PDA

View Full Version : GP monaco

Nicki_Mks
20-05-2004, 19:40
Een eerste opmerking bij de vrije trainingen. Dankzij Russische connecties ;) heb ik de beelden van het probleem van Webber gezien. Ik vind het nogal bizar, hij vliegt in brand vlakbij een post en niemand beweegt, hij moet zelf het vuur gaan blussen... Wat vinden jullie? Fout van de marshals of roekeloosheid van de coureur?

Thomaske
20-05-2004, 21:38
Heb hetzelf niet gezien maar het kan allebei wel zijn.

airco
20-05-2004, 21:50
Originally posted by Thomaske_GLPK
Heb hetzelf niet gezien maar het kan allebei wel zijn.

is dit nu de wedstrijd .... de meeste onzin posten .....
Als je een situatie niet gezien hebt .... Hoe kan je er dan iets zinnig over vertellen :rolleyes:

Thomaske
20-05-2004, 22:26
@ Airco: is niet slecht bedoeld hé maar het kan toch zijn dat het allebei zo kan zijn van wat Nicki_Mks zegt

Gilles
21-05-2004, 00:08
Die marshalls stonden er op dat moment idd wat te nietsen. Door een olielek is Mark zijn achterkant in brand gevlogen, maar volgens de laatste berichtgevingein uit Monaco ZOU de motor niet vervangen moeten worden!

Peter Baert
21-05-2004, 00:58
Ik was "ooggetuige" van Webbers vuurwerk via de Duitse schotelzender n-tv, dat exclusief de eerste vrije trainingen uitzendt.

Webber voelde de hitte in zijn rug, zag rook en zette zijn Jag links tegen de vangrails aan de kant. Mark wenkte -nog voor hij stilstond- op de baanposten om te komen blussen.
Maar er kwam geen reactie.
Mark viel stil, stapte uit, keek naar de vuurhaard en maande de baanposten een tweede keer tot blus-actie. Maar het bleef andermaal stil.
Daarop sleurde Mark een blusser uit de handen van een baanpost en begon hij zelf met de bluswerken. Hij kreeg naderhand dan toch steun van een baanpost.

De marshalls waren inderdaad vrij passief. Het kordate optreden van Webber heeft wellicht zijn motor gered.

Pascal
21-05-2004, 01:58
De motor van Webber werd inderdaad gered. Omdat er geen nieuwe motor in de auto moest worden gestoken blijft hij gespaard van een straf. De Williams van Ralf Schumacher daarentegen had een nieuwe krachtbron nodig voor de tweede sessie en moet op de grid van zondag 10 plaatsen achteruit.

C U

JPMontoya
21-05-2004, 08:35
heeft er iemand een link misschien waar dit filmpje te zien is ?

Ottooke
21-05-2004, 13:08
Originally posted by Peter Baert
... Mark wenkte -nog voor hij stilstond- op de baanposten om te komen blussen.
Maar er kwam geen reactie.... Afgelopen weekend bij de Renstrecken Rennen was er ook een piloot met een Formule wagen die reeds enkele ronden naar ons had gewenkt. Als marshal weet je niet altijd waarom iemand wenkt. En je gaat niet zomaar achter een wagen lopen, dat is veel te gevaarlijk. Uiteindelijk heeft de piloot zelf beslist om te stoppen bji ons en toen zijn we wel naar de wagen gelopen.
Dit kan zo ongeveer ook gebeurd zijn in Monaco, als de marshals geen rook zagen komen ze ook niet in actie, zeker niet op een dergelijk onveilig circuit. Dat ze na een tweede signaal van Webber nog niet in actie kwamen verwondert mij dan ook. De enige reden die dit gedrag kan verklaren is een bevel van de veiligheid dat ze niet in actie mochten komen. Dit laatste is echter pure speculatie, ik weet niet hoe het een en ander in Monaco werkt qua veiligheid.

Maarten
21-05-2004, 13:55
wat doet davidson daar?

de grote mannen van bar button en sato, respectievelijk 3 tienden en een halve second aan hun broek geven

dan doet onze bas zijn hoofdrijders minder kwaad aan, hij laat ze minstens anderhalve seconde sneller zijn :D graptje :D , maar ik had toch iets meer van Bas verwacht eigenlijk feitelijk!!

marcel
21-05-2004, 15:03
Originally posted by Maarten
wat doet davidson daar?

de grote mannen van bar button en sato, respectievelijk 3 tienden en een halve second aan hun broek geven

dan doet onze bas zijn hoofdrijders minder kwaad aan, hij laat ze minstens anderhalve seconde sneller zijn :D graptje :D , maar ik had toch iets meer van Bas verwacht eigenlijk feitelijk!!

hmm, ge moet er wel rekening mee houden dat elk team zijn rijders andere instructies geeft. trouwens, bas zou gisteren weer met een oudere wagen gereden hebben dan zijn team-mates, een wagen zonder derde schokdemper. en hij heeft een probleem gehad, zodat hij niet het vooropgestelde aantal rondjes kon rijden...
waarom davidson voor button en sato staat, kan zoveel verschillende redenen kennen...

Peter Baert
21-05-2004, 15:13
@ ottooke

Er was nogal redelijk zeer veel rook die uit de Jaguar kwam, nog voor Webber stilstond.
Het was zelfs voor mij -een volslagen brandweerleek- duidelijk dat het achteraan met aan absolute zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan het branden was.

Ik vroeg me meteen af wat er zou gebeurd zijn, had Webber niet gewenkt en had hij bvb. om een of andere reden het bewustzijn verloren in zijn cockpit.

Maarten
21-05-2004, 18:09
Originally posted by marcel
hmm, ge moet er wel rekening mee houden dat elk team zijn rijders andere instructies geeft. trouwens, bas zou gisteren weer met een oudere wagen gereden hebben dan zijn team-mates, een wagen zonder derde schokdemper. en hij heeft een probleem gehad, zodat hij niet het vooropgestelde aantal rondjes kon rijden...
waarom davidson voor button en sato staat, kan zoveel verschillende redenen kennen...

weet ik wel marcel
maar we mogen er nog wel eens mee lachen hé, zonder bijbedoelingen

wat die davidson betreft, staat het mij voor (maar ik weet begot niet meer waar ik het gelezen heb) dat ze er bijzonder tevreden over zijn bij BAR en als hij dan nog eens een tijd voor de toppers zet, dan vergroot dat toch zijn bekendheid en mogelijkheid om weer een vast zitje te bemachtigen volgend jaar!

en om eerlijk te zijn, ik hoop dat Bas eens voor één van zijn teammakkers zal staan in één van de volgende free practices. Hij wil de Belgische GP rijden dus dan zou het toch eens mooi zijn, maar het is zoals je zegt Marcel, die tijden van de free practice kunnen vanalles te betekenen hebben ....

en nu terug on topic : GP Monaco

als Schumacher de pole pakt, gaan we richting 6 op 6, anders zijn er nog mogelijkheden voor anderen ... het begint mij als Schumi-fan zelfs een beetje tegen te steken dat hij alles wint: niets zo tof aan racen dan een lekker potje spanning !

marcel
21-05-2004, 18:32
wat mij opvalt: in 2002 was de ferrari-schumacher-combinatie ook oppermachtig, maar won schumacher niet in Monaco.
ook vorig jaar was volgens velen de ferrari nog oppermachtig, maar weer geen overwinning in monaco...

niet dat het iets wilt zeggen, natuurlijk, maar je weet maar nooit...

JPMontoya
22-05-2004, 15:08
Ziet er een leuke grid uit voor morgen. P1 voor Trulli P2 Button en derde Alonso. Schumi zelf slechts 4de. Montoya zwak, Ralf geen geluk door z'n straf anders 2de.

Mark
22-05-2004, 15:15
Originally posted by Peter Baert
Ik was "ooggetuige" van Webbers vuurwerk via de Duitse schotelzender n-tv, dat exclusief de eerste vrije trainingen uitzendt.

Vandaag was ik "ooggetuige" van het bewuste incident, in de samenvatting op SBS6 lieten ze vandaag het bewuste stukje zien. Ik heb niet eens een baanpost met een blusser gezien !! Kijk als we een brandweerman niet eens kunnen onderscheiden van een baanpost dan geeft dit aan dat meerdere mensen in deze thread niet weten hoe het qua veiligheid nu pecies zit.

Tijdens een F1-weekend heb je op een post vlag- en interventiemarshals, daarnaast is er ook een officiële brandweerman op post. Dat is ook op Spa-Francorchamps het geval. De man die dus even op zich liet wachten was de brandweerman. Op enige afstand was er ook een oranje mannetje te zien maar dat was duidelijk een vlagmarshal en mag dus simpelweg niet op de baan komen.

Als er iets op de baan gebeurd dan gaan de interventiemarshals daar als eerste op af, vergezeld door een brandblusser. Bij zichtbaar vuur (en dat was bij Webber het geval) gaat de officiële brandweerman er als eerste op af, hij heeft de juiste kennis in huis om te blussen. Tevens heeft hij ook de juiste veiligheidskleding aan, niet onbelangrijk lijkt me bij open vuur.

Is de vraag natuurlijk, waarom duurde het enige seconden voordat die brandweerman over het hek kwam? Hoeveel meter moest die man lopen met een brandblusser voordat er een mogelijkheid was om het hek te springen? Je blijft natuurlijk met het feit zitten dat die beste kerel één keer per jaar aanwezig is bij een autosport evenement en niet de ervaring heeft qua reactie van iemand die wellicht 20 weekends per jaar langs de baan staat.

In dezelfde samenvatting lieten ze ook een item zien van een Nederlandse doktor die één keer per jaar actief was in de autosport wereld, leuke hobby volgens die kerel :rolleyes:

Maar hij liet wel duidelijk zien dat het af en toe verdomd lastig is om vanachter de draad op het circuit te komen in geval van nood. Er zijn maar op een aantal plaatsen per baanvak voorzieningen getroffen om op of onder het hek door te komen.

smiley
22-05-2004, 15:43
ja de 4de plaats van schumi is "tegenvallend" .. nu maar hopen op niet weer een meesterlijke strategie van ferarri .. wie weet krijgen we morgen nog eens een race te zien ... we kunnen alleen maar hopen !!

Oneliner
22-05-2004, 16:11
Ik "vrees" dat diegenen die ervoor staan met weinig benzine starten en dat we na 15 ronden schumi alweer aan de leiding zien rijden.

Anderzijds, een crash in de eerste bocht is snel gebeurd, niet waar? :)

krikke
22-05-2004, 16:35
Als Alonso nu eens voor wat "reserve" kan zorgen voor Trulli zijn eerste pitstop, dan kunnen we eindelijk eens iets anders als rood vooraan zien eindigen... :p
Ik ga na 2 races overgeslagen te hebben terug eens de f1 live volgen denk ik.
In ieder geval waren de Renaultboys in topform, evenals de Jenson. Ik ben 3X uit m'n zetel gesprongen van enthousiasme, en als de Sato zijn wiel niet geblokkeerd was bij het uitkomen van de tunnel had die ook nog ergens vooraan gestaan...

Ps: die PitFerrarimannetjes hun gezicht was een beetje sip als Trulli de pole pakte, en het verbeterde er niet echt op na Alonso en button... :D :) :D
Ps2: Die Mercedessen, joengens wat een ramp zeg... maar ze gaan een nieuwe krijgen meen ik ergens gelezen te hebben... :rolleyes:

airco
22-05-2004, 16:47
Originally posted by krikke
Ps2: Die Mercedessen, joengens wat een ramp zeg... maar ze gaan een nieuwe krijgen meen ik ergens gelezen te hebben... :rolleyes:

vandaag waren ze 5e en 8e .... valt toch best mee
Moet hun beste qualificatie van het seizoen zijn :D :D

betreft morgen .... Veel zal (zoals gewoonlijk) afhangen van de pitstop-strategie .....
Als de Ferrari's zowat heel de koers geblokkeerd zitten en trulli of button een kloofje kunnen uitbouwen ... Dan kunnen MISSCHIEN we de eerste niet schumi winst van het seizoen zien ....

Alhoewel dat ik denk dat de Ferrari's iets zwaarder staan dan de rest (schumacher is in zijn quali lap meer dan een halve seconde trager dan in Free practice 4).

