PDA

View Full Version : Formula GP2 2005, voor 500.000 Euro all yours

Mark
07-07-2004, 19:18
Afgelopen weekend heeft de organisatie achter de Formula GP2 een persconferentie gegeven over de plannen in 2005.

Qua wagen, format en spektakel zit het wel goed..........alleen dat financiële plaatje, dat kon nog weleens een probleem worden. We beginnen het spelletje voor 700.000 Euro per team te spelen, heeft iemand nog wisselgeld over :D

Eerst wat techinsche info:
- Dallara chassis
- Meccachrome V8 4 Liter, 600 PK
-Bridgestone banden met zes groeven !!!!!!!!
-Rondetijd? Gem. 6 seconden langzamer als het middenveld van de Formule 1. Ter info de F3000 pole tijd op Magny Cours afgelopen weekend was 12 seconden trager als de Minardi's. Die krengen gaan dus echt loeihard.
-Formule heeft een levenscyclus van drie jaar, kun je die 700.000 over 36 maanden afschrijven ;)
- Motor krijgt in het midden van het seizoen een rebuild voor een kleine 27.000 Euro, de motor krijg je echter niet terug. Je krijgt een verse gereviseerde motor terug van een concu-collega.
- Motor + chassis kost 250.000 euro
- Spare parts zijn stukken goedkoper als nu bij Lola, enerzijds was het Lola chassis stukken goedkoper dan de nieuwe Dallara. Verwachting is dat de spare-parts aanschaf zo rond de 200.000 Euro ligt.
-Uiteindelijk moet het budget voor een jaartje Formula GP2 25% lager liggen dan de F3000.
-Maximaal 15 teams met twee wagens
-Testrijden begint eind Juli met Franck Montagny

Voordat je als team van start gaat moet je dus een investering plegen van +/- 500.000 tot 700.00 Euro. Je kunt het boekhoudkundig wel afschrijven over 3 jaar maar je zult toch eerst het hele bedrag moeten betalen. Het gaat helaas niet in termijnen van 36 maanden

Die 500.000 voor de twee wagens mag men wel in vier termijnen betalen, toch schappelijk hé :D
-125.000 bij het inschrijven in october 2004
-125.000 bij de levering van de eerste wagen in januari 2005
-125.000 bij de levering van de tweede wagen in maart 2005
-125.000 bij de start van het seizoen in mei 2005

Gezien het huidige eenzitter klimaat is dat een flinke pil die de teams moeten slikken. Waar o waar gaan ze die bedragen vandaan halen. Naast die 500.000 tot 700.000 euro moet er nog een budget gezocht worden voor de "running cost" van het lopende seizoen.........

In dat bedrag zit nog geen liter benzine of 6-groevige band. Het berdag dat de teams dus moeten voor-financieren is niet gering te noemen. Coureurs betalen meestal per race.............

De organisatie denkt dat 15 teams geen probleem is maar waar moeten die vandaan komen? In de F3000 rijden er eigenlijk maar zeven teams rond........die andere twee zijn eigenlijk niet meer dan satellietteams.

Die andere 8 teams waar gaan ze die vinden? Formule 1 teams die Junior teams gaan opzetten? FRenault V6 en World Series teams die gaan overstappen?

Dan het organisatieteam? De man die geen halszaak maakt van verstrengelde belangen, Flavio Briatore, zit er weer met zijn vingers tussen. Een van zijn pionnen, Bruno Michel, gaat leiding geven aan deze klasse. Michel heeft ervaring opgedaan bij Benetton, Supertec en het Renault Driver Development programma.

Beide heren zien toekomst rooskleurig tegenmoet...........want die weten natuurlijk hoeveel in hun beurs blijft hangen ;)

Uiteraard de bron: according to Autosport

FIRE
07-07-2004, 21:16
Originally posted by Marshal
Wel opmerkelijk dat Renault niet voor Michelin gekozen heeft.

[B]De organisatie denkt dat 15 teams geen probleem is maar waar moeten die vandaan komen? In de F3000 rijden er eigenlijk maar zeven teams rond........die andere twee zijn eigenlijk niet meer dan satellietteams.

Die andere 8 teams waar gaan ze die vinden? Formule 1 teams die Junior teams gaan opzetten? FRenault V6 en World Series teams die gaan overstappen?
En ik geloof niet dat er een Mercedes Junior Team komt. ;)

[B]Dan het organisatieteam? De man die geen halszaak maakt van verstrengelde belangen, Flavio Briatore, zit er weer met zijn vingers tussen. Een van zijn pionnen, Bruno Michel, gaat leiding geven aan deze klasse. Michel heeft ervaring opgedaan bij Benetton, Supertec en het Renault Driver Development programma.

Beide heren zien toekomst rooskleurig tegenmoet...........want die weten natuurlijk hoeveel in hun beurs blijft hangen ;)
Ik snap eigenlijk niet dat Renault het toelaat dat Briatore zoveel vingers in de pap heeft.

Mark
09-07-2004, 17:21
Niet elke F3000 teambaas schijnt het verhaaltje van de nieuwe Formula GP2 gesnapt te hebben

Last week's official launch at Magny Cours was held on Sunday, however Formula 3000 teams generally pack up and leave on Saturday evening after their race is over, and most people in F3000 will not have the correct passes to get into the circuit on Sunday.
www.f3000.com

Bernie E. begint nu al moeilijk te doen :D

Mr.Dallara
09-07-2004, 18:29
Bernie E. begint nu al moeilijk te doen :D

Dat is niets nieuws hoor! :mad:

Als je als team (van teambaas tot mecano) in de F3000 rijd, word je steeds behandeld als teampje die de hoop komt vergroten in de F1 paddock...

Weetende dat ALLES vd F3000 op alle circuits uit de paddock moet zijn voor 00.00 zaterdag nacht. Want ohja, de vips van de F1 moeten ook parking hebben op zondag, en dan nog liefs zo dich mogelijk bij de F-1 paddock club.

Dit is het leven nu éénmaal in de f3000. ;)
Als je ziet hoe weinig training- en kwali tijd de F3000 heeft, je ziet het of je ziet het niet, maar voor Big Bernie zijn ze er enkel om het weekend te vullen en om een mooi gevuld programma te hebben.

