View Full Version : 2004 European Grand Prix
JPMontoya
28-05-2004, 08:21
Het weekend begint in mineur voor Ferrari met het overlijden van FIAT chef Agnelli. Vrij onverwacht overleden - Eerder in 2003 overleed zijn broer al.
bron : Radio 1
laat voor de rest hier alles dan maar komen over komend weekend.
de eerse vrije training
Pl. Fahrer Fahrzeug Zeit Abstand
1. A. Davidson BAR-Honda 01.29,447 -
2. M. Schumacher Ferrari 01.29,631 + 0.00,184
3. R. Barrichello Ferrari 01.29,865 + 0.00,418
4. M. Webber Jaguar-Cosworth 01.31,448 + 0.02,001
5. R. Zonta Toyota 01.31,587 + 0.02,140
6. K. Räikkönen McLaren-Mercedes 01.31,643 + 0.02,196
7. F. Massa Sauber-Petronas 01.31,673 + 0.02,226
8. R. Schumacher Williams-BMW 01.31,680 + 0.02,233
9. F. Alonso Renault 01.31,768 + 0.02,321
10. J. Button BAR-Honda 01.31,770 + 0.02,323
11. J. Montoya Williams-BMW 01.31,782 + 0.02,335
12. O. Panis Toyota 01.31,910 + 0.02,463
13. D. Coulthard McLaren-Mercedes 01.32,301 + 0.02,854
14. T. Sato BAR-Honda 01.32,500 + 0.03,053
15. J. Trulli Renault 01.32,696 + 0.03,249
16. C. da Matta Toyota 01.32,915 + 0.03,468
17. T. Glock Jordan-Ford 01.33,925 + 0.04,478
18. N. Heidfeld Jordan-Ford 01.33,971 + 0.04,524
19. C. Klien Jaguar-Cosworth 01.34,402 + 0.04,955
20. G. Pantano Jordan-Ford 01.34,488 + 0.05,041
21. B. Wirdheim Jaguar-Cosworth 01.35,043 + 0.05,596
22. Z. Baumgartner Minardi-Ford 01.35,186 + 0.05,739
23. G. Bruni Minardi-Ford 01.35,455 + 0.06,008
24. B. Leinders Minardi-Cowsorth 01.37,609 + 0.08,162
25. G. Fisichella Sauber-Petronas ohne Zeit -
gwyllion
28-05-2004, 13:51
Duidelijk weer Ferrari/Schumi boven.
McLaren doet het trouwens nu, tijdens de 2de vrije training, best wel goed.
gwyllion
28-05-2004, 15:16
VT2:
1 6 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:29.355
2 9 Jenson Button BAR-Honda 1:29.61
3 4 Ralf Schumacher Williams-BMW 1:29.677
4 5 David Coulthard McLaren-Mercedes 1:29.700
5 7 Jarno Trulli Renault 1:29.919
6 2 Rubens Barrichello Ferrari 1:29.943
7 35 Anthony Davidson BAR-Honda 1:30.028
8 8 Fernando Alonso Renault 1:30.163
9 1 Michael Schumacher Ferrari 1:30.227
10 10 Takuma Sato BAR-Honda 1:30.283
11 3 Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1:30.337
12 14 Mark Webber Jaguar-Cosworth 1:30.466
13 17 Olivier Panis Toyota 1:30.497
14 16 Cristiano da Matta Toyota 1:30.531
15 38 Ricardo Zonta Toyota 1:30.949
16 11 Giancarlo Fisichella Sauber-Petronas 1:30.974
17 37 Bjorn Wirdheim Jaguar-Cosworth 1:31.780
18 39 Timo Glock Jordan-Ford 1:32.080
19 15 Christian Klien Jaguar-Cosworth 1:32.217
20 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 1:32.310
21 20 Gianmaria Bruni Minardi-Cosworth 1:32.643
22 21 Zsolt Baumgartner Minardi-Cosworth 1:32.986
23 18 Nick Heidfeld Jordan-Ford 1:33.175
24 19 Giorgio Pantano Jordan-Ford 1:33.393
25 40 Bas Leinders Minardi-Cosworth 1:34.538
Alles zit veel dichter bijeen.
McLaren aan de leiding :D:D
de wonderen zijn de wereld nog niet uit :p:p
The Interceptor
28-05-2004, 16:28
De snelheid komt er bij de McLarens wel in precies, in Monaco deden ze het ook al niet slecht tijdens de trainingen en de kwalificatie, nu de bedrijfszekerheid nog :rolleyes:
Nicki_Mks
28-05-2004, 21:46
Wat is er daar weeral veranderd sinds 2001? Ik zie het niet meer op het kaartje... :o
The Interceptor
28-05-2004, 22:35
aan het circuit bedoeld ge? Sinds 2002 is de eerste sector grondig veranderd. Eerst was er na de start-finish namelijk een snelle rechts-links chicane. Maar daar gebeurden nogal wat aanrijdingen (remeber 1997 toen Ralf er zijn broer afreed in een redelijk cruciale race omtrent de wereldtitel :D of 1999 toen Diniz overkop ging). Nu ligt er daar een hairpin met nog een stukske 'infield' het circuit is er dus nog trager op geworden.
Nicki_Mks
29-05-2004, 10:14
Ahzo. Thanks. Ik was verbaasd, want ik kende het circuit nog als een 1'18", en nu is het blijkbaar wat meer...
