View Full Version : Schumacher incidenten: De oude Koeien
Il Dottore
25-05-2004, 12:41
Originally posted by BMW E46 V8
Ja maar ik denk niet dat dit incident elke race gaat gebeuren :) Want dat zou ook niet ehct sportief zijn, en wie weet wat voor sancties er daar op volgen of zo :)
Dat is dus iets waar ik mij al jaren enorm aan stoor : als Schumacher iets voorheeft of door in contact te komen met een andere rijder van de baan gaat, is er altijd wel een reden om de schuld bij iemand anders te leggen.
Ondertussen mag de *** wel alles en iedereen die in zijn buurt komt met geschifte manoeuvers van de baan rammen. Begrijpe wie begrijpe kan.
Hopelijk komt Villeneuve volgend jaar terug en krijgt Montoya bij McLaren een iets beter vehikel dan wat ze dit jaar uit hun mouw hebben geschud ...
edit: Dergelijk taalgebruik is niet gewenst, a.u.b. de FAQ doorlezen!
lees vooraleer je post de regels van deze thread ff door
http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&postid=101933#post101933
BMW E46 V8
25-05-2004, 16:39
Nee ik zei niet specifiek dat Micheal Schumacher geen sanctie kon krijgen. Maar ja ik weet niet zo veel over die regels van sancties en dergelijke. Dus Laat die uitleg maar over aan iemand die het wel weet, 1 van de moderators misschien of wie dan ook :)
Eigenlijk kan ik niet anders dan mij aansluiten bij il dotore. Ook ik stoor mij daar al enkele jaren mateloos aan.
The Interceptor
26-05-2004, 01:48
ik ook volledig, mijn schumi - haat is ontstaat in '94 toen hij Hill van de baan ramde in de laatste en beslissende race om de wereldtitel! Hij maakt daar een fout, komt dan toch zonder nadenken de baan terug op en stuurt tegen Hill op ...
Dan '97 met Villeneuve in Jerez, goed dat hij daar zelf eens in zen kuiltje gevallen was!
en zulk een remmaneuver achter de safety car, is ook niet zijn eerste keer. In 2000 in Monza heeft hij dat nog gelapt, toen reed Button achter hem en die moest uitwijken tot in de gras en verloor zo enkele plekken! :frusty:
The Interceptor, er is duidelijk een gebrek aan kennis bij jou inzake beide ongevallen ...
Hill gaf later toe dat hij beter had moeten wachten omdat MS niet meer kon sturen omdat zijn stuurinrichting kapot was. MS had sowieso moeten opgeven, maar Hill wilde absoluut MS inhalen in die bocht. Begrijpe wie begrijpe kan.
Jacques Villeneuve blijkt uit telemetriegegevens (die collega in bezit heeft) 10 meter NA zijn rempunt te remmen. Hij had die bocht dus nooit gehaald. Zijn geluk was dat Michael de deur sloot en zijn rijlijn behield net zoals andere racers zouden doen, want anders was onze Canadees onherroepelijk van de baan gevlogen.
Over het huidige incident, check the other topic. Ik ga niet zeggen dat MS GEEN schuld treft in de andere 2 incidenten, maar de anderen gaan ZEKER ook NIET vrijuit.
Originally posted by Gilles
Hill gaf later toe dat hij beter had moeten wachten omdat MS niet meer kon sturen omdat zijn stuurinrichting kapot was. MS had sowieso moeten opgeven, maar Hill wilde absoluut MS inhalen in die bocht. Begrijpe wie begrijpe kan.
Kom, kom, niet zeveren. Hill heeft dat achteraf gezegd, toen hij de beelden gezien had. Op het moment dat MS van de baan afging, zat Hill nog achter de bocht en hij had helemaal niet gezien dat MS de muur geraakt had, laat staan dat zijn wagen beschadigd was. De reactie van Hill was daarom niet meer dan normaal : hij wou profiteren van een moment dat MS in moeilijkheden zat, niet wetende dat die grote problemen had. Iedereen zou vermoedelijk hetzelfde hebben gedaan.
Of MS opzettelijk Hill uit de race ramde, dat weet ik niet en spreek ik me niet over uit, maar dat zou me niet verbazen.
:Offtopic: :Offtopic:
We zitten hier weer te janken over dingen van 8 jaar geleden ... Deze dingen zijn voorbij ....
IK zal de eerste zijn om toe te geven dat Schmacher in zijn carriere al een hele rits fouten heeft gemaakt (wie niet ?) .... Maar het heeft geen zin om daar tot in het eindeloze over door te bomen wie al dan niet medeschuldige was. ( linkje naar de FAQ betreft dit item (http://www.depaddock.eu/FAQ/beleid.htm#flamewars) )
Graag terug aansluiten bij de discussie die de topicstarter is begonnen
Airco, is het niet mogelijk om dit af te splitsen naar een nieuw topic, waar we nog eens naar hartelust kunnen discussieren over deze soort van oude koeien. Dan krijgen anderen misschien eens een andere blik te zien, een blik die ze door de jaren heen nooit hebben gezien, of feiten waarvan ze nog nooit hadden gehoord?
Wie kan Schumcher stoppen? Dit stond ook op een ander forum en daar antwoordde ik reeds: JPM met daarachter: waarschijnlijk met één of ander ongeluk ...
OK onder een aantal stricte voorwaarden:
[list=1]
De hele discussie gebeurt met een verzorgd taalgebruik zonder scheldwoorden of pejoratieve benamingen
Bedoeling is om je stelling (voor of tegen) met zoveel mogelijk argumenten (beelden, foto's, verklaringen) te onderbouwen. Post die beelden/foto's er ook bij zodat een en ander verifieerbaar wordt. Aan meningen zonder argumentatie hebben we in deze thread niks.
[/list=1]
Vanaf dat deze thread dreigt te vervallen in een over en weer schelden gaat er onverbiddelijk een slotje op.
Om meteen maar wat olie op het vuur te gooien :
ik herinner me nog een actie van dit heerschap in Canada een aantal jaren geleden. Hij kwam uit de pitstraat en rijdt Frentzen (die reed toen met zo'n rode Williams ; weet niet meer welk jaar dat was) doodleuk van de baan. Het alternatief was mogelijk kostbare seconden verliezen achter Heinz-Harald. "Niet gezien" was zijn laconieke commentaar.
Nicki_Mks
26-05-2004, 15:36
Jippie! Hier wacht ik al lang op maar ik durf er zelf nooit aan te beginnen.