Mark
09-07-2004, 18:56

De eerste is bekend, namelijk Isport International. Het team staat onder leiding van Paul Jackson (ex-teambaas Petrobas F3000, verkapt Williams junior team destijds opererend als satellietteam van SuperNova) en Jonathan Williams...........inderdaad de zoon van.

Williams heeft dus nu zijn eigen junior team.....

E.e.a te lezen op italiaracing.net

Mr.Dallara
09-07-2004, 19:21
Het niveau van dit kampioenschap gaat volgens mij écht wel zeer hoogstaand worden, alleen zal het afwachten worden hoeveel teams dit gaan kunnen financieren...

Volgens mij staat één ding vast: er zal geen enkel Belgische team de komende 3 jaren gaan rijden in de GP2. ;)

Mark
14-07-2004, 19:44
Volgend nieuw team dat serieuze plannen maakt om door de te stoten naar de GP2 is het "familie-team" van de kleine Piquet.

Ze hebben wel spectaculaire plannen met de tweede rijder, de ouwe Nelson schijnt serieus te overwegen om zijn come-back te maken in de single-seaters. Lijkt hem wel leuk om samen met zijn zoon te racen...............

Bron? according to Autosport ;)

FIRE
14-07-2004, 19:59
Volgend nieuw team dat serieuze plannen maakt om door de te stoten naar de GP2 is het "familie-team" van de kleine Piquet.

Ze hebben wel spectaculaire plannen met de tweede rijder, de ouwe Nelson schijnt serieus te overwegen om zijn come-back te maken in de single-seaters. Lijkt hem wel leuk om samen met zijn zoon te racen...............

Bron? according to Autosport ;)
Te hopen voor die kleine's carriere dat hij niet door die ouwe op achterstand gereden wordt.

Mark
19-07-2004, 18:19
Weer 3 namen die in aanmerking komen voor een plaatsje in 2005. Victory en Cram Competition, afkomstig uit de FRenault V6, tonen belangstelling.

Het Prema Powerteam (Formule 3) heeft ook interesse getoond. Er gaan verhalen rond dat Ferrari achter deze mogelijke kandidaat zit.

According to italiaracing.net

marcel
24-07-2004, 00:28

op de foto's zijn het er nochtans 4.

http://www.motorsport.com/photos/gp2/2004/gen/gp2-2004-gen-tm-0115.jpg
http://www.motorsport.com/photos/gp2/2004/gen/gp2-2004-gen-tm-0113.jpg

Raceboy
24-07-2004, 00:48
Die abdnen zullen er nog niet zijn. Het is nog maaar de eerste test he.

Mark
11-08-2004, 12:28
Gaat Astromega dan toch door in de GP2?

Volgens de pressrelease van Olivier Tielemans zou je dat wel bijna gaan geloven:

Mikke van Hool, teammanager: Bovendien is de feedback die Olivier geeft erg goed. Hij heeft veel potentieel en we verwachten dat hij zich snel zal ontwikkelen. Als dat inderdaad zo is, dan is hij één van de kandidaten om volgend jaar Formule GP2 te rijden voor ons team." Bron: press release / autosport.nl

Wel even opmerken dat de press releases van Tielemans niet altijd uitkomen, in het begin van het jaar is er eentje rondgestuurd waarin men vertelde dat hij een volledig seizoen voor Ma-Con zou rijden. Om onduidelijke reden is dat nooit doorgegaan.

Integra
11-08-2004, 14:58
Ik hoop echt dat er een tv zender zal zijn die de rechten zal kopen om deze wedstrijden uit te mogen zenden. Ik denk dat het prachtige wedstrijden zullen zijn als er 15 teams zouden meedoen. Hoe zit het eigenlijk met de elektronica van deze wagens? Zal tractie controle toegelaten zijn?

team astromega
13-08-2004, 02:21
Bij Team Astromega is nog niets beslist over de plannen voor het seizoen 2005. Over wie van de huidige F3000 teams de stap neemt plus enkele nieuwkomers uit andere takken van de autosport zijn niet gegrond en louter speculaties. De wagen is er eentje zonder electronische hulpmiddelen en met gegroefde banden, geen slicks dus. Het reglement voorziet ongeveer dezelfde methodes dan in de huidige f3000. Wat wil zeggen dat de motoren na x aantal uren gebruikt te zijn terug naar de Meccachrome fabriek gaat voor rivisie en dat de motoren dus ook niet gebonden zijn aan één team, ze wisselen gedurende het seizoen. Ook de budgetten die hierboven beschreven zijn kloppen niet helemaal. B.v. hoe kun je als team al in oktober een eerste aanbetaling doen als je niet eens weet of je piloten gaat vinden voor het seizoen dat pakweg pas zes maanden later van start gaat. In details treden heeft geen zin, maar het omvat vele facetten meer dan het laat uitschijnen.

Mark
13-08-2004, 11:35
@team astromega,

De getallen, bedragen, feitjes en weetjes komen uit de Engelse Autosport van 8 juli. Dat is geen gespeculeer van mij ofzo.......dat artikel is gebaseerd op enkele gesprekken met diverse team-eigenaren. Staat overigens ook in dat artikel.

Inderdaad die eerste twee betaaltermijnen, als dat nu daadwerkelijk nog zo is, lijken me een probleem. Een team verkrijgt zijn budget via piloten en wellicht teamsponsors......de eerste betalingen voor seizoen 2005 zullen denk ik niet plaatsvinden in okotber 2004 ;) Dus hoe Flavio B. & friends dat gaan oplossen? We zullen zien......

M.b.t. Astromega & 2005, ik stel een vraagteken bij de press release van Tielemans zoals te zien is in mijn post. Die van Tielemans worden niet altijd waarheid. Het is overigens wel een quote van Mikke van Hool.........dat is geloof ik niet de velgenpoetser van Astromega ;) Of die quote nu wel of niet gedaan is in real-life, daar kan ik niet over oordelen maar ik lees het wel!

