PDA

View Full Version : Persbericht Mediagroup Van Dyck Belcar - New Race Festival


P De Sonville
29-03-2004, 19:19
Belcar New Race Festival 3&4 april
Mediagroup Van Dyck Belcar

Onuitgegeven plateau

De Belcar is aan zijn 7de seizoen toe. Zondag 4 april om klokslag 13 uur wordt de 51ste wedstrijd van dit Belgisch internationaal uithoudingskampioenschap op gang geschoten. En de opmars van de Mediagroup Van Dyck Belcar is blijkbaar niet te stuiten.
We schrijven 1992, de toenmalige Carglass Cup barst uit zijn voegen. Het geheel wordt te professioneel en de geëvolueerde wagens krijgen last om aan de strenge geluidsnormen van 95 decibels te voldoen. Resultaat is dat we vanaf dan twee endurancekampioenschappen krijgen. Enerzijds de Zolder Touring Cup, die tot op heden nog steeds op dezelfde leest is geschoeid. Anderzijds was er de geboorte van de Carglass Cup, die later het etiket Belcar opgekleefd krijgt en vanaf 1997 onder nationale vlag gaat varen. Nu, zes seizoenen en vijftig wedstrijden verder, is de Belcar uitgegroeid tot hét Belgisch omloop-kampioenchap.
Na ieder seizoen denken velen dat de Mediagroup Van Dyck Belcar het toppunt van zijn roem heeft bereikt. Maar telkens zien we bij het ontluiken van een nieuwe lente dat organisatoren, teams, piloten en sponsors erin slagen om de lat opnieuw hoger te leggen. De economische laagconjuctuur lijkt voorlopig geen vat te hebben op de Mediagroup Van Dyck Belcar. Tussen de 50 en 55 wagens zullen terug de startgrid bevolken. En werden we voorgaande jaren reeds verwend door mooi materiaal met competitieve piloten, dan zal 2004 de geschiedenis ingaan als het seizoen dat alles overtreft. De Mediagroup Van Dyck Belcar is momenteel één van de mooiste nationale kampioenschappen in Europa. De Mediagroup Van Dyck Belcar brengt in 2004 een ongezien plateau van wagens en piloten. Een pittige cocktail met als ingrediënten een mix van GT’s, Touring Cars en Silhouets. Door bepaalde verschuivingen van piloten en de komst van ettelijke nieuwe teams en wagens wordt het dit jaar enorm moeilijk om een favoriet naar voor te schuiven. Een prachtige uitgangspositie voor het publiek, de organisatoren en de teams zelf. De Mediagroup Van Dyck Belcar wordt in 2004 ongetwijfeld een boeiend kijkstuk.

In de reglementen zijn een paar wijzigingen aangebracht. Deze spitsen zich vooral toe op de Divisie Toerisme. In de klasse TB werd de cilinderinhoud opgetrokken van 3000cc naar 3200cc. Dit vooral om het geheel goedkoper te houden. De 3l-motoren worden schaars, terwijl de preparatie van een 3,2l-krachtbron merkelijk goedkoper is.
Ook werden de Silhouets in een aparte divisie gestopt. De Silhouet is een wagen die opgebouwd is rond een buizenchassis met de look van een toerisme en hoort niet thuis in de Divisie Toerisme. Ook werden tal van technische vrijheden gegeven aan de Silhouets. De eigenaars van de wagens waren zelf vragende partij om het toenmalige New Procarreglement open te trekken en de Silhouets sneller te maken. Circuit Zolder is, als organisator van de Mediagroup Van Dyck Belcar, van mening dat de Divisie Silhouet op termijn interessant kan zijn, maar maakte met de RACB Sport toch een afspraak om daaromtrent een evaluatie te maken na drie wedstrijden. Bedoeling is om de Silhouets te situeren net achter de snelste GTB’s. Afwachten maar.

