PDA

View Full Version : Oplossingen vraag 11 en 12


Sennake
23-05-2004, 17:49
Hier zijn we met de oplossingen van vraag 11 en 12.

Vraag 11 :

[list=1]
Wie is de piloot achter het stuur ? Kalle Grundel
Wie is de co-piloot ? Benny Melander
Over welke rally gaat het hier ? Rally van Zweden
In welk jaar speelt zich dit af ? 1986
Wat was het behaalde resultaat van deze combinatie ? 3e plaats
[/list=1]

Tip? Ge moet buiten kijken!

K G en B M zijn de initialen van de piloten. Nogal doorzichtig, tot ongenoegen van nogal wat deelnemers. Daarin hebben we nu dus bijgestuurd.

Antwoorden waarin de voornaam ontbreekt of enkel de eerste letter opgegeven wordt, kunnen niet goedgerekend worden. Dit stond duidelijk vermeld op het einde van de vraag, en deze policy zal vanaf nu geldig blijven tot en met de laaste vraag...

Vraag 12 :

[list=1]
Wie is piloot nr 1 ?Pierre Dumay
Wie is piloot nr 2 ?Gustave “Taf” Gosselin
Welke wagen is dit (volledige benaming + chassisnummer!) ?Ferrari 250 LM, chassisnummer 6313
In welk jaar speelt zich dit af ?1965
Wat was het behaalde resultaat van deze combinatie ?2e plaats
[/list=1]

Tip? De Jacky won er 6 keer.

Dit wijst uiteraard op de 6 overwinningen van Jacky Ickx in Le Mans.

Dat levert volgende rangschikking op (ex-aequo's in willekeurige volgorde) :

[list=1]
Baron : 300
Jan : 300
HHugo : 300
Guy : 300
Fleabite : 300
Huudo : 300
Ottooke : 300
Swa : 299
Sledge : 299
Porsche : 299
Lotuzzz : 299
Vanni : 298
Pompierke : 298
AlainH : 293
Superdiesel : 292
Bazzie : 290
Nox : 290
Marshal : 289
The Interceptor : 289
Raceboy : 289
Jjoris : 288
Lambo : 288
Johan : 287
Manu : 279
Megane : 269
Obi-Jan : 264
Lender : 219
Snelle Japie : 188
Autosport.be : 188
Marcel : 179
A.J. : 99
Dragonfly : 95
Juha : 93
Iceman : 69
Corvetteboy : 66
TiBo : 8
[/list=1]

Proficiat aan alle deelnemers, en op naar vraag 13 en 14!

Je kan de tussenstand overigens HIER (http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2004/antwoorden_2004.xls) nog eens op je gemak bekijken.

En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen :)

marcel
23-05-2004, 18:05
hmm, ik heb nu wel niet meegedaan, maar toch een vraagje: wat als je bij vraag 12.2 de bijnaam niet opgegeven zou hebben? punten-verlies of niet?

sledge
23-05-2004, 18:07
Zoals ik in de mail al zei, zag ik in de tips blijkbaar veel te veel :D
Ge moet buiten kijken zag ik eerst als de verwijzing naar het weer, sneeuw dus, waardoor je dus snel de rally zelf gevonden had. Dan even info over de RS200 opzoeken, en tot de vaststelling komen dat die maar 1 rally in de sneeuw gereden heeft. Pas toen ik m'n anwtoorden verstuurde, zag ik de initialen van de rijders

Idem bij de tip van vraag 13, waar ik de link legde tussen Ickx en Ecurie Francorchamps. Ickx is Belg, en de wagen die ik in gedachten heb, reed voor een Belgisch team. Enge twijfel rees toen ik het chassisnummer opzocht, en bleek dat de 6313 van Dumbay en Gosselin op de foto's een witte zonneband had.
Dan maar mailtje naar de webmaster van de besbetreffende site, die me kon vertellen dat het inderdaad de 6313 was op de foto van depaddock. Hij wist ook te vertellen dat het enige verchil met de 6023 de ruitenwissers waren :D

Sennake
23-05-2004, 18:13
Originally posted by marcel
hmm, ik heb nu wel niet meegedaan, maar toch een vraagje: wat als je bij vraag 12.2 de bijnaam niet opgegeven zou hebben? punten-verlies of niet?

Zowel Gustave als "Taf" werden goedgekeurd. Idem voor "Kalle" of Karl-Erik trouwens.

JJoris
23-05-2004, 18:27
Ik had een stuk gevonden tijdens mijn zoektocht naar de antwoorden van vraag 11, over groupe B rally wagens. Dit beweerde dat Toivunen met de Lancia 037 in Estoril een rondetijd had gezet, dat hem op de 6é plaats zou gekwalificeerd hebben voor de F1 GP van dat jaar.