Mark
15-08-2004, 01:50
[BM.b.t. Astromega & 2005, ik stel een vraagteken bij de press release van Tielemans zoals te zien is in mijn post. Die van Tielemans worden niet altijd waarheid. Het is overigens wel een quote van Mikke van Hool.........dat is geloof ik niet de velgenpoetser van Astromega ;) Of die quote nu wel of niet gedaan is in real-life, daar kan ik niet over oordelen maar ik lees het wel! [/B]

Nou, mijn vraagteken bij het plaatsen van de geloofwaardigheid van de press releases van Tielemans Racing komt alweer eens uit.

Press release 1 op autosport.nl: FIA Int. F3000: Olivier Tielemans maakt seizoen af bij Team Astromega (http://www.autosport.nl/2004/hotnews.php?categorie=2&id=4172)

Artikel op autosport.be: FIA F3000: Astromega in Spa: wachten... (http://www.autosport.be/shownews.awm?id=3828)

Tja wat moet je als autosportfan nu geloven? Ik neig naar autosport.be ;)

DamonHill
16-08-2004, 00:49
De meest betrouwbare site rond nieuws ivm Team Astromega is natuurlijk www.team-astromega.com , de officiële site.
Het team heeft omtrent de piloot naast Nico voor volgende races nog niks officieel bekend gemaakt.

team astromega
26-08-2004, 14:15
Hiermee de bevestiging dat het Olivier Tielemans is die de tweede Astromegawagen zal besturen in spa.

Mark
26-08-2004, 14:41

De kleine Piquet heeft al geen zin meer, doel 2005 is testcontract bij een F1 team.

Inderdaad die eerste twee betaaltermijnen, als dat nu daadwerkelijk nog zo is, lijken me een probleem. Een team verkrijgt zijn budget via piloten en wellicht teamsponsors......de eerste betalingen voor seizoen 2005 zullen denk ik niet plaatsvinden in okotber 2004 Dus hoe Flavio B. & friends dat gaan oplossen? We zullen zien......

Dat probleem is ook de wereld uit, volgens bepaalde bronnen (italiaracing.net) heeft Dallara de opdracht in ontvangst genomen om te beginnen aan de produktie van 30 wagens. Bruno Michel / Flavio Briatore zullen dan wel de eerste aanbetaling hebben voorgeschoten voor de produktie. Die twee zijn er dan wel van overtuigd dat ze die 30 wagens verkocht krijgen.

Mark
15-09-2004, 23:53
Maximaal 15 teams met twee wagens

We gaan van 15 terug naar maximaal 12 teams, volgens Bruno Michel is de reden om de kwaliteit van voren tot achteren op de grid te garanderen. Tja zo kun je het verkopen ;) Ander punt is om de druk te verhogen op de mogelijke teams om sneller in te schrijven c.q. te betalen.

Ook Mikke van Hool komt aan het woord in de Autosport van 16-09-04. Het concept is volgens hem stukken beter als hetgeen wat er nu was (F3000).............echter op het financiële vlak zijn er nog enkele vragen omtrent dit project.

Raceboy
08-10-2004, 23:45
ook F3000 is niet dood. Volgend jaar komt er een Italiaanse serie die de wagens van dit jaar gaat gebruiken. Tweedehands buitenkansje dus. :+

Mr.Dallara
15-10-2004, 20:19
Campos e Racing Engineering tentati dalla GP2

I team spagnoli Campos e Racing Engineering con ogni probabilità saranno al via della Formula GP2 nel 2005. Le due squadre, lo scorso anno nella World Series, sono ora impegnate nella F.3 spagnola. L'ingresso nella GP2 non intaccherà la partecipazione alla categoria cadetta.

Net gelezen op italiaracing.

Als ik het goed versta -wat meestal met Italiaans niet het geval is...- zijn Campos en Racing Engineering potentiele GP2 deelnemers voor 2005.

Als er iemand met wat meer italiaanse kennis hier is, verbeter me dan indien nodig... (dit is een hint aan Marshal... ;) )

Mark
26-10-2004, 19:16
Laat ik het voorzichtig stellen, de eerste barsten in het GP2 concept komen nu aan het licht. Het is reeds oktober, bijna november, en nog steeds is er geen zicht op een kalender of andere concrete informatie. Een klap in het gezicht is dat de World Series naar Monaco gaan en niet de GP2, beide staan onder "controle" van Renault. Mogen we hier conclsusies aan verbinden?

Het is heel leuk om te lezen dat enkele teams een uitnodiging hebben ontvangen om te lezen dat zij worden gezien als mogelijk team voor de GP2. Reeds twee hebben de brief afzender retour gestuurd ;) Niet de minste teams overigens, Carlin (toekomstig Midland F1) en Signature.

Op het gebied van de wagen zelf zijn er ook problemen, de Meccachrome motor (BMW Mader V8 4000cc) zorgt voor redelijk wat problemen...........

E.e.a. staat weer te lezen op italiaracing.net. Blijft een prachtpagina ;)

team astromega
27-10-2004, 04:50
Ik zou de huid van de beer niet verkopen voor hij geschoten is. Het is waar dat er weinig naar buiten komt van de organisatie toch naar de media, maar dat wil nog niet zeggen dat er al barsten zijn in dit nieuwe project. Tussen organisatie en teams vlot het wel. Er bestaat al een ( voorlopige ) kalender maar die mag nog niet vrijgegeven worden. Kinderziektes zullen er wel zijn natuurlijk zowel met de wagen of motor dan met de rest dat er bij hoort. Maar laat ons even afwachten........................

Mr.Dallara
02-11-2004, 16:42
Gisteren is de eerste rechtstreekste gecombineerde vergelijkende test gebeurd op het circuit van Barcelona tussen de "oude" F3000 en de nieuwe GP2. :)

Hier het resultaat:
1 - Franck Montagny - Dallara GP2 - 1'31"254
2 - Nico Rosberg - Arden - 1'34"050
3 - Enrico Toccacelo - Astromega - 1'34"390
4 - Pastor Maldonado - BCN - 1'34"701
5 - Ernesto Viso - Arden - 1'37"256
6 - Alessandro Ciompi - Coloni - 1'37"494
7 - Fairuz Fauzy - Astromega - 1'37"500
8 - Chanoch Nissany - Coloni - 1'40"656
9 - Nicolas Lapierre - Arden - 1'50"931
10 - Patrick Friesacher - Coloni - 1'55"447
bron: italiaracing

Een verschil van 3 seconden dus tussen de wagens van twee verschillende generantie's, maar dan ook wel van 2 totaal verschillende budgetten...

