PDA

View Full Version : Oplossingen vraag 15 en 16


Sennake
14-06-2004, 16:57
Hier zijn we met de oplossingen van vraag 15 en 16.

Vraag 15 :

[list=1]
Wie is de piloot van deze wagen ? Stig Blomqvist.
Wie is de co-piloot ? Bruno Berglund.
Over welke rally gaat het hier ? 1000 Meren Rally (Finland).
Welke resultaat haalde deze combinatie in deze rally ? 3e.
In welk jaar speelde dit alles zich af ? 1987.
[/list=1]

De originele foto zag er trouwens zo uit :

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2004/15_ori.jpg

Tip? Als je hier springt, beland je in een heuvel van bloem!

De sprong moest je op weg zetten naar de 1000 Meren Rally. Heuvel verwees naar Berglund en bloem verwees naar Blomqvist. Gooi dit alles samen en je had de juiste oplossing.

Deze keer waren er weer enkele merkwaardige tip-verklaringen die blijkbaar ook tot de juiste oplossing leidden. Een (anonieme) bloemlezing :

Tip : de Rally van de 1000 Meren is berucht omwille van zijn sprongen, dus is het niet moeilijk om in een heuvel (Berglund) met Bloem (Blomqvist) te belanden. Even dacht ik nog dat Qvist in het Skandinaafs heuvel zou betekenen, maar mijn Euro viel nogal snel.

Tip : dit vond ik dus een zeer moeilijke vraag en mijn antwoord is dan ook grotendeels geinspireerd op de tip. Veel kans dat ik er naast zit, maar soit : Springen en heuvel deed mij denken aan de 1000 meren rally, bekend om zijn vele jumps. En dan verder nog : bloem --> Blomqvist, beland --> (Berg)lund. Vergezocht, ik weet het. Dit is mijn beste gok.

Tip : Een vrije vertaling: bloem = Blomqvist, heuvel = Berglund
En de eerste letters van de werkwoorden: springt = Stig, beland = Bruno


Vraag 16 :

[list=1]
Wie is de piloot van deze wagen ? Walter Röhrl.
Wie is de co-piloot? Christian Geistdörfer.
Over welke rally gaat het hier ? Tour de Corse.
In welk jaar speelde dit alles zich af ? 1985.
Welk resultaat haalde deze combinatie in deze rally ? DNF (opgave dus).
[/list=1]

Verbazend hoeveel mensen dachten dat het om de San Remo rally in 1984 ging, terwijl het echt wel Corsica 1985 betreft. We hebben de foto zelfs niet "bewerkt" en kijk maar eens goed onder het nummer 5 : "Tour de Corse" staat er...

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2004/16_ori.jpg

Mogelijk heeft de spandoek "Rally Club Verona" velen de das omgedaan. In elk geval zorgt deze vraag voor een spectaculaire omwenteling in het klassement.

Tip ? Na die slechte roereieren in het dorp, droop het publiek af.

De roereieren verwezen naar Rörhl en het dorp naar Geistdörfer, terwijl het publiek afdroop omdat de wagen moest opgeven. Het toeval wil natuurlijk dat deze combinatie ook perfect klopt met San Remo 1984...

Ook hier weer een bloemlezing uit "tipverklaringen" :

Tip : die roereieren, dat kan alleen maar de Walter zijn, en dat dorp de Christian. Het slechte zal wel iets te maken hebben met het resultaat zeker, maar waarom het publiek afdroop is mij een raadsel (droop de remolie er misschien af?).

Tip: "Roereieren" verwijst misschien naar Rörhrl en "dorp" slaat op Geistdörfer. Het publiek droop af (na de opgave?) zodat het dorp leegliep en een spookstad of "Geistdorf" werd.

Tip : Een beetje op zijn Jean-Marie Pfaffs te interpreteren : Roer --> Röhrl, dorp --> Geistdörfer.

Wederom een vrije vertaling: roereieren = Röhrl, dorp = dörfer
En dan een twijfelgeval: droop het publiek af:
1) interpreteer het als: het publiek gaat weg => schrik van een geest => Geist, gekoppeld aan dörfer geeft dan Geistdörfer
2) interpreteer het als: het publiek ging weg omdat er niets meer te zien was: opgave van Röhrl en Geistdörfer?

Dat levert volgende rangschikking op (ex-aequo's in willekeurige volgorde) :

[list=1]
Jan : 700
Guy : 700
Swa : 699
Lotuzzz : 699
Vanni : 698
Pompierke : 698
Bazzie : 690
The Interceptor : 689
Jjoris : 688
HHugo : 660
Fleabite : 660
Sledge : 659
AlainH : 653
Superdiesel : 652
Raceboy : 649
Lambo : 648
Johan : 647
Baron : 640
Manu : 639
Marshal : 629
Megane : 589
Porsche : 559
Nox : 550
Obi-Jan : 504
Huudo : 500
Ottooke : 460
Marcel : 319
A.J. : 239
Lender : 219
Snelle Japie : 188
Autosport.be : 188
Dragonfly : 95
Juha : 93
Iceman : 69
Corvetteboy : 66
TiBo : 8
[/list=1]

Proficiat aan alle deelnemers, en op naar vraag 17 en 18!

Ook vraag 19 en 20 tracht ik vandaag nog online te zetten!

Je kan de tussenstand overigens HIER (http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2004/antwoorden_2004.xls) nog eens op je gemak bekijken.

En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen :)

marcel
14-06-2004, 19:09
ja, da spandoek heeft het hem bij mij idd gedaan :(

Obi-Jan
14-06-2004, 19:35
Originally posted by Sennake
<snip>
We hebben de foto zelfs niet "bewerkt" en kijk maar eens goed onder het nummer 5 : "Tour de Corse" staat er...