Minimum vijf favorieten voor de titel

Dat de Belcarkampioen 2004 terug uit de divisie GTA zal komen is een feit, maar nooit was het favorietenlijstje zo groot. Vooral in GTA is het zéér moeilijk om een favoriet naar voor te schuiven. Drie Vipers (Kumpen/Longin, Hart/ Hezemans en Kuismanen) beschikken over de laatste evoluties en mikken alledrie op een podiumplaats. Uiteraard, en gelukkig maar, zijn ze niet de enigen die het ereschavot viseren. De Chevrolet Corvette van SRT, nu bemand door Goossens/Lamot, zal het addergebroed ongetwijfeld warme momenten bezorgen. Het team rond Patrick Selleslagh heeft reeds een jaar ervaring met de Corvette en er werd afgelopen winter flink getest. In ieder geval dook Marc Goossens reeds onder de magische 1’30” op het Zolderse asfalt.
Porsche zal terug oppositie moeten voeren. Terug-van-weggeweest PSI brengt twee biturbo’s in stelling voor Bouvy/Vosse en Palttala/Van Sande. Bij AD- Sport weinig verschuivingen. Wauters/Wauters gaan van start in de versie 2003, terwijl in de atelier van AD-Sport Porsche koortsachtig gewerkt wordt aan een nieuw en krachtiger exemplaar. Ook de snelle en jonge tandem Menten/Verbergt tekenen opnieuw paraat bij Albert Vanierschot. Zeker niet te onderschatten is de RTM-Porsche waarmee Palttala vorig jaar mooie tijden op de tabellen zette, en nu bestuurd wordt door Van Der Haterd/Couwberghs. RS Racing, het nieuwe team rond Maes/Verbist/Tanghe ging bij Olaf Manthey aankloppen om de Porsche biturbo aan te kopen waarmee de Duitse tuner vorig seizoen hoge toppen scheerde. Het deels mislukte avontuur met de VW Bora TDI ligt achter de rug en de youngsters Ruben en François, bijgestaan door ex-rallyrijder Olivier Tanghe, willen de aanpassingsperiode zo kort mogelijk houden en spoedig aansluiting vinden met de top. Nog Porsches biturbo zijn er voor Schreurs/Grootaers/Verheyen, Van Dyck/Raus, Gabriël/Cracco en Meulders/Moonens/Lippens. De GTA wordt nog gesierd door andere exoten zoals de Stealth van Van Moerkerke/De Dryver, de Audi TT van Mattheus/Redant en een drietal BMW’s Z3 Coupé van JMT en LVC.
Klap op de vuurpijl is de inschrijving van BMW Motorsport met twee enige echte BMW’s GTR voor twee of drie wedstrijden in de aanloop naar de komende 24 Uren van Francorchamps. Daarover later méér info. Tijdens het New Race Festival blijven ze echter afwezig. Een 4de en 5de Viper voor Pelle/Cook en Dubois/Wijnen behoren ook tot de potentiële deelnemers.

GTB: Aflossing van de wacht

Het verdwijnen van kleppers zoals de RTM-Porsches van Penders/Goossens en Lamot/Couwberghs heeft de GTB niet onthoofd. Nieuwe favorieten steken de kop op. Hier denken we vooral aan de Gillet Vertigo van Kuppens/Ugeux en de Porsches GT3-RS van de broertjes Thiers en het duo Lambert/Lefort. Twee ex-AD Sport-wagens zijn er nog voor Verhoeven/Döring en Vancraeynest/Dentant.
Janssen/Moonen, Pino, De Laet/Vollebergh, Ceusters/Metior en Schumann/ Van Hoof maken het Porsche-rijtje compleet. Grote onbekende factor in de GTB is de komst van twee Ultima’s voor Theuws/Derdaele en Qvick/Geoffrey. Deze Engelse sportwagens, door Qvick Motors voorzien van een BMW-krachtbron, zijn maar net op tijd klaargekomen maar kenden afgelopen donderdag een veelbelovende roll-out. Qvick geeft zichzelf een drietal wedstrijden de tijd om de wagen op punt te krijgen. Tijdens de tweede seizoenshelft mogen we de Ultima’s zeker vooraan verwachten. Nog te verwachten, maar niet zeker voor de eerste ontmoeting, is de Mazda RX-7 van Van Herck.

Divisie Toerisme: Wie houdt G&A van de titel?