Webber krijgt straks een tijdstraf van 1 seconde, die bij zijn kwalificatietijd wordt bijgeteld. hij zou gisteren zijn snelste ronde gereden hebben terwijl er een gele vlag werd gezwaaid.
bron: f1.racing-live.com
Free 4
1. 9 BUTTON BAR Honda M 1'28"827 208.639 Km/h 13
2. 1 M.SCHUMACHER Ferrari B 1'29"064 + 0'00"237 15
3. 10 SATO BAR Honda M 1'29"127 + 0'00"300 15
4. 6 RAIKKONEN McLaren Mercedes M 1'29"354 + 0'00"527 12
5. 2 BARRICHELLO Ferrari B 1'29"545 + 0'00"718 13
6. 8 ALONSO Renault M 1'29"555 + 0'00"728 13
7. 5 COULTHARD McLaren Mercedes M 1'29"955 + 0'01"128 14
8. 4 R.SCHUMACHER Williams BMW M 1'30"176 + 0'01"349 9
9. 17 PANIS Toyota M 1'30"277 + 0'01"450 14
10. 16 DA MATTA Toyota M 1'30"316 + 0'01"489 16
11. 11 FISICHELLA Sauber Petronas B 1'30"519 + 0'01"692 13
12. 14 WEBBER Jaguar Cosworth M 1'30"867 + 0'02"040 18
13. 7 TRULLI Renault M 1'30"986 + 0'02"159 11
14. 15 KLIEN Jaguar Cosworth M 1'31"061 + 0'02"234 15
15. 12 MASSA Sauber Petronas B 1'31"504 + 0'02"677 11
16. 18 HEIDFELD Jordan Ford B 1'31"956 + 0'03"129 12
17. 21 BAUMGARTNER Minardi Cosworth B 1'32"753 + 0'03"926 15
18. 20 BRUNI Minardi Cosworth B 1'32"894 + 0'04"067 15
19. 19 PANTANO Jordan Ford B 1'33"383 + 0'04"556 13
The Interceptor
29-05-2004, 13:52
Sato heeft net een superieur rondje neergezet in de eerste kwalificatie sessie, hij was schumi meer dan een seconde te snel af!
1. Sato 1.27.691
2. M. Schumacher + 0.587
3. R. Schumacher + 0.964
4. Coulthard +1.026
5. Button + 1.125
6. Raikkonen +1.206
7. Barrichello + 1.323
8. Alonso + 1.378
9. Montoya +1.401
.......
Gaat Sato naar zijn eerste pole? na dit rondje gun ik het hem zeker, en ik begin stilaan te begrijpen dat ze die bij BAR in dienst genomen hebben :)
Het belooft alvast een aangename kwalificatie te worden ... :D
PorscheGT
29-05-2004, 13:58
maar dit is ronduit belachlijk.. geen enkele zender zend deze middag de kwalificaties uit.. schandalig!! vorige week waren het meer dan 7zenders nu geen enkele....
Originally posted by The Interceptor
Sato heeft net een superieur rondje neergezet in de eerste kwalificatie sessie, hij was schumi meer dan een seconde te snel af!
1. Sato 1.27.691
2. M. Schumacher + 0.587
3. R. Schumacher + 0.964
4. Coulthard +1.026
5. Button + 1.125
6. Raikkonen +1.206
7. Barrichello + 1.323
8. Alonso + 1.378
9. Montoya +1.401
.......
Gaat Sato naar zijn eerste pole? na dit rondje gun ik het hem zeker, en ik begin stilaan te begrijpen dat ze die bij BAR in dienst genomen hebben :)
Het belooft alvast een aangename kwalificatie te worden ... :D
als hij schumacher meer dan een seconde te snel af is, waarom staat er dan achter schumi zijn naam: +0.587? ;)
Originally posted by Marcosmeister
maar dit is ronduit belachlijk.. geen enkele zender zend deze middag de kwalificaties uit.. schandalig!! vorige week waren het meer dan 7zenders nu geen enkele.... Op RTBF1 zie ik toch wel F1 wagens rijden ;)
Snelle Bruni. TE snelle Bruni zelfs. :D
The Interceptor
29-05-2004, 14:56
Originally posted by marcel
als hij schumacher meer dan een seconde te snel af is, waarom staat er dan achter schumi zijn naam: +0.587? ;)
"halve" vergeten :+ :D
De kwalifs heb ik niet gezien, maar los afgaande op de startgrid posities moet ik toch vaststellen dat de blauwe Ferrari's niet goed bezig zijn :no:
En als Sato zijn schietstoelstart van verleden week nog eens wil overdoen alsjeblief mersie, dan kan het nog een leuke vertoning worden, temeer daar voorstopper Barichello niet zo goed geplaatst is deze keer. ;)
jan
Nicki_Mks
29-05-2004, 21:35
Originally posted by jan
En als Sato zijn schietstoelstart van verleden week nog eens wil overdoen alsjeblief mersie
Het was een valse start werd later bekend gemaakt. Maar aangezien hij een rookgordijn aanlegde in de haven voor hij gestraft kon worden, zijn niet veel mensen dit te weten gekomen.
DamonHill
29-05-2004, 22:03
Vandaag naar de Nurburgring geweest met Astromega, om wat fotos te maken.
Vanuit de paddocks had ik een prachtig zicht op de chicane, dus heb ik daar maar al mijn fotos genomen :D
De top 10 uit de kwalificatie :
http://www.team-astromega.com/1.JPG
http://www.team-astromega.com/2.JPG
http://www.team-astromega.com/3.JPG
http://www.team-astromega.com/4.JPG
http://www.team-astromega.com/5.JPG
/EDIT: fotos te groot
DamonHill
29-05-2004, 22:05
http://www.team-astromega.com/6.JPG
http://www.team-astromega.com/7.JPG
http://www.team-astromega.com/8.JPG
http://www.team-astromega.com/9.JPG
http://www.team-astromega.com/10.JPG
DamonHill
29-05-2004, 22:06
En natuurlijk de F3000 fotos :
http://www.team-astromega.com/Ring044.JPG
http://www.team-astromega.com/Ring047.JPG
http://www.team-astromega.com/VH.JPG
http://www.team-astromega.com/Ring048.JPG
Meer op www.team-astromega.com
man man .... azo saai ....
Ferrari is er weer een gezondheidswandeling aant houden ..... de dubbel tenzij er nog iets spectaculair gebeurt :D
Verder een tereuraanslag (:D) van Montoya op Ralf ..... Ik denk dat Frank Williams hem straks uitschijt voor Fucking Idiot. :p
tja het was min of meer aangekondigd door mij ..... Sato die een goeie race verknalt door een veel te oportunistisch inhaalmanoeuver op Barrichello .....
Hier zal nog wel een staartje aankomen
duidelijk fout van sato, meer kan ik niet zeggen :)
Als Ralf zich verremt, RB bijna ramt en dan JPM maar meeneemt in deze véél te opportunistische actie, wie is dan de Fucking Idiot?
Net als Sato overigens, maar goed, zelfs zonder deze kamikaze actie had ie het niet gered.