Luister, ik wil er geen punt van maken, maar als ik die foto van vraag 16 vergroot zie ik dit:

http://users.skynet.be/bs175993/avatar/16_detail.jpg

Haalt gij daar maar eens "Tour de Corse" uit!

Ok, ik zat er helemaal naast en dat is uw fout niet, maar kom mij hier aub niet vertellen dat ik het onzichtbare had moeten zien. :mad:

roerei ---> Rörhl :rolleyes:

Ik heb het nog overwogen, maar dan opzij geworpen wegens:

1) roerei is "rührei" in het Duits
2) te vergezocht
3) ik heb Walter in den tijd niet veel hairpins zien missen.

Dat laatste misschien omdat ze in den tijd daar nie al te veel van op de BRT gaven. Enfin, foto 15 zei "Stig Blomqvist" tegen mij en bij 16 had ik geen gevoel van wie dat het was en dan gaat ge dus redelijk gemakkelijk de mist in.

Jan.
=---

vanni
14-06-2004, 20:00
Ge kon het eigenlijk ook weten door "Rothmans" boven het nr.
Dit is nl de enige WK-rally die indertijd gesponsord werd door de tabaksindustrie.
Een beetje opzoekingswerk & ge had dat al vlug moeten zien mijn ged8. ;)

En zijn opgave was te wijten aan een mechanisch probleem, hij was er niet afgevlogen :)

Raceboy
14-06-2004, 20:03
Originally posted by vanni
Ge kon het eigenlijk ook weten door "Rothmans" boven het nr.
Dit is nl de enige WK-rally die indertijd gesponsord werd door de tabaksindustrie.
Een beetje opzoekingswerk & ge had dat al vlug moeten zien mijn ged8. ;)

:no:

"1979 7th ROTHMANS RALLY DE CHIPRE"
"1995 NZL Rothmans Rally"
"Rothmans Manx International Rally 1982"

vanni
14-06-2004, 20:15
Ik spreek over WK-RALLY in DIE tijd. (Midden de jaren '80 dus)

De Cyprus was , net als de Manx, GEEN WK-rally :o

NieuwZeeland was met "AWA-Clarion" boven het nr.

Akkoord de Safari was met Marlboro maar hier kon je goed zien dat het niet die rally was

Obi-Jan
14-06-2004, 20:23
Originally posted by vanni
En zijn opgave was te wijten aan een mechanisch probleem, hij was er niet afgevlogen :)

Ik bedoel dat hij op de foto die haarspeld mist... :rolleyes:

Van de Rothmans sponsoring wist ik niet dat dat zo'n uitzondering was, want dat is dus nog wel zichtbaar. Heb daar verder geen aandacht aan geschonken. Tegenwoordig zie ik vaak dat dat soort nummerborden in allerlei klasses door Dekra gesponsord worden, ik nam gewoon aan dat dat toen ook al zo algemeen was.

vanni
14-06-2004, 20:30
Hij mist die haarspeld niet, hij moest hem in 2x nemen.
Ik ken die hairpin & de 4x4's , in die tijd nog in de kinderschoenen , konden niet via de handrem rond die bocht , daar de handrem de 4 wielen blokkeerde. ;)

The Interceptor
14-06-2004, 20:54
Ik heb blijkbaar juist geredeneerd aan de hand van de tip voor de 1e vraag :)
Wegens tijdsgebrek heb ik hier bijna een misser van jewelste gedaan :) :
http://www.automania.co.nz/images/DieCast%20Models/18th%20Scale/British%20Cars/sierra%20race.jpg
Maar die namen leken met niet echt rally-rijders :D al was de foto dan wel de rally-wagen ipv de DTM-wagen

En de tweede, daar heb ik een foto van een fractie van een seconde eerder gevonden, anders had ik er ook niet op gekomen denk.
Maar heb dan ook nog gevonden dat de reden van opgave de remmen waren, misschien daarmee dat hij hier de bocht al niet zo goed neemt ... ?

Sennake
14-06-2004, 21:10
Originally posted by Obi-Jan
Ok, ik zat er helemaal naast en dat is uw fout niet, maar kom mij hier aub niet vertellen dat ik het onzichtbare had moeten zien. :mad:

Eerst en vooral : het is eigenlijk niet mijn taak om jou te vertellen hoe je de oplossing van een vraag tot een goed einde moet brengen.

Maar als je me er op aanpakt geef ik uiteraard repliek. En dan zeg ik : de nummers van de San Remo zijn heel anders dan die van de Tour de Corse en zelfs zonder te kunnen lezen wat erop staat zie je al van ver het verschil tussen de twee. Ik beweer dus niet dat je de tekst moet kunnen lezen om te weten over welke rally het gaat, alleen al aan de vorm en de kleuren van de tekst boven en onder de nummer kon je weten dat het NIET San Remo kon zijn.

