View Full Version : fotografie
Sleepy Dude
04-05-2004, 21:17
Ik vraag mij af of het mogelijk is om de tijdelijke afsluiting aan de buitenkant van de 1ste linkse niet vervangen kan worden door een lagere. Die plaats is een van de weinige waar je als hobbyfotograaf een mooi zicht hebt.Ik vind het dus erg jammer dat de mogelijkheden om mooie foto's te maken op deze manier deftig beperkt worden. :frusty:
Nicki_Mks
04-05-2004, 21:29
Ik denk niet dat iemand het hier oneens mee kan zijn. Om dan nog te zwijgen van wat er vorig weekend (25/4) gebeurd is: op die afsluiting hing over tientallen meters NISSAN-reclame op ooghogte, waardoor ook fototoestelloze toeschouwers er niets meer aan hadden. Toen deze door de mensen iets lager gehangen werd, kwam men ze tijdens de race pertinent nog meer in de weg hangen...
On topic: dat was samen met de Villeneuve de beste plaats van het circuit voor close ups. Tijdens de laatste 24u maakte ik er mijn beste foto's. Maar dat is de prijs die we moeten betalen voor de motocross... :(
Nicki
Edit: bij nader inzien heb jij het over de buitenzijde. Dat is inderdaad hetzelfde verhaal, maar daar is de veiligheid toch wel een bijkomend probleem.
Sleepy Dude
04-05-2004, 21:33
Iedereen een perspasje aanvragen misschien?
fast freddy
04-05-2004, 22:44
met perspassjes gooien ze jammer genoeg niet in de belcar, waar je wel mooie close ups kan trekken is aan de bolderbergbocht(beter bekent als de rea).
Er was vorig vaar een viptent van de yariscup die haar terras had in het stukkje gras aande binnekant van het aansnijden van de rea,en zelfs na veel aandringen bij een van die obers daar mocht ik nog niet binnen.
maar de yaris cup is nu weg, dus ook de viptent!En de rea is vrij om prachtige foto's tijdens de belcar te trekken
Originally posted by Sleepy Dude
Ik vraag mij af of het mogelijk is om de tijdelijke afsluiting aan de buitenkant van de 1ste linkse niet vervangen kan worden door een lagere.
Mail eens naar Circuit Zolder?
Tipje, neem eens een klein trapje mee............dan kun je over zowat het hele circuit zonder draad foto's maken. Is weliswaar enig sjouwwerk maar mooie foto's komen nu eenmaal niet vanzelf ;)
Op Spa heb je geen trap nodig, wel goede schoenen. Op de achterzijde van het circuit liggen pareltjes van hot-spots.
Nicki_Mks
04-05-2004, 23:01
Originally posted by Marshal
Tipje, neem eens een klein trapje mee............dan kun je over zowat het hele circuit zonder draad foto's maken.
Is dat toegelaten?
Originally posted by Nicki_Mks
Is dat toegelaten?
Jazeker, waarom niet. Zelfs complete bouwstellingen ;) Kijk maar eens op de Kemmel tijdens de F1 op Spa.
op de F1 nemen wij zo een laddertje dat je kan ombouwen tot stelling is wel wat sjouwen maar het zicht is top ;)
Originally posted by fast freddy
met perspassjes gooien ze jammer genoeg niet in de belcar,
Nee ?????
Als ik zo eens rondkijk, zie ik bijna iedereen met een perspasje of oranje vestje rondlopen. Soms stel ik me daar toch vragen bij.
C U
Same here Pascal.
Ik dacht dat je minstens 1 moest zijn om de pitstraat in te kunne, maar k zie mensen van jonger rondlopen met een oranje vestje :s
Welke criteria worden gehanteerd bij het aanvragen cq afgeven van die perspasjes?? Dat is een vraag die men zo te zien/lezen nogal eens graag beantwoord zou willen hebben...
Dus: wanneer krijg je een pasje én wanneer niet? Wat moet je ervoor doen en voor hebben aan media activiteiten? En waar moet je een en ander ter discussie stellen om een pasje te krijgen???