Dezelfde vraag hebben we ons ook aan de vooravond van het seizoen 2003 gesteld. Toen reden Kenis/Severich met de BMW E36 V8 alle tegenstand op een hoopje. Maar pas aan de meet worden de bloemen uitgedeeld. Severich crashte zwaar in Francorchamps, waardoor de BMW E46 V8 van Beliën/Jakobs de titel binnenreef. Uiteraard willen we Beliën Motorsport niet op voorhand in de rol van underdog dringen. De BMW kreeg afgelopen winter een afslankingskuur, er werd gewerkt aan de aërodynamica en er komt een 480 pk-sterke motor in het vooronder. Maar op papier zal het team van G&A met twee BMW’s V8 voor Kenis/Severich en De Keersmaecker/Smets de te kloppen formaties zijn. Eerstgenoemden willen zelfs mee in de kop van de wedstrijd en viseren een top5 algemeen. Niet te onderschatten in TA is ook de ex-SRT Ford Mondeo, nu in handen van MSE met Peter Van Delm. André Carlier is ook terug van de partij, maar moet het voorlopig in afwachting van de V8 nog stellen met de V6 3.8l-motor. De Mercedes CLK van Deti Racing, de BMW M3 van Van Cleemputte en de Saab Viggen van VTR sluiten het rijtje.
In TB (Toerisme tot 3200cc) is het ook moeilijk om een mogelijke favoriet naar voor te schuiven. Acht BMW’s tegen één Mini S3, één Volvo S40 en één Seat Leon. KS Motorsport komt terug met de supersnelle BMW Supertouring voor Leyssens/Vandermaesen (pas vanaf de 2de wedstrijd) en een tweede exemplaar voor Morlet/Moury. Een andere Supertouring is de ex TWR-Volvo S40 voor Heyman/Voet. Supersnel, maar zéér fragiel. Vrij van problemen moet deze wagen gensters kunnen slaan. Vooral omdat het hier eigenlijk over een TC (Toerisme tot 2000cc) gaat. Het reglement zegt dat indien minder dan vijf wagens in een klasse zijn ingeschreven, de overige wagens in een hogere klasse worden ondergebracht. Maar ze mogen blijven rijden in hun huidige configuratie. Wat resulteert dat de Volvo 125 kg. lichter de baan opmag dan de concurrentie. En dat kan tellen.
Ook hier is G&A aanwezig met een BMW V6 voor Steinberg/Stevens. Aangevuld met de BMW’s van Moore, Beckers/Raes/Cassiers, Brother Racing, Jeuris/Werckx, Meijers en Touringkampioenen Broodcooren/De Coster mogen we ons aan een zware wedstrijd in de wedstrijd verwachten.
En uiteraard mogen we de Daikin-Mini S3 van amazones Vanina Ickx en Alexandra Van de Velde niet vergeten. De Mini, ontwikkeld in de atelier van Erik Qvick, is niet direct de makkelijkste auto van het lot, waardoor beide dames nog wat aanpassingsproblemen hebben. Maar tijdens iedere trainingssessie
wordt duidelijk vooruitgang geboekt. Tenslotte is de Seat Leon Cupra van Sluys/Hopchet de grote onbekende in het gezelschap. Afwachten wat deze Spaanse bolide in zijn mars heeft.

Last but not least is er de nieuwe Divisie Silhouet. Voorlopig nog met drie wagens, maar niet de minste. MI komt aandraven met een Jaguar voor Duez/Chouvel en een Ford Mondeo voor Radermecker/Muytens/de Sordi. Eigenaardig dat de Jaguar de ex-Mondeo is van de Sordi, terwijl de Ford Mondeo een ex-Gache Silhouet is waarmee Beltoise in 2002 aan de slag was in het Frans kampioenschap. Oppositie moet komen van KS Motorsport met een ex-Lupant BMW Silhouet voor Van Bellingen/Coenen.

AlainH
29-03-2004, 23:22
André Carlier is ook terug van de partij, maar moet het voorlopig in afwachting van de V8 nog stellen met de V6 3.8l-motor.


Ook hier is G&A aanwezig met een BMW V6 voor Steinberg/Stevens.

Effe toch verbeteren dat het niet over V6'en gaan maar 6-in-lijn motoren. Ook nog, we rijden met een 3600cc, geen 3800cc ;)

Mark
29-03-2004, 23:25
Originally posted by P De Sonville
Belcar New Race Festival 3&4 april
Mediagroup Van Dyck Belcar

Circuit Zolder is, als organisator van de Mediagroup Van Dyck Belcar, van mening dat de Divisie Silhouet op termijn interessant kan zijn, maar maakte met de RACB Sport toch een afspraak om daaromtrent een evaluatie te maken na drie wedstrijden. Bedoeling is om de Silhouets te situeren net achter de snelste GTB’s. Afwachten maar.


Toch geen onbelangrijke passage in deze voorbeschouwing ;)

P De Sonville
05-04-2004, 11:34
Mediagroup Van Dyck Belcar

GLPK opnieuw aan de feestdis

Met het New Race Festival en de eerste Supermeeting werd afgelopen weekend op Circuit Zolder het nationale omloopkampioenschap op gang geschoten. Hoofdschotel van de dag was uiteraard de eerste manche van de Mediagroup Van Dyck Belcar. En zoals we reeds meldden in onze voorbeschouwing kregen we een onuitgegeven plateau voorgeschoteld.