Ten bewijze een foto van de Audi tijdens de San Remo 1984 (weliswaar een model maar wel natuurgetrouw). Trouwens, jouw antwoord was "San Remo 1981" en toen bestond deze versie van de Quattro zelfs nog niet...

http://www.scala43.com/scala43/audi/audi-fotosg/audi-sport-quattro-k93b.jpg

I rest my case ;)

Jan
14-06-2004, 21:40
Moeilijke klanten dit jaar hé Sennake :D

jan

Ottooke
14-06-2004, 22:24
Potvolkoffie, die foto van de modelbouw - Audi had ik dus ook gevonden, maar ik heb enkel op het nummer 5 gelet. Dom van mij. Ik heb wel deze foto gevonden:
http://www.audiquattrofan.de/audiquattrofan/audspoaltgrafik/quattrosport/images/saqrallyehb5.jpg
Daar stond helaas geen verdere informatie bij. Ik heb een andere quizzer gevolgd die over een detail in de achtergrond sprak. Ik had het maar beter moeten controleren.
Vraag 15 wist ik echt niet, Blomqvist en Berglund heb ik nog wel, maar de rest niet. Ik dacht dat er ook in de RAC Lombard Rally ook enkele jumps zaten...
Rally is niet mijn ding, ik heb het al eens eerder gezegd. Volgende keer beter :)

JJoris
14-06-2004, 23:09
[QUOTE]Originally posted by Ottooke
[B] Dom van mij. Ik heb wel deze foto gevonden:
[img]

Die foto had ik ook gevonden, maar als de cursor erop stond, kreeg je: Tour de Corse 1985.

@Sennake,

Je hebt gelijk door te zeggen:
"Eerst en vooral : het is eigenlijk niet mijn taak om jou te vertellen hoe je de oplossing van een vraag tot een goed einde moet brengen."

En dan ga je het toch nog uileggen ! ! :no: :frusty:

Ik ben toch blij, ik zit terug in de top 10 :+

Obi-Jan
15-06-2004, 03:06
Ok bon, ik gaan hier efkes uit mijn krammen schieten, want dit slaat toch wel echt alles... :fight:

Originally posted by vanni
Hij mist die haarspeld niet, hij moest hem in 2x nemen.
Ik ken die hairpin & de 4x4's , in die tijd nog in de kinderschoenen , konden niet via de handrem rond die bocht , daar de handrem de 4 wielen blokkeerde. ;)

Mijn beste... even voor de goede verstaander:

Ge hebt hier te maken met de gemiddelde, min of meer geïnformeerde autosport fan. Merk op dat ik een onderscheid maak tussen fan en "fanaat".

Mensen zoals ik herkennen geen bepaalde haarspeld in de Rally van Corsica (merk op dat ik hier dacht dat het om de San Remo Rally ging!).

Zoals ik al zei heb ik in den tijd Walter Rorhl op TV (live rallies volgen zat er toen niet in wegens gebrek aan fondsen en transportmiddelen; nu niet wegens gebrek aan tijd) nooit een drie-punts draai zien maken om een haarspeld te halen. Geloof me, als 13-14-jarige stond ik in dienen tijd zot van dienen auto (zou er nu, mits voldoende besteedbaar inkomen, ook wel ene willen), als ik die ooit een dergelijk maneuver had zien uitvoeren, zou ik me dat heus wel herinneren. Bijgevolg: of dat nu aan hem lag of aan de wagen interresseert me in deze bijzonder weinig. De foto geeft niet de indruk dat hij in één soepele beweging door de bocht gaat en bijgevolg mist de rijder in kwestie in mijn ogen deze haarspeld, einde verhaal. Dank U.

Originally posted by Sennake
Eerst en vooral : het is eigenlijk niet mijn taak om jou te vertellen hoe je de oplossing van een vraag tot een goed einde moet brengen.

Maar als je me er op aanpakt geef ik uiteraard repliek. En dan zeg ik : de nummers van de San Remo zijn heel anders dan die van de Tour de Corse en zelfs zonder te kunnen lezen wat erop staat zie je al van ver het verschil tussen de twee. Ik beweer dus niet dat je de tekst moet kunnen lezen om te weten over welke rally het gaat, alleen al aan de vorm en de kleuren van de tekst boven en onder de nummer kon je weten dat het NIET San Remo kon zijn.

Waarom zegt ge dan, zelfs ten onrechte, waaraan we de rally hadden moeten herkennen? -Gij laat uitschijnen dat er vitale. specifieke informatie met betrekking tot het antwoord in de vraag verscholen zat, terwijl dit eigenlijk niet het geval is. Dat stuit mij wel degelijk tegen de borst.

Dat ge daar achteraf nen draai aan geeft die niks met uw origineel statement te maken heeft is gewoon een uiting van geldingsdrang, naar mijn niet zo bescheiden mening.

Zoals hierboven vermeld, ik ben van mening dat de meer dan gemiddelde autosport fan niet weet hoe een San Remo nummerbord er in de vroege jaren '80 uit zag en dat men van hem/haar niet kan verwachten van dat uit te zoeken. Ik heb dat spandoek van de Rally Club Verona gezien, dat gelinked aan de San Remo (dat was de gemiddelde gemiddelde autosport fan waarschijnlijk niet eens opgevallen), even gezocht, iets plausibels gevonden en daar verder niet over nagedacht, meer kunt ge volgens mij niet van de de gemiddelde deelnemer verwachten.

In feite, mijn gedacht over nen dergelijken openbare quiz is dat de vragen zo danig zijn opgesteld dat alle info, nodig voor het antwoord, in de vraag is verwerkt (en dan niet via een hersenkronkel-hint van 1 bepaald persoon) en dat er over het juiste antwoord niet ene twijfel kan bestaan, zelfs niet door niet-connaisseurs. M.a.w. vragen die enkel een totale autosport-debiel mis kan hebben en dan naar het einde toe één of andere shiftingsvraag inlassen die dan bepaald wie er die reproductie wint. Gij hebt daar een andere visie op en dat respecteer ik tot op zekere hoogte; m.a.w. ik stoor me soms aan het gebrek aan doordachtheid (naar mijn nogmaals onbescheiden mening) in de vraagstelling (niet bij deze vraag, maar soit...).

