PDA

View Full Version : Persbericht Belgium Racing/Qvick Motors racing - New Race Festival


P De Sonville
31-03-2004, 00:19
3-4 april 2004 - Belcar New Race festival

Ultima geboren onder een goed gesternte

De joint venture tussen Belgium Racing en Qvick Motors Racing, mede met de komst van de Ultima GTR is uniek in de geschiedenis van de Belcar. De Oostendse tuner, die reeds zijn strepen verdiende met de bouw van de Mini S3, vond in de opbouw van de Ultima een nieuwe uitdaging. Met Belgium Racing van Patric Derdaele en Peter Theuws vond Eric Qvick een ideale partner voor een joint venture. Er werd besloten om twee identieke Ultima’s te bouwen voor beide teams.

“Het idee ontstond toen ik met een Radical reed”, verduidelijkt de Oostendenaar zijn keuze. “Ik wou een wagen bouwen op dezelfde basis en heb het Belcarreglement tot in de kleinste details bestudeerd om de Ultima conform op te bouwen”.
Maanden van bloed, zweet en tranen heeft het gekost om alles tot een goed einde te brengen.
“We wilden de stap naar GT maken, maar niet de zoveelste Porsche in het peloton zijn. Door het feit dat ik véél ervaring heb met BMW-motoren en de Ultima reeds gehomologeerd is met een BMW-motor, was de keuze vlug gemaakt.
De opbouw ging echter niet over één nachtje ijs. Buiten de rollkooi werd bijna alles gewijzigd en nieuw opgebouwd” . Een titanenwerk waarin het talent en de creativiteit van Qvick kwam bovendrijven. Tijdens de eindsprint hebben de mecano’s van Belgium Racing voor versterking gezorgd.
“Zonder de belangeloze inzet van tal van medewerkers was dit project nooit op tijd klaargekomen. Een extra pluim verdienen ze wel”, besluit de eerder bescheiden Oostendse tovenaar.

Een tiental dagen voor de eerste wedstrijd was de eerste wagen, bestemd voor Belgium Racing, klaar voor de roll-out in Zolder. Momenteel wordt in Oostende koortsachtig gewerkt om de tweede Ultima tegen komend weekend klaar te krijgen.

Peter Theuws kreeg de eer om de prachtige bolide in te rijden.
“Ondanks het feit dat de wagen volledig nieuw is opgebouwd en véél afstelwerk met de natte vinger moest gebeuren, stond ik versteld van de stabiliteit van de Ultima,”
geeft Theuws tekst en uitleg.
“Met 410 pk voor 950 kg verkrijgen we een goede pk/gewichtsverhouding. En dat voel je in de rug als je op het gas gaat staan. Opvallend is ook dat de wagen enorm handelbaar is en zéér stijf. Deze wagen is onder een goed gesternte geboren en heeft enorm potentieel. Ondanks het feit dat ik tijdens de roll-out geen enkel risico nam en er kleine kinderziekten de kop opstaken, kon ik toch vlot 1’43” draaien. En dit zonder dat de wagen perfect afgesteld en uitgelijnd was en met veren waarvan de uitgaande slag te kort was. Een servostuur zou ook geen overbodige luxe zijn. Ik verwacht dat deze bolide op termijn in Zolder onder de 1’35” zal duiken”, besluit een enthousiaste Peter Theuws.

Door een kleine uitstap in de zandbak van Geoffroy, de teammaat van Eric Qvick, kon Patric Derdaele voorlopig nog niet proeven van zijn nieuwe speeltje. Maar komend weekend krijgt de Limburger ruimschoots de tijd om te wennen aan deze prachtige bolide. Wegens een klein medisch probleem is de kans groot dat Peter Theuws de handdoek moet werpen voor de eerste race. Johan Empsen zou dan vervanger van dienst worden. Diezelfde Empsen, die véél ervaring heeft met buizenchassis’, zal ook het duo Theuws/Derdaele komen versterken tijdens de wedstrijd over 4 uren in Francorchamps en de 24 Uren van Zolder. Op de Ultima van Eric Qvick zijn nog geen bijkomende piloten bekend voor de 24 Uren van Zolder. Wel is zeker dat deze wagen paraat tekent voor de 24 Uren van Francorchamps met het kwartet Qvick/Geoffroy/Van Rompuy/Bruixola.