Circuit Zolder heeft dit jaar toch drastisch ingegrepen in het aantal Media Accreditaties dat werd toegezegd. Om te oordelen over welke maatstaven er gebruikt worden, zijn de mensen van Circuit Zolder zelf het best geplaatst. Wel kan ik zeggen dat journalisten, die door de RACB (of buitenlandse gelijkaardige instanties) geaccrediteerd zijn, logischerwijze ook een accreditatie van Circuit Zolder kunnen bekomen. Daarnaast kunnen ook persverantwoordelijken van teams, die effectief publiceren en hun nieuws naar alle media verspreiden, ook geaccrediteerd worden.
Positief is, dat men Zolder ook "open" staat tegenover de "nieuwe media", zijnde het internet en aanverwante. Maar persoonlijk denk ik, dat het vrij normaal is dat men niet zomaar aan om het even welke amateurfotograaf een persaccreditatie zal verstrekken. En als een gevorderde amateurfotograaf, zoals Sennake bvb, die zijn foto's publiceert via een geaccrediteerde journalist of een geaccrediteerde persverantwoordelijke, dan toch over een perspasje beschikt, lijkt dit me echter wel vrij normaal. Zeker als in het geval van de betrokken persoon je ook nog kan refereren naar publicaties in o.a. P-magazine, Ché, Autokrant e.d. . Trouwens, hoeveel jaren heeft Sennake voorheen foto's genomen "van achter den draad" ? Dit om maar één voorbeeld te geven, zonder twijfel zijn er ook nog andere voorbeelden, het ene al relevanter dan het andere...
Originally posted by Mistery
Trouwens, hoeveel jaren heeft Sennake voorheen foto's genomen "van achter den draad" ?
Ongeveer 30 jaar ;)
Dan blijf ik er nog steeds bij dat er teveel oranje hesjes worden uitgedeeld. Het kan toch niet zo zijn dat een 18 of 19 jarige met een pocketcamera een oranje hesje mag dragen.
In Nederland zijn de regels flink aangescherpt nadat er tijdens DTM weekends meer Nederlandse pers als toeschouwers aanwezig waren op de desbetreffende evenementen. De KNAF heeft samen met DAPA (Dutch Autosport Press Asociation) een lijst opgesteld van mensen die accreditatie waardig zijn. Heel wat internet-cowboys zijn nu weer gewoon toeschouwer :D
Weet trouwens iemand of er zoiets bestaat als een belgische versie van de DAPA?
Dan blijf ik er nog steeds bij dat er teveel oranje hesjes worden uitgedeeld. Het kan toch niet zo zijn dat een 18 of 19 jarige met een pocketcamera een oranje hesje mag dragen.
Volledig mee akkoord ! Het gaat trouwens niet alleen over jongeren, pocketcamera's of oranje kazuifels hoor. Er zijn meerdere houders van media accreditaties die nooit (of uiterst zelden) iets publiceren, wat natuurlijk ook niet goed te keuren is.
Weet trouwens iemand of er zoiets bestaat als een belgische versie van de DAPA?
De RACB beschikt over een stricte medialijst. Jammergenoeg houdt RACB geen rekening met "nieuwe media", ook al zijn deze officiële websites. Persafgevaardigden van teams of piloten vallen voor RACB ook uit de boot. Een gulden middenweg zou natuurlijk iets logischer zijn, maar ja... breng dat maar aan het verstand van de heren in Brussel...
Ik vind idd ook dat er teveel van die oranje vestjes zijn uitgedeeld...
Als je dan inderdaad ziet met wat voor "toestellen" sommigen rondlopen, dan rijzen er toch serieuze vragen...
wat ik persoonlijk raar vond is dat er tijdens de World series veel minder pers leek te zijn dan tijdens het New race festival, ze zou andersom verwachten.