Kijk, ik doe mee voor de fun, laat daar geen twijfel over bestaan. Anders had ik niet begonnen na een aantal vragen gemist te hebben. Het kan me dus in principe niet schelen wat gij allemaal uitsteekt in het opstellen van die vragen, maar daar laat ik me niet door tegenhouden met betrekking tot commentaar (ik ben de stereotypische Antwerpse moeial). Begrijp mij ook niet verkeerd. Ik kan me best wel een idee vormen van de tijd die ge er in steekt en ik apprecieer echt wel ten volle dat ge dees organiseert, maar een "Oh shit, sorry, dat was niet meer leesbaar in de foto die ik gepost heb." was naar mijn mening iets beter op zijn plaats geweest in dit geval.

Jan.
=---

Obi-Jan
15-06-2004, 03:20
<snip>

Schrijffout zien staan in bovenstaande en verkeerd knoppeke geclickt... bijgevolg extra post. :rolleyes:

Jan.
=---

Sennake
15-06-2004, 07:48
Ik ga de polemiek niet verderzetten. Dit is te gek voor woorden. Ik laat helemaal niets uitschijnen en iedereen lost de vragen op zoals hij zelf wil. De oplossing van een vraag zit niet altijd in de vraag verwerkt, we stellen een vraag en verder trek je je plan. Als je van oordeel bent dat je je tijd verspeelt met onze quiz, hou je er gewoon mee op. Indien je daarentegen de quiz nog wel de moeite vindt, ook goed. Maar hou aub op met onze MOGELIJKE oplossingen te bekritiseren, niemand heeft de waarheid in pacht, en er bestaan wel 50 manieren en denkpistes om een vraag op te lossen. Daar geef ik er één van. Ik begrijp eigenlijk je probleem niet hoor. Wil je dat we ophouden met het opgeven van mogelijke oplossingen? Dat kan ook hoor. We geven gewoon de oplossing zonder meer en ik moet mijn tijd niet verdoen met nutteloze replieken te geven.

Ik ga de vraag stellen aan al onze quizzers zie : vind je dat het opgeven van een mogelijke oplossingswijze (niet noodzakelijk de beste, en zeker niet de enige) tijd- en plaatsverkwisting is? Zeg het ons dan aub en we houden er onmiddellijk mee op!

Graag input jongens!!
Alvast bedankt voor de medewerking.

Sennake
15-06-2004, 07:51
Originally posted by Obi-Jan
Dat ge daar achteraf nen draai aan geeft die niks met uw origineel statement te maken heeft is gewoon een uiting van geldingsdrang, naar mijn niet zo bescheiden mening.

Pardon?????????
Sorry, maar dit vind ik er dus wel over eh. Laat je frustraties in het vervolg achterwege of we zullen er de FAQ eens bijhalen.

Baron
15-06-2004, 08:44
Originally posted by Sennake
Ik ga de vraag stellen aan al onze quizzers zie : vind je dat het opgeven van een mogelijke oplossingswijze (niet noodzakelijk de beste, en zeker niet de enige) tijd- en plaatsverkwisting is? Zeg het ons dan aub en we houden er onmiddellijk mee op!

Graag input jongens!!
Alvast bedankt voor de medewerking.

Ik vind dat jullie uitstekend bezig zijn. Houden zo.
Ik snap die kritiek van Obi-Jan niet. Wat is het probleem?
Alsjeblieft mensen, laat het ons leuk houden. Dit is een spelletje .
Ondanks het feit dat ik in deze tijd van het jaar in chronisch tijdgebrek zit, geniet ik nog steeds met volle teugen van deze quiz. En ik heb de indruk dat dit voor de meeste deelnemers zo is.

Sennake
15-06-2004, 08:47
Originally posted by Obi-Jan
Zoals hierboven vermeld, ik ben van mening dat de meer dan gemiddelde autosport fan niet weet hoe een San Remo nummerbord er in de vroege jaren '80 uit zag en dat men van hem/haar niet kan verwachten van dat uit te zoeken .

Neen? Dan onderschat je onze gemiddelde quizzer schromelijk hoor! Je bent tot niets verplicht, maar ga er niet van uit dat jouw gemakzucht doorgetrokken kan worden naar alle andere deelnemers. Dit is gewoonweg een belediging aan het adres van de 36 andere quizzers.

Nogmaals, jij lost de quiz op zoals je verkiest, maar kom mij niet vertellen wat kan en wat niet kan. Ofwel doe je mee, ofwel geef je er de brui aan. Punt uit.

pompierke
15-06-2004, 09:13
Originally posted by Sennake
Ik ga de vraag stellen aan al onze quizzers zie : vind je dat het opgeven van een mogelijke oplossingswijze (niet noodzakelijk de beste, en zeker niet de enige) tijd- en plaatsverkwisting is? Zeg het ons dan aub en we houden er onmiddellijk mee op!

Graag input jongens!!
Alvast bedankt voor de medewerking. [/B]


Jongens toch AUB, ik geloof dat er slechte verliezers tussen zitten.
Obi Jan, als je zo een kritiek hebt op deze quiz, doe je eigen een plezier en stop ermee!!! :no: :no:

Toch even een antwoordje op vraag 16, als je die foto van Röhrl eens goed bekijkt onder de startnummer van de wagen, dan zie je links en rechts van die tekst "Tour De Corse - met eronder - Rally du France"(dit was dus wel niet leesbaar, maar dat is ook normaal, anders was het te gemakkelijk), 2 logo's staan, als je nu wat foto's vind van rond die jaren, zoals ik, dan had je kunnen zien dat dit de enige rally was waar 2 logo's stonden onder de startnummer en daarvoor moest je niet specifiek zoeken naar Röhrls wagen maar ook naar andere rallywagens die in deze rally mee hebben gereden.