McLaren trekt de reeks opgaves gewoon door. :( 't is duidelijk dat ze onder de ontslagen motorenverantwoordelijke een potje van gemaakt hebben. Hopelijk dat de nieuwe revisie, die volgende week uitgebreid getest gaat worden, soelaas kan brengen, anders ziet het er hopeloos uit. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. In 1994 ook meer rookpluimen gezien dan finishes. :rolleyes:
Ik vond het geen saaie race maar ook geen spectaculaire. Maar we kunnen natuurlijk niet tijdens alle GP's een Monaco-achtige race zien...
Aan het manoevre van Sato komt zeker nog een staartje. Ik ben geen Ferrari-fan maar Barichello had groot gelijk tijdens de persconferentie toen hij zei dat het ronduit amateuristisch was van hem...
Ik zou nu niet in z'n schoenen willen staan want die zal volgens mij toch een serieuze uitbrander krijgen! :eek:
Button heeft door het voorval kunnen profiteren van een podiumplaats en het is hem ook gegund volgens mij. Jammer dat er niet meer inzat bij Renault, maar ze hebben toch weer mooie punten gepakt.
En amai, Williams en McLaren weer door pech getroffen... Ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe wagens van McLaren het er zullen van afbrengen want op die manier kunnen ze uiteraard niet blijven doorgaan...
Originally posted by Huudo
Als Ralf zich verremt, RB bijna ramt en dan JPM maar meeneemt in deze véél te opportunistische actie, wie is dan de Fucking Idiot?
Bedoel je niet dat JPM zich verremt??? :confused:
leek mij niet. Heel het pak stuift weg, en uit de onboard van RS kan je duidelijk zien dat die denkt van 'hoooo, ich schaffe es nicht', gaat vol in de ankers, blokkeert lichtjes de wielen, moet uitwijken om RB niet te raken en zit dan op een plaats waar ie niet thuis hoort op het moment dan JPM instuurt.
Originally posted by Huudo
Hopelijk dat de nieuwe revisie, die volgende week uitgebreid getest gaat worden, soelaas kan brengen, anders ziet het er hopeloos uit.
Volgens de pits-commentator van SBS die DC sprak in de paddock hoef je motorgebied niet veel te verwachten. De nieuwe "B" versie is alleen maar een verandering op chassis, aero en dat soort dingetjes. De motor zou hetzelfde blijven...............
ze zouden beter de motor van vorig jaar steken. en dan elke race die straf van 10 plaatsen pakken. ze zouden beter doen dan wat ze vandaag presteerden.
Allé, graag een objectieve mening aub... is het de moeite dat ik de video van de F1 van Europa opzet, of was het weer saaien boel? :confused:
OPZETTEN! Doen Krikke! Het is geen saaie race, maar echt een mooie in mijn ogen. Oké, 1-2tje voor Ferrari, maar de manier waarop, er zit toch spanning in hoor ;)
oké, "ik ga er voor..." :D :D bedankt!
Barichello is toch wel de strafste gast van heel het veld zenne "i saw the noise coming" strafstraf :D
Originally posted by Gilles
Bedoel je niet dat JPM zich verremt??? :confused:
:o natuurlijk. Heb net de herhaling gezien, en het was uiteraard JPM die zich verremde en dacht 'But John-Paul, you fucking idiot' :D Ik had nog McLaren rook in mijn ogen waarschijnlijk. :+
pompierke
30-05-2004, 19:29
Originally posted by Gilles
OPZETTEN! Doen Krikke! Het is geen saaie race, maar echt een mooie in mijn ogen. Oké, 1-2tje voor Ferrari, maar de manier waarop, er zit toch spanning in hoor ;)
Sorry Gilles,
dikke saaie boel :o :o volgens mij en ik vrees voor de rest van het seizoen, er zouden beter 17 GP'S gereden worden in Monaco, aktie verzekerd.
Maar hoop doet leven.
die mclaren pluim was wel mooi dik..:p
voor de rest , de "te optimistische" inhaal actie van sato vond ik wel intresant hoor.. hij durft teminste... net als tijdens de start hier en in monaco (zou better touring rijde :p )
en jaah de ferraris jaaah dat hadde we nog nie gezien dit jaar hé
...en dan ook nog het grappigste .. de jaguar diamant van 8 milioen :D wie zet het nu ook op een neus van een f1 in monaco haha eigeschuld (da was wel nog monaco maja)
't was inderdaad niet echt een denderende race... maar 'k vond het toch wel plezant om zien telkens er iemand de pits uitkwam... 't was meestal heel close bij de eerst bocht...
Voorts vond ik de actie van Sato op RB zeer dom... en ongehoord op dat niveau...!
Nicki_Mks
30-05-2004, 21:20
Originally posted by raceboy
"i saw the noise coming"
:D
Wat de race betreft:
* Eindelijk weten we wie in dat hondenhok op het einde van de pitlane zit... :)
* Ralf Schumacher en Montoya: volgens mij beide in fout: Ralf zat verkeerd en Montoya remde veel te laat. Ik denk dat Frank werk zal hebben...
* Wat een regie zeg, weet iemand wat er in de eerste ronde met Sato en Trulli is gebeurd?
* McLaren is op weg naar een record: hoe dikwijls is het al gebeurd dat het team van de vice-wereldkampioen, zonder grote wijzigingen ondergaan te hebben, als rode lantaarn eindigt?
* Mijn vermoeden over Takuma Sato is bevestigd. Ik vraag me af hoeveel plaatsen hij volgende keer achteruitgaat, of hoeveel races hij zal moeten zitten...
* Conclusie: alle respect, maar wie deze race boeiend vond, is duidelijk niet veel gewoon ;)
sorry nicky maar hoe kan ralf nu in fout zijn
als je ziet hoe groot het gat is tussen hem en montoya terwijl ze aan het optrekken zijn bij de start? in de remzone gaat montoya veel te laat in de remmen, rook van de banden, geen controle meer, hij schuift rechtdoor en 'ramt' ralf in de flank! In plaats van gewoon te remmen en achter ralf aan te sluiten en niet zoveel risico's te nemen!
Maar soit, dit is een race-incident. Heb de eerste pitstops gezien en dan verder gaan leren.
Een geluk dat Malisse de vierde set snel won in de tie-break, anders was de keuze tussen canvas en tv1 heel moeilijk, spannend matchke daar gezien. En voor zij die alleen op tv 1 afgestemd zijn gebleven, Malisse heeft ook de vijfde set gepakt en speelt dus morgen de achtste finale tegen hewitt!
