PDA

View Full Version : Persbericht Circuit Zolder/Mediagroup Van Dyck Belcar - Belcar & World Series


P De Sonville
20-04-2004, 00:18
Mediagroup Van Dyck Belcar 2004

Wie klopt de GLPK-Viper?


Na de openingsmanche op 4 april tijdens het Belcar New Race Festival hadden de teams drie weken tijd om hun bolides terug in optima forma op de startgrid te zetten. Tijdens het New Race Festival kregen we een zéér geanimeerde wedstrijd te zien met wisselende weersomstandigheden en tweemaal een safety car. Dit had voor gevolg dat de meeste teams hun beste strategen moesten aanspreken en hopen dat dame Fortuna aan hun zijde stond. Toen na ongeveer 20 minuten wedstrijd een regenvlaag neerstreek over het Zolderse asfalt, bleven een paar van de beste schaatsers op de piste en trachtten ze om de reglementaire racetijd van 30% vol te maken. Zodoende konden ze een pitstop uitsparen omdat de meeste andere teams, die vroegtijdig regenschoeisel kwamen halen, nog een extra pitstop moesten inlassen voor een pilotenwissel.

Bij GLPK bleef Longin met slicks de regen trotseren, om dan Kumpen op regenbanden de resterende 70% te laten afhaspelen. Met een beetje geluk, want net op het moment van de wissel rukte de safety car uit. Dit bleek achteraf de juiste gok. Anthony kon zelfs tijdens de tweede safety car-procedure een extra pitstop inlassen om slicks te monteren en zijn ultieme rush naar de overwinning in te zetten.

Vorig seizoen werden tijdens het weekend van de World Nissan Series twee Belmondo-Vipers met véél tromgeroffel onthaald. Zij animeerden de wedstrijd en beide wagens haalden het podium. Maar dit jaar liggen de topteams zo dicht bij elkaar en hebben we zoveel kandidaten voor de overwinning dat we een dergelijke invasie momenteel niet nodig hebben om een spannende race te krijgen. En als we de deelnemerslijst in zijn totaal bekijken en iedereen paraat tekent, dan staan komende zondag rond 16 uur 55 wagens op de startgrid.

Divisie GT

Klasse GTA: Overvloed aan zegekandidaten

Door het feit dat GLPK met Kumpen/Longin de eerste race wonnen komen ze in een zetel te zitten tijdens de tweede ontmoeting. Dat aan de hegemonie van de GLKP-Viper dit seizoen een einde komt, is een vaststaand feit. Vroeg of laat worden ze geklopt. Maar de aktuele leiders kunnen een afwachtende wedstrijd rijden. Hart/Hezemans en Lamot/Goossens keerden reeds puntenloos huiswaarts.
En dit waren nu net de teams die hoog genoteerd stonden bij de bookmakers.

Bij SRT laat men in ieder geval de moed niet zakken.
Patrick Selleslagh: “Alles liep volgens plan. Het duo Lamot/Goossens is een dreamteam. Goossens heeft een karrevracht aan ervaring, kan een wagen perfect afstellen en kent véél mensen aan de bron. Franz vult Marc perfect aan. Franz luistert naar de meester en maakte reeds een geweldige progressie. Hij kent ook perfect zijn limieten. Onze strategie was dan ook eenvoudig. Franz laten starten en zonder te forceren de voeling met de kopgroep behouden. Tijdens het tweede deel van de wedstrijd moest Marc dan de klus klaren. Uiteraard waren we ontgoocheld door het uitvallen. De Corvette was volledig gereviseerd en kreeg een nieuwe versnellingsbak en motor ingebouwd. Deze kunnen 30 wedstrijduren aan. Daarna wordt alles vernieuwd. Zelf doe ik niets aan de mechaniek om misverstanden te voorkomen. De reden dat een as brak in de versnellingsbak moet dan ook niet bij SRT worden gezocht. Het is een tegenslag, maar dat verandert niets aan onze ingesteldheid. Alles verloopt nog steeds volgens plan. Als je ziet waar we vorig seizoen stonden rond deze periode kan je wel stellen dat we een enorme vooruitgang boekten. We veranderen niets aan de strategie en gaan terug voor de overwinning”, klinkt een strijdvaardige SRT-baas. Wat de trainingschrono van Marc Goossens betreft: Marc is de eerste die met een Belcarwagen onder de magische grens van anderhalve minuut (1’29”332) duikt. Dit is een absoluut record sinds de verbouwing en de inkorting van Circuit Zolder tot de huidige lengte van 3,977 km.
Het vorige record tijdens de trainingen dateert van de Belgian Masters 2002 toen Hezemans zijn Viper in een tijd van 1’31”198 over het Zolderse asfalt joeg.
Het ronderecord tijdens een Belcar-wedstrijd dateert ook van 2002 toen Kurt Mollekens 1’32”802 klokte met de PSI-Porsche.
Maar niemand die eraan twijfelt dat ook dat record dit seizoen geschiedenis wordt. Ondanks de lichte aanpassing aan het traject in Zolder is het toch opmerkelijk te moeten vaststellen dat de pole tijdens de Belgian Masters anno 2001 (Mollekens PSI-Porsche 1’33”16 en toen de snelste ronde ooit in Belcar) nu drie jaar later bijna vier seconden minder telt.