@Sennake: doe zo voort :applaus: en laat je niet opjagen door een paar kleuters.(sorry maar dat is wat ik van sommige hier denk). De tips zo houden, een quiz moet nu éénmaal moeilijk zijn en blijven.

En mensen, ik vind nog altijd dat het een spel is en in een spel is toch nog altijd deelnemen belangrijker dan winnen, maar winnen is natuurlijk leuk :D , ik sta op dit ogenblik er goed voor maar moest ik in de volgende maanden diep wegzakken, zal ik mij er bij neerleggen dat ik niet goed genoeg gezocht heb achter de antwoorden. Ik heb mijn antwoorden tot nu toe redelijk vlug gevonden maar controleer ze misschien nog 10 keer opnieuw via nog andere sites om zeker te zijn van mijn antwoord voor dat ik ze doorstuur.

Beste mensen laat ons met plezier deze quiz verderzetten en niet te veel kritiek uiten want het moet voor onze vriend Sennake plezant blijven, hij steekt er tenslotte toch tijd genoeg.

Ottooke
15-06-2004, 11:16
Een quiz is een spel. En door deel te nemen aan de quiz verbind je je tot het volgen van de spelregels. Die spelregels zijn toch duidelijk genoeg. Dat sommige mensen die spelregels willen veranderen tijdens het spel stemt al tot nadenken...
Misschien voor volgend jaar een contract sturen naar alle deelnemers dat ondertekend moet worden alvorens men mag deelnemen? http://forum.depaddock.eu/images/smilies/nono.gif
De quiz is tot nu toe goed gemaakt en de hersenkronkels zijn geen handleiding tot het oplossen van de vraag. Soms heb ik de tip niet eens door en heb ik toch de juiste antwoorden.
Quizmasters, die zo verder!

The Interceptor
15-06-2004, 12:32
Originally posted by Ottooke
De quiz is tot nu toe goed gemaakt en de hersenkronkels zijn geen handleiding tot het oplossen van de vraag. Soms heb ik de tip niet eens door en heb ik toch de juiste antwoorden.
Quizmasters, die zo verder!

Dat is bij ook al dikwijls zo geweest, enkel nu bij vraag 15 heeft hij me wel in de goede richting geduwd, anders was het eerder een gokje geweest.

Sennake en Werner333 doe zo voort!
Ik vind de quiz echt amusant, te gemakkelijk mag het zeker niet zijn, dan is er uiteindelijk ook niet veel aan he. Bij zo'n moeilijkere vragen, moet ge uiteraard veel zoeken, maar is dat net niet het toffe eraan?
Als ge nu een tijdje zoeken en na wat wikken ene wegen toch het juiste antwoord gevonde hebt, dat geeft zeker een voldoening! En tijdens het zoeken leert ge weer heel veel bij, en dat is (allezinds voor mij) toch de bedoeling van deze quiz, om er mijn autosportkennis wat mee uit te breiden!

JJoris
15-06-2004, 13:39
@ Sennake,

Ik ben volledig akkord met Pompierke

Ik heb al eerder aanvaringen gehad in verband met sommige vragen, vooral bij de eerste vragen. :( Ik ben er mij van bewust dat een quiz in elkaar steken zeer moeilijk is. Na mijn laatste aanvaring heb ik nagedacht over het hele concept, en ik kwam tot de conclusie dat het enkel details waren die me lieten twijfelen. Ik heb dan besloten om verder mee te doen, en vragen en opmerkingen af te wachten van de andere medespelers, en dan zo laat mogelijk mijn antwoorden in te sturen. Dat blijkt nu een goede werkwijze te zijn. Ik begin nu ook beter de moeilijkheid graden te verstaan en in te schatten, het is het eerste jaar dat ik meedoe, en ik moest het spel gewoon worden. ;)

De vragen van de quiz zelf zijn super, goed gevarieerd, de oplopend moeilijkheid vind ik best aangenaam.
Voor amateurs vind ik dat jij en Werner een mega professionele quiz hebben samen gesteld, doe zo voort. :applaus: :worship:

Ik heb veel lol aan deze quiz, en verheug me op de volgende vragen, hoewel ik de vraag 20 totaal niet zie zitten :frusty:, deze gaat potten breken.
En toch vind ik deze fantastisch gevonden. :applaus:

Gewoon verder doen is de boodschap.

@ Obi-Jan

Ik vrees dat je niet meer doet voor de fun, het is zo waarschijnlijk begonnen, maar in het spel ben je dat toch ergens verloren. Persoonlijk ben ik ook begonnen voor de fun, en snel wilde ik deze quiz winnen, maar door even na te denken, kwam ik toch tot de conclusie dat winnen niet echt het belangrijkste was. Door het zoeken, lezen, en sommige oplossingen te vinden, leer je veel, fijne herinneringen komen terug, en dat is toch ook wel tof, winnen is niet alles.
Als je echt bij je standpunt blijft, dan vind ik ook dat je dan maar beter kan stoppen, dan zuur verder te blijven mee doen. :(

FleaBite
15-06-2004, 15:57
Het is nu het tweede jaar dat ik aan de quiz meedoe (het jaar ervoor hield ik het bij het helpen van mijn broer - met succes trouwens, want hij heeft die editie gewonnen ;) ), en ik zou echt geen verbeteringen kunnen bedenken. De vragen zijn super. De tips zijn soms hulpjes, soms zeggen ze me niks. Maar keer op keer vind ik ze zó goed gevonden wanneer Guy ze uitlegt.

