PDA

View Full Version : ERAN RACING 5. mei


Juergen Voss
22-04-2004, 20:06
Hello guys,

last year I did the ERAN-circuit-experience in Zolder. I liked it a lot. Now I want to take part in the free driving at 5th may. Last year I didn't get any paper or confirmation that I took part in circuit-experience.
Can I just appear at 5. may and drive - after paying of course;-) ?
Thanks for helping!

Juergen Voss

Jo Smets
23-04-2004, 10:51
Hello Juergen,

it should be no problem for you to drive on the free driving.
If any questions are asked at all, they should be able to track if you followed one of these experience days.

If you have some more questions, contact Andy Jaenen on :
+32(0)475 41.92.76

Good luck and enjoy the free driving. See you there.

Race Greetings
Jo Smets

pieterp.be
26-04-2004, 22:50
Dit zal de eerste trackday zijn die ik mis sinds ik mijn cursus gedaan heb bij eranracing.
Ik moet de Corrado wat speren voor een meeting in de UK...

Maar in juni zijn we er weer bij!!

Jemme
27-04-2004, 20:20
En ik hoop er te kunnen zijn met mijn nieuw speelgoed :D
Nu nog het transport naar Zolder regelen. Niemand met een remorque die van Leuven naar Zolder moet die dag? :rolleyes:

http://users.skynet.be/mx5turbo/tmp/zestig.jpg

Blue
28-04-2004, 23:28
knappe auto!!!!

succes

ik zal er ook weer zijn
;)

A.J.
29-04-2004, 00:47
De aanmeldingen zijn volop aan het binnenkomen. De cursus zit weeral bijna vol. Er zijn nog enkele plaatsen.inschrijvingen zijn opnieuw in Wheels.
De namiddag zal ook weer de moeite worden.

Vandaag zijn er trouwens opnamens geweest op circuit zolder voor het TV1 programma 1000 zonnen en garnalen. De eerste week van juni wordt deze reportage uitgezonden. Het gaat over een kerel die via ERAN RACING zijn eerste meters op circuit zolder mocht rijden en zo een droom zag werkelijkheid worden

tigra
29-04-2004, 09:04
verdorie kan er weer bij zijn zit met een gescheurdepees in mijn been

gunther1
04-05-2004, 12:37
Ik kan er weer eens niet bij zijn.Gisteren de kardan naar de knoppen gereden.Ik ga toch proberen zo eens te komen kijken

speedkicks
04-05-2004, 12:44
Originally posted by tigra
verdorie kan er weer bij zijn zit met een gescheurdepees in mijn been

Ge hebt toch nog een been? :D

tigra
04-05-2004, 18:15
ja da wel maar het is het verkeerde

maartenwrx
04-05-2004, 18:38
oei, ik ga toch niet de eenige zijn hoop ik :)
Mijn eerste rondjes op Zolder en ik kijk er al naar uit!

FormulaV-JH495
04-05-2004, 19:06
Wat zijn de weersvoorspellingen ??? regen ??? of zal het droog blijven ???

Bij ons aan zee kan ik het toch goed voorspellen maar bij jullie in de Limburg is het altijd wat anders hé :D ...

maartenwrx
04-05-2004, 19:38
Het Limburgse weer wordt morgen wisselvallig en fris. Regenbuien met enkele opklaringen ertussendoor :(
Goedenavond beste kijkers... euh... lezers

A.J.
04-05-2004, 22:47
Originally posted by maartenwrx
oei, ik ga toch niet de eenige zijn hoop ik :)
Mijn eerste rondjes op Zolder en ik kijk er al naar uit!

de enige ga je zeker niet zijn.
We hebben ruim 30 cursisten.
Verder leggen rond 14u een 20-tal mensen hun examen af voor de KACB.
De vrije rijders kunnen we nog niet inschatten.

See you all in Zolder morgen

p.s. ik ben er al :D

tigra
05-05-2004, 12:03
wees gerust je bent er niet alleen,breng maar al je ogen mee je gaat ze nodig hebben

FormulaV-JH495
05-05-2004, 22:03
't Was droog ... en ben toch onder de 2 minuten geraakt .. en onder die klote' 95Dba gebleven ...
dus alles viel best mee.