Voor alle duidelijkheid: ik ben een neutraal toeschouwer. In de tien jaar dat ik de F1 volg (wat gezien mijn jeugdige leeftijd al lang is :) ) heb ik nog nooit een echte favoriet gehad. Schumacher heb ik echter nooit kunnen uitstaan. Ik heb geen vooroordelen tegen Duitsers of zo: ik heb wel vele goede redenen.
Schumacher is een goed piloot, daar gaat het niet over. Mijn respect voor de <b>mens</b> Schumacher zit echter ver onder het vriespunt sinds 1 mei 1994. Eén van de eerste F1-momenten die ik me nog herinner, veruit het zwartste. Terwijl de hele wereld wist dat Ayrton Senna elk ogenblik ging overlijden stond de heer Schumacher op het podium te juichen. Omdat hij zijn derde GP op rij gewonnen had? Ik weet het niet... Door de jaren heen ben ik er steeds meer van overtuigd geraakt dat het was omdat hij van zijn belangrijkste concurrent verlost was. Hetzelfde jaar nog ging hij ook op sportief vlak over de schreef. Het Hill-incident was wat mij betreft een regelrechte aanslag: Schumacher was duidelijk in de fout gegaan, en moest voorrang verlenen. Drie jaar later deed hij hetzelfde nog eens over en werd (eindelijk) terecht bestraft, wat fans ook mogen beweren. Nog een mooie indicatie van Schumachers fair play kwam er in Canada '98. Schumacher kwam uit de pits, moest voorrang geven aan Frentzen, maar duwde die letterlijk de muur in. Zijn uitleg, "ik had hem niet gezien", klonk bekend in de oren. Het incident tijdens Monza '00 ging wat mij betreft ook iets verder dan het uitschakelen van een concurrent: het hele veld wist dat een Marshal op sterven lag, en meneer doet een noodstop die Jenson Button op enkele centimeters na een tweede slachtoffer doet maken. Een laatste indicatie van Schumachers toestand kwam er vorig jaar, toen hij op de dag dat zijn bloedeigen moeder stierf een GP reed en won alsof er niks gebeurd was.
Ik denk dat mijn mening over de meest succesvolle piloot ooit het best samengevat werd door Damon Hill: "Michael Schumacher, dat is geen mens maar een machine."
Originally posted by Mario
Om meteen maar wat olie op het vuur te gooien :
....
dit heerschap
Lees regel 1:
Dit heerschap is duidelijk pejoratief
laat het voor iedereen een waarschuwing wezen ....
Verder nog deze opmerking (ook voor Nicki_Mks)
De bedoeling is dat we een en ander weldegelijk gaan ondersteunen met foto's/beelden/getuigenverklaringen/....
Anders krijgen we een zoveelste over en weer gegooi met incidenten zonder veel inhoud.
Ik zal maar in de verdediging van de Heer Schumacher zetelen.
Case One: Canada:
MS kwam de pitstraat uit, zij aan zij met HHF. Als je dan in je spiegel kijkt, dan zie je niemand ... lijkt me logisch als de wagen er helemaal naastzit. Wat er toen in zijn hoofd omging weet ik niet, maar de schuld ligt volledig bij Schumacher. Hij ging daar in de fout, enkel was het volgens mij niet een bewuste fout.
Case 2: Het Damon Hill verhaal. Al ooit proberen te sturen met een kapotte stuurinrichting? Werkt niet echt naar behoren lijkt me. Had Hill 1 bochtje zijn testosteron ingehouden, dan was hij wereldkampioen geworden. Hill gaf zelf toe dat hij had moeten wachten en dat MS op dat moment niet kon sturen.
MS heeft gedaan wat hij moest doen. kijk,... MS maakt een fout, pakt de muur en kaatst de baan op. Hill komt het hoekje en ziet MS vanop hat gras de rijlijn opstrompelen. EN WAT DOET HILL!! Hij will eerst links buitenom terwijl MS zelf die lijn opzoekt, Hill besluit dan binnedoor te gaan in een gat dat hij nooit zou krijgen. Die bocht was MS's bocht, niet Hill's. Met vuile banden en 7km/u minder topsnelheid had Hill hem eenvoudig kunne clinchen op het Brabham Straight. Het sluiten van de deur was de professionele move. Het feit dat Hill dacht recht te hebben op MS' rijlijn illustreert alweer Hill's kinderlijke naïviteit.
Case 3: Het Monza incident. Acceleren, alles dichtgooien. Niets zo belangrijk in Monza als bij een herstart warme remmen te hebben voor een goed rempunt in de 1ste chicane. Wat doe je dan? Natuurlijk, op de rechte lijn voor de parabolica je remmen eens testen en opwarmen. Daaraan kan je je in principe toch verwachten? Het is helemaal niet zo onlogisch als het lijkt. Dit is een spelletje dat Schumacher het beste onder de knie heeft, en dé manier om een afstand te maken met je achtervolger. Button reed toen zijn eerste jaar en zat er even met zijn gedachten niet bij, dat MS zoiets zou doen. Jammer genoeg werd Jenson toen het slachtoffer van zijn op dat moment nog gebrek aan ervaring.
Case 4: MS rijdt nadat zijn moeder stierf. Michael is wel de persoon die samen met zijn broer op het vliegtuig stapte na de kwalificatie om zijn zieke moeder te bezoeken. Maar het is niet zo makkelijk om als regerend wereldkampioen zomaar even te zeggen: ik rijd niet dit weekend. De fans wat je op dat moment een beetje in de steek laat -tuurlijk, ze hebben begrip voor de situatie, maar betalen ooohhh zoveel geld voor dat ticketje-. Hij zei na de race: mijn moeder zou gewild hebben dat ik zou racen, en dat ik zou winnen. Want tenslotte, wat willen de ouders liever als dat hun kinderen succes hebben? Had je gewild dat Michael thuis lag te huilen voor een foto? Welk verschil had het gemaakt? Hij bewees de wereld hoe mentaal sterk hij wel niet is, en dat hij even zijn emoties aan de kant kon zetten om de rest van zijn leven (dat bij Ferrari) niet in de steek te laten. Michael heeft een geweten, daar ben ik getuige van ... Hij heeft die race gewonnen voor zijn moeder, wees daar maar zeker van!