Dan nog iets over de "meedoen is belangrijker dan winnen"-stelling. Ik vind dat je in gelijk welke competitie waarin je meedoet, je met winst als doel meedoet. Maar in elke competitie is fairplay en een goede spirit belangrijk, dus laten we het asjeblieft een beetje gezellig houden.

Absoluut niks aan het formaat veranderen dus, a.u.b. En voor wie er problemen mee heeft, is er maar 1 oplossing: niet meedoen.

Megane
15-06-2004, 16:50
Een vraagje:

Sinds wanneer is de lithografie verandert in een goede koe??
Ik heb hier nergens iets van vernomen, anders had ik bij de laatste vraag die n wel weggelaten in mijn antwoord van de co-piloot.

Sennake keep up the nice works. ( ik heb er al enkele uren aan versleten maar het werk verslavent. :gas:

Mark
15-06-2004, 18:36
@ obi-jan

:no:

HHugo
15-06-2004, 18:46
Ik denk dat hier iemand het punt van de hele quiz mist.

Ik ben er zeer trots op dat ik 2 jaar geleden de quiz heb kunnen winnen - als gemiddelde autosportfan - tegen medequizzers die ongetwijfeld een beter parate autosportkennis hebben als ik.

Neen, ik heb die toen zeker niet gewonnen door even iets te zoeken dat plausibel lijkt en dat maar als antwoord op te sturen. En kijk, 2 jaar later heb ik al heel wat bijgeleerd op gebied van autosport-geschiedenis. (en hoe je optimaal Google gebruikt)

En dat is net het leuke aan deze quiz, je moet een stap verdergaan, zoeken op de details en daardoor kom je heel wat te weten waar je anders nooit aandacht zou aan besteed hebben.

Merci Sennake en Werner voor het werk dat jullie alweer gepresteerd hebben voor deze quiz, en laat jullie niet neerhalen door de ongepaste frustraties van enkelingen. Doe zo verder! :gas:

AlainH
15-06-2004, 20:13
Originally posted by Sennake

Ik ga de vraag stellen aan al onze quizzers zie : vind je dat het opgeven van een mogelijke oplossingswijze (niet noodzakelijk de beste, en zeker niet de enige) tijd- en plaatsverkwisting is? Zeg het ons dan aub en we houden er onmiddellijk mee op!

Graag input jongens!!
Alvast bedankt voor de medewerking.


Bedoeling is dacht ik dat op het einde van de quiz, er 1 iemand is die net iets beter was dan de 36 anderen, en die verdient dan ook de hoofdprijs.
Ik kan enkel zeggen, dat ik de quiz heel goed vind, dat ik heel graag het opzoekingswerk verricht ( hierdoor veel bijleer ) en dat als mijn antwoord verkeerd was, ik zeker het juiste wil weten, EN ook wel graag weet hoe ik er wel had moeten opkomen, waar ik verkeerd ben gegaan...
Conclusie : opgeven van een mogelijke oplossingswijze is GEEN tijd- en plaatsverkwisting naar mijn persoonlijke mening.

Jan
15-06-2004, 21:11
Sennake en Werner, never change a winning team.
De formule, de beperkte bedenktijd, de geflipte tips,....ik voel er mij volledig in thuis.

En dan nog iets, ik mag dan momenteel op een gedeelde eerste plaats staan, mijn ambitie is niet zozeer de quiz te winnen, maar mijn kennis van autosport zoveel mogelijk aan te vullen en de verloren stukjes uit het verleden weer op hun plaats in mijn geheugen te stockeren. Dat is uiteindelijk nog waardevoller dan de prijzen die er te winnen vallen (zonder daar afbreuk aan te willen doen). Daarom betreur ik de beslissing van oa. Huudo om niet verder deel te nemen omdat hij door omstandigheden, waar we uiteindelijk allemaal wel eens mee te kampen hebben, zijn winstkansen ziet verminderen.

Efficiënt googlen, vijfmaal dubbelchecken, op alle details letten en je vooral niet laten afleiden door foute spandoeken, maffieuze Russen of Italianen die denken verstand te hebben van Lancia's 037. Mexicanen daarentegen kan je maar beter te vriend houden ;)

jan, die al het oorsmeer heeft verwijderd om zich volledig te kunnen concentreren op vraag 20

Guy
15-06-2004, 21:23
Sennake en Werner.

Er bestaat zoiets als: "met kritiek moet je leren leven......"

Proficiat met de quiz en al jullie werk en zelf doe ik mee omdat het mij de mogelijkheid geeft om momenten van vroeger terug te beleven en om al die stapels tijdschriften die hier nog liggen, ook nog eens nuttig te gebruiken.
Het gevoel dat er door je heen gaat als je in oude nummers opzoekingen doet , daar doe je het voor !!!!

Indien anderen niet akkoord gaan met de manier waarop de quiz wordt gevoerd, zijn ze vrij om af te haken !

Superdiesel
15-06-2004, 22:05
Dit is het eerste jaar dat ik deelneem aan de kwis en het bevalt me wel.
Vraag 15 had ik volledig juist, totaal buiten verwachting omdat ik daar eigenlijk niets over gevonden had.

En ik vind het dus wel leuk als er bij de antwoorden ook gepost word hoe je eventueel het antwoord kon vinden. Zo leer ik iets bij, soms had ik het op dezelfde manier gevonden.
Bij vraag 16 bv. had ik wel het jaar juist, omdat ik foto's uit 84 en 85 van de Audi heb vergeleken, en het 84 model is niet hetzelfde als dat van 85.