Het duo Hart/Hezemans, die tijdens het NRF aan de leiding van de wedstrijd reden, tot Hart achteraan op de Porsche van Koen Wauters knalde, wordt terug een gevaarlijke opponent.
Zo ook de overige Vipers van Kuismanen/Hasenbichler en nieuwkomers Point Preparation met Pelle/Cook. Zij bleven afwezig tijdens het eerste treffen, maar zouden nu blijkbaar toch de rest van het kampioenschap afwerken. In ieder geval krijgen we terug een topwagen bij in het reeds rijk gevuld deelnemersveld.
PSI bewees met Palttala en Vosse in het begin van de eerste wedstrijd, te beschikken over twee topwagens. De beide Porsches biturbo hielden er een zéér strak tempo op na. Het was dan ook pas in het wedstrijdslot dat Leo Van Sande nog werd voorbijgefietst door de GLPK-Viper en de AD-Porsche biturbo van Menten/Verbergt. Deze reden een voortreffelijke wedstrijd en kwamen zich op kousenvoeten in de top 3 nestelen.
Albert Vanierschot: “Kwalificatierubbers en het materiaal extra belasten voor een goede chrono zijn niet aan ons besteed”, doet de Lummense tuner uit de doeken. “Daar hebben we de budgetten niet voor. Wij leggen nieuwe rubbers voor de trainingen en laten ook voor de start verse banden aanrukken. Tijdens de bandenwissel monteren we dan de banden die reeds de training achter de rug hebben. Wij rijden bijna identieke rondetijden tijdens de wedstrijd als tijdens de training. Je ziet dat dit ons geen windeieren oplevert na twee uren wedstrijd”.
Tim Verbergt, tijdens het NRF nog 2de met Jos Menten, is komend weekend met de Audi Light aan de slag in Dijon. In de AD Sport-atelier is men ook nog druk bezig met de opbouw van de nieuwe Porsche biturbo voor de broers Wauters. “Wat Tim beslist is zijn zaak”, vervolgt Vanierschot. “Ik vind het, gezien de omstandigheden in de tussenstand, spijtig dat Tim er niet bij is. Wie hem komende zondag gaat vervangen is nog niet zeker. Ikzelf heb niet veel zin, terwijl er gesprekken aan de gang zijn met Freddy Van Roey en Kurt Thiers als tijdelijk alternatief”.
“Wat de nieuwe Porsche voor Koen en Kris betreft, is het afwachten of we deze week de kabelboom binnenkrijgen die reeds drie maanden geleden is besteld. Wordt die geleverd, dan staan ze met nieuw en véél sneller materiaal op de startgrid”, aldus nog de autosportkoning van Limburg.
Verder in GTA zijn er nog de Porsches biturbo van RTM en RS Racing die terug vooraan worden verwacht. Vooral met RTM en het snelle duo Couwberghs/Van De Haterd zal men rekening moeten houden. Zonder pech tijdens het NRF had RTM aanspraak kunnen maken op het ereschavot. Voor RS Racing zal dit ereschavot nog een beetje vroeg zijn, al waren ze wel in de wolken met hun 7de plaats tijdens de openingsklassieker. “Niets forceren en de ex-Manthey Porsche zo rap mogelijk onder de knie krijgen”, luidt het in de thuisbasis te Ingelmunster. Ditmaal krijgt Ruben Maes François Verbist als teammaat. En naast de Viper van Point Preparation zal de GTA hoogstwaar- schijnlijk nog worden aangedikt met BMW’s Z3 Coupé V8 van LVC en JMT.

Klasse GTB: Aflossing van de wacht

Met Lambert/Lefort kregen we in de openingsrace een verdiende winnaar met mooi materiaal. Het Track Promotion Team kreeg na het uitvallen van de Gillet Vertigo vrije baan om hun Porsche 996 GT3 RS richting podium te loodsen. Ze moesten amper twee ronden toegeven op de winnende Viper en werden 6de algemeen. Reeds naar het einde van vorig seizoen toe waren beide Walen goed op dreef. Dit moet het jaar van de bevestiging worden. Maar het is niet omdat de RTM-wagens van Penders/Goossens en Couwberghs/Lamot van het strijdtoneel in GTB zijn verdwenen dat ze de overwinningen op een dienstblad zullen aangeboden krijgen. De broers Thiers wonnen de ultieme eindsprint van Verhoeven/Döring voor de tweede plaats. Vancraeynest/Dentant verloren véél tijd door een misverstand tijdens een bandenwissel (of zat Sergio daar voor iets tussen?). Toen bij het buitenrijden het licht op rood stond omdat op dat moment de safety car zich op de omloop bevond, verloren de mannen van Coast Racing een ronde. Nog nooit was Vancraeynest zo dicht bij een podiumplaats in zijn 10-jarige racecarrière.
De Gillet Vertigo van Kuppens/Ugeux zal ongetwijfeld de rapste GTB blijven dit seizoen, maar er is nog voldoende oppositie. De Porsches van Lambert/ Lefort, de broers Thiers, Vancraeynest/Dentant, Verhoeven/Döring, de Gastines/De Craene, aangevuld met de Ultima’s GTR van Theuws/Derdaele en Qvick/Geoffroy zullen in de komende wedstrijden voor de nodige weerstand zorgen.
Komend weekend krijgt de GTB er met de Marcos Mantis van Moritz Racing nog een concurrent bij. Het betreft hier een cup-versie waarin Bert Moritz het kuipje deelt met Donny Crevels.

