PDA

View Full Version : Nabeschouwing MGVD Belcar/Eifelrennen


P De Sonville
08-07-2004, 00:33
Klasse GTA: Duitse overmacht

Je kan moeilijk anders dan stellen dan dat de 4de wedstrijd van het Mediagroep Van Dyck Belcar kampioenschap grotendeels door BMW Motorsport gedomineerd werd. Charly Lamm was dan ook een tevreden man, “ Natuurlijk zijn we tevreden, racen doe je om te winnen en niet om te figureren. We hadden natuurlijk wel een thuisvoordeel, vooral dan in de persoon van Hans Joachim Stuck. Hij kent deze piste als geen ander en bovendien is hij een regenrijder. Antonio Garcia daarentegen was hier om kilometers op te doen en vertrouwen te krijgen. Hij kent deze wagen nog niet bijzonder goed en voor hem was deze overwinning goed voor zijn vertrouwen. Nu vertrekken we naar Spa met goede vooruitzichten.”

Maar ook de Ecurie GT / Endurance en AD Sport vertrokken zonder wrange gevoelens terug richting België. Vosse en Bouvy doen een prima zaak in de stand voor het kampioenschap. Het lijkt er meer en meer op dat het kampioenschap in GTA een duel wordt tussen de PSI Porsche van Bouvy en Vosse en de GLPK Viper.
De laagste trede op het Duitse podium was wederom voor een buitenlandse combinatie. Karl Hasenbichler en Pertti Kuismanen reden een verstandige wedstrijd en lijken dit jaar wel de kampioenen van de onopvallende regelmaat. Maar hierdoor sluipen de Belcar getrouwen met hun Viper wel richting de top van het klassement. Worden zij alsnog de derde hond in het gevecht om het been?
AD Sport was wederom sterk in de breedte. Een 4de en 5de plaats bewezen eens te meer de betrouwbaarheid van de wagens van het team van Albert Vanierschot en stilaan worden beide Biturbo’s ook sneller en sneller. Bovendien bleek ook het strategische inzicht van AD een troef op de Ring.
RS Motorsport en RTM waren evenmin ontevreden. François Verbist moest wel afrekenen met een lekke band maar hij en Ruben Maes sleepten nog een mooie 6de plaats uit de brand. Bij RTM klaart de hemel ondertussen verder op. Van de Haterd is dan ook overtuigd van de toekomst: "Voor het eerst hebben we probleemloos kunnen rijden. De Porsche loopt nu goed, maar we komen duidelijk vermogen te kort. Op de rechte stukken missen we 20, 25 kilometer topsnelheid ten opzichte van onze concurrenten. Maar we hebben nu de stijgende lijn te pakken. De betrouwbaarheid is er, dat geeft goede moed met het oog op de volgende wedstrijd".

Waar je overwinnaars hebt, heb je ook verliezers. In eerste instantie denken we dan aan de PSI Porsche van Palttala-Van Sande en de SRT Corvette. Beide wagens raakten betrokken in een aanrijding in de eerste rechtse en meteen was ook de wedstrijd voor beide protagonisten over.

Een ontgoocheling van formaat voor Palttala. Markus verborg dat ook niet: “ Het is jammer dat we dit weekend zo moeten afsluiten, niet alleen voor mij maar vooral voor de jongens van het team die zo hard gewerkt hebben.”
Vanzelfsprekend ook dezelfde gevoelens in het kamp van Patrick Selleslagh. “ Ik nam een goede start en nestelde me op de rechte lijn in het zog van Anthony Kumpen. Jammer genoeg raakte ik Markus Palttala in de openingsronde en dienden we beiden op te geven. Dit is een ongeval zoals er wel vaker voorkomen maar je wil er natuurlijk niet zelf bij betrokken zijn. Ik vind het erg jammer dat ook Markus verdween uit de wedstrijd ” verklaarde een aangeslagen Franz Lamot.
Andere pechvogels waren zeker het team van Van Moerkerke, dat na een goede seizoenstart geplaagd wordt door allerlei technische problemen, en GLPK.
Na een desastreuze pitstop verloor GLPK heel wat tijd en bovendien moest Bert Longin in de stromende regen met intermediates op pad. De Leuvenaar kon zijn kansen niet optimaal verdedigen en een zevende plaats was het eindresultaat. Bert was dan ook niet echt gelukkig: "Een dubbele tegenvaller in de race. Eerst raakt Anthony niet meteen de pitlane uit en vervolgens worden we verrast door die regenbuien. Gelukkig sprokkelen we toch nog heel wat punten, waardoor we onze leiderspositie in de tussenstand konden verstevigen. De volgende afspraak, de Euphony 24 Uren van Zolder, mogen we nu zeker niet missen. Het is de belangrijkste race van het seizoen en er zijn dubbele punten te pakken."

