PDA

View Full Version : PSI Spa Euro Race


joost
07-06-2004, 00:43
Drama in twee bedrijven

De eerste kwalificaties op vrijdag verliepen prima voor het team uit Thimister. Markus Palttala plaatste de Porsche Biturbo op een voorlopige derde startplaats maar gezien de wisselende klimatologische omstandigheden leek het weinig zeker dat de vrijdagse resultaten bepalend zouden zijn. “De wagen loopt naar behoren maar morgen kan alles omgegooid worden, bovendien duurt de wedstrijd geen 125 minuten maar wel 4 uur zodoende zijn de kwalificaties op zich geen doel,” legt Leo Van Sande uit.
De tweede sessie liet het beste verhopen. “Ik denk niet dat we ooit dichter bij een pole zaten als vandaag,” onderstreept Markus Palttala zijn sterke prestatie in d etweede sessie. “ We zaten op amper enkele tienden van de Corvette en in het zog van de Viper van Kumpen. Bovendien werd ik sterk gehinderd in mijn tweede snelle ronde door één van de andere toppers. Jammer dat sportiviteit niet altijd de bovenhand haalt. De wagen was 100%, werkelijk niets op aan te merken. Het team levert vanzelfsprekend prachtig werk en bovendien kennen we deze piste zéér goed daar we veel van ons ontwikkelingswerk hier doen. Maar goed, een derde plaats is natuurlijk een goede uitgangspositie.”

De wedstrijd begon onder een gunstig gesternte voor de grijze Porsche GT2. Palttala nam al na enkele ronden de leiding en stond die ook niet meer af tot aan de pilotenwissel na ongeveer 1 uur en 5O minuten. “Ik kan weinig anders zeggen dan dat de wagen perfect liep. We hebben eens te meer getoond wat het potentieel is van de Biturbo en het team heeft het spel van de safety-cars perfect gespeeld,” vertelt de snelle Fin. Maar het tij kan snel keren. Op het ogenblik dat we deze lijnen schrijven, komt Van Sande binnen met ernstige problemen. Een losgekomen waterslang is de boosdoener maar al gauw blijkt dat ook de transmissie de geest gegeven heeft. Leo raakt nog even weg maar moet de wagen dan noodgedwongen aan de kant zetten.
Leo Van Sande was zichtbaar aangeslagen na de opgave: “Dit was een uitgelezen kans voor ons om opnieuw een podium te rijden, wie weet zat er zelfs meer in. Maar autosport is en blijft een mechanische sport en we moeten onze lessen trekken uit deze mindere ervaring. Er komen nog wedstrijden en we zullen onze revanche nemen...”

En die revanche komt er op de Duitse Nürburgring op 3 en 4 juli. Dan staat de jaarlijkse buitenlandse uitstap van de Belcar gepland en dit in het kader van de mythische 1000 kilometers.

PSI Presse