Mijn scenario voor morgen .... Schumacher pit 4 ronden later dan de rest (4 flying laps) .... Komt als leider terug op de piste en cruist naar de zege.

Scapa
22-05-2004, 16:53
Originally posted by airco
Mijn scenario voor morgen .... Schumacher pit 4 ronden later dan de rest (4 flying laps) .... Komt als leider terug op de piste en cruist naar de zege.

Naaah, geraakt gefrustreerd achter Alonso en maakt een foutje op het genadeloze Monaco --> Schumi out :D

The Interceptor
22-05-2004, 16:54
Ik denk niet dat de Renault's en Button op minder benzine staan dan de Ferrari's, misschien zoals vorige races wel voor 1 rondje minder zoals bij de vorige races. Schumacher staat slechts 4e door zijn slechte prekwalificatie waardoor hij bij de eersten de kwalificatie moest rijden.

En niet verkijken op Ralf zijn 2e tijd. Die gaat morgen zeker al na enkele rondjes pitten, om zo uit het verkeer te komen en zo mogelijk wat plaatsjes te winnen door de pitstops.

Ik denk dat Schumi eens niet wint! :D Button, Trulli of Alonso, maar veel zal natuurlijk van de start afhangen. Hopelijk komt Jenson als 1e of 2e (en ongeschonden :D) door de 1e bocht.

airco
22-05-2004, 17:01
Originally posted by The Interceptor
Schumacher staat slechts 4e door zijn slechte prekwalificatie waardoor hij bij de eersten de kwalificatie moest rijden.

Bwa en waarom is je quali vroeger rijden persé een groot nadeel (dat noodzakelijk trager is) ?
Uitsluitsel krijgen we natuurlijk pas morgen

yvdp
22-05-2004, 18:52
eerste bocht gaat een crash geven, schumacher komt er natuurlijk weer het beste uit en wint de grote prijs met 4,5 seconden voorsprong op barrichello ;)
u zal zien, ik ga gelijk hebben :p

Gilles
22-05-2004, 19:36
Ik ga voor de strategie van Airco :-)

Nicki_Mks
22-05-2004, 20:01
Jaja, het is weer eens duidelijk dat in Monaco de beste piloot en niet de beste auto wint... :p

Pascal
22-05-2004, 22:33
Originally posted by krikke
als de Sato zijn wiel niet geblokkeerd was bij het uitkomen van de tunnel had die ook nog ergens vooraan gestaan...

Zeer gevaarlijk wat Sato daar doet. Met meer dan 290 Km/Hr in de remmen, op de kerbs, rechts van de piste. Het is natuurlijk smal in het Prinsdom en tijdens de qualif werd er door iedereen verschrikkelijk strak gereden. Het had anders kunnen aflopen...

Incidenten zullen we morgen nog wel genoeg zien. Zo is bvb Ste-Devote steevast een kritiek punt bij de start (maar ja dat is in elke GP zo : de flessenhals van de eerste bocht) Het uitrijden van de pitlane is toch een verbetering ten opzichte van enkele jaren geleden. Maar zal morgen iedereeen rechts van de gele lijn blijven bij het verlaten van de pitlane ??? De observer op die post zal zijn werk hebben...

C U

marcel
22-05-2004, 22:47
is de flessenhals in Ste-Devote niet voor een stuk weggewerkt doordat er daar geen barrière meer staat langs de binnenkant?

schumivill
22-05-2004, 22:50
Trulli en Button willen allebei hun eerste gp winnen,Schumi zal de kat uit de boom kijken,misschien willen beiden de gp al in de eerste bocht winnen en rijden ze elkaar voor de wielen,of in...

yvdp
23-05-2004, 11:08
Originally posted by schumivill
Trulli en Button willen allebei hun eerste gp winnen,Schumi zal de kat uit de boom kijken,misschien willen beiden de gp al in de eerste bocht winnen en rijden ze elkaar voor de wielen,of in...
dit is waar ik ook bang voor ben. maarja, we zullen wel zien.
We gaan hoogstwaarschijnlijk weer naar een supersaaie race kijken deze middag. Geen inhaalmogelijkheden, het zal wachten worden op een beetje spectacel moest er iemand zijn bolide in vangrails zetten. (hopelijk niet al te erg natuurlijk)

Guido
23-05-2004, 12:10
En vergeet Kimi niet. Als je zegt, amai waar staan die, dan is het toch wel zo, dat dit idd hun beste quali van het seizoen is. In Monoca hebben ze altijd behoorlijk gepresteerd met een 'slechte' wagen, precies omdat motor vermogen hier niet van cruciaal belang is. Ik zie het al voor mij. Eerste bocht, vier eerste wagens op een hoopje in de run-off, pace-car en Kimi's enige overwinning van het seizoen. :D 'k ga straks toch nog maar eens voor de buis zitten denk ik. 2de keer dit seizoen. :D

Pascal
23-05-2004, 12:52
is de flessenhals in Ste-Devote niet voor een stuk weggewerkt doordat er daar geen barrière meer staat langs de binnenkant?

Is misschien wel waar maar dat het daar nu ineens een "autostrade" is geworden, is ook niet waar.

Uiteraard gebeuren er nu eenmaal veel incidenten in de F1 en in het bijzonder in Monaco. Maar als ik de posts hierboven lees, betuigd dit van weinig sympathie voor de autosport. Jullie zitten blijkbaar allemaal te wachten op ongelukken om jullie "poulain" een goed resultaat te bezorgen....

Ik vind dit echt bedenkelijk...

De posts gaan allemaal wel gepaard met :D 's en :p 's maar ik geef jullie allemaal en :no: en een :fight:

Stouterikken...

C U

yvdp
23-05-2004, 12:53
Originally posted by Huudo
En vergeet Kimi niet. Als je zegt, amai waar staan die, dan is het toch wel zo, dat dit idd hun beste quali van het seizoen is. In Monoca hebben ze altijd behoorlijk gepresteerd met een 'slechte' wagen, precies omdat motor vermogen hier niet van cruciaal belang is. Ik zie het al voor mij. Eerste bocht, vier eerste wagens op een hoopje in de run-off, pace-car en Kimi's enige overwinning van het seizoen. :D 'k ga straks toch nog maar eens voor de buis zitten denk ik. 2de keer dit seizoen. :D
Kimi staat zelfs voor de 2de ferrari, dus inderdaad geen slechte kwali :)

Guido
23-05-2004, 13:33
Originally posted by Pascal

De posts gaan allemaal wel gepaard met :D 's en :p 's maar ik geef jullie allemaal en :no: en een :fight:

Stouterikken...

C U

:o ik zal het niet meer doen...

:D :p

BMW E46 V8
23-05-2004, 14:52
Deze post bevat alle chatachtige uitlatingen tijdens de race - Admin Huudo heeft ze samengevoegd om het forum overzichtelijk en kwalitatief op niveau te houden. Met dank voor het begrip. Huudo

Dat was even off topic met de emoticons lol. Maar wat een situatie op Monaco met Sato zijn moter en het ongeval dat daarop gebeurde :eek: Fissichella heeft geluk gehad moet ik zegge

*** Ja khoop ook eens dat renault wint ik gun het hun --- maar wel veel opgaves tot nu toe

*** Ja dat wel maar hij reed goed vooraan ik denk dat hij zijn plaats niet wou laten schieten

*** Ja maar ik weet niet wat sato op dat moment dacht dus ja ik ga wachten op de persberichten van sato voor ik zo echt zekerheid heb

*** Ai nee Alonso zwaar gecrashed in de tunnel

*** Ja nu maar hopen dat de tweede renault kan winnen

*** Ik weet het niet op tv vragen ze zicht juist hetzelfde af :confused:

*** Schumacher is gecrashed --- wat een race

*** How How vanaf nu vind ik F1 terug interessant ! Kheb me al goed geamuzeerd deze race

*** Ja ik zag hem remmen in de tunnel maar moest dat zo hard ? zijn voorwiel blokkeerde helemaal . En ik vind deze race ook wel super Belle ---

*** Ja ze "veroorzaken" twee crashes in 1 race, de persberichten zullen sappig zijn ---

*** Voor mij mag trulli nu ook winnen --- Als het maar niet Barri is ---

*** Ja Button maakt ook nog kans maar ik denk dat Trulli het niet rap gaat opgeve maar de bar Honda is goed

*** Mja maar er kan nog zoveel gebeuren ! Maar Marcel wat was er gebeurt op de 24 uren van zolder 2002 ? ik was daar niet dus ---

*** Aah ja dit is een gelijkaardig geval --- Deze race is echt wel interessant ---

*** Spannend duel nu ts trulli en Button ---

*** Trulli wint ---- prachtige race

Belle
23-05-2004, 14:57
Deze post bevat alle chatachtige uitlatingen tijdens de race - Admin Huudo heeft ze samengevoegd om het forum overzichtelijk en kwalitatief op niveau te houden. Met dank voor het begrip. Huudo

Erg hé dat ongeval! Om maar aan te tonen hoe ver men in de Formule-1 staat qua veiligheid! Zoals Marc zei: die man stapt daar gewoon uit zo'n vrak en wandelt gewoon verder...

Wel leuk om nog eens een spannende F-1 race te zien! ;)

Hopelijk blijven de Renaulkes vooraan... Maar ja, Trulli moet nog een pitstop maken en Schumi haalt snelheid...

*** Trouwens, ik vond echt dat dit ongeval kon vermeden worden. Die rook kwam al een poos uit z'n wagen en dan had hij beter meteen de pit ingereden want het is nogal voorspelbaar dat die motor het gaat begeven...

Allé, dat is toch mijn gedachte...

*** Ja, daar kan ik wel inkomen, maar als je een beetje realistisch nadenkt, dan moet je toch wel beseffen dat je niet ver zult geraken wanneer er zo veel rook uit je wagen komt...

*** Inderdaad...dat lijkt me een goed plan!
En verdorie, Alonso deruit! Tis nie waar!!!!!!
Das echt wel jammer...

*** Ik zal nie veel keus hebben!
Toch straf dat Ralf er weer tussenzit... Maar ik tracht geen vingers te wijzen...

*** Dacht ik ook zo...
En oei oei, z'n wiel eraf!! Wat een race zeg!

*** You took the words right out of my mouth!
Niet dat ik kick op ongelukken, zeker niet, maar ik vind deze race toch wel sensationeel!

*** Ik ben ook heel benieuwd hoe de koersdirectie dat zal aanpakken.
Ik zet nu alles op Trulli!

*** Button wil ik anders ook wel op dat podium zien... Hij verdient het volgens mij!!
Dat zou raar doen, geen rood op podium... Vraag me af hoe Barri het er zal van afbrengen...

*** Dat denk ik ook. Maar aan het Ralf/Alonso incident zal er volgens mij wel een staartje komen...

*** Ik ben content! Maar had nog beter geweest met Montoya op 3de stek... Tja, ge kunt het niet al hebben!
Interceptor, jij springt nu een gat in de lucht zeker??

Greetz,
Belle

marcel
23-05-2004, 15:16

schumacher pit niet van achter de safety car? vergeten ze niks bij ferrari? of zijn ze nu gevaarlijk zwaar aant gokken?

*** montoya zou hem deraf gereden hebben, toen schumacher afremde naar het tempo van de SC...

*** volgens mij gaat dat van schumi en montoya toch als race-incident geklasseerd worden ze. schumi verrast door de SC, en montoya door schumi... zo een beetje gelijk dat incident in de 24u van Zolder in 2002

*** ik was er ook niet, maar t was op tv: daar is ook een piloot verrast door de pace line, waardoor hij vol op de laatste wagen geknald is...

*** pff, ik had liever button gezien. wat die dees seizoen al laten zien heeft...

smiley
23-05-2004, 15:24
schumi er uit :D :( (tja ben schumi fan hé) maarja goed voor de sport
dat gaat wat worden bij bmw oei oei ..... ze moge et nog al eens gaan uitleggen...

smiley
23-05-2004, 15:29
nee knopke gaat nog winnen :p (ik hoop het toch)
ps:wat een agresieve sato bij de start hoho ting tege schumi

een tot nu toe 5 op 6 dus voor schumi

Scapa
23-05-2004, 16:10
Mooie GP van Trulli en Button die de rest op een hoop je hebben gereden na het uitvallen van Alonso en Schumi (zoals ik ongeveer had voorspeld :D )

smiley
23-05-2004, 16:10
ja mooi van trulli jammer dat de minardi het nog effe verpest had
nu montoya nog disqualificere en we hebbe een minardi in de punten...
dan ook nog een dikke proficiat voor de comentatoren :applaus:
nu tijdens de paarden sport gaat het al wa better denk ik

BMW E46 V8
23-05-2004, 16:12
Ja, is wel spijtig dat in de laatste ronde Button nog even werd opgehouden door een trage auto, en dan zaten ze misschien langs elkaar op de rechte lijn. Maar Trulli heeft wel verdiend gewonnen !

