P De Sonville
27-04-2004, 01:23
Belcar & World Series Zolder
Mediagroup Van Dyck Belcar
Demonstratie van PSI-duo Vosse/Bouvy
Met de overwinning van Vosse/Bouvy in een PSI-Porsche is er een einde gekomen aan de hegemonie van de Vipers. Het was al geleden van het Racing Festival in Francorchamps anno 2001 dat de Vipers nog eens hun meerdere moesten erkennen. Een bewijs dat de concurrentie niet stilzat en het plateau van de Mediagroup Van Dyck Belcar er sterk op vooruit ging in de aanloop naar het nieuwe seizoen. Maar dat het addergebroed nog steeds de te kloppen wagens zijn, bewees nog maar eens de pas verreden wedstrijd in het kader van de Belcar & World Series Zolder. Zonder de technische tegenslag van GLPK hadden we nog een mooie eindsprint gezien. Een nieuw tijdperk is ingeluid. Een goede zaak voor het kampioenschap zelf en voor de prognoses in de aanloop naar de volgende ontmoeting, de Spa Euro Race in Francorchamps, een wedstrijd over 4 uren. 50 wagens tekenden afgelopen weekend paraat voor de tweede ontmoeting van de Mediagroup Van Dyck Belcar. De forfaits die we moesten noteren kwamen van de BMW’s van Meyers/Meyers (TB), Leyssens/Vandermaesen (TB), Van Samang/Molenaars (TB), Van Cleemputte/Frans/Winnepenninckx (TB), de Marcos van Moritz Racing (GTB) en de BMW’s Z3 Coupé van LVC en JMT (GTA). Maar deze werden gedeeltelijk gecompenseerd door de guestwagens van AD Sport met Bruynoghe/Herman in de GTB Porsche en de Venturi van Canaguier/Thomas. Daardoor passeerden welgeteld 50 bolides de inschrijvingstafel.
Tijdens de trainingen stond er opnieuw geen maat op de SRT-Corvette waarin Marc Goossens zijn vorig record nog een fractie scherper zette en met een chrono van 1’29”576 anderhalve seconde onder de tijd bleef van de PSI-Porsche van Bouvy/Vosse. Sinds lange tijd dus geen Viper op de eerste startrij. Maar het addergebroed met Kuismanen, Kumpen en Hart bleef eveneens onder de 1’32”, wat op zich al een schitterende chrono is.
Anthony Kumpen: “De Viper begint zijn beperkingen te vertonen tegenover de recentere bolides en de uitzonderlijke hoge kwaliteit van de Belcar 2004. Ik reed tijdens de trainingen voor wat ik en de wagen waard waren, maar méér zit er
momenteel niet in. Bert en ikzelf vonden een plaats op de tweede startrij een goede uitgangspositie om de wedstrijd aan te vatten”. In al zijn ijver om toch nog een betere chrono uit de Viper te persen ging Anthony zelfs even de boer op nadat hij te laat op de remmen ging staan in de eerste linkse.
In GTB geen verrassingen tijdens de trainingen toen de Gillet Vertigo van Ugeux/Kuppens zich ruimschoots de meerdere toonde van de Porsches van Lambert/Lefort, Thiers/Thiers en de Ultima van Qvick/Geoffroy.
Radermecker parkeerde zijn Ford Mondeo Silhouet op een schitterende 9de startplaats en dook voor het eerst onder de 1’35”. MI-stalgenoot Duez moest 2 seconden toegeven met de Jaguar Silhouet X-Type. De BMW van Severich/ Kenis draaide de snelste chrono in Divisie Toerisme en bleek ruim 3 eenheden sneller dan de ex-SRT Mondeo, nu in handen van MSE en Peter Van Delm.
In de klasse TB was Patrick Snijers de beste trainer van het veld. De Volvo S40, eigenlijk een klasse TC 2-liter, moet niet onderdoen voor de TB-concurrentie die qua cilinderinhoud tot 3200cc mag gaan. De Volvo rijdt echter in TC-configuratie en weegt een pak minder. Maar dit doet weinig terzake aan de prachtige en onverwachte knappe prestatie van de ex-BTCC Volvo S40.
