PDA

View Full Version : Anthony Kumpen, de enige Belgische piloot in Le Mans 2004


Mistery
09-06-2004, 07:03
Aangezien we dit jaar slechts één vertegenwoordiger hebben in de 72ste editie van de 24U van Le Mans, kunnen we wel wat extra aandacht besteden aan Anthony Kumpen. Vandaar ook dit aparte topic, waar we alles over Anthony netjes kunnen bijhouden.
Vanzelfsprekend kan je ook op zijn website terecht voor een pak informatie (www.anthonykumpen.com ).

Dit is alvast het eerste persbericht:

autosportliefhebbers mogen gerust zijn. De editie 2004 van de 24 Uren van Le Mans zal niet de eerste uitgave zijn sinds vele jaren zonder een Belg aan de start. Na het forfait van de Pagani Zonda van Force One Racing, bleef Anthony Kumpen zoeken naar een oplossing en dinsdag vertrok hij naar de Sarthe. Ja, de jonge Limburger zal wel degelijk aan de start komen van de beroemdste etmaalrace ter wereld…

Kumpen, die aanvankelijk ingeschreven was in de categorie LM-GTS met de ondertussen beruchte Pagani, kon zijn ontgoocheling niet verbergen na het forfait van het team van Philippe Alliot en David Hallyday. "Men moet weten dat Force One de wagen huurt tijdens het jaar," benadrukt Anthony. "Philippe Alliot vond dat bepaalde onderdelen van de Pagani nog niet voldoende betrouwbaar waren. Hij wil een en ander opnieuw bestuderen en verbeteren, alvorens terug in actie te komen. Voor Le Mans was de tijd gewoon te kort. Ik zal wel opnieuw met de Pagani rijden in de volgende manche van de Le Mans Endurance Series op de Nürburgring en in enkele races van het FFSA-GT kampioenschap."

Na deze beslissing ging onze landgenoot op zoek naar een alternatief om toch aan de start te komen in Le Mans. "Maandag kreeg ik een telefoontje van de verantwoordelijke van Taurus Sports Racing, dat een originele Lola inzet met een…. dieselmotor! Ik moet toegeven dat ik verrast was, maar, door na even te hebben nagedacht, sprak de uitdaging me wel aan. Na een paar mails te hebben uitgewisseld, reisde ik dinsdagochtend af naar Le Mans om de laatste details te regelen. Het nieuws is nu officieel: ik zal wellicht de enige Belgische piloot zijn die aan de start komt van de 72ste editie van de 24 Uren…"

Taurus Sports Racing, een Brits team dat al jarenlang actief is in uithoudingsraces, zet dit jaar een Lola B2 K/10 in, een redelijk klassiek concept, maar met een hoogst originele motor. "Het gaat om een project dat officieel wordt gesteund door Caterpillar, een merk dat wereldwijd gekend is voor zijn bedrijfsvoertuigen en machines," vervolgt Anthony. "Dat betekent dat een dieselmotor ontwikkeld werd voor de race! Een oplossing die verbazend kan zijn, maar recente testen op het circuit van Snetterton lijken aan te tonen dat het project potentieel heeft." Logischerwijze zal Anthony de prestaties van de wagen pas in kunnen schatten na een eerste kennismaking aan het stuur… "De Caterpillar motor is niet de krachtigste, maar hij heeft enorm veel koppel. Dat betekent dat het rijden met deze wagen wellicht heel anders zal zijn dan wat ik gewend ben. Het dieselblok is ook veel zwaarder dan een normale motor, waardoor de gewichtsverdeling ook ongebruikelijk zal zijn… Het zal belangrijk zijn om een goede set-up te vinden, gelet op deze gegevens…"