Case 6:
Wat Jerez betreft: Villeneuve verdiende de titel omdat hij de aanslag van MS had overleeft, MAAAAR!! indien MS er wel in geslaagd zou zijn geweest om JV's lafhartige mannouevre te counteren met een tegenaanval in diezelfde bocht ben ik van mening dat de titel MS toekwam. lafhartig: 15m voorbij je ultieme rempunt remmen zoals JV in Jerez deed is geen kunst, dat is een aanslag, dat is dom, dat is ondoordacht, maar het draaide uit in JV's voordeel. Zou het lafhartige mannouevre anders zijn uitgedraait, dan gunde ik MS de titel in 97.
Schumacher duwde Alonso vorig jaar op het gras in Silverstone tegen een gevaarlijk hoge snelheid ook...
ik hou mij voorlopig in heel de discussies nog ff afzijdig .... Toch al ff dit ....
Case 4: Is het daar aan ons om te oordelen of een piloot al dan niet mag rijden ???
Dat is een beslissing die je zelf neemt (eventueel in samenspraak met de stervende zelf). Bovendien is het zo dat het overgrote merendeel van de belgen nog gaat werken terwijl ouders/grootouders op sterven liggen ....
Waarom ??? Omdat op sterven liggen iets is dat nu eenmaal lang kan duren ..... Kan op enkele uren duren .... Maar ook dagen/weken/maanden ....
Ik ben ervan overtuigd dat je stervenden moet bijstaan (hebben zowel ralf als Michael zoveel mogelijk gedaan(oa na de kwalificaties)) .... Maar of dat betekend dat je alle verplichtingen moet laten liggen :rolleyes:
Nicki_Mks
26-05-2004, 17:30
@ airco: sorry, maar ik heb er enkel welbekende acties uitgekozen die iedereen wel kent. Bovendien vrees ik dat een verwijzing naar online F1-video's illegaal is.
@ Gilles:
Canada: volledig akkoord, maar als je een heer in het (F1)verkeer bent, draai je desnoods je hoofd even opzij als je niet zeker bent.
Hill: als Schumacher zijn stuurinrichting kapot was, dan had hij niet onmiddellijk terug het circuit moeten opkomen en zeker Hill niet afsnijden. Ik geef toe dat Hill onvoorzichtig en dom geweest is door te pushen, maar hij was zeker niet in fout.
Monza: acceleren en remmen is zeker normaal, maar niet op een zodanige manier dat je een kettingbotsing veroorzaakt. Als je dat wil doen, rij je eerst traag, dan versnel je en rem je terug. Je gaat niet van 200 naar 100 op een vol recht stuk. Button valt niets te verwijten. Hij had de keuze tussen de muur en de achtervleugel van zijn voorganger. Nu Schumacher sinds zondag weet dat dit ook hemzelf zuur kan opbreken hoop ik dat hij geleerd is.
Moeder: ik verwijt Schumacher hierover niets. Ik zei alleen dat dat aantoont hoe hij omgaat met gevoelens.
Jerez:
Originally posted by Gilles
indien MS er wel in geslaagd zou zijn geweest om JV's lafhartige mannouevre te counteren met een tegenaanval in diezelfde bocht ben ik van mening dat de titel MS toekwam. lafhartig: 15m voorbij je ultieme rempunt remmen zoals JV in Jerez deed is geen kunst, dat is een aanslag, dat is dom, dat is ondoordacht, maar het draaide uit in JV's voordeel.
1) Als dat verhaal van de 15m waar is (waar ik nooit enig bewijs van gezien heb, integendeel), noem ik dat niet laf maar overmoedig.
2) Ik denk dat het feit dat Schumacher, die normaal niet al te veel last heeft van overijverige stewards, zeer zwaar gestraft werd duidelijk genoeg aantoont wie in fout was.
Ik draai ook mijn hoofd in een F1 wagen met 200 per uur, das makkelijk hoor, met al die rijwind ...
Hill: Schumacher wist op het moment dat hij de muur in was gegaan ook niet dat zijn inrichting naar de klote was. Dat wist hij ook pas later. Lijkt me logisch dat je de baan trug opgaat, probeert voor je concurrent te blijven en dat je naar de pits wilt.
Monza: Wij rijden niet in die wagens, dus weten we niet hoe ze reageren. Ik hoor wel soms enkele mensen vertellen over hoe hun auto reageert. Om alles op te warmen van je remmen doe je eigenlijk wel zo'n actie. Jenson had dit nooit verwacht, omdat hij deze spelletjes niet kende. Zoiets leer je ook niet in de andere klassen, enkel bij een Schumacher.
Jerez: Dat verhaal is waar. Die collega van wie die quote is, heeft via de FIA toen nog de telemetriegegevens gekregen. Deze waren openbaar gemaakt en konden toen opgevraagd worden. Ik heb ze zelf gezien, maar dat is echt niet iets waarvoor ik met een fototoestel in de aanslag zit.
Inderdaad, dat MS de deur dichtgooit is zijn verantwoordelijkheid. Maar Villeneuve is wel degelijk degene die MS als bumper gebruikt. Had MS Ville laten doorschuiven, dan had MS de titel gepakt. Ville moest TOEN handelen, want er kwamen toen wolken dreigen ... de baan zou kouder worden, en MS zou sneller worden op zijn Goodyears toen. Villeneuve had minder vleugel op als MS, dus als hij al voorbij het rempunt van MS zit, dan kon hij nooit die bocht gehaald hebben. Maar het blijft een feit dat MS de deur daar dichtgooide, wat hij beter niet had gedaan. In mijn ogen zat hij nog steeds op de rijlijn en was het de Canadees die een regelrechte aanval pleegde, in die omstandigheden wat aankwamen, eigenlijk een ultieme kamikaze, wat in zijn voordeel uitdraaide.
Nicki_Mks
26-05-2004, 19:45
Originally posted by Gilles
Maar Villeneuve is wel degelijk degene die MS als bumper gebruikt. Had MS Ville laten doorschuiven, dan had MS de titel gepakt.
Dus als ik het goed begrijp heeft Schumacher Villeneuve de titel cadeau gedaan. Dan heb ik toch een paar vraagjes.
1) Waarom werd Schumacher zo zwaar gestraft? Als er effectief twijfel zou bestaan hebben was de straf toch veel lichter geweest.
2) De impact was duidelijk lateraal en Villeneuve kreeg hierdoor geen zijdelingse snelheid noch rotatie. Als hij zoveel te snel ging, waarom raakte hij dan de bocht door?
