longin, Speedlover, Vetters/Peeters, Goegebuer/Van Elslander/Haverbeke enz., krijgen we terug een pak Porsches op de startgrid. Deze zullen ongetwijfeld fel weerwerk krijgen van de Marcos Mantis uit de MSE-stal en bestuurd door vader en zoon Van Samang. De broers Wauters zullen waarschijnlijk zoals gewoonlijk terug kilometers komen vreten in aanloop naar de Mediagroup Van Dyck Belcar een week later tijdens het New Race Festival. FIA GT-rijder Bert Longin zal er tijdens de eerste Meeting niet bijlopen. Die maakt op datzelfde moment in Monza (FIA GT) zijn maidentrip in de Ferrari 575 GTC. Hopelijk maakt de bloedmooie Toyota Supra van Dexters ook terug zijn opwachting in het peloton.

In klasse 2 (Toerisme +2500cc) zullen weinigen de overgang van Broodcooren/De Coster naar de Belcar betreuren. Vooral BMW-rijders Jeuris/Werckx, Grouwels/Grouwels en Raeymaeckers/Meys zijn nu van het zwarte beest verlost. Maar met de komst van een paar nieuwkomers zoals Beckers/Van Manshoven en Quartier/Rigole belooft het terug een harde strijd te worden in deze zwaarste Toerismeklasse.

Klasse 3 (Toerisme -2500cc) werd vorig seizoen overheerst door de BMW van André Carlier, wat hem een zesde plaats algemeen opleverde in de eindstand.
Met Dohet/Dillen beschikt de Brusselaar terug over een snelle tandem om de titel te verdedigen.

Klasse 4 (Toerisme -2000cc) was vorig seizoen niet alleen het drukste, maar tevens het meest bevochten kampioenschap, met de VW Golf van Van Rompuy/Buytaert en de Renaults Clio van Voet/Heyman, Fryns/Essers en Schmook/Ubeda in de hoofdrollen. Van Rompuy en Jack ‘Pirelli’ Buytaert verdedigen hun titel, terwijl de jongens van US Carworld Fryns/Essers zich hebben opgesplitst. Fryns deelt nu het zitje met Wijnen, terwijl Essers het kuipje deelt met Robroeks. Schmook/Ubeda tekenen ook terug paraat, terwijl de snelle Golf van Adriaenssens ook terug van de partij zal zijn. Verder nog een aantal Golfjes en Meganes van ondermeer de familie Vande Casteele.

Sprinters Cup Zolder

Het huwelijk tussen de Sprinters en de Historics mag als geslaagd worden beschouwd. Door de bloedarmoede waarmee de Sprinters Cup Zolder voorheen kampte en het feit dat het kampioenschap voor de organisator niet meer rendabel was, moest er aan een oplossing worden gesleuteld. Uiteraard wou Circuit Zolder zijn ideale instapklasse (toegankelijk vanaf 16 jaar) niet laten vallen. Het feit dat de Historic-rijders op dat moment op zoek waren naar een oplossing om via de VAS (Vlaamse Autosportfederatie) een regionaal kampioenschap op poten te zetten, waren ze vragende partij. Door ze samen te laten rijden met de Sprinters Cup Zolder bleken ineens beide problemen opgelost. Jong en oud konden broederlijk naast elkaar elk hun eigen kampioenschap rijden, terwijl er in de paddock steeds een nostalgisch en vriendschappelijk sfeertje hing.
Iedereen is ervan overtuigd dat dit voor herhaling vatbaar is.

Bij de Sprinters plaatste de Nederlander Van Der Sluys vorig seizoen bij de eindafrekening zijn Honda CRX op het hoogste ereschavot, maar werd daarbij geholpen door een zieke Tony Kevers die noodgedwongen verstek moest laten tijdens de laatste meeting. Hopelijk zien we die twee, en de rest van het 20-koppig Sprintersveld terug komende zondag.

Ook niets dan lovende woorden bij de Historics waar John Vandevenne zijn TVR naar de eindoverwinning loodste. Vanuit Bravo-kringen vernamen we dat de interesse in de Sprinters Cup Zolder nog toeneemt, wat we uiteraard alleen maar kunnen toejuichen. Ook hier zullen minimum een 20-tal oudjes present tekenen. In tegenstelling met de Zolder Touring Cup maakt de Sprinters Cup Zolder niet de verplaatsing naar Francorchamps wegens een te drukke timing.