Begrijpelijke reactie, doch tijdens de WS was er in het perscentrum zowat het vijfvoud qua aantal journalisten als tijdens het NRF. Maar ja, da's nu eenmaal de plaats van waaruit veel journalisten werken hé. Je ZIET hen niet steeds, maar ze ZIJN er wel !
Vond de persruimte nou ook niet echt druk, het was wel drukker dan tijdens het new race festival maar er was ruimte genoeg voor iedereen, heb dat weleens anders gezien.
holy herck
08-05-2004, 11:06
is een nikon coolpix 5700 het waardig om zon oranje vestje te krijgen? of moet ik eerst de reflexcamera met verwisselbare lenzen kopen? :D
in ieder geval het kost veel zo digitaal en analoog gaan zie ik niet meer zitten :D
holy herck
08-05-2004, 11:08
en verder nu ni om te dikkenekkerig te doen maar op www.marcgoossens.com staan enkele fotos van mij.
zouden jullie een recensie van de fotos willen posten, dan weet ik of ik goe bezig ben.
ze staan onder nieuws en dan holy herck zoeken tussen de titeltjes
Originally posted by holy herck
is een nikon coolpix 5700 het waardig om zon oranje vestje te krijgen?
Het toekennen van een persaccreditatie heeft absoluut niets te maken met de grootte of de kostprijs van je camera. Je kan best goede foto's maken met een toestel dat geen fortuin kost. Waar het op aankomt is wat er met die foto's gebeurt : worden ze gepubliceerd in tijdschriften en/of kranten, of in de media in het algemeen, dan kan je een accreditatie aanvragen. Het is dus een werkinstrument, en geen permanente vrijkaart...
holy herck
08-05-2004, 12:07
dat kan ik begrijpen maar dan zouden de mensen die 19jarige snotapen met een pocketkodakse ook ni mogen bekritiseren als die gepubliceerd worden, nietwaar
Zo snijdt de persdienst van de Spa Euro Race dit probleem aan :
Quote Email:
"Hebt U geen RACB-kaart of kan U geen bewijs leveren van artikels de voorgaande jaren of ontbreekt de stempel van een officiële instantie op Uw aanvraagformulier, dan kan U zich de moeite besparen. U zal niet geaccrediteerd worden.
Ter herinnering: een perskaart is een werkinstrument en geen gratis inkomkaart. Mocht U die wensen, probeer dan eerder Uw geluk bij Pierre Delettre (organisator van deze wedstrijd, red.), een ander lid van de organisatie, een bevriend rijder of een merkinvoerder.
Ook ter herinnering: het bezit van een fototoestel maakt van U nog geen fotograaf. Net zo min als het bezit van een kogelpen van U een journalist maakt. Om van de persdienst te kunnen genieten, moet U over de Spa Euro Race berichten in een erkend medium.
De persdienst dankt U voor Uw begrip."
Unquote Email
Is dit nu echt zo moeilijk te begrijpen? Moet een circuit of een organisatie zich echt gaan plooien naar om het even welke amateurfotograaf? Me dunkt van niet. Ik kan de persdienst van de Spa Euro Race enkel groot gelijk geven! Ofwel werk je voor een erkend medium (Radio-TV-Geschreven Pers-Erkende website-Persattaché van een team/piloot) en dan wordt je accreditatie in overweging genomen, ofwel ben je een autosportfanaat in hart en nieren, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je kan genieten van alle faciliteiten die geaccrediteerde perslui toegewezen krijgen.
PS : puur toevallig kwam die mail van de Spa Euro Race in de bus, één dag nadat hier deze topic ontstond. Het lijkt me duidelijk dat deze organisatie hier ook wel enkele regels op dit forum gelezen heeft. Ze stellen het dus zeer duidelijk hé... Of gaan we nog blijven doordraven hierover. 't Is al erg genoeg dat een organisator een dergelijke stelling moet innemen, omwille van sommigen...
