PDA

View Full Version : Persbericht Circuit Zolder/Spa Euro Race deel2 GTA&GTB


P De Sonville
09-06-2004, 11:20
Door het feit dat de transponder op de GLPK-Viper slecht werkte, kregen we op de monitor een tijdlang verkeerde informatie betreffende de kopposities.
Eén ding bleek achteraf zeker. Op een klein half uur na, toen Palttala aan de leiding reed, domineerde de GLPK-Viper de ganse wedstrijd.
Het is moeilijk om een duidelijke analyse te maken van de wedstrijd omtrent de strategieën van de teams met het oog op de komende 24-Urenwedstrijden van Zolder en Francorchamps. De meeste topteams in GTA opteerden voor twee pitstops en een bijkomende splash and dash. Maar door het feit dat de pace car viermaal de baan opmoest, werden de vooropgestelde strategieën overhoop gehaald en profiteerden de meeste teams van het oponthoud om een splash and dash door te voeren.
Zo ook Palttala toen de pace car na een half uur wedstrijd voor het eerst de baan opkwam. Zodoende konden Kumpen/Longin terug de leiding inpikken om die niet meer af te geven. Wie erin slaagt om onder de pace car te komen pitten en 15 seconden na de staart van de file terug de baan op te komen, kan terug achteraan aansluiten en verliest niets. Zo slaagde men er bij Schnitzer in om tijdens de safety car-procedure twee ronden na elkaar binnen te komen. Eénmaal om te tanken en éénmaal voor een bandenwissel. En dit zonder tijdsverlies. Een sterk staaltje van professionalisme.
Nadat de Porsches van PSI, Menten/Verbergt en Couwberghs/Van De Haterd waren uitgevallen of met pech wegzakten in het peloton, ontspon zich vooraan een gevecht tussen de drie Vipers, de BMW GTR en de Corvette.
Kumpen/Longin zaten stevig in het zadel, maar achter hen was het strijden voor de ereplaatsen. In het laatste wedstrijduur zetten Marc Goossens (Corvette) en Pedro Lamy (BMW GTR) zich nog eens extra recht voor het slotoffensief.
Tussen de GLPK-Viper en de Corvette werd het nog in het laatste halfuur een ware thriller toen bleek dat Goossens per ronde 4 tot zelfs 13 seconden van zijn tijd afknabbelde. Tenslotte strandde de Corvette op 10 seconden van de winnende Viper. Ondertussen was ook Pedro Lamy zich in derde positie komen nestelen voor de Vipers van Hezemans, die sukkelde met een haperende koppeling, en Kuismanen die in het zicht van de finish nog een aanrijding had met de BMW Silhouet van Van Bellingen.