Merkwaardig feit nog toen Franz Lamot tijdens de warm up de Corvette in de muur plantte. “Totaal onverwacht”, stamelde de Lierenaar achteraf. “Ik moest even door het gras om een Porsche te ontwijken en plots was de Corvette onbestuurbaar”. De SRT-crew kreeg het Amerikaans monster opgelapt, maar net voor de start weigerde de startmotor alle dienst, waardoor de onfortuinlijke Lamot, reeds geplaagd dor hevige nekpijnen, vanuit de stands moest vertrekken.
Na de start van het 50-koppig startveld ging de PSI-Porsche met Fred Bouvy er als een speer vandoor en bouwde per ronde bijna anderhalve seconde voorsprong uit tegenover de naaste concurrentie. Het Viper-trio volgde op een zakdoek en vocht een veldslag uit voor de tweede stek. Een uitstekende Menten in de AD-Porsche kon makkelijk aanklampen, net als de Stealth van Van Moerkerke en de RTM-Porsche van Couwbergs. Hart kreeg af te rekenen met een platvoet en was op achtervolgen aangewezen. Soms als een waanzinnige tot de versnellingsbak begaf en de Nederlander, gekoppeld aan Mike Hezemans de handdoek moest werpen.
Ondertussen ploegde Lamot zich een weg door het peloton en werd hij na 30 minuten wedstrijd reeds gesignaleerd in 12de positie. Verder dan een zesde plaats zou deze inhaalrace niet duren, want toen brak de gaskabel en mocht SRT
voor de tweede maal op rij puntenloos huiswaarts. “Ondanks alles ben ik niet ontevreden over mijn prestatie”, gaat Lamot verder. “Ik draaide tijdens mijn inhaalrace de tijden van de koplopers en Marc Goossens zou de Corvette zeker op het podium geplaatst hebben”. De Stealth van Van Moerkerke/De Drijver reed een voortreffelijke wedstrijd, maar toen tijdens de pilotenwissel de startmotor verdere dienst weigerde en de futuristische bolide in gang moest worden geduwd, volgde een logische ‘stop and go’ en waren alle kansen op een mooie eindplaats verkeken. Toch in het oog houden in de toekomst, die Stealth.
Ook RS-Racing met Maes/Verbist boekte terug vooruitgang en ze krijgen de ex Manthey-Porsche stilaan onder de knie. Zo waren ze regelmatig in de buurt te zien van Wauters/Wauters en Van Sande/Palttala. Ze eindigden op een
voortreffelijke 6de plaats. Voor de broers Wauters is het nog wachten tot de volgende wedstrijd alvorens hun nieuwe strijdros zal klaar zijn. Met hun krachtiger en beter materiaal moeten ze in staat zijn de top 5 binnen te duiken.
Vooraan ging de PSI-show verder en kon Vosse de wedstrijd controleren. Anthony Kumpen wou nog een ultieme aanval inzetten, maar een losgekomen splitter verminderde sterk de downforce van de GLPK-Viper, waardoor Kumpen wijselijk eieren koos voor zijn geld en zijn tweede plaats veilig stelde. Na de overwinning tijdens het New Race Festival blijven ze zodoende aan de leiding in de tussenstand. Ook Kuismanen/Hasenbichler konden hun podiumplaats makkelijk handhaven, terwijl zich nog naar het einde toe een mooi gevecht ontspon voor de 4de plaats tussen Vanierschot, die Verbergt verving als co van Menten, en Palttala. De vliegende Fin haalde het tenslotte met amper 3 seconden van AD-baas Vanierschot. En had Palttala net na de pilotenwissel niet af te rekenen met een slecht gemonteerd achterwiel, dan hadden twee PSI-Porsches mogelijk allebei op het ereschavot gestaan. Het RTM-duo Van De Haterd/Couwbergs dat in het begin van de wedstrijd goed vooraan meedraaide, verloor een pak tijd toen de achterste stabilo brak en ze zodoende het voetje moesten lichten. Een 13de eindplaats was hun deel.
