PDA

View Full Version : Persbericht Circuit Zolder/Belcar Spa Euro Race/Divisies GT, Toerisme &Silhouet


P De Sonville
01-06-2004, 23:38
Het is nog wat vroeg om reeds een evaluatie te maken omtrent de titelstrijd in de Mediagroup Van Dyck Belcar. Maar één ding is nu reeds duidelijk: niettegenstaande de SRT-Corvette zich reeds tweemaal de snelste wagen toonde op de piste, zal er een wonder moeten gebeuren indien Goossens/Lamot zich alsnog in de titelstrijd kunnen mengen. Het is niet onmogelijk, maar dan moeten ze de volgende wedstrijden, inclusief de 24 Uren van Zolder, achter hun naam zetten. In Francorchamps worden ze ongetwijfeld terug de te kloppen formatie. Maar dat zal waarschijnlijk niet de grootste zorg zijn voor het leidende duo Kumpen/Longin.
Anthony Kumpen: “We beleven dit jaar een zéér open kampioenschap met minstens 5 potentiële winnaars per wedstrijd. Uiteraard gaan we trachten de wedstrijd te winnen, vooral omdat door de aanwezigheid van de officiële BMW GTR deze wedstrijd nog méér zal gevolgd worden in de media. Maar winnen is geen echte prioriteit. Als er echt op de limiet moet worden gestreden, gaan we voor de punten, want het kampioenschap primeert. We staan momenteel aan de leiding in de tussenstand, maar de PSI-Porsche van Vosse/Bouvy volgt op amper 4 punten, terwijl de AD-Porsche, de tweede PSI-Porsche en de Viper van Kuismanen in de buurt blijven. Dit zijn de wagens waarop we ons moeten focussen. Belangrijkste opdracht bestaat erin om de PSI-Porsche voor te blijven. Hart/Hezemans en Goossens/Lamot blijven voorlopig buiten schot, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ze een eventuele overwinning zullen cadeau krijgen. Wat de BMW GTR betreft, de wagen is snel, maar zal het niet makkelijk krijgen tegen de betere GT-wagens”.


“Maar indien het regent, worden de rollen omgekeerd en speelt dit duidelijk in de kaart van de BMW. Bert en ikzelf gaan de klus klaren zonder derde piloot, omdat we ons in dit stadium van het kampioenschap geen fouten kunnen veroorloven en wij de wagen in zijn huidige evolutie het best kennen. We kunnen maximum 70 minuten rijden met een volle benzinetank, waardoor we minstens drie pitstops moeten maken. We zijn momenteel ook nog steeds bezig met het testen van de nieuwe hydraulische ophanging, maar het zal nog een paar wedstrijden duren voor die daadwerkelijk zal worden gemonteerd voor wedstrijden. Momenteel is deze evolutie nog niet fiabel genoeg en is het risico, gezien de huidige situatie in de tussenstand, te groot”, besluit Anthony Kumpen.
Het gebruikelijke GTA-veld wordt versterkt met guest-wagens zoals de Venturi, de Dodge Viper van Dubois/Wijnen en een tweede JMT BMW Z3 Coupé V8.
Het is ook uitkijken naar de broers Wauters die zaterdag debuteren in de nieuwe en nog krachtigere Porsche bi-turbo van AD Sport.