TA: éen tegen allen

De klasse TA was een zaak voor de MSE Mondeo. Voor het eerst dit jaar vonden Marc Neyens en Peter Vandelm elkaar terug en de cocktail werkte meteen weer. Nochtans startten de Mondeo piloten van op de allerlaatste plaats. Maar een geslaagde remonte leverde hen niet enkel de 16de plaats op maar vooral de overwinning in de klasse TA en de Divisie Toerisme. Op de valreep diende Peter nog een stop&go te maken maar de overwinning kwam niet meer in gevaar. Deze overwinning is een prachtig resultaat dat om bevestiging schreeuwt binnen enkele weken.
De andere podiumplaatsen in TA waren er voor De Keersmaecker-Smets in de G&A M3 GTR en Beliën-Jakobs in een gelijkaardige wagen. Verliezer van de dag, na twee overwinningen, was de G&A M3 van Kenis-Severich die al vroeg naar de kant moest.

GTB: Porsche versus Ultima

Waar de strijd in GTA en TA al snel beslecht was, bleef het gevecht om de hoogste eer in GTB lang open. Verschillende leiders wisselden elkaar af en uiteindelijk belandden Thiers-Thiers op het hoogste schavotje. “Een tweede overwinning op rij, precies wat we nodig hadden om het kampioenschap open te houden. We komen nu naar de Euphony 24 uren van Zolder met mooie vooruitzichten en een open vizier,” aldus de gebroeders Thiers.

De prestatie van het weekend komt misschien wel van de Brits-Oostendse Ultima’s. De wagens uit de atelier van Eric Qvick reden korte tijd 1ste en 3de en strandden uiteindelijk op een mooie 2de (Qvick-Geoffroy) en 6de (Theuws-Terdaele) plaats. Peter Theuws moet een voorgevoel gehad hebben, want hij verklaarde al na de tijdstrainingen dat hij er stilaan het volste vertrouwen in had.
De leiders in GTB, Lefort en Lambert, haalden in extremis nog een 3de plaats binnen. Yves Lambert gaf ruiterlijk toe dat een foutje in de regen hen waarschijnlijk de overwinning had gekost.
Andere ereplaatsen in de GTB waren er voor Verhoeven en Döring en het Britse BS Motorsport. Simon Harris was uiterst tevreden over het Belcar gebeuren en had een verrassing in petto: “This was our first race in Belcar, and at the Nurburgring. I'm very pleased with the Belcar field – there isn't really the same thing in Britain. We'll not be changing the car a lot, but we'll certainly be back for the Zolder 24 Hours. Oh by the way, the car's colour, bright pink, was the choice of my two daughters.“

TB: BMW net als GTA

De Britten Moore en Cox braken de ban met een eerste overwinning in 2004. Blijkbaar ligt de Duitse Ring de heren heel goed want ook tijdens de 24 uren van de Nordschleife, enkele weken geleden, werd een goed resultaat geboekt. Willie was dan ook zeer verheugd en bleef nog (even?) nakaarten in de Belcar mezzanine: “This is like home. I drove here the first time in 1978 (F-Ford). We needed a good result to keep our championship hopes alive. We hope to have a good finish at the Zolder 24 Hours – it would be our fourth consecutive 24 hours finish.”
De tweede plaats ging naar het intussen onvermijdelijke duo Moury-Morlet. De nieuwkomers bij KS-Motorsport stapelen de prachtprestaties op en voeren stevig het klassement in TB aan. Ook de achterstand op de leiders in de Divisie Toerisme verkleint langzaam maar zeker. “We hanteren telken male hetzelfde recept,” aldus Moury. ”De trainingen zijn voor ons een toetssteen om te zien of de wagen OK is en dan rijden we vervolgens een strakke maar zuivere wedstrijd. We hopen stilaan om op die manier een mooi eindresultaat in het kampioenschap neer te zetten.”
Het meest charmante team in Belcar vonden we terug op een derde stek in TB. De Mini was volgens Vanina Ickx een droom om te rijden op de Ring en ze had er net voor de start dan ook een zeer goed oog in. Een tweede podium en een mooie sprong voorwaarts van de twee dames in het klassement zijn de resultaten van de Duitse uitstap.
De andere ereplaatsen waren er voor de BMW Compact van Broodcoren en De Coster en de Seat Leon Cupra van Hopchet en Sluys.
Verliezer van het weekend in TB was de uiterst snelle combinatie Steinberg-Stevens. Het G&A duo lijkt in de Belcar wedstrijden wel alles of niets te spelen.

Silhouet

Bij de silhouetten ging de hoogste eer naar de MI Mondeo voor de Jaguar uit dezelfde stal. Na een bloedstollende eindfase kwamen beide wagens beide in de top-15 binnen. Steve van Bellingen en Koen Leyssens konden door een lekke band in de aanvangsfase van de wedstrijd hun kansen niet verdedigen. Een 4de opeenvolgend podium moet hun troost brengen.

Guests

Een eervolle vermelding voor de Brit Ian Khan en onze landgenoot Michel Heydens. Met een Porsche GT3 RS van het Franse Perspective Racing slopen zij langzaam maar zeker de top-10 binnen om uiteindelijk 9e te worden, voor de winnaar in GTB. Bovendien had deze wagen er niet alleen de 24 uren van Le Mans opzitten maar daags voordien ook de 1000 kilometer, een ware krachttoer dus.