Naast de Ultima beschikt Belgium Racing nog over twee BMW’s E36 Supertouring en één BMW Compact. De Compact werd vorig seizoen met Broodcooren/De Coster kampioen in de Zolder Touring Cup en gaat nu met hetzelfde duo de Belcar aansnijden. Tijdens de 24 Uren van Zolder krijgt het kampioenenduo waarschijnlijk versterking van Verhoeven.

De Supertourings zullen hoogstwaarschijnlijk een paar wedstrijden betwisten in de BTCS (Belgian Touring Car Series), waaronder de 12 uren van Francorchamps met Derdaele/Theuws/Empsen en Verhoeven/Colman.
Verder staat ook nog de wedstrijd van de Zolder Touring Cup in Francorchamps op het verlanglijstje.

P De Sonville
06-04-2004, 21:05
Belgium Racing/Qvick Motors Racing

Geslaagde maidentrip van de Ultima GTR

De Ultima GTR heeft zijn maidentrip in de Mediagroup Van Dyck Belcar goed doorstaan. En ondanks het feit dat deze prachtige bolide nog in het begin staat van zijn ontwikkelingsfase is de voorlopige balans méér dan positief te noemen. Het trio Theuws/Derdaele/Geoffroy slaagde erin om tijdens de wedstrijd met een tijd van 1’40 de vierde beste tijd in GTB te draaien. En dit met een wagen die nog moet ontdaan worden van zijn ruwe bolster.

Tijdens de trainingen op donderdag sloeg het noodlot toe toen bleek dat de BMW-krachtbronnen van beide Ultima’s in de poeier draaiden door een probleem met de smering. Het exemplaar van Eric Qvick bleef tijdens het ganse weekend op non actief, terwijl voor het exemplaar van Belgium Racing in allerijl nog een nieuwe motor werd opgebouwd. Ondanks dit sterk staaltje van vakmanschap bleek toch dat deze krachtbron een beetje aan kracht moest inboeten tegenover de echte competitiemotor waarop ook de elektronica was afgesteld. Maar desondanks was iedereen achteraf tevreden met het behaalde resultaat. Temeer omdat men weet waar de zwakke plekken van dit nieuwe project zich bevinden. De finishing touch kan beginnen.

Eric Qvick: “Door allerhande problemen die nu eenmaal behoren bij de opbouw van een nieuwe wagen, zijn we laat klaargekomen met beide wagens. Tijd om te testen restte ons niet waardoor de afstelling moest gebeuren met de natte vinger. De wagen is amper deftig uitgelijnd, we konden nog geen bandentests doen en de achterste schokdempers hebben een te korte ingaande slag wat de wagen in bepaalde omstandigheden een zéér nerveus karakter geeft. De pilotenwissels, het bijtanken en de bandenwissels verlopen nog wat chaotisch omdat we door tijdsgebrek nog niet perfect op elkaar zijn ingewerkt.”
Maar ondanks alle problemen maakte de joint venture tussen Belgium Racing en Qvick Motors Racing toch een goede indruk. De adempauze van drie weken tussen de eerste en de tweede wedstrijd zal aangewend worden om beide Ultima’s uitgebreid te testen. Waar iedereen het echter over eens is, is het feit dat de Ultima een wagen is die binnen de kortste keren op het podium zal prijken. Nu reeds werd in Zolder 1’40” gedraaid. Met langere veren, uitgebreide tests en een nieuwe krachtbron moeten Derdaele/Theuws en Geoffroy/Qvick in staat zijn om vooraan te dirigeren in het GTB-peloton. Door het feit dat de Ultima van Qvick noodgedwongen forfait moest geven en daardoor Christophe Geoffroy stuurloos moest toekijken, werd deze snelle Waal als derde piloot opgenomen in het team van Belgium Racing. Een mooi gebaar van Patric Derdaele, die daardoor zijn rijtijd behoorlijk zag inkrimpen. Geoffroy heeft véél ervaring met buizenchassis’ en was, ondanks een minder krachtige motor, toch onder de indruk van de mogelijkheden die de Ultima biedt. Christophe beweert makkelijk de wagen naar een tijd van 1’36” te loodsen in Zolder.
Peter Theuws ziet de Ultima op termijn zelfs onder de 1’35” duiken. “Als je alles op een rijtje zet zoals de zwakkere motor, de problemen met de veren, de banden die daardoor amper op temperatuur kwamen en het feit dat er nog uitgebreid moet getest worden met de afstelling, de sporing en de stabilo’s. Dan kan je er alleen van uitgaan dat we nog zeker vijf seconden van de limiet verwijderd zijn. En een servostuur zal ook geen overbodige luxe zijn”, besluit de snelle Belgium Racing-piloot.