PDA

View Full Version : Voorbeschouwing Eifelrennen Belgium Racing/Qvick Motors Racing


P De Sonville
30-06-2004, 10:50
Patric Derdaele:
“Verder evolueren in functie van de 24 Uren van Zolder”

Komend weekend slaat de Belcarcaravaan zijn tenten op in het Eifelgebergte om op de befaamde Nürburgring de vierde manche te betwisten van de Mediagroup Van Dyck Belcar.
Bij Belgium Racing en Qvick Motors Racing zijn ze het unaniem eens dat de beide Ultima’s flink vorderingen maken. Maar ze zijn er zich ook van bewust dat de betrachte doelstelling nog veraf is.
Dat de Britse sportwagen snel is leidt geen twijfel. Tijdens de recent verreden Spa Euro Race kon Peter Theuws (Belgium Racing) zich na een superstart mengen in voorste gelederen van het GTB-peloton alvorens uit te vallen met een defecte cardan.

Ook de wagen van Erik Qvick, op een bepaald moment zelfs in tweede stelling, kon de koplopers in GTB vrij makkelijk volgen, maar verloor door kleine probleempjes méér dan acht minuten in de pits en werd uiteindelijk nog verdienstelijk vijfde in dezelfde ronde dan het Porsche-duo Lambert/Lefort die 2de eindigden.
Zonder die verloren tijd en een onterechte ‘stop & go’ hadden Qvick/Geoffroy mogelijks zelfs de wedstrijd gewonnen in de klasse GTB.

Maar ondanks het feit dat beide wagens in hetzelfde atelier van Erik Qvick en met hulp van de crew van Belgium Racing werden opgebouwd, hebben beide teams toch een aparte visie wat de evoluties en de afstelling betreft. Normaal, want elke piloot voelt een wagen anders aan, en wil die uiteindelijk zoveel mogelijk naar zijn hand zetten.
Indien er vooruitgang wordt geboekt, wordt dit uiteraard ook uitgetest op het andere exemplaar. Zo kan Belgium Racing zich momenteel niet aarden met de huidige vering van KW en zal men deze week nog veren en schokdempers uittesten van Moton.

Zonder teveel in detail te treden over de technisch aspecten van de zaak, komt het erop neer dat men bij Belgium Racing van mening is dat de veren te zwak zijn, waardoor de werking van de schokdemper wegvalt in snelle situaties. Iets wat het onverwachte uitbreken van de wagen kan verklaren. Ook de steekassen krijgen teveel speling, wat hen dan ook breekbaarder maakt. Afwachten wat het wordt op de Nürburgring.
Ook moet de wagen achteraan nog een aantal centimeters zakken, maar dan moet de uitlaat dan weer anders worden geplaatst. Verder kreeg de achtervleugel ondertussen een andere positie. De kleine problemen die zich in Francorchamps stelden, zoals olie en benzine die op de achterwielen terechtkwamen, zijn ondertussen verholpen.

Een vaststaand feit is in ieder geval dat beide wagens steeds sneller worden en er voor ieder probleem een oplossing wordt gevonden. Eens op punt zullen de Porsches het ongetwijfeld knap lastig krijgen met de Ultima’s.

Normaliter zou Erik Qvick met zijn exemplaar de 24 Uren van Francorchamps betwisten, maar stuitte op een duidelijke njet vanwege de FIA. Een crashtest zou eventueel de weg naar een deelname vrijmaken. Een crashtest kost een slordige 20.000€, maar ook dit biedt geen echte garantie voor een ticket richting Francorchamps. Vandaar dat Erik Qvick afziet van een eventuele deelname en zich nu duidelijk concentreert op de Euphony 24 Uren van Zolder, het orgelpunt van de Mediagroup Van Dyck Belcar.

Ook bij Belgium Racing delen ze die mening en moet de wedstrijd dit weekend op de Nürburgring terug een stap zijn om de Ultima nog méér bedrijfszekerder te maken.

Patric Derdaele: De 24 Uren van Zolder zijn niet alleen voor de Belcar, maar ook voor ons het hoogtepunt in het kampioenschap. Op zaterdag en zondag samen hebben we 700 mensen uitgenodigd. Ik kan me niet permitteren om reeds na enkele uren wedstrijd langs de kant te staan. Daarom moet de wedstrijd op de Nürburgring en de resterende weken voor de 24 Uren dienen om véél testwerk te doen. De huidige motor is toch aan revisie toe en een nieuw exemplaar wordt voor de etmaalrace ingebouwd.
Onze wagen moet verder evolueren in functie van de 24 Uren van Zolder. Momenteel moeten we nog véél improviseren en zoeken met de natte vinger. Tegen de 24 Uren wil ik een betrouwbare wagen die de klok rond kan blijven rijden. En als het nog even kan ook nog samen met Qvick Motors Racing een mooi resultaat neerzetten”, besluit de Limburgse ondernemer.

De BMW Compact van Belgium Racing die met Broodcooren/De Coster uitkomt in Klasse TB (-3200cc) van de Divisie Toerisme doet het ondertussen uitstekend. Met opnieuw een podium tijdens de Spa Euro Race staan de huidige Touring Cup-kampioenen tweede in hun klasse en binnen de top 5 in de Divisie Toerisme algemeen. Zij mikken uiteraard ook op een goed resultaat tijdens de Eifelrennen om zodoende met een gerust hart de 24 Uren van Zolder aan te vangen, waar net zoals vorig seizoen dubbele punten te verdienen zijn.