Het doel van Anthony Kumpen is het bereiken van de finish van deze 24 Uren van Le Mans… "Samen met mijn teamgenoten Phil Andrews, ex-F3000 piloot, en Calum Lockie, die enige tijd geleden nog te zien was in de Belcar aan de zijde van Cor Euser, zal ik vooral trachten zoveel mogelijk ronden te rijden en de finish te halen van het avontuur. Deze Lola Caterpillar is een van de eerste wagens van een nieuwe generatie die de komende jaren aan belang kan winnen. Vandaar het belang om van de partij te zijn vanaf het begin. Donderdag beginnen de trainingen. Ik ben bijzonder tevreden dat ik van de partij kan zijn. Le Mans zonder een Belg aan de start zou in ons land niet dezelfde uitstraling hebben. Ik hoop dat ik door iedereen gesteund zal worden en, waarom niet, voor een of andere verrassing zal kunnen zorgen…"


Sportieve Groeten,
Dries De Smet

gwyllion
09-06-2004, 09:26
Originally posted by Mistery
"Het dieselblok is ook veel zwaarder dan een normale motor, waardoor de gewichtsverdeling ook ongebruikelijk zal zijn… Het zal belangrijk zijn om een goede set-up te vinden, gelet op deze gegevens…"

Alle deelnemende wagens zijn gisteren gewogen. De Caterpillar motor weegt echt wel een stuk zwaarder dan de andere wagens in de LMP1 klasse (minimumgewicht ligt op 900 kg):
4 Taurus Lola Judd 911 kg
10 Taurus Lola Caterpillar 1079 kg
Volledige lijst: hier (http://www.infoscourse.org/viewtopic.php?topic=166&forum=6).

De Caterpillar motor is trouwens gebaseerd op de 5.0 V10 TDI uit de VW Touareg en Phaeton; standaard heeft deze motor 313 pk en 750 Nm koppel (in ontwikkeling bijna 1000 Nm maar dat vond rest van aandrijving niet tof), terwijl een gechiptunede versie al snel meer dan 370 pk en 850 Nm heeft. In tegenstelling tot de race diesel die Ricardo ooit ontwikkeld heeft op basis van Judd GV5 (600 pk bij 6000 tpm en 850 Nm), is dit een motor met een hoge compressieverhouding die laag in de toeren blijft en vooral zeer veel koppel ontwikkeld.

Het grote voordeel is natuurlijk het lagere verbruik: de wagen zou 19 ronden met 1 tank kunnen rijden t.o.v. 13 voor benzine. Audi wint nu ook al een paar jaar omdat ze 1 of 2 rondjes meer per tank kunnen rijden dan de rest omwille van directe inspuiting (FSI).

gwyllion
10-06-2004, 11:25
Tijdens de eerste kwalificatiesessie heeft de Taurus diesel nog niet veel rondjes kunenn rijden.


22:54 - #10 The Taurus Motorsport Lola Caterpillar, the diesel powered car, stalled twice while leaving the pits.

22:56 - #10 car has stopped at the end of the pit lane with white smoke coming from under the bonnet.

23:02 - Whatever the problem was with the smoke coming out from under the bonnet on the #10 car is now solved and it is back out on the track.
Uiteindelijk hebben ze 17 rondjes kunnen afleggen en een besttijd van 4'14.38.

Mistery
10-06-2004, 20:47
De tweede sessie begon ook met wat tegenslagen voor Kumpen & Co. Anthony meldt net vanuit Le Mans dat ze te kampen hebben met koppelingsproblemen... :(

Belle
10-06-2004, 22:13
Oei, dat klinkt niet zo best.

Ik ben trouwens heel blij dat Anthony nog een zitje kunnen bemachtigen heeft voor LeMans maar laten we hopen dat het goed afloopt voor het team! Want als ze nu al problemen hebben...24-uren zijn lang...

gwyllion
11-06-2004, 00:08
Originally posted by Mistery
De tweede sessie begon ook met wat tegenslagen voor Kumpen & Co. Anthony meldt net vanuit Le Mans dat ze te kampen hebben met koppelingsproblemen... :(
Tijdens de 2de kwalificatiesessie heeft de Taurus diesel maar 2 rondjes kunnen rijden; slechts 19 rondjes dus (terwijl de topteams nu al meer dan 100 rondjes gereden hebben). Ze hebben hun tijd van gisteren niet kunnen verbeteren. Uiteindelijk hebben ze de 41ste tijd van 48 deelnemers, enkel sommige GT wagens zijn trager :confused:

Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat het team van Kumpen niet veel rondjes zal rijden dit weekend.