Toch wel mooi dat we nu eindelijk eens het verschil tussen de bijde wagens correct weten!

Trouwens een mooie prestatie van Astromega met een 3e plek gerealiseerd door Enrico Toccacelo.

Net gevonden: de officiele site de GP2 serie: formulagp2.com (http://www.formulagp2.com/) (made by flagworld)

Wel zeer opvallend is de zeeeeeeeeeeer magere opkomst, nl maar 10 tests, weten dat het de voorbije jaren volle velden waren in de wintertests vd f3000...

Brecht
02-11-2004, 16:46
Het verschil was dan wel 3 seconden, maar het was toch een vrij natte testdag in Barcelona.

Greetzz.. Corvetteboy

Mr.Dallara
02-11-2004, 16:48
Originally posted by corvetteboy
Het verschil was dan wel 3 seconden, maar het was toch een vrij natte testdag in Barcelona.

Greetzz.. Corvetteboy

Ja, dat is waar. Maar het heeft geregend voor iedereen hé ;) .

Rivadavia
02-11-2004, 18:38
Originally posted by Mr.Dallara

Net gevonden: de officiele site de GP2 serie: formulagp2.com (http://www.formulagp2.com/) (made by flagworld)

Lezen blijkt een kunst te zijn, en geen standaard optie bij een lessenpakket op het eerste leerjaar. Op Flagworld wordt duidelijk gemaakt dat dit de onofficiële website van de GP2 Series is ...

Mr.Dallara
02-11-2004, 20:25
Originally posted by Rivadavia
Lezen blijkt een kunst te zijn, en geen standaard optie bij een lessenpakket op het eerste leerjaar. Op Flagworld wordt duidelijk gemaakt dat dit de onofficiële website van de GP2 Series is ...

Hier heb ik mij idd wel serieus vergist, kan al eens gebeuren hé ;). en zeker na een vermoeide werkdag.

Ter info, hier de results van tesdag 2 in Barcelona:
1 - Patrick Friesacher - Coloni - 1'31"49
2 - Nico Rosberg - Arden - 1'31"56
3 - Fairuz Fauzy - Astromega - 1'31"88
4 - Nicolas Lapierre - Arden - 1'32"12
5 - Pastor Maldonado - BCN - 1'32"14
6 - Ernesto Viso - Arden - 1'32"87
7 - Enrico Toccacelo - Astromega - 1'33"00
8 - Alessandro Ciompi - Coloni - 1'33"62
9 - Giorgio Mondini - Durango - 1'33"85
10 - Matteo Meneghello - Coloni - 1'35"04
11 - Chanoch Nissany - Coloni - 1'35"80

Vandaag geen GP2 op de baan, hopelijk zijn problemen daar niet oorzaak van.
Wederom mooie prestaties van Astromega met een 3e tijd van Fauzy! terwijl Toccacelo teleusteld in de 2e Astro-Lola.
Vandaag was het droog veronderstel ik, aangezien ze nu 3sec sneller zijn dan gisteren.
(de "oude" F3000 zijn even snel als de GP2 in de regen)

Peter Baert
02-11-2004, 20:49
Wel, op italiaracing.net waar je de oefentijden van vandaag gehaald hebt, staat er duidelijk te lezen dat Montagny wél met de GP2 gereden heeft. Maar dat hij een "incident" heeft gehad en dat hij niettemin chrono's draaide van ongeveer 1'31"4, dus ongeveer even snel als Friesacher.

:)

FIRE
03-11-2004, 19:26
Todt Jr gaat een eigen GP2 opstarten:
Todt Jr gets ready for GP2

Nicolas Todt, the son of Ferrari boss Jean Todt, will be fielding a team in the new GP2 series next year in association with the French Formula 3 team ASM. ... The new operation will be funded by sponsorship from Vodafone, the connection between Todt Jr and the giant British mobile phone operator, no doubt having been eased by Todt Sr. ...
Bron: grandprix.com

/* quote ietwat ingekort (uit respect voor het copyright van de desbetreffende nieuwssite) mvg, Bart */

Mark
17-11-2004, 00:27
Eindelijk is de site online......... http://www.gp2series.com/

Buiten dit feitje nog steeds erg weinig concreet nieuws ;)

Raceboy
19-11-2004, 21:12
Lachen, de erste serie zonder kwlificaties. Wordt voor het seizoen 1 kwali gereden op paul ricard en vanaf dan telt de finishorde vand e vorige race als grid. met in race 2 van het weekend (op zondag) de eerste 8 omgekeerd. e.a according to autosport ;)

Raceboy
23-11-2004, 23:17
Contrary to reports in both the print and online media this week, the new GP2 series has yet to finalise how its grids will be determined, and has given the teams involved the final say in deciding between two possible options.

bron: crash.net

Dus waarschijnlijk toch iedere race kwalificaties, want de teams waren er niet zo opgezet mee.

Mr.Dallara
24-11-2004, 21:07
Zijn er nu ondertussen al een (lijstje van) aantal team bekend die zeker zullen deelnemen aan de GP2???

Want intussen naderen we december, en zijn er nog oooooooooh zoveel onzekerheden bij deze serie!

Is er eigenlijk al een officiele kalender van de GP2 bekend???

Mr.Dallara
26-11-2004, 21:51
Zonet is op Italiaracing.net een (officiele?? / defenitieve??) lijst verschenen van de teams die in 2005 GP2 zullen rijden! :)

- Coloni (I)
- Durango (I)
- Racing Engineering (ESP)
- Campos Motorsport (ESP)
- BCN (ESP)
- Astromega (BEL)
- Arden (GB)
- Super Nova (GB)
- Hitech (GB) (ex ???? team)
- P1 Motorsport (GB) (ex brits f3 team)
- David Price Racing (GB) (ex ???? team)
- ISport (GB) ex ???? team)
- ASM (F)
- Dams (F)

14 teams!!! Waaaaaaaaaaaw
14 teams, die zijn er nu al, nu moeten er nog 28!!! piloten gevonde worden met elk een giga budget om dat jaartje GP2 te kunnen doormaken...