Heeft er iemand foto's getrokken ???

Blue
05-05-2004, 22:17
jij was toch niet die mono die zen spoiler aan gort reed?

er staan 2 mono's op men filmpje
een oranje en een blauwe dacht ik

ik heb gereden van 16.15 tot 18.00

FormulaV-JH495
05-05-2004, 23:21
nope ... toen stond mijn monopost al terug op de remorque ...

welke monopost heeft zijn spoiler eraf gereden ?? die rood oranje Lola FF2000 ??? of die Blauwe ...

TURBEAU
06-05-2004, 08:09
..het was die blauwe Renault monoposte..had al startproblemen en dan ook nog schade.....

Voor mij was dit overigens de topdag waar ik op zat te wachten :gas:

Z3Cp
06-05-2004, 11:52
Ik heb me gisteren nog eens even komen uitleven met mijn Z3 coupé. Daarbij de assistentie gekregen van Bart V.S. en ik moet zeggen dat ik er heelwat van geleerd heb. Ik ken het circuit natuurlijk wel, maar de waardevolle tips van een "pro" geven toch dat iets meer rijplezier. Verder wordt er vrij gedisciplineerd gereden en houdt iedereen rekening met elkaar (op een paar cowboys na). We mogen tenslotte niet vergeten dat we daar met ons eigen (zuurverdiend) bakje zitten rond te rijden.
Bedankt aan Andy, Bart en medewerkers, 't was weer af.
Ik kom zeker terug.

Frank

FormulaV-JH495
06-05-2004, 13:35
Z3Cp .... niemand verplicht je om met je eigen "bakje" op circuit te komen rijden ...

maar ik kan je wel zeggen dat wanneer je alles uit je wagen wil krijgen, je af en toe eens in de grindbak zal zitten ... anders race je niet hé ...

FormulaV-JH495
06-05-2004, 13:35
Oh ja ... iemand foto's genomen gisteren ???

Jo Smets
06-05-2004, 14:08
Natuurlijk zijn er foto's maar niet van jou :)

www.smetsminiracing.com/smr/zolder05052004

is nog niet volledig, rest volgt later

met race-groeten,
Jo

MarkXr
06-05-2004, 15:20
Het was weer een heerlijk dagje stampen met de RS1600i.

Geweldig!!!

http://www.ford-world.nl/upload/galleries/overig/vroemdag/2003/pic124.jpg

FormulaV-JH495
06-05-2004, 15:20
Jo ... volgende keer terug van de partij ???

A.J.
06-05-2004, 17:04
Was weer een toffe dag gisteren. Veel deelnemers bij het vrij rijden, een aantal mensen die hun Nationale licentie proef aflegden en ook een 30-tal cursisten die hun eerste stapjes op circuit zolder zetten.
Het weer was weer goed en ondanks de koude wind toch aangenaam.
Tijdens de cursus was er een ongeval met een Donkervoort. Veel schade was er ook voor een Mini. Verder bleven we van ongevallen gespaard behalve dan een schuiver van een Subaru. Toch opmerkelijk gezien het grrot aantal wagens op de baan. Er was dan ook opnieuw veel discipline tussen de rijders.
Ook met het geluid viel het mee. Slechts 3 wagens die eraf moesten.
Mooi waren ook de drifters die zich uitleefden in de eerste linkse zoals de Sierra en vooral de Mitsubishi Evo 7.

Bedankt aan al de deelnemers en de talrijke toeschouwers en tot de volgende Eran Dag op 16 juni

FormulaV-JH495
06-05-2004, 17:57
Ik vraag mij altijd af hoe het mogelijk is om tijdens de cursus in de fout te gaan ... denken die gasten altijd dat ze onmiddellijk kunnen rijden ??

B.V.S.
06-05-2004, 18:31
Originally posted by FormulaV-JH495
Ik vraag mij altijd af hoe het mogelijk is om tijdens de cursus in de fout te gaan ... denken die gasten altijd dat ze onmiddellijk kunnen rijden ??

