PDA

View Full Version : 2004 Usgp


sledge
18-06-2004, 12:28
Straks de eerste vrije training, met opnieuw Pantano aan het stuur van een Jordan. Blijkbaar zijn de problemen uit de weg geruimd, zodat hij opnieuw welkom is.
Kan BAR eindelijk voor de overwinning gaan, of word het weer Schumacher?

AlesiRed27
18-06-2004, 19:08
Vrije training is bezig en wat ziet men daar onderaan..??!!

Leinders momenteel sneller dan Bruni, Pantano en Baumgartner, en nagenoeg evensnel dan Heidfeld??

:confused: :D

The Interceptor
18-06-2004, 21:22
De eerste training daarstraks was al ff stilgelegd doordat Bruni ergens stilstond.
Nu ook al rood in de 2e sessie, nadat Sato een aanrijding had met Massa in de 1e bocht!
We zien wel heel snelle Toyota's valt me op, voor de moment zelfs Zonta snelste in training 2, Panis en Da Matta respectievelijk 8e en 9e

marcel
18-06-2004, 21:57
en leinders weer sneller voorlopig dan Pantano, Bruni en Boomdinges

The Interceptor
18-06-2004, 22:19
Als ik zo wat foto's op f1racing.nl bekijk, valt er me wel iets op:

Ferrari & Jordan rijden zonder tabaksreclame
B-A-R en Renault met tabaksreclame ...

'k dacht eerst dat er daar ook in Amerika een verbod is, maar 't is dan blijkbaar puur uit respect!

En wie zegt er dat F1 niet populair is in Amerika?

(foto van gisteren (donderdag)) Waarom kan zoiets niet op de donderdag in spa :(
http://www.f1racing.nl/nl/photo.php/large/29989.jpg

pipo
18-06-2004, 23:04
Originally posted by The Interceptor
Als ik zo wat foto's op f1racing.nl bekijk, valt er me wel iets op:

Ferrari & Jordan rijden zonder tabaksreclame
B-A-R en Renault met tabaksreclame ...

'k dacht eerst dat er daar ook in Amerika een verbod is, maar 't is dan blijkbaar puur uit respect!



In Amerika mag er maar 1 team tabaksreclame maken , dus moeten Ferrari en Jordan hun reclame erafdoen want er rijden al teams rond met die reclame ginder.

smiley
19-06-2004, 21:44
quali...

1. R. Barrichello Ferrari 01.10,223 -
2. M. Schumacher Ferrari 01.10,400 + 0.00,177
3. T. Sato BAR-Honda 01.10,601 + 0.00,378
4. J. Button BAR-Honda 01.10,820 + 0.00,597
5. J. Montoya Williams-BMW 01.11,062 + 0.00,839
6. R. Schumacher Williams-BMW 01.11,106 + 0.00,883
7. K. Räikkönen McLaren-Mercedes 01.11,137 + 0.00,914
8. O. Panis Toyota 01.11,167 + 0.00,944
9. F. Alonso Renault 01.11,185 + 0.00,962
10. M. Webber Jaguar-Cosworth 01.11,286 + 0.01,063
11. C. da Matta Toyota 01.11,691 + 0.01,468
12. D. Coulthard McLaren-Mercedes 01.12,026 + 0.01,803
13. C. Klien Jaguar-Cosworth 01.12,170 + 0.01,947
14. G. Fisichella Sauber-Petronas 01.12,470 + 0.02,247
15. F. Massa Sauber-Petronas 01.12,721 + 0.02,498
16. N. Heidfeld Jordan-Ford 01.13,147 + 0.02,924
17. G. Pantano Jordan-Ford 01.13,375 + 0.03,152
18. G. Bruni Minardi-Ford 01.14,010 + 0.03,787
19. Z. Baumgartner Minardi-Ford 01.14,812 + 0.04,589
20. J. Trulli Renault ohne Zeit -

Barrichello is ook eens aan de beurt :p

yvdp
19-06-2004, 21:57
om 22u15 zijn de kwalificaties te zien op la une of la deux, weet het niet meer zeker
het is natuurlijk een uitgestelde uitzending :)

gouwyf
20-06-2004, 09:27
Nu staat er is een andere Ferrari dan die van Schumacher op pole, en nog niemand die daar iets over te vertellen heeft ? Misschien eens raden welke Ferrari straks eerst weg is ? :D

Of welk maneuver Sato vandaag zal uitvoeren ? :fight:

airco
20-06-2004, 12:09
==> sluit aan bij reeds bestaande thread ...

threads samengevoegd

yvdp
20-06-2004, 12:19
Als ik zo weer naar de tijden van de minardi boys kijk, zie ik dat Baumgartner weer 8tienden van een seconde trager is dan Bruni... En het gaat al niet meer zo goed tussen minardi en de Hongaar. Mjah, blijven hopen hé voor Bas

Scapa
20-06-2004, 14:13
Originally posted by gouwyf
Of welk maneuver Sato vandaag zal uitvoeren ? :fight:

De twee Ferrari's eruit knallen zou leuk zijn :D

sledge
20-06-2004, 14:31
Of Schumacher :D
Als Rubens dan wint, staat hij maar 6 punten niet meer achter Schumi.

Een mens mag dromen hé ;)

Nicki_Mks
20-06-2004, 15:18
Go Rubinho!!! :D :D

AlesiRed27
20-06-2004, 15:43
DE vraag is natuurlijk... Mag de Rubens koersen?

sledge
20-06-2004, 16:16
Naar het schijnt is er een persbericht verschenen waarin staat dat hij z'n kans mag gaan. Ik heb het wel nog niet gezien, en dan nog, is het waar?

*edit*

Ross Brawn
They can race freely and the strategies will be open between the two drivers," said Ferrari technical director Ross Brawn. "They will each know what the other is doing and apart from making sure they don't knock each other off, it looks like we are going to have a good race."

marcel
20-06-2004, 16:20
mja, toch maar onthouden:

wat jef zegt is niet altijd wat jef doet, he...

we zullen wel zien rond 20u30...

sledge
20-06-2004, 16:24
Originally posted by marcel
mja, toch maar onthouden:

wat jef zegt is niet altijd wat jef doet, he...

we zullen wel zien rond 20u30...

Zeker, het is van zoveel factoren afhankelijk. Rubens zijn tankinstallatie kan haperen, ze kunnen een band vergeten in de pits...
Er kan vanalles gebeuren :D ;)

Nicki_Mks
20-06-2004, 17:18
Voor de mensen die op VRT kijken wordt het in elk geval een spannende avond. Volgens het TV-programma duurt de F1 tot 20:20. Hopelijk hebben ze Schumacher gemaild om te vragen dat hij er wat vaart achter steekt...

DamonHill
20-06-2004, 17:22
Originally posted by sledge
Ross Brawn
They can race freely

Engelse humor :D

sledge
20-06-2004, 19:35
Dit ziet er niet goed uit...
Schandalig hoelang het duurde eer er iemand bij Ralf was....

Wimanna
20-06-2004, 19:37
Originally posted by sledge
Dit ziet er niet goed uit...
Schandalig hoelang het duurde eer er iemand bij Ralf was....

Idd, duurde ontzettend lang, oke, hij stond op een gevaarlijke plaats, maar het was te lang.

Ik vrees een beetje voor de rug :(

Wimanna
20-06-2004, 19:43
Blijkbaar is alles toch ok met Ralf, gelukkig :)

Scapa
20-06-2004, 20:11
Rare GP...

Wat ik niet snap: hoe kan het dat Schumi als eerste terug op de baan komt nadat hij is binnengeweest tijdens de SC-procedure? De BAR's waren toch niet zover achter en zij kwamen niet binnen...

marcel
20-06-2004, 20:32
soit, de F1-stewards hebben voor mij vanaf vandaag afgedaan... sinds wanneer mag je voor de start niet meer van wagen veranderen, als uw wagen blokkeert? :mad: en waarom moeten ze met zo'n beslissing wachten tot Montoya goed in wedstrijd komt, en er nog maar een 20-tal ronden te gaan zijn? kwam de overwinning van schumacher in het gedrang misschien? :mad: :mad: :mad:

Nicki_Mks
20-06-2004, 21:11
Aangezien er toch geen F1 meer op TV is, hier reeds mijn impressies. Vooreerst uiteraard veel beterschap voor Ralf, laat ons hopen dat het niet al te erg is...

Om het overzicht te behouden, heb ik mijn samenvatting chronologisch gemaakt.

* De prestart: ik ken de reglementen niet goed genoeg om te weten of Montoya iets illegaals gedaan heeft, maar goed, op dat moment nog niets wereldschokkends.
* Tijdens de start liet Schumacher nog eens zijn arrogante zelf zien: Sato zat bijna in de omheining.
* Dan het eerste schandaal van de race. Bij mijn weten is een Safety Car procedure pas voorbij als de leider over de streep gaat. Schumacher haalt Barrichello duidelijk in <b>voor</b> de streep. Op RAI gaf Ferrari na de race zelf toe dat op de streep het verschil 0,0 s bedroeg.
* Dan een schokkend moment. Ralf gaat er enorm zwaar af, en er gebeurt niets. Eén gele vlag. Voor meer dan 30 seconden. Beste heren van de FIA, als een F1-wagen aan weer dan 300 km/u in een onbeschermde betonnen muur knalt kan dat erge gevolgen hebben. Dat is best een rode vlag waard. Ik denk dat niemand de marshals kan verwijten dat ze anders niet reageren, tenzij ze een tweede Kyalami willen.
* Nog meer shock tijdens de Safety Car. Michael Schumacher rijdt voorbij zijn op dat moment zwaar gewond gewaande broer alsof het iemand betreft die hij van haar noch pluimen kent.
* Nog meer controverse: zoals Scapa reeds terecht opmerkte, wil iemand mij even uitleggen hoe iemand die 5s voorsprong heeft een pitstop kan maken en nog steeds leiden? Volgens mij is hier hetzelfde gebeurd als in de Spa Euro Race, maar dan in de andere richting...
* Toen de RTBF er enkele seconden tussenuit ging voor reclame, zapte ik naar Sporza. Dat had ik beter niet gedaan, want het was niet goed voor mijn mentale gezondheid. Terwijl Ralf Schumacher in allerijl naar het ziekenhuis gebracht werden, vonden de commentatoren er niets beter op dan te grappen dat "die ziekenwagen ook een paar rondjes ging rijden".
* Een half uur later kwam mijn voorspelling trouwens uit: om 20:20 stipt was het gedaan op de VRT, en er is naar mijn weten geen heruitzending voorzien. Op de RTBF ging men door tot <b>30 seconden</b> voor de aftrap, op Sporza is een half uur gezever blijbaar belangrijker...
* Dan het hoogtepunt van de GP: voor het eerst in 5 jaar valt Barrichello zijn heer en meester aan. Van mij had hij hem er mogen afduwen, ik ben zelfs van mening dat het de fout van auto nr. 1 geweest was. Na het incident durfde Rubens blijbaar niet meer... Zou hij bedreigd zijn?
* Dan kwam de klap op de vuurpijl: Montoya wordt gediskwalificeerd omwille van onduidelijke redenen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is dat hij een goed verstopt reglement heeft overtreden, maar ik vond het inhalen onder SC van Schumacher toch wat erger... Maar ja, de kans dat Schumacher gestraft wordt is kleiner dan die dat Dutroux een voorwaardelijke straf krijgt...
* Tenslotte, voor diegenen die het podium meegepakt hebben dankzij RAI, even dit: Schumacher mag dan misschien niet gejuicht hebben in 1994, maar vandaag was aan <b>niets</b> te zien dat deze overwinnning anders was dan anders. Zelfs de champagne ontbrak niet. Hill was dan toch verkeerd. Schumacher is geen machine i.p.v. mens, maar wel een harteloos schepsel.

