PDA

View Full Version : Honda Dax en Co


Jan
20-05-2004, 22:42
Afgelopen zaterdag werden de straten van Lichtaart, Herentals en omstreken rijkelijk gevuld met het typische gebrom van enkele honderden (ja, je leest het goed) Honda Daxjes en aanverwante tweewielers. Blijkbaar waren ze bezig met een of andere vorm van rittensport :D
Ook de berijders, voornamelijk jongeren, vielen op door kleur of rugzak en ééntje sprong er echt wel uit: een meisje van een jaar of twintig in hippe zwarte tenue en.....een sjakos aan het stuur.
Velen bleken ook last te ondervinden van het gebrek aan comfort, gedurende lange tijd met tweëen op zo'n minuscule brommer zal wel tot een of andere kramp leiden.

Wat me toch het meest verbaasde was het grote aantal Daxjes dat nog in prima staat verkeerde, ze dateren immers uit mijn gloriejaren en dat is toch al meer dan 25 jaar geleden. Ik had wel de indruk dat er ook nieuwere gelijkaardige brommers tussenzaten (iets grotere wielen en frame). Of worder er soms opnieuw Daxjes geproduceerd?

Van het gebrom heb ik alleszins genoten vanop een Kempisch terrasje ;)

jan

Bart.Vandecavey
20-05-2004, 23:17
5 jaar geleden werd dat nog gemaakt in Luxemburg...

FormulaV-JH495
21-05-2004, 11:33
Honda produceert nog altijd de 'Dax' ... wel gebruiken ze een
andere versnellingsbak dan vroeger, mer plastiek en een verschrikkelijk lelijke zadel in kunstof ... en niet meer da 'fake' leer :D
Een Koreans bedrijf produceert nu ook een nieuwe versie van de oude 'Monkey' en de 'ZB' .

Ik had tot 3 jaar geleden een DAX - Alluminum 72cc cylinder (maar er stond 49cc ingeklopt) - vier versnellingen (ipv 3) en een topsnelheid van 136km/h .... dus da ging goed vooruit :)

Dragonfly
21-05-2004, 11:59
De "Rittensport" die jij zaterdag hebt gezien was meeting "BOBBY" dit wilt zeggen dat van alle kanten iedereen naar het pretpark Bobbejaanland komen gereden en daar dan iedereen wat kan bijpraten endergelijke.Er is dan ook de mogelijkheid stukken enzo te verkopen. Later wordt dan ook een gezamelijk tocht gemaakt daar in omstreken en zo eindigt de dag met dat iedereen gewoon terug in kolone naar huis rijdt. Dit vind al een aantal jaren plaats en naar horen zeggen van een maat die echt in de 4-takt wereld zit echt leuk om mee te doen. Alleen spijtig dat er door zoen grote hoop altijd hier en daar accidentjes gebeure.

En over het maken van daxen, Om een originele honda te vinden zul je toch al moeite moeten doen en een hoop geld neerleggen. De meesten rijden rond op een jingcheng dit ziet er hetzelfde uit maar is alleen iets goedkoper wat zich dan ook wreek in de kwaliteit. Maar die mensen laten echt kosten noch moeite om hun machienen in orde te houden, dankzij deze mensen blijven een hoop daxen in perfecte staat.
Voor mensen die er meer willen over weten kunnen altijd naar DAXBOARD gaan daar zit zowat de hele 4-takt wereld bijeen.

Bart.Vandecavey
21-05-2004, 12:34
Originally posted by FormulaV-JH495
Een Koreans bedrijf produceert nu ook een nieuwe versie van de oude 'Monkey' en de 'ZB' .


De Singha van Jentech

Jan
21-05-2004, 21:06
Dank u forummers, ik ben weer helemaal mee ;)

jan

rappe106
04-06-2004, 16:48
in de toekomst gaan tweetaktmotoren verboden worden. de meeste scooter zijn al over aan het stappen. in de racerij zijn ook andere klassen aan het onstaan. er wordt competitie gereden met de dax motoren. heel indrukwekkend. ze halen de 15 pk en het lijkt meer op een supermotard race als je alleen op het geluid afgaat.
voor degenen die de racedatums + plaatsen willen kennen:
www.pocketbike.be
www.scooterrace.be
groeten