Belle
23-05-2004, 16:15
dan ook nog een dikke proficiat voor de comentatoren

Aber natürlich!!

Die Marc, die kent er toch wel wat van hé! :D :D

Guido
23-05-2004, 16:16
Even ter herinnering. Het forum is geen chat kanaal. We hebben een chatbox op het forum speciaal ingericht om tijdens rally's en races kreten te kunnen uiten stijl: Schumi gecrasht, Alonso uitgevallen. Deze horen hier niet thuis. Als zou blijken dat de chatbox niet naar behoren werkt, dienen jullie daar melding van te in het forum 'Vragen aan de Admins'.

En ik ga dit geen 2 keer meer zeggen. Anders volgen er maatregelen. :mad:

BMW E46 V8
23-05-2004, 16:22
Ik heb het al begrepen!!!!! Kzal er int vervolg op letten en ja de chat werkt ni :rolleyes:

racefreak
23-05-2004, 16:23
moest de chat dan ook nog werken zou handig zijn

Belle
23-05-2004, 16:28
En ik ga dit geen 2 keer meer zeggen. Anders volgen er maatregelen.

Sorry, Huudo! Ik wist niet dat er een chatkanaal was en heb dit precies ook niet gelezen in de FAQ! De volgende keer zal ik erop letten. ;)
Ja, soms laat ik me nogal gaan tijdens de races! :D

Bart.Vandecavey
23-05-2004, 16:28
Coulthard net in een interview met ITV. "Ik dacht aan Days of Thunder waar de race-engeneer zegt of je hoog of laag moet gaan." "When we knew Kimi's engine would blow in the following lap we pulled him in, Bar as a new team didn't have that reaction..."

The Interceptor
23-05-2004, 16:29
Originally posted by Belle
Ik ben content! Maar had nog beter geweest met Montoya op 3de stek... Tja, ge kunt het niet al hebben!

Interceptor, jij springt nu een gat in de lucht zeker?? :D :D

Greetz,
Belle

Bwa, dat valt toch tegen hoor, ben wel content natuurlijk, maar er zat meer in, mja 't is Monaco he.
Na de eerste stop zat Button meteen geblokkeert achter Da Matta, die pas een 15 tal rondes later ging pitten, hier heeft Jenson toch wat tijd verloren. Na de tweede safety car moest hij ook weer van ver terug komen doordat er enkele trageren tussen hem en Jarno zaten, echt knap teruggekomen! Zat bijna mijn nagels eraf te bijten :p
Maar ik geef zeker toe dat Jarno de verdiende winnaar is, hij is (net als Jenson) aan een heel sterk seizoen bezig, en zeker dit weekend was Jarno gewoon top.

Volgende week dan maar voor Jenson ... :cool:

marcel
23-05-2004, 16:34
Originally posted by Huudo
Even ter herinnering. Het forum is geen chat kanaal. We hebben een chatbox op het forum speciaal ingericht om tijdens rally's en races kreten te kunnen uiten stijl: Schumi gecrasht, Alonso uitgevallen. Deze horen hier niet thuis. Als zou blijken dat de chatbox niet naar behoren werkt, dienen jullie daar melding van te in het forum 'Vragen aan de Admins'.

En ik ga dit geen 2 keer meer zeggen. Anders volgen er maatregelen. :mad:

sorry, ik zal het nooit meer doen :(

Guido
23-05-2004, 16:44
Originally posted by BMW E46 V8
Ik heb het al begrepen!!!!! Kzal er int vervolg op letten en ja de chat werkt ni :rolleyes:

Zoveel uitroeptekens zijn nergens voor nodig. :rolleyes:

En zoals gezegd, problemen met de chat kunnen bij Vragen aan de admins (http://forum.depaddock.eu/forumdisplay.php?s=&forumid=15) gemeld worden. We kijken er dan zo snel als mogelijk naar. ;)

Ik heb alle chat-achtige uitlatingen samengevoegd in de eerste post van de desbetreffende personen. Zo is er van hun 'uitspattingen' niets verloren gegaan en blijft het voor de andere forumbezoekers nog enigszins overzichtelijk. ;)

BMW E46 V8
23-05-2004, 16:46
mja je hebt gelijk maar in het vervolg zal ik er op letten wat ik post maar deze race was echt wel goed en ik liet me beetje gaan :) mijn excuses daarvoor

Guido
23-05-2004, 17:04
alle excuses aanvaard. ;)

Terug naar de race dan. Idd. een race met een hoge spektakelwaarde. De laatste 10 ronden konden net zo goed, recht uit de oude doos komen. Renault tegen Honda op het scherp van de snee. Ik moest plots aan Senna en Mansell denken, die ook op het laatst een flink robbertje uitvochten. Was wel closer en de omstandigheden anders, maar goed. Hopelijk nog meer van deze kopduels in het seizoen. En het wil maar niet lukken bij McLaren. Moedeloos wordt ik ervan. :(

Belle
23-05-2004, 17:15
Inderdaad, ik vind het ook heel erg voor McLaren. Coultard viel er dan ook heel onfortuinlijk uit... En dan Kimi met motorpech... Het wil maar niet lukken...

Die mannen moeten nogal met de handen in het haar zitten!

BMW E46 V8
23-05-2004, 17:17
Ja dit is wel een minder seizoen voor het team :( Als zij nu echt goed waren kregen we wat meer concurrentie voor de ferrari :) maar ik hoop dat er nog zo'n wedstrijden komen

Sennake
23-05-2004, 18:36
Originally posted by stijnconinx
Naaah, geraakt gefrustreerd achter Alonso en maakt een foutje op het genadeloze Monaco --> Schumi out :D

Kan je me nu ook de lottocijfers voor volgende week eens geven Stijn? :D

Nicki_Mks
23-05-2004, 19:35
Man, man wat een race!

Even mijn opmerkingen:

* De eerste crash was inderdaad niet nodig: Sato moest van in het begin een zwart-oranje vlag gekregen hebben. Ik snap het echt niet wat die mensen bezielt, als je al half in brand staat ronden lang het circuit bevuilen en gevaarlijke situaties creeëren...
* Wat hebben ze tegenwoordig bij race control tegen die rode vlag? Sinds een paar jaar is zelfs een dodelijk ongeluk (Italië '00 en Australië '01) niet belangrijk genoeg meer om de race te stoppen. Ook vandaag weer: de situatie waarin de Marchalls Fisichella moesten evacueren was uitermate gevaarlijk. Eentje aan de start-finish nam dan maar zelf het initiatief...
* De eerste tunnelcrash dan. Niemand zal het ooit weten aangezien er in de tunnel een gebrek aan camera's is, maar als tijdens een blauwe vlag situatie de leider in de muur terecht komt ligt dat meestal niet aan hem... Ik denk dat de reactie van Alonso duidelijk aangaf dat Ralf op dat moment eerder broer van Michael dan sportieve coureur was.
* En dan de move van het seizoen. Normaal gezien zou ik de actie van Montoya afkeuren, maar na tien jaar Schumi-terreur vind ik het fantastisch dat hij eens een koekje van eigen deeg krijgt. Dat zal hem leren jojo te spelen onder safetycar.

Conclusie: terechte winnaar, en hét moment waar menig neutraal fan al jaren van droomt!

Nicki
*

BMW E46 V8
23-05-2004, 19:40
Das een goede samenvatting :) Maar ik wil nog iets zeggen over de Marshalls, die stonden af en toe ook wel op levensgevaarlijke plaatsen, en toen sato stil stond liepen er marshalls naartoe en juist toen gebeurde het ongeval met fissichella. Ik zeg maar dat die marshalls geluk gehad hebben daar :)

JPMontoya
23-05-2004, 19:56
Er wordt weer leuk met modder gesmeten tussen de verschillende rijders. Altijd plezant om volgen.

+
Trulli, niets op af te dingen, nooit in gevaar ! keep it up JT.
+
Schumacher wint niet
+
De vele spanning
+
Auto's hebben weer eens getoond dat ze super veilig zijn!

-
Alonso : Volgens mij een veel te overmoedig manoevre. Hij had makkelijk kunnen wachten en hem bij de chicane uitremmen.
-
Sato : een waar gevaar, zeker in het prinsdom . Onsportief gedrag van BAR

- Schumacher, Hij wint niet :):)

dulu
23-05-2004, 20:08
op racing1.de staat een sumiere uitspraak over M. Schumachers "patat" in de tunnel.

ik kon, toch moeilijk de "safety-car rammen", ik heb dan in de tunnel flink geremd om zo mijn banden en remmen op temperatuur te houden, dat montoya deze situatie verkeerd heeft ingeschat ? dat gebeurt nu eenmaal maar het maakt me toch een beetje zuur, we hebben al 5 prachtige race's gehad voor ferrari maar dit was niet volgens plan.

cfr M. Schumacher.
"Ich konnte schlecht das Safety-Car über den Haufen fahren. Ich habe im Tunnel gebremst, um meine Reifen und meine Bremsen auf Temperatur zu bekommen. Dass Montoya die Situation falsch eingeschätzt hat, passiert. Ich bin dennoch etwas sauer. Wir hatten fünf erstklassige Rennen, dieses hier ist nicht so gut gelaufen."

Nicki_Mks
23-05-2004, 20:10
Originally posted by BMW E46 V8
Maar ik wil nog iets zeggen over de Marshalls, die stonden af en toe ook wel op levensgevaarlijke plaatsen, en toen sato stil stond liepen er marshalls naartoe en juist toen gebeurde het ongeval met fissichella. Ik zeg maar dat die marshalls geluk gehad hebben daar :)

Absoluut, daar had ik het over.

Ik heb zojuist nog de interviews gezien: Alonso beschuldigt Ralf onomwonden van een moordpoging en deze laatste probeert er vanonder te komen met een "ik weet van niks". Grote broer doet het nog beter: hij weigert oorspronkelijk elk commentaar. Tegen een Duitse journalist vertelt hij "ik kon toch moeilijk de safety-car rammen". Mysterie opgelost dus: Bernd Mayländer heeft geprobeerd Schumacher te vermoorden, zoals Coulthard dat deed in Spa. Toch leuk, zo'n vriendelijke en sportieve familie in de F1.

BMW E46 V8
23-05-2004, 20:18
Ja tis niet echt sportief te noemen. Ik zeg altijd als ge er niet van kunt winne moede u er bij neer leggen. je moet daarvoor toch ni van de baan rijden of zo :) das ten eerste niet plezant voor de toeschouwers en soms helpt het de wedstrijd om zeep maar vandaag was het anders bracht juist spanning in de race

dulu
23-05-2004, 20:35
ik heb alle respect voor het werk van de Marshalls :D , maar de halsbrekende toeren wat de heren in monnaco hebben laten zien :eek: enfin was dat daar een competitie voor de "tuffest marshall of the year ??" of waren deze mensen opgedragen om deze toeren uit te halen, en de Rode vlag is die niet meer van toepassing in de F1 (v.b. ongeval met fissicella ?? ) :confused: of gaat het allemaal dan maar door ten voordele van de dikke €€€€ en $$$$ ?? gelukkig dat er geen slachtoffers zijn gevallen maar ware het anders geweest ????
enfin bij deze nog eens een dik :applaus: voor zij die op de race circuits de veiligheid garanderen onder vaak extreme omstandigheden :)

Ottooke
23-05-2004, 20:38
Wat een race :) Zo mogen er nog veel komen. Sato die bij de start een tikje geeft tegen M. Schumacher, that's the spirit! Maar wat BAR deed was al heel wat minder, Sato's wagen moest eruit gehaald zijn. Op een ander circuit met uitloopstroken en veel gras zou ik het nog aanvaarden dat Sato door blijft rijden, maar in Monaco niet. Spijtig voor Coulthard dat hij betrokken geraakte bij dat incident, anders hadden er misschien puntjes gelegen voor hem. Fisichella reed toch wel keihard in op Coulthard. Ik heb niet bepaald de indruk dat Fisichella van het gas ging.
Alonso en Ralf Schumacher dan, een spijtig race-incident. Alonso werd niet snel genoeg doorgelaten naar zijn zin en gaat dan maar in de tunnel inhalen. Ralf had ook wel wat vroeger (voor de tunnel) naar de kant mogen gaan. Beide heren zijn in fout.
En het derde incident: Wat deed Michael Schumacher daar in de tunnel? Iemand met 10 jaar ervaring in F1 laat zich verrassen door de safety car? Nee, daar geloof ik niks van. Ik herinner me nog van vroeger dat Schumi in een opwarmronde zijn remmen warm wilde maken en er iemand de muur in ging. Zou hij opnieuw zoiets doen? Ik acht hem alleszins daartoe in staat. Montoya kon geen kant op, die spreek ik dus vrij.
Een race vol incidenten, maar gelukkig met een goede afloop. De zegereeks van Ferrari en Schumacher is doorbroken, Renault en BAR bewijzen dat ze hun huidige posities in de kampioenschappen waard zijn. En Minardi haalt de finish! Spijtig dat ze net naast dat laatste puntje grijpen.