Conclusie: zoals steeds corruptie ten top, dit keer zelfs ten koste van de veiligheid van een piloot. Voor mij hoeft het niet meer, ik ga geen elektriciteit meer verspillen aan mijn videorecorder als ik deze zomer tijdens een GP op Zolder ben...

Edit: op Sporza is 1 uur na de finish het enige commentaar over het verschrikkelijke ongeluk van Ralf het volgende:
<i>Ralf Schumacher crashte zwaar maar lijkt oké.</i>
Het is de laatste zin van een artikel onder de titel <i>Michael Schumacher maakt er een saaie boel van</i>. Ralf had misschien op slag dood moeten zijn om het nieuws te halen...

Lambo
20-06-2004, 21:37
"* De prestart: ik ken de reglementen niet goed genoeg om te weten of Montoya iets illegaals gedaan heeft, maar goed, op dat moment nog niets wereldschokkends.
* Tijdens de start liet Schumacher nog eens zijn arrogante zelf zien: Sato zat bijna in de omheining.
* Dan het eerste schandaal van de race. Bij mijn weten is een Safety Car procedure pas voorbij als de leider over de streep gaat. Schumacher haalt Barrichello duidelijk in voor de streep. Op RAI gaf Ferrari na de race zelf toe dat op de streep het verschil 0,0 s bedroeg.
* Dan een schokkend moment. Ralf gaat er enorm zwaar af, en er gebeurt niets. Eén gele vlag. Voor meer dan 30 seconden. Beste heren van de FIA, als een F1-wagen aan weer dan 300 km/u in een onbeschermde betonnen muur knalt kan dat erge gevolgen hebben. Dat is best een rode vlag waard. Ik denk dat niemand de marshals kan verwijten dat ze anders niet reageren, tenzij ze een tweede Kyalami willen.
* Nog meer shock tijdens de Safety Car. Michael Schumacher rijdt voorbij zijn op dat moment zwaar gewond gewaande broer alsof het iemand betreft die hij van haar noch pluimen kent.
* Nog meer controverse: zoals Scapa reeds terecht opmerkte, wil iemand mij even uitleggen hoe iemand die 5s voorsprong heeft een pitstop kan maken en nog steeds leiden? Volgens mij is hier hetzelfde gebeurd als in de Spa Euro Race, maar dan in de andere richting...
* Toen de RTBF er enkele seconden tussenuit ging voor reclame, zapte ik naar Sporza. Dat had ik beter niet gedaan, want het was niet goed voor mijn mentale gezondheid. Terwijl Ralf Schumacher in allerijl naar het ziekenhuis gebracht werden, vonden de commentatoren er niets beter op dan te grappen dat "die ziekenwagen ook een paar rondjes ging rijden".
* Een half uur later kwam mijn voorspelling trouwens uit: om 20:20 stipt was het gedaan op de VRT, en er is naar mijn weten geen heruitzending voorzien. Op de RTBF ging men door tot 30 seconden voor de aftrap, op Sporza is een half uur gezever blijbaar belangrijker...
* Dan het hoogtepunt van de GP: voor het eerst in 5 jaar valt Barrichello zijn heer en meester aan. Van mij had hij hem er mogen afduwen, ik ben zelfs van mening dat het de fout van auto nr. 1 geweest was. Na het incident durfde Rubens blijbaar niet meer... Zou hij bedreigd zijn?
* Dan kwam de klap op de vuurpijl: Montoya wordt gediskwalificeerd omwille van onduidelijke redenen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is dat hij een goed verstopt reglement heeft overtreden, maar ik vond het inhalen onder SC van Schumacher toch wat erger... Maar ja, de kans dat Schumacher gestraft wordt is kleiner dan die dat Dutroux een voorwaardelijke straf krijgt...
* Tenslotte, voor diegenen die het podium meegepakt hebben dankzij RAI, even dit: Schumacher mag dan misschien niet gejuicht hebben in 1994, maar vandaag was aan niets te zien dat deze overwinnning anders was dan anders. Zelfs de champagne ontbrak niet. Hill was dan toch verkeerd. Schumacher is geen machine i.p.v. mens, maar wel een harteloos beest.

Conclusie: zoals steeds corruptie ten top, dit keer zelfs ten koste van de veiligheid van een piloot. Voor mij hoeft het niet meer, ik ga geen elektriciteit meer verspillen aan mijn videorecorder als ik deze zomer tijdens een GP op Zolder ben..."

Sorry, maar voor mij is dit de versie van een anti-schumacher iemand...

*punt1: Ik denk toch dat het duidelijk was dat Montoya zelf twijfelde... In de box, uit de box en dan tenslotte toch weer in de box. En dat terwijl Thierry Tassin op RTBF2 (voor mij DE referentie) toen al zei: dit mag niet. Je moet uit de wagen stappen 15 seconden voor de start van de opwarmronde om nog te mogen starten in de reservewagen!
*punt2: er mag eenmaal van de rijlijn afgeweken worden, dusja.. en Sato zat er niet naast, maar achter. Ik neem dan trouwens aan als je dit erg vindt, dat Alonso zeker zou gedisqualificeerd worden voor zijn start?
*punt3: als het verschil 0.0s is, dan ligt schumacher niet voor Barrichello, dus heeft hij hem ook niet voor de lijn ingehaald... Logisch nadenken kan toch zo simpel zijn nietwaar...
*punt4: ik zag direct een safetycar, of niet?
*punt5: Wat wil je dan in godsnaam dat hij doet pipo? Stoppen? hem eruit halen? daarvoor zijn er dokters of niet soms?
*punt 6: ja vreemd, maar daarom zal het meteen maar een frauduelus manoever zijn nietwaar...
*punt7: Volkomen gelijk :)
*punt8: Nog meer gelijk! RTBF2 roelt toch zo zwaar
*punt9: mooi manoeuvre, zelfs beetje riskant, maar goed voor de geloofwaardigheid van het team. Maar barrichello is intelligent genoeg om te weten waar de grens ligt. Vergeet trouwens niet dat RB zelf nog volop strijd voor de titel
*punt10: zie mijn eerste punt ;)
*punt11:Ralph is bij mijn weten niet dood é. En ik denk dat MS veel meer op de hoogte zal zijn van wat er met hem scheelt dan wij

Oneliner
20-06-2004, 21:46
Hoe kunt gij nu zien dat schumacher deed aslof hij ralf van haar noch pluim kende???
Nu ni overdrijven ook ni.
Ok het was een merkwaardige race maar gez moet geen dingen zoeken die er niet waren é.

Mistery
20-06-2004, 21:46
--> *punt3: als het verschil 0.0s is, dan ligt schumacher niet voor Barrichello, dus heeft hij hem ook niet voor de lijn ingehaald... Logisch nadenken kan toch zo simpel zijn nietwaar...


Het kwam dus op een zeer geringe afstand aan, maar het elektronische oog van de tijdwaarneming gaf dus wel Schumacher als eerste aan bij die passage... Naar de letter van de wet had hij dus een "stop and go" moeten krijgen voor inhalen onder geel. De SC situatie eindigt niet enkele decimeter voor de finishlijn, wel OP de finishlijn...
Zelfs "Die Hard Schumi fan" Gilles merkte dit zelf op...

Gilles
20-06-2004, 21:50
Inderdaad Mistery ... Mijn post op een ander forum:

We kregen waar sommigen al zo lang voor zaagden. MS werd aangevallen door Barrichello. MS pareert de aanval, en WOPLA, MS rijdt niet fair. RB wilt de aanvaller zijn, dan wordt hij als een aanvaller behandelt. Easy game?

Bij iets anders heb ik wel mijn bedenking. MS werd als 1ste aangeduid bij het ingaan van de ronde na de SC. Dat betekent dat hij RB is voorbijgegaan voor het einde van de SC periode, want die stopt pas bij het overschrijden van de witte lijn. Inhalen onder safety-car is toch verboden???

GLPK Racing kreeg voor ongeveer hetzelfde feit een stop & go penalty tijdens de Spa Euro Race. Bert Longin zag de safety-car binnenrijden in de Source, en hij haalde een achterligger in, voor de streep. Nu vraag ik mij af ... Moest hier geen straf aanhangen voor MS? :roll:

Nicki_Mks
20-06-2004, 21:53
* Punt 1: hier heb je gedeeltelijk gelijk gelijk. Ik vond het volgende:
<i>No change of car is permitted after the start of the race and, any driver wishing to change car,
must have got out of his original car and left the grid before the 15 second signal which
immediately precedes the start.
A change of car will be deemed to have taken place once a driver is seated in his new car and
such change may only take place in the pit lane or the team’s designated garage area.</i>
Montoya is dus 2 seconden te laat uit zijn auto gesprongen. Volkomen waar. Ik kom hier zo meteen op terug.

