View Full Version : Bar revolutionaire ophanging?
AlesiRed27
05-04-2004, 20:14
Op Tele 21 hebben de franstalige commentatoren iets laten vallen van BAR en een revolutionaire aanpassing aan de ophanging die ze vanaf monza(?) willen gebruiken?
Blijkbaar hebben ze het al gechecked met de FIA om niet voor verrassingen te staan...
Weet iemand hier meer over?
Peter Baert
05-04-2004, 22:03
De collega's van RTBF lezen ook Autosport, want daar stond het verhaal in een "world exclusive" te lezen. Maar veel details had de bijbel nog niet.
:)
AlesiRed27
05-04-2004, 23:48
Hmm, dan moet ik dringend Autosport beginnen lezen, Peter :-)
Ben wel benieuwd, na de Williams-neus nu de Bar ophanging? wat krijgen we nog te zien?? :)
Originally posted by Peter Baert
Maar veel details had de bijbel nog niet.
off-topic: Die bijbel gaat overigens hard achteruit in kwaliteit.........of zeur ik nu weer teveel? ;) Kan maar niet wennen aan die nieuwe lay-out..........
gwyllion
08-04-2004, 18:00
F1 - Nieuwe BAR-vleugel mag niet
Datum 8/04/2004
De FIA heeft een ontwerp van BAR voor een revolutionaire achtervleugel verworpen. BAR had een vleugel getekend die toch een derde element zou bevatten en daardoor meer downforce zou genereren.
BAR heeft flink wat vooruitgang geboekt en wordt zelfs door Ferrari nu getipt als een belangrijke rivaal in de strijd voor de wereldtitel. Om de kloof met Ferrari sneller te dichten, hadden de BAR-designers een nieuwe vleugel getekend.
Volgens het reglement mag de achtervleugel maar 2 horizontale elementen meer bevatten. BAR had een gaatje gevonden in de regels en had de vleugel zo getekend dat er toch een derde element was, met alle positieve aëro-gevolgen vandien.
BAR heeft het ontwerp voorgelegd aan de FIA en de federatie heeft de constructie afgekeurd.
bron: www.pitstop.tv
ferrari die de BAR nu al als belangrijkste rivaal beschouwen? zegt toch al veel over de rest ook hé...
en dat BAR zo hard aan het werken is komt de F1 enkel tengoede. Ze hebben de budgetten, leuk dat ze ze eindelijk gaan gebruiken.
racefreak
09-04-2004, 11:23
hebben jullie het ook gelezen op pitstop.tv van de nieuwe achtervleugel van BAR die zouden een manier gevonden hebben om het reglement te omzeilen van max 2 platen door lange gurney's te montere en ze het effect verkrijgen van 3 platen toen ze naar de FIA stapten werd dit als illegaal bezien wat zijn jullie gedachten hierover??? :rolleyes:
dit staat ook al te lezen in een andere thread racefreak ;)
racefreak
09-04-2004, 12:09
oeps sorry :p wat te snel gepost :s
The Interceptor
09-04-2004, 14:15
ook andere teams zouden al met hetzelfde idee bezig zijn.
daarom zal de FIA binnenkort nog eens duidelijk maken wat nu wel en niet mag voor de achtervleugel!!
Originally posted by yvdp
ferrari die de BAR nu al als belangrijkste rivaal beschouwen? zegt toch al veel over de rest ook hé...
en dat BAR zo hard aan het werken is komt de F1 enkel tengoede. Ze hebben de budgetten, leuk dat ze ze eindelijk gaan gebruiken.
Gewoon stuk psychologische oorlogsvoering, iedere zelfrespecterende f1 fan weet dat ferrari al jaren dit soort spelletjes speelt. Ben langs de andere kant wel verrast door BAR dit jaar. :-)
de beperking tot enkel Ferrari is nergens voor nodig .... De andere topteams (McLaren, Williams) spelen deze spelletjes rustig mee ;)
Inderdaad Airco, alle teams durven wel eens op de grens van de regels balanceren. Dit is de enige manier om beter te worden. In Barcelona heeft Gené met vleugeltjes boven de achterwielen gereden. Of zoiets toegelaten is door het reglement of niet wil ik me niet uitspreken, dat moet de FIA maar doen. Ik zet hier wel een foto: http://www.f1racing.nl/nl/photo.php/large/26377.jpg
Bron: F1Racing.nl
Originally posted by Ottooke
In Barcelona heeft Gené met vleugeltjes boven de achterwielen gereden. Of zoiets toegelaten is door het reglement of niet wil ik me niet uitspreken, dat moet de FIA maar doen.
Volgens levert dat gevalletje aan de zijkant van de achtervleugel 0,0 downforce op. Het heeft immers de bijna perfect druppelvorm. Het lijkt meer een dummy voor een eventuele onboard-camera, dus de FIA zal zeer zeker niet bepalen dat zoiets mag ;) Eerder de FOCA, die organisatie van de papa van Tamara E. :D
lijkt me inderdaad sterk dat zoiets downforce creert .....
Kan ook gebruikt worden om de temperatuur van de banden te meten tijdens tests.
het rare is dan wel dat dit apparaatje slechts 1 ronde getest is ..... In de gietende regen dan nog wel .....
het ziet er idd uit als een cameraatje, en ik denk ook dat er hiervoor getest werd, om te zien of er een vreemde of negatieve invloed was op de wagen.
Zouden weer eens spectaculaire beelden kunnen opleveren, althans vanaf achteraanzicht; ik dnek niet dat je veel gaat kunnen zien op sommige wagens als de camera vooraan geplaatst is, misschien net wel he, maar dan verkies ik toch de camera naast de luchthapper bovenaan.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.