3) Tot een halve seconde voor de botsing zat Schumacher inderdaad op de ideale lijn. Hadden ze zo gebotst was het een racing incident, of zelfs de fout van Villeneuve. Op het laatste moment echter draait Schumacher vol naar rechts, veel meer dan nodig is om de bocht (zelfs op de ideale lijn) te nemen. Dit is duidelijk te zien op de on board video. Waarom deed hij dat?
Waarom deed hij dat? Om te verkomen dat Villeneuve hem voorbij ging. Logisch, je probeert je af te schermen als iemand binnendoor komt. Maar iets waar je niet op kunt anticiperen is de snelheid waarmee je tegenstander op je komt ingebeukt in dit geval.
Waarom werd MS zo zwaar gestraft? Omdat hij daar in fout was om die deur daar dicht te gooien. Had hij dit niet gedaan was er niets aan de hand geweest en had hij waarschijnlijk nog de titel gepakt ook. Men moest iets ondernemen, dat was duidelijk. De FIA moest laten voelen dat ze nog steeds de baas waren ...
Waarom hij door de bocht raakte? Hij maakte handig gebruik van MS als buffer om de overtollige snelheid om te vangen. Kamikaze manoeuvre dat in zijn voordeel uitdraaide uiteindelijk.
Originally posted by Nicki_Mks
Schumacher zit echter ver onder het vriespunt sinds 1 mei 1994. Eén van de eerste F1-momenten die ik me nog herinner, veruit het zwartste. Terwijl de hele wereld wist dat Ayrton Senna elk ogenblik ging overlijden stond de heer Schumacher op het podium te juichen.
dit moet zowat een van de grootste misvattingen zijn die er over "de heer Schumacher" bestaan. ik heb een filmpje op mijn harde schijf staan met de hele podium-procedure van die wedstrijd. je krijgt zelfs een close-up van de drie piloten op het podium. Schumacher juigt níet, het enige "enthousiaste" gebaar dat hij doet is eens beleefd met zijn klak wuiven, en dat doet hij zelfs niet enthousiast. waarom anti-schumi's telkens aanhalen dat hij daar stond te juichen, ik zou het begot niet weten, want het was niet zo.
vergeet niet dat schumi de week na de aanslagen op 9/11 enkel reed omdat ene Ecclestone gedreigd had iedereen die niet reed in Monza zijn tot dan toe behaalde punten af te nemen.
dit vind ik allemaal wel zaar "raar" (zal ik het maar noemen),
ok de man heeft zo zijn fouten gemaakt, maar welke coureur niet ?.. ik vind het echt erg dat mensen Schumacher een beest,een machine of ('als het puntje bij paaltje komt') een hartloos mens noemen.. en Hill de #!é@& heeft op altijd alles wel zijn gepast comentaartje ! dit vind ik meer een " zoek de minpunten van een van de beste f1 piloten" speletje dan een discusie...
en dan nog iets over Senna,meestal als hij in de voorbije jaren een record van Senna had gebroken of er in de beurt van kwam stond hij al met de tranen in de ogen... en dit ga je niet zomaar doen om te laten zien dat je om Senna gaf..
komaan hé de man wint gewoon graag zijn races gun hem het toch als hij het in zich heeft..
Originally posted by smiley
dit vind ik allemaal wel zaar "raar" jah zaar hoort er niet bij hé ,typ fout je :)
Maar als er dan nog een incident zich voordoet, dan doet men alsof de derde wereldoorlog is uitgebroken. terwijl als er iets rond (om maar een voorbeeld te geven) montoya gebeurd het tegenwoordig al "normaal" is.
Originally posted by Gilles
Maar als er dan nog een incident zich voordoet, dan doet men alsof de derde wereldoorlog is uitgebroken. terwijl als er iets rond (om maar een voorbeeld te geven) montoya gebeurd het tegenwoordig al "normaal" is. tja tegenwoordig sraait het formule 1 om schumacher (alé bijna alleen rond MS toch ;) ) dus als hij er af gaat of er wordt afgeduwd is het wel iets 'uniek' => wauw een niet schumi zege :eek:
maar iedereen heeft zijn eigen mening over de crashes enzo dus c-ya :bye:
Ik ga aan de "case Schumacher" niet te veel tijd verspillen. Alle racers maken fouten, Rosberg, Mansell, Piquet, Prost, Senna, Villeneuve en dus ook Schumacher. Ik heb niet zo'n probleem met de acties die hij ten berde voert op het circuit. De andere moeten hun mannetje maar staan en 'terug vechten'.
Het enige wat ik doodjammer vind, en iedereen die me kent weet dat, is dat hij, samen met Willi Weber, alles per contract geregeld heeft en dus zijn zaakje afgedekt heeft langs alle kanten. Dat had ik al veel langer dan die bewuste zondag in Oostenrijk in de gaten.
En wat écht jammer is, is dat we nooit zullen weten hoe goed of slecht hij wel zou geweest zijn indien hij een 'evenwaardige of superieure teammaat naast zich zou gehad hebben. Stom voor de sport, blijkbaar goed voor Schumacher. Ik kan het echter nog altijd niet hebben. :mad:
Superdiesel
26-05-2004, 23:21
Wat het podium van Imola 94 betreft : Daar stond niemand te juichen, ook MS niet. Het volkslied werd ingekort en MS wuifde 1 keer met zijn petje naar het publiek. That's it. Wat iedereen ook mag beweren. Net nog gecheckt. (video ervan op mijne PC staan). Er werd zelfs niet met champagne gespoten.
Wat het incident met hill betreft in Australië. Wel bekijkt volgend filmpje maar eens : Australië 1994 - Michael Schumacher Vs Damon Hill (http://www.globalf1.net/click.cgi?id=clip00014&url=downloads/video/ade94_c.wmv)
Ik snap echt niet dat men durft beweren dat MS zijn stuur beschadigd was, hij stuurt nog de bocht in, op de racelijn. En dat terwijl zijn wagen beschadigt is en hij de ruimte moest laten.
Nicki_Mks
27-05-2004, 11:05
Originally posted by Gilles
Maar als er dan nog een incident zich voordoet, dan doet men alsof de derde wereldoorlog is uitgebroken. terwijl als er iets rond (om maar een voorbeeld te geven) montoya gebeurd het tegenwoordig al "normaal" is.
Dan moet je mij toch eens één incident noemen waar Montoya <b>opzettelijk</b> iemand van de baan duwt.