Obi-Jan
16-06-2004, 01:17
Mijn excuses aan de moderatoren, maar ik ga toch nog even een paar puntjes op de i zetten.

Originally posted by Sennake
Ik ga de polemiek niet verderzetten. Dit is te gek voor woorden.

Nee, maar ge betrekt er wel de rest van de quizzers bij om op mijn kap te zitten. Heel leuk... :mad:

Ik laat helemaal niets uitschijnen en iedereen lost de vragen op zoals hij zelf wil. De oplossing van een vraag zit niet altijd in de vraag verwerkt, we stellen een vraag en verder trek je je plan. Als je van oordeel bent dat je je tijd verspeelt met onze quiz, hou je er gewoon mee op. Indien je daarentegen de quiz nog wel de moeite vindt, ook goed. Maar hou aub op met onze MOGELIJKE oplossingen te bekritiseren, niemand heeft de waarheid in pacht, en er bestaan wel 50 manieren en denkpistes om een vraag op te lossen. Daar geef ik er één van. Ik begrijp eigenlijk je probleem niet hoor.

Nee, da's duidelijk... kom ik dadelijk op terug.

Ik los de vragen idd. op mijn eigen manier op, ttz. ik ga niet tot in het oneindige zoekn/uitpluizen als ik geen inspiratie, tijd of zin om verder te zoeken heb en ik kan met de consequenties leven. Ik dacht dat ik dat duidelijk gemaakt had.

Ik had misschien beter mijn visie op dit soort quiz beter niet gepost want dit schijnt door velen verkeerd begrepen te zijn als zijnde een staatsgreep op de Paddock Quiz, terwijl het eerder als duiding bedoeld was van hoe ik de quiz benader en waarom ik het soms (allez, meestal :D) niet kan laten van jou te plagen over de vragen/tips.

Wil je dat we ophouden met het opgeven van mogelijke oplossingen? Dat kan ook hoor. We geven gewoon de oplossing zonder meer en ik moet mijn tijd niet verdoen met nutteloze replieken te geven.

Ik ga de vraag stellen aan al onze quizzers zie : vind je dat het opgeven van een mogelijke oplossingswijze (niet noodzakelijk de beste, en zeker niet de enige) tijd- en plaatsverkwisting is? Zeg het ons dan aub en we houden er onmiddellijk mee op!

Ik wil U nergens mee doen stoppen, daar niet van.

Afgezien van de huidige discussie, mijn mening over het "d'office" posten van oplosmethoden: voor mij moet ge U niet meer werk aan de hand doen dan dat ge al doet met de vragen/antwoorden/scores.
Afhankelijk van hoe zwaar ik op een antwoord gezocht en al dan niet gevonden heb, ben ik soms wel nieuwsgierig naar wat het beslissende detail in een bepaalde foto was, maar dat kan ik dan nog altijd vragen. Niet doen, dus. (aan de andere antwoorden te zien daalt bij deze mijn populariteit nog verder :D).

Originally posted by Sennake
Pardon?????????
Sorry, maar dit vind ik er dus wel over eh. Laat je frustraties in het vervolg achterwege of we zullen er de FAQ eens bijhalen.

Staat daar in dat ik geen onbescheiden meningen mag hebben? :p

Ok, even resumeren: jij post "We hebben de foto zelfs niet "bewerkt" en kijk maar eens goed onder het nummer 5 : "Tour de Corse" staat er..."

Ik denk onmiddelijk "gelul, dat staat helemaal niet in die foto" (ik download die en speur die ook door middel van ACDSee vergroot af... zo lui ben ik nu ook weer niet). Dubbelcheck... "yup, staat er niet; zou ik er een opmerking over maken?". -"Best wel, misschien dat Guy er niet bij nagedacht heeft dat hij met te resizen of een properder foto te nemen (jouw detailfoto heeft wat moirée effect van de scan), informatie waar hij van uit gaat dat ze er in zit, uitgewist heeft."

Zo gedacht, zo gedaan en gij komt terug met "Eerst en vooral : het is eigenlijk niet mijn taak om jou te vertellen hoe je de oplossing van een vraag tot een goed einde moet brengen.

Maar als je me er op aanpakt geef ik uiteraard repliek. En dan zeg ik : de nummers van de San Remo zijn heel anders dan die van de Tour de Corse en zelfs zonder te kunnen lezen wat erop staat zie je al van ver het verschil tussen de twee."

Dat schiet mij op drie niveau's het verkeerde keelgat in:

1) het is inderdaad niet aan U van mij te dicteren van hoe ik een vraag zou moeten oplossen en of welke basiskennis ik zou moeten bezitten om aan de quiz mee te doen.

2) Ge praat naast de zaak. Gij beweert in uw antwoord dat Tour de Corse woordelijk in de foto staat, ik zeg dat dat niet zo is. Dat de vorm van de borden anders is doet in deze niet ter zake. Ik kan er ook niet aan doen, dat gij niet post wat ge eigenlijk bedoelt.

3) ik krijg de indruk (niet alleen van jou) dat ik te dom en te lui geacht wordt om aan de quiz mee te doen (in dit opzicht zit een verdere post mij ook niet lekker, dadelijk meer).

Bon, ik schiet dus uit mijn krammen en post o.a. mijn benadering om aan te geven dat het hier niet om een geval van "achterlijk en lui" gaat, maar om een verschil in visie (waar ik dan ook nog eens vrede mee heb dat het in mijn nadeel uitdraait) en dan volgt er dit...

