Log in

View Full Version : Wetenschappelijke naam voor achtervolgingswaanzin

Oneliner
24-04-2004, 11:52
Na even zoeken op google heb ik deze niet meteen gevonden.
Zijn er hier psychologen in de buurt die de wetenschappelijke naam hiervan kennen?

Of gewoon slimme mensen?

Merci al

Scapa
24-04-2004, 13:33
Paranoia, niet?

TiBo
25-04-2004, 12:56
Voor zover ik weet bestaat er geen specifieke 'wetenschappelijke' naam voor achtervolgingswaanzin.

Achtervolgingswaanzin zien we ook zelden als een alleenstaand verschijnsel, maar kadert binnen een groter geheel. Zo vertonen mensen met een schizofrene stoornis vaak achtervolgingswaanzin.

Volgens de DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 4e editie) valt de achtervolgingswaanzin onder de groep van de Waanstoornissen (Delusional Disorders)

Criteria:

A Niet-bizarre wanen met een duur van ten minste een maand.
B Er is nooit voldaan aan criterium A voor Schizofrenie
C Los van de invloed van de wanen of de vertakkingen ervan is het functioneren niet duidelijk beperkt en is het gedrag niet onmiskenbaar vreemd of bizar.
D Indien stemmingsepisodes tegelijk met wanen zijn voorgekomen, was de totale duur ervan kort in verhouding tot de duur van de waanperiodes.
E De stoornis is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel of een somatische aandoening

We onderscheiden:

- Erotomane type
- Grootheidstype
- Jaloersheidstype
- Somatische type
- Gemengd type
- Niet-gespecifieerd type
- Achtervolgingstype (Persecutory type): wanen dat betrokkene op een of andere manier kwaadwillig wordt behandeld.

TiBo
25-04-2004, 13:01
"Paranoia" is een subtype van schizofrenie.

Het Paranoïde Type:

A. Preoccupatie met een of meer wanen of frequente gehoorshallucinaties.
B. Geen van de volgende is opvallend aanwezig: onsamenhangende spraak, chaotisch of katatoon gedrag, of vlak of inadequaat affect.

FormulaV-JH495
26-04-2004, 09:40
a Typical Headshrinker :) ..; alles komt uit de boekskes :)

TiBo
26-04-2004, 15:21
Was ik vergeten te zeggen dat ik de DSM-IV persoonlijk heb samengesteld ;)

Oneliner
26-04-2004, 17:42
DSM 4 zit ier ook nog vers int geheugen :)
Net besproken met psychologie.

In ieder geval al kei hard bedankt voor de tips. Kga het nu is iet of wa deftig proberen uit te werken.