Punt 2: Alonso heeft niemand gehinderd. Ik zeg ook niet dat Schumacher hiervoor gestraft moet worden, het typeert ham allen maar eens temeer.

Punt 3:
<i>Green flags and lights will be shown when the safety car has pulled off the circuit but
overtaking remains forbidden until the cars cross the Line. However, any car which slows
with an obvious problem may be overtaken.</i>
'Overtaking' houdt ook het slipstreamen, accelereren en naast elkaar komen in. Maar ik ben akkoord. Dit is een even groot twijfelgeval als dat van Montoya. Moesten beiden wel of beiden niet bestraft zijn, zou je mij niet gehoord hebben.

Punt 4: ooit al NASCAR gezien? De SC-bordjes houden niet in dat het circuit opeens een veilige plek wordt. Als dit geen code rood waard is, waarvoor dient die vlag dan nog?

Punt 5: uitstappen, gaan kijken hoe het met hem is. Remember Spa '01? Dát was helpen (alhoewel Irvine zich toen terecht schuldig voelde).

Punt 6: dat beweer ik ooit niet. Ik zou niet durven... :o

Punt 11: je weet wel wat ik bedoel. Het is nog steeds mogelijk dat Ralf gedeeltelijk verlamd is...

Voor de rest zijn we het eens zeker ;) En ja, ik ben anti-Ferrari (sinds een zekere race in Oostenrijk), maar dat betekent nog niet dat ik de (naar mijn inziens) waarheid niet mag vertellen.

Edit: blijkbaar is punt 3 inmiddels uitgeklaard...

Oneliner
20-06-2004, 21:55
Idd, dat had ik ook ff opgezocht en MS komt idd als eerste over de streep die ronde en inhalen mag niet.
Kzou er ni van verschieten moesten ze hier klacht tegen neerleggen...

Mark
20-06-2004, 21:59
Iemand gezien hoeveel lege plekken er waren op de tribunes? Ik bedoel niet de tribunes die 100% leeg waren, die zijn niet bestemd voor de F1 races. Maar ik heb zat tribunes gezien waren wel wat mensen zaten..........kan me herinneren dat 2,3 jaar geleden die tribunes tot aan de nok gevuld waren. Die gemaakte finish in 2002 heeft de GP geen goed gedaan ;)

Wat betreft de reglementaire blunder van Williams / Montoya, ik sta er steeds weer verbaasd van hoe slecht de betrokken personen op de hoogte zijn van de geldende reglementen. Het sportief reglement telt maar 36 pagina's.............van coureurs die miljoenen verdienen mag je toch wel verwachten dat ze zoiets beheersen. Sterker, een team dat per jaar honderden miljoenen euro's nodig heeft mag toch wel iemand in dienst hebben die dergelijke kennis tot in de finesse beheerst. Mocht er een vacature openstaan bij Williams...........ik hou me aanbevolen ;) :D

smiley
20-06-2004, 22:00
Originally posted by Lambo
"* Tenslotte, voor diegenen die het podium meegepakt hebben dankzij RAI, even dit: Schumacher mag dan misschien niet gejuicht hebben in 1994, maar vandaag was aan niets te zien dat deze overwinnning anders was dan anders. Zelfs de champagne ontbrak niet. Hill was dan toch verkeerd. Schumacher is geen machine i.p.v. mens, maar wel een harteloos beest. Euhm hallo, ik denk dat broer michael toch wel geinformeerd was over Ralf's toestand => ok ... jullie doen nog erger of ralf dood is..... pf harteloos beest is wel overdreven hé !
En sato bravo :applaus: eindelijk op het podium.. :)

krikke
20-06-2004, 22:02
ik vond het inhaalmaneuver van Sato op Panis wel iets hebben... ze waren beide precies nogal verrast, ofwél wou Panis Sateeke effe het "koud/warm" doen krijgen :D

Nicki_Mks
20-06-2004, 22:04
Originally posted by Oneliner
Idd, dat had ik ook ff opgezocht en MS komt idd als eerste over de streep die ronde en inhalen mag niet.
Kzou er ni van verschieten moesten ze hier klacht tegen neerleggen...

Wie? Barrichello? Ik vrees van niet. En zelf als iemand het doet, wat voor verschil zal het maken? Dat verschil tussen lijn en transponderpositie zal wel een procedurefout veroorzaken, en iedereen weet op voorhand hoe dit gaat aflopen...

Originally posted by smiley
jullie doen nog erger of ralf dood is.....

Ik weet niet of je live gekeken hebt, maar op dat moment zag het er wel zo naar uit...

Gilles
20-06-2004, 22:05
15 seconden voor de start moet je aangeven dat je wagen niet werkt.

De wagen moet verplaatst worden binnen de 15sec en dit is gebeurd op 29sec ... zoiets was het. Mijn mening over JPM:

die had NOOIT mogen deelnemen, ze hadden hem al moeten tegenhouden aan de pitexit ... Stel u voor dat er een ongeval gebeurd met een piloot die in principe niet had mogen deelnemen ???

Gilles
20-06-2004, 22:06
Originally posted by Nicki_Mks
Wie? Barrichello? Ik vrees van niet. En zelf als iemand het doet, wat voor verschil zal het maken? Dat verschil tussen lijn en transponderpositie zal wel een procedurefout veroorzaken, en iedereen weet op voorhand hoe dit gaat aflopen...



Ik weet niet of je live gekeken hebt, maar op dat moment zag het er wel zo naar uit...

BAR haalt er voordeel uit, want Sato was dichter als 25 seconden ...

Oneliner
20-06-2004, 22:07
Als je live zou gekeken hebben dan had ge evengoed gezien dat ralf bewoog met zijn hoofd, en 5 minutekes later een opgenomen beeld dat ralf zelf uit de wagen probeerde te kruipen, en dus nog volledig bij bewustzijn was.

Dat het er niet goed uitzag ok, maar dat hij niet dood was was voor mij vrij snel evident.

Oneliner
20-06-2004, 22:09
Originally posted by Gilles
15 seconden voor de start moet je aangeven dat je wagen niet werkt.

De wagen moet verplaatst worden binnen de 15sec en dit is gebeurd op 29sec ... zoiets was het. Mijn mening over JPM:

die had NOOIT mogen deelnemen, ze hadden hem al moeten tegenhouden aan de pitexit ... Stel u voor dat er een ongeval gebeurd met een piloot die in principe niet had mogen deelnemen ???

Das nu wel heeeeel hypothetisch é, daar kom je geen stap verder mee. Wat echter wel een feit is, is dat ze die direct ahdden moeten binnen roepen en niet na 50 ronden. Als het reglement 15sec zegt en zun doen er 29sec over is er geen discussie mogelijk en moet hij aldus gewoon startverbod krijgen...

Nicki_Mks
20-06-2004, 22:14
Originally posted by Oneliner
Als je live zou gekeken hebben dan had ge evengoed gezien dat ralf bewoog met zijn hoofd, en 5 minutekes later een opgenomen beeld dat ralf zelf uit de wagen probeerde te kruipen, en dus nog volledig bij bewustzijn was.

De eerste beweging met het hoofd betekende absoluut niets: Senna heeft indertijd ook nog net zoveel bewogen. Dat van 5 minuten later heb ik zeker gezien, maar toen was de eerste Schumacherfase waar ik het over had al voorbij. Het was echter nog geen indicatie dat Ralf 100% in orde was, integendeel, als je niet uit de auto raakt is dat geen al te best teken.

marcel
20-06-2004, 22:25
Originally posted by Nicki_Mks

Punt 5: uitstappen, gaan kijken hoe het met hem is. Remember Spa '01? Dát was helpen (alhoewel Irvine zich toen terecht schuldig voelde).

ik herinner mij Spa '01 ja. en ik herinner mij ook dat Irvine ook van de baan was gegaan, en moest opgeven. hier is schumacher niet van de baan gegaan, en moest hij al even min opgeven. ik kan u verzekeren dat Irvine toen ook nog in koers was, de marshalls het alleen zouden moeten gedaan hebben. wat niet wil zeggen dat die Irvine toen (of Schumacher nu) met een zuiver hoofd in de wagen zou gezeten hebben.

Wimanna
20-06-2004, 22:26
Originally posted by Oneliner
Als je live zou gekeken hebben dan had ge evengoed gezien dat ralf bewoog met zijn hoofd, en 5 minutekes later een opgenomen beeld dat ralf zelf uit de wagen probeerde te kruipen, en dus nog volledig bij bewustzijn was.

Dat het er niet goed uitzag ok, maar dat hij niet dood was was voor mij vrij snel evident.

Ik dacht zelf eerst aan een gebroken rug hoor. Niet dood, maar mss wel verlamd dacht ik op dat moment :(

pascual
20-06-2004, 22:31
Originally posted by Nicki_Mks
De eerste beweging met het hoofd betekende absoluut niets: Senna heeft indertijd ook nog net zoveel bewogen. Dat van 5 minuten later heb ik zeker gezien, maar toen was de eerste Schumacherfase waar ik het over had al voorbij. Het was echter nog geen indicatie dat Ralf 100% in orde was, integendeel, als je niet uit de auto raakt is dat geen al te best teken.

Mss is dat de reden waarom je geen F1 piloot bent! :D Een F1 piloot is betaald om zijn job goed te doen!

Is het je niet opgevallen dat mensen van Williams bij Ferrari gingen met de nodige info, op satelliet TV kon je zelfs horen dat Michael alles door kreeg via boordradio, vanaf hij het goede nieuws kreeg ivm zijn broer reed hij weer vlugger.

Anders koop ook eens een schotelantenne, daar krijg je eenmaal meer info!

yvdp
20-06-2004, 22:56
wat gebeurde er nu eigenlijk met Jenson Button?
Vraag me nog steeds af waarom hij zo plotseling de pits indook...