A.J.
11-06-2004, 00:11
lijkt wel ofdat hij opnieuw met de Pagani aan't rijden is :D
hopelijk krijgen ze de wagen nog wat beter...

gwyllion
11-06-2004, 00:14
Originally posted by A.J.
lijkt wel ofdat hij opnieuw met de Pagani aan't rijden is :D
hopelijk krijgen ze de wagen nog wat beter...
De wagen is gewoon nog veel te nieuw. De ontwikkeling is begin dit jaar begonnen en ze hebben nog geen enkele wedstrijd gereden. Ze zijn trouwens enkel geselecteerd door de organisatie omdat het een diesel (dus alternatieve brandstof) is.

marcel
11-06-2004, 00:25
bwa, ze wisten toch op voorhand dat ze niet konden winnen of zo he. ik denk dat ze op hun eigen tempo gaan rijden, en zo zien dat ze de finish halen. dat is toch hun doelstelling. meer moet dat niet zijn voor zo'n nieuw auto he.

heeft Kumpen eigenlijk al ooit met een LMP gereden?

gwyllion
11-06-2004, 00:26
Korte nieuwsflashjes op lemans.org website.


19:40 - Taurus Sports Racing pit reports the parts they’ve been waiting for for #10 Lola diesel have arrived and they hope to be on track soon

19:55 Kumpen’s #10 Taurus Sports Racing Lola diesel reported slowing down on track, stopped close to Karting corner

22:02 – Callum Lockie tells us that the #10 Lola Caterpillar has a big problem with the clutch but they hope to be out later this evening.

22:38 – Lola #10 with the clutch problem is on its jacks in the pits, the rear axle has been removed and the car may not return to the track this evening.

Mistery
11-06-2004, 07:34
Op www.anthonykumpen.com vertelt Anthony dat het team nu heeft besloten om zowel motor, koppeling als versnellingsbak van de wagen te wisselen...

laurent
11-06-2004, 14:08
Anthony heeft al testen gedaan met een Dome van Lamers in 2002 dacht k (kan ook 2001 zijn)

FIRE
11-06-2004, 14:18
Originally posted by laurent
Anthony heeft al testen gedaan met een Dome van Lamers in 2002 dacht k (kan ook 2001 zijn)
Op Zandvoort in december 2001

Maarten
11-06-2004, 15:27
zijn er al normale testen geweest met deze wagen vooraleer ze naar le mans trokken? lijkt me een beetje gekkenwerk als je daar aankomt zonder te weten of je auto marcheert? en zoals het er nu naar uitziet lijkt het niet echt goed in orde

FIRE
11-06-2004, 15:51
Naast wat testwerk hebben ze deelgenomen aan de LMES race op Monza. Tijdens training en kwalificatie hebben ze ongeveer 10 rondjes gereden, in de race zijn ze niet gestart. Daarnaast hebben ze tijdens pre-kwalificatie op Le Mans in april zo'n 19 ronden gereden.

Dus we kunnen rustig stellen dat de voorbereiding zeer gering is, zeker als we in ogenschouw nemen dat dit een nieuwe motor is.

gwyllion
11-06-2004, 16:01
Originally posted by Maarten
zijn er al normale testen geweest met deze wagen vooraleer ze naar le mans trokken? lijkt me een beetje gekkenwerk als je daar aankomt zonder te weten of je auto marcheert? en zoals het er nu naar uitziet lijkt het niet echt goed in orde
Heel het project is naar het schijnt in januari van dit jaar begonnen.