Maar het was blijkbaar te vroeg om dit met jullie te delen. Nu vind ik dit stuk niet meer, moest Sennake het nog hebben mag hij het hier terug zetten. ;)

Snelle auto's deze group B wagens.

Ik heb eigenlijk de naam van Kalle Grundel gevonden, op een slot-car site ! :D Daarna was het een piece of cake. :+

Sennake
23-05-2004, 18:31
Originally posted by JJoris
Ik had een stuk gevonden tijdens mijn zoektocht naar de antwoorden van vraag 11, over groupe B rally wagens. Dit beweerde dat Toivunen met de Lancia 037 in Estoril een rondetijd had gezet, dat hem op de 6é plaats zou gekwalificeerd hebben voor de F1 GP van dat jaar.

Maar het was blijkbaar te vroeg om dit met jullie te delen. Nu vind ik dit stuk niet meer, moest Sennake het nog hebben mag hij het hier terug zetten. ;)

Snelle auto's deze group B wagens.

Ik heb eigenlijk de naam van Kalle Grundel gevonden, op een slot-car site ! :D Daarna was het een piece of cake. :+

Neen, ik heb het niet meer :(

De reden van de "censuur" was trouwens de "Groep B" benaming. Quizzers die in de rallywereld thuis zijn zien dit in één oogopslag en hebben dus niets aan die info, maar quizzers die totaal in het duister tasten hebben aan die benaming een beetje te veel "hulp van buitenaf" naar mijn oordeel. Groep B + google levert al snel resultaat op, en het is niet de bedoeling dat jullie elkaar tips geven. Dat zullen wij wel doen :D

JJoris
23-05-2004, 18:35
OK, Sorry !
Ik denk toch dat je de quizers onderschat, maar jij bent de BOSS ! :D

Ik heb het stuk, terug gevonden ! :D

"Henri Toivonen drove an S4 around Estoril, the Portuguese Grand Prix circuit, so quickly that he would have qualified sixth for the 1986 Portuguese Grand Prix."

No hard feelings, maar ik zie niets over Group B! ;) , misschien was het de "S4" dat het heeft gedaan. :cool:

Nog iets van die site, over group B wagens:

"Nigel Mansell sampled a Peugeot 205 T16 and said it could out-accelerate his F1 car." :eek:

Bij vraag 12.3,

Welke wagen is dit (volledige benaming + chassisnummer!) ?Ferrari 250 LM, chassisnummer 6313,

Is de volledige naam eigenlijk niet: Ferrari 250 LM Berlinetta !

er zijn volgens mij ook Ferrari 250 LM Spiders geweest ! !

De gele auto heeft een vast dak, en is dus volgens mij een Berlinetta ! !

Kan Werner dit bevestigen ?

Raceboy
23-05-2004, 21:56
Doeme chassisnummer van de reservewagen opgegeven :frusty:

Sennake
23-05-2004, 22:07
Originally posted by JJoris
No hard feelings, maar ik zie niets over Group B! ;) , misschien was het de "S4" dat het heeft gedaan. :cool:

In je oorspronkelijke tekst heb je wel degelijk de term "group B" gebruikt, daar ben ik zeker van. Maar zelfs als dat niet zo zou zijn, staat het mij nog altijd vrij iets te censureren als ik oordeel dat hierdoor de goede en eerlijke afloop van de quiz belemmerd wordt!

Originally posted by JJoris
er zijn volgens mij ook Ferrari 250 LM Spiders geweest ! !


Ik weet wel dat er 250 P Spiders bestaan hebben, maar ik heb nog nooit een 250 LM Spider gezien, toch niet in een wedstrijd. Mogelijk bestaat er wel een soort straatversie, al dan niet door de eigenaar zelf vervaardigd...

Maar misschien kan Werner definitief uitsluitsel geven, hoewel ook hier geldt : wij bepalen welk antwoord als correct aanvaard wordt, niet de deelnemers! :no:

Raceboy
23-05-2004, 22:13
de beschrijving die ik vond was een 250GTO (275) LM. Vanwaar die 275?

The Interceptor
23-05-2004, 22:14
door rap rap men antwoorden te mailen, 2e ipv 3e plaats gezet bij de rally :frusty: :fight: :fight: Zo zak ik wel wat in't klassement, mja dan in't vervolg maar goed nalezen voor ik op dat knopke "verzenden" druk :D

Sennake
23-05-2004, 22:24
Originally posted by raceboy
de beschrijving die ik vond was een 250GTO (275) LM. Vanwaar die 275?

