PDA

View Full Version : F1 2001


krikke
08-10-2001, 16:55
F12001 lijkt mij toch dik in orde te zijn. Na enkele tweakbeurten speelt het spel vlot op mijn AMD T-Bird 850 met GeForce2. De gemiddelde framerate is tussen de 35 en de 40, en dus aangenaam om te spelen. Zeker nadat ik 4XFSAA aanschakelde zonder hinderlijk framerateverlies is het ook grafisch zeer te pruimen.
Ook de physics lijken lijken héél goed te zijn. Zowel de oneffenheden in de baan, als de curbs zorgen voor een botsende wagen, en de dempers moeten dus goed afgesteld worden wil je niet regelmatig aan decorverbouwing doen. Het geluid is fenomenaal. De wagen klinkt juist hetzelfde zoals de onboard-videofragmenten van de echte bolides. Enkel het geluid van slippende banden is niet echt optimaal, maar de tweakers zullen dit binnen de kortste keren wel aanpassen, zoals ook de tabaksvrije reclame enzv.
De menuopties lijken op die van de meeste F1-spellen, met dat verschil dat het ook mogelijk is om F1 scholing te volgen. De ideale lijn, rempunten, het insturen, en curbsbestijging en wat weet ik nog allemaal, worden hierbij aangeleerd. Dit gebeurd met de Arrows tweezitter, waar je eerst mag meerijden als passagier, om vervolgens zelf het stuur te nemen. Wanneer je een goeie leerling blijkt, mag je als beloning ook de Minardi tweezitter rijden, alsook de Arrows driezitter.
De meeste circuits zijn mooi, en tamelijk juist gemoddelleerd (naar mijn bescheiden mening) Enkele vallen lelijk uit de boot, (Hungaroring, Silverstone, en spijtig genoeg ook Francorchamps…) De andere zijn echter een genot om te zien.
De typische kenmerken van de circuits zijn in F1 2001 méér aanwezig, dan in welk ander F1 spel. De rechte lijn op Interlagos bijvoorbeeld, hotst en botst dat het niet mooi meer is, en als je de curbs van de busstop in Spa wat te enthousiast neemt, wordt de wagen zonder probs airborne.
Op het stuurtje zit een LCD waar je de belangrijkste informatie kan aflezen, zoals de benzinehoeveelheid, toestand van de banden, eventuelen straffen (stop & go) enzv. Als je gaat pitten vlieg je als een gek binnen, om juist voor de lijn een remstoot te geven, en de snelheidsbegrenzer in te schakelen en vervolgens met een ‘prottende’ bolide je box op te zoeken.(spijtig genoeg is er weer weinig beweging te zien in de pit, alhoewel de animatie van je eigen pitcrew wél heel goed is.)
Over de AI kan ik nog niet veel zeggen, ik reed nog maar enkele quickraces, die meestal vlug met brokken eindigden (mijn schuld). Het lijkt in elk geval tamelijk goed. (in elk geval komen ze niet langs achter binnenbotsen om de 2 minuten zoals in F1RC)
Wat is er niet zo goed dan ? Er is géén telemetrie. Hoe een setup te tunen, zonder grafiekjes te bestuderen, jongens, hoe is het mogelijk…Ik hoop dat er iemand dit voor mekaar kan krijgen. ( met MonacoGrandPrix2 was dat toch het geval. Alhoewel er telemetrie in het spel aanwezig was, ontwikkelde iemand toch nog een betere analyser.)
Met mijn Sidewinder FF Wheel krijg ik het dode punt maar niet op 0, met gevolg dat je het stuur steeds een klein beetje naar links of rechts moet bewegen, alvorens de wagen reageerd. Ook het gaspedaal heeft een beetje de alles- of niets-eigenschap. En dan natuurlijk het belangrijkste, de force feedback is er niet. Volgens mij zaten ze bij ISI, de ontwikkelaar van het spel, duidelijk achter op schema, en naar het schijnt wordt de FF in de Patch geactiveerd(ja, F1 2001 zal ook gepatched moeten worden, een game zonder, is de dag van vandaag blijkbaar ondenkbaar) De FF was volgens ISI bij de releasedatum van het spel, niet goed genoeg om uit te brengen.
Als de patch dan niet zo lang op zich laat wachten als F1RC, kunnen we eens zo blij zijn om binnenkort met een trillend stuurtje de baan op te gaan…De replays in het spel gaan vlot (framerate), de opgeslagen replays stotteren echter fel. Dit kan een driverprob zijn ook, afwachten tot de patch ?
De replayeditor is niet echt denderend, en wat kaal.
Tja, bij mij maakt dit spel toch een héél positieve indruk, en ik wacht ongeduldig op alle extra’s die binnenkort zullen te downen zijn, zoals de sigarettenreclame, extra circuits, replayeditors, en natuurlijk de patch. Waar is zeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Kwil ze nuuuuuuu….

Ps: Niet alleen Mansell rijdt graag eens een 2 of 3 zitter naar de ..., ik ook! (zie file)

krikke
08-10-2001, 16:56
de file?

krikke
08-10-2001, 16:58
sorry, de file wil er blijkbaar niet op...:frusty:

Finish
08-10-2001, 21:48
Hét ultieme snelheidsgevoel krijg je toch wel op 2 circuits:

Monaco als je uit de tunnel komt geraasd, en Indianapolis op het deel van het ovaal. Prachtig gewoon.

Pet af voor EA..

Btw Krikke: Bijlages lukken nog altijd niet op dit forum. Maar daar heeft airco mogelijk wel een deskundige uitleg over ;)