PDA

View Full Version : Ickx/Van de velde-Daikin Racing Team


P De Sonville
31-05-2004, 01:29
Mediagroup Van Dyck Belcar/Spa Euro Race

Op naar een volgend podium

De champagne smaakte zoet na de tweede plaats tijdens het Belcar&World Series-weekend. Zeker omdat het seizoen voor Vanina Ickx en Alexandra Van de Velde startte in mineur, nadat tijdens het New Race Festival het linker achterwiel van de Mini S3 een eigen leven ging leiden. Autosport is een mechanische sport en zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Maar indien de Daikin-girls hun 3de plaats toen konden handhaven prijkten ze nu in de tussenstand op de 2de plaats in de Klasse TB (Toerisme -3.200cc).
Komende zaterdag is de Mediagroup Van Dyck Belcar voor het eerst te gast in Francorchamps. Na de eerste twee Belcarwedstrijden van twee uren, is er nu een race over vier uren. En het feit dat de Belgische driekleur pas om 20.00u. de wedstrijd op gang brengt maakt het geheel zéér speciaal. De geblokte vlag valt pas om middernacht, waardoor het grootste gedeelte van de race in het donker wordt verreden. Velen zien de Spa Euro Race dan ook als generale repetitie voor de komende etmaalraces van Zolder en Francorchamps.
Véél werd nog niet getest met de Daikin-maxi Mini S3 op de Ardeense omloop.
Maar één ding staat vast: Zowel Alexandra als Vanina voelen zich goed in hun vel op de supersnelle omloop van Francorchamps.
Vooral bij Alexandra roept de Spa Euro Race goede herinneringen op, want vorig jaar eindigde ze samen met haar vader Christian Van de Velde en Kelly Jamers in de Daikin-BMW M3 E46 op het podium. Komende zaterdag zullen beide meiden de klus alleen klaren. De tankinhoud van 120 liter zou normaliter moeten volstaan om een stint van 2 uren vol te maken, waardoor er maar één pitstop moet worden ingelast. Het inlassen van een derde piloot zou dan weer voor extra tijdsverlies zorgen. In tegenstelling tot de twee vorige wedstrijden zal Alexandra ditmaal de start nemen. En dit enkel om strategische reden, omdat Vanina het circuit van Francorchamps perfect kent en zéér snel is in het donker. Alexandra daarentegen heeft geen ervaring op de Ardeense omloop in donkere omstandigheden.
En om zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten werd een nieuwe krachtbron ingebouwd in het vooronder van het kleine monster. De 3-liter M3 motor moest plaats ruimen voor een nieuw 3.2-liter exemplaar dat ongeveer 360 pk moet uitbraken.
Het reglement zegt immers dat in Divisie Toering de TB-klasse gelimiteerd is tot 3.200 cc. Dus nog méér power en méér koppel op de achterwielen van de Daikin-bolide.
Voor Alexandra was de adempauze tussen de 2de en 3de wedstrijd naar eigen zeggen nogal lang. Vanina Ickx daarentegen bleef op toeren draaien en schitterde ondermeer in Monza met een podiumplaats in de nieuwe Formula X Sport Series. In ieder geval willen beide amazones een vervolg breien aan het knappe resultaat tijdens de laatste Belcarwedstrijd. En dat ligt niet voor de hand, want de concurrentie in Klasse TB is kwalitatief en kwantitatief zéér hoogstaand.
Maar beiden zijn vastberaden en gaan vol vertrouwen terug voor het podium in Divisie Toerisme en/of Klasse TB

MINI Challenge
Na de zware crash in Zolder waarbij Alexandra een rondtollende Cuyvers in de MINI Challenge niet meer kon ontwijken, is de plaatslager van dienst druk bezig om de cupwagen terug op te lappen.
Alexandra Van de Velde: “Niettegenstaande het aantal deelnemers dit seizoen afnam, is de kwaliteit van de top 15 sterk gestegen. Het is dan ook knokken om een plaatsje binnen de top 10 te bemachtigen. Met een 9de trainingstijd was ik dan ook best tevreden tijdens de laatste ontmoeting in Zolder. Het feit dat Francorchamps me beter ligt, ambieer ik zelfs een plaatsje in de top 5. Al besef ik dat dit zéér moeilijk zal zijn. Maar tijdens de laatste wedstrijd in Zolder voelde ik dat ik nog steeds progressie maak”, besluit de Wetterse advocate.