PDA

View Full Version : Verslag 3de manche ZTC & SCZ 11 juli


P De Sonville
11-07-2004, 23:58
Zolder Touring Cup & Sprinters Cup Zolder

Zolder Touring Cup

3de manche Zolder Touring Cup eindigt dramatisch

De derde manche van de Zolder Touring Cup kende een dramatische ontknoping. Op 45 minuten van het einde van de wedstrijd ging de BMW Compact met Johan Bullens achter het stuur om nog onverklaarbare reden van de baan in de Villeneuve-chicane. De onfortuinlijke piloot kreeg onmiddellijk medische bijstand van het medische team van Circuit Zolder. Ondanks deze bijstand en de interventie van de MUG overleed Johan ter plaatse. Johan Bullens reed in het MSE-team en deelde een BMW met Beckers en Van Manshoven.
Langs deze weg willen de Zolderse organisatoren hun medeleven betuigen tegenover zijn echtgenote, kinderen, familie en vrienden.

Wedstrijdverslag

Met 1’42”526 had RTM met Penders /Van Roij voldoende om met de enige overgebleven Porsche 996 in het peloton de pole te veroveren. De eerste drie rijen op de startgrid werden immers door Porsches bezet. Van Roey klokte de tweede tijd voor Kevers/Dehaye, Jansen/Tonet/Verhoeven, Vetters/Peeters en Kersten/Jamers. De Marcos van de familie Van Samang kon net de Golf van Buytaert/Van Rompuy en de BMW van Brinkmann/Jacobs voorblijven die de snelste waren in hun respectievelijke klasse.
De Porsche van First Motorsport lukte een superstart, terwijl Van Roey een paar plaatsen moest prijsgeven. Maar lang zou dit echter niet duren. Van Roey gaf zijn Porsche de sporen en in enkele ronden nam hij het commando over van het RTM-exemplaar. Bart Van Samang verslikte zich in de start en verloor één ronde in de zandbak. Een afgebroken uitlaat was het resultaat, waardoor de mooie Marcos naar het opgavepark verhuisde.
Ondanks hun mooi uitgangspositie op de startgrid hinkten Brinkmann (BMW M3) en Buytaert (VW Golf) achterop tijdens de eerste ronden. Brinkmann ging naar eigen zeggen bijzonder voorzichtig van start, terwijl Jack Buytaert, gestart op regenbanden, zijn foute keuze inzag tijdens de opwarmingsronde en direct een bandenwissel inlaste. Meteen één ronde verloren voor de leiders in klasse 4
en op achtervolgen aangewezen. Vooraan kregen we een spannende strijd te zien tussen Van Roey, Penders en Dehaye, terwijl een eindje verderop Verhoeven, Kersten, Vetters en Van Samang streden voor de vierde plaats. Ook in Klasse 2 kregen we een verhitte strijd tussen de BMW’s van Beckers, Jeuris, Grouwels en De Backer.
In Klasse 4 leidde de Clio van Fryns/Wijnen voor de Clio van Schmook/Ubeda en de Golf van Adriaenssens.

Na één uur wedstrijd vonden we guest-rijders Van Roey/Van Roey/Deschouwer aan de leiding voor Vetters/Peeters en Kersten/Jamers. Een half uur later werden de posities vooraan duchtig door elkaar geschud. Enerzijds te wijten aan het feit dat de hemelsluizen plots openden boven het Zolderse circuit en anderzijds omdat de Porsches van Van Roey en actuele leiders Janssen/Tonet/Verhoeven uit de wedstrijd verdwenen wegens teveel decibels. “Onbegrijpelijk”, zongen beide teams in koor. “In de regen gaan we sowieso minder snel en maken we minder lawaai”.
De leiding werd overgenomen door de RTM-Porsche voor de exemplaren van First Motorsport en Vetters/ Peeters. Grouwels/Grouwels nestelden zich aan de leiding in Klasse 2 voor een sterk geremonteerde Brinkmann/Jacobs en Jeuris/Werckx. De Clio van Fryns/Wijnen domineerde nog steeds de Klasse 4, maar voelde reeds de hete adem in de nek van de Dehaye-Golf van Buytaert die als een kanonbal terugvocht.
Weinig verandering rond half koers aan kop van het gebeuren. Alleen dat Kevers/Dehaye de stelling van Vetters/Peeters bestookten voor de derde plaats en dat Buytaert/Van Rompuy de leiding overnamen in klasse 4 na een indrukwekkende inhaalrace. Met nog één uur te gaan konden Penders/Van Roij met drie ronden voorsprong rustig de wedstrijd controleren. Kelly Jamers kon nog profiteren van de pitstops van Kevers en Vetters om de tweede plaats in te pikken. Van Rompuy kreeg een stop&go aangesmeerd maar bleef nipt aan de leiding in klasse 4 voor Schmook/Ubeda en Fryns/Wijnen. In klasse 2 gingen we een spannend laatste uur in met Brinkmann die amper 13 tellen voorsprong had op Grouwels. Jeuris/Werckx en De Backer vochten ondertussen een robbertje voor de resterende podiumplaats.
En zoals reeds eerder vermeld werd de wedstrijd vroegtijdig afgevlagd door het dramatische ongeval van Johan Bullens.


