PDA

View Full Version : Vele vragen!!!


Rüsselsheimer
20-05-2004, 00:00
Hey ,

Ik ben nieuw hier. Mijn naam is Bart en ben 21 jaar oud en ik heb terug zin er in modelbouw gekregen !(in jonge jaren veel mee bezig gehouden!!) Maar nu wil ik het deftig aanpakken. Dus zit ik met een heleboel vragen.

Ik heb hier gelezen da je best een grondlak zet . Gebruiken jullie die revell grondlak of bv gewone motip ? en zetten jullie alleen de carroserie in grondlak of alle onderdelen ?

Hoe bereiden jullie een model voor wassen met beetje dreft en dan opschuren met P1200?? En daarna grondlak?

En dan voor lak zelf wat gebruiken jullie daarvoor spuitbussen van motip of van tamiya ?Ik heb hier ook nog zo een goedkoope airbrush liggen de beginners set van revell is dit meer aan te raden dan spuitbussen?En hoe stel ik zo'n set goed in?

Zetten jullie op het einde ook een vernislaag?

Ik heb er ook al veel bezig gezien met een soort van poliersel. Hoe gaat dat in zijn werk ? Is dit voor appelsieneschil tegen te gaan of voor meer te laten blinken ? is dit dan voor of na vernislaag? +welke produchten moe ik daar voor kopen

Wat is het verschil tussen acrylic verf en enamel verf? Voor wat wordt wat gebruikt ?

Ik wil mijn moddellen zou natuur getrouw naboosten dus als er mensen zijn met tips ze zijn altijd welkom .

Alvast bedankt

Guido
20-05-2004, 02:09
Welkom!!

Ik ben ooit eens begonnen - en ja ik weet het, 'k zou de reeks eens moeten afmaken :o - aan een reeks modelbouwtips. Deze zitten hier een beetje dieper in het forum verborgen ondertussen, maar 'k heb ze even opgediept voor de gemakkelijkheid. ;)

Modelbouwtips - Deel 1 - Inleiding. (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=4305&highlight=modelbouwtips)

Modelbouwtips - Deel 2 - De Voorbereiding. (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=4406&highlight=modelbouwtips)

Modelbouwtips Deel 3 - De Carosserie, een eerste inleiding. (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5655&highlight=modelbouwtips)

Modelbouwtips Deel 4 - De Carosserie, het eigenlijke werk (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5659&highlight=modelbouwtips)

Neem die maar eens door en je bent al een heel eind denk ik. Een gouden raad alvast om mee te beginnen. Oefenen, oefenen en nog een oefenen en heel veel geduld. Niet van het eerste model een perfect model willen maken, natuurlijk wil je dat, maar niet ontgoocheld zijn als het eens een keertje tegenzit.

Ook nog even meegeven dat we dit jaar begonnen zijn met modelbouwbijeenkomsten. Deze houden we 3 tot 4 keer per jaar in Zolder. We komen dan met enkele modelbouwers van hier op het forum samen om "hints and tips" met elkaar te delen, modellen te tonen enz. De eerste meeting was in maart, als ik me niet vergis, en de eerst volgende is gepland voor in september. Een exacte datum en agenda is echter nog niet vastgelegd. Regelmatig eens langskomen en dan kom je dat vanzelf te weten. ;)

Succes en veelplekplezier :D :D

ps. we hebben bovenaan ook een post Modelbouwvragen van beginners - antwoorden van anciens... (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=6834) Misschien dat daar ook iets nuttig staat. En als je een specifieke vraag hebt, kan je die best daar posten. ;)

Rüsselsheimer
20-05-2004, 16:53
Dank u Huudo,

Ben er inderdaad al een heel eind verder mee.
Zeer correcte uitleg die je geeft alleen spijtig dat de reeks nog niet af is.

Morgen nog is inkopen gaan doen en we gaan er terug aan beginnen :cool:
Zijn er eigelijk nederlands-of engelstalige magazines in belgië over modelbouw ?

Als het hier lukt zal ik het laten weten !

PS. zetten jullie nu vernislaag op einde want dat ben ik nog niet tegen gekomen.

groetjes bart

Guido
21-05-2004, 00:35
Over de vernislaag op het einde zijn de meningen verdeeld. Ik zal eerst beide varianten even opsommen en daarna mijn persoonlijke voorkeur geven. ;)
Uiteraard zijn het "ja, ik gebruik wel vernis" en "neen, ik gebruik geen vernis" :D

Optie 1: Wel vernis gebruiken.
Pro:
* Je decals zitten 'verzegeld' tegen alle natuurelementen (licht, stof ed.) En het blinkt allemaal zo mooi. Het ziet er gelikt uit.
Contra:
* Je decals blinken even hard als de carosserie - dit komt niet altijd 100% overeen met de realiteit. De meeste racewagens worden niet gespoten maar bestickerd.
* Je decals kunnen negatief reageren op de vernis.

Optie 2: Geen vernis gebruiken.
Pro:
* Dit lijkt een correctere weergave te zijn van de realiteit. Voorwaarde is dat je carosserie blinkt (al dan niet met polieren of vernis) en dat je de decals achteraf met was een beetje opblinkt.
Contra:
* Er zit geen beschermende laag over de decals. En indien niet correct uitgevoerd, zit het er maar banaal uit.

Hoe doe ik het? Wel, ik vernis altijd mijn carosserie op het einde en wel om volgende redenen.
1. Ik vertrouw de natuurelementen niet en wil dat de decals 'gesealed' zijn
2. Ik vind een egaal blinkend model, in 'mijn' vitrinekast, nog altijd strakker om naar te kijken. Ik zou het niet kunnen uitstaan als er model tussenzat waarbij de decals niet vernist zijn.
3. Reacties met decals heb ik nog nooit gehad en als ik ze dan al gehad zou hebben, is het omdat ik zelf fouten maakte. Niet ontvet vooraleer te vernissen enz.
4. En dit vind ik persoonlijke de belangrijkste reden om het te doen: "If it looks right, it is right". Als het er goed uitziet vanop een 30-tal cm dan is het goed. Het klopt wel dat auto's bestickerd worden, maar het verschil in glans op schaal is te verwaarlozen denk ik en weegt, voor mij althans, niet op tegen de punten 1 tem 3.

En ik weet dat er anderen zijn, die je net het tegenovergesteld gaan vertellen.

Besluit:
't is een dubbeltje op zijn kant en wordt vooral bepaald door persoonlijke voorkeuren. Ik zou willen aanraden om in het begin nog niet direct met vernissen te beginnen. Pas als je goed met een spuitpistool overweg kan, kan je je eraan wagen. Het kan natuurlijk zijn dat je nooit tot dit stadium dan komt, omdat je tevreden bent over de techniek van 'niet vernissen'. Aan jou de keuze.

;)