PDA

View Full Version : Afwerking van de carrosserie


Pedro
10-04-2004, 11:48
Zou er iemand me tips kunnen geven over het gebruiken van schuurpapier na het spuiten?

bv welke korrel (grit) v schuurpapier jullie gebruiken. bv 1200, 2000,...

en waar deze te verkrijgen zijn in België?

Alvast bedankt

Guido
10-04-2004, 12:59
ik zal in't weekend hier eens een boompje over opzetten. 't is namelijk niet zo in 1, 2, 3 uitgelegd. ;)

Stay Tuned.

Guido
12-04-2004, 00:59
Welk schuurpapier te gebruiken na het spuiten hangt een beetje van de toestand van het oppervlak af. En ook of er nog decals moeten opkomen enz.

Enkele basisregeltjes misschien.

Nooit een te grof schuurpapier gebruiken (kan vanaf 1500 of 2000, maar dan liefst met water). Ik start meestal met 2400. Hiermee kan je toch al aardig ver komen, ook om evt. appelsien effekt te egaliseren. Wel opletten dat je niet door de verf heen schuurt op de randen van bijv. koffer en zijkanten. Als er een 2de laag verf opmoet, hoeft dat natuurlijk geen ramp te zijn. 2400 dus, en als er een 2de laag opkomt, blijft het daarbij. Als het over de eindlaag gaat, werk ik dan verder met 3200, 3600, 4000, 6000 tot en met 8000, waarna de verf weer lichtjes begint te blinken. Als finisher is er dan een soort van pasta die de boel weer helemaal diep doet glanzen. Alhoewel ik graag met 12.000 zou eindigen, maar die 'korrel' heb ik in België nog niet gevonden.

Dit alles (schuurpapier en pasta) zat in een set die ik in de UK eens op de kop getikt heb. In België echter nog niet gevonden. Bestellen kan je die "Surface restoral kit" bij: http://www.sylmasta.com/

Tamiya heeft ook een schuurpapier-set in hun gamma en als ik me niet vergis, zit daar ook 2000 in en zijn die ok voor water.
Als je echter de Tamiya-spuitbussen gebruikt en het oppervlak is redelijk ok, vergeet dan wat ik eerder zei over al dat schuurpapier en gebruik Tamiya Compound om je spul op te blinken, werkt reuzegoed maar opnieuw opgelet voor de randen. De compound neemt immers steeds een minuscuul laagje verf weg. Finishen doe je dan met Tamiya wax. De glans op je model zal na deze behandeling 'show-room'-achtige allures aannemen.

;)

Pedro
12-04-2004, 21:01
Dank je voor de tips Huudo :worship:

Desmodromic2001
15-04-2004, 23:31
setjes schuurpapier kan je tevens krijgen bij benny.stevens1@pandora.be

Er zit grof schuurpapier in om banden te vrijven, minder grof om carrosserien bij te werken. Een velletje van de fijnste scotchbride (ziet eruit als staalwolmatje, en is ideaal om uw carrosserien mat te zetten, omdat dit vlot over alle rondingen gaat, en omdat dit ook in dieper gelegen deeltes vrijft) Tevens zitten er 3 vellen schuurpapier in die EXTREEM FIJN zijn. Men spreekt dan niet meer van korrels, maar de fijnte wordt hier uitgedrukt in Micron. Als ik me goed herriner kost zo'n setje 4.50 Euro + verzendingskosten