Ik ben alvast benieuwd hoeveel piloten we gaan zien voor enkele racen in de serie of hoeveel teams er gaan rijden met één auto.

Mark
30-11-2004, 18:19
Eindelijk heeft GP2 nog eens press release de wereld in geslingerd. Bij het lezen ervan op www.autosport.nl springen de tranen weer in mijn ogen van het lachen en huilen tegelijk.

Waarvan moet ik huilen? De nieuwe lichting heeft welgeteld 30 minuten de tijd om de wagen te leren kennen, hem af te stellen en het circuit te leren. Zo doe je pas ervaring op :rolleyes: Gevolgd door een qualifying van 30 minuten....... gevolgd door twee races van 180 km. Rookies zonder voorgaande ervaring in krachtige wagens (dus afkomstig uit de F3 / FRenault 2000) maken dus geen schijn van kans om in hun eerste jaar voor de prijzen te gaan.

Nog meer huilen? Bernie Ecclestone, Lid van het Organiserend Comité van de GP2 Series, is zeer enthousiast over de nieuwe klasse. De dictator spreekt zich prachtig tegen met de volgende quote: Bovendien rijden we met betaalbare auto’s die tot bijzonder hoge prestaties in staat zijn, die over een breed pakket aan afstelmogelijkheden beschikken en uiteraard aan de meest strenge veiligheidseisen voldoen.

Betaalbaar? Zal wel :rolleyes: Veilig? Dat geloof ik wel. Hoge prestaties? Maak ik me ook geen zorgen over...........maar wat moet ik met een breed pakket aan afstelmogelijkheden als ik maar 30 of 60 minuten kan spelen? Die kleine is de weg finaal kwijt.

Lachen? Die krasse knar zit er weer met zijn vingers tussen......Bernie kennende zal er wel weer iets aan zijn strijkstok blijven hangen.

Wel een opmerkelijke uitspraak van de organisatie: De GP2 Series is opgezet voor een minimale periode van drie jaar en tot 2008 zullen er jaarlijks ten minste 24 deelnemende auto’s aan de start verschijnen.

Daar wil ik ze graag aan houden, heb echt geen behoefte aan single-seater klasses waar ze met 12 of 14 wagens van start gaan.

Mr.Dallara
30-11-2004, 19:22
Originally posted by Mark
Waarvan moet ik huilen? De nieuwe lichting heeft welgeteld 30 minuten de tijd om de wagen te leren kennen, hem af te stellen en het circuit te leren. Zo doe je pas ervaring op :rolleyes: Gevolgd door een qualifying van 30 minuten....... gevolgd door twee races van 180 km. Rookies zonder voorgaande ervaring in krachtige wagens (dus afkomstig uit de F3 / FRenault 2000) maken dus geen schijn van kans om in hun eerste jaar voor de prijzen te gaan.

Tja, het is idd verschrikkelijk zoals jij het zegt voor jong (en minder ervaren) talent. Maar uiteindelijk is dit niets nieuws ;) .
Alles, maar dan ook alles wat in Bernie z'n GP weekends op de baan wil komen, moet en zal het nu eenmaal doen hoe hij het wilt.
De F3000 rijd al jaaaaaren in een streng régime tijdens de GP weekends, niemand die er over klaagt... ...want oh ja ze rijden saman met de F1 en hebben zo de extra media aandacht en kunnen de mensen van de F1 paddock makkelijk benaderen.

Maar daarvoor moet je wel het bekende dikke budget overhebben, en een training en kwalli willen rijden in een krap format.

Betaalbaar? Zal wel :rolleyes: Veilig? Dat geloof ik wel. Hoge prestaties? Maak ik me ook geen zorgen over...........maar wat moet ik met een breed pakket aan afstelmogelijkheden als ik maar 30 of 60 minuten kan spelen? Die kleine is de weg finaal kwijt.

Tja kleine Bernie z'n portefuile heeft andere maten dan die van o.a. de piloten en teams blijkbaar, want het giga budget zal zowieso het probleem worden van deze serie.

Als we even nuchter dit format vergelijken met het oude format van het F3000 kampioenschap, dan zijn ze er toch al op vooruit gegaan...

De training en kwali tijd is weer een beetje ingekrompen t.o.v. 2004 (met 30 min denk ik) maar daarentegen hebben ze nu wel 2 racen en als toetje hebben ze hun 2e race op zondag!!!
Dit is wel een enorme respons om aan je sponsors aan te bieden... dit zal dus zowieso de groote troef worden van de GP2, hun race op zondag met zeer goed gevulde tribunes 2 uren voor de start van de GP F1...

Mark
01-12-2004, 22:06
Goh, de woorden van Mikke van Hool worden nu al waarheid. Zijn opmerking:

De overige teams gaan noodgedwongen over hogere budgetten - met alle risico's vandien, we ondervonden het dit jaar aan den lijve - en moeten zich daarenboven met minder snelle rijders tevreden stellen . Met andere woorden: veel (geld)zorgen en weinig sportieve resultaten. Neen, dan laat ik het GP2-verhaal liever aan mij voorbijgaan www.autosport.be

De eerste trage deelnemer heeft zich al gemeld. We present to you Miss Sarah Kavanagh (http://www.sarahkavanagh.com/). Een kandidaat voor de plaatsen 20 t/m 24 is bij deze bekend ;) Dat mens heeft al enkele jaren geen serieus programma gereden, enkele jaren terug wat obscure Euroboss wedstrijden.

Sarah Kavanagh has revealed that she intends to race in the new GP2 championship next season, having apparently secured the backing to enable her to step into the Formula One support series. www.crash.net

Mark
09-12-2004, 20:25
De eerste afvaller van de 12 officieel benoemde GP2 teams is bekend. P1 Motorsport is de naam van de afvaller, de vervanger voor het twaalfde team is het Spaanse Racing Engineering. E.e.a. volgens italiaracing.net

FIRE
09-12-2004, 20:31
Dus Racing Engineering toch GP2 ipv Superfund?