Guido
20-06-2004, 22:57
Originally posted by Marshal
Iemand gezien hoeveel lege plekken er waren op de tribunes? Ik bedoel niet de tribunes die 100% leeg waren, die zijn niet bestemd voor de F1 races. Maar ik heb zat tribunes gezien waren wel wat mensen zaten..........kan me herinneren dat 2,3 jaar geleden die tribunes tot aan de nok gevuld waren. Die gemaakte finish in 2002 heeft de GP geen goed gedaan ;)



Sedert Mika niet meer meerijdt zul je bedoelen. :D :D

Originally posted by yvdp
wat gebeurde er nu eigenlijk met Jenson Button?
Vraag me nog steeds af waarom hij zo plotseling de pits indook...

Die moest pipi gaan doen, en had hier de thread dienaangaande gelezen. Durfde dus niet anders dan binnen te rijden. :D :D

gouwyf
20-06-2004, 22:59
Originally posted by The Interceptor
Als ik zo wat foto's op f1racing.nl bekijk, valt er me wel iets op:

Ferrari & Jordan rijden zonder tabaksreclame
B-A-R en Renault met tabaksreclame ...

'k dacht eerst dat er daar ook in Amerika een verbod is, maar 't is dan blijkbaar puur uit respect!


Er zijn inderdaad regels in verband met tabaksreclame in Amerika. Maar niet volledig. Elk merk mag geloof ik één maal per jaar reclame maken op een evenement in Amerika. Voor Marlboro gebeurt dat op de Indy500 en daarom dat het nu niet kan. Voor B&H weet ik niet waar dat al gebeurd is.

The Interceptor
20-06-2004, 23:23
Originally posted by Huudo
Die moest pipi gaan doen, en had hier de thread dienaangaande gelezen. Durfde dus niet anders dan binnen te rijden. :D :D

Dat is nu niets om mee te lachen he .. ;)
Mij verbaasde het ook dat hij zo ineens binnen moest, want de eerste rondjes na zijn pitstop waren nochtans heel snel :(

En schumi na zijn pitstops voor de BAR's reed die niet gestopt waren snap ik ook helemaal niet (kzal der eens extra op letten als ik de video volgende week bekijk)
En waarom komen de BAR's ook niet binnen bij de Safety Car :confused: Ze stonden net als de meesten ook maar op 2 stops.
Ik heb veel bewondering voor B-A-R, maar mits betere strategiën zou er soms misschien nog net iets meer inzitten.

marcel
21-06-2004, 07:17
toch nog even over dat restart-incident: zouden ze in de F1 niet beter gewoon doen zoals in CART? maw als de restart niet correct verloopt de SC weer uitsturen, en iedereen zijn oude posities weer innemen? het is misschien saai, dat extra rondjes SC, maar het zou eerlijk zijn...

FormulaV-JH495
21-06-2004, 08:15
Originally posted by yvdp
wat gebeurde er nu eigenlijk met Jenson Button?
Vraag me nog steeds af waarom hij zo plotseling de pits indook...

Op ITV hadden ze een interview met JB nadat hij binnenkwam ... naar verluid had hij een probleem met zijn 'Hydraulics' ....

marcel
21-06-2004, 08:22
Originally posted by Nicki_Mks

* Nog meer shock tijdens de Safety Car. Michael Schumacher rijdt voorbij zijn op dat moment zwaar gewond gewaande broer alsof het iemand betreft die hij van haar noch pluimen kent.

dit is dezelfde soort van BS als het verhaal dat hij stond te dansen op het podium van Imola '94. want wie zoekt die vindt (en ik ga hier even copyright schenden om mijn punt te verduidelijken, sorry):


Michael, that was a dramatic race, a dramatic first corner, obviously the dramatic accident with your brother. What are your thoughts at the moment?
MS: The biggest concern I had was seeing Ralf sitting for so long in the car as soon as I saw and I was aware that Montoya was in position whatever and there was a safety car and so on and I saw a (Williams) BMW parked there. The worst thing was seeing him for so long there. They kept telling me that they were informed that things weren’t too bad, everything was looking alright, but still, I mean, I have heard this many times in the past and it turned out differently but as far as my information is concerned Ralf is well and that is all that matters.



The news the team were able to give you about Ralf, did that sort of relax you?
MS: Yeah, it helped big time because I was shocked when I saw it was Ralf. I knew at some stage that it was, Montoya was behind in whatever position, and I didn’t know about Ralf having an accident, even during the whole lap around and coming to the accident itself I saw a (Williams) BMW and it was clear to me it was Ralf and I saw the way the car hit the barriers so I was very concerned.


(Ian Parkes – PA News) Michael, you have had many emotional moments in your career. Bearing in mind the situation with Ralf, was that the lowest you have had to go through?
MS: It is one of the toughest, yes. We had a similar situation in Monza, when he (Ralf) had an accident. Obviously there it wasn’t so clear what was happening to him. I was in the garage, the test was basically finished and in the last two minutes I just heard that he had had an accident. I went to see him in the medical centre and I was pretty shocked because he wasn’t in very good condition at that stage. And actually you don’t know what was going on, seeing him sitting for so long and knowing what had happened at Monza to him, I was a bit concerned.

Can you explain your thoughts when you drove around behind the safety car each lap and you were still seeing Ralf there, sat in the car. Can you explain your thoughts and what information were you receiving from the team at that time?
MS: I was constantly in contact with the team. I was just asking questions - what’s going on? Why is he still sitting there? Just being concerned. It was, in a way, tough to keep your concentration. It wasn’t needed, obviously, running behind the safety car, but imagine having to race normally, it wouldn’t have been possible for me, very clearly.

Presumably once you’ve finished here at the track your first thing will be to go and visit him in hospital?
MS: That’s what you would imagine.




allemaal van de eerste personferenties meteen na de race, en gevonden op F1-live.com. uit het cursieve gedeelte kan je afleiden dat het volgens hem perfect mogelijk was om te blijven racen, maar dat hij dan zou geparkeerd hebben tot hij beter nieuws zou krijgen. als je dan zegt dat hij er onverschillig bij blijft....

Nicki_Mks
21-06-2004, 11:08
De uitslag is volgens F1.com nu 'official', er is dus geen klacht ingediend tegen Schumacher. Ik ga de mensen van de VRT nog begrijpen, voetbal verloopt toch nog net iets eerlijker... :( :( :(

airco
21-06-2004, 11:35
Originally posted by Nicki_Mks
De uitslag is volgens F1.com nu 'official', er is dus geen klacht ingediend tegen Schumacher. Ik ga de mensen van de VRT nog begrijpen, voetbal verloopt toch nog net iets eerlijker... :( :( :(

Als geen van de concurrenten het nodig vindt om hier een klacht tegen in te dienen ? Wat is dan het probleem ?
- Niemand heeft nadeel ondervonden van deze situatie ...
- Er is niemand in gevaar gebracht
- Er is geen sprake van een opzettelijke fout ....
- ....


Het bewijs dat geen enkel ander team meedoet aan dit muggeziften bewijst dat een straf hier totaal niet nodig is. Wees gerust dat andere teams wel een klacht zouden indienen als ze zich benadeeld voelden ;)

Nicki_Mks = Muggezifter :D :D

QED ;)

DJ Scorpio
21-06-2004, 12:40
Ik jaag me vooral op aan al die mensen die maar zitten te zagen over het feit dat het Schumacher niets deed dat Ralf er zo hard afgegaan is. Hoe kunnen zij weten hoe iemand zich voelt en wat geeft hen het recht om dergelijke conclusies te trekken? Waren ze er zelf bij misschien? Zielig! :no:

Precies alsof Schumacher Ralf zelf effe uit de wagen moest gaan halen. Laat dat maar over aan de mensen die daarvoor opgeleid zijn. En gelukkig voor Ralf zijn ze daar in de US zeer goed in omwille van de vele highspeed crashes op de ovals (ook al kwamen ze wel vrij laat bij de crash).

Schumacher doet gewoon zijn job net als al de racepiloten, ze kennen allemaal de risico's van hun vak of het nu touring cup of F1 is!

Ter info:

Big brother visits Ralf in hospital
Mario Theissen was also there

Ralf goes to the hospital

Michael Schumacher didn't do his famous 'Schumi leap' on the Indy podium. The German has admitted he feared for his little brother after Ralf backed his BMW-Williams into the banked Indianapolis oval-corner at something like 300km/h.

''I remembered Monza,'' said Michael, who was at the test-track when Ralf was knocked out. ''I went to the medical centre and he wasn't in good condition.''

'' Today I drove past and just saw him there, his head just sitting there, and - knowing what happened to him at Monza - it was a big concern. I was worried.''

Michael, 35, barked down his Ferrari's in-car radio. ''I was saying 'what's going on,' 'why is he still there?'. I don't think I could have raced if we weren't under the Safety Car.''

Schumacher confirmed the 'first thing' he would do after a post-race press conference would be to visit the recovering Ralf in a downtown Indy hospital.

The German, visited by BMW director Mario Theissen in the track's medical centre after a 310km/h shunt at Indianapolis, is 'bruised and shaken' but otherwise ok. A source said Ralf, 28, will 'definitely' stay in hospital overnight.

Another source said he might stay there for 'several days.' ''I saw him when he was getting a first check,'' said Theissen. ''I spoke to him for a bit and he is ok.''

The massive rear-first shunt into the banked oval wall was caused by a deflated left rear tyre, Williams' tyre partner Michelin confirmed after an examination.

''It’s clear [it] was damaged ... probably in the wake of the [first corner shunt],'' said Pierre Dupasquier, who said Fernando Alonso had the same problem.

Bron: F1.racing-live.com (http://f1.racing-live.com/en/headlines/news/detail/040621110611.shtml)

Autofan
21-06-2004, 14:31
Originally posted by Nicki_Mks
Aangezien er toch geen F1 meer op TV is, hier reeds mijn impressies. Vooreerst uiteraard veel beterschap voor Ralf, laat ons hopen dat het niet al te erg is...

Om het overzicht te behouden, heb ik mijn samenvatting chronologisch gemaakt.