Tijdens de Le Mans testdagen (eind april) hadden ze heel veel problemen met de wagen. Ze hebben toen maar 17 rondjes kunnen rijden. Er waren o.a. problemen met de motor waardoor die een stuk minder vermogen leverde; een besttijd van 4'26 (ongeveer de allertraagste wagen op het circuit toen). Alle tijden van toen: hier (http://www.lemans.org/univers_sport/24hauto/live/ressources/pdf/classements_preli/preli_class_general_cat.pdf).

Ik denk niet dat ze op de LMES testdagen op het circuit van Paul Ricard waren (begin april). Ze waren ingeschreven voor de LMES wedstrijd in Monza (10 mei), maar zijn uiteindelijk niet gestart.

Ze hebben pas een test in Snetterton gedaan en dit was volgens hen positief.

Je kan dus wel stellen dat Le Mans de grote vuurdoop is en dat ze niet echt goed voorbereid zijn.


Zoals reeds eerder gezegd, hebben ze hun deelname eigenlijk enkel en alleen te danken aan het feit dat er een diesel motor in steekt. Niet echt fair naar andere teams zoals RfH die hebben moeten wachten op annulaties van andere teams om te mogen deelnemen.

gwyllion
11-06-2004, 16:03
Originally posted by FIRE
Dus we kunnen rustig stellen dat de voorbereiding zeer gering is, zeker als we in ogenschouw nemen dat dit een nieuwe motor is.
De motor zal langer op de proefbank gedraaid hebben, dan echt in de wagen op tarmac.

FIRE
11-06-2004, 16:09
Originally posted by gwyllion
De motor zal langer op de proefbank gedraaid hebben, dan echt in de wagen op tarmac.
Inderdaad

Originally posted by gwyllion
Zoals reeds eerder gezegd, hebben ze hun deelname eigenlijk enkel en alleen te danken aan het feit dat er een diesel motor in steekt. Niet echt fair naar andere teams zoals RfH die hebben moeten wachten op annulaties van andere teams om te mogen deelnemen.
Inderdaad
Ik had die DBA-Zytek van Creation Autosportiff graag aan de start gezien.

FIRE
11-06-2004, 20:04
Wat ik ook opvallend/opmerkelijk vind is dat ze elke keer zeggen dat het project officieel door Caterpiller ondersteund wordt, maar ik zie nergens een sticker op de wagen.

Mistery
11-06-2004, 21:27
Dan vrees ik toch dat je niet zo goed gekeken hebt. Een bezoekje aan de website van Anthony zal je al heel wat wijzer maken : http://www.anthonykumpen.com/2004/nl/index.php?pagina=../fotoalbum&id=27

FIRE
11-06-2004, 21:40
Ik had toch wat grotere stickers verwacht.

gwyllion
12-06-2004, 10:48
Originally posted by FIRE
Ik had toch wat grotere stickers verwacht.
Misschien wil Caterpillar geen gezichtsverlies lijden.

De Taurus diesel is trouwens tijdens de opwarming stilgevallen.

09:47 –#10 Taurus Sport Lola Caterpillar is stopped at Mulsanne

Mistery
12-06-2004, 11:14
Deze keer problemen met de gear selector, zo meldde Anthony Kumpen een uurtje geleden. Een euvel dat vrij makkelijk te herstellen is...

gwyllion
12-06-2004, 11:28
Juist was er op Eurosport een heel klein stukje over de Taurus diesel. Er komt toch geregeld veel rook uit de uitlaten (iets wat volgens het reglement eigenlijk niet mag). De Hollandse presentator zei toch maar snel even dat het diesel uit de VW Touareg is, iets wat hij officieel niet mocht zeggen (want dan is het een Caterpillar) :D

airco
12-06-2004, 11:32
kheb zo een beetje de indruk dat het straks snel over and out gaat zijn voor dat team ....