In de Klasse GTB zitten Lambert/Lefort momenteel op rozen. Met twee overwinningen en het maximum van de punten leiden ze met hun Porsche GT3-RS de dans met 10 punten voorsprong op de Speedlover GT3 van Verhoeven/Döring die met twee derde plaatsen zéér regelmatig voor de dag komt. De Gillet Vertigo van Kuppens/Ugeux en de Porsche GT3-RS van de broers Thiers zetten scherpe chrono’s, werden elk éénmaal tweede, maar vielen ook elk éénmaal uit waardoor ze op achtervolgen zijn aangewezen. De derde plaats wordt voorlopig gedeeld tussen de Porsches van Vancraeynest/Dentant en de Gastines/De Craene. Ook de Ultima’s van Belgium Racing en Qvick Motors Racing worden op termijn potentiële winnaars. In Zolder kon Erik Qvick moeiteloos het ritme van de leiders volgen tot hij uitviel. Francorchamps wordt uiteraard een ander verhaal, want de Ultima’s staan nog ver van hun ideale afstelling. Maar beide partijen van de joint venture zijn het erover eens dat de basis uitstekend is en er snel vooruitgang geboekt wordt. Er zijn ook nog een paar nieuwkomers. Zo houden Van Den Branden/Nelissen-Grade de Zolder Touring Cup voor gezien en zij concentreren zich verder op de Belcar. AD Sport zet terug een derde wagen (GTB) in naast de twee GTA’s voor Dirk De Sterck en Freddy Van Roey. Een tweede Markant-exemplaar komt er voor Van Rossem/Sluzny, terwijl ook GPR Racing en US Carworld het GTB-veld komen versterken met een Porsche GT3 voor De Pauw/Van den Hove en Fryns/Bakker.


De opmerkelijkste GTB-versterking komt uit de hoek van de familie Van Herck die een Mazda RX7 gingen wegplukken uit het Amerikaanse GT-kampioenschap SCCA.
Werner Van Herck: “Het betreft een wagen die opgebouwd is bij Mandeville en gerund werd door Petit-Racing dat gespecialiseerd is in wankelmotoren. Twee namen die in Amerika een goede reputatie genieten en dus zéér competitieve wagens bouwen. Vooral omdat Mandeville als chassisbouwer werkt in opdracht van Mazda Amerika. De motor is een 2-rotor van 2 x 653cc. Dus een 1300cc, voorzien van een turbo en goed voor ongeveer 400 pk. De wagen, die nog niet voorzien is van splitter, difuser en extra vleugels, en die ook nog te hoog op zijn poten staat, was in zijn huidige configuratie reeds goed voor een 1’41” in Zolder. Door het feit dat de Mazda laat werd aangeleverd, konden we nog niet testen in Francorchamps. Dit wordt dus een stap in het onbekende. Wat we wel weten is dat de motor zéér gulzig is en we het voorlopig moeten stellen met een tankinhoud van 85 liter tegen 120 liter voor de concurrentie. We zullen in Francorchamps méér moeten komen pitten dan de rest. 2004 moet dienen om de wagen verder te ontwikkelen. Ik hoop te kunnen rijden met Raf Lemmens. Indien dit voorlopig niet lukt, zal vader Wim nog eens de helm van de haak moeten halen om de eerste wedstrijd in te vallen”, besluit de tweevoudige Mazda MX 5 Trophy-kampioen.

In Divisie Toerisme zullen we het verder moeten stellen zonder de BMW van Jeuris/Werckx die de Zolder Touring Cup verkiezen boven de Belcar. De combinatie van beide kampioenschappen is te slopend en in de Touring Cup willen ze de stunt van Broodcooren/De Coster van vorig seizoen evenaren.
Het veld krijgt hier versterking van de US Carworld BMW M3 E46.
Niettegenstaande G&A Racing al tweemaal won (éénmaal Cuyvers/ Steinberg en éénmaal Severich/Kenis), staan toch terug de regerende kampioenen Beliën/Jacobs aan de leiding van het kampioenschap, gevolgd door Moury/Morlet met de oude E36 uit de KS-stal. En ondanks het feit dat de BMW V8 van Severich/Kenis momenteel met kop en schouders boven het veld uitsteekt, hoeft Patrick Beliën zich niet echt veel zorgen te maken. Véél hangt af van de budgettaire toestand rond het project van Severich/Kenis. Als we de BMW-dealer uit Turnhout mogen geloven, is er weinig kans dat deze prachtige bolide nog lang te bewonderen is in de Belcar.