BMW E46 V8
23-05-2004, 20:38
Ja de Marshalls werkten heel goed en heel snel als er een auto uitviel meteen een kraan erbij en weg was de auto :)

yvdp
23-05-2004, 20:46
volgens mij ging Ralf Schumacher keihard op de remmen in de tunnel en moest daardoor alonso, uit een reflex, buitemom over de vuile strook...
Ik zou anders zo'n reactie van de spanjaard niet verwachten.

Sennake
23-05-2004, 21:06
Wat mij betreft (maar wie ben ik eh) gaan vandaag allebei de Schumachers in de fout.

Ralph stond op het punt gedubbeld te worden en was eigenlijk al de ganse race bezig met zich breed te maken tegenover koplopers die op het punt stonden hem te dubbelen (Heidfeld trouwens ook, viel me op) en moest de racelijn vrijlaten voor Alonso i.p.v. hem de buitenkant van de tunnel in te dringen : niet alleen ging hij rechts rijden in de tunnel, maar in de vertraging zie je dat hij dan ook nog eens naar links zijn lijn verlaat op het moment dat Alonso (die wel iets beter te doen had dan te wachten tot Ralph "goesting" had om hem door te laten) hem voorbijgaat. :no: Ralph!!

Michael dan, die aan de leiding van het "gele-vlag peleton" ineens tot de constatatie komt dat er ook nog een pace-car rijdt die niet zo snel rijdt als de F1-bolides, hierdoor blijkbaar verrast is en daardoor in de remmen gaat (zijn linkervoorwiel blokkeert duidelijk) en hierdoor Montoya totaal verrast. Deze laatste probeert hem nog te ontwijken, maar omdat Michael hetzelfde tracht te doen met de pace-car, wijkt ook hij uit naar de rijlijn van zijn achtervolger. Nog een geluk voor Montoya dat hij zelf geen schade opliep (althans geen zichtbare schade, mogelijk voelde hij na de botsing wel wat vibraties in zijn stuur). :no: Michael!!

Een 6-voudige wereldkampioen heeft zijn voorrechten, maar ook zijn verplichtingen. En ervaring heeft Schumi nu eenmaal zat. Wat hij ook beweert (op dit moment vrij weinig blijkbaar, is wellicht de beste reactie) hij is verantwoordelijk voor zijn eigen crash.

De race dan : eindelijk nog eens spanning tot in de laatste ronde. Ik lees dat Button-fans het spijtig vinden dat Jenson telkens tijd verloor met de gele-vlag fasen, maar vergeet ook niet dat Trulli telkens een dikke 10 seconden-voorsprong in het niet zag verdwijnen bij elke pace-car fase!

Tenslotte nog een bedenking : Schumi zou deze race in mijn ogen niet gewonnen hebben, waaruit ik 2 dingen concludeer :

[list=1]
Wie beweert dat Trulli alleen maar gewonnen heeft dank zij het uitvallen van Schumi heeft niet goed gekeken,
Schumi heeft dus geluk bij zijn ongeluk : als je dan toch moet uitvallen, dan liefst in een race waar je sowieso geen 10 punten pakt...
[/list=1]

marcel
23-05-2004, 21:13
toch nog een bedenking: waarom zijn de ferrari's niet binnengekomen tijdens de 2de safety-cars? dat is toch een strategische blunder van formaat, als je het mij vraagt....

Maarten
23-05-2004, 22:08
waarom zou schumacher het uitlokken dat montoya in zijn gat vliegt met het gevaar zelf uit de race te vallen? nee, achter een safety car rijden is gewoon zeer gevaarlijk, soms moet je alles dichtsmijten, en daar moet je rekening mee houden, volledig montoya in de fout wat mij betreft!

Ok dat je tegen Schumacher bent, maar moet je dan alles wat hij doet afbreken. Het is verdorie de meest sublieme piloot die er tussen zit, en omdat niemand aan zijn niveau kan tillen ga je hem voortdurend zwartmaken. Erken gewoon het falen van de anderen, en zijn suprematie. Barrichello kan dit jaar ook niet aan Schumacher aan, ondanks een gelijke auto, want daarover moeten we niet zeveren, hij mag misschien niet voor schumi eindigen maar wees er maar zeker van dat hij met identiek materiaal rijdt en desnoods doen ze wel een tactische ingreep om hem achter schumi te houden maar dit is nog niet nodig geweest dit jaar.

Voorts heb ik twijfels bij het incident Alonso en R Schumacher, omdat ik dit slechts in de herhaling op het journaal heb gezien, en dus maar één keer heb kunnen zien. Het ging me iets te snel om het te kunnen beoordelen.

Voor de rest een zeer gesmaakte GP die jammer genoeg toont dat monaco geen inhaalcircuit is, dat het niet meer aan de veiligheidsvoorschriften voldoet, en dus levensgevaarlijk is voor de marshalls .. maar het blijft natuurlijk wel zijn charme hebben!

Moeilijke situatie om te zien wat er volgende jaren moet gebeuren met deze stadsomloop! Maar veel toekomst zie ik er persoonlijk niet meer in!

Ottooke
23-05-2004, 22:10
Uit dit (http://www.f1racing.nl/nl/news.php?newsID=52023) artikel op F1racing:
Michael Schumacher:"Ik versnelde en remde net zoals we doen als we onderweg zijn naar de startgrid en zoals we normaliter doen achter de safety car. De tunnel was niet de eerste plek waar ik dat deed. Eerder die ronde deed ik hetzelfde. Een beetje rook is vrij normaal in zo'n situatie. Je probeert dan de voorbanden en de remmen warm te houden." en ook dit:Ik denk dat Montoya dat niet met opzet deed en respecteer het besluit van de stewards.
Rubens Barichello:Later in de race raakte de wagen de grond zeer hard en ik blokkeerde mijn wielen. Ik vreesde een lekke band en gaf dat over de radio door aan het team. Ze zeiden dat ik moest blijven rijden en kijken of de situatie op een nieuwe set banden zou verbeteren. Maar na mijn tweede stop, die ik overigens niet maakte tijdens de neutralisatie omdat ik voldoende brandstof aan boord had, bleef de wagen hard het asfalt raken en maakte de bochten niet lekker.
Ross Brawn:We hebben beide rijders op de baan gehouden tijdens de neutralisatie, omdat ze veel brandstof aan boord hadden.

Sennake
23-05-2004, 22:15
waarom zou schumacher het uitlokken dat montoya in zijn gat vliegt met het gevaar zelf uit de race te vallen? hallo, nee, achter een safety car rijden is gewoon zeer gevaarlijk, soms moet je alles dichtsmijten, en daar moet je rekening mee houden, volledig montoya in de fout wat mij betreft!

Jamaar, ik beweer niet dat hij iets wou uitlokken eh. Ik zeg gewoon dat het zijn eigen schuld is. Of dat nu Montoya achter hem was of gelijk welke andere piloot doet weinig ter zake : elke andere piloot zou ook de Ferrari geraakt hebben. Hij neemt trouwens blijkbaar Montoya of de stewards niets kwalijk. Toch wel een teken dat hij zijn fout inziet...

Sennake
23-05-2004, 22:20
Ok dat je tegen Schumacher bent, maar moet je dan alles wat hij doet afbreken.

??? Waar komt dit ineens vandaan Maarten? Nu sta ik toch paf hoor. Ik denk dat je ver zal moeten gaan zoeken om een post van mij te vinden waar ik Schumacher afbreek. Ik ben geen Schumi-fan, akkoord, dat is mijn goed recht, maar ik erken dat hij een zeer goede piloot is en wellicht de beste van het pak op dit moment. Reden te meer om niet zo'n domme flaters te slaan die hem zelf het duurst opbreken. Ik heb eerder de indruk dat er niets verkeerds over Schumacher gezegd mag worden of het spel zit op de wagen... Ik tracht altijd zo neutraal mogelijk mijn inzichten neer te schrijven. Dat kan niet altijd van iedereen gezegd worden...

Oneliner
23-05-2004, 22:21
Met alle respect maarten maar zoals jij beweerd dat anderen tegen schumacher kunnen wij (of ik) afleiden dat je pro bent en hem de hemel in prijst. Als je achter de safety car rijdt zou je na 10-tal jaar in de f1 toch al mogen anticiperen hoe een safety car reageert. Een brake-test hoeft niet op die plaats... Zeker niet als je daardoor anderen in gevaar kan brengen. Dan nog de schuld op montoya steken snap ik al helemaal niet...

Ik denk dat neutraal gezien schumacher daar niet in de remmen hjad moeten gaan, en als het is door de safety car, dna moet ie maar wat meer afstand houden...

Raceboy
23-05-2004, 22:21
Once behind the safety car, the race leader must keep within 5 car lengths of it (except
under j) below) and all remaining cars must keep the formation as tight as possible.

Ge hebt dus eigenlijk geen plaats om zotte dingen te doen zoals schumacher. Montoya moet volgensd het reglement heel dicht rijden. Tenzij dat de lichten uitzijn, maar bij het uitrijden van de tunnel waren de oranje lichten nog aan.

Jan
23-05-2004, 22:23
Een race met voor elk wat wils:
Voor de sensatiezoekers brokken genoeg, zonder lichamelijk letsel.
Voor hen die een heldendaad wel kunnen op prijs stellen: de kanonstart van Takuma.
Voor hen die van het spreekwoord houden "Wie een put graaft voor een ander....": het bedenkelijke remmaneuver van de zesvoudige wereldkampioen. Ja, die camera's overal zijn niet altijd een zegen als je in het donker iets wil uitspoken.
En tot slot, maar niet in het minst, voor de liefhebbers van een echte F1 race: het duel Trulli - Button. Voor mij maakte het absoluut niets uit wie van beiden uiteindelijk de overwinning zou behalen, maar ik heb wel rondenlang op het puntje van de zetel gezeten.

jan

Mark
23-05-2004, 22:34
Originally posted by Nicki_Mks
[B]* Wat hebben ze tegenwoordig bij race control tegen die rode vlag? Sinds een paar jaar is zelfs een dodelijk ongeluk (Italië '00 en Australië '01) niet belangrijk genoeg meer om de race te stoppen. Ook vandaag weer: de situatie waarin de Marchalls Fisichella moesten evacueren was uitermate gevaarlijk. Eentje aan de start-finish nam dan maar zelf het initiatief...
[B]

Tuurlijk hebben ze een rode vlag bij de koersdirectie, of ze hem ooit nog eens zullen gebruiken is een andere vraag ;). De kans dat ze hem ooit nog eens gaan gebruiken mag zeer klein worden genoemd, in het wereldje van de F1 tellen alleen nog maar time-slots op de TV. Om 13.55 beginnen en eindigen om 16.00 uur.........

Tja dan die ene pipo die de rode vlag trok, ik denk dat die kerel een probleem heeft. Het is ten strengste verboden om als baanpost zelf een rode vlag te tonen, zelfs vragen voor rood is verboden. Dat leidt alleen maar tot nog gevaarlijkere situaties.

