PDA

View Full Version : Clio Cup Spa Euro, Raceverslag Philippe Leybaert


Autosport.be
07-06-2004, 12:30
Spa Euro Race - De Italiaanse Furie

Tijdens het derde race-weekend van de Renault Clio Cup werd het Europees Kampioenschap van de Clio Cup samen verreden met het Belgische Kampioenschap, waardoor het startveld uitgebreid werd met 13 Italiaanse deelnemers.

1ste kwalificatie, vrijdag 14u30

Op vrijdagmiddag lag de baan er doornat bij, en aangezien ik weinig of geen ervaring had met natte omstandigheden, kwam het er vooral op aan om de limieten af te tasten en (vooral) op de baan te blijven. Daarenboven is het bij regenweer essentieel om tijdens de eerste paar ronden een goeie tijd neer te zetten, omdat "regensloefkes" de neiging hebben om zeer snel hun potentieel te verliezen. Het resultaat was een schamele 17de startpositie op 32 deelnemers.

2de kwalificatie, vrijdag 18u15

De baan was aan het opdrogen, maar was op sommige plaatsen nog zeer glad. Toch besloten we om op slicks (profielloze banden) te starten. Dit bleek de goede keuze, maar sommige (supersnelle) bochten zoals Raidillon en Blanchimont lagen er zo verraderlijk bij dat ik niet met 100% vertrouwen tot het uiterste durfde gaan. Op het einde van de sessie was het asfalt zo goed als droog, maar toch koos ik er voor om geen onnodige risico's te nemen, en moest me bijgevolg tevreden stellen met een teleurstellende 18de tijd.

Race 1, zaterdag 18u55

Mijn start (vanop een 17de plaats) was super, en ik bevond me in 14de positie aan het einde van het rechte stuk van Kemmel. Mijn verwachting was dat er heel wat incidenten zouden gebeuren door toedoen van de 13 gastrijders met uitgesproken zuiders temperament, dus mijn strategie was om goed uit te kijken en uit de brokken te blijven. Dit bleek een juiste keuze te zijn, want ik kon van elk klein foutje van mijn voorliggers profiteren om ronde na ronde dichter naar voren te komen. Op één ronde van het einde lag ik al 8ste, met twee Italianen voor mij, en Jonckheere (in grote vorm) op mijn achterbumper. Toch slaagde ik er nipt in om mijn positie te behouden en kwam 8ste over de finish, wat een 6de plaats bij de Belgen opleverde. Meteen mijn (voorlopig) beste resultaat van het seizoen.

Race 2, zondag 14u45

Dit keer verknalde ik totaal mijn start, omdat ik door mijn eigen stomme fout de startlichten niet kon zien. Ik was dan ook stomverbaasd toen ik iedereen rondom mij zag vertrekken... Vanuit een 22ste positie was ik dus op achtervolgen aangewezen. Deze keer was "voorzichtig zijn" geen goede strategie, dus ik besloot er voluit voor te gaan. Wat toen volgde was een hels gevecht naar voren, met deur aan deur gevechten, rokende banden, en alles erop en eraan. Vooral met (alweer) Jonckheere had ik een paar harde, maar zeer sportieve duels. Na 4 ronden werd de safety-car op de baan geroepen wegens een zware crash. Toen de safety-car terug de baan verliet restte er nog precies één "alles-of-niets" ronde. Ik reed toen in 12de positie vlak achter Jonckheere, die ik in deze laatste ronde onder druk probeerde te zetten, wat ook lukte. In één van de laatste bochten maakte hij een klein foutje waar ik meteen gebruik van maakte om alsnog de 11de plaats te pakken (8ste van de Belgen)

De volgende race vindt plaats tijdens het weekend van 18 juli in het France Val-de-Vienne (nabij Poitiers), maar om budgettaire redenen zal ik deze race noodgedwongen moeten laten vallen. We zijn er zeker opnieuw bij tijdens de 24 Uren van Zolder

FastFons
08-06-2004, 11:45
Dit jaar geen leuke onboard filmpjes meer zoals vroeger in de yaris? Spijtig...

FF