Mi scussi voor de OT ;)
Originally posted by Nicki_Mks
gebeurd dat het team van de vice-wereldkampioen, zonder grote wijzigingen ondergaan te hebben, als rode lantaarn eindigt?
misschien moet je de mclaren van vorig jaar eens naast die van dit jaar gaan leggen. der zijn wel degelijk grote wijzigingen gebeurd... en rode lantaarn? ze hebben 5 punten. het is al meer dan 10 jaar geleden dat minardi al eens 5 punten gehaald heeft.
wat niet wegneemt dat de engelse duitsers zich zwaar aant belachelijk maken zijn...
toppers:
Ferrari, M.Schumacher, Barrichello : Tja veel uitleg moet je er niet aan geven he .... ettelijke maatjes te groot voor de concurrentie .... Schumacher is maar 8 rondjes voluit gegaan ... en heeft vanaf dan niet anders gedaan dan de race controleren
BAR, Button : Best of the rest .... Zonde voor Bar dat Sato der op het einde een potje van maakt ... anders hadden er nog wel wat meer punten ingezeten voor de constructeurs.
Renault : Voor hun betrouwbaarheid ..... Op vlak van race-speed (vooral dan op de rechte lijn) is er nog veel werk aan de winkel.
floppers:
McLaren, Mercedes :In je thuisland 2 motorblows .... De PR-afdeling zal weer tevreden zijn :rolleyes: .
Naart schijnt komt dezelfde motor in de B-versie te liggen .... Dan gaan ze daar ook niet veel beterschap tegemoet
Williams, Montoya : Je teamcollega van de baan rammen is :frusty: :frusty: . Helaas is dat de voorbije jaren bij Williams al meermaals gebeurd. Montoya mag hier wel een een stevig bolwassing voor krijgen ..... Ongehoord in de F1.
Panis :Op vrijdag kankeren op Bas Leinders omdat die niet snel genoeg plaats maakte onder een blauwe vlag .... Maar wat Panis daar aanving (onder blauwe vlag) met Schumacher :no:
Door de oplettendheid van de leider is er geen crash van gekomen .... Maar hou voortaan die grote woorden tegen de "nieuwelingen" dan ook op zak ....
Sato : Dit is eentje om te onthouden voor enkele jaren in de thread "Sato incidenten: De oude koeien" :D:D
Zulke jeugdzonden zouden in de F1 niet meer mogen gebeuren ...
The Interceptor
30-05-2004, 23:20
Ik leg de fout ook niet volledig in Montouya zijn schoenen hoor! Kijk maar eens naar de moment net voor er geremd wordt! Daar zit Ralf nog een meterke achter op Montoya, en tijdens het remmen komt die er nog voorbij, dus wie remde er later? Ok, hij moest wel buitenom Montoya om niet teveel tijd te verliezen in de bocht, maar toch hoor. Montoya kon ook niet veel verder naar rechts, kunt moeilijk met 4-en door die bocht he.
Nicky, sato en zeker Trulli gingen in die korte rechtse bocht bij het terug opkomen van het 'oude deel' circuit te breed en verloren zo wat plaatsen. Duidelijk te zien op de beelden hoor (al hadden de commentatoren er niet veel van opgemerkt :D ze dachten zelfs precies dat kimi puur door zijn start al 2e was gekomen :) )
Sato zijn maneuver was zeker wel wat te verwachten, hij ging op zijn eerste podium af, maar de kloof tussen hem en barrichello was niet groot, en hij wilde natuurlijk meer. Ik was nochtans aan't juichen toen hij zijn actie inzetten, het was hem gegund, een heel sterke race, maar daar ging het nog niet! Hij had nog ronden genoeg te tijd om iets te proberen. Al was hij er in Bahrein wel in geslaagd om op eenzelfde manier Coulthard in te halen in de eerste bocht, en dat maal zonder brokken!
Dan wat Button betreft (kan ik toch niet onbesproken laten :D), gezien het hele wedstrijdverloop vind ik zijn derde plaats echt wel verdiend! Sato zijn incident mocht niet onbestraft blijven, en wat die motorblow betreft, heeft hij zelf veel mee te maken denk! Hij vroeg net iets te veel van zijn motor denk. In Maleisie had hij ook al op't einde van de wedstrijd motorpech.
Bij BAR hebben ze wel dringend een strateeg nodig, hun pitstrategie was niet echt sterk te noemen. Als eerst stop een korte stop, maar dat bracht Jenson wel net achteraan een treintje, waardoor hij dus veel tijd verloor, dan als tweede stop een langere, maar barrichello komt na zijn stop toch net voor Jenson ...
Jenson's inhaalactie om Coulthard vond ik persoonlijk wel erg knap :+ :D
Originally posted by Nicki_Mks
* Ralf Schumacher en Montoya: volgens mij beide in fout: Ralf zat verkeerd en Montoya remde veel te laat. Ik denk dat Frank werk zal hebben...
Ralf zat hier verkeerd :eek:
Ralf zat mooi op de lijn om naast Barrichello de bocht in te sturen ....
Montoya blokkeert zijn remmen .. haalt de bocht niet .. gaat rechtdoor en tikt Ralf aan
Voor de keer dat "broertje van" eens geen fout maakt ..... Dan moeten we geen fout in zijn schoenen gaan schuiven he
Airco, ik ben het 100 % met je eens! Hij heeft al veel incidenten verzoorzaakt maar het is nu niet dat je ieder incident op z'n nek moet schuiven, waar hij bij betrokken is... Volgens het beeld dat ik zag, kon hij ook niet weg... Ik kan me vergissen maar zo zag ik het toch...
Nope, ook mijn mening. En fout van Montoya, remt veel te laat, neemt op een haar na Barrichello mee, maar ramt wel Ralf en Da Matta uit de race. Mag wel een sanctie van komen hoor!
Het leukste van al vond ik dan nog het handje richting Panis, alsof het die zijn schuld was... Sterk bezig Montoya... Vond het trouwens ook opmerkelijk dat JPM er niet eens meer in geslaagd is om het gat op Fisichella en Webber toe te rijden
BMW E46 V8
31-05-2004, 08:56
Ja ik heb dat manoeuvre niet gezien :( Maar wel dat sato zijn motor weer opblies is wel spijtig :) tzelfde gebeurde in Monaco
Nicki_Mks
31-05-2004, 12:50
Was dat handje richting Panis? Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Wat de rookdisplay van Sato betreft, ik denk dat die gewoon het gevolg is van 20 seconden stilstand om een voorvleugel te vervangen...
