PDA

View Full Version : GM racing - Touring cup - Race 3


GM RACING
03-06-2004, 12:07
Wat nieuws uit onze (ren)stal.
Onze nieuwe motor zal natuurlijk niet klaar zijn voor de volgende race, (reeds sedert Januari in opdracht bij tuner!) dus gewoontegetrouw wegens sedert 3 jaar aan de sukkel met 3 verschillende tuners (!) heb ik mij terug erg "boos" gemaakt tegenover huidige tuner en heb bekomen dat ze toch ten minste een volledige nieuwe computermotorsturing met bekabeling aan het plaatsen zijn, zodoende kan met de oude motor gereden worden en dit hopelijk in betere omstandigheden dan onze 2 vorige races.
De grafiek van het vermogen en koppel van de oude motor had veel weg van een zwitsers bergdal (met de vorige computer van Dhond - Oostende) en het programma werd niet vrij gegeven door deze, inmiddels heb ik 2 computers op overschot zonder programma uiteraard, niemand kopen ? ééntje is van Borremans van het merk "Magneti Marelli" en geschikt voor Megane of Clio en enkel maar programmeerbaar door Borremans zelf welke de "sleutel" heeft om deze te programmeren, dus iemand die bij deze tuner gaat kan er een zaak aan doen! gekost 2000 Euro en weg voor 500 Euro.
Binnenkort op onze vernieuwde site zal ik verschillende Megane delen welke op overstock zijn te koop aanbieden.
Doei, en we boeren voort in onze stal.
Luc - Gm Racing

Selespeed
03-06-2004, 12:34
De motor zal niet klaar zijn :( en dat terwijl we hem eigenlijk een maand voor de 3de race gingen hebben. Het lijkt allemaal wat tegen te zitten.
Maar vol goeie moed gaan we naar de volgende race.

GM RACING
22-06-2004, 13:36
Enkele nieuwsjes uit de GM stal....
De website kreeg een vernieuwing voor het raceseizoen 2004 en is nu eindelijk online: zie www.garden-machinery.com (mooie foto's en ook van andere teams, videobeelden en raceverslagen)
Voor het overige is er nog altijd geen sprake van een nieuwe motor, deze bevindt zich nog steeds in een "onderdelen" stadium bij tuner.... deze moest normaal af zijn in ...maart.
Wel is op de oude motor een nieuwe computer motorsturing aangebracht met een hopelijk betere mapping. (ze zijn er nu nog aan bezig)
Voor het overige is een grondige wijziging gebeurd aan het dashboard, er is nl. een carbon exemplaar aangebracht, een stack systeem met datalogging en een handige groepering van alle schakelaars (de piloot positie bevindt zich ongeveer 30 cm. meer naar achter zodat deze het dashboard niet kan bereiken met z'n handen) dit zijn zowat de enige "mooie" veranderingen aan de wagen welke zijn definitieve eindafwerking en tuning zowat bereikt heeft. (lichter en efficienter kan echt niet meer.... nu nog een degelijke motor en we zijn terug in de running voor mooie einduitslagen)
Misschien pikken we volgende week donderdag (01/07) een trainingske mee te Zolder.
Doei - Luc - GM RACING

GM RACING
30-06-2004, 10:20
terug onrustbarend nieuws.
Onze tuner constateerde bij de programmering van de sturingscomputer een veel te laag koppel en vermogen op de oude motor.
Na verschillende compressietests en lekkagetesten kwam aan het licht dat 1 cylinder 20% minder efficient is.... zodoende slechts maximum koppel van 175 nm. beschikbaar.
Dat deze motor versleten was wisten we al langer dan vandaag, vandaar reeds de bestelling in JANUARI !!! van een nieuwe degelijk opgebouwde motor.
Deze bevindt zich nog steeds in het onderdelen stadium.... wel zijn de delen eens verplaatst geweest, die liggen nu anders dan over 14 dagen !
Wat zijn we terug aan't prutsen dit jaar ! :rolleyes:
De tuner had nog het lef om mij een 2de voorschot te vragen.......ik voelde mijn voet jeuken om hem een stamp tegen z'n ....... te geven.
Dus het wordt weer niet trainen op donderdag 01/07 om toch maar de motor te sparen voor de race.
Ik heb liever dat die stuk "knalt" in de race dan op training, voor het spektakel :D
Doei
Luc
GM RACING