EDIT: Staat nu ook op www.autosport.com

Raceboy
11-12-2004, 00:40
een voorlopige kalender

23-24 April San Marino
7-8 May Spain
21-22 May Monaco
28-29 May Europe
2-3 July France
9-10 July Britain
23-24 July Germany
30-31 July Hungary
20-21 August Turkey
3-4 September Italy
10-11 September Belgium
24-25 September Bahrain

Mr.Dallara
20-12-2004, 20:42
10-11 februari Paul Ricard (F)
23-24 februari Paul Ricard (F)
08-09 maart Paul Ricard (F)

Zullen de collectieve testdagen zijn voor de GP2, voor hun eerste race tijdens GP F1 in Imola op 24 april.

Dit is wel een enorm afwisselende test kalender :rolleyes: :D ! :fight: TjongeTjonge, hoe stom kan je niet zijn, om 3 maal op rij op Le Castellet te rijden, terwijl de (test)wagen er voor ook nog maar enkel heeft gereden daar.

Op die manier zullen de meeste teams dan nog eens extra gaan testen voor bepaaltde racen op de circuit enkele weken voordien. Op die manier gaan de kosten dan nog maar eens omhoog...
Weet er soms iemand wel de test km limitage is voor de GP2 in 2005???

Mr.Dallara
24-01-2005, 20:29
Daarnet toevallig een voorlopige GP2 entry list gevonden, en ik moet zeggen dat ik ff verschoot dat er al zoveel zekerheden zijn! :eek: Nu al 11 piloten met contract! (m.a.w. dus ook 11 met een volledig budget) sommigen al dan niet (bij)gepast door het team (sponsoring)...

Hier een lijstje:

Arden International
1 Heikki Kovalainen
2 Nicolas Lapierre

BCN Competicion
3 Ernesto Viso
4 Nico Rosberg ?

Coloni Motorsport
5 Gianmaria Bruni
6 Matteo Meneghello / Patrick Friesacher / Allesandro Ciompi ??

Durango
7 Clivio Piccione ?
8 Ferdinando Monfardini ?

Super Nova Racing
9 ?
10 ?

DAMS
11 Jose Maria Lopez
12 Fairuz Fauzy

ART
14 Alexandre Premat ??
15 Eric Salignon ??

Campos Motorsport
16 Juan Cruz Alvarez
17 Sergio Hernandez ?

David Price Racing
18 Ryan Sharp
19 ?

HiTech Piquet Sports Team
20 Nelsinho Piquet
21 Alexandre Negrão

Racing Engineering
22 Borja Garcia
23 ?

Red Bull iSport International
24 Scott Speed
25 Neel Jani ?

Bron: Pit-report.nl

EDIT: lijst up-to-date gehouden

Mark
25-01-2005, 19:19
Originally posted by Mr.Dallara

Coloni Motorsport
5 Patrick Friesacher ??
6 Matteo Meneghello/Allesandro Ciompi ??

Een zitje gaat ingenomen worden door iemand die is gedegradeerd uit de hoogste klasse. Volgens diverse sites gaat Gianmaria Bruni van start voor het team van Coloni. Kon weleens uitdraaien op een deceptie........

FIRE
25-01-2005, 20:13
Kon weleens uitdraaien op een deceptie........
Zoals bij Firman.

Raceboy
27-01-2005, 21:34
GP2 newcomer ART Grand Prix has revealed one of the more high-profile signings of the inaugural GP2 season, having snatched Nico Rosberg from under the noses of several rivals.

Raceboy
02-02-2005, 00:02
De erste wagens zijn geleverd:

A third of the teams accepted by the new GP2 series have received their first chassis, with the first four cars made available for collection direct from the Dallara factory in Italy.

Production of the first twelve cars began last October and, over the next three days, the remaining eight will be made available for collection so that each of the teams allocated a place on the inaugural entry list can at least start to get to know their machines. The first engines and gearboxes will follow from today [1 February], and the teams can expect to receive their second complete car in March.

Stranger
09-02-2005, 18:21
En toen waren er alleen nog stoeltjes bij SuperNova (2), iSport (1) en Coloni (1) vrij.

BCN bevestigde vandaag Hiroki Yoshimoto en Alexandre Premat tekende bij ART.

Mark
14-02-2005, 23:56
:D De Turk Can Artam gaat naar Isport..............tja er moet iemand laatste of enerlaatste zijn ;)

Blijven de zitjes bij SuperNova (wellicht Firman) en die ene bij Coloni over. Het gerucht Sarah Kavanagh blijft rondspoken.

bron: www.italiaracing.net

JPMontoya
15-02-2005, 15:31
Heikki KOVALAINEN FIN ARDEN INTERNATIONAL
Nicolas LAPIERRE FRA ARDEN INTERNATIONAL
Nico ROSBERG ALL ART GRAND PRIX
O.PREMAT FRA ART GRAND PRIX
Clivio PICCIONE MON DURANGO
Ferdinando MONFARDINI ITA DURANGO
Gianmaria BRUNI ITA COLONI MOTORSPORT
Patrick FRIESACHER AUT COLONI MOTORSPORT
Ralph FIRMAN ANG SUPER NOVA
Hayanari SHIMODA JAP SUPER NOVA
Ryan SHARP ANG DAVID PRICE RACING
Olivier PLA FRA DAVID PRICE RACING
Ernesto VISO VEN BCN COMPETICION
Hiroki YOSHIMOTO JAP BCN COMPETICION
Juan Cruz ALVAREZ ARG CAMPOS RACING
Sergio HERNANDEZ CAMPOS RACING
Scott SPEED USA ISPORT INTERNATIONAL
Can ARTAM TUR ISPORT INTERNATIONAL
José Maria LOPEZ ARG DAMS
Fausy FAIRUZ MAL DAMS
Nelson Angelo PIQUET BRE Hi TECH PIQUET
Alexandre NEGRAO BRE Hi TECH PIQUET
Borja Garcia ESP RACING ENGINEERING
Neel JANI RACING ENGINEERING

een geupdate lijstje.