Klasse GTB: Alweer Lambert/Lefort
Ondanks het feit dat de Gillet Vertigo momenteel ontegensprekelijk de snelste GTB van het peloton is, gingen de bloemen terug naar het Franstalig duo Lambert/Lefort in hun Porsche GT3 RS. Na de start nestelde Kuppens zijn Vertigo tussen de GTA’s, terwijl zich een eindje verderop een geweldige strijd ontspon tussen de Porsches van de broers Thiers, Lambert/Lefort en de Ultima van Qvick/Geoffroy, die bij zijn maidentrip reeds behoorlijk van zich liet spreken. Met een trainingstijd van 1’38”6 nestelde Qvick zich tussen de beste GTB’s, wat voor de Oostendse tuner een goede uitgangspositie betekent voor de toekomst. Na half wedstrijd moest de Oostendenaar de strijd staken met een defecte aandrijfas, maar hij bewees dat men in de toekomst zal moeten rekening houden met de Engelse sportwagen. Het andere exemplaar van Theuws/Derdaele kreeg reeds tijdens de trainingen af te rekenen met achterbrug-problemen. Eénmaal, en met véél moeite, het probleem opgelost, kregen ze dan
tijdens de wedstrijd te maken met een nukkige vernellingsbak, waardoor ze de wedstrijd beëindigden in derde versnelling. Een martelgang. Maar nogmaals, éénmaal de Ultima’s op punt, worden ze belangrijke belagers voor de rest van het GTB-peloton. Vooraan verloren we de broers Thiers met een losgekomen waterdarm, terwijl de Vertigo worstelde met een abnormale bandenslijtage. Daardoor konden Lambert/Lefort doorstoten naar de eerste plaats en hadden Vancraeynest/Dentant lang zicht op het podium. Maar op 4 minuten van de geblokte vlag moest Vancraeynest nog komen pitten om een lekke band te vervangen. De Speedlover-Porsche GT3 van Verhoeven/Döring werd net zoals tijdens het BNRF 3de voor de Gastines/De Craene en pakt zodoende twee podiums op rij.
Mediagroup Van Dyck Belcar
Demonstratie van PSI-duo Vosse/Bouvy
Met de overwinning van Vosse/Bouvy in een PSI-Porsche is er een einde gekomen aan de hegemonie van de Vipers. Het was al geleden van het Racing Festival in Francorchamps anno 2001 dat de Vipers nog eens hun meerdere moesten erkennen. Een bewijs dat de concurrentie niet stilzat en het plateau van de Mediagroup Van Dyck Belcar er sterk op vooruit ging in de aanloop naar het nieuwe seizoen. Maar dat het addergebroed nog steeds de te kloppen wagens zijn, bewees nog maar eens de pas verreden wedstrijd in het kader van de Belcar & World Series Zolder. Zonder de technische tegenslag van GLPK hadden we nog een mooie eindsprint gezien. Een nieuw tijdperk is ingeluid. Een goede zaak voor het kampioenschap zelf en voor de prognoses in de aanloop naar de volgende ontmoeting, de Spa Euro Race in Francorchamps, een wedstrijd over 4 uren. 50 wagens tekenden afgelopen weekend paraat voor de tweede ontmoeting van de Mediagroup Van Dyck Belcar. De forfaits die we moesten noteren kwamen van de BMW’s van Meyers/Meyers (TB), Leyssens/Vandermaesen (TB), Van Samang/Molenaars (TB), Van Cleemputte/Frans/Winnepenninckx (TB), de Marcos van Moritz Racing (GTB) en de BMW’s Z3 Coupé van LVC en JMT (GTA). Maar deze werden gedeeltelijk gecompenseerd door de guestwagens van AD Sport met Bruynoghe/Herman in de GTB Porsche en de Venturi van Canaguier/Thomas. Daardoor passeerden welgeteld 50 bolides de inschrijvingstafel.