Originally posted by Sennake
Neen? Dan onderschat je onze gemiddelde quizzer schromelijk hoor! Je bent tot niets verplicht, maar ga er niet van uit dat jouw gemakzucht doorgetrokken kan worden naar alle andere deelnemers. Dit is gewoonweg een belediging aan het adres van de 36 andere quizzers.

Nogmaals, jij lost de quiz op zoals je verkiest, maar kom mij niet vertellen wat kan en wat niet kan. Ofwel doe je mee, ofwel geef je er de brui aan. Punt uit.

Om kort te gaan: ik ben letterlijk ontploft toen ik dit las, maar dit keer heb ik gewacht tot ik het wat meer onder controle had om te antwoorden.

Primo: ik heb het hier niet over het zooitje wandelende encyclopediën en zoekrobotspecialisten dat deze quiz bevolken (neem dit aub niet verkeerd op, ik heb gewoon vaak de indruk dat sommigen op een ander internet surfen dan ik gezien de extra info en fotos die ze weten op te duiken...), maar over de gemiddelde persoon die aan prijsvragen op internet meedoet.

Secundo: draai dat argument eens om... het is even beledigend om te lezen dat het "ongelofelijk is dat ge dit bepaalde detail niet weet".

Maar, sans rancune, ik ga gewoon door zoals ik bezig ben.

En voor de degenen die meenden mij te moeten terechtwijzen uit solidariteit met Guy: een welgemeend "up yours".

Dank U,

Jan.
=---

Sennake
16-06-2004, 07:40
Bon, ik ga nog één keer een poging doen om tekst en uitleg te verschaffen, en daarna geef ik er de brui aan. Ik steek verdorie meer werk in deze posts dan aan de quiz zelf.

Toen ik de vragen opstelde en de hiermee gepaard gaande foto's inscande gebruikte ik een resolutie die niet te hoog is om de server niet nodeloos te belasten en het uploaden van de quiz-foto's niet langer te laten duren dan nodig is.

Wist ik veel dat de tekst onder de nummer van belang was, hoe kon ik nu weten dat vele quizzers de juiste Audi zouden verwarren met die van de San Remo 1984? Dus die tekst was inderdaad niet leesbaar, wat niet betekent dat de Audi op de foto identiek was aan die van de San Remo : als je de 2 naast elkaar legt kan je het onderscheid duidelijk zien. Hierover bestaat (denk ik toch) geen discussie.

Maar toen ik gaandeweg steeds meer foute "San Remo" antwoorden binnenkreeg ben ik gaan zoeken naar een foto van die Audi omdat ik ook wel eens wou weten hoe die eruit zag als er zoveel quizzers met die oplossing komen aandraven. En tegelijkertijd heb ik de originele Tour de Corse foto ingescand onder hogere resolutie omdat het mij wel leuker en leerrijker voor jullie leek dat ik zou laten zien wat er werkelijk onder die nummer staat dan gewoonweg zeggen : dat staat eronder, geloof ons maar.

Ik heb dan die hogere resolutie-foto uitvergroot om de tekst leesbaar te maken en te bewijzen dat er wel degelijk "Tour de Corse" onder staat. Daarmee beweer ik niet dat het volstond om de opgegeven foto uit te vergroten om de oplossing te vinden, daar wou ik gewoon mee aantonen dat er wel degelijk een verschil bestaat tussen de juiste Audi en de San Remo Audi, en ik vertel er meteen op een didactisch verantwoorde manier bij wat er nu eigenlijk op de juiste Audi te lezen stond. Meer hoef je daar niet achter te zoeken.

Nog 3 zaken moeten me van het hart :

1) In de FAQ staat inderdaad nergens dat je je mening niet mag verkondigen, maar er staat wel dat je geen persoonlijke aanvallen op andere personen mag doen, en "uiting van geldingsdrang" ervaar ik als zeer pijnlijk en totaal onverwacht, zeker in een quiz-thread waarin ik altijd probeer om voor iedereen zo rechtvaardig mogelijk te zijn en het iedereen naar zijn zin te maken.

2) Van alle quizzers die een fout "San Remo" antwoord opgegeven hebben ben jij wel de enige die eigenlijk geen recht van spreken heeft i.v.m. een mogelijke verwisseling met de San Remo Audi van 1984, want je geeft als enige 1981 op als jaartal.

Toen zag de Audi er zo uit :

http://www.urquattro.at/images/rallye/fzggr4.jpg

De korte versie van de Audi Quattro bestond toen nog niet eens, dus de discussie over het leesbaar zijn van de tekst onder de nummer doet niets terzake : de wagens zijn op zich al verschillend!

3) Ik denk dat jij ongeveer de enige bent die deze quiz op een andere manier bekijkt als de andere quizzers : wat jij een "zooitje wandelende encyclopediën en zoekrobotspecialisten" noemt, noem ik "gemotiveerde leergierige mensen die tot het uiterste gaan om het juiste antwoord te vinden". Hiermee tracht ik zeker geen stroop aan de kin van de andere quizzers te smeren, maar dat is wel de uitgangspositie vanwaar we de quiz 4 jaar geleden opgestart hebben : door deel te nemen aan de quiz leer je iets bij. Ik denk dat jij het meer ziet als "eens kijken wie de beste parate kennis heeft". Dat is dus niet de bedoeling van deze quiz. Dat zal wél de bedoeling zijn van onze live-quiz die we in de toekomst plannen om eens te organiseren in "Wheels". Maar daarover later meer.

Hopelijk wordt hiermee het incident afgesloten...