Tuurlijk was dat richting Panis. JPM kennende zal het zeker geen excuushandjes richting Ralph geweest zijn ;)
Nicki_Mks
31-05-2004, 13:21
Nee, ik dacht dat het een verwijt naar Ralf was.
een verwijt naar Ralf?????
Leuke man montoya, eerst iemand van de baan rijden, en dan nog verwijten maken ook. Gezellig :rolleyes:
in mijn ogen is Montoya niet meer dan een praatjesmaker.
Vorig jaar Amerika was het ook z'n schuld niet dat barrichello van de baan ging :s
Originally posted by Nicki_Mks
Nee, ik dacht dat het een verwijt naar Ralf was.
Ik dacht dat toch ook, dat hij Ralf enkele verweten naar z'n hoofd slingerde.
Dat kan natuurlijk zijn, alleen zie absoluut niet in waarom. Montoya verremt zich overduidelijk, dusja :s
BMW E46 V8
31-05-2004, 15:59
Wilt iemand mij eens precies vertellen wat er daar gebeurt is want ik heb de race gemist :(
Ralf en Montoya rijden naast elkaar richting eerste bocht, Montoya blokkeert beide voorwielen, waardoor er overstuur onstaat. Ralf stuurt in, maar Montoya raakt em net voor Ralf's achterwiel, waardoor Ralf met de neus naar de binnenkant van het circuit begint te glijden. Vervolgens raken ze elkaar nog eens, waardoor beide Williamsen hun voorvluegel verliezen. Ralf rijd direct het circuit af, en neemt daarin Da Matta mee, die geen kant opkon.
Da Matta liet daardoor zijn motor afslaan, ook einde race voor hem dus. Aan zijn wagen was eigenlijk niets aan.
BMW E46 V8
31-05-2004, 16:10
Aah , dus this een fout van Montoya met een slechte afloop voor Ralf en DaMatta. Ik wil de twee BMW's aan de finish zien das nu dan twee races dat ze uitvallen :(
Ralf raakte zijn voorvleugel kwijt door de 2e touché van Montoya, maar Montoya zijn voorvleugel raakte beschadigd door Panis. Allez, zo heb ik het toch gezien. Dat handje van Montoya was volgens mij toch wel naar Panis die Montoya tegen Ralf aan duwde.
Er is echt geen contact tussen Panis geweest en Montoya hoor! De tweede touche van Montoya was zelfs zo hard dat de rechtervoorwielophanging van Ralf het begaf... dus zal Montoya's neusvelugel hoogst waarschijnlijk ook toen gesneuveld zijn (was trouwens overduidelijk te zien in de onboard-beelden van Montoya)
De man met het meeste geluk was eigenlijk Barrichello, eerst net niet geraakt door Montoya, en later getorpedeerd door Sato.
http://img73.photobucket.com/albums/v223/sledge144/varia/1.jpg
Ik heb de beelden nog eens bekeken, en Panis gaat bij de 2de touche van Montoya tegen ralf ook niet helemaal vrijuit, alhoewel hij waarschijnlijk van niks wist....
Maar doordat Panis daar was, kon Montoya ook Ralf niet ontwijken, tenzij hij Panis raakte...
http://img73.photobucket.com/albums/v223/sledge144/varia/2.jpg
Dus zal het handje ook wel naar Panis geweest zijn...
http://img73.photobucket.com/albums/v223/sledge144/varia/3.jpg
Je ziet hier trouwens duidelijk dat Panis ook niet helemaal zuiver de eerste bocht aansneedt, waardoor hij Montoya wat verraste...
http://img73.photobucket.com/albums/v223/sledge144/varia/4.jpg
Mja, ok. Maar bij de onderste foto moet je wel rekening houden dat montoya Ralf al heeft geraakt en dat Panis in het vrijgekomen gat duikt mijns inziens
Originally posted by Lambo
Mja, ok. Maar bij de onderste foto moet je wel rekening houden dat montoya Ralf al heeft geraakt en dat Panis in het vrijgekomen gat duikt mijns inziens
Mischien, maar hij was toch iets te overenthousiast hoor, hij kwam ging veel te snel de bocht in, en had veel meer ruimte nodig om de bocht te maken dan de anderen.
Originally posted by Lambo
Mag wel een sanctie van komen hoor!
nee, alsjeblieft geen sanctie anders durft er niemand nog een risico te nemen, dit is gewoon een foutje van montoya, soit, punt uit, race-incident en geklasseerd!
iemand zei hiervoor dat ze naast mekaar reden montoya en ralf maar dat klopt ook niet hé! montoya remt te laat en schuift daardoor gewoon ver naarvoor waardoor hij ralf raakt en zelf zijn eigen voorspoiler ziet sneuvelen.
wat panis betreft ... die zit waarschijnlijk achter montoya, die verremt zich en er komt een gat waar panis induikt en die rijdt gewoon verder de bocht door, geen idee wat daar verkeerd mee is , nietwaar? hij heeft niks te maken met de fout van montoya die na de 'touch' opeens weer veel te veel naar rechts gaat!
voila
mon point de vue
Van mij verdient Takuma Sato voor de tweede week een dikke (rook)pluim :D
Hij gooit zich in de strijd als een echte Samoerai, maar dat wordt hem niet door iedereen in dank afgenomen, en misschien wel een beetje terecht.
jan
Sato kwam inderdaad van ver maar dat was de enige manier om hem te verrassen eh. Zo zoude er meer moeten zijn, wat meer contact enzo :)
Sato heeft inderdaad de wilskracht van een Samoerai in zich, maar af en toe lijkt hij meer op een kamikaze. In Monaco gaf hij bij de start een tikje tegen M. Schumacher, ik vond het fantastisch, eindelijk iemand met lef. Deze GP startte hij weer agressief en liet zich niet doen, maar die actie op Barrichello ging me toch wel iets te ver. Ik wacht nog een paar races voor ik Sato een degelijk piloot noem.