“De wagen is goed opgebouwd en heeft een enorm potentieel”, doet Guino Kenis uit de doeken. “Een nieuwe motor en dito versnellingsbak liggen klaar in de rekken, maar het budget is er niet om deze onderdelen daadwerkelijk in te bouwen. Zoals de zaken er nu voorstaan, kunnen we het nog uitzingen tot en met de Eifelrennen. Voor de Belcar 24 Uren van Zolder moeten we dan de handdoek werpen. Dit geldt uiteraard niet voor de BMW V8 van De Keersmaecker/Smets. Bij doorgedreven trainingen in Francorchamps hebben we het remprobleem kunnen oplossen, waardoor ze eindelijk hun kans kunnen gaan. Hetzelfde geldt voor de zescilinder TB van Steinberg/Stevens die nu beschikken over een nieuwe krachtbron. Een juweeltje”, besluit Kenis. En daarmee is de concurrentie meteen verwittigd. Ook de ex SRT-Mondeo, nu in handen van MSE en Van Delm/Bürrick, is in goede doen en steeds supersnel in Francorchamps.

De Klasse TB zal het komend weekend zonder de Volvo S40 moeten stellen.
Het duo Heyman/Snijers geeft éénmalig forfait omdat de sprintwagen momenteel wordt omgebouwd in endurance-outfit. De sprintmotor zou een 4-urenwedstrijd niet meer kunnen verteren en wordt momenteel gereviseerd voor de Eifelrennen. Dan wordt het volledig mechanische gedeelte (motor, schakelbak, overbrenging, enz...) omgebouwd in functie van de Belcar 24 Uren van Zolder, waar het BRI-team dan versterking zal krijgen van terug-van-weggeweest Eric Geboers. Meteen een zware concurrent minder voor de teams die reeds wat pech kenden tijdens de voorgaande wedstrijden en nu willen opschuiven in het klassement. Zo is er de Daikin-Mini met Vanina Ickx/Alexandra Van de Velde, die hun tweede plaats tijdens de Belcar&World Series willen overdoen. Net als Belgium Racing met Broodcooren/De Coster die vorige wedstrijd op het laagste ereschavot stonden. Ook de Britse combinatie Moore/Cox en Steinberg/Stevens/Cuyvers mochten reeds van het podium proeven, maar zij zakten nadien weg in het klassement. Door het forfait van Snijers en co kunnen Moury/Morlet verder uitlopen in de tussenstand.

In Divisie Silhouet zal het ongetwijfeld terug een MI-broederstrijd worden tussen de Jaguar en de Ford Mondeo. De Jaguar toonde zich tijdens de laatst verreden 12 Uren van Francorchamps BTCS in ieder geval superieur. Het is afwachten welke evoluties KS Motorsport ondertussen reeds doorvoerde aan hun BMW Silhouet om zodoende met gelijke wapens te kunnen strijden.
Want tijdens de Belcar&World Series bleek eens te meer dat er nog een groot verschil in evolutie gaapt tussen de BMW van KS Motorsport en de exemplaren van MI.

BMW Beliën
02-06-2004, 00:23
Nieuws van Beliën Motorsport:
Belcar:
Nieuwe airbox is aangekomen en geplaatst, zal een verhoging van een 20-tal pk's tot gevolg hebben. Verder nog enkele kleine aanpassingen in verband met de koeling.
Dimitri Cuyvers zal als 3de piloot het kampioenenteam komen vervoegen gelijk verleden jaar.
Mini Challenge:
- Mini NR 7: Dimitri zal ook samen met Bob Cuyvers in de Mini Challenge rijden, een garantie voor een goede kwalificatie en startplaats voor Bob.
- Mini NR 13: Gunther Raus zal ook rijden in de Mini Challenge ipv Veronique De Kock. Dus zullen Dimitri en Bob een concurrent meer krijgen aan de kop van de wedstrijden.
- Mini NR 42: Harry Peeters zal heel waarschijnlijk het weekend alleen afwerken.