Tijdens de trainingen stond er opnieuw geen maat op de SRT-Corvette waarin Marc Goossens zijn vorig record nog een fractie scherper zette en met een chrono van 1’29”576 anderhalve seconde onder de tijd bleef van de PSI-Porsche van Bouvy/Vosse. Sinds lange tijd dus geen Viper op de eerste startrij. Maar het addergebroed met Kuismanen, Kumpen en Hart bleef eveneens onder de 1’32”, wat op zich al een schitterende chrono is.
Anthony Kumpen: “De Viper begint zijn beperkingen te vertonen tegenover de recentere bolides en de uitzonderlijke hoge kwaliteit van de Belcar 2004. Ik reed tijdens de trainingen voor wat ik en de wagen waard waren, maar méér zit er
momenteel niet in. Bert en ikzelf vonden een plaats op de tweede startrij een goede uitgangspositie om de wedstrijd aan te vatten”. In al zijn ijver om toch nog een betere chrono uit de Viper te persen ging Anthony zelfs even de boer op nadat hij te laat op de remmen ging staan in de eerste linkse.
In GTB geen verrassingen tijdens de trainingen toen de Gillet Vertigo van Ugeux/Kuppens zich ruimschoots de meerdere toonde van de Porsches van Lambert/Lefort, Thiers/Thiers en de Ultima van Qvick/Geoffroy.
Radermecker parkeerde zijn Ford Mondeo Silhouet op een schitterende 9de startplaats en dook voor het eerst onder de 1’35”. MI-stalgenoot Duez moest 2 seconden toegeven met de Jaguar Silhouet X-Type. De BMW van Severich/ Kenis draaide de snelste chrono in Divisie Toerisme en bleek ruim 3 eenheden sneller dan de ex-SRT Mondeo, nu in handen van MSE en Peter Van Delm.
In de klasse TB was Patrick Snijers de beste trainer van het veld. De Volvo S40, eigenlijk een klasse TC 2-liter, moet niet onderdoen voor de TB-concurrentie die qua cilinderinhoud tot 3200cc mag gaan. De Volvo rijdt echter in TC-configuratie en weegt een pak minder. Maar dit doet weinig terzake aan de prachtige en onverwachte knappe prestatie van de ex-BTCC Volvo S40.
Merkwaardig feit nog toen Franz Lamot tijdens de warm up de Corvette in de muur plantte. “Totaal onverwacht”, stamelde de Lierenaar achteraf. “Ik moest even door het gras om een Porsche te ontwijken en plots was de Corvette onbestuurbaar”. De SRT-crew kreeg het Amerikaans monster opgelapt, maar net voor de start weigerde de startmotor alle dienst, waardoor de onfortuinlijke Lamot, reeds geplaagd dor hevige nekpijnen, vanuit de stands moest vertrekken.
Na de start van het 50-koppig startveld ging de PSI-Porsche met Fred Bouvy er als een speer vandoor en bouwde per ronde bijna anderhalve seconde voorsprong uit tegenover de naaste concurrentie. Het Viper-trio volgde op een zakdoek en vocht een veldslag uit voor de tweede stek. Een uitstekende Menten in de AD-Porsche kon makkelijk aanklampen, net als de Stealth van Van Moerkerke en de RTM-Porsche van Couwbergs. Hart kreeg af te rekenen met een platvoet en was op achtervolgen aangewezen. Soms als een waanzinnige tot de versnellingsbak begaf en de Nederlander, gekoppeld aan Mike Hezemans de handdoek moest werpen.
Ondertussen ploegde Lamot zich een weg door het peloton en werd hij na 30 minuten wedstrijd reeds gesignaleerd in 12de positie. Verder dan een zesde plaats zou deze inhaalrace niet duren, want toen brak de gaskabel en mocht SRT
voor de tweede maal op rij puntenloos huiswaarts. “Ondanks alles ben ik niet ontevreden over mijn prestatie”, gaat Lamot verder. “Ik draaide tijdens mijn inhaalrace de tijden van de koplopers en Marc Goossens zou de Corvette zeker op het podium geplaatst hebben”. De Stealth van Van Moerkerke/De Drijver reed een voortreffelijke wedstrijd, maar toen tijdens de pilotenwissel de startmotor verdere dienst weigerde en de futuristische bolide in gang moest worden geduwd, volgde een logische ‘stop and go’ en waren alle kansen op een mooie eindplaats verkeken. Toch in het oog houden in de toekomst, die Stealth.