* De prestart: ik ken de reglementen niet goed genoeg om te weten of Montoya iets illegaals gedaan heeft, maar goed, op dat moment nog niets wereldschokkends.
* Tijdens de start liet Schumacher nog eens zijn arrogante zelf zien: Sato zat bijna in de omheining.
* Dan het eerste schandaal van de race. Bij mijn weten is een Safety Car procedure pas voorbij als de leider over de streep gaat. Schumacher haalt Barrichello duidelijk in <b>voor</b> de streep. Op RAI gaf Ferrari na de race zelf toe dat op de streep het verschil 0,0 s bedroeg.
* Dan een schokkend moment. Ralf gaat er enorm zwaar af, en er gebeurt niets. Eén gele vlag. Voor meer dan 30 seconden. Beste heren van de FIA, als een F1-wagen aan weer dan 300 km/u in een onbeschermde betonnen muur knalt kan dat erge gevolgen hebben. Dat is best een rode vlag waard. Ik denk dat niemand de marshals kan verwijten dat ze anders niet reageren, tenzij ze een tweede Kyalami willen.
* Nog meer shock tijdens de Safety Car. Michael Schumacher rijdt voorbij zijn op dat moment zwaar gewond gewaande broer alsof het iemand betreft die hij van haar noch pluimen kent.
* Nog meer controverse: zoals Scapa reeds terecht opmerkte, wil iemand mij even uitleggen hoe iemand die 5s voorsprong heeft een pitstop kan maken en nog steeds leiden? Volgens mij is hier hetzelfde gebeurd als in de Spa Euro Race, maar dan in de andere richting...
* Toen de RTBF er enkele seconden tussenuit ging voor reclame, zapte ik naar Sporza. Dat had ik beter niet gedaan, want het was niet goed voor mijn mentale gezondheid. Terwijl Ralf Schumacher in allerijl naar het ziekenhuis gebracht werden, vonden de commentatoren er niets beter op dan te grappen dat "die ziekenwagen ook een paar rondjes ging rijden".
* Een half uur later kwam mijn voorspelling trouwens uit: om 20:20 stipt was het gedaan op de VRT, en er is naar mijn weten geen heruitzending voorzien. Op de RTBF ging men door tot <b>30 seconden</b> voor de aftrap, op Sporza is een half uur gezever blijbaar belangrijker...
* Dan het hoogtepunt van de GP: voor het eerst in 5 jaar valt Barrichello zijn heer en meester aan. Van mij had hij hem er mogen afduwen, ik ben zelfs van mening dat het de fout van auto nr. 1 geweest was. Na het incident durfde Rubens blijbaar niet meer... Zou hij bedreigd zijn?
* Dan kwam de klap op de vuurpijl: Montoya wordt gediskwalificeerd omwille van onduidelijke redenen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is dat hij een goed verstopt reglement heeft overtreden, maar ik vond het inhalen onder SC van Schumacher toch wat erger... Maar ja, de kans dat Schumacher gestraft wordt is kleiner dan die dat Dutroux een voorwaardelijke straf krijgt...
* Tenslotte, voor diegenen die het podium meegepakt hebben dankzij RAI, even dit: Schumacher mag dan misschien niet gejuicht hebben in 1994, maar vandaag was aan <b>niets</b> te zien dat deze overwinnning anders was dan anders. Zelfs de champagne ontbrak niet. Hill was dan toch verkeerd. Schumacher is geen machine i.p.v. mens, maar wel een harteloos schepsel.

Conclusie: zoals steeds corruptie ten top, dit keer zelfs ten koste van de veiligheid van een piloot. Voor mij hoeft het niet meer, ik
ga geen elektriciteit meer verspillen aan mijn videorecorder als ik deze zomer tijdens een GP op Zolder ben...

Edit: op Sporza is 1 uur na de finish het enige commentaar over het verschrikkelijke ongeluk van Ralf het volgende:
<i>Ralf Schumacher crashte zwaar maar lijkt oké.</i>
Het is de laatste zin van een artikel onder de titel <i>Michael Schumacher maakt er een saaie boel van</i>. Ralf had misschien op slag dood moeten zijn om het nieuws te halen...

Dit heb je allemaal prachtig verwoord. Ik ben het er volledig mee eens :-).

Gilles
21-06-2004, 14:57
MS kwam de baan op voor Sato en Button omdat die héél lang moesten wachten om door te kunne met al de brokstukken daar op de baan. Ze hadden daar misschien moeten doorrijden met 300 per uur? De snelste weg, was via de pitlane ... Schumacher en Barrichello maakten een stop en kwamen zelfs voor Sato en Button, omdat die moesten uitkijken waar ze reden.

Iemand hier al carbonfibre in zijn handen gehad? Anders neem ik de volgende race een stukje mee, en je mag eens erin knijpen ... kijken wat de reactie op je handpalm is. Die springt open, net zoals banden ervan exploderen of platlopen (kijk maar naar Alonso en Ralf!). Ralf zijn crash is waarschijnlijk een gevolg van carbon fibre dat is blijven liggen op de baan in de eerste bocht van het contact in de eerste ronde, dit is samenwerking met de banking van het circuit. Toch logisch dat Button en Sato dan niet door die bocht zullen heenvliegen op dat moment?

Een beetje kritiek is goed, en in mijn ogen is MS daar in fout bij het inhalen van Barrichello, maar we moeten niet blijven zoeken hé???

The Interceptor
21-06-2004, 15:07
De enige die hier terecht een klacht over zou kunnen indienen is Barrichello, enja die zal dat natuurlijk niet doen. Tenzij via een omweggetje dan, hij was verrast dat de safety car binnen kwam. Door die nieuwe regel (na Monaco) moet de Safety Car niet meer bekend maken wanneer hij zal binnenkomen ...

Maar moest hier schumi worden ingehaald door iemand van een ander team, er zou wel een klacht volgen en dus ook een stop and go.
Zo is de strijd op de Nurburgring 2001 ook vroegtijdig beslist door een stop and go. Ralf was in strijd met Michael, maar bij het buitenkomen van de pit, reed Ralf met een band net over de streep ... klacht en stop and go en schumi kon de race verder controleren ..

En die late zwarte vlag voor Montoya, kzou er ook niet van verschieten moest dat door een klacht zijn. Normaal als er iets onderzocht wordt (valse start of te snel in de pit ofzo) wordt dit vrijwel direct gemeld dat er iets onderzocht wordt, gisteren bij Montoya was het al over half de race (als ik me niet vergis) dat er gemeld werd dat er iets over Montoya onderzocht werd ...

Nicki_Mks
21-06-2004, 15:37
Originally posted by airco
Als geen van de concurrenten het nodig vindt om hier een klacht tegen in te dienen ? Wat is dan het probleem ?
- Niemand heeft nadeel ondervonden van deze situatie ...
- Er is niemand in gevaar gebracht
- Er is geen sprake van een opzettelijke fout ....
- ....


Het bewijs dat geen enkel ander team meedoet aan dit muggeziften bewijst dat een straf hier totaal niet nodig is. Wees gerust dat andere teams wel een klacht zouden indienen als ze zich benadeeld voelden ;)

Sorry airco, er is veel voor interpretatie vatbaar maar dit niet. Elke mens op deze wereld die live gekeken heeft, heeft op de officiële timing gezien dat Schumacher als eerste over de streep ging. En inhalen onder SC is straf. Zoniet stel ik mij vragen. BAR heeft nadeel ondervonden. Had Schumacher moeten pitten, waren zij tweede. En als dat geen opzettelijke fout was, wat dan wel? Als je door een onoplettendheid of misverstand inhaalt onder SC is dat begrijpelijk, zoals tijdens de SER. Maar ga mij niet vertellen dat Schumacher niet wist wat hij deed...



Originally posted by airco
Nicki_Mks = Muggezifter :D :D

QED ;)

Helemaal mee eens, maar dat is mijn taak als wetenschapper. Ik ben wel verbaasd dat iemand die weet wat QED betekent niet even kritisch is.

Originally posted by The Interceptor
De enige die hier terecht een klacht over zou kunnen indienen is Barrichello, enja die zal dat natuurlijk niet doen. Tenzij via een omweggetje dan, hij was verrast dat de safety car binnen kwam. Door die nieuwe regel (na Monaco) moet de Safety Car niet meer bekend maken wanneer hij zal binnenkomen ...

Dat is dus niet waar he. Die reglementswijziging is t.g.v. protest na enkele uren al ongedaan gemaakt. De Safety Car heeft een halve ronde met de lichten uit gereden, de aankondiging is gemaakt door Race Control en het gedrag van Barrichello toonde duidelijk aan dat hij wist wat er aan de hand was. Hij is wel dom geweest. Als er toch geen teamorders waren, was ik tien meter voor de lijn even van het gas gegaan. Dan was er geen discussie geweest...

The Interceptor
21-06-2004, 15:45
Ik zeg maar wat ik op F1-live.com lees! Barrichello zei dat hij verrast was dat de safety car zijn lichten uitdeed en al meteen de pitlane inreed.

En als hij daar opzettelijk van het gas gegaan was, denk niet dat hij volgend jaar nog in de rode bolide zou rijden ...

FastFons
21-06-2004, 16:17
Los van de polemiek in de voorgaande posts :d heb ik de indruk dat ze absoluut geen rode vlag meer geven in de F1. Voor hetzelfde geld was er nog iemand opgereden, en hoe was Ralf er dan vanaf gekomen? Idem voor de marshalls. In mijn ogen was dit duidelijk een rode vlag situatie, zeker aangezien de andere zijde van het circuit vol brokstukken ligt. Als zelfs de weg door de pits al sneller is...
Maarja, de tv gaat precies voor op veiligheid voor Bernie en co...

FF

Oneliner
21-06-2004, 16:18
Verrast, bij het ingaan van de 5e ronde werd via de tv gemeld dat de safety car binnen ging komen. Ge gaat mij ni vertellen dat barri hier niet van op de hoogte was é. Zover ik weet had die geen problemen met contact tussen hem en de mensjes in de pits...

DJ Scorpio
21-06-2004, 16:19
Voor al degenen die zeggen dat Schumacher geen emoties toont...

FF een quote van wat Mario Thiessen (BMW motorsport) heeft gezegd in een interview met The Toronto Star, vorige week...
Complete artikel op http://www.thestar.com/NASApp/cs/Co...d=1087467334636
Het artikel gaat eigenlijk meer over J Villeneuve, maar dit....