GM RACING
02-07-2004, 09:52
Gisteren (donderdag 01/07) werd de wagen teruggebracht naar onze werkplaats.
Er werd me verteld dat de computer "tilt" geslagen was in z'n programma door waarschijnlijk een stroompiek, zodoende....geen goed draaiende motor meer.(welke reeds in minder goede doen was ... zie vorige thead)
De tuner had geen reservecomputer meer, zodoende werden er via DHL vlug 2 nieuwe motorsturingen besteld uit.........Nieuw Zeeland.(=ander eind van de wereld!)
Ze zijn ook begonnen aan de opbouw van onze nieuwe motor en die word mij volgens de tuner voor woensdag 07/07 afgewerkt, met testbanksessie inbegrepen :no: .........dit kan dus niet en maak me er geen illusies meer over.
Zaterdag 03/07 werken we verder de electriciteit af en we zien wel of we het halen of niet voor 11/07..... ik maak er mij steeds minder druk in tegenover pakweg een jaar geleden.....ik ben apatisch geworden, enkel jammer van het inschrijvingsgeld en de terugbetaling van onze Noorse Piloot voor z'n niet verreden race.......voor de punten moet ik het niet laten: 00,0000 tot op heden.
Doei
Luc
GM RACING

Speedy
02-07-2004, 12:21
Om moedeloos van te worden.............waar hebben wij,en vooral jij Luc,dat verdiend?Morgen ben ik in ieder geval op "post" zoals je me deze morgen vroeg.

Greetz,Speedy.

serge
02-07-2004, 14:31
Luc, ik ben al een tijdje jouw "avonturen" met de tuners aan het volgen hier op het forum.
Een seizoen of twee geleden had ik zeer goede contacten met Tiger Racing. Die mannen reden Touring Cup met een Megane. Hun motor kwam van Achterberg. Bij mijn weten waren ze daar toch zeer tevreden over. Betrouwbare motor en ze reden met die auto toch in de kop van het peleton in hun klasse. Ik weet wel, weer een andere tuner, maar wie weet...
Groeten,
Serge

http://www.achterbergmotorsport.nl/

GM RACING
02-07-2004, 15:43
Hello Serge,
Ik was inderdaad wel stiekem jaloers op die mannen van Tiger racing destijds, maar met hetgeen ik nu voor het derde jaar meemaak is te wijten aan tuners welke loze beloften maken en niet respecteren.
Eenmaal je je boeltje bij hun achterlaat ben je verloren en het ergste is dat je het nooit op voorhand weet "welk vlees je in de kuip hebt"
Ik heb zelfs op papier staan dat m'n nieuwe motor moest af zijn in Maart, maar wat ben ik ermee ? naar een advocaat gaan en dit voor een hobby activiteit ?
Ik ben wel 95% zeker van de technische "know-how" van die tuner, alles is er aanwezig om een degelijke motor te bouwen..... het probleem is gewoon de afspraken welke niet volgen, ooit komt die motor er ....misschien voor de 4de race ????
Feit is, ik ben een team met een degelijk racebudget en dit zou ons moeten toelaten om voorin in onze klasse 4 te rijden, dus waarom zou ik standaard rijden?, Tiger racing had destijds met z'n Achterberg motor ook goed 195 pk op de tabellen staan terwijl wij aan't ploeteren waren met eerst 172 pk, we konden natuurlijk niet volgen, het verschil in vermogen was er.
De leider nu in groep 4 heeft ook naar mijn schatting 220 à 230 pk beschikbaar....dus al wat ik wens zijn gelijke wapens om ons te kunnen meten, ik wil zelfs niet meer vermogen hebben anders is het niet meer plezant. :)
Doei
Luc - GM RACING

Pat
02-07-2004, 18:01
Luc en Speedy, zeker de moed erin houden !
Ga eens langs bij de tuner en neem een baseball bat mee. Per dag te laat ram je gewoon iets kapot.
Natuurlijk eerst even kijken waar jullie motor ligt.
En niet vergeten : It ain't over till the fatt lady sings !

Tot in Zolder jongens ...

GM RACING
03-07-2004, 09:38
hello pat,
Breng me niet op idéen, hé :D
Doei
Luc
GM RACING

GM RACING
08-07-2004, 11:25
Dinsdag (06/07) is de nieuwe computersturing via DHL afgelevert uit Nieuw Zeeland, oef, dit was terug nipt.
Tot gisteren (woensdag 07/07) draaide motor nog niet, achteraf bleken ergens 2 draden verkeert te zijn.
Vandaag (donderdag 08/07) ben ik terug geweest vol spanning en alles bleek terug in orde behalve dat onze (oude) motor.....moe gedraait is, maar dat wisten we al langer.
De nieuwe motor gaat zeer traag in z'n opbouw, drijfstangen (GARILLO), zuigers (ARIAL) enz. worden minutieus gewogen, opgemeten enz... en op zelfde gewicht gebracht tot de allerlaatste gram.
De cylinderkop is terug en m'n heeft grotere inlaatkleppen geplaatst en de zware hydraulische klepstoters achterwege gelaten en vervangen door veel lichtere klepstoters, ook wordt deze eerstdaags "geflowd"
Dus mooi werk van de tuner maar ellendig traag (en automatisch kostbaar want de werkuren lopen door...)
door ons technisch team zou de opbouw van die motor hooguit 2 dagen in beslag genomen hebben, uiteraard zonder in details te gaan.......
Dus we zullen Zondag aanwezig zijn en bidden (sorry voor de andersdenkenden) dat het mag regenen, pk, maar vooral koppel welke we tekort komen zijn dan in ons voordeel, we gaan alvast het stof van onze reeds 2 jaar oude regenbanden blazen.
:D
Doei
Luc - GM RACING
(MEGANE 68 - BOX 41)