1 ding kan je van Sato wel zeggen. Zelfvertrouwen met bakken en aggresiviteit als geen ander. Nu nog kanaliseren die mix en het komt misschien nog wel goed. Zijn lichaamstaal sprak boekdelen toen ie de pitbox weer inging. :)
Op de eerste foto kan je nog net zien dat de Sjum nen braketest deed, en zo de meute wat in verwarring bracht... met het gevolg dat den Jean-Pol verschoten was, en maar direct er voor koos om als enig BMW rijder over de finish te gaan... DUS... al jullie hypotheses zijn rijp voor de vuilbak!
Sorry, ik geniet eindeloos van dit welles nietes gekibbel, en gooi graag nog wat olie op het vuur... :D :D :D maar wiens schuld is het nu in feite? :confused:
Wel leuk om te lezen allemaal :)
Eén ding wat me opvalt echter...Niemand heeft het maneuver van Sato al vergeleken met dat van Villeneuve op Schumacher in Jerez 97... Is identiek met dit verschil dat nu de aanvaller het cash moet bekopen.
Nicki_Mks
01-06-2004, 15:39
Originally posted by alain
Eén ding wat me opvalt echter...Niemand heeft het maneuver van Sato al vergeleken met dat van Villeneuve op Schumacher in Jerez 97... Is identiek met dit verschil dat nu de aanvaller het cash moet bekopen.
Dat was me eerlijk gezegd ook al opgevallen. Toen heeft ook de aanvaller het cash moeten bekopen, alleen zat de aanvaller dit keer aan de binnenkant.
Originally posted by Nicki_Mks
Dat was me eerlijk gezegd ook al opgevallen. Toen heeft ook de aanvaller het cash moeten bekopen, alleen zat de aanvaller dit keer aan de binnenkant.
van de feiten omdraaien gesproken :frusty:
Nicki_Mks
01-06-2004, 19:04
?
DJ Scorpio
02-06-2004, 09:10
Ja Airco dat de aanvaller in Jerez 97 ook aan de binnenkant zat (ja Villeneuve dus) wil er bij sommigen echt niet in hee... Hun anti-schumacher-gevoel blijft de bovenhand krijgen.
Nicki_Mks
02-06-2004, 15:18
Met het woord 'aanvaller' bedoelde ik niet diegene die de actie begon, maar diegene die ervoor zorgde dat ze uitdraaide in een strafbaar feit.
In ieder geval steunt D. Richards Sato in zijn actie en beweert zelfs dat de F1 Sato nodig heeft. Iets in de stijl van "We pay him to race and that is exactly what he did. Racen is inderdaad, vechten voor posities en ervoor gaan. We mekkeren altijd als er treintje gereden wordt en als er dan eens iemand hard invliegt, is't ook weer niet goed. Voor hetzelfde geld komt ie er wel door en is't de held van de race. Hij probeert tenminste nog iets. Als alles nice en clean moet zijn, is er niets aan. Dan kan je beter de prijzen uitdelen aan het begin van het seizoen en hoeven we al dat geld niet te verspillen.
Als Hakinnen's inhaal manouevre op Schumacher en Zonta niet gelukt was, was het ook een grote ezel geweest. Nu is't een held! ;)
ben het helemaal eens met Huudo :)
Ik ben het maar gedeeltelijk eens met Huudo ....
Akkoord ... Racers worden betaald om te racen .... Ze mogen er dus best hard invliegen. De kunst ligt er echter niet in om de rijder met het meeste durf te zijn (er het hardste invliegen) .... Maar wel in het inschattingsvermogen van de piloot of hij een situatie al dan niet tot een goed einde te durven brengen ....
Als je de situatie niet tot een goed einde brengt .... Moet je ook eerlijk zijn ... en stellen dat je te overmoedig was. Kort verontschuldigen bij de rijder wie je geraakt hebt is dan wel het minste .... Zonder dat zoiets moet betekenen dat je het dan de volgende keer rustiger aan moet doen he .....
Nu ontkent Sato zelfs dat hij de situatie verkeerd heeft ingeschat ....
I was totally in Control
Dan is er mijns inziens toch een gebrek aan inzicht.
Ik zou een straf van de FIA hier dan ook gerechtvaardigd vinden ... om dat inzicht bij te brengen .....
Indien het inzicht er wel is .... en hij verontschuldigt zich voor zijn overenthousiasme ... is een straf minder noodzakelijk ... en kan het wat mij betreft gewoon onder de noemer "race incident".
Als iedere inhaalactie die slecht afloopt, en of die nu opportunistisch is of niet doet er niet toe, moet gesanctioneerd worden, dan zijn we ver van huis hoor. :eek:
Ik geloof best dat Sato vanuit zijn standpunt "totally in control" was. maw hij beheerste de wagen volledig tijdens zijn inhaalpoging. Geen slippen, geen niets. Gewoon: I'll overtake him, right here, right now. Op het moment dat hij gaat is er nog een serieus gat omdat ze beide nog lang niet aan de apex waren. Barichello verwacht hem niet of denkt: die is nog te ver af om te komen. Maar hij dook wel het gat in - dat er wel degelijk was op he moment dat Sato eraan begon en Barichello stuurde niets vermoedend in en 'heart the noise'.
Na de tik van Schumacher in Monaco en deze tik zullen de Ferrari boys wel uit hun doppen beginnen kijken. Wat niet wil zeggen dat ze zich moeten laten doen. Kijk eens naar DC en JB. Faire inhaalactie hoor. Had ook helemaal anders gekund. Maar ja, ik neem aan dat wanneer je in een Ferrari onderweg bent, je je wellicht iets meer en beter waant dan de rest.
Ze gaan nog tikken krijgen die jongens. ;)
Komaan Huudo, kapt er nog ewa olie op... :D :D :D
Nicki_Mks
02-06-2004, 19:52
Originally posted by airco
Nu ontkent Sato zelfs dat hij de situatie verkeerd heeft ingeschat ....
Dan is er mijns inziens toch een gebrek aan inzicht.
Ik zou een straf van de FIA hier dan ook gerechtvaardigd vinden ... om dat inzicht bij te brengen .....
Indien het inzicht er wel is .... en hij verontschuldigt zich voor zijn overenthousiasme ... is een straf minder noodzakelijk ... en kan het wat mij betreft gewoon onder de noemer "race incident".