Iemand opzettelijk van de baan duwen zal hij niet doen. Maar het is eerder JPM die niet zal opgeven en die liever van de baan zal gaan, als zijn plek af te geven. Vb in Hongarije met Raikkonen, in Indianapolis met RS ... het valt gewoon wat op dat hij toch dikwijls bij zo'n incidenten betrokken is. Maar echt opzettelijk iemand van de baan duwen, dat denk ik niet.
Originally posted by Nicki_Mks
[B]Mijn respect voor de <b>mens</b>Terwijl de hele wereld wist dat Ayrton Senna elk ogenblik ging overlijden stond de heer Schumacher op het podium te juichen.
Speciaal hiervoor heb ik destijds de race op Imola '94 op cassette gekocht, en dit is volledig onjuist. Op het podiul ging het er heel sereen aan toe.
Wil je dan toch persé iemand iets verwijten, wie zei er in die persconferentie achteraf weer "this race was good fun..."
Mika Hakkinen. (hij zal het niet geweten hebben)
Jij hebt niet te oordelen over de gevoelens van piloten.
Na de race:
http://orbita.starmedia.com/~f1web/podio.JPG
Originally posted by Huudo En wat écht jammer is, is dat we nooit zullen weten hoe goed of slecht hij wel zou geweest zijn indien hij een 'evenwaardige of superieure teammaat naast zich zou gehad hebben. Stom voor de sport, blijkbaar goed voor Schumacher. Ik kan het echter nog altijd niet hebben. :mad: [/B]
Mocht Rubens wat constanter zijn voorin en niet achteraan het veld plakken dan kon hij zijn kans misschien forceren.
Maar Rubens is niet constant en dat is een feit.
Die enkele keren dat hij zijn kans had heeft hij inderdaad af moeten staan maar heeft er ook wel enkele terug gekregen.
Rubens kan MS niet aan, enkel als MS een 'off-day' heeft.
ik vind het wel moeilijk om over de mens schumacher iets te zeggen ... ik ken hem namelijk niet persoonlijk ;)
Awel, Maarten, dat is nu eens een zeer droge opmerking maar wel de spijker op de kop!
Nicki_Mks
27-05-2004, 17:21
Originally posted by Maarten
ik vind het wel moeilijk om over de mens schumacher iets te zeggen ... ik ken hem namelijk niet persoonlijk ;)
Daar ben ik het niet 100% mee eens. Dan zou men hetzelfde kunnen zeggen over Bush en bin Laden (waarmee ik geenszins Schumacher met hen wil vergelijken, om misverstanden te voorkomen).
Wat het Imola-incident betreft: misschien was ik met "juichen op het podium" niet duidelijk genoeg. Ik weet niet meer exact wat en wanneer hij gedaan heeft. Het is tenslotte al 10 jaar geleden en ik heb de beelden sindsdien nooit meer gezien. Ik weet echter nog goed genoeg dat ik toen zo geshockeerd was, dat het zeker over iets meer dan een petje ging. Als ik me niet vergis is het trouwens door zijn actie van toen dat men nu zeer voorzichtig is, en bij het minste de champagne schrapt (bv. Spa '01).
En over Hakkinen: ik zeg zeker niet dat Schumacher de enige "Coldheart" is. Maar er is toch een verschil: kijk bvb. eens naar Senna: die heeft de dag voor zijn dood verdorie de safety-car gecarjacked om te gaan kijken hoe het met Ratzenberger was. En in de auto waain hij stierf had hij een Oostenrijkse vlag klaarliggen om zijn overwinning aan hem op te dragen. Zoiets zie ik Schumacher toch nog niet direct doen...
Moet ik nu echt het podium van Imola '94 gaan 'cappen' op pc en je ongelijk bewijzen?
Ik kan geloven dat je MS niet graag hebt maar jezelf vastklampen aan valse feiten is niet de goede manier.
Originally posted by Savi
Moet ik nu echt het podium van Imola '94 gaan 'cappen' op pc en je ongelijk bewijzen?
dat zal niet nodig zijn. ik ben (op vraag van airco) het filmpje met het podium al aan het uppen naar de server van depaddock. airco zal straks wel een link plaatsen...
Nicki_Mks
27-05-2004, 19:05
Kijk, als jullie twee zeggen dat er op die film niks te zien is, geloof ik jullie... Maar zeg nu zelf, waarom zou ik iets tegen de bekendste coureur ooit zou hebben moest ik daar geen reden toe hebben? Ik geef echter toe, ik kan niks bewijzen, dus zullen we er maar over zwijgen zeker.
Deze topic was pro en contra Schumacher: ik zou graag eens van de pro's horen hoe en waarom iemand nu Schumacherfan wordt (dit is niet sarcastisch bedoeld).
Wat mij betreft .. De eerste jaren ..... vooral vanwege zijn sublieme regenkunsten
1995:
* Spa-Francorchamps: Vanop de 16e plaats starten en toch nog winnen .... Terwijl quasi iedereen op regenbanden ging schumi rustig door op slicks.
* Nürburgring: Op 14 ronden van het einde onverwacht moeten pitten. Van het team de opdracht gekregen om de 6 punten naar huis te brengen ...
Schumi bracht iets meer naar huis door op 13 ronden de 20 seconden achterstand op Alesi (ook de reputatie van regenspecialist) tot 0 te herleiden, en Alesi ook te passeren
1997
* Spa Francorchamps: Op 11 ronden in de regen 50 seconden voorsprong bijeen rijden op iedereen
Daarna (sinds 1996) ... heeft hij bij mij zowat de status van halfgod gekregen door een team wat al 20 jaar tegen de grond zat vanaf de grond terug opnieuw op te bouwen. Iets wat velen voor hem niet gelukt is .....
Hoewel dit niet alleen zijn verdienste is, heeft hij hier ontegensprekelijk een groot aandeel in ....
Zelfs als het hopeloos slecht ging (nvdr eerste jaar bij Ferrari) bleef hij zijn team beschermen en intern werken aan oplossingen .... Dit bv in tegenstelling tot een Raikonnen die met motivatieproblemen kampt nu het bij McLaren minder loopt.
Tot op heden plukt Ferrari hier nog steeds de vruchten van
Als je dit vergelijkt met piloten die de beste teams uitzoeken (ipv ze zelf beter te maken) dan is de prestatie van Schumacher (natuurlijk in samenwerking met zijn team) veel groter.