Selespeed
12-07-2004, 08:40
Even een kleine update.

We hebben deze keer de race uitgereden, en wel in 24ste positie. 8ste T4.

Niet schitterend, maar het feit dat we uitgereden hebben, is reeds een kleine overwinning op zich. Proficiat aan heel het team dat hieraan meegewerkt heeft.

Speedy
12-07-2004, 12:26
Jammer genoeg zal deze race me steeds bijblijven als een zwarte dag na het jammerlijke overlijden van Johan Bullens tijdens deze race....

GM RACING
12-07-2004, 13:13
Tijdens trainingen werden we dadelijk geconfronteert met het weinig vermogen en koppel van de wagen, beste trainings rondetijd 2'02'9, is dus 10 seconden trager dan ons potentieel, afschuwelijk !!!
Dit bracht ons naar een 36 ste startplaats op 39 wagens.
De start werd genomen door onze "viking" Anders Tangen en dit op intermedium banden, dit was een goede keuze want vele andere teams welke op slicks vertrokken moesten terug binnen komen voor regenrubber.
Net voor het beeindigen van z'n shift kreeg Anders nog een zwart vlagje voor db's maar hij kwam toch net de pits ingereden dus geen tijdverlies...
Inmiddels was het beginnen gieten en LOUISETTE kreeg de full regenbanden, zij deed ook een voorbeeldige shift en bleef weg van de "kattenbakken" m.a.w. de zandbakjes waar menig deelnemer kennis met maakten en tijd met verloren.
De 3de en laatste shift nam ik (Luc), het begon minder te regenen en zag dat het ging opklaren, daarom vroeg ik het mechanisch team de intermedium banden te leggen (gesneden slicks).
In begin wat slipperig maar het ging steeds sneller (op ons mogelijk tempo)
De ideale rijlijn begon zowaar op te drogen en terug hadden we een goede bandenkeuze gemaakt terwijl er veel teams nog op regenbanden rondzwalpten.
Onze perfecte strategie in combinatie met een "goede motor" had ons die dag op het podium gebracht.- Nu hadden we wat weg van het fabeltje " De haas en de schildpad"
De motor trilde op het einde van de onbalans van versleten lagers en andere spelingen, maar toch hield hij het uit.
Abrupt kwam 30 minuten voor de officièle afvlagging een eind aan de race door het tragisch ongeval van een racemakker.
We eindigden op een 24 ste plaats algemeen en 8 ste in de klasse en ik herhaal, dit was enkel maar te wijten aan de perfecte bandenkeuze want op 2 wagens na waren we de traagsten van het deelnemersveld.
Wij gingen dan ook heel sportief opzij voor alle deelnemers en kregen héél wat sympathieke bedankingen in de vorm van efkes knipperlichten of een bedankingszwaaitje, echt toffe sfeer bij de Tc !
En nu, ga ik m'n tuner goed wakker schudden voor de werkzaamheden aan m'n nieuwe krachtbron verder te zetten..... zulk een race wil en kan ik géén 2de maal beleven !
Dank aan ons mechanisch team, zij deden puik werk in een prachtige onderlinge verstandhouding....we hebben gedaan wat zij vroegen en dit was ....gewoon uitrijden.
Uitgebreid verslag binnen 14 dagen op onze site (wegens verlof) met héél veel mooie foto's van gans het deelnemersveld. www.garden-machinery.com
GM RACING
LUC

Selespeed
14-07-2004, 18:41
Enkele foto's van ons optreden tijdens race 3:

De foto's zijn van bedenkelijke kwaliteit, maar ik ben dan ook nog maar een beginner :)

http://home.tiscali.be/selespeed/GMracing/Number68inbox.JPG
http://home.tiscali.be/selespeed/GMracing/ZTCrace3.jpg

En een fotootje van ons nieuw dashboard met stack systeem

http://home.tiscali.be/selespeed/GMracing/1.JPG