't is toch echt niet te schatten. Ik ben amateurfotograaf, neem foto's van achter 'de'n draad' en zal dat blijven doen. Het leuke is immers naar goede plekken op zoek te gaan, van waar je mooie foto's kan nemen. Wie zoekt die vindt, alhoewel er op Zolder niet zo veel zijn maar toch, je kan dan met foto's naar huis die anderen niet hebben. Want waar veel fotografen staan, trek ik geen foto's. Die zijn dan toch quasi allemaal van op dezelfde locatie getrokken.
Mijn boodschap aan álle amateurs is, betaal die 10 of 15 euro entree nu eens, trek leuke foto's voor je zelf, post die op je eigen website en als je écht goed bent, zal je vroeg of laat wel opgemerkt worden en zal je eventueel de mogelijkheid geboden worden om het iets professioneler te doen. Leer gaan vooraleer je kan lopen. Kwaliteit komt altijd bovendrijven en je moet altijd onderaan de ladder beginnen. Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren. Be the best en je zal vroeg of laat wel de vruchten plukken van je jarenlange amateurwerk.
natuurlijk wil iedereen zo kort mogelijk bij het circuit staan om foto's te maken. maar als iedereen de faciliteiten krijgt wordt het voor de mensen die er hun beroep staan uit te oefenen erg moeilijk om vlot te kunnen werken en niet onder de voeten gelopen te worden.
Voor veel amateurfotografen steken de baanposten hen de ogen uit. zij staan merendeel met een toestel in aanslag (of dat mag is een andere discussie) en de gewone bezoeker moet dan bijzonder creatief zijn om bruikbare foto's te maken.
Originally posted by Marnik
....
Voor veel amateurfotografen steken de baanposten hen de ogen uit....
Jaloezie is een slechte eigenschap, toch? :no:
....
en de gewone bezoeker moet dan bijzonder creatief zijn om bruikbare foto's te maken.
Is het niet juist dát wat het leuk maakt voor de échte hobbyist-fotograaf annex racefan? ;)
Voor veel amateurfotografen steken de baanposten hen de ogen uit.
Je vergeet er dan wel bij te vertellen hoeveel tijd/energie ze hier vrijwillig insteken .....
Al een geluk dat er aan vrijwilligerswerk regelmatig nog leuke kantjes steken ...... Er zouden er anders maar weinig overschieten me dunkt ....
Voor veel amateurfotografen steken de baanposten hen de ogen uit. zij staan merendeel met een toestel in aanslag (of dat mag is een andere discussie) en de gewone bezoeker moet dan bijzonder creatief zijn om bruikbare foto's te maken.
Dat verschilt uiteraard per team............binnen ons team zijn daar hele duidelijke en strenge afspraken over, als je dit weekend op Zolder bent wil ik je dat wel uitleggen. Insturen Villeneuve Post 11, zondag.....afspraak ?
Ter info, tijdens het World Series weekend heb ik op zondag ochtend tijdens de warm-up 2 * 10 minuten foto's gemaakt. Toen waren mijn vier rolletjes van 36 opnamen op ;) Mag dat als je drie dagen lang voor de kat zijn viool langs de baan staat? Dank u.
a.u.b niets uit de contect halen.
baanposten, ik heb alle respect voor jullie werk zonder jullie geen races en dat jullie foto's maken heb ik geen probleem mee hoor.
Tijdens de laatste ZTC race werd ik aangesproken door een bezoeker achter de hekken die de vraag stelde of er niet voor gezorgt kon worden dat hij ook voor de afsluiting kon staan. Waarop ik antwoorde dat ik daar niet over te beslissen had. zijn opmerking was toen, "ja als je hier maar iets oranje aanhebt mag je blijkbaar meer en trouwens vulde hij aan die marshalls mogen in theorie ook niet fotograferen"
Als autosportfanaat heb ik deze persoon vriendelijk geantwoord dat indien de Marschalls er niet zijn er ook GEEN races zullen zijn dus heb wat respect voor die mensen hun vrijetijdsbesteding. Blijkbaar een zeer gefrustreerd persoon.