MICHAEL SCHUMACHER
Here's why Michael Schumacher wins all the races.
Two hours after the Grand Prix was over last Sunday, after the champagne was sprayed and the interviews were conducted, I was leaning against a railing on top of the garages, looking down at the Ferrari paddock.
The grunts of the outfit, a half-dozen or so, were starting the humongous job (and the most unglamorous of F1 tasks) of packing everything up in crates — tools, tires, pit equipment, race cars — for shipment to the next GP in Indianapolis.
Schumacher walked in on this little group. Danced in, is more like it. He had a big grin on his face and was obviously still pumped. He went up to each of these people and shook their hands and hugged them. He had a private word with each.
They all just beamed.
You see this and you know that those people would literally give their lives for this guy. He makes each and every member of that team feel ever so special.
©The Toronto Star

Bron: Forum pitstop.TV (http://www.kanaaltwee.be/forum/showthread.php?threadid=5272&perpage=15&pagenumber=2)

The Interceptor
21-06-2004, 16:58
op pitstop.tv staat er te lezen dat Atlas F1 een studie heeft gedaan naar het feit of schumi al dan niet voorbij barrichello was op de streep. Nu zou hij er toch nog 0.013 sec achter gelegen hebben :confused:

Nicki_Mks
21-06-2004, 17:25
Ik weet niet waar ze dat halen maar hier zijn de feiten. Tijdens de F1 op TV staat er onderaan het scherm 'official timing'. Die officiële timing gaf weer dat Schumacher als eerste over de officiële lijn ging. Al komt die misschien niet overeen met de geschilderde lijn van AtlasF1, het is die die telt. En als Schumacher daar als eerste over gaat betekent dat dat hij Barrichello ingehaald heeft. Simpeler kan toch niet?

Pitstop.tv heeft <a href="http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=13743">hier</a> wel een ander mysterie opgelost. Barrichello heeft ten koste van zijn eigen race het veld onredelijk lang opgehouden. Zoals ik al lang dacht, is Schumacher dus niet op een eerlijke manier aan de leiding gebleven...

marcel
21-06-2004, 19:18
wat foto's van de crash, van een amateur-fotograaf:

http://insider.speedtv.com/viewtopic.php?t=43183&sid=2800dcb63ef9b0db32bf8baf8acaa0a0

duidelijk te zien dat Ralph zijn ogen toe zijn op de eerste 2, en hij dus waarschijnlijk KO is.

Oneliner
21-06-2004, 19:41
Ik zou het "ogen dicht" nu niet meteen linken aan het feit dat hij Knock out is...
Moest ik zone crash maken, ik zou ook ff oogjes dicht doen en hopen dat ik ooit alles rondom mij nog kan zien...

yvdp
21-06-2004, 20:52
Zijn ogen zijn waarschijnlijk toe van de pijn die hij op dat moment heeft.

Lambo
21-06-2004, 21:08
"Ik weet niet waar ze dat halen maar hier zijn de feiten. Tijdens de F1 op TV staat er onderaan het scherm 'official timing'. Die officiële timing gaf weer dat Schumacher als eerste over de officiële lijn ging. Al komt die misschien niet overeen met de geschilderde lijn van AtlasF1, het is die die telt. En als Schumacher daar als eerste over gaat betekent dat dat hij Barrichello ingehaald heeft. Simpeler kan toch niet?"

Als wetenschapper moet ik je hierin ongelijk geven. er zijn namelijk precedenten, kijk maar naar de atletiek! Daar wordt ook een officiële tijd weergegeven, die heel vaak naderhand wordt aangepast met 1, 2 soms drie hondersten... We praten hier over 13 duizendsten...

Nicki_Mks
21-06-2004, 21:14
Ik dacht nochtans dat de F1-telemetrie zeer betrouwbaar was. Ik heb nog nooit geweten dat een chrono gecorrigeerd moet worden. Tien jaar, 16 races per jaar met 20 auto's, dat maakt 3200 correcte chrono's in de kwalificaties alleen. Het zou toch moeten lukken dat die ene keer op de 5000 dat het fout gaat op een kritiek moment in het voordeel van Schumacher is. Wetenschap is ook een kwestie van statistiek... ;)

Edit: filmpje verwijderd.

redje
21-06-2004, 21:23
Originally posted by Nicki_Mks
Ik dacht nochtans dat de F1-telemetrie zeer betrouwbaar was. Ik heb nog nooit geweten dat een chrono gecorrigeerd moet worden. Tien jaar, 16 races per jaar met 20 auto's, dat maakt 3200 correcte chrono's in de kwalificaties alleen. Het zou toch moeten lukken dat die ene keer op de 5000 dat het fout gaat op een kritiek moment in het voordeel van Schumacher is. Wetenschap is ook een kwestie van statistiek... ;)

PS: voor diegenen die nog in het vorig stadium zouden zijn (de ontkenning), <a href="http://users.telenet.be/nmenneke/MS_SC.mpg">hier</a> (zeer tijdelijk wegens Bernie) het bewijs.

Edit: bekijk de video eens frame per frame. Dan is de timing overbodig...
Weet jij exact op welk punt de S/F lijn ligt en waar de meetlijn? Normaal moeten die samenvallen, maar het gebeurt wel meer dat dit niet het geval is.
Atlasf1 is qua brongeving zowat de beste site. Als zij het zeggen, is de kans dat het fout is klein. Dat zijn professionele F1journalisten.

Heb je er eigenlijk al eens aan gedacht waarom er niet een klacht indiende. Elk punt dat ze een concurrent kunnen afnemen is welkom, maar toch deed niemand dat. Reden: MS was op de lijn nog niet voorbij RB.

Nicki_Mks
21-06-2004, 21:33
Originally posted by redje
Weet jij exact op welk punt de S/F lijn ligt en waar de meetlijn? Normaal moeten die samenvallen, maar het gebeurt wel meer dat dit niet het geval is.
Atlasf1 is qua brongeving zowat de beste site. Als zij het zeggen, is de kans dat het fout is klein. Dat zijn professionele F1journalisten.

FIA: <i>...when he crosses the control line (the Line) at the end of the
lap during which the two hour period ended. The Line is a single line which crosses both the track and the pit lane.</i>

Ik ben niemand om het oordeel van Atlas F1 in twijfel te trekken. Maar volgens mij is "the Line" niet die witte streep op de grond, maar wel de plaats van tijdopname. Anders gebeurt de timing al zoveel jaren verkeerd...

En laat iedereen die zegt dat de timing gisteren fout zat eens met bewijzen afkomen. Het enige <b>feit</b> dat ik tot nu toe ken is het bovenstaand filmpje...

Originally posted by redje
Heb je er eigenlijk al eens aan gedacht waarom er niet een klacht indiende. Elk punt dat ze een concurrent kunnen afnemen is welkom, maar toch deed niemand dat. Reden: MS was op de lijn nog niet voorbij RB.

Ik heb er zelfs twee:
1) Die mensen zijn ook slim genoeg om te weten welke investeringen geen zin hebben...
2) $?

Obi-Jan
21-06-2004, 23:06
Originally posted by Nicki_Mks
<snip>
Edit: bekijk de video eens frame per frame. Dan is de timing overbodig...

Euh... ik heb het hier op de video een paar keer vertraagd bekeken (iets betere beeldkwaliteit :D) en volgens mij was Schum er idd. niet voorbij aan s/f.

Vergis U niet he... s/f is niet de lijn aan de "brick yard", maar de witte lijn daar voor (net voor de markeringen van de startposities). Met de cameras aan de andere kant van de piste kan je dit beter zien (bvb. als ze, met 7 te gaan, Panis tonen).

Ok, 't was op 't kantje en waarschijnlijk nauwer dan Schum/Ferrari zelf graag gezien hadden, daar niet van, maar volgens mij net legaal.

Jan.
=---

redje
21-06-2004, 23:07
Waarom zou dat geen nut hebben? Als BAR na de race een klacht indient en ze krijgen gelijk, heeft MS 25 seconden aan zijn been. Wil het nu dat Sato 22seconden na MS over de streep kwam. Sato zou dus niet 3des geweest zijn maar 2des. Een verschil van 2 punten. BAR zou dit zeker niet laten liggen. Een klacht zou nut gehad hebben, zelfs als het na de race gebeurde.
Ik hoop dat je niet begint met te insinueren dat Ferrari al de stewards omgekocht heeft en dan nog eens alle teams zwijggeld zou betalen. Dan is dat pas een investering met laag rendement.
Zoiets pas perfect in de complottheoriën die er over de F1 de ronde doen.

Maarten
21-06-2004, 23:11
volgens mij is de finish lijn niet gelijk aan de startlijn en is er daardoor dus geen probleem
ik heb de finish niet gezien ... u weet wel waarom :D ... maar het zou kunnen dat er dus kort na de bocht wordt afgevlagd ipv aan de startlijn en als ze die lijn nemen als referentie tijdens de race dan is er geen probleem, aan de startlijn leek het mij niet met het blote oog waar te nemen of hij er voorbij zat of niet, het was alleszins zeer close en als de timing het zegt ... maar ik vermoed dat we iets niet weten want anders was er zeker een klacht gekomen omtrent deze onregelmatigheid

Pascal
22-06-2004, 01:50
Formule 1-piloot Ralf Schumacher (Williams BMW) heeft maandag het ziekenhuis mogen verlaten. Zondag maakte de Duitser in de GP van Amerika tegen 330 km/u een zware crash en werd hij naar het ziekenhuis overgebracht.

De 28-jarige Schumacher heeft een hersenschudding en een pijnlijke rug en zal anderhalve week rust in acht moeten nemen. Van de crash zelf herinnert hij zich naar eigen zeggen niets meer. De Grote Prijs F1 van Frankrijk, die binnen twee weken gereden wordt, komt zo goed als zeker te vroeg voor de Williams BMW-piloot.

Bron : vrtnieuws.be

De reservepiloot mag zijn benen inwrijven....

C U

sledge
22-06-2004, 10:28
'k ben er eigenlijk blij om (niet dat Ralf gewond is), maar ik zou graag Gené nog eens zien racen....
Ervan uitgaande dat het Gené is...

Scapa
22-06-2004, 11:05
Ik denk zelfs dat Gené momenteel de grootste kans heeft om volgend jaar één van de twee vaste rijders te worden. ;) Goedkoop (zéér belangrijk voor Frank W.), snel, ervaring in het team,...