En toch is het mogelijk... de meeste mensen zijn gedisciplineerd en luisteren naar de instructeurs, maar er zijn er altijd bij die dat niet nodig vinden... met soms vervelende gevolgen.
Je kan niet spurten vooraleer je kan lopen, en dat vergeten sommigen...

LeonM
06-05-2004, 18:45
Iemand fotos gemaakt van de Anglia?

http://img36.photobucket.com/albums/v110/LeonM/14APR04.jpg

FormulaV-JH495
06-05-2004, 20:22
mooie Anglia ...

van plan om de Historics mee te rijden dit jaar ???

KoenC
06-05-2004, 20:59
Bij het ongeval met de Donkervoort tijdens de "circuit experience" heb ik toch mijn bedenkingen. Deze cursus is toch bestemd voor mensen met weinig of geen ervaring op een circuit of voor mensen die nog nooit op zolder hebben gereden (ook al hebben ze ervaring)? In beide gevallen is de Donkervoort (285pk voor 500kg?) niet de geschikte wagen...

Met mijn Opel Corsa heb ik ongelooflijk veel plezier beleefd en enorm veel bijgeleerd dankzij de info van de instructeurs (later insturen, de volledige baan gebruiken, daar niet de curbs raken, ...). Het relatief laag vermogen gekoppeld met een meer dan standaard wegligging en remvermogen, geeft me een veilig gevoel en is ideaal om de juiste lijnen van het circuit te ontdekken. Daarvoor heb je die overschot aan paarden echt niet nodig.

In ieder geval proficiat voor het team van Eran voor een geslaagde organisatie.

A.J.
06-05-2004, 21:54
Klopt helemaal Koen. Toch zijn er veel mensen die informeren om bij ons te komen rijden maar dan zeggen dat ze met hun "dieseltje" wel niet thuishoren op het circuit. Mijn persoonlijke ervaring is dat je beter met een langzame simpele wagen uw eerste stappen zet.

Telkens er zo'n ongeval gebeurt is dat tijdens de eerste rondjes van het vrij rijden. Jammer van de stukken maar het komt wel vaker voor. Het is wel een goede les voor de anderen.

Slider@7
06-05-2004, 23:55
Was dus één van die 3 wagens die eraf moest wegens overschrijden van die f*****g 95 dB geluidslimiet :frusty: .

Toch frustrerend .... zeker omdat mijn wagen (Caterham) quasi standaard is ... heeft wel een SuperSport kit (o.a. sportluchtfilter) en een side exhaust, maar deze dingen zijn allemaal 'fabrieks items' die standaard op de meeste UK modellen zitten !

Wat voor zin om track days te organiseren als 'echte' track day cars niet toegelaten zijn ... tja ... this must be Belgium ?!?

Nvdr. wil zeker geen kritiek geven op Eran want de organisatie was zoals altijd 100% in orde, ... maar wel op onze bekrompen anti-autosport overheid.

Tja soms moet een mens toch eens even kunnen luchten hé ...

Scapa
07-05-2004, 00:02
Volgende keer een demper installeren of uitlaat achteraan naar buiten laten komen ;) . Of dit nu standaard is of niet doet niet terzake...

Slider@7
07-05-2004, 00:25
Toch vind ik het een beetje pervers dat een wagen die volledig 'roadlegal' is en onlangs zonder problemen door de technische keuring raakte niet op een circuit mag ... :rolleyes:

Ik versta dat er regels nodig zijn en dat geluidsoverlast niet leuk is voor de buurtbewoners (al zal het volgens mij niet op die 1,7 dB steken die ik erboven zat), ... maar misschien zou men beter wat meer aandacht geven aan de technische staat van de wagens ... (in het algemeen) ?!

...