bart_jacobs
03-03-2005, 19:56
Naar wat ik gehoord heb, zijn de GP2 wagens een kleine ramp :D Veel wagens dat problemen haden met de carbon remmen, en zelfs wagens die niet eens gestart raakten :eek: Arden is bv. om 2 uur naar huis gegaan omdat ze de auto niet gestart kregen... Goede start van de series :) Toevallig dat er niets van terug te vinden is op het net van de problemen? ;)

Mark
03-03-2005, 20:15
Originally posted by bart_jacobs
Toevallig dat er niets van terug te vinden is op het net van de problemen? ;)

Nee, zoiets lees je niet in een press-release :D Of hebben we hier te maken met Bernie's censuur? ;)

In de Autosport van deze week geven ze een beschrijving van deze dramatische roll-out voor de teams.
- Remmen.........die schijnen vlug "op" te zijn, na 20 km rijden schijnt het feest al over te zijn :eek: GianMaria Bruni had zelfs te maken met een complete weigering van de remmen.......@ 270 km/u. Gelukkig grote uitloopstroken op Paul Ricard
- Bodywork, bij Kovalainen brak de achtervleugel af.
- Het stuur met geintegreerd schakelsysteem gaf de voorkeur aan een eigen leven, de input van de coureur was niet van belang :D

Tijden van de test zullen niet worden vrijgegeven, hebben we iets te verbergen? Geen beste beurt van de organisatie.

Teams were expecting some teething troubles, but the high number has been a concern. Super Nova boss David Sears said: “If I was a manufacturer and had done 8000km of testing, I would not expect all the problems that we had.”
Autosport magazine 03-03-05

bart_jacobs
03-03-2005, 20:24
Ik heb nog en aantal dingen gehoord van 1 van de engineurs van een team, en geloof me het is niet erg fraai ... De constructeur is zwaar in de fout gegaan als je het mij vraagd...

Mark
06-04-2005, 23:44
De tijden van de eerste echte test, volgens sommige media rijdt er ook een Nederlander mee :rolleyes: Zal de naam maar in "bold" zetten.

Ochtendsessie 5 april 2005 op Le Castellet

1 - Giorgio Pantano - Super Nova - 1'19"114 - 42 giri
2 - Nelson Piquet - Hitech/Piquet - 1'19"204 - 43
3 - Borja Garcia - Racing Engineering - 1'19"242 - 12
4 - Nico Rosberg - ART - 1'19"342 - 41
5 - Heikki Kovalainen - Arden - 1'19"561 - 47
6 - Scott Speed - Isport - 1'19"625 - 35
7 - Nicolas Lapierre - Arden - 1'19"742 - 42
8 - Neel Jani - Racing Engineering - 1'19"750 - 18
9 - Ernesto Viso - BCN - 1'19"769 - 9
10 - Romain Dumas - GP2 Series - 1'19"858 - 37
11 - Juan Cruz Alvarez - Campos - 1'19"870 - 29
12 - Ryan Sharp - DPR - 1'19"895 - 46
13 - Olivier Pla - DPR - 1'19"906 - 42
14 - Gianmaria Bruni - Coloni - 1'19"939 - 40
15 - Jose Maria Lopez - Dams - 1'20"253 - 39
16 - Alexandre Negrao - Hitech/Piquet - 1'20"283 - 35
17 - Hayanari Shimoda - Super Nova - 1'20"335 - 31
18 - Fairuz Fauzy - Dams - 1'20"463 - 12
19 - Hiroki Yoshimoto - BCN - 1'20"544 - 19
20 - Can Artam - Isport - 1'20"724 - 27
21 - Ferdinando Monfardini - Durango - 1'20"807 - 29
22 - Mathias Lauda - Coloni - 1'20"808 - 31
23 - Sergio Hernandez - Campos - 1'20"872 - 12
24 - Clivio Piccione - Durango - 1'21"094

Middagsessie 5 april 2005

1 - Jose Maria Lopez - Dams - 1'19"546 - 21 giri
2 - Gianmaria Bruni - Coloni - 1'19"627 - 27
3 - Neel Jani - Racing Engineering - 1'19"637 - 24
4 - Nelson Piquet - Hitech/Piquet - 1'19"638 - 21
5 - Heikki Kovalainen - Arden - 1'19"711 - 24
6 - Giorgio Pantano - Super Nova - 1'19"750 - 36
7 - Ryan Sharp - DPR - 1'19"877 - 42
8 - Olivier Pla - DPR - 1'19"972 - 40
9 - Juan Cruz Alvarez - Campos - 1'20"158 - 24
10 - Nico Rosberg - ART - 1'20"315 - 11
11 - Scott Speed - Isport - 1'20"460 - 28
12 - Ferdinando Monfardini - Durango - 1'20"501 - 21
13 - Alexandre Negrao - Hitech/Piquet - 1'20"589 - 23
14 - Borja Garcia - Racing Engineering - 1'20"604 - 8
15 - Sergio Hernandez - Campos - 1'20"624 - 32
16 - Nicolas Lapierre - Arden - 1'20"671 - 31
17 - Clivio Piccione - Durango - 1'20"811 - 24
18 - Alexandre Premat - ART - 1'20"887 - 8
19 - Fairuz Fauzy - Dams - 1'21"015 - 19
20 - Hayanari Shimoda - Super Nova - 1'21"031 - 26
21 - Mathias Lauda - Coloni - 1'21"429 - 18
22 - Can Artam - Isport - 1'21"569 - 15

Tijden van www.italiaracing.net

Opmerkelijk is dat de tijden van de middag langzamer dan de ochtend......en daar is een pijnlijke verklaring voor. Tijdens de luch ;) hebben ze de Renault motoren met 500 toeren terug geschroeft t.o.v. van het maximale aantal. Dat is geen gunstig teken.

Mr.Dallara
24-05-2005, 20:42
Vanaf komend weekend in Nurburgring zullen de GP2 piloten een kwartiertje langer het beste van zichtzelf moeten geven. Hun race op zondag zal dus +/- 45min (120km) gaan duuren ipv 30 min (80km).

Lijkt me zeker en vast een aanwinst voor de piloten, ten eerste o.a. al voor de conditie enz....