Verder is de gedrevenheid waarmee hij met zijn sport bezig is wel een grote inspiratie ..... dit in tegenstelling tot bv Coulthard en Irvine die meer met hun imago als Playboy bezig zijn ....
------------------------------------
Heeft Schumacher dan geen fouten gemaakt ???
Zeer zeker wel .... Maar die maakt iedereen regelmatig wel eens ... niet ?
Als je zelf eens een regelmatig een karting-koerske rijdt ... Dan zal je ook al wel eens een actie hebben ingezet waarin je in de fout ging .... Maar zulke dingen gebeuren in het heetst van de strijd ... En alle piloten maken zulke fouten wel eens in hun carrière.... Ik sluit me wat dat betreft dan ook aan bij Huudo ....
------------------------------------
Grootste ontgoocheling ...
De gebeurtenissen in Oostenrijk 2002 .... Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat zoiets er vroeg of laat (met de steeds groter wordende belangen in de F1) van moest komen ....
Je ziet overigens gelijkaardige taferelen in andere sporten (kijk eens naar wielrennen ....)
Ferrari en Schumacher hebben hier terecht de boter voor gevreten .... Toch zijn er (bij andere teams) tal van situaties waarbij ook team-orders plaatsvinden (onder het mom van extra pitstop of wat dan ook).
Ik ben er dan ook van overtuigd dat ALLE teams teamorders zullen toepassen als ze hierdoor meer kans maken op een titel ....
Hetgeen ik Ferrari/Schumacher hier kwalijk neem is dat ze de illusie van een eerlijke sport hebben weggenomen
Wat ik altijd zo frappant vind bij Schumacher verhalen is het altijd maar de ene kant die je hoort. Schumacher rijdt Hill er af in Adelaide enzo... Hoe kan iemand überhaupt iemand anders eraf rijden als hij voor die persoon rijdt? Hij kan hoogstens de deur toedoen! Wat MS danook prompt deed! In een bocht waar eigenlijk niet in te halen valt overigens, maar soit. MS fans en tegenstanders zullen het hier nooit over eens zijn! Maar ik dwaal af :)
Ok: adelaide '94... Iedere Niet-schumacher fan schermt daarmee. Maar waarom zeggen die lieve mensjes dan nooit eens iets over de acties van de Heer Hill in 1995? Tot tweemaal toe (!) ramt hij Schumacher overduidelijk van de baan (Monza en Silverstone)...
Actie in '97: mja, fout van Schumacher in mijn ogen. Dus verdiende titel voor villeneuve en verdiende straf voor MS. Dus case closed wat mij betreft...
En op de vraag: hoe wordt iemand Schumacherfan? MJa, iemand die na exact 1 jaar F1 al de GP van België wint, met eenmindere wagen dan Hill, toch tweemaal WK wordt, iemand die ieder jaar de spanning er in weet te houden (ook tegen de superieure McLarens in '98 en '99)... Tja :)
En als je nog niet overtuigd bent, dan raad ik je absoluut de GP van Spanje 1996 aan. Op een doorregend circuit minimaal 6seconden sneller per ronde dan iedere andere coureur! Herhaalde dat kunstje ook in Monaco (ik dacht in 1998). Daar had hij na een drietal ronden al meer dan 20 seconden voorsprong op zijn naaste achtervolger. Komt daarbij dat de briljante tactiek van Brawn ook altijd werkt. En waarom werkt die, omdat Schumacher het doet! Je kan alles uitstekend plannen, maar als je rijder niet die drie-vier ronden voor zijn stop enkele foutloze ronden in kwalificatietijden kan neerzetten, dan faalt je tactiek (kijk maar naar monaco, waar hij, toen Trulli in de pits stond, zo heftig te keer ging dat hij zelfs zijn eigen kwalificatietijd klopte...)
En ja, minpunten... Goed, die heeft iedereen. En hij heeft al fouten gemaakt, natuurlijk. Maar dat deden ook halfgoden als Senna (die ook niet vies was om het 'ik-duw-eens-mijn-naaste-concurrent-van-de-baan-want-dan-ben-ik-WK'-spelletje te spelen), Prost, Mansell, Lauda, G. Villeneuve en vermoedelijk ook mensen als Clark, G. Hill, Fangio, enzo meer
Originally posted by airco
------------------------------------
Grootste ontgoocheling ...
De gebeurtenissen in Oostenrijk 2002 .... Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat zoiets er vroeg of laat (met de steeds groter wordende belangen in de F1) van moest komen ....
Je ziet overigens gelijkaardige taferelen in andere sporten (kijk eens naar wielrennen ....)
Ferrari en Schumacher hebben hier terecht de boter voor gevreten .... Toch zijn er (bij andere teams) tal van situaties waarbij ook team-orders plaatsvinden (onder het mom van extra pitstop of wat dan ook).
Ik ben er dan ook van overtuigd dat ALLE teams teamorders zullen toepassen als ze hierdoor meer kans maken op een titel ....
Hetgeen ik Ferrari/Schumacher hier kwalijk neem is dat ze de illusie van een eerlijke sport hebben weggenomen
http://www.thomsonart.com/images/i-73.jpg
Bron: Thomson Art (http://www.thomsonart.com)
The Interceptor
28-05-2004, 01:17
Originally posted by Lambo
met eenmindere wagen dan Hill, toch tweemaal WK wordt
'95 een mindere wagen dan Hill? volgens mij was dat seizoen toch de Benetton wel iets beter dan de Williams, in '94 moet ik wel toegeven dat ik denk dat de Williams iets beter was :mad: (Hill-fan :D)
Ik ontdekte het "talent" Schumacher in de Formule 3. Mijn bewondering kwam vooral toen hij met de Sauber Mercedes als broekventje van 21 in zijn eerste wedstrijd 1,5 seconde per ronde sneller reed dan Mauro Baldi ( die toen de Schumacher status had in de Groep C ). Dat was het jaar van de 3 talenten die aan Jochen Mass werden gekoppeld in 1990, zijnde Karl Wendlinger, Michael Schumacher en HH Frentzen.
holy herck
28-05-2004, 21:58
ik wil eens iets weten van die brake-tests achter de safety car
kan iemand mij een ander incident geven waarin een ander coureur een brake test doet die leidt tot een verplicht ontwijken in de kant of op een voorligger moeten inrijden
ik kan mij er geen herrinnren, daarom vraag ik het
Nicki_Mks
28-05-2004, 22:07
Buiten Schumacher? Niet voor zover ik weet...