Tja, er zal dus niets anders opzitten dan een stillere demper te plaatsen wil ik niet nog eens hetzelfde tegenkomen ... spijtig dat de paashaas al weer vertrokken is :D

A.J.
07-05-2004, 02:27
de geluidsnorm is inderdaad een probleem.
Bij ons gaat het nog een beetje maar bv. bij de moto's is dat nog erger.
De meeste standaard snelheidsmachines maken teveel lawaai.
Wordt dringend tijd dat in Zolder dezelfde normen gelden als op de openbare weg. Of moeten we echt heiliger zijn dan de paus ???
Trouwens, als ik buiten in mijne hof sta 's avonds hoor ik de autosnelweg die 1 km van het circuit ligt ook. Daar mag je meer lawaai maken als op het circuit . Merci aan alle mensen die voor groen gekozen hebben in het verleden...

toch moet ik zeggen dat de meeste van onze klanten puik werk leveren om geen twee dagen na mekaar "gepakt" te worden. Want als we op de zwarte lijst komen te staan met geluid dan zouden deze dagen wel eens kunnen verdwijnen...
Dat mag niet gebeuren

LeonM
07-05-2004, 08:48
Originally posted by FormulaV-JH495
mooie Anglia ...

van plan om de Historics mee te rijden dit jaar ???

Ik begin in de Historic Eifel-rally, en kijk daarna verder. Zal wel af en toe eens komen proefdraaien op woensdagmiddag.
Maar in de toekomst is een deelname aan een of ander race-evenement is niet uitgesloten.

Jo Smets
07-05-2004, 09:46
aan FormulaV-JH495,

Tuurlijk zijn we er weer bij volgende keer, alleen eerst nog wat km-tjes maken en een olielek oplossen.

PS : alle foto's (die ik gemaakt heb) staan on-line
http://www.smetsminiracing.com/smr/zolder05052004

En dan nog voor iedereen die met geluidsoverlast te maken heeft, succes met het aanpassen van de uitlaat.
Ik heb denk ik een groter probleem, omdat ik bij het roderen woensdag (onder de 5000rpm) al aan 87db zit, wat gaat dat zijn bij 8000rpm volgas ??


race-groeten,
Jo Smets

FormulaV-JH495
07-05-2004, 10:00
Ik gebruik een kleine hoeveelheid staalwol die in mijn uitlaat stop om nog wat meer te dempen ... een oude truk geleerd van in de tijd dat mijn schoonpa formula junior en FFord reed.
en het helpt echt ... zonder dat ik verlies in "Performance" opmerk.
Maar dat zegt ook niet veel hoor ... want ik ben nog altijd 3 sec. te traag naar mijn gedacht.

tigra
07-05-2004, 14:22
ik heb toch mijn bedenkingen bij die geluidsmetingen bij de eerste sprinterscupheb ik er mensen weten afhalen die al 2a 3jaar met zelfde motor en uitlaat rijden plots niet meer voldeden aan de geluidsnorm

A.J.
07-05-2004, 18:25
2 of 3 jaar met dezelfde uitlaat betekend wel dat deze ook kan slijten denk ik ...

Z3Cp
07-05-2004, 22:56
Originally posted by FormulaV-JH495
Z3Cp .... niemand verplicht je om met je eigen "bakje" op circuit te komen rijden ...

maar ik kan je wel zeggen dat wanneer je alles uit je wagen wil krijgen, je af en toe eens in de grindbak zal zitten ... anders race je niet hé ...

Het feit dat je reageert op mijn opmerking over een paar cowboys, geeft me al te denken.
Ik zou jouw redenering anders willen stellen : niemand houdt jou tegen om je onder echte race-omstandigheden te meten met andere piloten. Maar dan wel in echte races...
Ik pretendeer van mezelf niet dat ik alles uit mijn wagen haal (verre van...), maar ik dacht dat de basis van de trackdays was, dat je met jouw wagen naar het circuit komt en dat je er 's avonds nog terug mee naar huis "kan" rijden.
En volgens mij is de racer die uit de zandbak blijft, nog steeds diegene die eerst aan de meet is ;)

FormulaV-JH495
07-05-2004, 23:45
@ Z3Cp ...

Ik moet je 100% gelijk even ivm die "cowboys" ... maar wat ik bedoel is dat ik het nooit met zo'n dure wagen zou durven wagen ... dus hoe kan je nu het gevoel hebben dat je op een circuit rijd terwijl je telkens moet denken dat je met dezelfde wagen terug naar huis moet.