Hoeveel ronden hebben ze nu al aan een stuk zonder problemen kunnen rijden ??
Volgens mij is de kans groot dat ze straks niet eens de duisternis zullen zien vallen (al rijdende toch net ;) )

A.J.
12-06-2004, 11:38
Originally posted by airco

Volgens mij is de kans groot dat ze straks niet eens de duisternis zullen zien vallen (al rijdende toch net ;) )

die duisternis bevindt vooral achter de wagen, in de dieselrook :D

Maarten
12-06-2004, 11:41
heeft anthony eigenlijk al wel met de auto gereden? en hoe lang dan? tzal ni meer dan 5toeren zijn vermoed ik als iedere piloot tijdens de kwalifs moet rijden!!

ik ben ook niet echt optimistisch voor de race, tenzij ze natuurlijk al hun pech nu gehad hebben ...

gwyllion
12-06-2004, 11:46
Originally posted by Maarten
ik ben ook niet echt optimistisch voor de race, tenzij ze natuurlijk al hun pech nu gehad hebben ...
Wet van Murphy zegt toch wel iets anders.

R@ce@holiC
12-06-2004, 12:12
Ja anthony heeft gereden , deze morgen zag je op het einde van de warm-up anthony in de wagen toen deze stopte met pech :(.

Integra
12-06-2004, 12:34
Originally posted by A.J.
die duisternis bevindt vooral achter de wagen, in de dieselrook :D
Die auto spuwt nogal een vuil uit. :D
Deel van de tactiek? :p

FIRE
12-06-2004, 12:50
Hun tegenstanders hebben geen last van de rook want die rijden voor de diesel. ;)

airco
12-06-2004, 14:03
dubbelen misschien ;)

Mistery
12-06-2004, 18:44
Blijkbaar heeft de Taurus Lola minder problemen tijdens de wedstrijd dan dat er bij de kwalifs waren. Anthony Kumpen zit momenteel aan het stuur en de wagen is sinds de start van de 48ste naar de 36ste plaats opgeklommen.

Belle
12-06-2004, 18:53
Hehe...uw post komt als geroepen! Een paar minuten geleden vroeg ik me net af hoe Anthony het doet in LeMans... Thanx for the update! ;)

Ik blijf alvast duimen!

Mistery
12-06-2004, 18:56
Originally posted by Belle
Ik blijf alvast duimen!

't zal ook nodig zijn Belle, want om 18.44 (op hetzelfde ogenblik dan dat ik op dat "submit-knoppeke" drukte dus) kwam hier de melding binnen : Car n° 10 - slow
Afwachten dus...

FIRE
12-06-2004, 20:24
Volgens mij is het gedaan met de Taurus, hij staat al een hele tijd op 35 ronden.

Belle
12-06-2004, 20:27
Zat ik ook met Interceptor te denken... :rolleyes:

Verdorie toch, het is de Belgen niet gegund dit jaar! :mad:

Hopelijk komt er nog snel verandering maar ik vrees ervoor...

marcel
12-06-2004, 20:36
ze zijn er nog aan aant werken, nog geen officiele opgave. en dat geld eigenlijk voor alle deelnemers...

FIRE
12-06-2004, 20:38
Idd, zolang ze erin geslaagd zijn de wagen naar de pits te krijgen dan is er nog hoop

Mistery
12-06-2004, 20:39
Anthony Kumpen op www.racingworld.be , vanuit Le Mans : "Ik werd opnieuw geconfronteerd met koppelingsproblemen, maar ik kon de pits bereiken. De mechaniekers van Taurus Racing werken nu reeds geruime tijd aan het euvel, en het ziet er naar uit dat het probleem kan opgelost worden. We verliezen wel een pak tijd door de herstelling natuurlijk..."

FIRE
12-06-2004, 20:40
Dat ze geen goede klassering zouden kunnen rijden wisten ze van te voren, maar als ze erin slagen om de wagen te repareren kunnen ze wel een pak ervaring op doen.