Originally posted by Huudo
Ik geloof best dat Sato vanuit zijn standpunt "totally in control" was. maw hij beheerste de wagen volledig tijdens zijn inhaalpoging. Geen slippen, geen niets. Gewoon: I'll overtake him, right here, right now. Op het moment dat hij gaat is er nog een serieus gat omdat ze beide nog lang niet aan de apex waren. Barichello verwacht hem niet of denkt: die is nog te ver af om te komen. Maar hij dook wel het gat in - dat er wel degelijk was op he moment dat Sato eraan begon en Barichello stuurde niets vermoedend in en '<b>heart</b> the noise'.
Na de tik van Schumacher in Monaco en deze tik zullen de Ferrari boys wel uit hun doppen beginnen kijken. Wat niet wil zeggen dat ze zich moeten laten doen. Kijk eens naar DC en JB. Faire inhaalactie hoor. Had ook helemaal anders gekund. Maar ja, ik neem aan dat wanneer je in een Ferrari onderweg bent, je je wellicht iets meer en beter waant dan de rest.
Ik ben ook niet bepaald pro-Ferrari, maar dit keer ben ik het toch volledig eens met airco. De actie van Sato was gewoon onmogelijk, als hij dat 'totally in control' noemt moet hij dringend overstappen naar een andere tak van de autosport. Het is niet omdat Ferrari arrogant is dat de anderen hen van de baan mogen rijden. Indien Sato Barrichello na diens terechte kritiek dan ook nog vierkant uitlacht, vind ik dat hij minstens enkele races mag zitten.
liever 20 wilde Sato's in de F1 dan 20 kleurloze Barrichello's :D
Komaan, mannen. Als je voor dat al straffen moet beginnen uitdelen ????
Hij gaat er gewoon voor en het draait in zijn nadeel uit. Einde verhaal. Als Barrichello dan het klein kind wil uithangen is dat zijn zaak, maar ik heb nooit iemand horen mekkeren over Villeneuve maar enkel over de "aanslag" van Schumacher, terwijl Villeneuve wel degelijk hetzelfde doet als Sato.
En dan die onnozele commentaar van Barrichello: Hij was veel sneller, hij had me toch ingehaald. Nou, we hebben allemaal gezien hoe gemakkelijk dat was toen ze achter Raikkonen moesten blijven zitten...
Hij gaat er voor en het heeft niet mogen zijn. Zijn eigen fout, but hey, you can't blame a guy for trying! Het ligt gewoon in zijn aard om aan te vallen...
Geef toe, dankzij hem zijn we vier dagen later nog steeds aan het praten over de GP ;)
Originally posted by alain
...
Geef toe, dankzij hem zijn we vier dagen later nog steeds aan het praten over de GP ;)
Zo is dat. :D
Het typeert de jongere generaties in het algemeen wel. Niets mag nog en voor het minste moet er met boetes gezwaaid worden. :rolleyes: Chillen jongens, het leven moet spannend en onvoorspelbaar blijven. En ten andere, Barichello was niet eens een slachtoffer. Moest ie nog van de baan geramd zijn of enig letsel hebben opgelopen... ;)
How wel een gevaarlijke uitspraak die je daar doet ....
Is ongeveer hetzelfde als zeggen .... Een niet succesvolle moordpoging moet niet bestraft worden .... Want hij leeft toch nog :rolleyes:
Schumacher is in 1997 toch ook bestraft voor zijn aanrijding met Villeneuve. Villeneuve was geen slachtoffer ... want die pakte de titel zonder problemen :mad:
En typeert dat de jongere generaties .... Ach ja ... so be it ... er zijn zoveel dingen waaraan ik mij bij de oude van dagen stoor
Originally posted by airco
How wel een gevaarlijke uitspraak die je daar doet ....
Is ongeveer hetzelfde als zeggen .... Een niet succesvolle moordpoging moet niet bestraft worden .... Want hij leeft toch nog :rolleyes:
Kom, kom Airco, niet overdrijven hé jongen. We hebben het hier over een aanrijding met een klein snelheidsverschil in de traagste bocht van het circuit.
Sato kan er ook niet aan doen dat echt clean inhalen (d.w.z. zonder de tegenstander voor een voldongen feit te stellen) tussen twee competieve wagens in F1 zo goed als onmogelijk is op de meeste circuits.
<snip> En typeert dat de jongere generaties .... Ach ja ... so be it ... er zijn zoveel dingen waaraan ik mij bij de oude van dagen stoor
Typisch... :rolleyes: :D
Jan.
=---
Originally posted by airco
How wel een gevaarlijke uitspraak die je daar doet ....
Een beetje gevaar af en toe kan zeker geen kwaad :D
Originally posted by airco
Is ongeveer hetzelfde als zeggen .... Een niet succesvolle moordpoging moet niet bestraft worden .... Want hij leeft toch nog :rolleyes:]
Da's nog in de verste verte niet hetzelfde. Je zou misschien ook nog kunnen stellen dat Sato moet bestraft worden omdat ie Barichello de dood wou injagen door tegen hem te rijden. :no: :D :D
Originally posted by airco
Schumacher is in 1997 toch ook bestraft voor zijn aanrijding met Villeneuve. Villeneuve was geen slachtoffer ... want die pakte de titel zonder problemen :mad: ]
Omdat 'em al zo goed als ingehaald was en het een alles of niets poging was om JV achter zich te houden, tiens, waarvoor anders. Moest Sato al zo goed als voorbij Barri zijn geraakt en moets Barri Sato dan van de baan geduwd hebben als verdediging, zou ie ook gestrafd worden. Zeker weten. ;)
Originally posted by airco
En typeert dat de jongere generaties .... Ach ja ... so be it ... er zijn zoveel dingen waaraan ik mij bij de oude van dagen stoor
;) :D :D
wel een discussie die ons geheugen laat werken, zo vergeten we de geschiedenis niet! Maar ik zeg het, je moet niet alles gaan bestraffen want dan kunnen we de kwalificatie meteen als eindstand gaan beschouwen.
Ok, een tikje hier, foutje daar ... als het té veel voorkomt kan je er eens een maatregel tegen treffen, maar iedere keer? tja, dan zijn we niet goed bezig!
De jonge generatie met de mentaliteit van de oude heeft gesproken :D
Originally posted by Maarten
wel een discussie die ons geheugen laat werken, zo vergeten we de geschiedenis niet!