Ook RS-Racing met Maes/Verbist boekte terug vooruitgang en ze krijgen de ex Manthey-Porsche stilaan onder de knie. Zo waren ze regelmatig in de buurt te zien van Wauters/Wauters en Van Sande/Palttala. Ze eindigden op een
voortreffelijke 6de plaats. Voor de broers Wauters is het nog wachten tot de volgende wedstrijd alvorens hun nieuwe strijdros zal klaar zijn. Met hun krachtiger en beter materiaal moeten ze in staat zijn de top 5 binnen te duiken.
Vooraan ging de PSI-show verder en kon Vosse de wedstrijd controleren. Anthony Kumpen wou nog een ultieme aanval inzetten, maar een losgekomen splitter verminderde sterk de downforce van de GLPK-Viper, waardoor Kumpen wijselijk eieren koos voor zijn geld en zijn tweede plaats veilig stelde. Na de overwinning tijdens het New Race Festival blijven ze zodoende aan de leiding in de tussenstand. Ook Kuismanen/Hasenbichler konden hun podiumplaats makkelijk handhaven, terwijl zich nog naar het einde toe een mooi gevecht ontspon voor de 4de plaats tussen Vanierschot, die Verbergt verving als co van Menten, en Palttala. De vliegende Fin haalde het tenslotte met amper 3 seconden van AD-baas Vanierschot. En had Palttala net na de pilotenwissel niet af te rekenen met een slecht gemonteerd achterwiel, dan hadden twee PSI-Porsches mogelijk allebei op het ereschavot gestaan. Het RTM-duo Van De Haterd/Couwbergs dat in het begin van de wedstrijd goed vooraan meedraaide, verloor een pak tijd toen de achterste stabilo brak en ze zodoende het voetje moesten lichten. Een 13de eindplaats was hun deel.
Klasse GTB: Alweer Lambert/Lefort
Ondanks het feit dat de Gillet Vertigo momenteel ontegensprekelijk de snelste GTB van het peloton is, gingen de bloemen terug naar het Franstalig duo Lambert/Lefort in hun Porsche GT3 RS. Na de start nestelde Kuppens zijn Vertigo tussen de GTA’s, terwijl zich een eindje verderop een geweldige strijd ontspon tussen de Porsches van de broers Thiers, Lambert/Lefort en de Ultima van Qvick/Geoffroy, die bij zijn maidentrip reeds behoorlijk van zich liet spreken. Met een trainingstijd van 1’38”6 nestelde Qvick zich tussen de beste GTB’s, wat voor de Oostendse tuner een goede uitgangspositie betekent voor de toekomst. Na half wedstrijd moest de Oostendenaar de strijd staken met een defecte aandrijfas, maar hij bewees dat men in de toekomst zal moeten rekening houden met de Engelse sportwagen. Het andere exemplaar van Theuws/Derdaele kreeg reeds tijdens de trainingen af te rekenen met achterbrug-problemen. Eénmaal, en met véél moeite, het probleem opgelost, kregen ze dan
tijdens de wedstrijd te maken met een nukkige vernellingsbak, waardoor ze de wedstrijd beëindigden in derde versnelling. Een martelgang. Maar nogmaals, éénmaal de Ultima’s op punt, worden ze belangrijke belagers voor de rest van het GTB-peloton. Vooraan verloren we de broers Thiers met een losgekomen waterdarm, terwijl de Vertigo worstelde met een abnormale bandenslijtage. Daardoor konden Lambert/Lefort doorstoten naar de eerste plaats en hadden Vancraeynest/Dentant lang zicht op het podium. Maar op 4 minuten van de geblokte vlag moest Vancraeynest nog komen pitten om een lekke band te vervangen. De Speedlover-Porsche GT3 van Verhoeven/Döring werd net zoals tijdens het BNRF 3de voor de Gastines/De Craene en pakt zodoende twee podiums op rij.