Toen Marc Goossens tijdens de tweede chronosessie met de Chevrolet Corvette vlot onder de magische 1’30” dook, werd vanuit de GLPK-hoek de handdoek geworpen betreffende de strijd voor de pole. Anthony Kumpen drong niet verder aan. De man die vorig seizoen met een Viper nog de pole draaide tijdens de laatste FIA GT-wedstrijd verklaarde achteraf dat hij op het tandvlees had gereden en de GLPK-Viper in zijn huidige configuratie bijna onmogelijk onder de 1’30 zal komen in Zolder.
“Maar we waren uiteraard niet ontevreden. We stonden op de eerste rij voor de Porsches van PSI en hielden makkelijk de twee overige Vipers achter ons”, verduidelijkt Anthony Kumpen.
Kuppens/Ugeux parkeerden met een scherpe 1’33”7 hun Gillet Vertigo op de vierde startrij, klokten hierbij de snelste chrono in GTB en waren een kleine 4 seconden rapper dan naaste belagers de broers Thiers en Lambert/Lefort. De Vertigo liet dan ook menig GTA-geweld achter zich tijdens de trainingen.
Kenis/Severich zetten zoals verwacht de snelste chrono in Toerisme op de tabellen. Een dikke drie seconden was de dikke M3 V8 sneller dan regerend kampioenduo Beliën/Jacobs en op hun teamgenoten Steinberg/Cuyvers die uiteraard zodoende de snelste trainers waren in de klasse TB (Toerisme -3200cc).
Een opmerkelijke snelle chrono’s werd nog uit de mouw geschud van de MI-Ford Mondeo van Radermecker/Muytjens (1’35”3) die daardoor de snelste Silhout bleek.
Ook Patrick Snijers bleek zich vlug aan te passen aan de BRI-Volvo S40 en liet een tweede tijd optekenen in TB.

Forfaits voor dit eerste treffen kwamen er van de Ultima van Qvick (motor), de Porsche van Cracco/Gabriël (sortie), en de MSE-Mondeo van Van Delm/Bürrick (versnellingsbak)

De start was precies een sprintwedstrijd. De PSI-Porsches met Vosse en Palttala achter het stuur wisselden constant van positie met de Vipers van Hart, Longin en Kuismanen, met de Corvette van Lamot als bevoorrecht toeschouwer. Bij SRT had men Franz opgelegd om niets te forceren en de voeling met de top te behouden. Marc Goossens zou in het tweede wedstrijduur immers de klus afwerken. Zover is het echter niet gekomen, want na een dik half uur moest de
Corvette aan de kant met transmissieproblemen. Zonde, want we hadden vuurwerk verwacht van pole-man Marc Goossens.
Kuppens leidde de GTB, op de voet gevolgd door de Ford Silhouet van Radermecker en de BMW V8 van Kenis. De onfortuinlijke G&A-rijder kende niet bepaald een denderend weekend. Na 20 minuten hield de V8 het voor bekeken, terwijl het tweede exemplaar van De Keersmaeker/Smets ook geen lang leven beschoren was. Beiden verdwenen in het opgavepark.

Twaalf ronden zou de titanenstrijd vooraan duren, tot het begon te regenen en iedereen de pit indook om ander schoeisel aan te trekken. Behalve Bert Longin die zich, op een kleine sortie na, ontpopte als een evenwichtskunstenaar. De FIA GT-rijder kreeg de opdracht om zijn verplichte rijtijd te vervolledigen en dan het stuur door te geven aan Anthony Kumpen. Door de weersomstandigheden verwachtte de GLPK-crew een safety car-procedure. Die kwam er ook op het moment dat Bert de stands indook. Anthony terug de baan op, welliswaar in 7de positie, maar met de wetenschap dat de andere teams nog een pilotenwissel moesten inlassen. Een goed doordachte strategie van Paul Kumpen die achteraf zijn vruchten zou afleveren.