Da's toch mooi, dit soort discussies hebben we te lang niet meer gehad. Al goed dat de races (Monaco en Europa) ons voldoende stof tot discussiëren geven. ;)
DJ Scorpio
04-06-2004, 09:12
Experimentele Honda-motor voor Sato?
Voormalig wereldkampioen John Surtees denkt te weten waarom Takuma Sato de voorbije races tweemaal moest opgeven met motorpech. Volgens de Brit rijdt de Japanner met een andere motor dan teamgenoot Button. Surtees vermoedt dat Honda de ontwikkeling van hun nieuwe V10 nog wil versnellen door de nieuwste versie nu al in één wagen te testen tijdens de races.
"Het was jammer dat de race zo moest eindigen voor Takuma. Het is echter heel goed mogelijk dat hij met een experimentele motor reed en dat Jenson een versie achterin had liggen, waarvan Honda al zeker weet dat hij het een hele race kan volhouden", vermoedt Surtees.
Op die manier zou Honda de ontwikkeling van de V10 nog kunnen versnellen. Natuurlijk is het wel jammer dat Sato in dat geval al tweemaal slachtoffer werd van dat experiment. In elk geval mag Sato voormalig wereldkampioen Surtees na de voorbije races wel tot zijn fanclub rekenen.
"Taku is een beetje wild, maar dat herinnert me aan iets wat mijn vroegere baas Enzo Ferrari steeds zei. Enzo keek enkel uit naar jonge rijders met 'vuur in hun buik'. Volgens hem moesten jonge rijders fouten maken tijdens hun leerperiode. Anders probeerden ze volgens hem niet hard genoeg", verklaarde Surtees aan Vodafone.
Een mooie filosofie, maar voorlopig sleept Sato bij velen nog steeds het imago van brokkenpiloot met zijn mee.
F1Racing.nl (http://www.f1racing.nl/nl/news.php?newsID=53269)
Originally posted by DJ Scorpio
Experimentele Honda-motor voor Sato?
Op die manier zou Honda de ontwikkeling van de V10 nog kunnen versnellen. Natuurlijk is het wel jammer dat Sato in dat geval al tweemaal slachtoffer werd van dat experiment.
hij heeft zijn zitje wel helemaal te danken aan Honda, dus normaal dat ze hem laten experimenteren...
DJ Scorpio
04-06-2004, 10:28
Daar vind ik ook niets abnormaal aan. Hij is toch eigenlijk een honda-fabrieksrijder maar ik wilde met dit artikel aantonen dat er ook bekende personen zijn die de rijstijl van Sato wel zien zitten aangezien hier reeds heel wat gediscussieerd is over het bewuste incident tussen Barrichello en Sato.
mja de vraag is in hoeverre uitspraken van bekende mensen altijd een referentie zijn ....
Als je ziet wat Irvine, Hill en Lauda soms uitkramen .... Iedere week hebben ze wel iets te vertellen .... Maar regelmatig is het maar wild in het rond schoppen.
Ik zeg niet dat dit nu het geval is .... Maar het is niet omdat een bekend persoon zoiets uitkraamt ... dat zijn mening heilig is he ;)
Wat John Surtees zegt maakt mij niet veel uit maar de woorden van "Il Commendatore" zijn altijd heilig.
Als de wijze man dat gezegd heeft, dan is dat zo. ;)
Moest de goede man nog in leven zijn, denk ik dat hij Sato wel zou zien zitten om met een Ferrari te laten rijden, net als Montoya. Die mannen zouden hem doen denken aan Gilles en dat zou volstaan voor Enzo...
Irvine's uitspraken zijn nog altijd puur entertainment, zoals het een echte Ier betaamt :) Damn, ik mis die vent echt! :)
DJ Scorpio
04-06-2004, 11:43
Als we het dan toch over Lauda zijn beruchte uitspraken hebben!
Lauda: "Montoya moet voorbeeld nemen aan Schumacher"
Juan-Pablo Montoya maakt de laatste tijd weinig nieuwe vrienden. Na aanvaringen met Michael Schumacher (Monaco) en Ralf Schumacher en Cristiano da Matta (Nurburgring) lijkt de Colombiaan zijn reputatie als heethoofd weer helemaal waar te maken. "Juan moet eens bij zichzelf te rade gaan", adviseert Niki Lauda de Colombiaan dan ook.
Hoewel de aanvaringen in Monaco en op de Nurburgring niet uitgesproken Montoya's schuld waren, is het toch opvallend dat de Colombiaan bij beide incidenten betrokken was. "Als hij ergens bij betrokken is, wijst hij altijd met zijn vinger naar anderen om de schuld af te schuiven. Het lijkt me echter geen toeval dat hij zo vaak betrokken is bij incidenten", stelt Niki Lauda.
"Juan denkt nog altijd van zichzelf dat hij de beste coureur is. Maar hij zou eens een voorbeeld moeten nemen aan Michael Schumacher. Het is geen toeval dat hij altijd wint, hij rijdt nu eenmaal praktisch nooit tegen andere auto's aan", is de kritische tekst van Lauda aan het adres van Montoya.
Bron: F1Racing.nl (http://www.f1racing.nl/nl/news.php?newsID=53183)
AlesiRed27
05-06-2004, 16:42
Tja Sato,
Was niet gelukkig toen hij de Jordan van Alesi overnam, vond het toen "een dikke loser" (onterecht maar ja, als JA fan)
Maar nu inderdaad, dat inhaalmanoever, dat is niet alleen in een trage bocht maar ook een bocht die je in verschillende lijnen kunt nemen (a la la source) omdat de ingang zo breed is.
Zelfs al heb ik het totaal niet voor Sato, chapeau dat hij het probeert. En van "heel ver" kwam hij niet... 't lijkt inderdaad ver omdat we in de huidige F1 niets meer gewoon zijn, maar je moet dan bv. eens het inhaalmavoever van Gilles Villeneuve op Rene Arnoux op Dijon zien - da's pas van ver komen! (linkje: http://www.iprimus.ca/~trauttf/Gilles/Dijon79.mpeg)
Van mijn part leggen ze maar weer een halve meter breed rubber onder de F1's, en bannen ze de carbonbrakes, dan krijgen we terug wat racing :-)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.