PDA

View Full Version : Nabeschouwing G&A Racing/Spa Euro Race


P De Sonville
08-06-2004, 13:31
Dubbel podium voor G&A Racing

Het kan contradictorisch klinken, maar na de dubbele overwinning tijdens de derde Belcarmanche (Spa Euro Race over 4 uren) in Francorchamps voelt Guino Kenis zich niet echt bevredigd. De Turnhoutse BMW-dealer is een perfectionist in hart en nieren.
Ondanks het feit dat er toch tevredenheid heerst in het G&A-kamp nadat enerzijds Kenis/Severich (TA en Toering algemeen) en anderzijds Steinberg/Stevens (TB) hun respectievelijke bolides op het hoogste ereschavot mochten hijsen, heerst er bij Guino Kenis zelf toch een wrange nasmaak.
“Wat de wagen (BMW M3 V8) betreft waarmee Georg en ikzelf aan de bak komen, kan ik zeggen dat ondanks de overwinning er terug méér inzat. Ik ben niet gauw tevreden. Vooral niet als ik weet waar het paard gebonden staat. We moeten momenteel roeien met de riemen die we hebben. En dat betekent dat we bugettair nog met een gat zitten om de wagen nog sneller te maken. De basis is perfect. De baanligging en de ophanging zijn goed, maar wegens gebrek aan testwerk nog niet perfect afgesteld. Maar vooral de schakelbak en de motor zijn voor verbetering vatbaar. Ik durf eerlijk te zeggen dat de kleine drie seconden die ons scheiden met de Schnitzer-GTR anderhalve seconde teveel zijn. Ik kan mezelf ook niet overtuigen dat we tegenover de Schnitzer-GTR over evenwaardige kwalificatierubbers beschikten. Geef ons een andere versnellingsbak en een andere motor en we komen in het spoor van de top5.
Ik blijf erbij dat onze wagen in staat is om vooraan een belangrijke rol van betekenis te spelen. Het is frustrerend als je weet dat je sneller kan.
In Francorchamps ging de versnellingsbak stuk. We reden bijna de ganse wedstrijd zonder 2de versnelling, terwijl Georg naar het einde toe nog enkel over de 5de en 6de versnelling beschikte. Dus tegen de Eifelrennen zullen we over een nieuwe schakelbak beschikken. Mijn betrachting is om zover mogelijk vooraan te finishen. We rijden niet in functie van het kampioenschap. Voor mij heeft het kampioenschap geen waarde als je er niet echt moet voor knokken.
We bekijken de situatie van wedstrijd tot wedstrijd want het is nog lang niet zeker dat we met de V8 nog zullen rijden na de Eifelrennen”.

“Wat onze tweede V8 van Smets/De Keersmaeker betreft, zitten we momenteel in het goede spoor. Er is véél gestest met de wagen en de rem- en benzinedrukproblemen zijn van de baan. De baanligging is super en de piloten zijn zéér tevreden over de set up die ik in Francorchamps met hun wagen realiseerde.
Indien deze wagen over dezelfde motor en versnellingsbak zou beschikken als de wagen van Severich, zou het verschil slinken tot minder dan één seconde.
In Francorchamps waren we goed op weg om met beide V8’s in de top10 te rijden. Dan pas was mijn werk af. Maar de omstandigheden beslistten er anders over. Een beetje te omstuimig met het materiaal, en dan heb je inderdaad de kans dat een onderdeel van de ophanging het begeeft”.

“De overwinning in TB van Arvid Steinberg en Rudy Stevens was dan wel een opsteker. Ze reden een geweldige wedstrijd en hielden zich perfect aan het vooropgestelde schema. Niettegenstaande ze beschikten over een ruime marge, heb ik hen opgedragen niet onder de 2’42” te gaan. Dit gaf tot gevolg dat ze het konden stellen met één tankbeurt en één stel banden. En je ziet het gevolg. Na een spannende race winnen ze uiteindelijk, terwijl de concurrentie nog extra moest komen pitten”.

“Bij de Mini’s reden Lumbeek, Haschke en Van Der Made voor wat ze waard waren. Wim kon zijn zware sortie van vorig seizoen in Francorchamps uit zijn hoofd zetten en Van Der Made slaagde erin om vanuit laatste positie op te stomen naar de 10de plaats. Alleen heb ik het zéér moeilijk met het feit dat ondanks ons vele testwerk, we gewoon naar huis worden gefietst door bepaalde wagens die abnormaal snel gaan”.