Ik kom zeker eens langs zondag.....
Sleepy Dude
16-05-2004, 18:14
Lieve kijkbuiskindjes, bedankt voor al deze reacties.
Maar eigenlijk is de volledige discussie nu wel totaal afgeweken van de vraag of het dus eventueel mogelijk zou zijn om die hoge afsluiting in de eerste linkse te vervangen door een lage.
Kan daar eens iemand een antwoord op geven? ;)
Ja, daar kan zeker iemand een antwoord op geven : Circuit Zolder, dus stuur die mannen/vrouwen es een mailke met uw voorstel hé...
Sleepy Dude
16-05-2004, 20:17
Bedankt voor de tip, zal ik zeker eens proberen.
Buiten kijf staat natuurlijk dat de baanposten een top prestatie leveren op en langs de baan, niks als lof daarvoor!
Maar.....reagerend op het schrijven van Marnik over de vele Marshalls die staan te fotograferen langs de baan, het volgende:
Volgens mij hoort het 1 NIET bij het ander, namelijk een aantal Marshalls reageerde hier door te zeggen van: "mag het, we doen al zoveel en dit is een extraatje voor ons", of "Ik heb drie dagen langs de baan gestaan en heb nu eindelijk 3 rolletjes vol". Dit is mijn inziens een beetje een zotte opmerking, waarom? Het is toch vrijwilligerswerk, dus doe je het toch vrijwillig?? Neem ik aan tenminste, nu, ik heb naar aanleiding van het lezen van deze topic een beetje het idee dat het niet gaat bij sommige om Marshall te spelen of te zijn maar om foto's te kunnen trekken op plaatsen die voor andere moeilijk of niet bereikbaar zijn.
Let wel, ik gun het jullie van harte, maar dan ook niet zeuren over wat ik bovenstaande al aanhaalde aan reacties van enkele Marshalls...
Trouwens ik denk dat het officieel niet eens geoorloofd is om foto's te trekken als Marshall zijnde, er is al heel wat kritiek in de pers verschenen over de baan Marshalls (terecht of niet het is wel gezegd, mn door Bernoldi én geplubiceerd) maar voor een buitenstaander of een proffesional doet het natuurlijk wel raar aan om te zien dat de Marshalls met andere bezigheden bezig zijn dan die waarvoor ze daar staan. Als er iets gebeurd wat dan? Ja ik weet het wel, eerst netjes je camera wegleggen, want niemand, ook een Marshall niet, gooit zijn camera duur of niet op de grond om snel een actie te kunnen maken op de baan, vlaggen, hulp verlenen etc etc. dus ik kan me niet indenken dat een Marshall officieel gerechtigd is om foto's te trekken onder het beoefenen van zijn vrijwillige veiligheidsfunctie......
Ik kom zeker eens langs zondag.....
Niemand gezien................
Originally posted by gekada
ik heb naar aanleiding van het lezen van deze topic een beetje het idee dat het niet gaat bij sommige om Marshall te spelen of te zijn maar om foto's te kunnen trekken op plaatsen die voor andere moeilijk of niet bereikbaar zijn.
Het idee wat jij hebt hoeft natuurlijk niet juist te zijn ;) Kijk op Spa maak ik foto's zonder draad, een ding is zeker daar ben ik NOOIT in functie (behalve de 24 uur FIA GT) Trouwens als ik in Zolder niet in functie zou zij kan ik daar op voldoende plaatsen foto's maken zonder draad. Veel meer als een ieder denkt het is maar wat je er voor over hebt ;)
er is al heel wat kritiek in de pers verschenen over de baan Marshalls (terecht of niet het is wel gezegd, mn door Bernoldi én geplubiceerd)
Dan heb je waarschijnlijk niet alle publicaties gelezen, Bernoldi heeft idd die woorden uitgesproken. De werkelijke oorzaak kent Bernoldi dus niet, dat mag hij navragen bij zijn Spaanse wedstrijdleider. Op een professionele Nederlandse internetsite heeft zoiets gestaan, maar heb je ook de bijbehorende publicatie gelezen in het officiële blad van de KNAF? Daarin worden de woorden van Bernoldi ontkracht als zijnde een coureur die niet precies weet hoe de vork in de steel zit
Als er iets gebeurd wat dan? Ja ik weet het wel, eerst netjes je camera wegleggen, want niemand, ook een Marshall niet, gooit zijn camera duur of niet op de grond om snel een actie te kunnen maken op de baan, vlaggen, hulp verlenen etc etc.