GP2 series to have new weekend format with longer second race
24/05/2005

The GP2 series has announced changes to the weekend timetable. They include a longer second race and a new start time. The GP2 series has revealed that the length of the second race at each future meeting will be extended. The 80km, 30 minute race, will now run for 120km, or 45 minutes. The new format will make its debut at the Nürburgring this weekend. The change comes in the wake of the alterations to Formula One qualifying regulations. The move means that fans will now be treated to an increased spectacle in the shorter of the two GP2 series races, on Sunday morning.

Sunday’s GP2 series race will begin at 10:00 am at each event, and will be run on the existing rules as laid out in the GP2 series Sporting Regulations. In other words, it will remain a lights to flag sprint, with no pitstops. The grid will still be formed by taking the finishing positions of the first race of the weekend, with the top eight positions reversed. Similarly, the points system will remain unaltered with the top six receiving reward for their races: 6 points for the winner, 5 for second, 4 for third, 3 for fourth, 2 for third and 1 point for sixth place. The classified driver with the fastest lap still gets two points.

“The increased length of our second race is good news for the GP2 series,” said series organiser Bruno Michel. “It is an welcome bonus, as it will allow more scope for the entertaining battles we have been treated to thus far in 2005. I’m happy that the GP2 series will be able to provide the fans with an extra dose of excitement.”

bron: gp2series.com

bluelite
24-05-2005, 23:49
De tijden van de eerste echte test, volgens sommige media rijdt er ook een Nederlander mee :rolleyes: Zal de naam maar in "bold" zetten.

Een beetje een late reactie, maar sinds wanneer is Piquet een Nederlander? Zoals Schumacher ook een Nederlander zou zijn, omdat Duits en Nederlands Germaanse talen zijn? Of dat Ho-Pin Tung een rasechte Nederlander is, terwijl hij een Chinees is met Nederlands passpoort. Ik ben Belg en heb ook een duits passpoort, ben ik daarom een Duitser?

Straks gaan sommigen nog beweren dat Formula One Licensing en Formula One Administration Nederlandse roots hebben... omdat ze in Nederland een zetel hebben.
Of dat Coca Cola een Belgisch merk is omdat er naast de ring een gebouw van Coca Cola staat.. Waar gaan we naartoe?

bart_jacobs
25-05-2005, 00:09
Als ik meniet vergis, is Piquet zn moeder een Nederlandse, dus hij is evenzeer Nederlands, dan dat hij Braziliaan zou zijn...

Mark
25-05-2005, 12:36
Een beetje een late reactie, maar sinds wanneer is Piquet een Nederlander?

Al vanaf zijn geboorte heeft ie 50% procent Nederlands bloed, moeder Sylvia was ooit een struise Poldermeid ;) De hoeveelste mevrouw Piquet dit was weet ik niet. Het was overigens een cynische opmerking van mij..........zodra we ook maar denken dat er iets van Nederlands bloed door de aderen stroomt dan claimen we dat meteen als "Nederlander" zijnde :D Tis gewoon een rasechte Braziliaan.

Integra
29-05-2005, 10:56
Wat een prachtrace op de Nuerburgring. Lang niet meer gezien, zo veel spanning.
Piccione is de winnaar.

Mark
15-06-2005, 19:25
Ik heb nog en aantal dingen gehoord van 1 van de engineurs van een team, en geloof me het is niet erg fraai ... De constructeur is zwaar in de fout gegaan als je het mij vraagd...

Er moet toch wel serieus stront aan de knikker zijn als ik hoor hoe ze de zaken willen oplossen. Ze gaan oud-coureurs consulteren om de problemen onder de knie te krijgen.............

Organizers of the GP2 series have decided to invite a number of experienced drivers to obtain feedback on their Dallara/Renault package, which has encountered some technical difficulties this season as the championship makes its debut. Among the invited guests is 1996 Formula 1 world champion Damon Hill.

http://www.speedtv.com/articles/auto/roadracing/17593/

Een andere naam in dat stukje is de 75-jarige Sir Stirling Moss :eek: ........vraag me niet welke rol ze voor deze oude eminentie in gedachten. Zullen we ook nooit weten, Moss heeft nee gezegd.

The Interceptor
16-06-2005, 18:13
En Damon heeft blijkbaar positief geantwoord. En nog niet zolang geleden noemde hij de GP Masters nog te gevaarlijk om te gaan racen, een testritje in de GP2 kan dan wel. Mja 't zijn maar paar rondjes natuurlijk. En zoveel gaan de organistoren van de GP2 daar toch ook niet aan hebben denk. 't Is al zo'n 5 jaar geleden dat Damon nog geracet heeft.

DamonHill
16-06-2005, 20:00
En Damon heeft blijkbaar positief geantwoord. En nog niet zolang geleden noemde hij de GP Masters nog te gevaarlijk om te gaan racen, een testritje in de GP2 kan dan wel. Mja 't zijn maar paar rondjes natuurlijk. En zoveel gaan de organistoren van de GP2 daar toch ook niet aan hebben denk. 't Is al zo'n 5 jaar geleden dat Damon nog geracet heeft.

Nooit Damon Hill onderschatten ;) :gas:

The Interceptor
16-06-2005, 20:32
Nooit Damon Hill onderschatten ;) :gas:

Neenee zeker ik niet, ben altijd grote fan van hem geweest! ;) Maar na 5 jaar niet echt te racen, kan hij volgens mij toch niet veel meer bijbrengen dan de (test)piloten van de GP2

Mr.Dallara
09-08-2005, 23:01
Onze Turkse vriend Can Artam (met twee luttele puntjes amper 19e in de stand) heeft al z'n thuis circuit gaan bezoeken enkele weken terug.

Binnen twee weken word immers daar de GP F1 gereden alsook de GP2 races.

Can was niet alleen tijdens zijn bezoek aan het circuit in opbouw, hij was in het gezelschap van onze landgenoot en Wilton piloot Van Hooydonck.

http://www.jeffreyvanhooydonk.com/images/2005221_164727_Istanbul%20circuit%20JVH%20site.JPG
foto: www.jeffreyvanhooydonk.com

De Turken zouden graag stunten met tijdens de eerste GP F1 in hun land meteen ook de eerste Turkse piloot in de F1 te hebben.

Is dat is mss wel Can met de centen/connecties van z'n vriend...

... word (mogelijk) vervolgd... ;)