The Interceptor
22-06-2004, 11:32
Ja, ik wil Géne ook nog wel een keertje zien racen. Vorig jaar in Monza deed hij al een aardige prestatie om zolang niet meer echt te racen. En die wil zich natuurlijk volledig bewijzen aangezien hij absoluut in de Williams wil zitten volgend jaar.

gwyllion
22-06-2004, 16:51
Op pitstop.tv staat te lezen dat FIA tot de conclusie is gekomen dat Schumacher Barrichello niet voorbij is gestoken voor de finish (na de 2de SC).

Dat Schumacher als leider aangeduid werd was een fout van de tijdsmeting die onmiddellijk daarna gecorrigeerd is.

airco
22-06-2004, 17:06
Allé nicki_mks .....

Haast u .... het is hoge tijd om te komen vertellen dat de FIA omgekocht is :+

gwyllion
22-06-2004, 18:22
Originally posted by airco
Allé nicki_mks .....

Haast u .... het is hoge tijd om te komen vertellen dat de FIA omgekocht is :+
Iedereen weet toch dat Ferrari samenwerkt met de mensen van de tijdsmeting :D :p

The Interceptor
22-06-2004, 19:20
ik was toen online aan't volgen (op formula1.com) wegens geen tv op kot, en daar heeft wel degelijk nooit opgestaan dat schumi er voorbij was, daar stond dat hij nog tweede was, wel op 0.0 sec .... daarmee dat ik nogal raar opkeek toen ik las dat hij er wel voorbij zou geweest zijn

Nicki_Mks
22-06-2004, 19:21
Eerst en vooral even zeggen dat dit mijn laatste post hierover is, want ik heb geen zin om op deze gezellige plaats ruzie te gaan maken, terwijl de lijdende voorwerpen toch miljoenen euro's per race blijven oprapen.

Originally posted by redje
Waarom zou dat geen nut hebben? Als BAR na de race een klacht indient en ze krijgen gelijk, heeft MS 25 seconden aan zijn been. Wil het nu dat Sato 22seconden na MS over de streep kwam. Sato zou dus niet 3des geweest zijn maar 2des. Een verschil van 2 punten. BAR zou dit zeker niet laten liggen. Een klacht zou nut gehad hebben, zelfs als het na de race gebeurde.

Zoals ik al zei, ze zouden ook geen klacht indienen als ze gelijk hebben want ze weten op voorhand hoe het afloopt. Kijk naar Maleisië '99: Ferrari dreigt terecht gediskwalificeerd te worden, en opeens verklaart de FIA zijn eigen scrutineers onbekwaam (terwijl ik me toch wel kan voorstellen dat die mensen tot op 2mm nauwkeurig kunnen meten). Ik zou nog meer voorbeelden kunnen aanhalen, o.m. met toeschouwers in grindbakken, vlammen uit de benzinetank en wissels op het podium...


Originally posted by redje
Ik hoop dat je niet begint met te insinueren dat Ferrari al de stewards omgekocht heeft en dan nog eens alle teams zwijggeld zou betalen. Dan is dat pas een investering met laag rendement.
Zoiets pas perfect in de complottheoriën die er over de F1 de ronde doen.

Originally posted by airco
Allé nicki_mks .....

Haast u .... het is hoge tijd om te komen vertellen dat de FIA omgekocht is :+

Natuurlijk zeg ik niet dat alle officials corrupt zijn, maar ik kan evenmin geloven dat één iemand op dit forum (zeker de Belgen...) nog gelooft dat het ook in de F1 nooit gebeurt dat beslisingen genomen worden o.i.v. groene briefjes... Anders vraag ik eens aan Sinterklaas dat hij julie komt overtuigen.

Mijn visie op het hele verhaal is gewoon dat het enorm toevallig zou zijn, moest de eerste timingfout in ik weet niet hoeveel jaar net in deze omstandigheden gebeuren. Het spijt me...

Edit: toch nog even dit: als dat van de 13 duizendsten waar is, zou er aan 320 km/u inderdaad een verschil van 1m en 16cm geweest zijn op de lijn. Tenzij die lijn enkele meter voor de eerste bocht ligt heb ik daar toch onweerlegbare twijfels over.

redje
22-06-2004, 20:43
Dat er met zekerheid omgekocht wordt, zeg ik niet, want ik heb daar geen bewijzen van, maar dat het mogelijk is, ja. Het is een miljardenbusiness. Als je gewoon al een mail stuurt naar de stewards, kan je al veel bekomen. Dan onderzoeken ze dat en de kans is groot dat er een gevolg aan komt.

Maar dat je hier totaal irrelevante gevallen aankaart. :rolleyes: De wissel op het podium was tegen de sporting regulations. Dat is toch niet te vergelijken met een geval als vorige zondag. Toeschouwers in de grindbak? Precies heb ik die GP gemist, want er is noch nu noch vorig jaar een incident geweest met een toeschouwer in de grindbak geweest. Remember, het was de bestuurder van de truck die kwam helpen.

Geloof maar niet dat andere teams een klacht indienden voor die podiumceremonie of voor die toeschouwer, die jij zag, maar de rest niet. En dat de FIA alles in het voordeel van Ferrari beslist. Hmz, dit kadert toch wel perfect in uw credo: de FIA bevoordeelt 1 team. Antwoord dan eens op deze vraag: waarom doen ze dan zoveel moeite om het kampioenschap spannend te maken, om Ferrari te vertragen etc? Bij u lijkt de F1 maar om 1 ding/team te draaien en niet al de andere teams/piloten...

Trouwens, dat van 0.013sec zag ene Biranit Goren van Atlasf1 met zijn eigen ogen op het scherm staan en ik geloof wel dat je hem daarin kan vertrouwen.

Autofan
22-06-2004, 20:47
@ redje,

Nürburgring vorig jaar vergeten? Schumacher werd door een toeschouwer geholpen en kwam zo uit het grind. Volgens de regels hadden ze hem zelfs niet uit het grind mogen duwen. Maar het is een Ferrari en die kunnen zich ongelooflijk veel permitteren, het was immers in Duitsland hé.

Tegenwoordig kan je niemand meer in F1 vertrouwen, zelfs Polleke niet.

Lambo
22-06-2004, 21:06
dan moet je eens bij het topic van de toenmalige race gaan kijken(airco?)

Er is toen ook zwaar over gediscussieerd, maar uiteindelijk bleek dat er niks onregelmentairs is gebeurd.

redje
22-06-2004, 21:57
Originally posted by Autofan
@ redje,

Nürburgring vorig jaar vergeten? Schumacher werd door een toeschouwer geholpen en kwam zo uit het grind. Volgens de regels hadden ze hem zelfs niet uit het grind mogen duwen. Maar het is een Ferrari en die kunnen zich ongelooflijk veel permitteren, het was immers in Duitsland hé.

Tegenwoordig kan je niemand meer in F1 vertrouwen, zelfs Polleke niet.

Om duidelijk te zijn. Dat was ironie. Ik had er misschien beter een smilie bijgezet.

Voor de duidelijkheid, die persoon was geen toeschouwer, maar de bestuurder van de sleeptruck.

The Interceptor
22-06-2004, 23:32
op pitstop.tv staat er weer wat nieuws te lezen:

De FIA heeft gereageert op de inhaalactie van schumi op barrichello, schumi was er niet voorbij op de lijn, en dus moest er geen sanctie volgen ...
volledig artikel hier (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=13755)

Ralf herinnert zich zelfs niks meer van de crash, enkel de start zo nog heel flauw. Er wordt dus vollop gesuggereerd wie hem (eventueel) zou vervangen in Magny Cours, de testrijders Pizzonia en Géne lijken de grootste kanshebbers.
volledig artikel hier (http://www.eyes-e-tools.com/customer/pitstop/nieuws/NEWshow.asp?seq=13755)

Ottooke
23-06-2004, 11:46
En op <a href="http://www.f1racing.net/nl/news.php?newsID=55227">F1Racing</a> staat het volgende: Testrijder Antonio Pizziona, en dus niet de officiële reserverijder Marc Gené, zou de meeste kans maken op een invalbeurt.

JPMontoya
23-06-2004, 19:42
Spijtig, ik heb liever Gené. Gené werkt een heel jaar de naad uit z'n overall voor BMW nog veel meer dan Pizzonia. Hij verdient die plaats. Met Gené ben je er meer zeker van dat er toch punten zullen komen dan pizzonia...

Nicki_Mks
23-06-2004, 19:44
Originally posted by redje
Antwoord dan eens op deze vraag: waarom doen ze dan zoveel moeite om het kampioenschap spannend te maken, om Ferrari te vertragen etc? Bij u lijkt de F1 maar om 1 ding/team te draaien en niet al de andere teams/piloten...

Welnee, integendeel. Ik vind juist dat de 9 andere teams een eerlijke kans verdienen. Waarom de FIA Ferrari op sommige punten benadeelt? Omdat ze anders zelf verlies doet door tegenvallende kijkcijfers natuurlijk. Dat is toch het beste: eerst een spannende race, en dan toch Ferrari dat het haalt.

Originally posted by redje
Trouwens, dat van 0.013sec zag ene Biranit Goren van Atlasf1 met zijn eigen ogen op het scherm staan en ik geloof wel dat je hem daarin kan vertrouwen.

Ik snap jullie toch écht niet... Als Mr. Goren zegt dat Schumacher achterstevoren over de lijn gegaan is zou je het nog geloven. Ik had beloofd geen controversiële uitspraken meer te doen, maar ik denk niet dat volgend wetenschappelijk bewijs onder die noemer valt:

Is iedereen het erover eens dat de afstand tussen beide Ferrari's op de lijn 50 cm of minder was? Zoniet, bekijk het filmpje. Wel, als 50 cm of minder overbrugd worden in 0,013 seconden, betekent dat een snelheid van 38,5 m/s of minder, m.a.w. <b>maximaal 139 km/u!</b> Als iemand ziet waar mijn fout in de vier hoofdbewerkingen zit, laat me iets weten... Zoniet, graag een verklaring hiervoor. ;)

redje
23-06-2004, 22:11
Originally posted by Nicki_Mks
Welnee, integendeel. Ik vind juist dat de 9 andere teams een eerlijke kans verdienen. Waarom de FIA Ferrari op sommige punten benadeelt? Omdat ze anders zelf verlies doet door tegenvallende kijkcijfers natuurlijk. Dat is toch het beste: eerst een spannende race, en dan toch Ferrari dat het haalt.