Originally posted by holy herck
ik wil eens iets weten van die brake-tests achter de safety car
kan iemand mij een ander incident geven waarin een ander coureur een brake test doet die leidt tot een verplicht ontwijken in de kant of op een voorligger moeten inrijden
ik kan mij er geen herrinnren, daarom vraag ik het
WOW ... brake test
Sorry maar onder brake test versta ik het opzettelijk remmen terwijl een ander persoon aan het slipstreamen is voor in het halen (of gelijkaardig ....) Met als doel de andere persoon dusdanig van zijn lijn te doen afwijken dat hij crasht/veel tijd verliest.
Hier is gewoon geen motief om sprake te zijn van een brake test (heb overigens geen van de betrokken partijen zoiets horen zeggen). Waarom zou Schumacher een brake test doen op Montoya terwijl hij zelf een ronde voorligt op Montoya :rolleyes:
De realiteit is dat hier gewoon sprake was banden/remmen opwarmen voor een restart die er een van de komende ronden zat aan te komen ...
Enige discussie bestaat erin of banden/remmen opwarmen mag achter de SC (op de zelfde manier als bv warm-up lap) en/of Montoya eventueel die situatie verkeerd heeft ingeschat ....
Indien het geval schumi Montoya in Monaco een brake test was .... Dan zit heel de opwarmronde vol met brake tests ;)
---------------
Als je voorbeelden moet hebben van brake tests .... Vorig jaar (circuit ben ik vergeten, zoek het morgen wel eens op) is er "in volle race" een duidelijk voorbeeld geweest waar Webber een brake-test uitvoerde op Alonso ....
X-Treme Racer
29-05-2004, 03:07
Bedoel je niet Alonso op Coulthard ?
ff gezocht op het woordje braketest met google ... Enkele voorvalletjes ...
Villeneuve op Montoya ( http://www.f1racing.net/nl/news.php?newsID=26906 )
Alonso op Coulthard ( http://www.formula1.nl/nieuws/A4705_0_2_0_C/ )
Webber op Alonso ( http://www.f1teammanager.nl/toonbericht.php?newsID=2734 )
Dus het is zeker niet alleen Schumi die af en toe een "verkeerd" manoeuver doet ;)
Waarom MS fan?
Omdat hij het risico wou lopen om naar een 'minder' team te gaan terwijl hij kon kiezen voor veel beter. Het risico om te falen.
Dat alleen al telt voor mij.
Ze hebben er serieus voor geknokt, het hele Ferrari-team.
Vele, vele ontgoochelingen, maar MS en co gingen door het vuur en kwamen eruit.
AlesiRed27
30-05-2004, 16:25
Quote:
1995:
* Nürburgring: Op 14 ronden van het einde onverwacht moeten pitten. Van het team de opdracht gekregen om de 6 punten naar huis te brengen ...
Schumi bracht iets meer naar huis door op 13 ronden de 20 seconden achterstand op Alesi (ook de reputatie van regenspecialist) tot 0 te herleiden, en Alesi ook te passeren
De Ferrari 412T2 dus met het erratische verbruik van z'n V12 die er voor zorgde dat Alesi tragere en tragere rondjes moest rijden om enigszins aan te komen - niet om afbreuk aan MS te doen maar mag er bij vermeld worden.
Trouwens, iedereen heeft z'n dagen, goeie en slechte... in dezelfde wagens, iets later in Suzuka, reed Alesi seconden per ronde sneller dan onze Shumi, in de regen, tot een kogellager in de ferrari er geen zin meer in had. Alesi was in deze race onverwacht binnengeweest (Valse Start), pitte ronde later nog eens voor slicht, deed een 360 (slicks in de regen, madness...) en begon dan de opmars voorbij alles en iedereen...
Originally posted by AlesiRed27
Quote:
...., iets later in Suzuka, reed Alesi seconden per ronde sneller dan onze Shumi, in de regen, ...
hela, jullie Shumi misschien maar niet de mijne he :no:
;) :D :D
Montoya vandaag gezien (GP Europa)????
Hypocriet kereltje: veel te laat remmen, bijna Barrichello raken, Ralf helemaal raken en dan zijn hand naar boven steken dat de deur toe ging!!!!!! AMATEUR!!!
Brake tests? Coulthard op Michael in Spa in de GIETENDE REGEN!!! Van het gas gaan (maarja dat wordt NOOIT of te nimmer aangehaald door de anti-schumiii...s)
De hele discussie gebeurt met een verzorgd taalgebruik zonder scheldwoorden of pejoratieve benamingen
gelieve u daaraan te houden.
wat Red DJ daar zegt is wel waar, maar ik zou het iets anders geformuleerd hebben :)
btw, wat coulthard deed in spa 98... lijkt me toch ook een mooi voorbeeld van "brake test"
Originally posted by Red DJ
Hypocriet kereltje: veel te laat remmen, bijna Barrichello raken, Ralf helemaal raken en dan zijn hand naar boven steken dat de deur toe ging!!!!!! AMATEUR!!!
bwah... wat dat handje betreft... ik denk eerder dat het een soort "verontschuldiging" (of hoe je het wilt noemen) was naar z'n teammaat hoor...
Dat incident met Coulthard in Spa '98 was geen brake-test. Coulthard reed achteraan het veld en zou gedubbeld worden door Schumacher. Wat Coulthard daarop deed was van het gas gaan om Schumacher te laten passeren. Van het gas gaan is nog altijd iets anders dan vol op de rem te gaan staan ;)
mjah, aan de reactie van Schumacher te zien was er precies iets meer aan de hand hoor ;)
iemand die toevallig die pitsbeelden nog heeft?:p
coulthard geeft toe (http://www.automotiveforums.com/t115721.html)
mjah, lees en oordeel ;)
Coulthart ging gewoon van het gas af, en sjoemel zag door de spray iets te laat dat er een grijze auto voor hem verminderde en... PATAT!!! Kan je je voorstellen hoe het gezicht van mij en mijn schoonbroer er uitzag toen de sjum langskwam op 3 wielen... (tegen een rotvaart dan nog, hij reed zeker tegen 100 per uur door de eerste stavelot, en dat op 3 wieltjes...) :D :D :D
Daarbij, Coulthart is nu niet precies een piloot die zo een streek opzettelijk zou uithalen...
Wij hadden vooral spijt dat we niet in pouhon zaten toen het gebeurde... ;)
Nicki_Mks
30-05-2004, 21:28
Originally posted by krikke
sjoemel
Die moet ik onthouden! :D
1) Volgens mij was het gebaar van Montoya vandaag alles behalve een verontschuldiging.