En ivm de echte race-omstandigheden => $$$$$$$$ :(
maar ja ... dit jaar mijn Engelse Nat.B licentie halen in juli of augustus en dan een paar races bij de 750MC.

Ik kom nu al 7 jaar naar de Trackdays @ Zolder ... nog van voor de tijd dat ERAN-Racing ze begon in te richten en ik kan zeggen dat ik er al veel in de zandbak heb zien vastzitten :) ... en niet allemaal waren ze van die "cowboys".

So ... wie komt er allemaal terug in juni ???

A.J.
08-05-2004, 06:14
Originally posted by FormulaV-JH495
[BIk kom nu al 7 jaar naar de Trackdays @ Zolder ... nog van voor de tijd dat ERAN-Racing ze begon in te richten [/B]

Eran racing was toen niet de inrichter maar ikzelf ben reeds sinds 1993 de vaste persoon achter deze trackdays, ook al werden deze dagen onder de vlag van Circuit Zolder georganiseerd

tigra
08-05-2004, 09:00
mijn karretje is een 1400cc en als er eene bmw m3of nen andere voorbij komt vliegen die dan nog zijn lijnen probeert te rijden dan denk ik ook van oei maar da wil nog nie zeggen dat da ne cowboy is,eigelijk is hij geen gevaar voor mij maar ik voor hem omdat ik veel trager ben en ben nog nooit in de zandbak beland maar ook nooit eerst aan de meet(hahaha)

Z3Cp
08-05-2004, 13:39
Originally posted by FormulaV-JH495
@ Z3Cp ...


En ivm de echte race-omstandigheden => $$$$$$$$ :(
maar ja ... dit jaar mijn Engelse Nat.B licentie halen in juli of augustus en dan een paar races bij de 750MC.

OK. Point taken... Veel succes in Engeland, home of racing en trackdays. En dat meen ik echt.
Maar je moet niet ongerust zijn, die BMW is niet mijn enige auto en ik rijd wel degelijk ontspannen op circuit. Het zou nog toffer zijn als ik me niet constant moest zorgen maken over wat anderen nog proberen. Maar zoals gezegd, het zijn er maar een paar en je hebt ze gauw in 't oog.

So ... wie komt er allemaal terug in juni ???

Als het mij lukt qua tijdschema, probeer ik er weer te zijn.

Sportieve groeten

Jo Smets
08-05-2004, 18:42
besten,

Ik zal er zeker zijn in juli

Wat betreft de cowboys, het grote probleem zit hem denk ik niet in de mensen die vaker komen en op het limiet of erover rijden. Maar wel in de nieuwelingen die denken dat ze al kunnen racen en hun wagen kennen na 2 rondjes op het circuit.

We rijden allemaal hard en doen het voor de kick, maar weten we allemaal waar we mee bezig zijn ??? dat is de vraag.

Dus in mijn ogen kan het cowboy gedrag (wat je soms ook gevorderd rijden kan noemen) wel als je weet waar je mee bezig bent. Of diegene dat weet, daar komen we natuurlijk nooit achter.

Maar laat de pret niet bederven, de eran-dagen zijn door God gegeven, zoek maar eens wat anders om op deze manier te rijden.

race groeten,
Jo Smets

Jo Smets
08-05-2004, 18:42
sorry, juli = juni

Z3Cp
08-05-2004, 18:59
Je hebt volkomen gelijk, JS.

En hopelijk kunnen we nog lang genieten van de Eran-days.

Greetings

FormulaV-JH495
10-05-2004, 23:41
Jo ...

