PDA

View Full Version : 6 april naar de keuring en ...


kurtvaes
06-04-2004, 18:37
Afgekeurd.

Ze hadden met twee zaken problemen:

1. De gordels.

In de wagen staan 5-punt gordels (met E4 vignet en door de constructeur zelf geplaatst). Ik kan kiezen, ofwel hang ik er de gewone bij in (en ze zeggen dan letterlijk: ge moet die niet gebruiken, vijst die daar gewoon in) ofwel een attest gaan halen bij de constructeur. Zal het laatste worden.

2. De ophanging.

Ik heb een regelbare (in hoogte en demping) ophanging onder de wagen (ook door de constructeur voorzien). Ik moest dus over dat plankje rijden, en raakte dat met drie vijsjes (de wagen staat op de originele hoogte, zijnde 12cm, maar met de tijd zakken de veren natuurlijk een beetje door), en hier maakten ze dan ook geen problemen van. Hun probleem is het volgende: de vering moet aangepast worden zodanig dat ik hem niet verder meer KAN laten zakken (letterlijk: las dat maar vast).

Bij dit laatste stel ik mij dus vragen. Waar halen ze dit? Is dat reglementair of zijn ze met mijn kl**ten aan het spelen. Mijn garagahouder wil mij wel een attest geven voor de ophanging, maar hij wil ze niet lassen (en ik geef hem gelijk daarin).

Ik gebruik de wagen ook op circuit, en daar laat ik hem wel lager (+/- 8cm grondspeling), nadien gaat die netjes terug op 12cm (anders kan ik mijn garagebox niet in).

Mijn vraag is: moet ik nu een ophanging van €2000 laten kapot lassen?

Thomaske
06-04-2004, 19:01
Dat zou ik niet doen hoor. Ik denk toch wel dat ze met u kl**ten aan het spelen zijn daar want als je zo'n antwoord krijgt...

silver bullet
06-04-2004, 19:49
Nee ze zijn niet met uw voeten aan het spelen. Ze doen dit omdat anders de mensen gewoon omhoog gaan schroeven voor naar de keuring te gaan en daarna terug naar beneden. Anders zou de hele wet van 11cm niets te betekenen hebben. Ik ben met mijn wagen naar de keuring in rotselaar geweest, hing lager dan 11cm(ik denk 9cm) daar hebben ze nog eens ni naar gekeken en ik heb over geen balkske moeten rijden. Was verleden week vrijdag

kurtvaes
06-04-2004, 19:59
Allé, lassen geblazen dus.

Wel tof dat ze overal dezelfde norm hanteren.

AlainH
06-04-2004, 20:15
vervangen door gewone vering voor de keuring en erna weer uw regelbare vering opzetten is geen oplossing ?

kurtvaes
06-04-2004, 20:20
Misschien

Ik zal eens nagaan of ze een niet regelbare vering liggen hebben.

De wagen is namelijk van de fabriek uit geleverd met een (regelbare) sportophanging.

Kurt

laurent
06-04-2004, 22:10
kurt, met wat rijdt gij?

kurtvaes
07-04-2004, 09:52
Originally posted by laurent
kurt, met wat rijdt gij?

Lotus Elise

Flitser
07-04-2004, 11:36
Wat is dit nu weer voor afzetterij?
De wagen komt zo van de fabriek, normaal mogen/kunnen ze hier geen opmerking over geven. Ik ken enkele mensen die met een Lotus rijden en die hier dan ook nog nooit problemen mee hebben gehad. (desnoods attest aanvragen van de constructeur).
De 11cm regel is dan ook bedoeld voor wagens die hun vering NA aankoop hebben laten aanpassen.
Zoniet ben ik destijds ook verkeerd geïnformeerd toen ik de nodige info ben gaan vergaren voor de aanschaf van een Elise.

Heb je de Elise trouwens nieuw gekocht of in ocassie?
Indien occassie ---> de wagen moet dan sowieso naar de keuring voor die mag verkocht worden, dan zou uw garagehouder hetzelfde probleem moeten meegemaakt hebben als hij erheen ging.

kurtvaes
07-04-2004, 11:49
Nieuw gekocht. Verleden jaar voor de eerste keer gekeurd.

Flitser
07-04-2004, 12:03
Originally posted by kurtvaes
Nieuw gekocht. Verleden jaar voor de eerste keer gekeurd.

Aan zijn vijfde jaar toe dus.
Anders om de vier jaar een nieuwe kopen: moet je nooit naar de keuring :D :rolleyes:

Mag ik vragen waar je hem gekocht hebt?
Indien bij een Lotus-dealer ---> die zou toch ervaring moeten hebben met dergelijke zaken om je de nodige feedback te geven wat je moet doen?

