Log in

View Full Version : Eifelrennen G&A Racing: Weekend om vlug te vergeten


P De Sonville
08-07-2004, 11:06
“Het kan verkeren”

Zei Bredero. Inderdaad, na de dubbele triomf tijdens de Spa Euro Race heerst er verslagenheid in het kamp van G&A Racing. De machtige V8 GTR van Severich/Kenis en de zescilinder TB van Steinberg/Stevens stonden reeds vroeg in de wedstrijd in het opgavepark. Maar de manier waarop kan niemand van de G&A-crew worden aangewreven. De beide bolides konden in hun respectievelijke Klassen of Divisie reeds tweemaal winnen op overtuigende wijze. Maar beiden belandden ook reeds tweemaal vroegtijdig in het opgavekamp. Ondanks het feit dat de duo’s Steinberg/Stevens en Kenis/Severich reeds bewezen de snelste Toerisme te zijn in hun klasse, kunnen we niet spreken van een geslaagde operatie tot hiertoe. Vooral als je weet in welke omstandig-heden beide wagens aan de kant belandden. De GTR V8, klaargestoomd in het atelier van Georg Severich kampte met problemen met de gaskabel. Was Guino tijdens de eerste race niet uitgevallen met hetzelfde probleem?
Steinberg/Stevens vielen uit met koppelingsproblemen. Zulks materiaal is zéér fragiel. Door het feit dat de G&A-box nogal ver gelegen was in de pitstraat en Stevens daardoor als één van de laatste wagens lang moest aanschuiven op weg naar de startgrid is de koppeling een paar maal doorgeslipt en gaf de geest vroeg in de wedstrijd.
Een spijtige zaak, want de drie G&A-wagens stonden in divisie Toerisme op de 1ste, 2de en 4de plaats op de startgrid en de weersomstandigheden waren op maat gesneden van Guino Kenis. Reeds tijdens de trainingen moest hij in de regen niet onderdoen voor het officiële exemplaar van Schnitzer. Maar de piste droogde op en Guino kreeg af te rekenen met een olielek. De rest van de meute kon naar het einde van de kwalificatie nog komen pitten om slicks te monteren, terwijl Kenis het moest stellen met zijn chrono die hij in de regen had verwezenlijkt.

De V8 GTR van Smets/De Keersmaeker moest dan maar de meubelen redden.
Guino had Smets de opdracht gegeven om rustig het wedstrijdverloop af te wachten en vooral niets te forceren. Iets wat hij dan ook voortreffelijk deed.
Bij de pitstop hadden ze een beetje pech. Enerzijds mocht Van Delm de pace car passeren die toen op de baan was en kon zodoende een ronde uitlopen op de rest. Er waren wat problemen met de koppeling van de drukslang en in het gewoel van de bandenwissel ging een wielbout verloren. Een drietal minuten gingen daardoor verloren, maar dat vertaalde zich niet in plaatsverlies op de piste. Uitrijden was het belangrijkste en zoveel mogelijk punten pakken. De Ford Mondeo en de BMW van Moore waren te veraf, maar de BMW van Moury was nog te pakken. En net toen De Keersmaeker naar de derde plaats wou doorstoten, doken electronische problemen op en viel hij meerdere malen stil. De Keersmaeker kreeg de motor telkens terug aan de praat maar moest zich na een prima stint tevreden stellen met een 2de plaats in TA en een 4de plaats in de Divisie Toerisme algemeen. Belangrijke punten inzake de strategie van G&A Racing naar de komende Euphony 24 Uren van Zolder toe.

In de MINI Challenge liet Haschke van zich spreken en maakt duidelijk progressie. Na een 8ste trainingstijd dook de Duitser als zesde onder de geblokte vlag tijdens de eerste manche. Beter kon niet, want door het feit dat de eerste zes van de eerste manche in omgekeerde volgorde op de strartgrid staan voor de tweede manche, stond Haschke voor de eerste maal in zijn loopbaan op de pole.
Maar lang zou het liedje niet duren, want na een perfecte kopstart belandde hij na een tik in de eerste bocht in de zandbak. Over and out.
René Van Der Made reed een anonieme eerste wedstrijd in de buik van het peloton met een negende eindplaats. In de tweede wedstrijd was hij betrokken in een massale crash en diende op te geven. Wim Lumbeek tenslotte eindigde in de eerste heat 15de, en nam gezien de barslechte weersomstandigheden wijselijk de beslissing om niet te starten in de tweede manche. Achteraf bekeken een goede beslissing, want de meeste wagens kwamen zwaar gehavend uit de strijd.