PDA

View Full Version : Clear coat?


Vagabond_se7en
12-07-2004, 19:52
Heeft er iemand al ervaring met de clear coat spuitbussen van Gunze Sangyo (bestaat in gloss, semi-gloss en matt). Heb paar nare ervaringen gehad met de Tamiya clear coat (decals geclearcoat, dan body afplakken om de rubber rond de ramen te spuiten en achteraf kwamen de decals er weer mee af met de tape).

Heeft er dus iemand ervaring met dat ander merk? (eerst eens rondvragen alvorens bestellinkje te plaatsen bij HLJ dacjt ik zo) :)

Pat
12-07-2004, 21:29
Geen ervaring met de Clear van Gungse, maar wel iets gelijkaardigs met die van Tamiya. Bij mij was begonnen de decals scheurtjes te vertonen en op te krollen. Het zwart rond de vensters begon uit te lopen.

Als ik mij de workshop van Sennake nog goed kan herinneren, kan je beter eerst je decals vastleggen met Decal Softener en dan eens proberen met Clear van eventueel Gungse.

Misschien eerst even testen met een decal op overschot. Ik heb al een tijdje niet meer gebouwd, en heb nu toch een redelijke voorraad staan. Dit interesseert mij dus ook wel.

Zijn er misschien bouwers die ervaring hebben met Clear uit
de autoindustrie ? ... Sennake ... ? ... Huuddo ... ? HELLEP ! :D

Guido
12-07-2004, 22:05
Voorbereiding is alles niet waar. Lees het hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5659&highlight=modelbouwtips) maar eens na.

Hebben jullie de carosserie goed ontvet, vooraleer je ook nog maar de eerste laag gelegd hebt? Welke soort verf gebruikt onder de clear coating? Acryl, enamel? Ik vermoed dat het acryl is. Als je Tamiya uit de spuitbussen gebruikt, vermoed ik dat je die enkel kan aanbrengen op TS verven van Tamiya.

Ik zelf gebruik die dingen niet - clear coat uit bussen bedoel ik. Sennake spuit al zijn modellen met de TS bussen van Tamiya. Gebruikt dan compound om de carrosserie pico bello te maken, brengt dan de decals aan, gebruikt softeners (set en sol) en als die droog zijn, worden de decals gewaxt. Resultaat is zeker goed en vernissen niet echt nodig.

Ik gebruik enamel vernis op mijn TS lagen en ook zonder problemen. Je moet hiervoor wel het nodige geduld kunnen opbrengen. Uitharden duurt van 24u tot 1 en soms zelfs 2 weken (afhankelijk van temp, vochtigheid enz.) Als je dat geduld kan opbrengen staat er niks een glimmend model van voor tot achter in de weg. Ben je gehaast, dan is dit niet de goede methode.

Eigenlijk zijn clear coats uit spuitbussen af te raden. Met de Gunze heb ik geen ervaring, maar ik betwijfel of het beter zou zijn. In mijn werkkot komt het spul alleszins niet binnen. ;)

HHugo
12-07-2004, 22:26
Volgens Tamiya is dit wat wel en niet kan (waarbij ze enkel over Tamiya-producten spreken natuurlijk):

Grondlaag: TS spuitbus
Toplaag: Enamel, Acrylic, TS, Paintmarkers = OK


Grondlaag: Enamel
Toplaag: Enamel, Acrylic, Metallic Paintmarkers = OK
TS en niet-Metallic Paintmarkers = om problemen vragen


Grondlaag: Acrylic
Toplaag: Enamel, Acrylic, Paintmarkers = OK
TS = om problemen vragen
(bevestiging van wat Huudo hierboven zegt)

Grondlaag: Paint marker
Toplaag: Acrylic en Metallic Paintmarkers = OK
Enamel, TS en niet-Metallic Paintmarkers = om problemen vragen

Sennake
12-07-2004, 23:03
Dit zegt wel alles over de compatibiliteit van de verschillende verfsoorten, maar met de decals blijft het altijd tricky. Proberen met overschotjes en nooit met dikke lagen werken lijkt me het voorzichtigste...

Guido
12-07-2004, 23:42
Originally posted by Sennake
Dit zegt wel alles over de compatibiliteit van de verschillende verfsoorten, maar met de decals blijft het altijd tricky. Proberen met overschotjes en nooit met dikke lagen werken lijkt me het voorzichtigste...

Niks tricky aan. :D

Zeker is het wel zo dat je best, zoals Sennake aangeeft, de eerste laag, dunnetjes legt, als het ware een film over de decals. Bovendien mag je pas beginnen "clear coaten" nadat de decals super droog zijn. Als je softener gebruikt heb, zal je ook eerst met een vochtige doek, de restanten hiervan moeten verwijderen. Decals die los komen, wijzen op niet voldoende ontvette ondergrond.

Integra
13-07-2004, 08:57
Originally posted by Huudo
Niks tricky aan. :D

Zeker is het wel zo dat je best, zoals Sennake aangeeft, de eerste laag, dunnetjes legt, als het ware een film over de decals. Bovendien mag je pas beginnen "clear coaten" nadat de decals super droog zijn. Als je softener gebruikt heb, zal je ook eerst met een vochtige doek, de restanten hiervan moeten verwijderen. Decals die los komen, wijzen op niet voldoende ontvette ondergrond.
En hoe wordt de ondergrond ontvet? Ik denk niet dat deze vraag al is voorgekomen in de grote topic, of wel?

Guido
13-07-2004, 10:30
Originally posted by Integra
En hoe wordt de ondergrond ontvet? Ik denk niet dat deze vraag al is voorgekomen in de grote topic, of wel?

Water en zeep. Dus een lekker afwas sopje met Dreft of Per :D

Sennake
13-07-2004, 10:42
Originally posted by Integra
En hoe wordt de ondergrond ontvet? Ik denk niet dat deze vraag al is voorgekomen in de grote topic, of wel?

Toch wel, maar je moet een beetje zoeken : hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5659) kan je het vinden.

Vagabond_se7en
05-08-2004, 17:52
Bovenvermelde spuitbussen zijn toegekomen en 'k ben echt heel content over de kwaliteit. Ze spuiten heel makkelijk en aangezien ze water-based zijn moet ik totaal niet meer opletten wanneer ik decals overspuit.
Wat niet wil zeggen dat de Tamiya Clearcoat slecht is maar ik zal deze enkel nog gebruiken op modellen die geen decals vergen.

Guido
05-08-2004, 21:40
Originally posted by Vagabond_se7en
Bovenvermelde spuitbussen zijn toegekomen en 'k ben echt heel content over de kwaliteit. Ze spuiten heel makkelijk en aangezien ze water-based zijn moet ik totaal niet meer opletten wanneer ik decals overspuit.
Wat niet wil zeggen dat de Tamiya Clearcoat slecht is maar ik zal deze enkel nog gebruiken op modellen die geen decals vergen.

Allez, da's dan goed nieuws. ;) Bedankt om het te komen melden. Toppie! :)