Zoals ik zei; ik denk dat je de verkeerde man met de verkeerde job op de verkeerde moment hebt gehad tijdens je keuring :frusty: :fight:

airco
07-04-2004, 12:26
==> technisch hoekje

kurtvaes
07-04-2004, 13:09
Originally posted by Flitser Aan zijn vijfde jaar toe dus.

idd. hij is van '99.

Originally posted by Flitser Mag ik vragen waar je hem gekocht hebt?
Indien bij een Lotus-dealer ---> die zou toch ervaring moeten hebben met dergelijke zaken om je de nodige feedback te geven wat je moet doen?[/B]

idd. Ik heb al contact gehad met mijn dealer, en die man moet de laatste weken bijna voltijds attestjes schrijven. Hij gaat er mij een maken voor de gordels en de ophanging, ik hoop dat ze daar content mee zijn.

Flitser
07-04-2004, 13:31
Heb net telefonisch contact opgenomen met GOCA (http://www.goca.be) en zij wisten me inderdaad te bevestigen dat als de wagen zo van de band is gekomen je gewoon voor een attestje moet zorgen van de constructeur.

Indien het probleem daarmee nog niet opgelost geraakt raad ikje aan van contact op te nemen met de mensen van deze vzw, zij zullenje met plezier verder helpen ;)

Laat ons weten hoe het afgelopen is de volgende keer dat je naar de keuring bent geweest :gas:

kurtvaes
07-04-2004, 13:39
Originally posted by Flitser
Heb net telefonisch contact opgenomen met GOCA (http://www.goca.be) en zij wisten me inderdaad te bevestigen dat als de wagen zo van de band is gekomen je gewoon voor een attestje moet zorgen van de constructeur.

Indien het probleem daarmee nog niet opgelost geraakt raad ikje aan van contact op te nemen met de mensen van deze vzw, zij zullenje met plezier verder helpen ;)

Laat ons weten hoe het afgelopen is de volgende keer dat je naar de keuring bent geweest :gas:

Vrijdag ga ik mijn attestjes halen, en nadien naar de keuring.

Op hoop van zegen ...

silver bullet
07-04-2004, 18:55
Ik sluit mij hierboven volledig aan. Dit geldt enkel voor wagens waar achteraf een andere vering is opgezet. Als hij standaard zo uit komt kunnen ze daar niets tegen hebben.

Cat-Seven
07-04-2004, 20:53
Ik had hetzelfde probleem met de Caterham. Niet de hoogte (6.5cm onder het karter) maar het niet "standaard" zijn van de regelbare vering was dit jaar een probleem. Een attestje van de invoerder loste alles op ...

kurtvaes
09-04-2004, 16:43
Vandaag ben ik mijn attestjes gaan halen voor de gordels en de ophanging. Ik onmiddelijk naar de keuring (keuringsstation Willebroek), waar ik mij in de file "herkeuring" plaats.

Toen het mijn beurt was reed ik binnen, en overhandigde zo fier als een gieter de attestjes aan de stationchef (die de keuring deed). Deze werden mij onmiddelijk terug overhandigd, zonder gelezen te zijn. Ik heb dan op een vriendelijke manier aangedrongen deze toch te lezen, wat dan ook gebeurde. Het mocht echter niet baten, de regelring moet en zal gelast worden.

Ik heb dan aan de stationschef gevraagd of het mogelijk was contact op te nemen met de persoon die mij het attest had bezord, was hij ook wou doen. Na een gesprekje van 5 minuten kwam hij nog steeds tot dezelfde conclusie: "de wet is de wet, de minister heeft gezegd dat ALLE auto's minimum 11cm grondspeling moeten hebben, en regelbare ophangingen dienen geborgt te worden door middel van een lassing". Ik mocht dus in "marche arrière" de keuring terug verlaten.

En ik die dacht dat nieuwe wetten op zulk een gebied enkel waren voor nieuwe wagens, en niet voor wagens die al 5 jaar oud zijn. Wat gaan we doen als de minister morgen beslist dat alle wagens 6 wielen moeten hebben?

Vorig jaar gekeurd geweest zonder één opmerking (april 2003). Dit jaar identiek dezelfde wagen, en ze stonden der met 5 rond (om toch maar iets te vinden neem ik aan).

Nog een leuke opmerking: Dinsdag waren mijn gordels niet in orde bevonden (5-punt), nadat we vandaag hadden vastgesteld dat mijn ophanging toch niet goed was, vroeg ik toch nog: "ter mijner informatie: mijn gordels?" waarop de stationchef ze onderzocht en zei: "dat ziet er toch goed uit" (volgende keer misschien niet meer, ik verschiet van niets meer).

Ik heb nu al terug contact genomen met de mandataris die mij de attestjes had gegeven, en die gaat dinsdag contact nemen met het ministerie om via die weg dit probleem proberen op te lossen. Veel hoop heb ik er echter niet in.