Wat betreft gevaar? Als baanpost loop je altijd een verhoogd risico, part of the job. Mocht je Monaco te gevaarlijk vinden dan moet je gewoonweg niet gaan.........

Maar ik spring liever op de baan tijdens een F1 race met maximaal 20 goede piloten dan tijdens een Clio of Yaris race met een stel hooligans ertussen ;)

Maarten
23-05-2004, 22:49
Kijk, ik lees gewoon veel anti-schumacher, en dat hij arrogant is en met de goede wagen rijdt enzovoort, en ik vind dat we toch ook eens mogen laten weten dat hij verdorie een superpiloot is, met alle commotie er rond worden zijn prestaties wel afgezwakt (lees de capriolen die ze met barrichello uithalen), maar het moet wel eens gezegd dat hij sterk rijdt. en dat komt soms te weinig naar voren, dus zeg ik het maar eens ;).

ok ik ben wel een schumi aanhanger (fan vind ik een puberwoord :D) maar evenzeer grote sympathieën voor renault jaguar en bmw! Dat de beste moge winnen, en als dat altijd schumacher is, so be it ... kan wel saai worden uiteraard!

en @ sennake: gene stress, ik weet wel dat jij ferrari-minded ben, maar ik kreeg gewoon wat algemene indrukken, en daarbij doel ik niet alleen op jouw post, dat schumacher weer als schuldige wordt gezien terwijl dat in mijn ogen niet echt het geval was, ik zal het nog eens moeten zien zeker? maar soit, pacecar rijden is gewoon heel bizar, en een foutje is snel gemaakt, maar je mag ook niet vergeten dat iedere piloot geconcentreerd moet blijven en moet kunnen anticiperen op wat er voor zich afspeelt! voila!

trouwens, het leven van fisichella heeft maar aan een draadje gehangen, even doorschuiven met de neus over de vangrail en ik zou niet willen weten wat er daarna met fisico's hoofd zou gebeurd zijn ...;

krikke
23-05-2004, 22:51
Ik heb hetzelfde idee als ottoke, de Sjumel wou daar eens effe z'n remmen opwarmen en krijgt een onaangenaam surpriske... Ik herinner me dat hij hetzelfde deed in Monza (als ik het goed voor heb...) en een sukkel die er een paar plaatsen achter reed ging de rail in...
Wat bewijst dat zelfs een sublieme, onevenaarbare en tevens onaantastbare piloot ook af en toe eens een stoot uithaalt (ik zou het grote klasse gevonden hebben als hij zijn "doef" zou toegeven hebben, maar nee, wegwandelen als een geslagen hond die een o zo onrechtvaardig lot ondergaat, whoeha! :D )

Eindelijk terug eens spektakel gezien, zowel Trulli als Button verdienden het om even naast Caroline te staan... Fisico zei na de crash dat het allemaal "Takuma Salto" zijn schuld was... Goeie race, lang geleden nog zo genoten...

Maarten
23-05-2004, 22:55
tja, maar we hebben vroeger ook al motoren gezien die even rook vertoonden en nadien het nog volhielden tot het einde na aanpassingen vanuit de pits of iets dergelijks... dus echt BAR beschuldigen of een zwarte vlag met oranje bol geven gaat dus niet echt hé! feit is wel dat hij minder vermogen leek te hebben en iedereen aan het ophouden was, maar als je op een derde stek rijdt, ga je niet zomaar een pitstop inlassen en eerder hopen dat je blijft bollen lijkt me

Sennake
23-05-2004, 22:56
maar soit, pacecar rijden is gewoon heel bizar, en een foutje is snel gemaakt, maar je mag ook niet vergeten dat iedere piloot geconcentreerd moet blijven en moet kunnen anticiperen op wat er voor zich afspeelt! voila!

Klopt helemaal, maar dat geldt dan zowel voor Montoya als voor Schumacher zelf. Akkoord?

Oneliner
23-05-2004, 22:59
Volgens mij is dat soort trafiek (computergestuurde veranderingen aan auto terwijl die rijdt) verboden vanaf vorig seizoen...

Als dit race een voorbode is van wat nog komen zal zal ik alvast weer met meer plezier om 13.50hr de televisie aanzetten!

@maarten, ik heb de beelden hier liggen, als ge ze nog is wilt herbekijken ;)

Mark
23-05-2004, 23:01
M.b.t. het accident van M.Schumacher in de tunnel kunnen we heel kort zijn. Hetgeen hij daar doet mag simpelweg niet, punt uit.

Lees het maar 36 pagina's tellende sportief reglement (http://www.fia.com/resources/documents/1195189551__F1_Sport_Reg_a.pdf) van de FIA er op na. Pagina 24 t/m 26 gaat over de Safety car procedure.

PUNT 129H: h) The safety car shall be used at least until the leader is behind it and all remaining cars are
lined up behind him.
Once behind the safety car, the race leader must keep within 5 car lengths of it (except
under j) below) and all remaining cars must keep the formation as tight as possible.

Binnen 15 meter achter de safetycar kun je mijn inziens moeilijk gas geven om daarna af te remmen om banden en remmen op te warmen. Dat Montoya kort op Schumacher zit is zijn goed recht.........sterker nog, dat moet volgens het sportief reglement.

Raceboy
23-05-2004, 23:13
Ben jij een soort papegaai Mark ? ;)
Maar je hebt gelijk hoor. Punt J stelt dat de lichten uitgaan als de safety car binnenkomt.

Ottooke
23-05-2004, 23:16
Van F1.com (http://www.formula1.com/race/news/1621/719.html) volgende uittrekselsels:Ralf Schumacher, Williams (DNF):It’s obviously a disappointing race, but these things seem to happen. Just after a few laps I lost fifth gear, then the sixth and the seventh. By the last few laps I had only fourth gear.... Fernando Alonso, Renault (DNF): ...The reason for the crash is pretty simple: I was lapping Ralf, and he ignored the blue flags for the first seven corners. He slowed down to let me by at the entrance to the tunnel, then got back on the throttle and pushed me wide. There's no grip on the outside there, and I lost control... Ralf was gehandicapped door het verlies van enkele versnellingen, het vertragen voor de tunnel kan misschien door de gemiste versnellingen komen. Alonso interpreteerde dit als vertragen en was dan ook verrast toen Ralf terug snelheid kreeg. Alonso die al lang genoeg opgehouden werd besloot dan maar om links in de tunnel, over het vuil, in te halen. Foutje van Fernando dus, alhoewel Ralf misschien wel wat eerder aan de kant had gemogen. Het handje van Alonso vond ik ook wel mooie televisie :)
Verschillende rijders hadden blijkbaar problemen met hun versnellingen, zou dit kunnen komen door de 2e start?

Lambo
23-05-2004, 23:20
Ben ik dan de enige die dit een saaie race vond?

Oké, duel Button - Trulli was leuk, maar dat was het ook. Welgeteld 2 inhaalmanoeuvres gezien: montoya op Barrichello en diezelfde montoya op een zwalpende Heidfeld. Elk ander incident (Sato, Fisichella, Alonso, ...) werd veroorzaakt door de baan. Ik vind dit circuit dan ook een aanfluiting voor de hele F1. Voor mij mogen ze die handel dan ook zo snel mogelijk van de kalender halen... Wat met Fisichella gebeurde deed me trouwens direct terugdenken aan het fatale accident met Jeff Krosnoff in de Indycar (denk zo'n 8-tal jaar geleden)... en zo'n beelden wil ik nooit meer zien!

airco
23-05-2004, 23:28
eventjes mijn mening geven op de hele reeks incidenten ....

Crash Fisichella ten gevolge van motor-blow van Sato (in volgorde van schuld)
[list=1]
De koersdirectie: Waarom wordt die zwarte vlag met oranje bol niet meer gebruikt ?? Dit had kunnen uitdraaien om een catastrofe met heel wat slachtoffers !! Heren ...Neem jullie verantwoordelijkheid. Jullie dienen niet enkel om wat kibbelende heren achteraf een straf op te leggen .... Maar in de eerste plaats om de veiligheid van piloten/marshals/toeschouwers te garanderen. Deze veiligheid was overduidelijk niet in orde.
BAR: Totaal onverantwoord om Sato nog te laten rondcruisen terwijl je weet dat zijn motor op springen staat ..... Dat ze hierdoor Button een extra voordeel kunnen geven op het treintje Schumacher is maar een zwak excuus om mensenlevens in gevaar te brengen.
[/list=1]
Sanctie nodig ?
Nee ... Maar wel een grondige evaluatie van de veiligheidsmaatregelen. Het heeft geen zin om circuits en teams 1001 veiligheidssnufjes op te leggen terwijl de koersdirectie al jarenoude 'maar belangrijke' vlaggen niet meer gebruikt.

Crash Alonso
[list=1]
Alonso: Gaat hier veel te aggresief te werk bij het dubbelen. Hoogstwaarschijnlijk in het heetst van de strijd. Als hij op het smalle Monaco eventjes zijn verstand gebruikt passeert hij Ralf aan de chicane .... Zonder onnodige risico's.
[/list=1]
Sanctie nodig ?
Nee

Montoya - Schumacher
[list=1]
Montoya: Banden en remmen opwarmen is de normaalste zaak in de laatste ronde van een Safety Car. Dit zou Montoya als ervaren piloot toch moeten weten. Hij kon dus VERWACHTEN dat Schumacher dat ging doen. Dat hij dan veel te dicht op Schumacher rijdt is enkel zijn eigen fout. Er was overigens geen enkel reden toe ... Vermits er nog een halve ronde was voor de herstart van de race.

Originally posted by Sennake
Michael dan, die aan de leiding van het "gele-vlag peleton" ineens tot de constatatie komt dat er ook nog een pace-car rijdt die niet zo snel rijdt als de F1-bolides, hierdoor blijkbaar verrast is en daardoor in de remmen gaat (zijn linkervoorwiel blokkeert duidelijk) en hierdoor Montoya totaal verrast.

Dit kan je aan de hand van de beelden moeilijk hard maken .... Er is duidelijk te zien dat er nog heel wat meters tussen Schumacher en de Safety Car zitten. Schumacher kan dus onmogelijk verrast zijn door de Safety Car.
[/list=1]
Sanctie nodig ?
Ja
Niet zozeer omdat hij Schumacher hiermee uit de race haalt .... Maar wel omdat hijzelf profiteert van de situatie (pakt 5 punten ipv 4). Bovendien neemt hij onnodige risico's onder safety car procedure.

Mark
23-05-2004, 23:35
Dit kan je aan de hand van de beelden moeilijk hard maken .... Er is duidelijk te zien dat er nog heel wat meters tussen Schumacher en de Safety Car zitten. Schumacher kan dus onmogelijk verrast zijn door de Safety Car.

Whow, dat is een beetje de waarheid omdraaien ;) Schumacher laat veel te veel meters vrij achter de safety-car. Daarnaast doet Schumacher acties achter de Safety-car die reglementair niet kunnen. Montoya volgt zeer kort op Schumacher omdat dit reglementair zo hoort.

Schumacher zet de ellende in gang, de (ge)vervolgactie gebeurd door Montoya en de uiteindelijke klap is voor Schumacher. Als hier iemand een straf zou moeten krijgen dan is het Schumacher wel voor het niet respecteren van de regels die gelden voor het rijden achter een safety-car ;)

Raceboy
23-05-2004, 23:35
Volgens mij nam schumacher de onnodige risico's. Hij mag niet zulke dingen doen onder de safety car (lichten waren nog niet uit (!))

Guido
24-05-2004, 01:07
tja, maar we hebben vroeger ook al motoren gezien die even rook vertoonden en nadien het nog volhielden tot het einde na aanpassingen vanuit de pits of iets dergelijks... dus echt BAR beschuldigen of een zwarte vlag met oranje bol geven gaat dus niet echt hé! feit is wel dat hij minder vermogen leek te hebben en iedereen aan het ophouden was, maar als je op een derde stek rijdt, ga je niet zomaar een pitstop inlassen en eerder hopen dat je blijft bollen lijkt me

:no: Ze kunnen de motoren nog altijd tot op de milli-celcius nauwkeurig monitoren vanuit de pits. Er is geen data-verkeer naar de auto meer mogelijk, maar loggen doen ze aan de lopende band. Dus geweten hebben ze het op de muur bij BAR.

