PDA

View Full Version : Banden en compounds


Jo Smets
03-05-2004, 13:52
Beste allen,

door het op circuit rijden met zowel een race-wagen als gewone straatwagen. Ben ik eens naar de banden gaan kijken en valt me op dat de wegbanden toch serieus wat grip leveren. De Race-slicks geven natuurlijk meer.

Wat ik me nu afvraag is hoe het zit met de zachtheid van wegbanden? Zijn deze zachter dan race-banden (omdat ze minder zwaar belast worden) of zijn ze harder. (Omdat slicks extra zacht gemaakt worden om te kleven aan het circuit op temperatuur)

Ik heb hierbij gemengde gevoelens en heb wel een idee wat ik logischer vind maar wil me niet uitspreken om grote flaters te vermijden. :)

Daarom, als iemand bvb wat cijfers weet van zachtheid, laat ze maar horen, dan geraak ik er wel uit.
bvb de Pirelli PZero op de nieuwe minis tov de P5000 drago

dan kom ik al een heel eind verder.

met race-groeten,
Jo Smets

Jo Smets
03-05-2004, 15:30
Komt hier nog bij dat je bvb de Yokohama A032R op zowel weg als circuit mag gebruiken, dat maakt het begrijpen en zoeken naar een eventuele verklaring nog moeilijker.

mvg,
Jo Smets

fast freddy
03-05-2004, 21:34
persoonlijk denkik dat racebanden harder zijn dan straat banden,omdat straat banden nog steeds gebaseerd zijn om op alle soorten weg dek te rijden,en vooral te vergelijken zijn met een regenband

Lemans
04-05-2004, 00:50
Het verschil zit hem in de gem. gebruikstemperatuur.
Daar waar een straatband de beste prestaties levert rond de 45 graden zal een raceband zijn beste prestaties leveren rond de 90 graden of zelfs erboven.Hier hebben we eens een Stunner straatband naar 100 graden gestookt en deze dan laten afkoelen. Elke 5 graden hebben we de bandenhardheid gemeten.
We hebben hetzelfde gedaan met Dunlop race banden (808)
en in de lagere temperaturen zijn ze mekaar waard maar in de hogere temperaturen is de raceband stukken beter.
De Stunner ( Marangoni fabrikatie )waarvan hier sprake is presteerde verbluffend de eerste 15 a 20 minuten op circuit maar werd dan te warm , met een slecht sturende auto als gevolg.
Zoals je ziet, het antwoord is nooit eenvoudig.
Feit is dat met een slick op droge piste je stukker verder komt dan met een profielband ook al is de rubbersamenstelling hetzelfde.

Jo Smets
04-05-2004, 09:50
Besten,

bedankt voor de bevestigen wat ik al dacht.
En het bovenstaande bevestigd ook mijn bevindingen met de weg-banden op circuit aangezien ik telkens stints van 15 a 20 minuten gereden heb.

mvg,
Jo Smets