The Interceptor
12-06-2004, 21:48
als koersfeit staat om 20.38 bij de nr 10:
Abondon: transmission ... in de algemene ranking staat hij er ook niet meer tussen .. :(

FIRE
12-06-2004, 21:49
Ze zijn er inderdaad uit. :(

Belle
12-06-2004, 21:52
Pffffff...dit is balen!! Zo vroeg al...

Ja, hij reed toch al iets langer dan in de 24-uren van Spa deze keer... :rolleyes:

Mistery
12-06-2004, 21:55
Officiële opgave idd om 20u37, zo meldt ook onderstaande site.

Mark
13-06-2004, 23:13
Originally posted by Mistery

Dit is alvast het eerste persbericht:
...............
Ja, de jonge Limburger zal wel degelijk aan de start komen van de beroemdste etmaalrace ter wereld…
................



Wegens een leuk verblijf in Duitsland was ik niet in staat om te reageren op dit nieuws. Echter toen ik het afgelopen dinsdag hoorde had ik meteen mijn bedenkingen of dit wel zo positief nieuws was.

Iedereen die de Engelse boekjes leest wist van te tevoren dat dit project ging uitlopen op een vroege uitval in Le Mans, zonder "echte" fabriekssteun is een dergelijk project gedoemd om te mislukken. Iets presteren in Le Mans? Dat is iets voor een fabrieksteam of het aankopen van een beproefd concept door een privateer team.

Om nu op Kumpen terug te keren, het internationale palmares van Kumpen word er niet fraaier op :( De belangrijkste beslissingen in de autosport worden niet altijd genomen door de slimste of de best geinformeerde mensen ;) Iemand die het internationale lijstje van Kumpen bekijkt kan algauw de verkeerde indruk krijgen.

Twee bedroevend slechte seizoenen in het FIA GT met nonkel Tonnie, het Pagani fiasco (Le Mans 2003), Le Mans 2002 Viper deceptie met het combinatie team Hezemans/ Racing Box, Norma falen in de States 2002 en nu Le Mans 2004 met een verouderde Lola.

Let wel, 99% procent van deze flaters en fiasco's is te wijten aan technisch falen of "under-funded projects". Daar kan de rijder weinig tot niets aan doen maar het staat wel op zijn palmares!

Een keertje niet rijden kan op termijn meer opleveren als van start gaan in een project dat gedoemd is om te mislukken. Nu maar hopen dat de volgende internationale keuze wel het broodnodige succes gaat opleveren............

Belle
13-06-2004, 23:19
Ik vind jouw opmerking heel juist Marshal. Daarin vind ik dan dat Marc Goossens het beter aanpakt. Hij rijdt liever niet mee (en z'n palmares blijft intact) dan later weer te moeten constateren dat het een mislukt project was.

Maar ja, ik begrijp dan Anthony ook wel. Als je dan toch nog kunt meerijden in een wedstrijd als LeMans, kun je dit nog moeilijk weigeren denk ik. En tenslotte doe je toch ervaring op...

Megane
14-06-2004, 06:48
Originally posted by Belle
Ik vind jouw opmerking heel juist Marshal. Daarin vind ik dan dat Marc Goossens het beter aanpakt. Hij rijdt liever niet mee (en z'n palmares blijft intact) dan later weer te moeten constateren dat het een mislukt project was.

Maar ja, ik begrijp dan Anthony ook wel. Als je dan toch nog kunt meerijden in een wedstrijd als LeMans, kun je dit nog moeilijk weigeren denk ik. En tenslotte doe je toch ervaring op...
Ik denk ook wel niet dat AK zal gevraagd worden voor de topauto's.
Terwijl Goossens toch wel wat bewezen heeft in endurance.

Mark
14-06-2004, 12:48
Originally posted by Megane
Ik denk ook wel niet dat AK zal gevraagd worden voor de topauto's.


