PDA

View Full Version : Belgium Racing/Qvick Motors Racing


P De Sonville
01-06-2004, 23:28
Mediagroup Van Dyck Belcar/Spa Euro Race

Francorchamps wordt nieuwe uitdaging voor de Ultima’s

Anderhalve maand na de Belcar&World Series op Circuit Zolder, slaat de Belcarkaravaan komende zaterdag voor het eerst dit seizoen zijn tenten op in Francorchamps. Voor velen het mooiste circuit van de wereld.
In tegenstelling tot de eerste twee wedstrijden van 125 minuten op het Zolderse asfalt, betreft het hier een avondwedstrijd over 4 uren. Klokslag 20.00u. zaterdagavond valt de nationale driekleur om dan stipt op middernacht te worden vervangen door de geblokte vlag.
Tijdens deze avondwedstrijd over vier uren leggen véél teams de basis voor de komende 24 Uren-wedstrijden van Zolder en Francorchamps.
De 24 Uren van Zolder prijken op de Belcarkalender, terwijl de 24 Uren van Francorchamps een wedstrijd is voor het FIA GT-kampioenschap. Een wedstrijd waarin ook éénmalig GT-wagens mogen inschrijven uit de nationale kampioenschappen en die niet beschikken over een FIA GT-homologatie. Dus ook Belcarwagens. Maar blijkbaar schuilt hier een addertje onder het gras, want de Ultima van Qvick Motors Racing werd geweigerd om deel te nemen aan de befaamde etmaalrace in Francorchamps. Maar daarover later méér.
De ontwikkeling van de Ultima’s GTR van Belgium Racing (Theuws/Derdaele) en Qvick Motors Racing (Qvick/Geoffroy) gaat crescendo.
Tijdens het laatste treffen in Zolder bewezen beide Ultima’s dat ze qua rondetijden niet moeten onderdoen voor de rest van het GTB-veld. Theuws/Derdaele kregen tijdens de wedstrijd af te rekenen met een nukkige schakeldoos, waardoor véél kostbare tijd verloren ging.
Peter Theuws analyseerde de wedstrijd achteraf en kwam tot de conclusie dat, zonder rekening te houden met de verloren tijd, ze ongetwijfeld op het podium waren beland. Hetzelfde geldt ook voor het exemplaar van Erik Qvick die zonder forceren het tempo van de GTB-top kon volgen en een derde chrono lukte alvorens uit te vallen met een gebroken steekas. Ondanks alles bleek iedereen achteraf tevreden. Er was immers vooruitgang geboekt en er was voeling met de top.
Tijdens de adempauze van 6 weken werd druk gesleuteld en getraind. Want de circuits van Zolder en Francorchamps verschillen véél en vragen elk een aparte afstelling.
In samenwerking met KW werd onlangs op de Ardeense omloop een testdag georganiseerd. Voor Belgium Racing viel deze deels in het water omdat de vijfde versnelling van de Hewlandbak het liet afweten. Deze training was broodnodig, want de Ultima bleek zich in het begin nogal nukkig te gedragen.
Zo worstelde de Ultima van Belgium Racing met een te hoge downforce vooraan, wat dan weer het probleem van zware sturing gedeeltelijk moet oplossen.
Maar los daarvan werd toch beslist om in de toekomst met een stuurbekrachtiging te rijden. Het is echter niet zeker dat deze tegen komende zaterdag reeds operationeel zal zijn. Vandaar dat Belgium Racing wil opteren om de 4-urenwedstrijd te rijden met drie piloten. Theuws en Derdaele zullen hoogstwaarschijnlijk versterking krijgen van Johan Empsen die zodoende ook kan wennen aan de wagen met de Belcar 24 Uren van Zolder in zicht.
Ook moet de wagen van Belgium Racing nog minstens één cm. hoger komen, want in de klim op de Raidillon komt de bodemplaat tegen het asfalt.

“Zolang we weten waar het probleem zit, zijn we goed bezig”, geeft Peter Theuws tekst en uitleg.
“We wisten waar we aan begonnen en boekten reeds flink vooruitgang. Maar we zijn er nog niet. Als je ziet hoelang het heeft geduurd alvorens de Gillet Vertigo competitief was, dan weet je het wel.”
De Ultima van Erik Qvick lukte tijdens de tests een tijd van 2’33”, wat de crew tevreden stelde.
Bij Belgium Racing heeft men ondertussen ook Vital in de crew opgenomen. Vital deed enorm veel ervaring op bij Cor Euser en werkt nu Full-time en in samenspraak met Erik Qvick aan de Ultima van Theuws/Derdaele


Naast de Ultima GTR zet Belgium Racing ook terug de BMW Compact in voor Broodcooren/De Coster. Tijdens de Belcar&World Series pakte het huidige regionale kampioenenduo hun eerste podium in de Klasse TB.
“Broodcooren/De Coster gaan deze wedstrijd alleen rijden, zodat we maar één pitstop moeten inlassen”, gaat Peter Theuws verder. “De betrouwbaarheid van de Compact, gekoppeld aan het relatief laag verbruik en het snelle rijdersduo kan ervoor zorgen dat ze hoog kunnen eindigen in deze wedstrijd. Tijdens de 24 Uren van Zolder was de Compact steeds een kwaaie klant in de Divisie Toerisme.”