PDA

View Full Version : Eerste podium voor Vanina ickx/Alexandra Van de Velde


P De Sonville
28-04-2004, 18:04
Belcar & World Series Zolder

Eerste podium voor Vanina & Alexandra

Voor de ogen van een kleine 40.000 bezoekers die Circuit Zolder afgelopen weekend mocht verwelkomen zijn de Daikin-girls Alexandra Van de Velde en Vanina Ickx erin geslaagd de Mini Cooper S3 naar de tweede plaats te loodsen in klasse TB van het Belcarkampioenschap.
Reeds tijdens het Belcar New Race Festival hadden beide meiden reeds zicht op een podiumplaats. Maar toen ging het feest niet door. Een losgekomen wiel zette de Mini vroegtijdig aan de kant op een moment dat hij zich in derde stelling bevond. Dit bleek alleen maar uitstel. Nu, drie weken later, mochten Vanina en Alexandra voor de eerste maal dit seizoen plaatsnemen op het ereschavot. Reeds tijdens de trainingen was het duidelijk dat de crew van Van de Velde Motors goed werk had geleverd. Vanina draaide naar eigen zeggen vlot en zonder forceren 1’44”6, wat een vierde tijd betekende in de klasse TB.
Vanina nam de start en kon zich prima handhaven in het peloton met strakke rondetijden. Na één uur wedstrijd en 10 minuten vroegen dan voorzien kwam Vanina, op dat moment in derde positie, plots de stands binnengereden met een afgerukte deur. Alexandra was nog niet klaar voor de pilotenwissel en er gingen enkele minuten verloren. Alexandra kwam terug de piste op in vierde stelling, kon opklimmen naar de derde plaats, maar het te zacht schoeisel speelde haar duidelijk parten. Blijkbaar was men verrast door de warme weersomstandig-heden en was het te zachte rubber niet opgewassen tegen 2 uren wedstrijd.
Alexandra: “Dit zijn zo van die details die je pas ontdekt door ervaring en moeilijk op voorhand kan uittesten. De banden bleken te zacht. Blijkbaar is de Mini een grotere bandenvreter dan de BMW van vorig seizoen. Ik moest mijn rijstijl aanpassen en mijn wedstrijd afstemmen op de concurrentie. Met de derde plaats waren we best tevreden. Toen ik de Volvo van Snijers zag stilstaan wist ik dat ik me in 2de positie bevond. Vanuit de pits kreeg ik informatie dat ik één ronde achterlag op de koploper en één ronde voorsprong had op de derde.
Ik heb dan het voetje gelicht en mijn banden gespaard. Ik wist dat, zonder noemenswaardige problemen, ons eerste podium een feit was. Het is nu uitkijken naar de volgende wedstrijd in Francorchamps over 4 uren. Mogelijks bouwen we een 3.2l-motor in, want momenteel moeten we het nog steeds stellen met de 3l-krachtbron. De meeste wagens in TB rijden met een 3.2l-motor”.


Tijdens de twee wedstrijden van de MINI Challenge verging het Alexandra een héél stuk minder. Nadat ze tijdens de trainingen reeds in de tweede ronde haar vorige chrono ruim één seconde scherper zette, ging de Wetterse advocate vol zelfvertrouwen en in 9de positie van start in de eerste manche. Jurgen van Hover, die één plaats voor haar stond, raakte moeilijk uit de startblokken, waardoor ook Alexandra een aantal plaatsen verloor. De Daikin-rijdster kon nog een paar plaatsen winnen, maar werd dan brutaal aangetikt en verwezen naar de 11de plaats. Vanop die stek ving ze de tweede heat aan, maar aan de chicane kon ze Cuyvers niet meer ontwijken. Deze ging te laat in de remmen en kwam dwars op de piste te staan. Over and out. In de tussenstand van het kampioenschap verhuist Alexandra naar de 15de plaats, maar behoudt haar eerste plaats in het damesklassement.
Maar de bittere pil die ze moest doorslikken in de MINI Challenge werd ruimschoots gecompenseerd door de schitterende 2de plaats in de Belcar.

RaptuningGirl
28-04-2004, 18:28
Dikke proficiat voor de daikin meiden.
Ze hebben echt hun best gedaan. Het was zeker niet makkelijk. Zeker niet toen Vanina spinde :s
Maar toch alles goed afgelopen.
Doe zo verder meisjes, laat die mannen maar is zien hoe ook vrouwen goed zijn in auto rijden :)

RX-7 freakske
28-04-2004, 20:44
Keep up the good work Daikin girls en crew!!!!