Dat de zwart/orange gebolde vlag niet boven kwam, lijkt me aannemelijk voor de reden die je aanhaalt. ;)

A.J.
24-05-2004, 01:18
remember schumi in Monza enkele jaren geleden. Hij stampte toen ook op zijn rem op het rechte stuk na Ascari waardoor er bijna een kettingbotsing was en Button met de Williams in de rails belandde. Toen kwam hij goed weg en deze keer niet, zo simpel is dat.
Vond eigenlijk dat schumacher zijn wagen aan de kant had moeten zetten aan de chicane want kapot was zijne wagen toch en zo riskeerde hij nog een hoop carbon stukken te verliezen...

marcel
24-05-2004, 01:36
Banden en remmen opwarmen is de normaalste zaak in de laatste ronde van een Safety Car.

ik heb zojuist het fragment nog eens bekeken. de lichten van de safety-car pinken nog. volgens mij moet de safety car die afzetten bij het ingaan van zijn laatste ronde, om de rijders te waarschuwen....

DJ Scorpio
24-05-2004, 09:09
Man, man wat een race!

* En dan de move van het seizoen. Normaal gezien zou ik de actie van Montoya afkeuren, maar na tien jaar Schumi-terreur vind ik het fantastisch dat hij eens een koekje van eigen deeg krijgt. Dat zal hem leren jojo te spelen onder safetycar.

Conclusie: terechte winnaar, en hét moment waar menig neutraal fan al jaren van droomt!

Nicki
*

Zo'n opmerking vind ik niet echt getuigen van een goede autosportmentaliteit, het is niet ferrari noch schumacher zijn fout dat de andere teams dit jaar achterblijven. Ik vind persoonlijk dat Montoya in de fout gegaan is en ja ik ben ferrari-fan maar dat heeft hiet niets mee te maken. In mijn ogen zou Montoya toch beter moeten weten, hij komt verdorie uit de Cart-series overgewaaid, daar heb je toch gedurig aan race-neutralisaties en mij moeten ze niet wijsmaken dat het opwarmen van banden en remmen daar niet gebeurt. De pacecar zou binnengaan, dan tracht je toch te zorgen dat je remmen en je banden optimaal opgewarmd zijn. Montoya weet dit goed genoeg maar was gewoon veel te agressief. :no: En dan maar janken bij de FI-staff als er hem eens iets overkomt.... pfff... zielig manneke. Geef mij dan maar die jong gasten zoals Alonso en Button, die gaan er tenminste voor en zagen minder. Die mannen zou ik graag eens in een ferrari zien!

BTW, Schumacher had gisteren zonder die crash ook niet gewonnen ;) zowel Button als Trulli hadden het voordeel dat ze niet meer moesten gaan pitten, dat voordeel zag ik schumacher zelfs met hopen fast laps niet meer ongedaan maken.

airco
24-05-2004, 09:12
Originally posted by Marshal
Whow, dat is een beetje de waarheid omdraaien ;) Schumacher laat veel te veel meters vrij achter de safety-car. Daarnaast doet Schumacher acties achter de Safety-car die reglementair niet kunnen. Montoya volgt zeer kort op Schumacher omdat dit reglementair zo hoort.

Schumacher zet de ellende in gang, de (ge)vervolgactie gebeurd door Montoya en de uiteindelijke klap is voor Schumacher. Als hier iemand een straf zou moeten krijgen dan is het Schumacher wel voor het niet respecteren van de regels die gelden voor het rijden achter een safety-car ;)

Ik twijfel er niet aan dat dat de letter van het reglement is. Toch (als je naar de voorbije paar jaar F1 kijkt) moet je vaststellen dat de techniek van banden/remmen opwarmen een gebruik is geworden .... Wat alle rijders regelmatig doen als de race gaat hervatten. Als tegen die praktijk consequent niet opgetreden (hier duidelijk het geval (kan me de laatste sanctie voor ruimte laten achter de safety car niet meer herrinneren)) wordt is er in de rechtspraak sprake van "een gebruik"

Ik weet niet of jij ooit op school recht hebt gehad (al ff geleden waarschijnlijk ;) )
Het is in de rechtspraak een algemeen aanvaard principe dat een gebruik sterker is dan de letter van de wet. Ook al staat dat "gebruik" haaks op de letter van de wet.
Er is in tal van rechtbanken al rechtspraak waarmee je zoiets kan staven.

Recht is veel meer dan de letter van een wetboek ;)

airco
24-05-2004, 09:23
ik heb zojuist het fragment nog eens bekeken. de lichten van de safety-car pinken nog. volgens mij moet de safety car die afzetten bij het ingaan van zijn laatste ronde, om de rijders te waarschuwen....

heb ik niet specifiek op gelet ... en heb de beelden niet meer bij de hand.

Ik heb me gebaseerd op de tekst die op het scherm kwam van race-control dat de safety car volgende ronde binnenkwam.

DJ Scorpio
24-05-2004, 09:26
Originally posted by Oneliner
Met alle respect maarten maar zoals jij beweerd dat anderen tegen schumacher kunnen wij (of ik) afleiden dat je pro bent en hem de hemel in prijst. Als je achter de safety car rijdt zou je na 10-tal jaar in de f1 toch al mogen anticiperen hoe een safety car reageert. Een brake-test hoeft niet op die plaats... Zeker niet als je daardoor anderen in gevaar kan brengen. Dan nog de schuld op montoya steken snap ik al helemaal niet...

Ik denk dat neutraal gezien schumacher daar niet in de remmen hjad moeten gaan, en als het is door de safety car, dna moet ie maar wat meer afstand houden...

Euhm... zou Montoya dan ook niet de nodige ervaring moeten hebben om de raceleider niet uit de race te knallen, zeker als je al op een ronde gezet bent. Als er iemand is die ervaring heeft met raceneutralisaties zou het toch wel Montoya moeten zijn zeker met zijn Cart-verleden.

Alain
24-05-2004, 10:51
Bon, er zijn al heel wat letters getypt over wie wel en wie niet schuldig is, wie bestraft moet worden en wie vrijuit gaat...dus daar ga ik me niet aan bezondigen. Hoewel, ik vind dat Ralf wel eens serieus berispt mag worden ( hij gaat aan de kant al dan niet omwille van versnellngsbakproblemen, blijf dan ook aan de kant tot de ander voorbij is ) en dat de koersdirectie niet consequent is met penalties uitdelen ( om eens over iets anders te schrijven :) )

Verder kan ik maar één ding zeggen: Eindelijk Jarno en dubbel en dik verdiend!!!

A.J.
24-05-2004, 11:01
Originally posted by DJ Scorpio
Euhm... zou Montoya dan ook niet de nodige ervaring moeten hebben om de raceleider niet uit de race te knallen, zeker als je al op een ronde gezet bent. Als er iemand is die ervaring heeft met raceneutralisaties zou het toch wel Montoya moeten zijn zeker met zijn Cart-verleden.

Als een F1 remlichten zou hebben gaf ik u gelijk maar in dit geval was het manoeuvre van Schumacher gewoon dom om te doen in de donkere tunnel. Op een andere plaats op het circuit zou dit geen probleem geweest zijn.

Nicki_Mks
24-05-2004, 11:11
Originally posted by DJ Scorpio
Zo'n opmerking vind ik niet echt getuigen van een goede autosportmentaliteit, het is niet ferrari noch schumacher zijn fout dat de andere teams dit jaar achterblijven.

Ik had het niet over het feit dat Schumacher de spanning uit de F1 haalt (dat is niet tegen de regels), maar wel over de ontelbare keren dat hij de sport verstoorde door nog veel agressievere en gevaarlijkere acties dan wat Montoya gisteren gedaan heeft.

Mark
24-05-2004, 12:48
Ik weet niet of jij ooit op school recht hebt gehad (al ff geleden waarschijnlijk ;) )

Nee i.p.v. recht koos ik voor doktertje spelen in de biologieles :D

Toch heerlijk zo'n discussie waarbij we elkaar met feiten en gebruiken om de oren slaan ;) Nog ff, en we zijn het rechtsorgaan van de FIA. Kan alleen maar zeggen: Is er een advocaat in huis om uitsluitsel te geven?

Maar, wij simpele zielen van De paddock, concluderen eigenlijk dat de FIA niet in staat is om zijn eigen regels na te leven c.q. te traag en log is om ze aan te passen aan de huidige gebruiken.

Het is in de rechtspraak een algemeen aanvaard principe dat een gebruik sterker is dan de letter van de wet. Ook al staat dat "gebruik" haaks op de letter van de wet.

Mwoah, niet altijd.......een real life Maastrichts voorbeeld.
Wet: het is verboden om een weedplantage te hebben
Gebruik: Elke woonwagen in Maastricht heeft er minimaal één!:D

Denk niet dat ze de wet ooit gaan aanpassen ;)

Wat wil ik hiermee aangeven, niet elk gevaarlijk gebruik zal ooit legitiem worden..........en persoonlijk vind ik dat gestunt achter de safetycar niet kunnen.

DJ Scorpio
24-05-2004, 13:04
Originally posted by A.J.
Als een F1 remlichten zou hebben gaf ik u gelijk maar in dit geval was het manoeuvre van Schumacher gewoon dom om te doen in de donkere tunnel. Op een andere plaats op het circuit zou dit geen probleem geweest zijn.

Yo Andy, als het de eerste keer was dat Schumacher zijn remmen opwarmde zou ik je gelijk geven en toegeven dat de plaats niet goed gekozen is maar volgens hem was het niet de eerste keer, dit citaat heb ik van het forum van F1world.be waar ze ook niet uitgepraat raken over dit voorval.

Citaat van MS: "Today, I don’t think I could have really challenged him, but nevertheless when the accident with Montoya happened I was leading the race. So the situation is that the race leader was knocked out of the race after being hit by a back marker. I am sure there was no deliberate intention on his part and I accept the Steward’s decision. I was accelerating and braking just as we do when we go to the grid and in the standard way when running behind the Safety Car. The tunnel was not even the first place I had done it as I had used the same procedure earlier in the lap. A bit of smoke off the wheels is quite normal in these situations as you try to get heat into the front tyres and the brakes. After not the most successful weekend for us, I am really looking forward to next weekend when we will already be at the Nurburgring for one of my home races."

Verder kan je op f1Racing.nl de reactie van Trulli lezen, die zat toch wel op de eerste rij bij dit voorval denk ik:

"Ik heb echt bewust een beetje afstand gehouden tussen mezelf en hen," verklaarde Trulli. "Montoya liet echt geen ruimte tussen zichzelf en de Ferrari. Ze doken ook heel snel Mirabeau in en ik dacht toen al dat er wel een crash zou kunnen komen."

Volgens Trulli liet Montoya dus echt geen ruimte, waar is die dan mee bezig als je weet dat hij reeds een ronde aan zijn broek heeft... :frusty:

Enfin we kunnen er over blijven discussiëren, iedereen heeft toch zijn eigen mening. Ik heb mijn mening hierbij duidelijk gemaakt en ga het daar bij laten. Schumacher had toch niet kunnen winnen omdat hij nog een pitstop moest maken maar ik had graag gezien of hij nog bij Button en Trulli geraakt was, dat had toch ook spannende momenten kunnen opleveren.

Ondanks alles heeft Trulli een prachtige en dik verdiende overwinning behaald en daar ben ik persoonlijk heel blij mee. Trulli heeft in Monaco altijd al sterk gepresteerd en de laatste ronden waren zeer aangenaam om te zien. Button kwam dan wel korter maar Trulli wist goed genoeg dat hij hem toch niet zou kunnen passeren op het smalle Monaco en hield het zaakje mooi onder controle.

DJ Scorpio
24-05-2004, 13:13
Kan het toch niet laten om nog even deze reactie te posten, komt van het forum van f1world.be en ik deel deze mening ;)

De fout ligt bij Montoya, Schumacher warmde gewoon zijn remmen op. Dit gebeurt 100 keer tijdens een safetycar situatie. Schumacher had tijdens die safetycar situatie al eerder dit gedaan in de tunnel. Montoya reed al rondenlang asociaal dicht op MS, vijf wagenlengtes is de algemene maatstaf, hij liet hooguit vijf meter.