P De Sonville
20-04-2004, 03:11
Divisie Toerisme: Onverwachte leider

Met drie dikke TA-BMW’s, voorzien van een 5-liter V8 in het vooronder, aan de start, had niemand zijn geld durven verwedden op de TB-bolide van G&A met Steinberg/Cuyvers in het kuipje. Behalve dan de mensen van G&A Racing zelf.
Guino Kenis: “Je moet weten dat deze E36 6-cilinder afgelopen winter volledig werd gereviseerd. We rijden nu reeds enkele seizoenen met deze wagen, waardoor hij geen geheimen meer heeft voor het team. Dit kan niet gezegd worden van onze nieuwe wagens die te laat klaar kwamen en momenteel de gebruikelijke kinderziekten doormaken. Nochtans was ik goed vertrokken met de V8 en kon ik me handhaven binnen de top 10, tot de gaskabel het begaf. Spijtig, maar we hebben het potentieel van de wagen bewezen. En dit voorlopig zonder ABS. De BMW V8 is in staat om in Zolder onder de 1’35” te duiken”.
Beliën/Jakobs reden een probleemloze wedstrijd, maar regerend kampioen Jakobs kende een off-day, waardoor de TB’s van Steinberg/Cuyvers en Moore/Cox hem konden voorbijfietsen.
Ook de Volvo S40 Supertouring van Snijers/Heyman/Voet mocht mee op het TB-podium. En er is goed nieuws, want Snijers kan een vervolg breien aan zijn Belcar-avontuur. Heyman vond in tussentijd het ontbrekend budget, waardoor ‘de lange’ het volledig seizoen kan afwerken.
Een bijna-podium was er voor de Daikin-girls Ickx/Van de Velde tot het linker achterwiel een eigen leven ging leiden en de Mini S3 in het opgavekamp belandde. De tijd van 1’44’7, die Vanina Ickx tijdens de trainingen op de tabellen zette, laat vermoeden dat ze in de goede richting zitten met deze aartsmoeilijke wagen. Komend weekend komt KS Motorsport nog de gelederen vervoegen met de BMW Supertouring voor Leyssens/Vandermaesen. Een
potentiële klant voor het podium. Ook SME komt met een extra wagen (BMW E36) op de proppen in TB voor Van Samang/Molenaers, wat het deelnemersveld in deze klasse opdrijft tot 13 wagens.


Divisie Silhouet: Wie van de drie?

Goed nieuws in ieder geval uit het kamp van Motorsport International, het team van Willy Plas dat de Mondeo Silhouet en de Jaguar Silhouet onder zijn hoede heeft. De Jaguar X-Type snijdt twee kampioenschappen aan. Enerzijds de Mediagroup Van Dyck Belcar en anderzijds de BTCS. Chouvel/Duez nemen de Belcar voor hun rekening, Thiry/Dermont die andere serie.
Door het feit dat komende zondag de kalenders van beide kampioenschappen mekaar overlappen, ontstond er een probleem. Maar de Belcar krijgt de absolute prioriteit van de familie Thiry, die eigenaar is van de wagen. Tijdens de eerste wedstrijd moest Duez passen en hij werd vervangen door Horion. Maar komend weekend staat naast Patrick Snijers dus een tweede “musketier” op de startgrid. Heeft iemand soms nog een zitje vrij voor Robert Droogmans?
In ieder geval zal het terug een gevecht worden op het scherp van het mes tussen beide Silhouets die, hoewel beide onderhouden bij MI, toch door twee onafhankelijke teams worden ingezet. Het is afwachten in hoeverre
KS Motorsport de BMW Silhouet in de drie weken na de eerste wedstrijd verder heeft kunnen ontwikkelen.

airco
20-04-2004, 15:07
threads samengevoegd ..... Deze berichten horen bij elkaar

P De Sonville
20-04-2004, 15:36
Bedankt Airco, maar ik kon niet méér dan 10.000 tekens plaatsen.
Vandaar dat ik twee threads moest aanmaken

Groeten

Peter

airco
20-04-2004, 17:07
het is je vergeven ....

Graag de volgende keer dit probleem oplossen door "post reply" te drukken in je eerste thread. Het vervolg van je persbericht komt dan onder je eerste exemplaar ;)