De typebenaming 250 of 275 sloeg destijds op de cilinderinhoud van 1 cilinder. De "normale" 250 LM had een 3 liter 12 cilindermotor, met dus 250 cc per cilinder. Deze wagen had blijkbaar een 3,3 liter motor en dus 275 cc per cilinder. Verwarrend dus, want het model was wel degelijk een 250 LM, maar als je naar de motor verwijst kan de benaming 275 tussen haakjes gebruikt worden...

Raceboy
23-05-2004, 22:26
aha hetzelfde als de 550 en de 575 nu dus. Maare ze maken het ingewikkeld hoor. Als ik nu Ferrari 275GTO LM had geantwoord, had het dan juist geweest?

Ottooke
23-05-2004, 22:27
Originally posted by raceboy
de beschrijving die ik vond was een 250GTO (275) LM. Vanwaar die 275? De 250 en 275 duiden op de cilinderinhoud van desbetreffende wagens als ik me niet vergis.

Edit: Sennake was me voor :)

Sennake
23-05-2004, 22:34
Originally posted by raceboy
aha hetzelfde als de 550 en de 575 nu dus. Maare ze maken het ingewikkeld hoor. Als ik nu Ferrari 275GTO LM had geantwoord, had het dan juist geweest?

Neen : het is en blijft een Ferrari 250 LM.
Het verhaal van de 250 LM zal ik later in de week eens doen. De bedoeling was dat het een evolutiemodel van de 250 GTO zou worden, gehomologeerd als GT. Maar hij werd niet gehomologeerd als GT, wel als prototype. Tot Enzo's ergernis.

JJoris
23-05-2004, 23:04
Ik weet wel dat er 250 P Spiders bestaan hebben, maar ik heb nog nooit een 250 LM Spider gezien, toch niet in een wedstrijd. Mogelijk bestaat er wel een soort straatversie, al dan niet door de eigenaar zelf vervaardigd...

[/QUOTE]

Ik heb nog eens gaan zoeken, en je hebt gelijk! :D
Alles op het net, is niet altijd juist, op de site waar ik de 250 LM "Spider" vond hebben ze blijkbaar de auto's door elkaar gehaald, en een 250 P Spider omgedoopt tot 250 LM "Spider".

Blijkbaar zijn alle 250LM " Berlinetta's" ! :confused:

Sorry

Sennake
23-05-2004, 23:08
Originally posted by JJoris
Blijkbaar zijn alle 250LM " Berlinetta's" ! :confused:

Wat de officiële raceversies betreft ben ik er 100% zeker van. Zoals gezegd is het altijd mogelijk dat er een of andere rijke excentriekeling een 250 LM laten ombouwen heeft als Spider, maar alle race-250 LM's waren berlinetta's. Geloof me vrij ;)

hannu
25-05-2004, 12:49
Met het risico van stommiteiten te schrijven :

De 250 LM (waarvan de meeste overigens 3.3 liter waren, en dus eigenlijk 275 LM) had de motor 'in het midden", vandaar ook de 'luchtinlaten' achter de deuren. Als zodanig was hij denk ik technisch eerder verwant met de prototypes 250P dan met de GTO.
Hij won 'per ongeluk' Le Mans in 1965 : Jochen Rindt was zo ongelukkig met de wagen die NART hem had gegeven dat hij besloot zo hard mogelijk te rijden om hem zo snel mogelijk te zien uitvallen.

Wat de GTO en de verwarring met 250 LM betreft : er bestaan ook 1 '250 LMB' en 4 '330 LMB' (LMB staat voor Le Mans Berlinetta) op een GTO-chassis, en dus met de motor vooraan.
Wat uitzicht betreft echter helemaal anders dan onze 250 LM, en technisch uiteraard ook.

Wat ze allemaal gemeen hebben : de Colombo V12, die in de late jaren vijftig beroemd werd met de eerste TestaRossa (neen, niet die van Miami Vice).