Het enige wat je MS kan verwijten is of het zo slim is om het in de tunnel te doen. Aan de andere kant heeft hij het eerder gedaan en had Montoya dus alert moeten zijn. De tunnel is ook vrijwel de enige plek waar je echt temperatuur in je remmen kan krijgen.

De conclusie is dus dat Montoya gewoon fout zat maar dat er verzachtende omstandigheden zijn.

Raceboy
24-05-2004, 13:22
5 wagenlengtes geld enkel voor de eerste wagen. De rest moet zo dicht mogelijk rijden.

marcel
24-05-2004, 14:24
efkes van onderwerp veranderen, zonder Off topic te gaan:

Voor de GP van Monaco moesten ze bij Jaguar iets speciaals doen: reclame maken voor de film Ocean's 12. Hiervoor hadden ze niet enkel de kleuren van de wagen aangepast, ze hadden op de neus van beide wagens ook een diamant laten aanbrengen, elk ter waarde van $250.000. Nu, zoals bekend is Klien met zijn neus in de barrière beland, ter hoogte van Loews. Na de wedstrijd bleek dan ook de diamant van Klien verdwenen. Ze zijn er nog steeds naar aan het zoeken....

A.J.
24-05-2004, 14:42
ook snugger, een diamant op de neus van de wagen. Zeker een slimme ingenieur voor nodig gehad :D

Pascal
24-05-2004, 14:48
ook snugger, een diamant op de neus van de wagen. Zeker een slimme ingenieur voor nodig gehad :D

Misschien best de volgende keer een omniumverzekering nemen :D :D :D

C U

Maarten
24-05-2004, 14:52
Originally posted by Sennake
Klopt helemaal, maar dat geldt dan zowel voor Montoya als voor Schumacher zelf. Akkoord?

allee, tis goed voor éne keer :p :p

maar de discussie blijft gaan hé

we zullen het catalogeren als een onnodig race-incident waarbij niemand vrijuit kan gaan, aangezien het normaal is om je remmen en banden op te warmen, maar dit toch op een niet zo gunstige plaats is gebeurd en waarbij de tweede in rij iets te kort op de eerste volgde! Pacecar rijden is gewoon een nerveus spelletje, er komt altijd wel wat intimidatie bij kijken, dus ja ...

airco
24-05-2004, 17:54
Nee i.p.v. recht koos ik voor doktertje spelen in de biologieles :D

Toch heerlijk zo'n discussie waarbij we elkaar met feiten en gebruiken om de oren slaan ;) Nog ff, en we zijn het rechtsorgaan van de FIA. Kan alleen maar zeggen: Is er een advocaat in huis om uitsluitsel te geven?

Maar, wij simpele zielen van De paddock, concluderen eigenlijk dat de FIA niet in staat is om zijn eigen regels na te leven c.q. te traag en log is om ze aan te passen aan de huidige gebruiken.

Is inderdaad wel zalig .... De oude depaddock-tijden herleven ;)
Eindelijk terug pittige discussies in het F1-forum ipv het gekanker hoe saai het wel is ;)

smiley
24-05-2004, 18:13
bwhaaa k denk dat JPM van de verwaring gebruik heeft gemaakt op schumi even lekker terug te pakken maarja dat is natuurlijk mijn versie héé..

krikke
24-05-2004, 19:56
"A bit of smoke off the wheels is quite normal in these situations as you try to get heat into the front tyres and the brakes. " zegt MS, en hij trok daar een streep van 20 meter met z'n linker voorwieltje :applaus: ... :D Ik denk dat het loopvlak van de hele band moet opgewarmd worden ipv van ne "flat spot" (zeg ik het juist? slaag ik iets uit m'n botten?...) te veroorzaken.
In ieder geval, wie het het gisteren een GP zonder "spanning" vond, die zal de vorige zeker niet beter gevonden hebben... :D

airco
24-05-2004, 20:00
een flat spot krijg je enkel als je wiel totaal niet meer draait onder het remmen .... Maar dat maakt dan wel iets meer rook ;)

TiBo
24-05-2004, 20:19
Tijdens de GP van Monaco hebben we te maken gehad met drie belangrijke soorten van "rubbers":

1. Bridgestone 1:
Zacht rubber dat het zeer goed deed tijdens de kwalificaties maar tijdens de race sneller zou overgaan tot "graining".

2. Bridgestone 2:
Harder rubber dat het minder goed deed tijdens de kwalificaties, maar tijdens de race langer bestand was tegen "graining".

3. Michelin:
Een rubbersoort die tussen de beide Bridgestone compounds in zat: goed voor een snelle ronde en redelijk stabiel tijdens de race.

Aangezien de Ferrari beter overweg kan met de Bridgestone dan de overige teams en niet echt behoefte heeft aan extra mechanische grip, hebben zij gekozen voor de hardere Bridgestone band (Bridgestone 2). Om deze banden op temperatuur te krijgen moet je echter sterk je best doen.
De "Lock-up" van Schumacher was voor de B2-compound dan ook niet zo'n probleem dan dat deze voor een B1-compound zou zijn geweest. Het optreden van een Flat Spot was dan ook ondergeschikt aan de temperatuur van de band.

BMW E46 V8
24-05-2004, 20:25
Maar waarom deed Shumi dat dan ? :confused: Ik begrijp Shumi toch niet echt

Mark
24-05-2004, 20:25
Dubbele Dagvaarding

Het rechtsorgaan vzw De Paddock roept in naam der Koning de onderstaande burgers op:

- M. Schumacher, Duitser
-J.P. Montoya, Colombiaan

In de volgende twee zaken:

Zaak 1: M. Schumacher (eiser) versus J.P. Montoya (gedaagde) wegens te kort volgen door gedaagde tijdens de safetycar procedure in de GP van Monaco 23-05-2004, waardoor eiser door gedaagde van de baan wordt gedrukt.

Zaak 2: J.P. Montoya (eiser) versus M. Schumacher (gedaagde) wegens het onverantwoord rijgedrag door gedaagde tijdens de safetycar procedure in de GP van Monaco 23-05-2004, waarbij door gedaagde een poging is ondernomen om eiser te verwonden.

Voor cliënt M. Schumacher zal de verdediging bestaan uit:
mr. Airco
mr. DJ Scorpio
mr. Maarten

Voor cliënt J.P. Montoya zal de verdediging bestaan uit:
mr. Raceboy
mr. Sennake
dr. mr. prof. Marshal ;)

Beide zaken zullen worden geleid door rechter Judge Judy, de uitspraak is bindend en zal door beide partijen geaccepteerd moeten worden. De mogelijk tot hoger beroep is uitgesloten in deze civiele procedures.

Locatie strafkamer:

Arrondisement Terlaemen
Wheels, paleis van justistie
Strafkamer 1
Terlamen 4
3550 Heusden-Zolder

Datum & Tijd
28-05-04, 20.00

Nicki_Mks
24-05-2004, 20:39
Mogen wij allemaal als getuigen komen?

Gilles
24-05-2004, 20:41
Als ik daar kon geraken mocht je mij ook inschrijven als verdediging van Schumacher ... ik citeer even de mening van "Masta", iemand wiens mening ik deel:

Mosquito is een erudiete en belezen f1fan, met een uitgesproken voorkeur voor JPM. Ik lees vaak zijn posts op het atlasf1 forum. Zijn voorlopig laatste post is eigelijk de beste verwoording van ook mijn beleving.

Originally posted by Mosquito
Well, I have mixed feelings about the incident. The Bridegestones are inferior in such SC situations to the Michelins. The BS don't work well when going well below normal op temps, so it's logical for MS to try to get the heat back into the tyres, and at the same time burse the temps of his brakes. What I don't get is why he had to do it (of all places) in the tunnel.

I'm guessing here, but I think Schumacher was doing one of his start-stop routines, one we saw a few years ago being Button become the victim of.

That all said, I do think JPM deserves a large portion of the blame as well. On the pit audio, he was told by the team that he 'might try to unlap himself' on the restart. That sounds first of all over opportunistic, and a team bull-tying Montoya's cojones to try and outsmart MS isn't exactly the most intelligent of moves. Next, he should have kept himself safe. Fast acceleration and hard braking is not really that unusual, so he should have anticipated what MS was doing. I guess JPM got caught out and was totally out of sync with MS' moves.

So, in blame, I'd say it's 70% JPM, 30% MS.

The real issue is that any SC situation will be a potential risk in it's current form. A solution could be to dictate a strict formation untill the restart, but that in itself will lead to other risks of crowding cars on the restart.

Oh well, it's going to provide us debating ground for at least weeks to follow.

Sennake
24-05-2004, 20:41
Oeioei, niet veel tijd om mijn "case" voor te bereiden dus. En ik wil wel eerst eens overleggen met mijn client natuurlijk :D :+

A.J.
24-05-2004, 20:52

dank u om mij op de hoogte te brengen

we kunnen een reconstructie doen in het tunneltje hier vlakbij :D

Het bewijsmateriaal (brokstukken) zal ik hier dan tegen de muur hangen.

airco
24-05-2004, 20:54
@Marshal
==> Je vorige post heeft zijn plaatsje verdient in the "wall of fame" van de beroemde paddock-posts .... Subliem gewoon.

@Judge Judy
==> Ik wens Tibo als getuige op te roepen vanwege zijn expertise op vlak van banden. Hij kan een duidelijk inzicht geven in de noodzakelijkheid van opwarmen van Banden alvorens de herstart.

@A.J. (griffier van de rechtbank van Terlaemen "Wheels")
==> Graag zou ik de beelden FIA als bewijs getoond willen hebben tijdens het proces. Ik reken op uw medewerking om hiervoor de nodige infrastuctuur ter beschikking te stellen.

:D :D :D :+

A.J.
24-05-2004, 20:58
[B
==> Graag zou ik de beelden FIA als bewijs getoond willen hebben tijdens het proces. Ik reken op uw medewerking om hiervoor de nodige infrastuctuur ter beschikking te stellen.

:D :D :D :+ [/B]

Veel van de uitspraken die in mijne café gedaan worden horen echter niet thuis in een rechtbank, eerder een scheefbank :D

Misschien kunnen we TTke ook laten komen. Hij woont namelijk boven de tunnel van Monaco en misschien ligt er nog wat bewijsmateriaal in zijne gang :D

Mark
24-05-2004, 21:01
dank u om mij op de hoogte te brengen

Juist, de griffier van dienst is bij deze op de hoogte. ;)

@confrator Sennake

Spreek jij deze case door met Cliënt? Dan zal ik de vrouw van Cliënt gezelschap houden tijdens jullie overleg :D Die uren kunnen we toch declareren bij Frankie W.

Ach, een dolletje op zijn tijd moet kunnen

Belle
24-05-2004, 21:06
Hahaha...Marshall, ik lach me hier een kriek! :D :D

You've got quite an imagination!

Hopelijk zal onze Judge Judy opnieuw bikkelhard zijn! :fight:

Sennake
24-05-2004, 21:07
Aangezien ik nog niet lang aan de balie sta denk ik toch van een second opinion te vragen aan confrater A.Vd.V. :D

pompierke
24-05-2004, 21:12
En ik kom de brandjes blussen op de scheefbank. :fight:
Ik zal de grootste brandweerauto meebrengen van Hasselt met veel water. :gas:

de brandweerman.:D :D

Nicki_Mks
24-05-2004, 21:22
Ik heb nog zo'n 7,5 MB aan bewijsmateriaal, maar dat op het internet posten zou een procedurefout zijn vrees ik...

DJ Scorpio
25-05-2004, 12:31
@Marshal
==> Je vorige post heeft zijn plaatsje verdient in the "wall of fame" van de beroemde paddock-posts .... Subliem gewoon.

Inderdaad zalige post, mijn collega's hier op het werk zijn zich nog steeds aan het afvragen waarom ik ineens onder tafel lag van het lachen.

En dan zou ik misschien eens in Andy zijn beroemd café geraken, door de al de werkzaamheden aan onze bouw ben ik daar nog steeds niet geraakt (DJ Scorpio wordt plots rood tot achter zijn oren van schaamte) :frusty:

gekada
25-05-2004, 12:52
DJ Scorpio wrote: "Volgens Trulli liet Montoya dus echt geen ruimte, waar is die dan mee bezig als je weet dat hij reeds een ronde aan zijn broek heeft... "

Dit is natuurlijk altijd een achteraf opname, je weet nooit of ook Trulli hier de waaheid spreekt of een diplomatiek antwoord geeft...
Wat betreft de ronde achterstand van Motoya: Als Montoya voor Schumi gekomen was, en er was achterin het veld weer een crash oid dan had Montoya wel weer in de zelfde ronde gezeten als de leiders.....en dus weer kans gehad op meer punten.
Ik weet alleen niet of ie dan ook op start en finish had moeten leiden ivm de rijdersposities, dan zou deze aktie van 'm dus een ander verhaal kunnen zijn..