Hoe voelde de mini aan voor de erste keer ?? Ik passeerde op 1 van mijn -2min rondjes en had niet echt veel tijd om de mini goed te bekijken :D

Hopelijk zie ik je meer in mijn spiegels :D:D:D ... of omgekeerd :(

rappe106
11-05-2004, 13:10
ik vond het toch belangrijk om mij hier ook eens in te schrijven, mits hier over de 'cowboys' gesproken word. En naar verluid hoort ook een 106'je tot die cowboys, en das de mijne.
mijn excuses dat ik jullie irriteer met mijn rijstijl. maar dit is eigen aan de Rallye. ik hoef niets speciaals te doen om overstuurd door een bocht te gaan. gewoon draaien aan dat stuur. laat staan remmen in de bocht. (daarom ook dat mijn auto zo hoog nodig moest ruzie maken met de grindbak van de double gauche in Francorschamps. ik geef wel toe dat er een kleine menselijke fout aan te pas is gekomen.)
ik denk wel dat de meeste toeschouwer daar kop in hebben, dat er zo 'gespeeld' wordt.
althans ik toch. ik zit dikwijls te wachten tot er een M3 voorbij komt gedrift. of een van de vierwiel aangedreven autos. maar die zilvere lancer heeft mij vorige week wel doen paniekeren. toen zag ik voor het eerst hoe hij zijn eerste linkse nam en heb het van heel dichtbij gezien. maar het is hem vergeven omdat het zo een mooie drift was. :)
Erik, Andy, het zijn toffe dagen, ook al kost het mij m'n auto.

met vriendelijke groeten
Yves

PS: de rooie 106 Rallye is een 1294cc autootje. :)

gunther1
11-05-2004, 18:02
Er zijn nu mensen die al langer op het circuit rijden en ook weten wat ze doen en waar en hoe ze moeten inhalen.
De minder ervaren zullen deze dan wel als "cowboys" bestempelen

MarkXr
11-05-2004, 18:32
Het begrip "cowboys" is in deze nogal relatief te noemen.

Zelf heb ik respect voor iedereen die meerijdt. Of het nu een snellere deelnemer is, een langzamere of iemand die meer of minder risico neemt of iemand met meer of minder circuitervaring of voertuigbeheersing.

Ik vertrouw er ook op dat iedereen mijn manier van circuitrijden respecteert.
Degene die andermans manier van rijden niet kunnen waarderen moeten naar mijn idee op de openbare weg blijven.
Daar dient iedereen zich te houden aan allerlei strikt opgelegde, al dan niet overtrokken, regeltjes.

Dit alles is natuurlijk slechts mijn bescheiden mening....... ;)


Groeten,
Mark

Z3Cp
11-05-2004, 22:01
Originally posted by MarkXr


Zelf heb ik respect voor iedereen die meerijdt. Of het nu een snellere deelnemer is, een langzamere of iemand die meer of minder risico neemt of iemand met meer of minder circuitervaring of voertuigbeheersing.
Groeten,
Mark

Bravo, Mark.
Dit is de juiste spirit !
Ik ben het volledig met je eens en hoop dat iedereen deze mening deelt.
Grote of kleine autos, dure of goedkope, het maakt eigenlijk niet uit. We willen eigenlijk allen hetzelfde...
Onze autos gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn, namelijk sportief rijden en niet om zomaar van a naar b te rijden.
Want in dit land van Stevaerts en andere Anciaux kan je eigenlijk alleen maar op een circuit terecht om nog eens goed gas te geven.

FormulaV-JH495
12-05-2004, 09:30
ik hoop dat eran zijn aantal dagen zal verdubbelen ...

Jo Smets
12-05-2004, 10:24
FormulaV-JH495,

De mini voelde eigenlijk helemaal niet slecht aan voor de eerste keer, er moet wel dringend wat gebeuren aan de afstelling van men webertje (DCOE45), hij staat bovenin een stuk te arm.

Qua wegligging is die perfect, maar die afstellingen had ik in het verleden al kunnen testen, toen de mini nog niet zo doorgedreven getuned was.

Onder de 3500rpm geeft de motor bijna niets (zou zelfs stilvallen) maar tssn de 3500 en 5000 geeft hij de nodige druk in de rug. Ik ben nog niet verder gegaan wegens eerst inrijden he ;).
Als ik hier nog 3000rpm mag bovenop doen, dan gaan we richting 2 minuten, daar ben ik zeker van. Heb nu al ne 2.30 gedraaid, dat is de tijd die ik de eerste keren met eran ook draaide met mijne ex-saxo(is verkocht).

Racegroeten en tot in juni
Jo Smets