Anthony Kumpen:”Ik wist dat de Corvette eraan kwam. Ik had nog een marge van een tweetal seconden, maar had de koers 10 minuten langer geduurd dan waren we geklopt. Ik had tijdens de laatste pitstop geopteerd voor een te harde
bandensoort. Na de laatste safety car kreeg ik ze niet meer op temperatuur. Had Goossens me ingehaald, dan had ik niet de intentie om te strijden tot op het bot. De Corvette was op dat moment sneller, maar vormt momenteel geen gevaar voor ons in het kampioenschap. En met de wetenschap in het achterhoofd dat PSI en Kuismanen hier belangrijke punten laten liggen, was een tweede plaats voor ons ook een goede prestatie. Maar winnen is toch nog zoveel mooier. Vooral met de officiële BMW GTR in ons gezelschap. En die komen toch niet naar Francorchamps om een bijrol te spelen. Ze zijn superprofessioneel en kunnen gezien hun ervaring zéér hoog eindigen tijdens de 24 Uren van Francorchamps. Het feit dat ze het moeilijk hebben om in de Belcar te winnen bewijst nog maar eens dat wij één van de mooiste en sterkste nationale kampioenschappen hebben in de wereld. Op mijn foute bandenkeuze en de ‘stop and go’ van Bert (voorbijgestoken onder gele vlag) na liep het tussen Bert, mezelf en het ganse team terug gesmeerd. Deze wedstrijd was terug een mooie promotie voor de Belcar naar de buitenwereld toe”, aldus de winnaar die samen met Bert Longin een uitstekende zaak doet in het kampioenschap.
Ook in het kamp van de geklopten, als we dat woord mogen gebruiken, hing een fantastische sfeer na afloop.
Patrick Selleslagh: “We zijn héél tevreden. Een echte opsteker voor het ganse team. Na de sortie van Franz in Zolder werd de wagen volledig ontmanteld en kwamen we zodoende tijd te kort om nog te gaan trainen in Francorchamps. Franz en Marc moesten dus de wagen in Francorchamps leren kennen tijdens het raceweekend. Maar we vonden snel de goede afstelling. Dat we uiteindelijk strandden op 10 seconden is spijtig maar niet dramatisch. We bewezen in Francorchamps dat we er staan en competitief genoeg zijn om tijdens iedere wedstrijd voor de overwinning te gaan. En Marc Goossens heeft hier nog maar eens zijn visitekaartje afgegeven en zijn waarde bewezen voor het team. Schnitzer stond naast ons in de box en Charly Lamm was onder de indruk van het niveau van de Belcar. Onze strategie was dezelfde als in Zolder. Franz deed een méér dan behoorlijke job. Een kalme start nemen, de voeling met de kop niet verliezen en de wagen veilig terugbrengen. Na anderhalf uur gaf Franz dan het stuur door aan Marc, met een achterstand van amper 1’20”. Spijtig is wel dat we tijdens twee pace car-procedures telkens een halve ronde verloren omdat we in de laatste groep zaten. Zoniet was onze eerste overwinning een feit”.
Nog even de schitterende zesde plaats onderstrepen van de broers Wauters die, op een stop and go na, een probleemloze wedstrijd reden en zich perfect aanpasten aan hun nieuwe bolide.
Ook RS Racing was met Maes/Verbist/Tanghe bezig aan een beresterke wedstrijd tot Tanghe, in zesde stelling, problemen kreeg met de versnellings-pook. Het euvel verhelpen kostte véél tijd waardoor Ruben Maes zijn stint moest aanvangen in 24ste stelling. Hij kon echter nog terugvechten naar de 14de plaats algemeen en 7de GTA en pakt zodoende nog enkele belangrijke punten voor het kampioenschap.

Klasse GTB: Eindelijk de broers Thiers

Met een 15-tal wagens is de GTB een goedbevolkte klasse. Naar goede gewoonte toonde de Gillet Vertigo zich tijdens de chrono’s terug de snellere van zijn collega’s. De snelle Belgische bolide bleef ruim vijf seconden onder de tijd van de Porsches GT3-RS van de broers Thiers en aktuele leiders Lambert/
Lefort. De Ultima van Qvick/Geoffroy moest amper een paar 10/sec toegeven op de Porsches en bewijst hier nogmaals dat de noeste arbeid van de voorbije maanden zijn vruchten aflevert. Tijdens de wedstrijd werd de Vertigo terug verraden door zijn mechaniek, waardoor de broers Thiers het ganse gebeuren konden dirigeren. Achter deze Porsche ontspon zich een mooie strijd waarbij Dentant, Lambert, Qvick en Kuppens elkaar geen duimbreed toegaven. Dentant werd niet beloond voor zijn prachtig weerwerk en dook het decor in na een wielbreuk. Kuppens moest de handdoek werpen, net zoals de debuterende Mazda RX7 van Werner Van Herck en de piepjonge 17-jarige nieuwkomer Joeri Smolderen (turboproblemen), de Ultima van Belgium Racing(Theuws/Derdaele) en de Porsche GT3 van Van den Brande-Nelissen-Grade (sortie).
Ondertussen waren ook Verhoeven/Döring en de Gastines/Lemeret komen aansluiten. Lambert/Lefort en Qvick/Geoffroy werden tijdens de tweede wedstrijdhelft nog door problemen teruggeslagen, maar eerstgenoemden konden in het wedstrijdslot nog fel remonteren wat resulteerde in een tweede plaats na de broers Thiers die deze wedstrijd eindelijk van pech gespaard bleven. De Gastines, Verhoeven en Qvick eindigden in dezelfde ronde als Lambert/Lefort die op zijn beurt één ronde moest prijsgeven aan de Thiersen. De Ultima heeft terug vooruitgang geboekt, maar de betrouwbaarheid van de Porsche krijgt nog steeds de bovenhand.