Scapa
25-05-2004, 12:58
Ik lig hier serieus strijk ze :D

Zou wel eens weten wat dit in de praktijk zou geven ;)

Maarten
25-05-2004, 16:22
idd neergaan

laat me deze case dan als een praktijk examen van recht ervaren, koud kunstje om de professor van dienst te overtuigen me dunkt!

waarde confratoren : UNLEASH HELL !! :p :p

Brecht
25-05-2004, 18:25
Om nog eens terug te komen op de crash van Fisichella, het moest er wel eens van komen dat hij ooit eens de lucht in ging, Sauber wordt immers al een erg lange tijd gesponserd door Red Bull en dat geeft je immers vleugels :D

Greetzz.. Corvetteboy

Nicki_Mks
25-05-2004, 19:29
Een beetje off topic, maar na de giller van Marshal wou ik deze grap nog eens van onder het stof halen. Tijdens de bandenoorlog vorig jaar zelf gevonden:

Jean Todt: <i>Michelin and their followers are the axis of evil. They posses tyres of mass defeat which can be put into operation within 5 seconds. Our intelligence services have announced that Michelin is refusing to comply with the FIA inspections concerning these TMD-sites. Competition against our team will not stand. I have just ordered our lawyers to start Operation Enduring Victory. We will hit the terrorists where it hurts most. Our diplomats have brought forward a new resolution in the FIA Safety Counsil, which demands that FIA observers, sent by special FIA envoyee Mr. Ecclestone, will be allowed into their secret factories. If they do not allow these neutral observers, or if the FIA fails to act, we will. Scuderia Congress just passed a law, allowing me $ 100 million to take the necessary steps against these villains. If needed, our people will be ready to roll. And to the other teams: you are either with us, or with the enemy. Good evening, and may God bless Ferrari ... and Bernie.</i>

Gilles
25-05-2004, 19:52
@Marshal

@Judge Judy
==> Ik wens Tibo als getuige op te roepen vanwege zijn expertise op vlak van banden. Hij kan een duidelijk inzicht geven in de noodzakelijkheid van opwarmen van Banden alvorens de herstart.

:D :D :D :+

Als een soort assistent achter de schermen raad ik raadsman airco aan om Jarno Trulli, Italiaan, op de roepen voor te getuigen. Hij reed net achter de beide heren en sprak openlijk al: "JPM reed té dicht bij Michael, al in Mirabeau. Ik nam afstand omdat ik dit eigenlijk al had verwacht."

airco
25-05-2004, 20:12
good job first Assistant ...

Toch een bezwarende ooggetuigen verklaring tegen Montoya!!!
We gaan deze zaak nog winnen ;)

Oneliner
25-05-2004, 20:18
Gezien de link tussen Trulli en Ferrari (italië) raad ik sennake aan er alles aan te doen om deze ongetwijfeld beïnvloede persoon niet als getuige te laten opkomen.

Nicki_Mks
25-05-2004, 20:57
Originally posted by Gilles
Als een soort assistent achter de schermen raad ik raadsman airco aan om Jarno Trulli, Italiaan, op de roepen voor te getuigen. Hij reed net achter de beide heren en sprak openlijk al: "JPM reed té dicht bij Michael, al in Mirabeau. Ik nam afstand omdat ik dit eigenlijk al had verwacht."

Ik teken protest aan. Deze uitspraak getuigt van partijdigheid van het jurylid. Ik dien bij deze een wrakingsverzoek in bij A.J. tegen Gilles.

A.J.
25-05-2004, 21:28
Gilles als assistent van Airco??

een soort Aircohostess :D

Maarten
26-05-2004, 10:45
Ik teken protest aan. Deze uitspraak getuigt van partijdigheid van het jurylid. Ik dien bij deze een wrakingsverzoek in bij A.J. tegen Gilles.

getuige = jurylid? nee ... gene stress dus mannen, we staan nog steeds stevig in de schoenen

onze getuige is immers expert in de materie, jarenlange ervaring, geen belangenmening aangezien de persoon in dienst geweest is noch bij ferrari noch bij williams bmw, ... lijkt me de perfecte getuige

gouwyf
26-05-2004, 13:20
Als ik dan de verdediging van JPM even mag bijstaan, zou ik graag het volgende aanhalen :

bron : F1world.be (http://www.f1world.be/f1nieuws.php?id=6138_0_2_0_C)

FIA-reglement spreekt Montoya vrij

Juan Pablo Montoya reed, terwijl er een safety-car procedure aan de gang was, achter in op Michael Schumacher. Dat leidde al tot hevige discussies. We nemen er even de Sportieve Regels van de FIA erbij.

Artikel 164h spreekt, in het geval van Montoya zondag, de Colombiaan vrij want 'alle wagens achter de leider, die 5 wagenlengtes met de safety-car moet tussenhouden, moeten zo dicht mogelijk bij elkaar blijven '.

Het ganse artikel 164h :

The safety car shall be used at least until the leader is behind it and all remaining cars are lined up behind him. Once behind the safety car, the race leader must keep within 5 car lengths of it (except under j) below) and all remaining cars must keep the formation as tight as possible .

airco
26-05-2004, 13:29
dit stond hier al enkel blz terug :rolleyes:

gouwyf
26-05-2004, 14:11
dit stond hier al enkel blz terug :rolleyes:

Het was maar om te teste of ge het nog wist :p

Nee, ik was er met mijn gedachten weeral niet bij :fight: :frusty:

Maarten
26-05-2004, 14:31
zo 'dicht mogelijk' bij mekaar is niet gelijk aan 'ertegen' :D

marcel
26-05-2004, 14:34
ja, maar als iemand op een recht stuk onverwacht remt, wordt 'zo dicht mogelijk' wel gelijk aan 'ertegen" :D

Mark
26-05-2004, 22:02
Die twee zaken gaat de verdediging van Montoya a.s. vrijdag makkelijk winnen. In vakjargon: Hamerstukken :D

Als verdediging en als bewijs zullen wij de editie van Autosport, d.d. 27 mei 2004, ten tonele voeren. In dit magazine is een duidelijke en objectieve situatieschets gemaakt, er is maar één uitleg mogelijk. Ander sterk bewijs, in het voordeel van onze cliënt, laat zien dat onze cliënt er alles aangedaan heeft om een botsing te voorkomen. Gezien het vertrouwelijke karakter van deze data kunnen wij deze nu nog niet vrijgeven. Trouwens mogen wij er nog even op wijzen dat onze cliënt de reglementen perfekt heeft nageleefd? In een democratie kan men toch niet bestraft worden voor het volgen van de regels ;)

Tevens gaan wij een derde zaak voeren jegens de FIA wegens de nalatigheid m.b.t. het naleven van het geldende sportieve reglement.

We gaan voor de hagelschot-strategie, met een hagelschot raak je altijd wat :D

We zien alleen op tegen het taalgebruik van onze cliënt jegens de edelachtbare Judge Judy. Zijn standaard openinszin is normaal gesproken: You Fucking Idiot :D

Raceboy
26-05-2004, 22:15

We zien alleen op tegen het taalgebruik van onze cliënt jegens de edelachtbare Judge Judy. Zijn standaard openinszin is normaal gesproken: You Fucking Idiot :D

we kunnen mss best de pers weren. Stel je voor dat er zo een idioot met een camera komt. :D

krikke
27-05-2004, 16:07
Da's waar Raceboy, het zou niet goed zijn voor zijne fuckin' head en zo... :D

A.J.
27-05-2004, 19:29
Heb al een hamertje gekocht !!! :D

Nicki_Mks
27-05-2004, 19:45
Helaba, het hamertje is voor Judge Judy, niet voor de griffier!

Nicki_Mks
28-05-2004, 15:19
Heeft iemand <a href="http://www.grandprix.com/race/r719racereport.html">deze</a> al gelezen? Kan misschien op het proces gebruikt worden...

Raceboy
28-05-2004, 16:46
Michael liegt ttoch wel in dat artikel hoor. De lichten op de safetycar waren NIET uit.

Voor het bewijs => www.ukf1.net

Pascal
28-05-2004, 19:07
Originally posted by raceboy
Michael liegt ttoch wel in dat artikel hoor. De lichten op de safetycar waren NIET uit.

Voor het bewijs => www.ukf1.net

Dat zal je idd op het proces moeten bewijzen... Als verdachte kan MS namelijk geen meineed plegen. Het is hem echter geraden met harde bewijzen af te komen...

Is de zitting trouwens openbaar ????

C U

Guido
28-05-2004, 22:07
Ik weet niet of er al een uitspraak is. 't is nu 22.05 :D

In het geval JPM veroordeeld werd, wil ik aan zijn advocaten melden dat ze maar beter in beroep kunnen gaan. Ik heb immers nog extra informatie, die hier nog niet ten tonele is gevoerd en zal in geval van hoger beroep dan ook ten zeerste willen komen getuigen. :D :D

Nicki_Mks
28-05-2004, 22:11
Zeg op, zeg op! :D

BMW E46 V8
28-05-2004, 22:14
Ja ik wil het ook horen huudo ben eens benieuwd :)

Guido
28-05-2004, 22:16
eerst wachten tot en of er uitspraak is. :p

Mark
28-05-2004, 23:01
Het is nog niet officieel naar buiten gebracht maar vlak voor aanvang van de zitting stuurde Schumacher en zijn verdediging aan op een schikking. Als verdegiging van JP Montoya zien wij dit als een verkapte schuldbekentis ;) ..........ff de centjes binnenharken :D

Kunnen JP Montoya en Schumacher weer samen door de spreekwoordelijke tunnel ;)

Tevens liet de verdegiging van Schumacher doorschemeren dat hun cliënt reeds meerdere malen op bezoek is geweest bij het dichtsbijzijnde Pearle filiaal in de afgelopen week. Voor Monaco 2005 zal Schumacher kunnen bechikken over een speciaal ontwikkelde "night-view" helm, met van die gele kleurtjes in het vizier enzo. ;) :D Beetje nachtblind, that's all

Pascal
29-05-2004, 00:49
De minnelijke schikking is er dan toch niet gekomen. MS werd bij verstek veroordeeld. De verdediging van JPM was aanwezig maar die van MS niet. Vandaar deze uitspraak....

De straf : MS moet zijn 6 wereldtitels inleveren...

Er wordt verwacht dat MS in beroep zal gaan...

Nog op te merken dat er weinig volk was opgedaagd voor deze openbare zitting :D :D :D

C U

A.J.
29-05-2004, 04:09
Schumacher dus veroordeeld wagens niet aanwezig.
Zou natuurlijk ook kunnen dat hij bij het afremmen voor de greppeltjes van de Zolderse tunnel aangereden is door een BMW en zo tegen het zijmuurtje is beland. Heb namelijk net een koplamp van een Fiat Multipla zien liggen daar. :D

gouwyf
29-05-2004, 10:23
Zou natuurlijk ook kunnen dat hij bij het afremmen voor de greppeltjes van de Zolderse tunnel aangereden is door een BMW en zo tegen het zijmuurtje is beland. Heb namelijk net een koplamp van een Fiat Multipla zien liggen daar. :D

:D :D :D

Aan mijnen bmw is niks aan, ik ben het dus niet geweest :cool:, alhoewel, aan dienen bmw van montoya was ook niet veel aan, dus misschien toch ikke :confused: Straks eens erop letten of ik trillingen heb in mijn stuur. Als dat zo is, zal ik mij persoonlijk komen aangeven in de rechtbank :rolleyes:

Megane
29-05-2004, 10:29

Misschien wel gebeurt met een kangoooo. :no:

Guido
30-05-2004, 13:24
Originally posted by Megane
Misschien wel gebeurt met een kangoooo. :no:

Als dat zo is, komt heel het proces natuurlijk op de helling te staan. Van onpartijdigheid is dan geen sprake. Moet dit niet onderzocht worden? :D