Werner333
26-05-2004, 19:35
Leuk die verhalen. Maar blijkbaar hangt er toch nog wat mist :)
De bedoeling van Ferrari was op basis van de 250P een GT bouwen die snel competitief zou zijn. Maar wat hij al eens gedaan had met de 250GTO, de regels slim gebruiken, lukte niet.
De wagen werd origineel als prototype gehomologeerd en pas later als GT in1966.
De originele motorinhoud was 3 liter, de uitleg van het type vloeit hier uit voort zoals door Sennake al uitgelegd.
Later in zijn bestaan kreeg de wagen idd een 3.3 liter motor, maar de tyepebenaming werd NOOIT aangepast. Het bleef 250LM.
De 250P kreeg ook de 3.3 liter en werd wel omgedoopt tot 275P. Hij kreeg ook de looks van de 250LM en ziet er dus eigenlijk uit als een 250LM spyder.
Het enige juiste antwoord is dus 250LM.
Voor wie nog meer achtergrond wil, die kan er meer over lezen in de volgende, weliswaar zeer zeldzame boeken:
Ferrari 250LM, nummer 15 in de Cavalleria series door Doug Nye
Ferrari P 1961-1973 door Piero Cascucci uitgegeven bij Automobilia

A.J.
27-05-2004, 03:02
Ik heb hier een heus naslagwerk over de 24 uren van Le Mans en daarin wordt deze wagen een 275LM genoemd.
Zo is deze wagen destijds ingeschreven door het team én door de commissarissen gekeurd voor deze wedstrijd net als enkele andere 250LM types die ook als 275LM ingeschreven waren.

nota uit de handleiding van de boek :
les caracteristiques techniques sont celles figurant sur les fiches officielles remplies par les commissaires techniques de l'A.C.O. ŕ l'occasion des opérations de pesage.

dus denk ik toch redelijk officieel dus.
Nu kan het zijn dat het fabriek de wagen een 250LM is blijven noemen maar als het team deze wagen zo inschrijft denk ik dat dit ook als juist moet gerekend worden.

Want als er bv een vraag over de Mini van Qvick:
het team noemt dit een Mini Cooper S3
voor het fabriek bestaat dit niet maar het is toch de juiste type benaming van de wagen denk ik

we zullen het er volgende keer wel eens over hebben Werner & Sennake

JJoris
27-05-2004, 23:32
Ik denk dat ge de Qvick "Mini S3", hoe technish vernuftigd en knap gebouwd deze ook is :applaus: , niet kunt vergelijken met de Ferrari's waar het hier om gaat. Deze Ferrari's zijn fabrieks wagens, FIA gehomologeerd, voor deelname in de 24H van Le Mans, en andere FIA lange en korte afstands races over de hele wereld.
Ik veronderstel dat dit niet het geval is met de waanzinig knap gebouwde en ontwikkelde "Mini S3" van Qvick. Deze auto is tenslotte, ik durf het bijna niet zeggen, :rolleyes: ........ een eigen bouw, met de goedkeuring van BMW Belgium.

Jan
28-05-2004, 18:13
De beide wagens worden ook helemaal niet vergeleken, alleen hun naamgeving ;)

jan

Guido
28-05-2004, 22:24
idd jan, enkel het principe van de naamgeving.

Maar dat krijg je nu met Ferrari zie. De specialist in het bouwen van "one-of's" en zeker in de jaren 50 en 60 waar zowat ieder model wel ergens aangepast werd. Ze bouwden de motor en er werd naar goeddunken een kaske over gezet. Jongens toch. Niet te verwonderen dat ik voor Mercedes koos. Deutsche gründligkeit en gene Italiaanse spaghetti waar bijna niemand aan uit kan. :D :D

Pascal
29-05-2004, 00:57
Er heeft vanavond een leerrijke discussie, met bewijsmateriaal plaatsgevonden aan de toog in Wheels. Het laatste is hierover nog niet gezegd... Ik laat het woord dan ook aan Sennake en Werner...

Nog opmerken dat Sennake al enkele dagen niet meer online kan omwille van problemen met Telenet. Hopelijk voor hem zijn de problemen snel opgelost... De oplossingen van de vragen 13 en 14 en de vragen 15 en 16 moeten namelijk binnenkort gepost worden...

C U

Megane
29-05-2004, 10:23
Originally posted by Pascal
Nog opmerken dat Sennake al enkele dagen niet meer online kan omwille van problemen met Telenet. Hopelijk voor hem zijn de problemen snel opgelost... De oplossingen van de vragen 13 en 14 en de vragen 15 en 16 moeten namelijk binnenkort gepost worden...

C U

Nu pas problemen met telenet, dat heeft dan lang geduurd. :D :D :D

Het is tegenwoordig niet anders dan problemen bij telenet.

Guido
29-05-2004, 12:13
Originally posted by Megane
Nu pas problemen met telenet, dat heeft dan lang geduurd. :D :D :D

Het is tegenwoordig niet anders dan problemen bij telenet.

:Offtopic:

Ik moet even het off-topic signaaltje bovenhalen, maar kan niet nalaten te zeggen hoe geamuseerd ik ben door de problemen. :D :D

Foei Huudo. :o