Die uitspraak laat zien dat je niet precies op de hoogte bent hoe e.e.a. nu werkt. Ik wil je dat best weleens keer uitleggen...........
Trouwens, beschik jij over een pers-accreditatie? Als ik de posities zo doorloop van de foto's die jij neemt op Circuit Zolder maakt zijn dat nu twee van die amateur hot-spots ;)
Hoor eens Marshal ik schrijf dit niet omdat ik kritiek op jou of een andere Marshall heb, ik stl mijn visie eens bloot.
Je kunt door bepaalde zaken aan te dragen een heleboel duidelijk krijgen in bepaalde zaken die veel andere forumbezoekers ook bezighoudt....
Maar leg mij eens uit hoe de vork precies in de steel mbt foto's maken terwijl je baanofficial bent, want volgens mij denk je dat je met een of andere oetlul te doen hebt die nog nooit op een racetrack is geweest..hahahahaha (LOL).
Moet je een perskaart hebben om mooie foto's te kunnen maken?
Dacht het niet, en ja ik heb op amateur hotspots gestaan: A) wegens gezondheids redenen kon ik niet erg ver lopen en B) Ik ben langzaam aan het overschakelen van Crossen Speedway naar Circuit racing. Nu over alle autosport hoef je me niks te vertellen, echter op het circuit is een ander verhal. Ik ken niemand, en toch zeker de schone plekjes niet...
Ik ben aan het omturen naar circuit daar ik vindt dat na 12 jaar cross en speedway het speciaal zijn wel een beetje over aan het gaan is. Elke race dezelfde wagens bv, tegenover op bv Zolder, elke race veelal andere wagens en een heel gaaf sfeertje...
Maar misschien kun jij me wat meer spot plekken aangeven en me thuis laten geraken op de circuits??
Ook een reden is dat Zolder na mijn verhuizing naar Belgie nog maar een 35 min. rijden is, en Spa 75 minuten, dus heel dichtbij nu...
[QUOTE]Originally posted by Marshal
[B]Niemand gezien................
Sorry hé jongens, eerst stond Zolder in mijn planing maar dat ik dan verandert in Spa.
Volgende ZTC race zal ik er zeker zijn.
Maar leg mij eens uit hoe de vork precies in de steel mbt foto's maken terwijl je baanofficial bent,
Naar mijn weten mag dit wel, leg ik wel uit in real life ;)
want volgens mij denk je dat je met een of andere oetlul te doen hebt die nog nooit op een racetrack is geweest
Neen, zeer zeker niet.....kende jouw site al een beetje ;) Trouwens krachttermen zijn not-done op De Paddock
echter op het circuit is een ander verhal. Ik ken niemand, en toch zeker de schone plekjes niet...
Kom eens keer langs, ik weet er nog wel een paar.......
Moet je een perskaart hebben om mooie foto's te kunnen maken?
Nee, Op De Paddock zijn genoeg foto's te vinden van amateurs die mooie foto's kunnen maken';)
Maar misschien kun jij me wat meer spot plekken aangeven en me thuis laten geraken op de circuits??
hmmmm.......advieswerk, ik riek geld :D Voor Spa is het motto: Stevige wandelschoenen, aan de foto's van afgelopen zondag zie ik dat je 25 meter links van je een perfecte plaats hebt gemist.
Maar, genoeg off-topic..........erug naar de vraag van Sleepy Dude, indien dit nog nodig is ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.