Tot 21 april ga ik er toch nog van profiteren en dan: de garage in en een zeil derover zeker (tot ze hun verstand terugvinden in ieder geval)

bedankt om te luisteren (of te lezen)

een teleurgesteld persoon

B.V.S.
09-04-2004, 19:50
man man man... typisch Belgisch...

pipo
09-04-2004, 20:11
Volgens mij kunnen ze die wagen niet afkeuren, want als die vering standaard op die wagen zit, wil dit zeggen dat hij zo gehomologeerd is, en moeten ze de wagen goedkeuren als hij overeenkomt met het gelijkvormigheidsattest. Wat in deze zaak het geval is.
Blijven aandringen, want volgens mij sta je recht in je schoenen.

Witte
10-04-2004, 12:19
Originally posted by kurtvaes
"de wet is de wet, de minister heeft gezegd dat ALLE auto's minimum 11cm grondspeling moeten hebben, en regelbare ophangingen dienen geborgt te worden door middel van een lassing".

Ik denk dat pipo hierin gelijk heeft.
Misschien moet je eens vragen waar het in de wet staat dat alle wagens een grondspeling van minimum 11 cm moeten hebben. Waarschijnlijk zal daar wel bijstaan dat dit niet geldig is voor gehomologeerde wagens. Waarschijnlijk heeft die stationschef het eerste deel wel goed gelezen/geinterpreteerd, maar niet het tweede.

Cat-Seven
10-04-2004, 12:47
Wettekst voor VERBOUWDE wagens ... Klik HIER (http://www.poldoc.be/dailydoc/document/mbs/2004/040319b.pdf)

pipo
13-05-2004, 17:52
En ? Al verder nieuws over de keuring? Hoe is het nu afgelopen?

kurtvaes
13-05-2004, 21:39
Andere ophanging gestoken. 4cm meer grondspeling. Anti-rol stang zit bijna tegen een van de driehoeken. Wagen bijna onbestuurbaar, maar ... groen attest.

Ben nu aan het wachten op een andere ophanging die Lotus beloofd heeft om op te sturen. Eens zien wat dat zegt.

B.V.S.
24-06-2004, 10:00
Ben vandaag geweest... en rarararara... prijs!!
'k had het wel verwacht...
De motor lag welgeteld 1cm te laag... voor de rest overal een speling van 2 à 3 cm...
Dus... tweedehands (standaard) veerpootjes zoeken, terug naar
de keuring en daarna het spel er terug onder natuurlijk...

Leuk hé... we weten weer wat we mogen doen de komende dagen... :rolleyes:

GM RACING
24-06-2004, 11:51
gouden raad... hou het niet bij één keuringstation.
uit ondervinding weet ik dat deze grote verschillen vertonen inzake klantvriendelijkheid en soepelheid.
Anekdote: ikzelf reed met een Caterham ingevoerd uit Nederland, na langs het ministerie gepasseert te zijn voor een homologatie kwam de keuring aan de beurt in het station van Zwijnaarde bij Gent. (deze was het hoofdstation)
6 x hebben ze mij doen terugkeren! ....vering niet in orde (het waren nl. regelbare competitieveren welke met een simpele draaiknop konden verzet worden van hardheid :D ) de remmen achter vertoonden verschil.... heb gans het boeltje vernieuwd ...schijven, remklauwen en.....was nog slechter dan ervoor! (competitie remmen dus remkracht was fenomenaal...)
Bij het oprijden op de inspectiebrug sleepte de auto langs alle kanten en ik hoorde zeggen door één van die mannen: "doe maar 't is toch den onze nie"
resultaat sidepipe afgebroken! uiteindelijk en meer uit medelijden heb ik m'n keuring gekregen omdat de heren op een late vrijdagnamiddag waarschijnlijk goed gezind waren met het weekend in't vooruitzicht.
Eén jaar later: terug keuring ....ik ging toen wijselijk naar het station Nazareth / Deinze en daar waren ze vriendelijk en begripvol ze legden zelfs planken om toch niets te raken aan de wagen en ze waren één en al begrip voor de gekeurde afwijkende zaken op die wagen welke nooit de gewone veernormen kan bereiken van een (gewone) baanwagen wegens weinig gewicht. (auto woog 530 kg!)
U ziet maar dat willekeur bestaat tussen keuringsstation, aan jullie om deze eruit te kiezen........
LUC - GM RACING

POL
28-06-2004, 19:40
De mensen met een porsche 993 gaan lachen, bodemvrijheid 11 cm en de carerra S 9,5 cm.
Wat gaan ze doen, porsche een nieuw ophanging laten ontwikkelen speciaal voor belgië?