Ik snap jullie toch écht niet... Als Mr. Goren zegt dat Schumacher achterstevoren over de lijn gegaan is zou je het nog geloven. Ik had beloofd geen controversiële uitspraken meer te doen, maar ik denk niet dat volgend wetenschappelijk bewijs onder die noemer valt:

Is iedereen het erover eens dat de afstand tussen beide Ferrari's op de lijn 50 cm of minder was? Zoniet, bekijk het filmpje. Wel, als 50 cm of minder overbrugd worden in 0,013 seconden, betekent dat een snelheid van 38,5 m/s of minder, m.a.w. <b>maximaal 139 km/u!</b> Als iemand ziet waar mijn fout in de vier hoofdbewerkingen zit, laat me iets weten... Zoniet, graag een verklaring hiervoor. ;)

Als de FIA toch wil dat het spannend is, waarom dan een team bevoordelen? Een seizoen zoals vorig jaar is altijd spannend, welke piloot of team ook aan het langste eind trekt.

Ten tweede, een beetje muggeziften, het is mevr. Goren. Ik ga niet onvoorwaardelijk akkoord met wat zij of de andere medewerkers van die site zeggen. Maar denk je dat het voor een site van dergelijke reputatie gezond is om leugens te verkopen. Om eerlijk te zijn, dat is hij hen nog nooit gebeurd. En dat geeft mi toch een basis om ze te geloven.
En waar de fout zit in heel uw redenering. De timing line ligt vóór de dikke witte streep waarnaar jij verwijst.

Het bewijs:
http://www.atlasf1.com/personal/bira/indyline.jpg
Bron: www.atlasf1.com

Het zwarte apparaat registreert de voorbij komende wagens en is de referentielijn voor de timing. ;)

gwyllion
24-06-2004, 01:01
Originally posted by redje

En waar de fout zit in heel uw redenering. De timing line ligt vóór de dikke witte streep waarnaar jij verwijst.

Het bewijs:
http://www.atlasf1.com/personal/bira/indyline.jpg
Bron: www.atlasf1.com

Het zwarte apparaat registreert de voorbij komende wagens en is de referentielijn voor de timing. ;)
Sorry, maar er is iets mis met jouw ruimtelijk inzicht.

Door het perspectief lijkt het alsof dat zwart apparaat voor de finish lijn staat, maar dit is niet het geval. Je moet kijken naar het statief op de grond en niet naar het bakje bovenaan. De meeting staat dus weldegelijk ter hoogte van de finish lijn.

Nicki_Mks
24-06-2004, 15:08
Originally posted by redje
Trouwens, dat van 0.013sec zag ene Biranit Goren van Atlasf1 met zijn eigen ogen op het scherm staan en ik geloof wel dat je hem daarin kan vertrouwen.

Originally posted by redje
Ten tweede, een beetje muggeziften, het is mevr. Goren.

???

Nee, ik begrijp wel wat redje bedoelt over de lijn. Maar als ik me niet vergis is dat op de voorgrond de F1-startgrid en eigenlijke pits. Niet zover van de brickyard als sommigen beweren dus.

P.S.: Waarom heeft niemand die foto op dat moment genomen, dan was er geen discussie... ;)

DJ Scorpio
24-06-2004, 15:59
Deze (http://f1.racing-live.com/photos/2004/indianapolis/diapo_367.jpg) foto zou misschien al de verwarring kunnen oplossen, je ziet de brickyard en een paar meter daarvoor staat er nog een witte lijn, als het nu deze lijn is waar de tijdswaarneming gebeurt dan zou dit een vertekend beeld kunnen geven als de beelden bekijkt en de brickyard als referentiepunt neemt.

En wie weet is het punt van de tijdswaarneming zelfs nog verder achteruit geplaatst want op de foto die gepost werd door redje is de brickyard nergens te zien... ben op zoek naar een duidelijk luchtfoto waarbij je zowel de brickyard ziet als de positie van de tijdswaarneming maar tot nu toe heb ik die nog niet gevonden...

Nicki_Mks
24-06-2004, 17:16
Ik denk dat ik het gevonden heb. De lijn van redje bevindt zich aan de reclame op de muur te zien helemaal achteraan de grid, bijna aan Turn One. <b>No way</b> dat dit de officiële lijn is waar een nieuwe ronde begint. Kijk naar de rondeteller, kijk naar het moment waarop de rangschikking (niet de zogezegd foutieve, maar elke ronde opnieuw) verschijnt, kijk naar de plaats waar de kwalificatietijd opgemeten wordt. Dat is vlakbij de brickyard...

Raceboy
24-06-2004, 19:28
waarom kan dat niet de lijn zijn? in Spa ligt de officiele lijn ook midden in de startgrid aan de endurancepits.

marcel
24-06-2004, 19:40
Originally posted by raceboy
waarom kan dat niet de lijn zijn? in Spa ligt de officiele lijn ook midden in de startgrid aan de endurancepits.

in magny-cours lag de SF ook net na de laatste bocht, voor de aanpassing van het circuit...

Nicki_Mks
24-06-2004, 19:43
Originally posted by raceboy
waarom kan dat niet de lijn zijn? in Spa ligt de officiele lijn ook midden in de startgrid aan de endurancepits.

Toch niet tijdens de F1! Nee, ik bedoel, tijdens de kwalificatie in Indy verscheen de tijd toch aan de brickyard, niet nog voor ze de grid opkwamen. Idem voor het moment dat de rondeteller verspringt.

redje
24-06-2004, 20:45
http://f1.racing-live.com/photos/2004/indianapolis/diapo_191.jpg

Dezelfde foto als die van Scorpio, maar een ander zicht. De lijn waar ik over sprak, is de meest linkse. Die aan de brickyard de rechtse. De lijn waar ik over bezig was, is dus niet helemaal op het einde van de grid, maar vlak voor de eerste startplek. En volgens de foto van op atlasf1 is dit de timingline. Of die al dan niet met de S/F lijn samenvalt, kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik heb persoonlijk wel beelden waarop de volgorde oplicht op het scherm, maar ik kan zelfs niet per frame zien op welk moment dit is.

Peter Baert
24-06-2004, 21:26
Die Biranit Goren is hoofdredacteur van AtlasF1.
Of eerder, hoofdredactrice. :)
Bira is een vrouw.

Die 0.013 is geen muggenziften, maar is het verschil op het einde van de vijfde ronde, opgemeten door de officiële tijdsopname.

AtlasF1 biedt trouwens een interessante applicatie, waarbij je de race kunt overdoen en bvb. 2 rijders met elkaar kunt vergelijken tijdens de race.

Groetjes aan Bira.

:)

sledge
24-06-2004, 23:15
De aankomst in 2002. 0.011 seconden als ik me niet vergis Verschil is ongeveer een vodafone logo.
Het verschil zou nu dus ook zoiets moeten zijn. En waarschijnlijk is dat de finishlijn, aangezien daar afgevlagd word, en ook het bakje van de tijdsmeting daar staat.
http://users.skynet.be/bk368139/finish.jpg

redje
25-06-2004, 09:34
Bedankt Sledge. Heb je toevallig een gelijkaardige foto van dit jaar?

sledge
25-06-2004, 09:52
Heb ik jammer genoeg niet nee...

gwyllion
30-06-2004, 13:31
Ralf Schumacher is vermoedelijk 3 maanden uit (2 wervelbreuken opgelopen :confused: ).

Staat o.a. te lezen op pitstop.tv

Nicki_Mks
30-06-2004, 13:56
Ik heb het ook gehoord. :( Hopelijk is dit een les voor de mensen die hier na het ongeluk direct zaten te vertellen dat er niets aan de hand was en alles opgeblazen werd. Motorsport is dangerous...

The Interceptor
30-06-2004, 15:07
op pitstop.tv staat te lezen dat Gené dit weekend Ralf zal vervagen in Magny Cours!

Een goede keuze van Williams vind ik, die heeft toch al wel wat ervaring en kent natuurlijk de wagen door en door. Hopelijk voor hem minstens een evenaring van zijn resultaat vorig jaar in Monza

Obi-Jan
01-07-2004, 12:49
Originally posted by Nicki_Mks
Ik heb het ook gehoord. :( Hopelijk is dit een les voor de mensen die hier na het ongeluk direct zaten te vertellen dat er niets aan de hand was en alles opgeblazen werd. Motorsport is dangerous...

Op autosport.de stond een dag of 2 na het ongeluk een hersenschudding en 9 gekneusde ribben. Ook niet om mee te lachen, maar toch minder ernstig.

Kan zijn dat er sindsdien uitgebreider onderzoek is gepleegd, natuurlijk.

Motorsport is dangerous, klopt, maar zoals hij de laatste tijd bezig was had ik niet de indruk dat de heer R. Schumacher daar zelf van doordrongen was. Misschien dat dit incident, hoewel hij er zelf niets aan kon doen en het op een slecht moment in zijn carrière komt, zijn aandacht weet te trekken.

Jan.
=---

DJ Scorpio
01-07-2004, 15:30
Er is inderdaad een uitgebreider onderzoek gebeurd en gelukkig maar want als je onderstaand artikel mag geloven dan is het onderzoek in de US in gebreke gebleven.

Ralf Schumacher considering legal action

Indianapolis Doctors missed spinal fractures

Ralf unimpressed with Indianapolis Doctors. Ralf Schumacher is furious with Doctors at Indianapolis' Methodist Hospital for sending him home without discovering two fractures in his spinal column.

On his 29th birthday (Wednesday), the German was told in Bad-Nauheim near Frankfurt he would be out of the cockpit for up to three months with the injury.

"It was a shock," he said of the diagnosis. "They had checked me out in America so it looks as if I narrowly escaped a catastrophe. But I have to deal with it now. What happens has happened."

Ralf said his world champion brother 'keeps calling'.

"Frank [Williams also] said I should be grateful to have been so lucky."

Reports are already speculating Schumacher is considering legal action against the American Doctors because further injury 'put him at risk of paraplegia.'

"I'm angry they did not pick it up," the BMW Williams ace admitted.

Bron: f1.racing-live.com (http://f1.racing-live.com/en/index.html)