Ik wil met nadruk beklemmen dat bovenstaande reactie niet de bedoeling was van mijn post. Maar mocht een teambaas ooit de keuze hebben tussen twee gelijke kandidaten waarvan de ene een saai palmares heeft met betrouwbare Porsches e.d. en de andere een palmares met allemaal exoten en een hoop DNF's dan is de keuze vlug gemaakt;)

FIRE
14-06-2004, 17:18
Originally posted by Marshal

Twee bedroevend slechte seizoenen in het FIA GT met nonkel Tonnie, het Pagani fiasco (Le Mans 2003), Le Mans 2002 Viper deceptie met het combinatie team Hezemans/ Racing Box, Norma falen in de States 2002 en nu Le Mans 2004 met een verouderde Lola.
Is Toine echt een nonkel van Kumpen?
Dat Kumpen ook met de slome Sezio Norma gereden heeft is nieuw voor mij. Misschien is RfH wel iets voor Kumpen.

gwyllion
18-06-2004, 14:28
De motor uit de Taurus komt dus echt wel letterlijk uit een Touareg :D In het atelier van Taurus staat dus echt een Touareg zonder motor :crazy:

FIRE
18-06-2004, 17:08
Originally posted by gwyllion
De motor uit de Taurus komt dus echt wel letterlijk uit een Touareg :D In het atelier van Taurus staat dus echt een Touareg zonder motor :crazy:
So what?

Giovanni
18-06-2004, 18:59
Originally posted by gwyllion
De motor uit de Taurus komt dus echt wel letterlijk uit een Touareg :D In het atelier van Taurus staat dus echt een Touareg zonder motor :crazy:
Volledig correct !!!
In de "Racecar Engineering" van deze maand staat een volledig verslag van de opbouw van de wagen.
Omdat men bij VW geen argwaan wou wekken door het bestellen van zo een V10 diesel zijn ze maar overgegaan tot het kopen van zo een wagen.
Als je dus ooit een Touareg kan kopen van bij Taurus met weinig kilometers op, realiseer je dan wel dat er weinig kilometers op de banden staan maar dat de motor toch al wat heeft meegemaakt ;)

FIRE
18-06-2004, 19:10
Originally posted by Giovanni
Volledig correct !!!
In de "Racecar Engineering" van deze maand staat een volledig verslag van de opbouw van de wagen.
Omdat men bij VW geen argwaan wou wekken door het bestellen van zo een V10 diesel zijn ze maar overgegaan tot het kopen van zo een wagen.
Als je dus ooit een Touareg kan kopen van bij Taurus met weinig kilometers op, realiseer je dan wel dat er weinig kilometers op de banden staan maar dat de motor toch al wat heeft meegemaakt ;)
:D

Mark
18-06-2004, 19:19
Originally posted by Giovanni

Omdat men bij VW geen argwaan wou wekken door het bestellen van zo een V10 diesel zijn ze maar overgegaan tot het kopen van zo een wagen.


Hmm, dat staat in de Autosport van 10 juni toch iets anders omschreven ;) Volgens Ian Dawson (eigenaar Taurus) was het simpelweg niet mogelijk om een losse motor te kopen (of mag je daar lezen: een veto van VW ?)

De reden van deze Veto? Binnen het VW-concern schijnt er al een "sportscar diesel engine" in volle ontwikkeling te zijn. Volgens de welbekende geruchtenstroom zou die bestemd zijn voor een gesloten Audi GTP diesel in 2005/2006.

Het complete Taurus project zou niet meer dan één miljoen Engelse ponden hebben gekost. Ricardo Engineering die van plan waren om een diesel motor te ontwikkelen hadden een budget van 15 miljoen pond in gedachte. Nadat de gesprekken tussen Taurus en Ricardo op niets waren uitgelopen heeft Dawson dan maar besloten om maar iets standaards in die Lola te kieperen.

Dawson geeft zelf de beste omschrijving van dit project: "bargain basement project" :D