PDA

View Full Version : bandenspanning op circuit


KoenC
29-04-2004, 21:38
Welke bandenspanning moet ik gebruiken als ik met straatbanden op circuit ga rijden? Stel dat de voorgeschreven bandenspanning 2.3 bar vooraan en 2.1 bar achteraan is. Voor een beter rijgedrag in de bochten is het normaal dat je voor dagdagelijks gebruik de bandenspanning wat opdrijft, b.v. 2.5 bar vooraan en 2.3 bar achteraan.

Op circuit kan ik me inbeelden dat na een paar ronden de bandenspanning (te?) hoog kan oplopen door het warm worden van de banden. Hoe houd je hier best rekening mee?

a) bandenspanning maar laten oplopen en na enkele ronden wat druk van de banden laten?

of

b) vooraleer je begint te rijden de bandenspanning wat lager zetten dan de voorgeschreven waarde? Hoeveel lager moet dit dan zijn zonder de banden te slap te laten worden?

FormulaV-JH495
29-04-2004, 22:39
Ik kan je niet helpen .. sorry ...

zelf heb ik maar 0.9 (front) en 1 bar (rear) nodig.

waarom koop je niet een extra set banden die een wat betere grip hebben (Yokohama heeft een goeie compound hiervoor en zo duur zijn niet echt)

thrust ssc
30-04-2004, 07:18
Welke bandenmaat en welk type van auto heb je ?

Als ik als bandendealer aan een test ( voorstelling nieuw bandentype) van een bandenmerk deelneem op een circuit dan word de druk op 3.0 bar gezet, door de wrijving komt de druk dan op 4.0 bar, is echter geen enkel probleem.
de juiste druk in spa ipv 2bar maakt een verschil van 5-7 sec !!!!
Zolder 3-4 sec
Ik wil je verder helpen maar ik ben op verlof van 1mei tot 11mei

veel succes

KoenC
30-04-2004, 08:48
Originally posted by thrust ssc
Welke bandenmaat en welk type van auto heb je ?

Mijn wagen is een Opel Corsa C GSI met bandenmaat 195/50/15 (Bridgestone Potenza S03).

Lemans
30-04-2004, 09:13
De bandendruk zou toch ongeveer rond de 2 bar moeten zitten.
Wij rijden met een mini in de cup en vorig jaar stonden we ook op straatbanden. De resultaten waren het beste onder de 2.2 bar,
dit betekend dat je moet starten met een druk onder de 1.7 bar en dan na een vijftal ronden de druk opnieuw laten zakken naar 2.2 bar.
Bij originele wagens durft de ophanging en gewicht van de wagensoms wat roet in het eten gooien en zal met met een vrij hoge bandendruk dit trachten te compenseren.
Op de ERAN dagen doen we de service, kom maar langs!
( vanaf nu monteren we ook Bridgestones op het circuit zelf, deze dienen echter wel besteld te worden )

Jemme
01-05-2004, 23:15
Hoeveel druk zet je dan best op intermediates? Meer of minder dan op straatbanden?

Lemans
02-05-2004, 01:52
Als de flanksterkte hetzelfde is, dezelfde druk.
Stijvere flank , minder druk en zachtere flank, meer druk.

pascual
03-05-2004, 19:14
Originally posted by Lemans
Als de flanksterkte hetzelfde is, dezelfde druk.
Stijvere flank , minder druk en zachtere flank, meer druk.

Dat klopt, en de stijfheid vd band = het snelheids symbool nl: T; V ; H ;.... hoe verder in het alfabet hoe sterker de flank.

Jochie
14-05-2004, 22:31
Beste is om een paar rondjes te rijden tot je banden warm zijn en dan de druk wat te verlagen.

Hoeveel bar en symmetrisch voor/achter is afhankelijk van meerdere dingen.
Bij de Golf rijden we meestal op 2.1 hot.

Een hulpmiddeltje is om een krijtstreep te trekken dwars over je banden.
Zo zie je heel makkelijk welk loopvlak je gebruikt.
Streep tot op de zijkanten weg voorbij profiel, druk verhogen.
Streep niet tot op de rand van het profiel weg, druk wat verlagen.
Simpel maar het werkt!

Jochen