KALENDER ZOLDER TOURING CUP & SPRINTERS CUP ZOLDER

DONDERDAG 25/03 TRAININGSVOORMIDDAG 09u00 – 12u00

ZONDAG 28/03 ZTC&SCZ ZOLDER

ZONDAG 02/05 ZTC&SCZ ZOLDER

ZONDAG 11/07 ZTC&SCZ ZOLDER

ZATERDAG 14/08 ZTC&SCZ ZOLDER

ZATERDAG 02/10 ZTC FRANCORCHAMPS

ZATERDAG 13/11 ZTC&SCZ ZOLDER
RACE PROMOTION NIGHT

Timing zondag 28 maart

10u05 - 10u35 Training Sprinters Cup Zolder
10u45 - 11u45 Training Zolder Touring Cup
13u00 - 13u25 Wedstrijd SCZ: 12 ronden
13u50 – 17u50 Wedstrijd ZTC: Max. 4 uren

yannick88
22-03-2004, 12:23
De Toyota Supra van Dexters is toch verkocht ?

P De Sonville
22-03-2004, 14:23
Neen, de Supra is niet verkocht.

Maar volgens Noël Dexters zullen ze maar pas vanaf de tweede meeting terug paraat teken

Pascal
23-03-2004, 01:08
Stefanie Boden is niet zeker voor de eerste wedstrijd.... wegens te druk met de zaak !!!

C U

P De Sonville
28-03-2004, 22:49
Zolder Touring Cup

Speedlover doet de beste zaak

Afgelopen zondag werd op Circuit Zolder de start gegeven voor het autosportseizoen 2004. Traditioneel met de eerste proef voor het regionaal kampioenschap. De nationale seizoensopener met de Mediagroup Van Dyck Belcar komt pas een week later met het New Race Festival, de eerste Supermeeting.
Reeds tijdens de trainingen liet AD Sport merken dat de broers Wauters niet waren gekomen voor een gezondheidswandeling. Met een chrono van 1’40”9 waren ze een kleine drie seconden rapper dan de First-Porsche van vader en zoon Van Roey, gekoppeld aan Patrick Schreurs. Verhoeven/Muytjens en Penders/Dujardyn bemanden de tweede startrij met hun Porsches 996 GT3. Verrassend was de vijfde chrono voor het BMW-trio De Backer/Schulpe/ Vanhamme. Zij bleven de meerdere van een vijftal Porsches. De Dehaye-Porsche van Tony Kevers mocht niet starten wegens teveel decibels. Hetzelfde lot was ook de Mégane van Van De Casteele beschoren. Er zouden trouwens nog een aantal teams volgen die tijdens de wedstrijd betrapt werden op geluidsoverlast. Koen Wauters nam de start en ging meteen aan de boom schudden. De strategie van Albert Vanierschot om te opteren voor twee pitstops en zodoende de broers met een lichtere wagen de baan op te sturen, zou blijkbaar net als vorig jaar terug zijn vruchten afwerpen. Tot een afgebroken gaskabel er anders over besliste en de Porsche van AD Sport een vijftal ronden verloor in de pits. Meteen nam Van Roey (First) het commando over voor Verhoeven (Speedlover) en Penders (RTM). Na twee uren en half-wedstrijd vonden we de 2de Speedlover-Porsche met Janssen/Tonnet aan de leiding met de twee Firstwagens van Van Roey en Kersten/Jamers in dezelfde ronde. Ondertussen zetten de broers Wauters een onwaarschijnlijke inhaalrace in en konden nog net op de finish de vierde plaats van Kelly Jamers ontfutselen. Ze eindigden op 3 ronden van de winnende Porsche. Wetende dat ze vijf ronden verloren door de gaskabel hadden ze in theorie moeten winnen met twee ronden voorsprong.
De RTM-wagen stond ondertussen ook reeds in het opgavepark met een defecte krachtbron. Uiteindelijk trokken Van Roey/Van Roey/Schreurs het laken naar zich voor de twee bolides André Van Hoof (Speedlover).
Maar door het feit dat Van Roey en de broers Wauters als ‘guest’ waren ingeschreven, pakken ze geen punten en prijken beide Porsches van Speedlover aan de leiding in de tussenstand, gevolgd door het exemplaar van First Motorsport. De BMW’s van Jeuris en De Backer vochten een verbeten duel uit in de klasse 2. Toen de Backer echter met rokende motor de stands indook, hadden Jeuris/Werckx vrije baan. Maar ze moesten zich uiteindelijk nog reppen, want merkgenoten Brinkmann/Jakobs en Grouwels/Grouwels eindigden nog in dezelfde ronde. Ook in de 2-literklasse was er een spannende strijd aan de gang tussen de Toyota Yaris van Van de Plas, de Golfs van Van Rompuy en Degroote en de Clio van Ubeda. Naar het einde toe kon Jack Buytaert in de Golf van Van Rompuy afstand nemen van de rest. Zelfs een defecte cardan kon zijn opmars naar de overwinning niet stuiten. Schmook/Ubeda en Degroote/De Cooman vervolledigden het ereschavot. Door het gebrek aan deelnemers in klasse 3 werden deze respectievelijke wagens ingedeeld in klasse 2.