Rond half koers boort leider Hart zich in de remzone van de Eerste Linkse in de AD-Porsche van de broers Wauters en beiden verhuizen naar het opgavepark.
Kuismanen krijgt af te rekenen met een platvoet. RTM, met Bart Couwberghs tot hiertoe goed mee vooraan kreeg af te rekenen met een technisch probleem aan de ophanging rechts achter en verloor 8 minuten in de pits en de voeling met de top. Palttala opnieuw aan de leiding voor Menten, gevolgd door Bouvy die een slechte pilotenwissel kende en daarbovenop nog tijd verloor door de pace car. Kumpen bezette ondertussen reeds een vijfde plaats, terwijl nog een aantal teams voor hem moesten gaan pitten.
Radermecker bevond zich op dat moment in een uitstekende zesde stelling met
de Mondeo Silhouet voor Lefort die het GTB-peloton aanvoerde en net de meerdere bleef van Verhoeven en de broers Thiers. De schitterende Gillet Vertigo was ondertussen van de tabellen verdwenen met technische averij.
Belïën/Jakobs voerden de Divisie Toering aan, maar Moore/Cox, Steinberg/ Cuyvers en Snijers/Heyman/Voet bleven in de buurt.
Ondertussen waren we ook het damesduo Ickx/Van de Velde, 3de in TB, met de Mini S3 kwijtgeraakt door een defecte wiellager
Een nieuwe pace car-procedure zou de tussenstand niet wijzigen, maar daardoor zag Leo Van Sande de voorsprong die Palttala bijeengefietst had slinken als sneeuw voor de zon.

Tijdens de ontknoping kon niemand de Viper van Kumpen nog stoppen in zijn opmars naar de leiding. Eerst moest Tim Verbergt, die het kuipje bij AD Sport deelt met Menten, eraan geloven en tenslotte moest ook Leo Van Sande de oprukkende Viper voorlaten. Verbergt kon tenslotte Van Sande nog inpakken en werd schitterend tweede. Vierde in GTA werden Vosse/Bouvy voor Kuismanen en de schitterende Porsche biturbo (ex-Manthey) van de jonge Ruben Maes en Olivier Tanghe.

“Niettegenstaande we niet beschikken over de snelste wagen van het lot, hebben we hier terug bewezen dat we wel over de beste strategen beschikken”, verduidelijkt Anthony zijn zege. “Het feit dat we Bert lieten doorrijden in de regen op slicks, iets wat hij prima heeft afgewerkt, getuigt van goed strategisch inzicht. Bert reed de reglementaire tijd, iets wat anderen niet deden en dit heeft ons een extra pitstop uitgespaard. Het feit dat ik 20 minuten voor het einde dan toch binnenkwam voor een bandenwissel was pure luxe. De buit was binnen en ik had evengoed de race op regenbanden kunnen uitrijden”.
Ook Albert Vanierschot had naar eigen zeggen dezelfde strategie in het achterhoofd. Maar door het feit dat hij beschikt over tanks van 100 liter in zijn Porsches, conform aan de FIA GT en de komende 24 Uren van Francorchamps, zou hij naar het einde toe in de problemen zijn gekomen met de brandstofvoorraad.

In GTB schitterden lambert/Lefort met een klasseoverwinning en een zesde plaats algemeen. Voor de tweede plaats werd de eindsprint op de meet beslecht in het voordeel van Thiers voor Verhoeven. Maar ook de Porsches van Van Craeynest/Dentant en de Gastines/De Craene bleven constant in de buurt van de koplopers. De nieuwbakken Ultima van Theuws/Derdaele/Geoffroy moest vier ronden inleveren, maar niettemin tevreden gezichten achteraf in de box. Er rest nog véél afstelwerk, maar de eerste race werd volledig afgewerkt en de ontwikkeling gaat crescendo.

In Divisie Toerisme moest G&A Racing door het uitvallen van de twee BMW’s V8 een bittere pil doorslikken. Maar dit werd grotendeels goedgemaakt door de overwinning in de Divisie Toering en de TB klasse van Steinberg/Cuyvers, die Moore en Beliën voorbleven. In TA wint Beliën voor Jeuris/Werckx.
In TB kregen we en mooi strijd te zien. G&A duo Steinberg/Cuyvers wonnen nipt voor de Engelsen Moore/Cox een de verrassende Volvo S40 van Heyman/Voet/Snijers.

De nieuwe Divisie Silhouet gaat snoeihard. En ze kunnen naar eigen zeggen nog sneller. Radermecker/Muytjens bleken met de Ford Mondeo van de Sordi veruit de snellere van de Jaguar x-type van Chouvel/Horion en de BMW M3 van Coenen/Van Bellingen. Door omstandigheden leek de Jaguar het toch te gaan halen, maar werd op de meet nog geklopt dor de Mondeo. Met een 8ste en 9de plaats algemeen zijn de Silhouets te duchten klanten voor de rest van het peloton.

JPMontoya
05-04-2004, 19:48
Correctie :

Kuppens leidde de GTB, op de voet gevolgd door de Ford Silhouet van Radermecker en de BMW V8 van Kenis

-> Renaud heeft niet gereden was Ugeux

P De Sonville
05-04-2004, 20:07
Sorry, maar vanuit de perszaal is het moeilijk om die helmen te herkennen.