2) Wat de Spa-aanrijding betreft, dat was volgens mij inderdaad geen aanslag: Coulthard vertraagde zoals het een gedubbelde betaamt. Dat Schumacher daarna woest werd, was eerder een teken vas onmacht en ongecontroleerde emoties dan van gelijk. Ik weet niet of iemand het gezien heeft, maar vorige week molesteerde hij het decor in de Ferraribox. En dat kan ik wel bewijzen...
ah, en wil u dat bewijs delen met ons? ;)
Nicki_Mks
30-05-2004, 21:38
Tuurlijk, het staat <a href="http://users.telenet.be/nmenneke/autosport.html">hier</a>. Gezien de grote invloed van MPEGs op de serverinhoud en de allesziende copyrightwatchers van Bernie zal ik het wel niet al te lang laten staan.
Edit: filmpje weg wegens bovenstaande redenen. Wie het nog wil mag me altijd mailen.
hola, hij zal ook nekeer slage :)
Nicki_Mks
30-05-2004, 21:42
Sorry, er waren inderdaad wat problemen met de capaciteit (kent iemand er programma om een filmpje van 5" minder dan 2MB te laten wegen?). Nu staat het er volledig. En ook mijn excuses voor de taal in het filmpje, maar ik denk wel dat jullie daar begrip voor hebben ;) .
ja tuurlijk, bedankt allezins!
Ik zie er niet echt veel op, heeft hij de petit napoleon een mep gegeven ? Of de Ross gepitst? Whoehahahaha, een geluk dat die van Minardi niet te veel verbouwen, of ze moeten weer budget gaan zoeken... :)
Ja! ik hoor ne klop... Toch denk ik niet dat hij het gaat riskeren om Ross aan te vallen... die ziet er nl nogal solide uit... :D :D :D
ofwel slaagt hij met z'n vuist op die tafel daar
of hij gooit z'n helm erop :p
The Interceptor
30-05-2004, 22:41
stefaan lammens had het ook vermeld vandaag tijdens de uitzending. mja iedereen kan wel eens gefrustreerd zijn zeker :p
DC gaf naderhand toe dat hij 100% in fout was in Spa ... want wat hij daar deed in Spa was geen haar beter als Larfie (Ralf) in Monaco.
DC gaf toe omdat hij had moeten weten dat Schumacher hem niet kon zien door de spray, DC gaf niet toe dat hij Schumcaher bewust van de baan wilde werken om Hakkinens voorsprong in het WK te waarborgen (wat sommige mensen ook al eens durven beweren).
Ook moet je rekening houden met het feit dat Ralf in Monaco mogelijk problemen had met zijn versnellingen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat hij al veel eerder aan de kant had moeten gaan.
En uiteindelijk heb ik het gevonden: de video van Hill en Schumacher! Video (http://users.pandora.be/pvrancken/Hill-schumacher.mpeg)
Schumacher verdedigt zijn plaats nadat hij in de muur ging, daar valt niets verkeerd over te zeggen. Maar dat hij dan de deur dichtgooit terwijl Hill al voorbij zijn achterste wiel is, dat is niet goed te keuren.
Nicki_Mks
01-06-2004, 20:11
Normaal gezien had er geen probleem mogen zijn, want op die plaats zouden banden moeten staan. Dan zou Schumacher niet terug op de baan gekomen zijn...
The Interceptor
02-06-2004, 00:14
Ge ziet wel dat Schumacher nog maar heel moeizaam stuurt, maar hij doet zeker de moeite om Damon te blokkeren. En ik vind Damon zijn 'inhaalpoging' daar anders niet zo onvolwassen precies. Schumi reed door de problemen duidelijk heel traag, en bij het insturen van de bocht zit hij er naast! Wat verwacht ge dan van iemand met problemen die aan de buitenkant van de bocht zit? toch niet dat hij de deur dichtdoet zeker? Schumi stuurt daar ineens wel heel fel in!!
Acite Villeneuve:
Beide in fout: villeneuve zit nl als hij naast Schumiii... is met 1wiel op het gras, Schum moet nooit de deur toe doen.
Ander opmerking:
Waarom is er enkel kritiek op Schumiii...?
Senna en Prost deden dit ook MAAR hier zeurt niemand over!!!
Als Schumacher schuldig is...dan sato in de GP van europa ook!
Originally posted by Red DJ
Ander opmerking:
Waarom is er enkel kritiek op Schumiii...?
Senna en Prost deden dit ook MAAR hier zeurt niemand over!!!
Al eens naar de titel van deze thread gekeken? :rolleyes:
We kunnen er ook eentje openen over "Senna/Prost incidenten: De oude Koeien", maar of ge veel succes gaat hebben in de thread durf ik ten zeerste te betwijfelen. De laatste nieuwe DVD (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=7825) bekijken maakt veel duidelijk, ook al omdat Prost er openlijk over praat en alles nu zelf in de context komt zetten. Dat zie ik Schum op dit moment nog niet te gauw doen - if at all. :D
Originally posted by Red DJ
Als Schumacher schuldig is...dan sato in de GP van europa ook!
kom, kom, kom, niet overdrijven he. We hebben het hier in de andere thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=8182&perpage=20&pagenumber=4) al uitgebreid over gehad. Het zijn 2 totaal verschillende dingen. Je kan bezwaarlijk zeggen dat Schum hier aan't racen was. Eerder redden wat er nog te redden viel, want als Hill voorbij ging was MS geen kampioen. Sato, mijn gedacht, was wel flink aan het racen.
Ja met de opmerking van Senna en Prost wil ik gewoon duidelijk maken dat niet alleen Schumacher zoiets doet (hij doet dit in beperkte mate wel, Senna en Prost duidelijk!)
Dat van Sato was bedoelt oh incident Schum-Villeneuve.
Een bijkomend punt:
Heeft Schum en Ferrari niet wat meer respect verdiend? wat zij presteren chapeau!
off-topic: Als andere teams minder presteren moet Ferrari (of schum) hier niet de dupe van zijn! (in 98-99 toen Mclaren en Hakkinen wou, was er toch niet al dat gezeur van nu!)
zoals Eccelstone het in 96 zei (toen Ferrari niks won en wou stoppen):
F1 zonder Ferrari is geen F1! (dit wil NIET zeggen dat ze alleen maar bevoordeeld worden!)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.