TOP 10 : ZOLDER TOURING CUP

1. PENDERS/VAN ROIJ PORSCHE
2. KERSTEN/JAMERS PORSCHE
3. KEVERS/DEHAYE PORSCHE
4. VETTERS/PEETERS PORSCHE
5. BRINKMANN/JACOBS BMW M3 (KLASSE 2)
6. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF (KLASSE 4 )
7. GROUWELS/GROUWELS BMW E46 (KLASSE 2)
8. SCHMOOK/UBEDA RENAULT (KLASSE 4)
9. LIARD/VAN DE PLAS TOYOTA (KLASSE 4)
10.JEURIS/WERCKX BMW E36 (KLASSE 2)




Sprinters Cup Zolder

Tony Kevers blijft ongeslagen

Iets minder deelnemers op de startgrid dan de twee voorgaande wedstrijden, maar daar zal de datum wel voor een stuk tussenzitten. Maar op uitzondering van Tony Frans tekenden alle titelpretendenten in ieder geval paraat voor de derde ontmoeting van het seizoen. Tony Frans houdt de Sprinters Cup voor bekeken en zou momenteel druk sleutelen aan een Audi TT voor de Touring Cup.

De pole was onvermijdelijk terug voor de supersnelle Dehaye-Golf van Tony Kevers die een kleine 2 seconden vroeger afklokte dan merkgenoot Edwin Beyers. Jok Brouns (Renault Clio), Geert Dierckx (BMW M3) en Franky
Dhondt maakten de top 5 rond. Van Sprundel mocht voor de eerste maal zijn Escort op de pole plaatsen bij de Historics voor de GP Spyder van Corry D’Hooghe en de TVR van Kees Selders. Derde in de tussenstand algemeen en leider bij de Historics, John Vandevenne, liet zijn TVR op stal en opteerde voor een Porsche. Dit zou hem slecht bekomen. De man uit de Westhoek moest als allerlaatste starten na technische problemen. Ondanks een droge piste, maar dreigende regenwolken opteerden de meesten voor regenrubbers.
Na een woelige start vooraan in het peloton ging Pascal Kevers de muur in en kon Corry Dhooghe de Golfrijder niet meer ontwijken. Met behoorlijke schade tot gevolg maar zonder erg voor beide piloten.
Tony Kevers nam reeds van bij de start de maat van de rest van het peloton en spurtte terug een behoorlijke voorsprong van 33” bij elkaar. Geert Dierckx kon eventjes het ritme van de Golf evenaren, maar moest zich noodgedwongen tevreden stellen met de tweede plaats. De BMW-rijder opteerde voor slicks, maar moest door een regenbui in de laatste ronden nog de Clio van Jok Brouns voorlaten. Na de pech van D’Hooghe en Van De Venne deed Freddy Van Sprundel de beste zaak bij de Classics. Hij won zijn klasse voor de BMW 2002 van Moerman en de Triumph TR4 van Coumans.

TOP 10 :ZOLDER SPRINTERS CUP

1. KEVERS VW GOLF
2. BROUNS RENAULT CLIO
3. DIERCKX BMW M3
4. VAN SPRUNDEL FORD ESCORT (1ste Historic)
5. BEYERS VW GOLF
6. MOERMAN BMW 2002 (2de Historic)
7. VAN DER SLUIS HONDA CIVIC
8. COUMANS TRIUMPH TR4 (3de Historic)
9. HOREMANS ALFA ROMEO
10.DE DONCKER BMW M3