TOP 10 ZOLDER TOURING CUP

1. VAN ROEY/VAN ROEY/SCHREURS PORSCHE 993
2. VERHOEVEN/MUYTJENS PORSCHE 996 GT3
3. JANSSEN/TONNET PORSCHE 993
4. WAUTERS/WAUTERS PORSCHE 993
5. KERSTEN/JAMERS PORSCHE 993
6. JEURIS/WERCKX (winnaar klasse 2) BMW M3 E36
7. BRINKMANN/JAKOBS BMW M3
8. GROUWELS/GROUWELS BMW E46
9. VETTERS/PEETERS PORSCHE 993
10.VAN SAMANG/VAN SAMANG MARCOS MANTIS
12.VAN ROMPUY/BUYTAERT (winnaar klasse 4) VW GOLF


Sprinters Cup Zolder

Tony Kevers met de vingers in de neus

Met 35 deelnemers, evenredig verdeeld tussen Sprinters en Historics,
Kregen we een mooi en sterk veld op de startgrid van deze openingswedstrijd.
Tijdens de trainingen bleek reeds dat de Dehaye-Golf van Tony Kevers de te kloppen man zou zijn. Met een trainingstijd van van 1’50”144 bleek hij ruim drie seconden sneller dan merkgenoot Tony Frans en BMW-rijder Geert Dierckx. Regerend kampioen Gerard van Der Sluis moest met zijn Honda CRX genoegen nemen met de 11de startplaats. Bij de Historics was de Lotus Elan van Peter Govaerts de snelste trainer voor de Fords Escort van Van Sprundel en Evenaar.
Naar gewoonte kwam de Golf van Kevers traag op gang, waardoor Tony Frans en Peter Govaerts binnendoor konden glippen. Maar Kevers zette in de tweede ronde terug orde op zaken en ging er als een speer vandoor. Frans en Dierckx konden strijden voor de overige podumplaatsen. De mooiste strijd kregen we te zien voor de vierde plaats tussen de BMW’s M3 van Geert Dierckx en Ron Van De Water. Eerstgenoemde trok het laken naar zich en ging op zoek naar de Lotus van Peter Govaerts. Hij kwam zes seconden te kort, maar mocht toch het podium op als derde Sprinter. De hoogste podiumtrede was uiteraard voor Tony Kevers die een dikke halve minuut voor Tony Frans onder de geblokte vlag dook. Bij de Historics hetzelfde scenario. De Lotus Elan Van Govaerts bolde met een voorsprong van 43 seconden op de TVR Griffith van regerend kampioen John Van De Venne over de meet. Freddy van Sprundel vervolledigde het ereschavot bij de Historics. Corry D’Hooghe kon zijn GP Spyder lang handhaven in tweede stelling, maar werd uit de wedstrijd genomen door teveel decibels.

Top 10 Sprinter Cup Zolder

1. TONY KEVERS VW GOLF
2. TONY FRANS VW GOLF
3. PETER GOVAERTS LOTUS ELAN
4. GEERT DIERCKX BMW M3
5. RON VAN DE WATER BMW M3
6. JEAN-PIERRE VERHOEVEN BMW COMPACT
7. JOHN VANDEVENNE TVR GRIFFITH
8. PETER COMMIJS RENAULT R5
9. FREDDY VAN SPRUNDEL FORD ESCORT
10.EDWIN BEYERS VW GOLF